eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
703 دنبال‌کننده
142 عکس
6 ویدیو
1.4هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 هم اکنون در حال برگزاری : نشست علمی_فقهی در جمع اساتید مطرح حوزه و دانشگاه به همت موسسه علمی پژوهشی بسوی اجتهاد با مشارکت مرکز سلول های بنیادی پرنیا ١٨ بهمن ماه ١۴٠۳
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى عَبْدِکَ وَ وَلِیِّ دِینِکَ الْقَائِمِ بِعَدْلِکَ‏ خدای متعال را شاکرم که در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ توفیق زیارت امام رئوف (سلام الله علیه) را به حقیر عنایت فرمود.و  در جمع اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی مطالبی را پیرامون بخشی از فروع فقهی مربوط به تقدیم کنم، آنچه در ذیل مشاهده می فرمایید متن عرائض بنده است که با تکمیل و تتمیم ، تقدیم می شود محمد عندلیب همدانی 👇👇👇👇
ص۱ بسم الله الرحمن الرحیم (چهار) نکته در باب حقوق مالکیت و رضایت آگاهانه در برداشت  سلول های بنیادین ✅ نکتهٔ اول 🔹سه واژهٔ اصلی را در این باب باید از یکدیگر جدا کرد: ✔️الف/ مالیت ✔️ب/ ملکیت ✔️ج / سلطنت، که خود بر سه قسم است ، یکی سلطنت برخواسته از مالیت و ملکیت ، و دیگری سلطنت مجرده از ملکیت ،( =اباحه تصرف....... ) و سوم سلطنت مجرده حتی از مالیت ، آنجا که شیی هیچ مالیتی در نزد عقلا ندارد ولی حق اختصاص باقی است باید توجه داشت که : 🔸اولا / ممکن است بگوییم چون در این عصر و  زمان خون بند ناف و دیگ سلول های بنیادی که از جنین  یا فرد بلغ گرفته می شود ،منفعت محللهٔ مقصوده دارد و عرفا مال شناخته می شود و لو مالی بالقوه  ، پس شرعا هم مالیت دارد و نجاست مانع منفعت محلله در نظر شارع  و مقصوده در نظر عقلا از آن نیست، و ممکن است بگوییم حتی اگر هم شک در مالیت آن و آنگاه در ملکیت آن  کنیم حق اختصاص و سلطنت ثابت است 🔸ثانیا/وقتی سلول از بدن  جدا می شود ، می توان گفت ملکیت هم دارد ( ظاهرا برای مادر  و یا طفل و شاید هم  هر دو) و باز می توان گفت بر فرض عدم ملکیت ، سلطنت و حق اختصاص در آن هست 🔸ثالثا/ احتیاط  در اینجا به این است که هم مادر اذن دهد و هم ولی طفل که معمولا پدر است  . 🔸رابعا/این سلول ها ی بنیادی( از توده های چربی و..) تا در بدن عاقل بالغ است ، تحت سلطهٔ خود اوست و لذا اذن او در عمل جراحی لازم است ولی عرفا و شرعا تا در بدن است نه مالیت دارد و نه ملکیت ، لذا به ارث هم نمی رسد،  ولی وقتی این توده های چربی جدا شد اگر هم قائل به مالیت و ملکیت در آن نشویم ولی باز حق اختصاص و در نتیجه سلطنت  در اذن نسبت به هر تصرفی باقی است ✅نکتهٔ دوم 🔹 علل و اسباب حصول ملکیت: 🛑1/ سبب قهری و آن ارث است 🛑2/ سبب اعتباری و آن بیع و صلح و .....از اسباب قانونیه و اعتباریه است، این ملکیت محصول اعتبار ملکیت دیگری و ابراز این اعتبار با لفظ یا کتابت و ... است 🛑3/سبب فعلی مثل احیای زمین موات 🛑4/انشاء اباحهٔ جمیع تصرفات ، که تحت ضوابطی در اثر آن ملکیت برای مباح له محقق می شود ( البته در فقه  بحث می شود که آیا به صرف قبض از طرف مباح له ملکیت برای او محقق می شود یا باید تصرفی رخ دهد و....) 🔹اکنون باید دید جایگاه اعراض در این بین کجاست؟ ▫️چه بسا با در نظرگرفتن مطالبی که فقها  در باب اعراض دارند بگوییم اعراض به نحوی ملحق به قسم چهارم است  البته با قیود و شروطی  به این بیان که: 🔹اولا/عمده دلیل بر صحت قبض و تصرف و آنگاه تملک در اعراض ، سیرهٔ عقلاست، و چون مهمترین دلیل سیره عقلاست که دلیلی لبی است و چون  در دلیل لبی باید به قدر متیقن آن اکتفا کرد ، قدر متیقن  جایی است که یا شیی واقعا کم ارزش باشد و  یا اگر هم باارزش باشد ، مالک با علم به ارزش و بدون اکراه  آن شیی را رها می کند . 🔷ثانیا/در فرض فوق  این اعراض مالک  خود به معنای انشاء اباحهٔ تصرف برای همگان است ، و اگر کسی آن شیی را برداشت ، مالک می شود ، ( حال یا با صرف قبض مالک می شود و یا با تصرف و...) 🔹ثالثا/اگر مادر طفل و نیز پدر (به عنوان ولی) از ارزش کنونی خون بند ناف و دیگر سلول های بنیادی مطلع نباشند ، حتی اذن صریح  آنها باعث جواز برداشت آن برای بانک خون نخواهد بود ، چون ملاک فقهی طیب نفس است و با فرض جهالت به ارزش مال  طیب نفس حیثی و طبیعتا صوری  است نه مطلق و واقعی پس حتی اگر هم احتمال عدم رضایت بدهیم نباید سلول برداشت شود 🔹رابعا/ هرگز عدم توانایی مالک و یا سلطان بر یک شیی نسبت به کیفیت بهره برداری از آن ،‌موجب مسامحه کردن در کسب اذن از مالک نیست، پس رضایت نامه های صوری فائده ای ندارد
ص۲ ✅ نکتهٔ سوم ، قرار دادها ✔️1/ قراردادهای فقهی و حقوقی هرکدام تعریفی خاص ، جایگاهی ویژه و احکام اختصاصی دارند ، برای اینکه هیچ گونه غرر و ضرری به وجود نیاید و برای اینکه اختلافی بین دو طرف به وجود نیاید و نیز برای اینکه به هنگام اختلاف راه حل حقوقی و قانونی و فقهی برای حل اختلاف باشد ، باید نوع قرار داد در فرم ها یاد شود و به نظر می رسد اکتفا به صرف عنوان قرار داد کافی نیست ✔️2/ اگر مقصود دو طرف این است که این خون را برای افراد خاصی باشد ، به گونه ای که بانک مالک نباشد ،  اینجا نوع قرار داد اجاره است، به این صورت که متصدیان اخذ و نگهداری خون در برابر مبلغی معین اجیر می شوند که  با انجام  کارهایی فنی این خون را برای استفادهٔ مستاجر و افراد مد نظر او  آماده کنند و تا مدتی معین  در جای مخصوصی  نگاهداری کنند. و می توانند این قرار داد را در قالب عقد صلح مفید اجاره هم تنظیم کنند. ✔️3/ اگر مقصود این است که بانک مالک و یا مسلط بر فراورده شود ، باید یا با اعراض به تقریبی که گفته شد ، یا با اهدای خون توسط پدر و مادر و یا با پرداخت عوض به والدین مالک شود ،   و اگر مقصود آنها از این عقد  عقد بیع است، قرارداد باید با توجه به  تمام احکام و آثار بیع  باشد  ، و  نیز  می توانند برای راحتی بیشتر و مقید نبودن به قیود و خصوصیات بیع و اطمینان بیشتر به صحت شرعی این نقل و انتقال، به صلح بدوی و مستقل و مسامحی روی بیاورند. روشن است که در مورد اخذ سلول های  بالغ عاقل و کیفیت انتقال آن به مراکز مربوطه خود او تصمیم گیرنده است ✅نکتهٔ چهارم، وظیفهٔ دولت 🛑آنچه گفته شد  با نگاهی فردی است و مربوط به این است که بانک خون مستقیما با افراد روبرو باشد ، اما مهم در ایجا این است که در این مسئلهٔ حیاتی و  به لصطلاح قرآنی # معروف  مجالس قانون گذاری و دولت ها نقش عمده ای دارند پساز آنجا که به حکم عقل و نقل ، قوهٔ مقننه و مجریه باید به تنظیم امور خلق و اقامهٔ   از جمله سلامت آنها بپردازند پس : 🔸اولا/باید در آگاه سازی مردم نسبت به این دست آورد علمی بشری کوشا باشند, تا مردم با رضایت کامل این کار را انجام دهند 🔸ثانیا/ اگر با اینکه پدر و مادر از ارزش این شیی و این عمل نجات بخش آگاه شدند ، و در عین حال اصرار بر عدم استفاده  و دور ریزی  آن  داشتند ، دولت نباید آنان را در این همراهی کند ، اینجا در لزوم اذن والدین با   و و کمک به بهبودی بیماران ، قطعا گزینهٔ دوم اهم است ، از این رو دیگر شرطیت اذن صاحب سلول و یا والدین  ساقط می شود ، البته مجموعهٔ حاکمیت موظفند بین ضرورت ها و رعایت حقوق افراد تا آنجا که ممکن است جمع کنند. 🔸ثالثا/ حاکمیت موظف است ترتیبی بیندیشد که امکان استفاده از سلول درمانی برای همگان در دسترس باشد و مانع فعالیت کسانی باشد که در این امر حیاتی  فقط به سودآوری خویش می اندیشند 🆔@andalibhamedani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ✔️ قرآن کربم در دو سورهٔ آل عمران آیه ۵۵ و سورهٔ نساء آیه ۱۵۷و ۱۵۸ سخن از حیاتی عرشی و آسمانی و ملکوتی برای حضرت عیسی (علیه السلام) دارد. ولی ما نمی توانیم حیات امام عصر (ارواحنا فداه) را دقیقا مثل حیات عیسوی بدانیم چون او امام زمان و زمین و  زمینیان است و اگر ارتباطش با زمین قطع شود به تصریح روایات‌ اثری از آن باقی نمی ماند. چنانکه نمی توان حیات حضرت محیی ( عجل الله فرجه ) را در دوران غیبت کبری  حیات ملکی محض دانست چه اینکه ممکن است صدها هزار سال دیگر ظهور رخ ندهد و این حد از بقاء در باره بدن ملکی محض  بدون ظهور آثار و خواص این بدن ملکی خالص قابل تصور نیست. ✅به نظر می رسد دوران غیبت کبری  دوران زندگی ایشان است،  یعنی نه مانند حضرت عیسی که ملکوتی محض است و نه مثل انسان های ملکی دیگر ،بلکه آن حضرت  زندگی ملکوتی در عین امامت بر زمین دارد. ✔️ اعجاز الهی این است که او با داشتن این حیات ملکوتی از شر دشمنان در امان است و نیز به ارادهٔ الهی  ورای زمان‌ زندگی می کند و از این رو گذشت ایام هرگز او را پیر و فرتوت نمی کند ، در عین اینکه با عالم ملک  و زمین نیز ارتباط وثیق و‌محکم خود را دارد. 🌹 میلاد مسعود منجی مبارک🌹        محمد عندلیب همدانی            ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ 🆔@andalibhamedani
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ أميري حُسَينٌ ونِعمَ الأَميرُ سُرورُ فُؤادِ البَشيرِ النَّذيرِ با تأسف و تأثر خبر رحلت حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا ملکیان همدانی ( قدس سره) را دریافت کردم. آن خطیب متخلق یادگاری ارزشمند از عصر درخشان خطابه و درخشش خطیبان نامی  در دارالمؤمنین همدان بود ، که ظاهرا با وضع اسفبار کنونی  باید حسرت حتی  جلوه ای کوچک از  آن مجالس نورانی را در همهٔ بلاد با خود به گور ببریم حقیر درگذشت این خادم مخلص آستان حسینی ( ارواحنا فداه) را به محضر همهٔ اعضای خانوادهٔ معزز و مکرم ایشان و نیز به جامعهٔ وعاظ و اهل منبر همدان تسلیت عرض می کنم و از اینکه نمی توانم در تشییع و مجالس ختم آن عزیز سفرکرده حضور پیدا کنم عذرخواهی می کنم. از درگاه حضرت حق علو درجات برای پدر ارجمند ایشان و برادر گرانقدرش و خود آن مرحوم خواستارم. روضه خوان زادهٔ بیمقدار نیمهٔ شعبان ۱۴۴۶ محمد عندلیب همدانی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از نظر محقق حلی المسألة الرابعة : يجوز رواية الخبر بالمعنى ، بشرط أن لا تكون العبارة الثانية قاصرة [ عن ] معنى الاصل ، بل ناهضة بجميع فوائدها ، لأن الصحابة كانت تروي مجالس النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله بعد انقضائها وتطاول المدد ، ويبعد في العادة بقاء ألفاظه عليه‌السلام بعينها على الاذهان ، و [ لأن ] الله سبحانه وتعالى قص القصة الواحدة بألفاظ مختلفة ، وحكى معناها عن الامم ، ومن المعلوم أن تلك القصة وقعت بغير اللغة العربية  وان كانت باللغة العربية فان الواقع منها يكون بعبارة واحدة ، وذلك دليل على جواز نسبة المعنى إلى القائل ، وان اختلفت الالفاظ. احتج المانع : بقوله عليه‌السلام : « [ رحم الله ] من سمع مقالتي فوعاها وأداها كما سمعها ». والجواب أن نقول : إذا أداها بمعانيها فقد امتثل ، كما تقول : حكى فلان رسالة فلان ، إذا ( أداها )  بالمعنى ولو خالفه ( باللفظ ) . معارج_الاصول ص ۱۵۳ 🆔@andalibhamedani
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَا الْفَضْلِ الْعَبّاسَ بْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ مَا وَعَدَكُمْ‏. مداحی های ساده و در عین حال جانسوز و زیبا (مانند مورد فوق) می تواند الگوی مداحان عزیز قرار گیرد نه آنچه سوغات کمپانی های صادرات لهو و دروغ است محمد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani