هدایت شده از معارف اعتقادی
💠 کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه
🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی
🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی
🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
✳️ پرسش در باره حکم زدن فرزند برای تادیب دینی
سلام و ادب و احترام🌷
با آرزوی سلامتی برای استاد بزرگوار
سوالی داشتم از محضر جناب استاد نصیری
(البته این یک بحثی بود که در گروهی انجام شد و من تاحدودی سوالها رو سعی کردم جمع وجور کنم)
با توجه به اینکه گفته می شود اسلام دین سهل و آسانی است و اینکه سن کودکان حضرت زهرا سلام الله علیها در هنگام وفاتش باید زیر ۸سال باشد؛ پس چطور ایشان آب به صورت فرزندانش می پاشیده که نخوابند؟ خب چه کاری بوده بگذار بخوابند تازه خدا از کودک هم که تکلیف نمی خواهد.
جالب است که در بین مذهبیون سنتی با دانستن این مطلب، سیره عملی در زندگیشان نسبت به کودکانشان پیدا می شود. وچقدر به خاطر عمل به این سیره(شب بیداری قدر) کودکان رو اذیت می کنند. که ابدا و اصلا حتی روایتی هم نیامده که بچه ها رو ببرید تا دیروقت باشند.
بعضیها میگن این مقدار در سطح جامعه قابل اعتنا نیست و باید سند را هم ببینیم هرچند به روایت معتبری نمی رسیم.
اما واقعا نادر نیست این موارد؛ اکثر خانواده ها حتی آنها که مذهبی شدید نیستند، در شب قدر خانوادگی به جلسات می روند و آن بستگی دارد که به کجا بروند اگر جایی طولانی باشد کودکانشان هم مجبورند تا دیروقت، پا به پای پدر ومادرشان در آنجا تحمل کنند وحتی اگر سندیت هم نداشته باشد، آنچه که در جامعه دیده می شود همین است که خانوادگی به جلسات شبهای قدر می روند که خدای نکرده سرنوشتسال آینده شان با نرفتن و درخواست نکردن دچار مشکلات و عواقب بدی نشود.
بهرحال سند روایت تحقیق نشده. اما این اعمال شب قدر که مستحب است؛ ولی در روایات داریم که فرزندتان را کتک بزنید تا نماز بخوانند. هرچند باز هم مطابق معمول می گویند سندش درست نیست و سیره ائمه یک چیز دیگر بوده است و...
بالاتر از فرزندان حتی برای بیدار کردن و نماز خواندن زن و شوهر همدیگر را، توصیه آبپاشی آمده است:
بیدار کردن اهل خانواده
قال رسول الله -صلی الله علیه وآله -رحم الله رجلا قام من اللیل فصلی و ایقظ امرأته فصلت، فان ابت نضح فی وجهها الماء، رحم الله امرأه قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان ابی نضحت فی وجهه الماء
خدا رحمت کند، مردی را که شب از خواب برخیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز براین عمل تشویق نماید، و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلی او) به صورت وی آب بپاشد و او را بیدار کند و همچنین خدا بیامرزد زنی که در شب برخیزد و نماز شب بخواند وشوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جای برنخواست (با اذن قبلی او) آب به صورتش بپاشد، تا او را بیدار کند. (میزان الحکمه، ج ۵، ص ۴۱۸).
- نماز و خانواده
که اینجا میزان الحکمه نگفته از کی نقل کرده؟
واین داخل پرانتزهایش ( با اجازه قبلی او) را معلوم نیست شارح روایت از کجایش آورده؟؟
حدیثی راجع به تمرین و عادت دادن فرزندان به نماز از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله وارد شده است که: مُرُوهُمْ بِالصَّلَاةِ وَ هُمْ أَبْنَاءُ سَبْعٍ وَ اضْرِبُوهُمْ عَلَیْهَا وَ هُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ. یعنی آن ها را در هفت سالگی به نماز امر کنید و در ده سالگی بزنید.
این حدیث فقط یک جا و در بحار آمره است. حدیث بیدار نگه داشتن کودکان در شب قدر هم، در بحار و مستدرک و دعائم الاسلام آمده که به لحاظ سندی مرسل است.
بنابراین چون دعائم الاسلام چندین قرن تقدم زمانی بر بحار و مستدرک دارد لذا تنها منبع دعائم الاسلام است که تکلیفش مشخص است: دعائم الاسلام تالیف قاضی نعمان مغربی است که اسماعیلی مذهب است و قاضی القضات خلفای فاطمی مصر بوده است. این خلفا خود را امام زمان واجب الاطاعه و از نسل اسماعیل فرزند امام جعفر صادق علیه السلام می دانستند. متاسفانه قسمت بزرگی از فقه ما با کپی برداری از این کتاب بوجود آمده است.
این هم در سایت حوزه آمده، که به نوعی کتک زدن را توجیه(ماله کشی) کرده است وازاین روایت استفاده می شود که قبل از ۱۰سالگی، زدن کودک برای نماز جایز نیست:
البته سنی که بدین منظور مشخص شده، در روایات، متفاوت ذکر شده است: هفت، هشت، نه و سیزده سالگی؛ بنابراین لزوم رعایت جانب احتیاط اقتضا دارد که تا آنجا که ممکن است از زدن اجتناب کرده و از روش های مناسب تر استفاده کرد.
پیشاپیش از لطف و توجهی که می فرمایید سپاسگزارم🌷
651599663886.jpg
249.8K
شماره جدید مجله کلام اسلامی وابسته به موسسه آموزش عالی حوزوی امام صادق(ع) تحت اشراف آیت الله سبحانی
2مهر1399_برنامه زاویه شبکه چهار_علم بومی؛ استعمارگر یا استعمارزدا.mp3
30.55M
🎙 فایل کامل صوتی #مناظره حجتالإسلام والمسلمین دکتر #احمد_رهدار و دکتر #سیدجواد_میری
🔘 موضوع: «علم بومی؛ استعمارگر یا استعمارزدا؟»
📺 برنامۀ #زاویه؛ #شبکه_چهار
🔺 دومین قسمت از فصل پانزدهم
🗓 چهارشنبهشب، ۲مهر۱۳۹۹
🌐 لینک ویدئوی کامل مناظره:
🎞 http://telewebion.com/episode/2375378
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
رسائل توحیدی .pdf
1.86M
📚عنوان: رسائل توحیدی
نویسنده: علامه طباطبائی. ترجمه آقای شیروانی
@ketabemobin114
👇🌷
@andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
نقد گفتار سید کمال حیدری در باره تخول مفهوم حجاب.m4a
29.44M
✳️ نقد شبهه استاد سید کمال حیدری در باره عدم جریان دو مفهوم قیومیت مردان و حجاب زنان نسبت به دوران حاضر
در این درس گفتار ضمن تقسیم گزاره های دینی به گزاره های خارجیه و حقیقیه، اعلام شده است که افزون بر گزاره های اعتقادی و اخلاقی، گزاره های فقهی قرآن حقیقیه بوده و با گذار زمان امکان تغییر در آنها وجود ندارد.
@alinasiaigilani
﴾﷽﴿
✍ اظهارات مناقشه برانگیز یکی از مدرسان فقه و اصول حوزه در خصوص #اقتصاد_اسلامی که باعث بروز واکنش های مختلفی شد را نباید سخنان یک فرد تلقی نمود و در حوزه معنایی فهم یک شخص معنا کرد.. بلکه این اظهارات حاکی از یک تفکر رایج بین دامنه وسیعی از #حوزویان است که در بُعد نظر بدان باورمند و در بُعد عمل مشی خویش را بر اساس آن تعریف می کنند.
تعجب بارتر اینکه گستره وسیعی از #طلاب و #دانش_پژوهان علوم دینی در کلاس درس آنان حاضر شده تحت تاثیر گفتار و منش آنها قرار می گیرند و وقتی در پست های #مدیریتی و #علمی مشغول شدند طبق این باور ناراست خود مشی می کنند و این یکی از آسیب های جدی حوزه هاست که فرآیند تحصیل و تدریس و تحقیق در آنها در غالب موارد منتهی به رشد #تمدنی نمی شود.
به نظر می رسد باید به صاحبان این تفکر تریبون و میدان اظهار نظر داد تا آنچه در پشت لسان این گروه هست عیان شود و سستی استدلال شان روشن گردد. هر چه این گروه بیشتر مصاحبه کنند و بنویسند و سخن بگویند به نفع صراط حق و جریان راست اندیش است.
تجویز #کرسی_های_آزاداندیشی جهت رشد علمی که #رهبر_حکیم_انقلاب مطرح فرمودند ابزار بسیار مهمی جهت فهم و گذار از اندیشه صاحبان این طرز تفکر است.
با این نگرش می توان گفت این اظهارات را باید مبارک دانست و آغازی برای پایان ناراست اندیشی ها نگریست. هر چه پیشتر رویم ضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در #حوزه و #دانشگاه عیان تر و دیر رونق گرفتن آن خسارت بارتر است.
#اقتصاد_اسلامی
#علوی_بروجردی
✍ محمدجعفر علینقی.
👇🌷
@andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
Voice 001.m4a
28.26M
📢📢 صوت عقاید
جلسه اول مشترک بین پایه ۷ و ۸
#اهمیت_و_جایگاه_مباحث_اعتقادی
Voice 002.m4a
22.83M
📢📢 صوت عقاید
جلسه دوم مشترک بین پایه ۷ و ۸
#روش_شناسی_کتاب_محاضرات
1397-9-10-Shobahat-OstadJafari.mp3
14.93M
🔆نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجه الاسلام دکتر محمد جعفری
فایل شماره3⃣
🔶علل بوجود آمدن جریانات انحرافی در عراق
🔶شبکه های رسانه ای آنها
🔶ادعای فرزند داشتن امام عصر(عج)
🔶دلیل دیگر بر بطلان ادعای آنها
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
✅دعایی که حضرت جبرئیل برای پیامبر اکرم(ص) از آسمان هدیه آورد و فرمود این دعا از گنجینههای آسمان است؛ آن را به متقین تعلیم بده ولی از منافقان، مخفی بدار، زیرا که دعایی مستجاب است.
«يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى وَ يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ يَا عَظِيمَ الْمَنِّ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا يَا رَبَّنَا وَ يَا سَيِّدَنَا وَ يَا مَوْلَانَا وَ يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُكَ يَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِي بِالنَّارِ»
🔷(التوحيد شیخ صدوق، ص 221)
هدایت شده از معارف اعتقادی
voice.ogg
1.33M
نوحه
🔘 من ایرانم و تو عراقی.......
◾️ چه فراقی، چه فراقی .....
🔘 بگیر از دلم یه سراغی....
◾️ چه فراقی، چه فراقی.....
🔳 السلام علی ساکن کربلاء....
با صدای محمد حسین پویانفر
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
https://telegram.me/ehyakalam
💫 همه همسران #رسول_خدا
بخش اول
گر چه عالمان دینی مسلمان بارها در باره همسران رسول خدا و تعداد آنها نوشته و گفته اند هنوز هم هر از گاهی این موضوع دست آویز بیماردلان شده و سبب حمله به بزرگ ترین و آخرین فرستاده خدا حضرت محمد که درود خدا بر او و خاندانش باد می شود به ویژه در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای ضد اسلامی که ماموریتشان بر انگیختن احساست ضد دینی مردم است.
از این رو برای روشنگری بیشتر در این زمینه توجه شما را به نکات زیر جلب می کنم
یکم : ببش از هزار و چهارصد و سی سال قمری از زمان زندگی رسول خدا در این دنیا گذشته است و در آن زمان تعدد همسران برای مردان کاملا عادی و مورد قبول جامعه بوده است و در سرتاسر کره خاکی مردان فراوانی بوده اند که چندین زن را به همسری می گرفتند ، بزرگان ،پادشاهان ، ثروتمندان و سرداران جنگی و بسیاری دیگر از مردان دو ،سه ، چهار و یا بیشتر همسر داشته اند که گاهی تعداد این همسران برای یک مرد قریب به صد همسر هم بوده است به عنوان نمونه در روایات ما آمده است که در زمان امام صادق علیه السلام یک ایرانی زردشتی که هفت همسر داشت اسلام آورد که امام فرمودند باید سه نفر از همسرانش را رها کند چون اسلام از این جهت برای مردان محدودیت گذاشته و یک مرد بیش از چهار همسر نمی تواند داشته باشد.
نتیجه اینکه در زمان های قدیم چند همسری کاملا رایج بوده است.
دوم : رسول خدا در سن بیست و پنج سالگی با بانوی بزرگ اسلام حضرت #خدیجه کبری ازدواج کردند و تا پایان زندگی حضرت خدیجه که همزمان با پنجاه و سه سالگی پیامبر بود هیچ همسر دیگری نداشتند .
سوم : تمام ازدواج های دیگر پیامبر در دهه آخر زندگی ایشان بوده یعنی زمانی که پیامبر به سختی مشغول تبلیغ دین اسلام و ساختن یک جامعه اسلامی در آن محیط شرک آلوده و دور از فرهنگ و اخلاق بودند و هر کدام از آن ازدواج ها تابع شرایط خاص و مصلحتی بوده که ناگزیر باید اتفاق می افتاده است .
ادامه دارد ....
@Haqshinas
@Rabbanaa
💫 همه همسران #رسول_خدا
بخش دوم
در بخش اول این نوشته روشن شد که در دوران زندگی رسول خدا داشتن همسران متعدد برای مردان کاملا عادی و مورد قبول جامعه بوده است بلکه می توان گفت داشتن چند همسر از ضروریات زندگی مردانی بوده که نام و آوازه ای داشته و دارای مال و جاه بوده اند گر چه رسول خدا از هنگام ازدواج تا پنجاه و سه سالگی فقط با اولین همسرشان حضرت خدیجه به سر برده است و تمام ازدواج های بعدی ایشان در دهه آخر زندگی و در شرایط خاصی اتفاق افتاده است .
اینک با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات به بررسی چند مورد از این ازدواجها می پردازیم :
اول : ازدواجی به فرمان خداوند برای شکستن قانون غلط
خداوند در قرآن کریم در سوره احزاب آیه سی و هفتم اینگونه فرموده است :
ُ فَلَمَّا قَضَىٰ زَيْدٌ مِّنْهَا وَطَرًا زَوَّجْنَاكَهَا لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37)
« پس هنگامی که زندگی زید با همسرش به پایان رسید (زید همسرش را طلاق داد) آن زن را به تو تزویج کردیم تا بر مؤمنان حرجی نباشد اگر بخواهند با زنان مطلقه فرزندخواندگان خود ازدواج کنند و فرمان خداوند حتما انجام شدنی است »
زید پسر خوانده پیامبر اکرم بود و آن حضرت دختر عمه خودشان زینب بنت جحش را برای او خواستگاری کردند و زید با زینب ازدواج کرد ، زید غلام آزاد شده پیامبر بود و زینب از یک خانواده اصیل و معروف قریش و از نوادگان عبد المطلب ، این پیوند اما پایدار نماند درشتخویی های زینب زید را به تنگ آورد و زید پس از چند بار شکایت بردن به رسول خدا بالاخره زینب را طلاق داد .
وقتی عده طلاق زینب تمام شد خداوند خودش زینب را به تزویج پیامبر در آورد تا یکی از قوانین مرسوم در میان مردم آن زمان را لغو کند زیرا بنا بر قانون رایج آن زمان ازدواج با همسر پسر خوانده هم مثل ازدواج با همسر پسر واقعی شخص حرام بود و خداوند با این کار این قانون غلط را بر انداخت .
همانگونه که می بینید در این ازدواج پیامبر نقشی نداشته و حتی عقد ازدواج را هم چنانکه در آیه قرآن آمده خداوند بسته است و می توان این ازدواج را آسمانی دانست .
ادامه دارد ........
@Rabbanaa
💫 همه همسران رسول خدا
بخش سوم
ازدواج با دختر بزرگترین دشمن
بت پرستی آئین رسمی شهر مکه بود پیامبر رنج فراوان برد تا نور اسلام در قلب های تیره از جهل و خرافات راهی پیدا کند و فطرت خدا جوی مردم بیدار شود، در این میان جوانان آمادگی بیشتری برای پذیرش داشتند حتی اگر فرزند کسانی چون ابوسفیان بودند .
گروهی از جوانان اشراف زاده هم مسلمان شده بودند، رمله یا همان ام حبیبه دختر ابوسفیان یکی از این تازه مسلمانان بود و شوهرش عبدالله هم .
سران مشرکان مکه ناگزیر به شکنجه تازه مسلمانان روی آوردند و زندگی در مکه بر مسلمانان بسیار سخت شد پیامبر برای حفظ جان یارانش دستور هجرت داد ، رمله و شوهرش نیز به حبشه مهاجرت کردند .
سرزمین حبشه در آن سوی دریای سرخ فاصله چندانی با مکه نداشت، آنجا حاکمی دادگستر فرمانروایی می کرد و پناهگاه خوبی برای مسلمانان مهاجر بود که با رهبری جعفر بن ابی طالب منتظر پیروزی اسلام و بازگشت نزد پیامبر باشند.
ابوسفیان یکی از دشمنان درجه یک و بزرگ رسول خدا بود و از آنجا که در جنگ بدر تعداد زیادی از سران مشرکان مکه مانند ابوجهل از دم شمشیر امیرالمؤمنین علی علیه السلام گذشته و بر خاک افتاده بودند ابوسفیان برای ریاست بر مکه رقیبی نداشت و پر نفوذترین مرد مکه به شمار می رفت که از هیچگونه دشمنی با رسول خدا و مسلمانان کوتاهی نمی کرد .
نجاشی پادشاه حبشه به دست جعفر اسلام آورد و هنگامی که نمایندگان قریش از او خواستند مسلمانان را اخراج کند نپذیرفت و آنها را در حمایت کامل خود قرار داد.
پس از مدتی عبدالله شوهر رمله که علاقه زیادی به شرب خمر داشت از اسلام برگشت ولی رمله بر اسلام خودش پا فشاری کرده و از شوهر تبعیت نکرد، چندی بعد عبدالله از دنیا رفت، اینک رمله تنها شده بود آنهم در یک سرزمین بیگانه و در حالی که در خانه پدری نیز جایی نداشت .
سایه سنگین پدر مشرکی چون ابوسفیان که رئیس بود و قدرتمند و همینطور آداب و رسوم ازدواج میان قبایل عرب خصوصا قریش که هیچ قبیله ای را هم کفو خود نمی دانستند و به هیچ زنی اجازه نمی دادند بدون اجازه بزرگان قبیله اش ازدواج کند می رفت تا سرنوشت تاریکی را برای این دختر اشراف زاده رقم بزند ، مگر می شد بی اجازه ابوسفیان با دخترش ازدواج کرد ؟
خبرها که به مدینه رسید رسول خدا که سخت حامی ضعیفان و بی پناهان بود نه تنها مشکل رمله را حل کرد بلکه چنان سعادت و افتخاری برای رمله فراهم آورد که در خواب هم نمی دید .
نجاشی از پیامبر نامه ای دریافت کرد که از او خواسته بود رمله را برای آن حضرت خواستگاری کند او یکی از زنان دربارش را نزد رمله فرستاد تا این مژده را به رمله برساند ، رمله از شدت خوشحالی تمام زیور آلاتی را که همراه داشت به عنوان مژدگانی به آن زن بخشید .
در کاخ نجاشی با حضور مسلمانان مجلسی تشکیل شد نجاشی از طرف رسول خدا و یکی از مردان مسلمان که هم قبیله رمله بود از طرف عروس عقد ازدواج را خواندند ، اینک رمله همسر رسول خدا شده بود افتخاری که تا قیامت هم در قبیله بنی امیه بی نظیر خواهد بود .
نجاشی مهریه را از طرف رسول خدا پرداخت کرد، جهازیه فاخری برای رمله آماده کرد و او را به همراه هدایایی برای پیامبر با گروهی از مسلمانان راهی مدینه کرد تا به افتخار دستبوسی رسول خدا نائل شود .
ادامه دارد.......
@Rabbanaa
آیا دعا در خانه دار شدن موثر است؟.m4a
10.55M
🎤نقد ادعای تاثیر اعمال و اوراد خاص برای خرید خانه توسط استاد علی نصیری(متخصص علوم حدیث)
💢مباحث این درس گفتار:
۱. حسب تتبع و تحقیق ما هیچ دعا یا عمل خاصی برای صاحب خانه شدن (در احادیث) وارد نشده است.
۲. با فرض وجود روایاتی ناظر به تاثیر دعاها و اعمال در امور دنیوی، باید آنها را جزو معِّدات و علّت ناقصه دانست(و به دعا کردن بدون تلاش و کوشش ، نباید اکتفا کرد)
#پاسخ_به_شبهات
🔴 @tollabe_pasokhgoo