🛑توحید عام
🔻توحید عام یا توحید عوام که به زبان شهادت دهند که هیچ خالقی جز خداوند نیست و این معنی را به دل نیز تصدیق کنند.
🔻به تعبیر سیدحیدرآملی این مرتبه از توحید عبارت است از نفی خدایان مقید و بسیار و اثبات خدای مطلق و یگانه.
کسی که در این مرتبه از توحید است، یعنی صاحب عقل (اهل استدلال )، خلق را ظاهر میبیند و حق را باطن، حق نزد او آیینهای است که در آن خلق را میبیند و آیینه به سبب چهره و صورتی که در آن نمایان میگردد خود در حجاب است و دیده نمیشود، به تعبیر عارفان با تحقق این مرتبه از توحید ورود به اسلام و رهایی از شرک جلی محقق میگردد.
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
صفات خدا.mp3
زمان:
حجم:
5.86M
🛑معنای نفی صفات از خدا
🔻یعنی چه که صفات را از خدا نفی کنیم؟
🔺 لشَهادَةِ کُلِّ صِفَة أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ
♦️«برای اینکه هر صفتی شهادت می دهد غیرموصوف است و هر موصوفی شهادت می دهد غیر از صفت است». صفت یک چیزی است و موصوف چیز دیگری است، علم یک چیز جداست و عالم هم جداست. نفی صفات از خدا یعنی چه؟ صفات خدا باید را عین ذاتش بدانیم، اگر صفت خدا را یک چیز و خدا را چیز دیگر بدانید العیاذبالله خدا مرکب می شود و خدا به آن صفت محتاج می شود و نیاز پیش می آید. صفات خدا عین ذات خداست، سمیع عین ذات خداست.
🎙استاد فاطمینیا
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
🛑توحید عارفان
🔻خواجهعبداللّه انصاری توحید عارفان را توحید خاصه مینامد که توحیدِ اهل حقایق است و بهوسیله مقامات، یعنی مکاشفه، مشاهده، معاینه، حیات، قبض، بسط، سُکْر، صحو، اتصال و انفصال، که در قسم نهم از اقسام دهگانه مقامات سلوک ذکر شده است تثبیت میگردد.
🔺به عبارت دیگر این توحید برای کسانی است که اهل این مقاماتاند،
♦️وی میافزاید در مقام توحید، سالک به مقام کشف ترقی، و از طَور عقل و منازعات عقلی به نور کشف گذر میکند و به نور تجلی و عیان از طور استدلال و تمسک به ادله بی نیاز میشود؛ ازینرو، توحید سالک در این مرتبه متوقف بر دلیل نیست، زیرا توحید اَجلی' از هر دلیل است و نیز در توکل سببی مشاهده نمیکند زیرا به یقین میداند که جز خدا مؤثری نیست و تأثیر اسباب و همه افعال از خداوند است و در طلب نجات هیچ واسطه و وسیلهای را جز امتثال فرمان حق، که موهبتی از جانب خداست، معتبر نمیداند.
✍️عبدالرزاق کاشی
🔰شرح منازلالسائرین، ج۱، ص۶۱۵
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
قال الله سبحانه و تعالی:
⚪️….عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🔴….چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است.
و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خداوند میداند، و شما نمیدانید.
📚قران کریم ، سوره مبارکه بقره ، آیه ۲۱۶
#آیه_گرافی
👇لینک ورود در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
@andaki_haghighat
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
3.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑توضیح استاد فاطمینیا در مورد این روایت 👇
💢 عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ.
✅ «يونس بن يعقوب»گويد شنيدم امام صادق عليه السّلام مىفرمود:
هركس گناهى كند و بداند كه خدا بر كارش آگاه است،اگر خواهد عذابش مىكند و اگر خواهد بيامرزد،خدا او را بيامرزد اگرچه استغفار نكند.
♨️ توضيح:مرحوم مجلسى(ره)مىگويد:شايد مراد علمى باشد كه در نفس او اثر كند و ثمرهاش عمل باشد(يعنى سبب دست كشيدن از گناه شود).
(اصول کافی / ترجمه آیت اللهی ; ج ۴ ص ۲۵۷)
👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd
@toolid_mohtava