eitaa logo
اندیشانه
65 دنبال‌کننده
661 عکس
132 ویدیو
282 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
روز معلم و استاد، بر همه طلایه داران نور و روشنایی به ویژه بر معلمان و استادان معظم و معززی که از وجود مبارک شان بهره های علمی و معنوی وافری برده ایم تبریک و تهنیت باد. 🌹🌹🌹🌹
🌐 اسلام با ایران چه کرد❓ 🔻بخشی از کارنامه اسلام در ایران عبارتند از : 1️⃣ زدودن تشتت و آشفتگی نظام فکری و اعتقادی و ایجاد وحدت عقیده مردم شرق و غرب و شمال و جنوب ایران كه برخى سامى و برخى آريايى بودند و زبانها و عقايد گوناگون داشتند براى اولين بار به يك فلسفه گرويدند. فكر واحد، آرمان واحد، ايده آل واحد پيدا كردند، احساسات برادرى ميان آنها پيدا شد. هرچند اين كار به تدريج در طول چهار قرن انجام گرفت، ولى سرانجام صورت گرفت و از آن وقت تا كنون در حدود 98 درصد مردم اینچنين‏ هستند. 2️⃣ شکوفائی استعداد ایرانیان با شکستن حصار مذهبی و سیاسی و برداشتن موانع تحصیلی با شکسته شدن حصار مذهبى و حصار سياسى كه گرداگرد ايران كشيده شده بود ایرانیان توانستند هوش و لياقت و استعداد خويش را به ديگران عملًا ثابت كنند به طورى كه ديگران آنها را به پيشوايى و مقتدايى بپذيرند. 3️⃣ مشعلدار تمدن عظیم اسلامی : ايران در پرتو گرايش به اسلام در زمانی كه كشورهاى گرونده به مسيحيت در تاريكى قرون وسطى فرو رفته بودند، همدوش با ساير ملل اسلامى و پيشاپيش همه آنها مشعلدار يك تمدن عظيم و شكوهمند به نام «تمدن اسلامى» گردید.(رک به:پرسش و پاسخ ۴۶ ذیل عنوان «پنج قرن تمدن اسلامی» 4️⃣ فراهم کردن زمینه های لازم جهت اصلاحات در ایین زرتشتی : اسلام نه تنها براى ايرانيانى كه مسلمان شدند خير و بركت بود، در آيين زرتشتى نيز اثر گذاشت و بطور غير مستقيم موجب اصلاحات عميقى در آن گشت. 5️⃣ شخصیت دادن به زنان : اسلام به زن شخصيت حقوقى داد، تعدد زوجات به شكل حرم‏سرا دارى و بدون قيد و شرط و حد را منسوخ ساخت؛ آن را تحت شرايطى بر اساس تساوى حقوق زنان و امكانات مرد و در حدود معينى كه ناشى از يك ضرورت اجتماعى است مجاز دانست. عاريه دادن زن، فرزند استلحاقى، ازدواج نيابى، ازدواج با محارم، ولايت شوهر بر زن را منسوخ ساخت. 6️⃣خدمات اسلام به ايران و ايرانى منحصر به قرون اول اسلامى نيست؛ از زمانى كه سايه اسلام بر اين مملكت گسترده شده است، هر خطرى كه براى اين مملكت پيش آمده به وسيله اسلام دفع شده است. اسلام بود كه مغول را در خود هضم ساخت و از آدم‏كشانى آدم‏خوار انسانهايى دانش دوست و دانش پرور ساخت، از دوده چنگيزى، محمد خدابنده تحويل داد و از نسل تيمور، بايسنقر و امير حسين بايق را به وجود آورد. 7️⃣ امروز نيز اسلام است كه در مقابل فلسفه‏هاى مخرب بيگانه ايستادگى كرده و مايه احساس شرف و عزت و استقلال اين مردم است. آنچه امروز ملت ايران‏ مى‏تواند به آن افتخار كند و به رخ ديگران بكشد قرآن و نهج البلاغه است نه اوستا و زند.. 🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج‏14، ص: 137-325-با تلخیص و ویرایش) @shakhes1340 @darseenghelab
@Farsna (2).mp3
8.9M
🎙دعای مجیر با نوای حاج منصور ارضی fna.ir/d9nnvo @Farsna
🔴خديجة کبري: الگوي زندگي تعالي‌جويانه 🖊احمدحسين شريفي 🔸حقيقت‌طلبي، تکليف‌محوري، ولايت‌محوري، بردباري، پايداري و دوري از تجملات از جملة مهم‌ترين ابعاد وجودي حضرت خديجه است که او را به عنوان اسوه و الگويي جاودانه براي زنان و خانواده‌ها قرار داده است. 🔸از جملة‌ مهمترين ويژگي‌هاي سبک زندگي تعالي جويانة خديجه کبري مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ‌1️⃣سلامت اقتصادي: از نظر اقتصادي جزء متمولين مکه به شمار مي‌رفت. مال التجارة فراواني داشت. اما هرگز از راه حرام اموال خود را کسب نمي‌کرد. عليرغم آنکه ربا گرفتن، در آن زمان امر فراگير و طبيعي بود، اما خديجه(س)، متأثر از آموزه‌هاي دين حنيف و جد اعلي خود، حضرت ابراهيم، هرگز ربا نمي‌گرفت. ‌2️⃣فضيلت اخلاقي: از نظر اخلاقي، حتي در آن محيط جاهلي همگان او را به عنوان زني عفيف و پاک‌دامن مي‌شناختند: به همين دليل يکي از القاب آن حضرت، «طاهره» بود. به تعبير برخي از مورخان: «وَ كانَتْ تُدْعى فِى الْجاهِليّة بِالطّاهِرَةِ لِشِدَةِ عِفافِها... .» ‌3️⃣شوهرداري و خانه‌داري: يکي از فضيلت‌هاي گم شده يا کم‌رنگ شده در جامعة ما همين است. اين باور که «جهاد زن، شوهرداري خوب است»‌ در جاهايي کم‌رنگ شده است. خديجه کبري(س) در اين زمينه يک الگوي تمام عيار است: اولين خانوادة اسلامي، خانوادة خديجه است. اين بانوي مکرم تلاش فراواني داشت تا در ساية تعاليم پيامبر(ص)، يک الگوي تمام عيار براي خانوادة اسلامي ارائه دهد: (1) درگير تجملات دنياي مادي نشدن؛ زندگي را بر محور ماديات تشکيل ندادن، بلکه ماديات را فداي زندگي کردن. در همان مراسم عقد و بعد از اجراي خطبة عقد وقتي پيامبر اکرم به سمت خانة ابوطالب مي‌رفت، وي خطاب به پيامبر گفت: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»؛ هرگز برتري مالي و مادي خود را به رخ همسرش نکشيد. (2) بي‌توقعي: در طول زندگي مشترک 24 سالة خود با پيامبر اکرم، خدمات بي‌نظيري را به آن حضرت داشت؛ آسيب‌هاي فراواني را متحمل شده بود؛ رنج‌هاي طاقت‌فرسايي را کشيده بود؛ بنابراين طرح برخي از انتظارات و توقعات امري طبيعي بود. اما آن حضرت هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خود را مستقیم بیان نمى‏كرد. حتي به هنگام وصيت، خطاب به پيامبر گفت: «یا رسول‏ الله! مى‏خواهم خواسته‏اى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر قدري دور شد، آنگاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا كرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو كه مادرم مى‏گوید: من از قبر هراسناكم، دوست دارم مرا در لباسى كه هنگام نزول وحى به تن داشتى كفن كرده و در قبر بگذارى.»؛ ‌4️⃣تربيت فرزندي همچون فاطمه: نقش مادر در تربيت فرزند، از نقش پدر به مراتب بيشتر است. خديجه توانست دختري همچون فاطمه را تربيت کرده و تقديم بشريت کند. ‌5️⃣ولايت‌محوري: در برابر تصميمات رسول الله خاضع و خاشع بود. آنچه براي او مهم بود، تبعيت از ولي بود. اينکه بهره‌مندي اقتصادي داشته باشد يا سه سال زندگي در شعب ابي‌طالب را تجربه کند، براي او تفاوتي نمي‌کرد. رضايت ولي مهم بود. ‌6️⃣منزلت معنوي: در ساية تصميمات درست و انتخاب‌هاي صحيح و به برکت وجود مقدس پيامبر اسلام اين بانوي بزرگوار از نظر کرامت و منزلت انساني به جايي مي‌رسد که در شب معراج به هنگام بازگشت پيامبر اکرم، جبرئيل به او عرض مي‌کند که سلام خداوند را به خديجه ابلاغ کن! فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله (صلي الله عليه و آله): يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ؛ پيامبر در وصف او فرمود: «خدا از ميان زنان، چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه را.» باز فرمود: «يا خديجه! اَنْتِ خَيْرُ أُمَّهاتِ الْمُؤْمِنينَ وَ اَفْضَلُها وَ سَيِّدةُ نِساءِ الْعالَمِينَ» ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 @ahmadhoseinsharifi
شذوذات‌فقهی.m4a
30.87M
استاد ربانی گلپایگانی، نقد شذوذات فقهی آقای سید کمال حیدری
سلام علیکم روضه و توضیح مداح خدوم اهل بیت (ع) جناب آقای محمود کریمی را امروز گوش کردم. آن قدر خبط آن ماجرا زیاد و اثر آن منفی است که به گمانم زمینه نقد جدی بسیار یا بخس مهمی از همین حکایت های عزیزان مداح را هم فراهم می آورد. به عبارتی باید در موارد دیگر هم به صورت جدی جوانب صحت و سقم و همراهی حکایات نقل شده با مبانی دینی و شیعی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. بدون تردید قصد عموم مداحان خیر و خدمت به نشر معارف اهل بیت (ع) و برانگیختن عشق و علاقه مردم به اسلام است، اما باید بسیار دقت داشت که از دل این خدمت خسارت و بلکه گاه خسارت زیاد برنخیزد. درس بزرگ را رسول اکرم (ص) به همه ما داد؛ آن جا که پس ا فوت ابراهیم خورشید گرفت و مردم آن را به حساب تاثر آسمان از مرگ فرزند پیامبر (ص) دانستند آن حضرت بالای منبر رفت و اعلام فرمود که خورشید و ماه برای مرگ کسی نمی گیرد بلکه نشانه از نشانه های الهی است! درود و هزار بار درود بر این پیامبر راستین و پاک نهاد آسمانی! که هرگز به خاطر برانگیختن شور و احساسات مردم اجازه استناد به امور موهوم، سست، بی پایه و در یک کلمه امور خرافه را نداد. کاش همه اهل منبر و مداحان عزیز از این روش و سیره تابناک رسول خدا (ص) درس لازم می گرفتند و به خاطر هدفی مقدس از معبری پر آسیب عبور نمی کردند و مطالب ناراست و بلکه ناروا را به دین منتسب نمی ساختند. گمان می کنم دو کتاب لؤلؤ و مرجان از میرزا حسین نوری و حماسه حسینی از شهید مطهری توشه خوبی در این زمینه باشند. کاش آقای محمود کریمی عزیز در مرحله تبیین و توجیه دوباره نمی گفتند که این حکایت است نه روایت! جانکم این توجیه چه مشکی را حل می کند؟! مداح مشهور و تاثیرگذاری مثل جنابعالی در کنار مضجع شریف رضوی و از سیمای رسمی نظام اسلامی هر چند ناخواسته، العیاذ بالله به صراحت نسبت قمار بازی به سالار شهیدان داده اید! آن گاه پای صدیقه طاهره را هم به میان می آورید که دیگر با پسرم قمار بازی نکن!!!! جدا خیلی متاثر و متالم شدم! با فرض این که ما با دو کلمه روایت و حکایت بتوانیم چهره علمی به این خبط آشکار بدهیم، آیا صدها هزار و شاید میلیون ها بیننده که در میان آنان جوانانی با ابتلا به این دست از گناهان حضور دارند، برداشت نخواهند کرد که سالار شهیدان تا این اندازه با فرد شراب خوار و قمار باز دمخور است و با او قمار می کند؟! به یاد شعر ناصر خسرو افتادم که در آخر تقریر ماجرای عقاب گفت: چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست! چرا گناه را بر گردن امثال آقای کریمی بیاندازیم که در دل شب های ماه مبارک این چنین از سر خیرخواهی بدون حضور هیچ مخاطبی می خواه جان ها را با اهل بیت (ع) گره بزند! آیا حوزه های علمیه تاکنون تلاشی برای تعمیق و توسعه دانش دینی مداحان و آموزش محتوای درست مداحی ها پیش گرفتند؟! آیا صدای رسایی از این دست از آفات از صاحبان تربیون های حوزوی برخاست؟! دعا کنیم که خداوند ما را از زلات و لغزشگاه های عملی و فکری حفظ فرماید! روزه هاتان قبول حق باشد! ✍ استاد علی نصیری
یکی از فواید روزه داری تمرین خودنگه داری و پرهیز است. اینکه انسان به طور مداوم در طول یک ماه هر روز با نظرداشت خدای متعال حتی از امور حلالی همچون خوردن و آشامیدن پرهیز کند اراده او جهت نگهداشت خود از حرام الهی تقویت می گردد. این تمرین بندگی، پتانسیل و توان مکلف را در قبال گناه افزایش داده و پاکی و پیراستگی او را از گناه و فساد به ارمغان می آورد. شاهد این گفته روزهای پسینِ عیدفطر است که هر گاه انسان به چیزی دست می برد یک لحظه مکث کرده و مجاز بودن یا نبودن مصرف آن را از خود سوال میکند!
گروه تخصصی شیعه شناسی.jpg
23.9K
✍️ باسلام و احترام 💠 گروه تخصصی شیعه شناسی باحضور نخبگان و اساتید محترم جهت همفکری و تبادل نظر درباره مهم ترین دیدگاه ها در خصوص مسائل دینی و شیعی در حوزه قرآن حدیث کلام تاریخ راه اندازی شده است. این گروه به منظور فعال نگاه داشتن دانشوران و تبادل اندوخته های علمی ارزشمند آنان افتخار میزبانی شما فرهیخته گرامی را دارد. https://b2n.ir/Shiastudies https://eitaa.com/joinchat/3743612976Cd22fcff496
نقد سخنان مهندس عبدالعلی بازرگان قسمت اول حقیقت و گستره امر به معروف از نگاه قرآن.mp3
44.34M
نقد و رد سخنان مهندس بازرگان توسط حجت الاسلام دکتر شریفی.
4_5929263057195763143.pdf
1.8M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 رؤیا پنداری وحی این موضوع بریده ای است از کتاب «علوم قرآنی(وحی، اعجاز و تحریف ناپذیری)» تألیف: دکتر مجید معارف، دکتر راد و دکتر مهدوی راد @andishaneh
📌آیا امام و امام علیهم السلام در شرکت داشتند؟ ✅ : ◀️روایت حضور حسنین(ع) در فتوحات اولین بار در نقل شده است و از آنجا به دیگر منابع سرایت کرده است. ◀️ در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه متعارض وچه صحیح. ◀️طبری، از حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️طبری، درباره دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم (ع) آمده است و در روایت دیگر، نامی از آنان نیست. ◀️در سند روایات شخصی بنام قرار دارد که بزرگان دانش رجال اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل انقطاع، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن حسنین(ع) برای حضور در نبرد ایران، علی(ع) در دوران خویش نیر برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) و امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. ◀️امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده اند. ◀️باتوجه به انتقاد اهل بیت(ع) از ، چگونه امکان حمایت حسنین(ع) از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚ابن عساکر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری آمده است که، (ع) برای فتح و نیرنگ کرده اند، و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است امام امت جامعه باشد، عقلا پذیرفتنی نیست. ◀️به نظر می رسد انگیزه ، یا توجیح است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای جوشن کبیر.pdf
694.3K
📜متن کامل دعای جوشن کبیر به همراه ترجمه فارسی التماس دعا @mobahesegroup
  ‌باز امشب "ليله القدر" خداست ذکر يارب يارب و ورد دعاست... گاه استغفار و دل لرزيدن است... گاه توبه گاه "آمرزيدن" است... گاه عجز و التماس و هم نياز... رو به درگاه کريم چاره ساز... گاه جوشن خواني شب تا سحر... بارش باران اشک ازچشم تر... پس به وقت ابتهال و حال زار... ياد کن از اين "حقير بيقرار"... “التماس دعا” شبهاي_قدر_را_قدر_بدانيم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️ متن شبهه :👇👇 مگر امیرالمومنین(ع) نفرمودند: در عفو لذتی است که در انتقام نیست، پس چرا قاتل امام علي علیه السلام عفو نشد؟ مگر ائمه (ع) مظهر بخشش نیستند؟ پس چرا امام حسن (ع) ابن ملجم را عفو نکرد؟ ✅پاسخ شبهه :👇👇👇 1⃣ قاتل در زمانی بخشیده میشود که از کرده خود پشیمان باشد توبه کرده باشد و عذر خواهی کند در صورتی که ابن ملجم اینگونه نبود بلکه از جنایت خود راضی و خوشحال بود. به تعبیر دیگر بود که اگر عفو میشد به جنایات دیگری دست میزد. 2⃣ ام کلثوم نزد ابن ملجم ملعون رفت و فرمود: «ای دشمن خدا امیرالمؤمنین علیه السلام را کشتی؟» ابن ملجم گفت: «من امیرالمومنین علیه السلام را نکشتم بلکه پدر تو را کشتم.» ام کلثوم گفت: «امیدوارم که این ضربت به پدرم ضرری نرساند.» ابن ملجم گفت: «گویا می بینم که بر مرگ پدرت شیون و زاری می کنی زیرا به خدا قسم ضربتی بر او زدم که اگر این ضربت بر همه اهل زمین فرود آمده بود هیچ یک از آنان را زنده نمی گذاشت. 3⃣ در نقلی امده است او خواهان صحبت درگوشی با امام مجتبی بود که حضرت نپذیرفت و فرمود غرضش آن است که گوش مرا به دندان بگیرد. پس آن ملعون گفت: واللَّه که اگر می گذاشت، گوشش را از سرش جدا می کردم.(2) پس مشخص است که او نه توبه کرد نه پشیمان بود. 4⃣ قصاص حقی است که بر ولی دم مفروض است و این حق از هیچ کس برداشته نمیشود. ولی دم حقی دارد که برای او ثابت است. اما اگر حضرت علی علیه السلام زنده میماند شاید قصه فرق میکرد همانگونه که حضرت فرمود اگر ماندم خودم میدانم که چه رفتاری با او داشته باشم و اگراز دنیا رفتم فقط یک ضربه به او بزنید. 5⃣ امام هم حق الله است و هم حق الناس و یک موضوع شخصی نیست و نمیشود به سادگی از کنار ان عبور کرد. پیامبر فرمود انا و علی ابوا هذه الامه (3) .بنابر این امت فرزند او هستند و فرزند از حق پدرش نمیگذرد . پی نوشت: 1. فتال نیشابوری، محمد بن حسن؛ روضة الواعظین، قم، انتشارات رضی، بی­تا، ج 1 ص 134 2. فرحة القری، ترجمه، مجلسی، ص 59 3. مجلسی، بحارالانوار ج 16 ص 95 @andishaneh