✍ مفهوم شناسی و مصداق شناسی "اهل بیت"
🔶 طبق گفته اصحاب فرهنگ و لغت، به ساکنان خانه هر شخص و کسانی که با انسان زندگی می کنند و یا خویشان و بستگان هر شخص را اهل بیت او گویند.
در مورد پیامبر اکرم(ص) که خانه اش محل نزول وحی بوده است اهل بیت دو کاربرد دارد:
1⃣ گاهی مراد از بیت، محل سکونت آن حضرت اراده می شود و ویژگی محل نزول وحی بودن لحاظ نمی گردد که همان به معنای خانواده و کسانی است که با پیامبر(ص) زندگی می کنند.
2⃣ گاهی اهل بیت پیامبر با لحاظ ویژگی محل نزول وحی و خانه نبوت بودن است که در این صورت مقصود از اهل بیت، افرادی است که از نظر علمی و عملی و صفات انسانی و کمالات معنوی شایسته بیت آن حضرت با لحاظ محل نزول وحی بودن باشد. که روایات پیامبر اکرم(ص) در مقام معرفی اهل بیت خود، با توجه به ویژگی هایی که در روایات می شمارد، کاربرد دوم است زیرا ؛
🔻 افراد اهل بیت آن حضرت در کاربرد اول آشکار بوده و نیازی به معرفی نداشته است.
🔻 اهل بیت آن حضرت در آن زمان طبق روایات رسیده از پیامبر منحصر در ۴ نفر (حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام) بوده است و حال آنکه اهل بیت در کاربرد اول شامل دیگران نیز می شود.
🔻 همچنین طبق روایات پیامبر، همسران پیامبر از اهل بیت او بودن نفی شده اند.
🔻 چنانکه مفسران و دانشمندان شیعه گفته اند، ضمائر و دلائل موجود در آیه تطهیر که اهل بیت پیامبر را از هر گونه رجس و پلیدی مطهر معرفی می کند نیز دال بر این است که مقصود خداوند از اهل بیت در قرآن، اهل بیت معصوم آن حضرت است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅ گونه شناسی تراث کلامی شیعه
🔶 تراث کلامی شیعه به فراخور رسالتی که دانش کلام دارد در دو بخش کلام تبیینی و کلام دفاعی سامان یافته است.
🔶 کتاب هایی همچون تجرید الاعتقاد، المنقذ من التقلید، کشف المراد و کتاب های همگون، نمود کلام تبیینی است که در صدد تبیین و اثبات عقاید شیعه امامیه می باشد.
🔶 کتاب هایی همچون الرد علی الغالیة، نقض العثمانیة، کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی و کتاب هایی از این دست نیز در عرصه کلام دفاعی به رشته تحریر درآمده اند.
🔶 در یک تحقیق مبسوط در کتاب الفهرست شیخ طوسی، عناوین ردیه های نگاشته شده توسط عالمان امامیه تا قرن ۵ بررسی، و به دست آمد که آنان در نام گذاری کتبی که با رویکرد دفاعی نوشته اند غالبآ از واژه های زیر استفاده کرده اند.
۱. رد ۲. نقض ۳. نفی ۴. فساد ۵. ابطال ۶. طعن ۷. تناقض ۸. نقد ۹. لغو ۱۰. مناظره ۱۱. فضائح ۱۲. اختلاف ۱۳. النکث ۱۴. معارضه ۱۵. مناقشه ۱۶. احتجاج ۱۷. جواب.
🔶 و برخی ردیه ها نیز از واژه های مزبور استفاده نکرده و نامی مستقل را برگزیده اند. مانند الفصول المختاره، الشافی فی الامامة و ... .
🔶 از این رو افزون بر اینکه دفاعی بودن یک کتاب کلامی از فهرست مباحث یا مطالب آن کتاب یا مقدمه مولف و یا معرفی فهرست نویسان فهمیده می شود، استفاده از واژه های فوق یکی از نشانه های مهم دفاعی بودن کتب کلامی به شمار می رود.
🔶 از آنجا که واژه " رد " در لغت دلالت بیشتری بر نقد و ابطال و بازگشت دادن حرف رقیب به خودش دارد بیشترین سهم را در نامگذاری کتب کلامیِ با رویکرد دفاعی به خود اختصاص داده است. از این رو این گونه کتاب ها با نام "ردیه" شهرت یافته اند.
🔶 بیشترین ردیه ها در مباحث اعتقادی به نگارش درآمده و جریان غلو و غالیان بیشترین ردیه را به خود اختصاص داده و مورد رد و نقد قرار گرفته اند.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
چرا هیچ اسمی از حضرت علی(ع) مستقیما در قرآن نیامده؟
🔸متن سوال:
اهل سنت این شبهه را ایجاد میکنن که شما شیعیان میگویید حضرت علی برحق است و از طرف خداوند انتخاب شده چرا هیچ اسمی از ایشان به طور مستقیم در قرآن نیامده؟
🔹پاسخ :
1️⃣ در پاسخ نقضی به کسانی که میگویند چرا نام امام علی (ع) در قرآن نیامده تا اختلاف پیش نیاید باید گفت چرا نام خلفاء راشدین در قرآن نیامده که اختلاف پیش نیاید؟ حال آنکه با احادیث تفصیلی و متواتر علماء شیعه و سنی بیش از ۱۰۰ آیه قرآن را در شان امیرالمومنین میدانند.
2️⃣ بسیاری از مسائل هستند که در جهان اسلام اختلافات دامنه داری را ایجاد کرده اند در حالی که قرآن به آنان اشاره ای نکرده است بعنوان مثال اراده خدا حادث است یا نه؟!
▫️حال آیا میشود اشکال کرد که چرا قرآن اینها را بگونه ای واضح ننوشت که مردم در آن اختلاف نکنند. در حالیکه با تدبر در قرآن همة این مسائل و حتی امامت امیرالمؤمنین (ع) قابل اثبات است.
3️⃣ با این سیاست قرآن از تحریف در امان ماند؛ قرآن اگر بنا بود حوادث و مسائل تاریخی یا برخی مسائل را با اشاره به اسماء و مصادیق بیان نماید در معرض تحریف قرار میگرفت.
4️⃣ بر اساس حدیث معروف ثقلین که در کتاب مورد وثوق اهل سنت یعنی صحیح مسلم آمده است، قرآن و اهلبیت (ع) همیشه همراه یکدیگر بوده و جدایی ناپذیرند. (صحیح مسلم، ج 4، ص 3781.) قرآن و سنت مکمل یکدیگرند انبیا و اهل بیت مفسرانِ به حق کلام الله هستند.
▫️ابوبصير از امام صادق (ع) سؤال کرد که دشمنان ما ميگويند چرا نام ائمه در قرآن نيامده است؟ حضرت فرمودند: به آنان بگوييد: [کليات] نماز بر رسول خدا (ص) نازل شد ولي (خدا) تعداد رکعات آن را (در قرآن) بيان نفرمود و آن حضرت جزئيات آن را براي مردم تفسير فرمودند و همچنين زکات اینگونه به حضرت نازل شد و … (اصول کافي ج 1 ص286.)
5️⃣ همانگونه که در ادامه اشاره میشود حتی اگر نام امام علی (ع) هم در قرآن میآمد زمینه های اختلاف و عمل نکردن به قرآن توسط خلفاء وجود داشت؛
➕ابوبکر با آوردن حدیثی که تنها خود شاهد صدور آن از پیامبر (ص) بود بر خلاف آیات شریفه «و سلیمان از داود ارث برد» (نمل/16) و «پس مرا از جانب خویش فرزند ارث بری عطا کن، که از من و از اولاد یعقوب ارث برد، و ای پروردگار من، او را پسندیده قرار ده.» (مریم/5-6)
➖ارث بردن از پیامبران را انکار و فدک را از حضرت فاطمه (ص) پس گرفت.
➕قرآن دربارهی پیامبر(ص) میفرماید: «و او هرگز از هوای نفس سخن نمیگوید، آنچه میگوید جز وحیی که به او القاء میشود نیست.» (نجم آیه 3-4)
➖ولی وقتی پیامبر(ص) قلم و دوات برای نوشتن خواست تا بدان وسیله جلوی ضلالت امت را بگیرد، گفتند: این مرد هذیان می گوید، در حالیکه این خلاف صریح قرآن است.
➕یا حديث غدير که حديث متواتر است و ميدانيم متواتر، حديثي است معتبر که يقين به صحت آن داريم.
➖در اين روايت معناي مولا دست کاري شده و با وجود قرائن متعدد که معناي مولا را در معناي سرپرست و رهبر و جانشين متعين ميسازد با اين حال چنين مطرح شده که در اين روايت، مولا به معناي دوست است!
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
1_80820226.pdf
347.5K
🖌 پژوهانه
🔺 موضوعات پژوهشی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" مناسب جهت مقاله و پایان نامه.
💠 اطلاع امام(ع) از احوال شیعیان و دعا برای آنان ؛
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ هَاشِمٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَيْفٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ الْكَرِيمِ بْنُ عَمْرٍو عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بَلَغَنِي عَنْ عَمْرِو بْنِ إِسْحَاقَ حَدِيثٌ فَقَالَ أَعْرِضْهُ قَالَ دَخَلَ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَرَأَى صُفْرَةً فِي وَجْهِهِ قَالَ مَا هَذِهِ الصُّفْرَةُ فَذَكَرَ وَجَعاً بِهِ فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع إِنَّا لَنَفْرَحُ لِفَرَحِكُمْ وَ نَحْزَنُ لِحُزْنِكُمْ وَ نَمْرَضُ لِمَرَضِكُمْ وَ نَدْعُو لَكُمْ فَتَدْعُونَ فَنُؤَمِّنُ قَالَ عَمْرٌو قَدْ عَرَفْتُ مَا قُلْتَ وَ لَكِنْ كَيْفَ نَدْعُو فَتُؤَمِّنُ فَقَالَ إِنَّا سَوَاءٌ عَلَيْنَا الْبَادِي وَ الْحَاضِرُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع صَدَقَ عَمْرٌو.
(بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص: 260)
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ شاخص های تفکر #التقاطی:
1️⃣ نامتجانس بودن بخشهای مختلف اندیشه از نظر عقاید، آرا، روشها و ارزشها؛ زیرا اندیشه خالص نمی تواند از نظر سیستم اندیشه ای و منظومه فکری، دچار تضاد و ناهماهنگی باشد.
2️⃣ ترکیب دو یا چند مکتب، دین یا مذهب با یکدیگر؛ مانند ترکیب #اسلام با #لیبرالیسم یا #سوسیالیسم یا ترکیب اسلام با بودا.
3️⃣ تفسیر به رأی، #اجتهاد به رأی و استفاده نکردن از اجتهاد صحیح و فقاهت. به عبارت دیگر، دخالت دادن پیش فرضهای معرفتشناختی، انسانشناختی و هستیشناختی مکاتب و ا#دیان یا مذاهب دیگر و دخالت تمایلات شخصی در تفسیر گزارههای دینی و استنباط احکام شرعی.
4️⃣ بدعتگذاری و نوآوری نامتجانس در دین یا مکتب اصلی.
5️⃣ انفعال فکری یعنی اثرپذیری از مکاتب و ادیان دیگر و خلاف اصول، منطق و ارزشها و روشهای مکتب، دین یا مذهب اصلی. بر این مبنا، تفکر یا مکتب التقاطی فاقد اصالت است.
🔻در تفکر التقاطی، «دنیا» همان زندگی در نظام سرمایهداری و «آخرت»، به معنای نظام عادلانه #سوسیالیستی است که بعد از آن نظام برقرار خواهد شد و «خلود»، فانی شدن فرد در طريق تكامل جامعه است.
📚 كتاب جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر، نوشته آیت مظفری
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
دل من گم شده گر پیدا شد
بسپارید امانات رضا
و اگر از تپش افتاد دلم
ببریدش به ملاقات رضا
از رضا خواسته بودم شاید
بگذارد که غلامش بشوم
همه گفتند محال است ولی
دلخوشم من به محالات رضا
فرارسیدن میلاد مسعود علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء مبارک باد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ پژوهانه
https://www.noorsoft.org/fa/software/List/?CategoryItemID=14102
با مراجعه به سایت فوق و کلیک روی هر یک از نرم افزارهای نور، با انتخاب گزینه اجرای آنلاین بمدت ۱۵ روز به صورت رایگان از برخی نرم افزارهای علمی مذهبی نور استفاده کنید.
https://ebookshia.com/
کتابخانه الکترونیکی شیعه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
آیا مردم ایران به زور شمشیر و ظلم اعراب مسلمان شدند؟!
🔹پاسخ:
1️⃣ ایرانیان همواره قومی بودند که در مقابل فرهنگ های مهاجم و بیگانه مقاومت کرده، در ملیت دیگران هضم نشده اند. از طرفی، آزاد اندیشی و حق گرایی، ویژگی دیگر ملت ایران است که باعث خضوع ایشان در برابر حقیقت گشته است.
▫️مردم ایران قومی نبودند که با تهدید و ارعاب و زیر قبضه شمیر فرهنگ و اخلاقیات خود را واگذاشته و به آیین قوم غالب روی آورند خصوصا در شرایطی که هم به لحاظ دانش جنگی، تسلیحات و فنون نظامی و هم به لحاظ نفرات و بدنه اجتماعی نسبت به مهاجمین و بلکه تمام اقوام زمان خویش برتری قابل توجه ای داشتند.
▫️اگر مردم ایران مردمی بودند که به زور شمشیر دین و مذهب خود را عوض میکردند چرا این تغییر مذهب را در زمان حمله مغول و حمله های سنگین تری که به ایران صورت گرفت نمیبینیم؟!
2️⃣ دكتر زرين كوب بیان میدارد:
سقوط دولت ساساني به دست عرب انجام شد، ولي نه به خاطر قدرت زرهي عرب بلكه ضعف و فساد بر دولت ساساني غلبه كرده بود. اصلا مقارن هجوم عرب، ايران از پاي درآمده بود. دولت ساساني در آن روزگار مانند مرده حضرت سليمان (ع) بود كه بر عصايي تكيه داشت و موريانه عصا را خورد و آن پيامبر به زمين افتاد. ضعف و فساد در همه اركان كشور راه يافته و دولت ساساني روي به نكبت و ذلت نهاده بود. (تاريخ ايران بعد از اسلام، ص 157-158)
📌زرين كوب به داستان كفشگري اشاره ميكند كه آرزو داشت پسرش درس بخواند چون در پسر خود هوش زياد و استعداد فراوان ميديد. او حاضر شد براي اين كار، خرج زيادي هم بكند، ولي وقتي به نوشيروان گفتند كه فلان كفشگر حاضر است علوفه فراواني براي لشگر ايران تهيه كند به شرط اينكه پسرش بتواند درس بخواند، نوشيروان قبول نكرد و علوفه ها را پس دادند.
كشوري كه در آن علم در اختيار گروه خاصي باشد، كشور ماندگار نخواهد شد و شكست ميخورد در حالي كه دين اسلام و مسلمانان علم را براي همه ميخواستند. در زمان ساسانيان به خاطر طبقاتي بودن علم، به علم توجه زيادي نشد حتي در آن زمان، كتاب كم نوشته شد.
3️⃣ دکتر زرین کوب درباره تأثیر مذهب در حمله اعراب به ایران مینویسد:
نبردی که ایرانیان در طی این دو قرن با مهاجمان عرب کردند همه در تاریکی خشم و تعصب نبود. در روشنی دانش و خرد نیز این نبرد دوام داشت و بازار مشاجرات و گفتگوهای دینی و فلسفی گرم بود. بسیاری از ایرانیان، از همان آغاز کار دین مسلمانی را با شور و شوق پذیرفتند. دین تازه ای را که عرب ها آورده بودند، از آیین دیرین نیاکان خویش برتر مییافتند و ثنویت مبهم و تاریک زرتشتی را در برابر توحید محض و بی شائبه اسلام، شرک و کفر میشناختند. (زرین کوب، دوقرن سکوت، ص۲5۳)
4️⃣ استاد مطهری رمز اسلام آوردن ایرانیان را در این میداند که اسلام یک فرهنگ و محتوای بیگانه و مهاجم نبود بلکه اسلام نسبتش با همه ملت ها «علی السواء» بود، شعارهایش شعارهای کلی و عمومی و انسانی بود و همه ملت ها آن را میپسندیدند. مسئله ملیت و قومیت به معنایی که امروز میان مردم مصطلح است در اسلام هیچ اعتباری نداشت بلکه این دین همه اقوام مختلف جهان را برابر میدانست. از ابتدا نیز دعوت اسلامی مختص به ملت و قوم خاصی نبود. از طرفی تعالیم معقول، خرد پسند و فطری اسلام کشش و جاذبه خاصی داشت که به موجب آن جاذبه ملل مختلف را تحت نفوذ خود قرار میداد. (مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص62)
5️⃣ بسیاری از شهرهای ایران به وسیله صلح توسط مردم به سپاه اعراب تسلیم شد و مفاد صلح نامه ها در کتب و اسناد تاریخی موجود است اما در هیچ یک از این صلح نامه ها اجباری یا حتی توصیه ای به ایرانیان برای مسلمان شدن نوشته نشده است.
6️⃣ اسناد و شواهد بیشماری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه ایرانیان بعد از تسلیم شدن در برابر مسلمین، در اعمال و مناسک مذهبی خود آزاد بوده و آتشکده ها همچنان بر پا بود. به آن ها این امکان داده میشد که مسلمان شوند یا دین خود را حفظ کرده و جزیه بپردازند. به گفته زرین کوب «مجوس هم جزیه های که به اسلامیان میپرداختند به مراتب سبک تر و راحت تر از مالیات سرانه ای بود که پیش از آن به حکومت خویش ساسانیان میدادند».
7️⃣ در انتها ذکر این نکته لازم است که؛ امام علی (ع) و امام حسن و امام حسین (ع) در هیچ فتحی از فتوحات عصر خلفا شخصاً حضور نداشتند و مطالبی که در فضای مجازی منتشر میشود صحت ندارد و فاقد اعتبار است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام