✍ پژوهانه (۱)
✅چند موضوع مناسب برای رساله سطح سه و سطح چهار درباره نهج البلاغه:
1⃣عوامل رکود و کسالت معنوی از منظر نهج البلاغه و راههای پیشگیری از آن
2⃣راهکارهای پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی مدیران حکومت اسلامی با تکیه بر نهج البلاغه
3⃣بررسی و نقد شروح نهج البلاغه (بررسی موردی)
4⃣بررسی و نقد ترجمههای نهج البلاغه (بررسی موردی)
5⃣راهکارهای مقابله با شیطان از دیدگاه نهج البلاغه
6⃣اصلاحات اجتماعی و راهکارهای آن از منظر نهج البلاغه
7⃣عوامل تغییرات اجتماعى در نهج البلاغه
8⃣فرهنگسازی و راهکارهای آن از منظر نهج البلاغه
9⃣اباحهگری در جامعه و راههای برونرفت از آن بر اساس نهج البلاغه
🔟آسیبشناسی دینداری در نهج البلاغه
راههای جلوگیری از وسوسههای شیطانی با تکیه بر نهج البلاغه
1⃣1⃣روشهای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه برای مواجهه با انحرافات اجتماعی
2⃣1⃣روشهای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه برای مقابله با افکار انحرافی
3⃣1⃣شاخصههای حسن عاقبت و راههای دستیابی به آن در نهج البلاغه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✍ پژوهانه(۲)
✅چند موضوع مناسب برای رساله سطح سه و سطح چهار درباره صحیفه مبارکه سجادیه:
1⃣اباحهگری در جامعه و راههای برونرفت از آن بر اساس صحیفه سجادیه
2⃣آسیبشناسی دینداری در صحیفه سجادیه
3⃣راههای جلوگیری از وسوسههای شیطانی با تکیه بر صحیفه سجادیه
4⃣روشهای امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه برای مواجهه با انحرافات اجتماعی
5⃣روشهای امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه برای مقابله با افکار انحرافی
6⃣تحلیل زیباشناختی محتوایی دعاهای امام سجاد علیه السلام
7⃣تحلیل زیباشناختی سبکی و اسلوبی دعاهای امام سجاد علیه السلام
8⃣شاخصههای حسن عاقبت و راههای دستیابی به آن در صحیفه سجادیه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
❓ آخرین تلاش پیامبر(ص) براى تعیین جانشین؟
✅ آیا پیامبر اکرم(ص) تا آخرین لحظه های عمر خویش هیچ تدبیری برای آینده اسلام نکرد؟!
✍️ پاسخ: 👇👇👇
پیامبر خدا (صل الله علیه وآله) در مناسبت هاى مختلف، در باره رهبرى آینده امّت اسلامی، سخن می گفت و علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین برگزیده خدا معرفی می کرد، اوج این معرّفى و ابلاغ، در «حَجّة البلاغ» و به تعبیر دیگر «حَجّة الوداع» در «غدیر خم» بوده است. آخرین تدبیر ایشان، درخواست دوات و کاغذ، برای املای وصیت مکتوب، در مسئله خلافت، جهت جلوگیرى از انحراف امّت بود.
بخارى به نقل از زُهْرى از عبید اللّه بن عبد اللّه از ابن عباس می نویسد: چون پیامبر خدا به حال احتضار افتاد - و مردانى از جمله عمر بن خطّاب هم در خانه بودند - فرمود : «هَلُمَّ أکتُب لَکُم کِتابا لا تَضِلّوا بَعدَهُ»؛ (بشتابید تا برایتان نوشته اى بنویسم که پس از آن، گم راه نشوید).
عمر گفت: «إن النبی قد غلب علیه الوجع و عندکم القرآن، حسبنا کتاب الله»!!! ؛ (همانا بیمارى بر پیامبر، چیره شده است!!! قرآن، نزد شما هست و کتاب خدا ما را بس است)!!! پس، حاضرانِ در خانه با هم اختلاف و دعوا کردند. برخى از آنها مى گفتند: کاغذ بیاورید تا پیامبر (صلى الله علیه و آله) برایتان نوشته اى بنویسد که پس از آن، گم راه نشوید. برخى از آنها نیز همان گفته عمر را مى گفتند. چون یاوه گویى و اختلاف در نزد پیامبر (صلى الله علیه و آله) بالا گرفت، پیامبر خدا فرمود: «قوموا»؛ (برخیزید).
ابن عباس همیشه می گفت: مصیبت حقیقى، مصیبت ممانعت از نوشتن پیامبر صلى الله علیه و آله ، آن هم با اختلاف و داد و فریاد است.
در نقل دیگر صحیح بخارى آمده است: «قوموا عنّی ، ولا ینبغی عندی التنازع»؛ (از پیش من برخیزید، که دعوا و اختلاف در نزد من شایسته نیست).(1)
بخاری در حدیثی دیگر ـ به نقل از ابن عبّاس ـ چنین روایت می کند: روز پنج شنبه و چه روز پنج شنبه اى! بیمارى پیامبر خدا شدّت گرفت. پس فرمود: « ایتونی أکتب لکم کتابا لن تضلّوا بعده أبدا»؛ ( کاغذ و قلمى نزد من بیاورید تا برایتان نوشته اى بنویسم که دیگر پس از آن، هرگز گم راه نشوید). پس با هم دعوا کردند، در حالى که دعوا در نزد هیچ پیامبرى، شایسته نیست و مى گفتند: «ما شأنه؟ أهجر؟(2) استفهموه»؛ (او را چه شده است؟ آیا هذیان مى گوید؟ از او بپرسید). پس خواستند که از او بپرسند و معناى حرفش را جویا شوند که فرمود: « دعونی ؛ فالذی أنا فیه خیر مما تدعوننی إلیه»؛ (مرا وا گذارید، که آنچه در آنم، از آنچه مرا به آن مى خوانید، بهتر است).(3)
مسلم نیز در صحیح خود ـ به نقل از سعید بن جُبَیر، از ابن عبّاس ـ چنین روایت می کند: روز پنج شنبه و چه روز پنج شنبه اى! ( سعید مى گوید: سپس اشک هاى ابن عبّاس فرو ریخت، تا آن جا که آنها را همچون رشته مروارید، بر گونه هایش دیدم). پیامبر خدا فرمود: «ایتونی بالکتف و الدواة أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعده أبدا»؛ (برایم استخوان(4) و دوات بیاورید تا برایتان نوشته اى بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید). پس گفتند: «إن رسول الله یهجر» (بى گمان، پیامبر خدا هذیان مى گوید).(5)
احمد بن حنبل هم در مسند خویش این حدیث را از جابر این گونه نقل می کند: «إن النبی (صلى الله علیه وآله) دعا عند موته بصحیفة لیکتب فیها کتابا لا یضلون بعده ، فخالف علیها عمر بن الخطاب حتى رفضها»؛ (پیامبر (صلى الله علیه و آله) هنگام وفاتش کاغذى خواست تا در آن، نوشته اى بنویسد که پس از آن، گم راه نشوند. پس عمر بن خطّاب، آن قدر با آن مخالفت کرد که پیامبر (صلى الله علیه و آله) آن [درخواست] را رها کرد).(6)
اعتراف عمر و توجیه این عمل زشت: ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغة از ابن عبّاس نقل می کند که: در یکى از سفرهاى عمر به شام، همراهش رفتم. روزى به تنهایى بر شترش راه مى پیمود که دنبالش کردم. پس به من گفت : «اى ابن عبّاس! من از پسرعمویت، گله دارم. از او خواستم که با من بیاید؛ ولى نیامد و پیوسته او را ناراحتِ چیزى مى بینم. تو گمان مى کنى دنبال چیست؟» گفتم: اى امیر مؤمنان! تو که خودت مى دانی. (عمر) گفت: «گمان دارم او همواره در اندوهِ از دست رفتن خلافت است». گفتم: چنین است. او معتقد است که پیامبر خدا خلافت را براى او خواست. (عمر) گفت: «اى ابن عبّاس! پیامبر خدا خلافت را براى او خواست و این گونه بود؛ امّا چه مى توان کرد که خداى متعال، آن را نخواست! پیامبر خدا چیزى خواست و خدا چیز دیگرى خواست. پس، اراده خدا محقّق شد و اراده پیامبر او محقّق نشد. آیا هر چه پیامبر خدا خواست، شد؟ ...»
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
📚 معرفی کتاب
✍ کتاب «حکومت و ولایت فقیه» اثر مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم رونمایی شد.
🔹در این کتاب آگاهی به امور زمان و همچنین توانایی برای اداره جامعه به عنوان دو ویژگی مهم و ضروری ولی فقیه مطرح و تاکید شده اگر این این مشخصه وجود نداشته باشد موجب بدبینی مردم به اسلام میشود.
🔹تبیین موضوع تزاحم فقهاء و ممنوعیت مخالفت فقیهان با ولی فقیه حاکم از دیگر مطالب مهم این کتاب است، همچنین بیان روایتهایی در خصوص ممنوع بودن قیام و تشکیل حکومت در زمان غیبت امام معصوم از جذابیتهای این کتاب است.
🔹تا پیش از این رساله هیچ کسی به آیات قرآن کریم در باب ولایت فقیه نپرداخته است، ولی ایشان 5 آیه را در ابتدا به شکل مستقل بیان میکند و در ادامه به روایات میپردازد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
نقش متکلمان امامیه درکلام اسلامی با تاکید بر ردیهنگاریها در عصر حضور-سید اکبر موسوی تنیانی.docx
87.3K
مقاله ای در موضوع نقدنگاشته های عالمان شیعه در تقابل با اندیشه های انحرافی قرون نخستین
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
کتاب در پرتو مکتب حسینی - خدامیان.pdf
548.6K
کتاب «در پرتو مکتب حسینی»؛ درسهایی برای زندگی از مکتب امام حسین علیه السلام
✅تألیف علی اکبر خدامیان آرانی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
رویکرد شناسی کلامی فلسفه قیام حسینی.pdf
806.8K
✍ مقاله رویکرد شناسی کلامی فلسفه قیام حسینی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر و روضه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین استاد مسلم اسدی بمناسبت شهادت امام مجتبی(ع) در حوزه علمیه همدان
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
الصحیح من سیره النبی الاعظم.pdf
12.51M
آنچه در این فایل مشاهده می فرمایید بحثی فنی و دقیق در باره ی کیفیت شهادت نبی خاتم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) است که عالم بزرگوار و مورخ محقق جناب سید جعفرمرتضی العاملی در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» ج ۳۳، از ص ۱۴۱ به بعد مطرح کرده اند، و اینک در آستانه ی شهادت پیامبر بزرگوار، این بخش از تحقیقات ایشان را عینا نقل می کنیم.
ایشان ضمن نقد فنی در خصوص بعضی از گزارشهای مربوط به مسموم شدن نبی رحمت، بالاخره به این نتیجه می رسند که اگر هم ماجرای مسموم شدن حضرت توسط یهود صحت داشته باشد، آنچه موجب شهادت این بزرگوار بود، سمی بود که توسط دشمنان داخلی به ایشان داده شد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ ویژه شهادت
امام رضا«علیه السلام»
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✅حدیثی جامع و کامل از امام رؤوف، علی بن موسی الرضا علیه السلام:
🔹«لَا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقِيقَةَ الْإِيمَانِ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ خِصَالٌ ثَلَاثٌ: التَّفَقُّهُ فِي الدِّينِ وَ حُسْنُ التَّقْدِيرِ فِي الْمَعِيشَةِ وَ الصَّبْرُ عَلَى الرَّزَايَا». (تحف العقول، ص446)
🔹«انسان، حقیقت دین را بصورت کامل نمیتواند درک کند مگر زمانی که دارای سه ویژگی باشد:
1. فهم و بصیرت در دین
2. مدیریت و برنامهریزی مناسب در امور زندگی و معیشت
3. بردباری و شکیبایی در برابر سختیها و مشکلات».
✅اگر نگوییم همه، اکثر مشکلات و انحرافات و شقاوتهای انسان، بر اثر یکی از این موارد سه گانه رخ میدهد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
اندیشانه
💢 نقد فرقه های انحرافی (شیطان_پرستی)
🔰 سمبلها
🔺 شیطانپرستان یک سری نماد و سمبل دارند. شناختهترین نمادهای آنها عبارت است از:
1️⃣ ستاره پنجپر
🔸 «#ستاره_پنجپر» یا «ستاره جادو»، اصلیترین نماد شیطانپرستی است. این علامت در مراسمهای مخفیانه (کابالا) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده میشود و برای آنها نشانگر عناصر آب، خاک، آتش و روح اطراف آنهاست.
2️⃣ ستاره پنجپر واورنه و سر بز
🔸 سر بز در میان ستاره پنجپَر وارونه، ستاره پنجپَر را نماد ونوس، الهه زیبایی و عشق شهوانی زنانه دانسته که سر یک بز (بافومت) نیز در آن قرار گرفته است، چراکه شیطان را سمبل #انسانمحوری و اصالت هوسها و #لذتطلبی بشر میدانند.
3️⃣ عدد شیطان
🔸 عدد شیطان یا عدد وحش، همان عدد ۶۶۶ است. شماره وحش و به گفته یوحنا در کتاب «مکاشفات»، عدد شیطان، نشانه دجالی است که با مسیح میجنگد.
4️⃣ آنخ
🔸 آنخ سمبل #شهوترانی و باروری است. این نماد به معنای روح شهوت زنان نیز تعبیر میشود. این علامت نیز دارای اشکال مختلفی است.
5️⃣ #صلیب_شکسته
🔸 نماد صلیب شكسته یا چرخ خورشید، یك نماد باستانی است كه در برخی فرهنگهای دینی همچون كتیبههای برجای مانده از بوداییها و مقبرههای سلتی و یونانی دیده شدهاست. این علامت توسط #هیتلر به كار رفت، لكن برخی با هدف به سخره گرفتن #مسیحیت، این سمبل را وارد شیطانپرستی كردند.
6️⃣ چشم همهجانگر
🔸 «چشمی که به همهجا مینگرد» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. آنها معتقدند که این چشم لوسیفر (#شیطان) است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام داراییها حکومت میکند.
🔸 این علامت در پیشگوییها به کار میرود. به اعتقاد آنان جادوها، نفرینها، کنترلهای روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار میکنند. #روشنفکران نیز از این علامت استفاده میکنند. برخی معتقدند، اساس نظم نوین جهانی نیز همین علامت است.
7️⃣ صلیب وارونه
🔸 «#صلیب_وارونه» دیگر نماد شیطانپرستی است. این نماد، حكایت از «وارونه شدن مسیحیت دارد» و عمدتا استهزا و سخره گرفتن این دین است. صلیب وارونه در شکل گردنبندهای بسیاری مشاهده شده است و خوانندههای راك انواع مختلف آن را به همراه دارند.
8️⃣ سمبل هرج و مرج
🔸 «#هرج و #مرج» یکی دیگر از نمادهای شیطانپرستی است. این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین میباشد. به عبارت دیگر «هرچه تخریبکننده است، تو انجام بده»؛ این قانون شیطانپرستی است. این علامت توسط پانکها، هوی متالها و راکها به کار میرود.
9️⃣ سمبل ضد عدالت
🔸 «ضد عدالت» نماد دیگر است. تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضد عدالت یا #شورش و طغیان میباشد.
🔟 نماد احترام
🔸 «#دست_خفاش» یا «کرانادو». این نماد که تداعیکننده پنتاگرام و مانند احترام نظامیان و یا سایر علائم دستی است. شیطانپرستان برای ابراز شادی، احترام، سلام، خداحافظی و… از این علامت استفاده میکنند.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
#ستایش ۳ سریال جذابی است. پیام های خوبی هم دارد؛
حفظ حرمت قدیمیها،
تکیه بر خدا در کارها،
قانون "بدی بیجواب نمیماند"،
پایبندی به روش سنتی خواستگاری، به جای رفاقت قبل از ازدواج،
❗️اما متاسفانه یک پیام عجیب و تأملبرانگیز در این سریال وجود دارد!
هر کس در این سریال قصد ازدواج دارد، به او حق داده شده است که اهمیتی به جلب #رضایت_خانواده خود ندهد. قهرمان های داستان، شخصیت هایی هستند که قرار محضر میگذارند،بدون تلاش خاصی برای کسب #رضایت_خانواده . از اقدامشان هم به عنوان عملی "شجاعانه" یاد میشود!
⬅️ #ستایش که نقش اصلی سریال است، نهایت احترامی که به خانوادهاش برای ازدواج دومش گذاشت این بود که سر سفره شام اعلام کرد: من خواستگار دارم و جوابم مثبت است! بعد از آن هم سریعا قرار محضر گذاشت! بدون هیچ زمینه سازی، بدون معرفی خواستگار، حتی بدون اعلام زمان عقد به پسرش!
⬅داماد #ستایش قبل از رضایت پدر و مادرش قرار محضر گذاشت. #حشمت_فردوس با والدینش صحبت کرد و صراحتا حق را به پسرشان داد و آنها را متقاعد کرد که حقی ندارند.
⬅️خود مرحوم طاهر هم که قبلا بدون #رضایت_خانواده اش ازدواج کرده بود!
⬅️آقای مظفری البته در راستای کسب رضایت مادرش قدری تلاش کرد و پس از ناامیدی، خودش به خواستگاری #ستایش رفت!
✅به هر حال دراین روزگاری که بخشی از جوانها به پشتوانه رفاقتِ قبل از ازدواج و بدون توجه به والدین و تجربیاتشان اقدام به تشکیل زندگی میکنند، درج چنین پیامی، آن هم به قدری غلیظ و همهشمول که تمام ازدواجهای سریال را پوشش دهد، قابل هضم و درک نیست!
سوء_تفاهم_تبریکات_حلول_ماه_ربیع.mp3
2.4M
❓چرا #دهه_محسنیه نداریم؟
🎙پاسخ
#استاد_ملک_زاده (استاد درس خارج حوزه)
✅ سوء تفاهم در تبریکات حلول ماه ربیع الاول!
💢ماجرای ایام #محسنیه و سقیفه
⚠️بی سوادی آزار دهنده برخی افراد!
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
4_6046593390399718062
2.8M
❓مقبرهای که به #کوروش نسبت میدهند، واقعاً #مقبره اوست؟
این 📒 #مقاله در 40 صفحه با اسناد متعدد، با 13 چالش نشان میدهد که این مقبره ربطی به کورش ندارد.
باتوجه به اینکه چند سالی است عده ای هر ساله در آبان ماه کوروش گرایی رو تبلیغ و ترویج می کنند مطالعه مقاله مذکور واقعیاتی را در این خصوص روشن می کند.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✍ پژوهانه
✅ سایتهایی که امکان مطالعه کتب در زمینههای مختلف و دانلود آنها را به صورت رایگان دارند، قرار داده میشود.
تمامی این سایتها، قابلیت استناددهی و آدرسدهی در پژوهشها و همچنین بعضاً قابلیت جستجو در متون کتابها را نیز دارا میباشند.
🔹شیعه بوک: www.shiabooks.net
🔹شبکه الفکر: www.alfeker.net
🔹پایگاه غدیر: www.ghadeer.org
🔹کتابخانه دیجیتال نور: www.noorlib.ir
🔹کتابخانه مدرسه فقاهت: www.lib.eshia.ir
🔹کتابخانه دیجیتالی تبیان: www.library.tebyan.net
🔹کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی: www.digital.aqr.ir
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام