فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اتمام حجت علامه مصباح با طلاب و حوزه هاي علميه:
🔻🔻خودمان مقصريم؛ كل قرآن را رها كرده ايم ، فقط آيات الاحكام را گرفتيم!!
👈 روزي بايد در مقابل خدا پاسخگو باشيم.
اندیشانه
#صرف_الافعال؛
#سید_حسین_میر_ابو_طالبی؛
(بسمه تعالی)
✅ گستره شگرف زبان عربی در بین زبان های زنده دنیا، توجه دانشمندان دانش زبان شناسی را به خود جلب کرده است.
✅ گستره زبان عربی تا آنجاست که یک ماده در هیأت ها و ساختارهای گوناگون نمایان شده و تا چند هزار معنی متفاوت را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
✅ دانش صرف از دیر باز در راستای گوناگون کردن ساختارهای حروف اصلی یک ماده و ایجاد معانی جدید، فرمول های زیادی را معرفی و آموزش می دهد.
✅ یک ماده واحد می تواند در ساختارهای گوناگون فعلی و اسمی زیر خودنمایی کند: اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبه، صیغه مبالغه، اسم زمان، اسم مکان، اسم آلت، فعل ماضی ساده، ماضی مطلق، ماضی بعید، ماضی استمراری، مضارع ساده، مضارع استمراری، مضارع نزدیک، مضارع دور، فعل معلوم، مجهول، مثبت، منفی، امر، نهی، جحد، استفهام، مؤکد و غیره و غیره.
✅ سرور معظم و عالم گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میر ابوطالبی (زید عزه الشریف) با بررسی و دقت فراوان آستین همت را بالا زده و صرف یکی از ماده های لغوی را در بیش از ۱۷۰ ساختار و حدود ۲۵۰۰ تک واژه گوناگون صرفی، ارایه کرده اند.
✅ ضمن تشکر از همت والا و پژوهش ویژه ایشان، فایل اولیه این صرف نامه به همه دوستداران زبان عربی تقدیم می گردد، امید است که این نمونه ارزشمند الگویی جهت تهیه یک صرف نامه کامل در این زمینه گردد، إن شاء الله تعالی.
قم مقدسه، مدرسه امام کاظم علیه السلام، ماه ضیافت الهی ۱۴۴۰، مصطفی سلیمانیان.
@alafzal1400
#فلسفه_دین
استاد محمدرضایی: آقای شبستری، مراجع تقلید را به مناظره دعوت کرد، به دستور آیت الله #سبحانی آماده مناظره شدم، اما شبستری استنکاف ورزید.
مجبور شدم در قالبِ مناظرهٔ مکتوب، دیدگاههای ایشان و دکتر سروش را نقد کنم.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
کوه باشی، سیل یا باران ... چه فرقی میکند؟
سرو باشی، باد یا توفان ... چه فرقی میکند؟
مرزها سهم زمینند و تو سهم آسمان
آسمانِ شام یا ایران چه فرقی میکند؟
قفل باید بشکند باید قفس را بشکنیم
حصرِ الزهرا و آبادان چه فرقی میکند؟
مرز ما عشق است، هرجا اوست آنجا خاک ماست
سامرا، غزّه، حلب، تهران چه فرقی میکند؟
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی میکند؟
شعله در شعله تن ققنوس میسوزد ولی
لحظۀ آغاز با پایان چه فرقی میکند؟
#سید_محمد_مهدی_شفیعی
🔹اشعار ناب آئینی🔹
http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7
🔻آیتالله اعرافی امروز در دیدار جمعی از طلاب هامبورگ آلمان:
✅ شناخت امام خمینی(ره) شناخت تاریخ هزار ساله حوزه است
🔹 شناخت امام(ره) در واقع به معنای شناخت حوزه، روحانیت و انقلاب اسلامی بوده و #امام_شناسی در عصر ما نمادی از شناخت تاریخ پر فراز و فرود حوزه است.
🔹 امام(ره) چهرهای است که هنوز هم ابعاد بزرگ آن ناشناخته باقی مانده و در شخصیت ایشان میشود تاریخ بیش از هزار ساله حوزه را ملاحظه کرد.
1️⃣ امام(ره) در بعد علمی از بزرگان و نوادر حوزه علمیه بوده
#جامعیت ایشان به گونه ای بود که در همه علوم پایه حوزوی به درجه اجتهاد و صاحب نظری رسیده بودند.
علاوه بر جامعیت علمی امام، #عمق_علمی ایشان نیز بسیار مورد توجه است، چرا که معمولا افرادی که در علوم مختلف جامعیت دارند، عموما در سطح باقی می مانند، اما امام(ره) دارای ویژگی ژرفایی و عمق میباشند.
2️⃣ بعد #هنری امام نیز یکی از ابعادی است که یک عالم دین باید داشته باشد، در این زمینه باید متذکر شد که ایشان
اولا اهل شعر و ادب بودند،
ثانیا قلم نگارش ایشان بسیار خوب و جذاب بود،
ثالثا بیان ایشان بسیار قوی و درست و دارای جاذبه بود،
هنر چهارم امام(ره) نیز هنر ارتباطی ایشان بود که در این مقوله بسیار نافذ بودند.
3️⃣ بعد سوم امام(ره)، #زمان_شناسی ایشان بود، در زمانی که راههای ارتباطی مانند امروز وجود نداشت، ایشان نسبت به شرایط موجود در دنیا آشنایی کامل داشتند؛ به نحوی که در میان معاصرین کسی در زمان شناسی به ایشان نبود.
4️⃣ بعد چهارم از ابعاد وجودی امام خمینی(ره)، قدرت مدیریت ایشان بود؛ ایشان #مدیر_بحرانها بودند و سخنرانی امام در فیضیه، در سازمان سیا موردتحلیل قرار گرفته و اینگونه بیان کردهاند که برای این سخنرانی ساعتها مشاوره انجام شده و به بیان این متخصصان این سخنرانی کار یک نفر نبود، اما امام به تنهایی این سخن را ایراد کرده و در جامعه تحول ایجاد کرده اند.
5️⃣ بعد پنجم امام(ره) #اخلاقومعنویت ایشان بود؛
ایشان در راه خدا از همه وجود خود می گذشت، همچنین فضائل اخلاقی امام در زهد، وارستگی، بی اعتنایی به دنیا، شجاعت در راه خدا و نترسید از خطرها نمود پیدا می کند که پایه آن خداشناسی ایشان بود.
متنکامل:
hawzahnews.com/detail/News/494105
گزارشتصویری:
hawzahnews.com/detail/Photo/494118
✍️ یادداشتی از آیت الله العظمی سبحانی؛
❇️ ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خمینی(ره)
🔅امام نه تنها در مراحل علمی، پیشتاز این مسیر بوده، بلکه در مراحل اجتماعی و سیاسی نیز یک فرد آگاه از وضع زمان و آشنا به درد و درمان بود و نهیب او بر مستکبران و سلطه جویان، تازیانه ای بود که پشت آنان را می لرزاند و نقشه های آنان را بر باد میداد.
🔅مقام عرفانی و فلسفی، فقاهت و اجتهاد، ذوق ادبی و آشنایی او به لطایف کلام، آگاهی او از سیاست های جهانی، اخلاق آموزنده و سازنده او و مناجات های تکان دهنده نیمه شب وی، همه و همه پرتوی از ابعاد گسترده شخصیت او می باشند؛ ولی آن چه می توان در این باره گفت، این است که او دارای دو خصیصه گرانقدر بود که همه آثار و تجلیات را به دنبال داشت که عبارتند از:
1. ایمان به مبدا و معاد؛ به گونه ای که گویی پرده ها از جلوی دیدگانش کنار رفته و ماورای طبیعت را به رای العین مشاهده می کرد.
2. عشق به هدف و آرمان های اسلامی و ایثارگری همه جانبه در راه آن.
این دو عنصر، از صفات بارز و عناصر چشمگیر شخصیت او به شمار می رفتند و روی این اساس، به برخی از ابعاد شخصیت وی اشاره می نماییم:👇👇
http://hawzahnews.com/detail/News/494110
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺الهی!فطرمان را فاطر، ایمانمان را فاخر و روحمان را طاهر بفرما
🌺 عیدسعید فطر مبارک باد.
kalam - shakren 97.07.25.mp3
30.89M
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه دوم
👇👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
✅ مَنشانه
در راه مشهد شاه عباس تصمیم گرفت دو عالم بزرگ را امتحان کند!!
به شیخ بهایی که اسبش جلو میرفت گفت:
این میرداماد چقدر بی عرضه است اسبش دائم عقب می ماند.
شیخ بهائی گفت: کوهی از علم و دانش برآن اسب سوار است، حیوان کشش اینهمه عظمت را ندارد.
ساعتی بعد عقب ماند، به میر داماد گفت: این شیخ بهائی رعایت نمیکند، دائم جلو می تازد.
میرداماد گفت: اسب او از اینکه آدم بزرگی چون شیخ بهائی بر پشتش سوار است سر از پا نمی شناسد و می خواهد از شوق بال در آورد.
در "غیاب" یکدیگر" حافظ آبروی" هم باشیم و پیش مردم از هم لباسمان بد نگیم
مراعات اخلاق، ادب و وحدت رمز ماندگاری و سرافرازی روحانیت است.
❓ بارگاه ائمه بقیع در چه سالی و به دستور چه کسی تخریب شد؟
🏴 هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
➖ پيروان امام احمد حنبل (حنابله) به بهانة مخالفت با شرك و مبارزه با مظاهر آن با هر نوع تعمير و احترام و ساختن قبور اولياي الهي مخالفت مي ورزيده اند تا آنجا كه ايشان زيارت را شرك قلمداد ميكردند.
➖ #ابن_تيميه يكي از بزرگترين مبلغان منحرف اين مكتب گمراه بوده است كه در دوران حياتش مورد اعتراض علماي اهل سنت واقع شد و به سبب اين عقائد و نيز قول به جسمانيت خداوند، توسط علماء هم عصرش مورد محاكمه قرار گرفت و سرانجام به زندان محكوم گرديد و در سال 728 هـ . ق در زندان مراكش به هلاكت رسيد.
➖ سالها بعد افكار ابن تيميه توسط جواني متكبر و عصبي مزاج، يعني محمد بن #عبدالوهاب موسس فرقة گمراه وهابيت حياتي دوباره يافت و به تبليغ و ترويج مكتب خود ساختة وهابيت پرداخت.
➖ «آغاز دعوت وهابيان در ديار نجد، سال 1157 هـ . ق است، زمانيكه محمد بن عبدالوهاب (1206 ـ 1115) حركت خود در مبارزه با آنچه آن را «شرك» مي ناميد، آغاز كرد. وي براي توسعة دعوت خود، به دِرْعيه رفت و با دادن دست اتحاد با محمد بن سعود (1179 ميلادي) (جد آل سعود) حاكم اين شهر، راه را براي پيروزي هاي بعدي دعوت وهابي هموار كرد. حركت مزبور ابتدا منطقة نجد را تحت پوشش قرار داد و سپس در پي نبردهاي خونين فراوان، سلطة خويش را تا ساحل خليج فارس از يك سو و بر تمامي منطقة حجاز شامل مكه و مدينه گسترانيد.
➖ پس از آنكه وهابيون اين جنايتها را در مكه و مدينه انجام دادند، با مخالفت گستردة مسلمين مواجه شدند. مسلمانان به خشم آمده خواستار آزادي حرمين شريفين از لوث وجود آل سعود و وهابيون بودند كه به دنبال آن، سپاه عثماني به فرماندهي محمدعلي پاشا در سال 1233 قواي آل سعود را در هم شكستند و پس از آن آل سعود در مدت 80 سال در عزلت روزگار گذارندند.
➖ وهابيون مدينه منوره را به مدت طولاني محاصره كردند و بالاخره در سال 1344 هـ .ق و يا 1925 ميلادي مدينه را به اشغال خود درآوردند. آنها پس از گرفتن فتواي اجباري از علماي مدينه مبني بر هدم مظاهر شرك در هشتم شوال 1344 به قبرستان بقيع حمله كردند و قبور ائمه بقيع ـ عليهم السلام ـ و بسياري از شخصيت هاي بزرگ اسلام را با خاك يكسان كردند.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💠 محبوبترين اعمال در پيشگاه خدا
🔻امام صادق علیه السلام:
مِن أَحَبِّ الاَعمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِدخَالُ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ إِشبَاعُ جَوعَتِهِ أَو تَنفِيسُ كُربَتِهِ أَو قَضَاءُ دَينِهِ.
🔹از محبوب ترين اعمال در پيشگاه خداوند تبارك و تعالى خوشحال كردن مؤمن است؛
▫️به اين كه يا او را از گرسنگى سيرش كند؛
▫️يا او را از گرفتارى نجات دهد؛
▫️يا قرض و دينش را اداء نمايد.
📚 الكافي ج۲، ص۱۹۲
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
12497-fa-efshagar-toteah.pdf
3.97M
📖 نسخه pdf کتابی کمیاب و #بصیرت افزا با عنوان👇
"شهید مطهری افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهرِ» دیانت به «باطنِ» الحاد و مادیّت" به ضمیمه نقد تند استاد شهید مطهری بر اسلام شناسی #علی_شریعتی/ص ۴۳۹
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
👈📕📚 کانال کتابخانه صوتی
...................
شبهای پیشاور(خلاصه ) اثر سلطان الواعظین شیرازی 👇
https://eitaa.com/audio_ketab/336
#معرفی_کتاب
کتاب "شبهای پیشاور" از معروفترین کتابهای مناظره در زمینه اثبات حقانیت مذهب تشیع است این کتاب شرح ده شب مناظره شگفت انگیز سید محمد سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت در پیشاور پاکستان است.
این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول می انجامد.استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره ها، فقط از کتب و منابع اهل سنت میباشد.
در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب تشیع مشرف میشوند.
ضمنآ این کتاب در قالب کتابی با نام "شهابی در شب" خلاصه و منتشر شده است.
@audio_ketab
@gharar_at
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا!
♦️تبیین و نقد نظرگاه داوکینز
✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاههای انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی میکنیم:
❇️ پیچیدگی خدا
داوکینز در کتاب "پندار خدا" میگوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضهها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده میکند که تبیین پیچیدگیهای جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمیکند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح میشود و بیپاسخ میماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او سادهتر از آن نیست. از این رو میگوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیدهتر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان میتوان گفت خدا وجود ندارد.»
🔻 نقد 🔻
داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک میانگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است:
🔸 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» میگوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونهای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، بهویژه خداوند که بسیط علیالاطلاق است، کاملا نابجاست.
🔹 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعدهای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگانهای پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود میداشت.
🔸 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینشگرایی جهان از طریق خدا تبیین میشود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ میماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاکهای نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت میکنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود.
🔹 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلالهای خود ماتریالیسم را مفروض میگیرد و از این رو است که میگوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر میشود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیار ناممکن میشود؛ ولی نمیتوان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهانهای ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز میگوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگیهای خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمیداند که میبایست چنین استدلالی ارائه کند.»
📌 لینک متن کامل #مقاله 👇
http://maarefmags.ir/node/3278
#پاسخ_به_شبهات_ملحدین
#نقد_ملحدین
#نقد_داوکینز
🌹 طلاب پاسخگو 🌹
http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
💢 آشنایی با فمینیسم/ بخش نخست
♦️فمينيسم يکی از جريانات فکری ـ فرهنگی موجود در جهان است که در کشور ايران نيز تأثيرگذار بوده و عدهای را به خود جذب کرده است. فمينيسم از ريشه فمينين به معنای «مادينه»، «زنانه» و «زنآسا» است اما چون هنوز مراحل آغازين شکلگيری فکری و سياسی خود را طی میکند، تعريف مورد اتفاقی از آن موجود نيست.
♦️در يک تعريف مشهور، فمينيسم، «انتقادی کلی از روابط اجتماعی مربوط به سلطهجويی و سلطهپذيری جنسی» يا «مخالفت با هرگونه تبعيض اجتماعی، شخصی يا اقتصادی است که زنان به علت جنسيت خود، از آن رنج میبرند». بنابراين، جوهر فمينيسم «کسب ارزش برابر با مردان، از لحاظ دارا بودن طبيعت مشترک به عنوان شخصی آزاد» است.
♦️ اما در کشور ايران، اين اصطلاح، برای بيان دو منظور به کار میرود:
1️⃣ نظریهاى كه معتقد است زنان بايد در تمامى جنبههاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى، به فرصتها و امكانات برابر با مردان دست پيدا كنند. در فارسى، فمينيسم به اين معنى را به: «زن آزادخواهى»، «زنگرايى»، «زنباورى» و «زنانهنگرى» معنى كردهاند.
2️⃣ جنبشهاى اجتماعى كه جهت نهادينه كردن باورهاى مذكور در معنى اول كوشش میكنند. در فارسى، فمينيسم بدين معنا را به «نهضت آزادى زنان» يا «نهضت زنان» معنى كردهاند.
📘کتاب «جریانشناسی احزاب و گروههای زاویه دار در ایران» / ص 217
✍️ حجت الاسلام والمسلمین استاد مصطفی اسکندری
#فمینیسم
#جریان_شناسی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
#مرثیه_امام_جعفر_صادق_علیه_السلام
غروب سرخ نگاهش به رنگ ماتم بود
غريب شهرِ خودش نه ، غريب عالم بود
چقدر روضة كرب و بلا بپا مي داشت
به روي سر در خانه هميشه پرچم بود
برای داغ ِ دل بیقرار و پر دردش
همیشه زمزمة روضه مثل مرهم بود
شبي كه در تب آتش بهشت او مي سوخت
شكسته قامت و آشفته حال و درهم بود
چه شد که در وسط كوچة بني هاشم
پر از تلاطم اشكِ مصيبت و غم بود
شتاب مركب و آقای قد خمیدة ما
ميان كوچه زمين خوردنش مسلم بود
غم ِ اسارت و داغ ِ جسارت و غربت
چقدر در نظرش كربلا مجسم بود
خلاصه لحظة آخر ، زمان تدفينش
بساط غسل و بساط كفن فراهم بود
کنار پیکر او هر دلِ عزاداری
به یادِ بیکسی کشتة محرّم بود
تنی که غرق به خون مانده بود در گودال
سری که بر سر نیزه پناه عالم بود
#یوسف_رحیمی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚معرفی کتاب📚
نام کتاب: پندهاى امام صادق(عليه السلام) به رهجويان صادق
با نگارش محمدمهدی نادری قمی
وزيري، گالينگور، 312 صفحه، چاپ اول 1387، چاپ پنجم 1392
اين كتاب كه بخشى از مباحث مطرح شده در درسهاى اخلاق حضرت ایت الله مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه علميه قم طى سالهاى 1376 تا 1378 ميباشد، نخستينبار توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) در سال 1381 منتشر گرديده است.
محور اصلى بيست و هشت درس اين كتاب، شرح و توضيح مبسوط حديثى گرانبها از امام صادق(عليه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در اين حديث به بسيارى از مباحث و موضوعات اخلاقى اشاره فرمودهاند. هر يك از مطالب اين كتاب گنجى گرانقدر، توشهاى تمامناشدنى، و پرتوي درخشان براى رهجويان صادق است.
موضوعاتي چون دوستان واقعي اهل بيت(عليهمالسلام) با اشاره به ويژگيهاي آنان، شرح چگونگي نگاه مؤمن به دنيا، نشانههاي ايمان واقعي و علامتهاي مؤمن حقيقي، توضيح ثمرات استقامت در دين، بيان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دامهاي شيطان، شرح نماز مقبول و راههاي رسيدن به جوار الهي و نيز توضيح و بيان نشانههاي شيعه واقعي از منظر امام صادق(ع) از جمله مباحثي است که در اين کتاب به آنها اشاره شده است.
اين كتاب ارزشمند در قالب مجموعه آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي با عنوان «مشكات» نيز چاپ و منتشر شده و نرم افزار اندروید آن از کافه بازار بصورت رایگان قابل دانلود می باشد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ منظور از 《بدا》چیست؟
امام صادق (ع) فرمود:
🔸مَن زَعَمَ اَنَّ الله عَزَّوَجَلَّ یَبدُو لَهُ فی شَیء لَم یَعلَمهُ اَمس فابرَئوا منه
🔻هر کس بگوید برای خدای عزوجل در چیزی،رای تازه و جدیدی پیدا می شود که پیش تر آن را نمی دانسته،از او بیزاری بجویید.
💠علمای عقائد اسلامی گفته اند:
《بداء》درباره ی خداوند،آشکار کردن چیزی است که بر بندگان مخفی بوده و ظهورش برای آنان تازگی دارد.
بنابراین،کسانی که پنداشته اند مقصود از 《بداء》 درباره ی خداوند این است که برای حق تعالی نیز،همانند مخلوقات،رای تازه_غیر از آنچه پیش از بداء داشته_پیدا می شود،سخت در اشتباهند.
در قرآن کریم آمده است؛
..*...وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ * يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ *..[رعد۴۰_۳۸]
هیچ پیامبری نمی تواند که آیت و معجزه ای بیاورد مگر به فرمان خدا،هر دورانی را سرنوشنی است.خداوند، هرچه را بخواهد،محو و نابود و هر چه را بخواهد، اثبات و برجای می گذارد و امّ الکتاب(لوح محفوظ) نزد اوست.
✅ منظور از این آیه این است که، دست خدا بسته نیست و هر جا که خواست، رزق و اجل و سعادت و شقاوت را در این مکتوب مقدر،تغییر می دهد. هر چه را بخواهد_از نانوشته ها_در آن جای می دهد.
اصل کتاب که لوح محفوظ باشد،هیچ گونه تغییر و تبدل در آن نیست و آن نزد خداست.
و در احادیث هم به این مطلب اشاره شده است؛
🔺شخصی از ابن عباس، پرسید: چگونه در عمر و اجل، زیادتی می شود؟
ابن عباس گفت؛ خداوند فرموده است:
..* هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى...*..
او کسی است که شما را از گل آفرید،سپس مدتی مقرر داشت و اجل حتمی نزد اوست[انعام/۲]
در تفسیر آیه گفت:
اجل اول در آیه ( أَجَلًا ) ، اجل بنده از تولد تا مرگ است، و اجل دوم ( أَجَلٌ ) _یعنی آنچه نزد خداست_از زمان مرگ تا قیامت است که در برزخ به سر می برد و کسی جز خدا،آن را نمی داند.پس اگر بنده ای از خدا بترسد و #صلهی_رَحِم به جای آورد،خداوند هر چه بخواهد از عمر برزخی او کاسته و به عمر اولش می افزاید و اگر نا فرمانی کند، و قطع رَحِم نماید، خداوند هرچه بخواهد از عمر دنیایی اش کاسته و به عمر برزخی اش می افزاید...
👈🏻پس اگر کسی فکر کند او در زمره نیک بختان قرار گرفته و هیچ گاه حالش عوض نگردد و در زمره گناه کاران قرار نگیرد و همچنین شخص گناهکار چنین پنداری داشته باشد چون شقاوت سرنوشت حتمی اوست،هیج گاه از گناهان توبه نکند و شیطان هم بندگان با ایمان را وسوسه کند که هیچ وقت، در زمره بد بختان نخواهی رفت، همین وسوسه،موجب سستی در عبادت او می شود...
📙علامه عسکری ( کتاب: برگستره کتاب و سنت ص۲۹۹ الی ۳۱۱ )
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
دارد دل ما راه نجاتی دیگر
در مشهد و در قم عتباتی دیگر
بر بانوی با کرامت قم صلوات
بر شاه خراسان صلواتی دیگر