فقه جلسه 225-20 شهریور 1400.docx
59.8K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 225
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 225 #️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
226.mp3
4.87M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 226
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 226-21 شهریور 1400.docx
61.7K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 226
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 225 #️⃣#خارج_اصول_1398_1399 🆔@andalibhamedani
226 (2).mp3
5.05M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 226
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 226- 21 شهریور 1400.docx
51.7K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 226
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
اول مهر امسال بیست و دومین سالگرد رحلت
والد معظم( قدس سره) هست.
چون در آستانهٔ اربعین حسینی قرار داریم توضیحی را با استفاده از فرمایش آن عالم بزرگوار در بارهٔ دو عبارت زیارت اربعین می آورم :
✔️«السَّلامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ»
✔️«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
اینکه در این زیارت و نیز روایات دیگر آن حضرت را «قتیل العبرات» می نامد هرگز به این معنا نیست آن بزرگوار شهید شدند تا ما گریه کنیم.
یعنی نباید تصور کنیم که گریهٔ ما علت غائی و نتیجه ای است که امام (علیه السلام) در نظر داشته و محرک اصلی در تصمیم گیری ایشان است.
بلکه قتیل العبرات حاکی از آثار قهری شهادت اوست، اشک و سرشکی که ناشی از معرفت و محبت فطری هر مومن به اوست،زیرا که:
«إِنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةً مَكْتُومَة»
علت غائی و هدف ایشان در عبارت دیگر زیارت آمده که او خون مقدس خود را به خدا بذل کرد تا مردم از جهالت , ضلالت و حیرت نجات پیدا کنند.
«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ»
«اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ لِوالِدَىَّ وَارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِى صَغِيراً، اجْزِهِما بِالْإِحْسانِ إِحْساناً وَبِالسَّيِّئاتِ غُفْراناً»
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
🔘نوشتاری در بارهٔ تاریخ ورود مجدد آل الله(علیهم السلام)به کربلا و حوادثی که در اربعین سال ۶۱ رخ داده است.
☑️در این کتاب که در ذیل کتاب « ثارالله » به طبع رسیده است به پرسشها و اشکالات پاسخ داده شده و ثابت شده است که اسیران آزاده در همان اربعین اول وارد کربلا شدهاند.👇👇👇
🆔@andalibhamedani
تحقیقی درباره اربعین حسینی.pdf
7.28M
📄تحقیقی دربارۀ اربعین حسینی
🆔@andalibhamedani
ِبسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
پنج دیدگاه درباره آیت الله حسن زاده
از آنجا که بزرگان حوزوی و بزرگواران دانشگاهی در مصیبت رحلت مرحوم آیت الله #حسن_زاده_آملی( قدس سره) اطلاعیههای جامعی صادر فرمودهاند، دیگر ضرورتی برای صدور بیانیۀ این طلبهٔ حقیر نبود، علاوه بر اینکه سوگوارانه من افتخار شاگردی ایشان را هم نداشتم تا به این وسیله حق استادی ایشان را ادا کرده باشم. اما چون در این چند روز پس از درگذشت آن عالم راحل با مواضع نامناسبی روبرو شدیم که البته ریشه در گذشته داشت، لازم دیدم عرائضی را تقدیم دارم.
در بارهٔ شخصیت این محقق کم نظیر با پنج دیدگاه و موضعگیری متفاوت مواجه بودیم:
۱/ افرادی که معتدلانه و منصفانه ایشان را دانشمندی بزرگ و جامع معقول و منقول شمرده و علم و حکمت واخلاق و معنویت وی را ستودند.
این گروه طبیعتا آن مرحوم را فوق نقد نمیدانند و معتقدند بعضی از نظرات علمی و یا برخی از مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان قابل تأمل و اشکال است و البته وجود این اشکالات (بر فرض ورود و تمامیت) هرگز از مقام علمی و عظمت روحی او چیزی نمیکاهد.
۲/ هستند کسانی که غالیانه آن عزیز را قرآن مجسم میشمرند و یا کراماتی که ویژهٔ معصومین (علیهم السلام) است برای او قائل هستند به گونهای که گویا اساسا نمیتوان سیرهٔ علمی و یا عملی آن مرحوم را نقد عالمانه و منصفانه کرد. برخی از اینان از جعل و دروغ هم ابایی ندارند. مسلم است که با چنین دیدگاهی نمیتوان موافقت داشت.
۳/ کسانی که به بهانهٔ نقد برخی مواضع و سخنان سیاسی آن بزرگوار ، ادب لازم را رعایت نکرده و خواسته یا ناخواسته جسارت کردند، در حالی که حساب نقد از جسارت جداست.آیا نمیتوان حسن زاده را خبرهٔ حکمت و دانش دینی دانست ولی خبیر در سیاست ندانست؟ البته در اینجا نیز نباید یک طرفه قضاوت کرد بلکه باید به تمام جوانب توجه داشت.
۴/تعدادی به دلیل تعلق خاطر مرحوم حسن زاده به هیئت و حکمت و ریاضیات قدیم او را و کتابهای او را فاقد یا کم ارزش میشمرند، در حالی که این سخن نیز قابل پذیرش نیست؛ زیرا به اقتضای انصاف علمی باید مورد به مورد سخنان و سطر به سطر کتابهای او را دید و بررسی کرد و نمیتوان به دلیل وجود برخی از آراء فرضا منسوخه، خود را از تراث علمی گرانقدر گذشتگان و شرح عالمانهٔ آن توسط متخصصی چون ایشان محروم کرد.
۵/گروهی از حوزویان محترم که مخالف فلسفه و عرفان هستند با مشاهدهٔ مشی عرفانی مرحوم آیت الله حسن زاده و با استناد به برخی از عبارات ایشان در زمینههای گوناگون اعتقادی، برخورد و موضع بسيار تند گرفته و سوگوارانه فرصت را برای هتاکان بیادب فراهم کرده تا حدی که نعوذ بالله کار به لعن و تکفیر هم کشیده شده است ‼️
در حالی که :
اولا/ باید من که در حکمت و عرفان پیادهام، در فهم امثال این عبارات متشابه از متخصصان منصف بهره بگیرم و مسلما اکتفا به ظواهر در این مباحث رهزن من خواهد بود.
ثانیا/اختلاف نظرهای کلامی در مورد اساسیترین مباحث اعتقادی از دیر باز بین روات و علما بوده و هست و این امر مبارکی است، آنچه نامبارک بوده و هست توهین، تفسیق و تکفیر مومنان راستین است.
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ»
محمد عندلیب همدانی
هفتم مهر ۱۴۰۰
🆔@andalibhamedani