eitaa logo
اندیشانه
44 دنبال‌کننده
689 عکس
139 ویدیو
331 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ دعا جهت محفوظ ماندن از شر بلاها و.... 🔷 امام صادق عليه السلام فرمودند: از اين دعا دست برندار و سه مرتبه در صبح و سه مرتبه در شب آن را بخوان. 🌹«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ». «خداوندا! من را در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى مى‏ كند و هر كسى را كه بخواهى در آن قرار مى ‏دهى، قرار بده». منبع : کتاب الكافي، ج‏2، ص: 534.
﴾﷽﴿ 💠 وَاذْکرُوا مَا فِیهِ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ بعد از تاکید خداوند به عمل کردن همراه با قوت به تورات دومین درخواست الهی از بنی اسرائیل آن است که مطالب این کتاب را پیوسته به یاد آورند و آنها را به فراموشی نسپارند که از این رهگذر به تقوا دست خواهند یافت از این فقره دو نکته قابل استفاده است: یک؛ خداوند از بندگان خود انتظار دارد که کتاب هدایتی که برای آنان فرو فرستاده است را کنار نگذارند و پیوسته آموزه های آن را مورد توجه قرار دهند؛ چنان که در باره مهجویت قرآن هشدار داده است: « وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» (فرقان، 30) یکی از راه ها برای دستیابی به این هدف تلاوت و بازخوانی کتاب الهی است؛ چنان که مکرراً به تلاوت قرآن تاکید کرده است؛ نظیر آیه «فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنْهُ» (مزمل، 20) دو؛ هدف اساسی یا یکی از اهداف اساسی نزول کتب آسمانی تحقق تقوا است که از رهگذر مراجعه و بازخوانی مکرر آنها محقق می گردد. برای این که این معنا آشکار گردد، از یک مثال استفاده می کنیم: فرض کنید ویروسی مرگبار و فراگیر همه جهان را درنوردیده و بسیاری را بیمار ساخته و شمار زیادی را به کام مرگ کشانده است. در این هنگام دولت ها از تمام توشه و توان خود و با استفاده از قدرت قهریه و وضع قوانین محدود کننده به مقابله با این بیماری برمی خیزند.*** اما مهم ترین چالش دولت ها آن است که مردم به هشدارها توجهی ندارند و به راحتی خود را در معرض آسیب ها و مرگ و میرها قرار می دهند. آن چه که در این بین باید به دولت ها کمک کند، رسانه های عمومی اند که باید پیوسته مردم را نسبت به خطرات آن بیماری هشدار دهند. حال اگر قرار بر این باشد که مردم به صورت شگفت آوری با رسانه ها قهر کنند و در شبانه روز یا هفته و ماه به رسانه های عمومی مراجعه نکنند، دولت ها چگونه قادر خواهند بود که مردم را با خود همراه سازند و آنان را به پرهیز از آن بیماری مهلک فراخوانند؟! در عالم معنا از منظر دین و آموزه های دینی هزاران ویروس مرگبار از طرف ابلیس و لشکریان او در میان جهانیان پراکنده شده و هر لحظه دین و اخلاق مردم را مورد هجوم قرار می دهند. در این بین خداوند در کنار مراقبت های معنادار تکوینی، در هر دوره تاریخی از رهگذر کتاب های آسمانی هشدارهای لازم را به مردم ابلاغ می کند و پیوسته جهانیان را از خطر ویروس های مرگبار هشدار می دهد که همان مفهوم و کارکرد تقوا است. یک نمونه آشکار آن شروع تلاوت آغازین قرآن و تلاوت هر بخشی از قرآن با استعاذه است؛ چنان که قرآن با استعاذه پایان می پذیرد؛ در سوره فلق استعاذه از خطرات بیرونی مورد توجه قرار گرفته و در سوره ناس استعاذه از خطرات درونی و نفسانی مطمح نظر است. مفهوم بنیادین استعاذه و پناه بردن به خداوند آن است که انسان پیوسته در خطر است و باید به پناهگاهی پناه ببرد. آیا پناهگاهی استوارتر از خداوند وجود دارد؟! اما این پناه جستن و پیوستن به پناه الهی زمانی محقق می شود که افراد با مراجعه به کتاب الهی وجود آفات و خطرات و هشدارهای خداوند را جدّی بگیرند؛ زیرا بدون باور به خطر پناه جستن معنا ندارد! حال اگر قرار باشد کتاب الهی به عنوان پل اراتباطی خداوند با مردم که در حقیقت همان نقش رسانه ارتباطی را در مثال ما بازی می کند، مورد مراجعه و بازخوانی مردم قرار نگیرد و عملاً از زندگی مردم مهجور شده و به کنار گذاشته شود، پیداست که دیگر هشدارها به گوش کسی نخواهد رسید و در پی آن پناه جویی نیز رنگ باخته و در نتیجه ویروس های مرگبار با سرعت بیشتری جهان را در خواهند نوردید و شمار بیشتری را به کام مرگ خواهند کشاند! از این جهت است که خداوند به پایبندی جدی به کتب آسمانی و تلاوت و بازخوانی مکرر آنها توصیه می کند. *** جالب آن که در زمان نگارش این بخش از تفسیر در فروردین ماه 1399 بیش از دو ماه است که جهان با ویروس ناشناخته «کرونا» روبرو شده و تقریباً شهروندان تمام کشورها کم و بیش به آن مبتلا شده اند. شمار مبتلایان به آن از مرز دویست و هشتاد هزار نفر گذشته و تاکنون جان حدود دوازده هزار نفر را گرفته است. جهان در یک اتفاق غریبی تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمده و بسیاری از مراکز عمومی و آموزشی تعطیل شده اند و آمد و رفت های میان کشورها به کمترین حد متصور رسیده است. در ایران در یک رخداد بسیار کم سابقه نمازهای جمعه و جماعت تعطیل و حرم های اهل بیت در مشهد، قم، شیراز و تهران بسته شده است. ✍ استاد علی نصیری @andishaneh
4_625468218936397235.pdf
حجم: 1.34M
📚✍📚✍📚✍📚 فایل کتاب قرآن در اسلام نویسنده: علامه محمد حسین طباطبایی @andishaneh
اصول عقاید.pdf
حجم: 915.7K
📚 اصول عقاید(خلاصه) ✍ 💥کتاب ساده و ارزشمند درباره اعتقادات شیعه و پاسخ به شبهه
✍ التماس طلبه نیجریه‌ای برای خدمت به کرونایی‌ها 🔹طلبه نیجریه ای زبان فارسی هم خوب بلد نبود ولی التماس میکرد اجازه دهیم بیاید خدمتگزاری بیمارها کند. ما طلبه ها وقتی خودمان یا خانواده مان کم میآوریم میرویم سراغ زندگی این طلبه های خارجی. طرف چند سال است در غربت است و نمیتوانسته به پدر و مادرش سر بزند بمیرم برای خانواده اش. اگر بپرسی چرا ایران چرا قم چرا طلبگی چرا حتی دین؟ فقط یک پاسخ میدهد؛ انقلاب. 🔹طلبه هفده هجده ساله دیشب شیفت شب بوده تا صبح. پریشب هم شیفت شب بوده تا صبح. امروز هم التماس میکند. میگوییم استراحت کن. چته ؟ چی دیدی؟ برو شب تلویزیون ببین. استراحت کن. پیش خانواده باش. نمیدانم چرا اینطور مصر است. چرا واقعا؟ 🔹شب پیر مرد خوابش نمیبرد. طلبه چند بار به او سر زد. آخرش یک راهی به ذهنش رسید. گفت حاجی میخواهی برات قصه بگویم. پیر مرد لبخند زد و گفت آره پسرم. طلبه کنارش نشست و قصه گفت. بسم الله الرحمن الرحیم یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود..... 🔹بیمار، تنگی نفس داشت. نمیخوابید. میگفت میترسم بخوابم و توی خواب نتوانم نفس بکشم. چه ترسیه آخه این ترس. طلبه گفت تا صبح کنارت مینشینم. بخواب. من بیدارم. 🔹جانباز شیمیایی با ترکشی در ریه اش. کرونا هم اضافه شده بود. طلبه کنار او مینشیند آهسته آهسته غذا در دهانش میگذارد. ناگهان با دو تا سرفه، بیمار همه را بالا میآورد. طلبه میگوید به دلم رجوع کردم دیدم احساس اذیت نمیکنم چندشم نشد با افتخار تمیز کردم. امروز من نوکر نوکران توام حسین جان.... 🔹باور میکنید یا نه مهم نیست. اما من به چشم دیده ام و بشکند این قلم اگر ننویسد این زیباییها را تا ویروس منحوس خودحقیر پنداری ارتقا یافته که خطرناک تر از کرونا است عده ای را در ایران این خاک زرخیز مقاومت نابود نکند. 🔻 علی مهدیان @andishaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫شبهه: وظیفه طلبه های حوزه های علمیه، درس خواندن و تبلیغ دین است نه: 💦ضد عفونی کردن ماشین ها و معابر 😷توزیع ماسک و دستکش 🌹پرستاری از بیماران کرونایی 🧤کفن و دفن فوت شدگان در اثر کرونا 💪امداد رسانی به سیل و زلزله زدگان ⁉️چرا طلبه ها در همه امور دخالت می کنند؟ ✅پاسخ شبهه: یکی از وظایف روحانیت، دعوت مردم به خدا و دین داری و انذار است: " قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی"(یوسف، 108) "فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم"(توبه، 122) 🔸بر اساس بیانات اولیای دین، تبلیغ عملی موثرتر از تبلیغ لسانی است و در هدایت مردم کارایی بیشتری دارد: "کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم"(کافی، ج2، ص105) 🔹در وصف پیامبر اکرم در احادیث چنین آمده: " طبیب دوار بطبه"(نهج البلاغه، خطبه 108) یعنی پیامبر اکرم در جامعه حرکت می کرد و بیماری های معنوی را درمان می کرد. 🔸پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) به عیادت بیماران می رفتند، در کفن و دفن یارانشان مشارکت می کردند و با دست خود نیازمندان را کمک و یاری می کردند. 🔻قرآن مجید دستور می دهد که در نیکی کردن به همدیگر کمک کنید: " تعاونوا علی البر و التقوی"(مائده، 2) 🔰امداد و یاری رسانی طلاب جهادی در این ایام که بیماری کرونا برای مردم بحران ایجاد کرده است: 🔹 مصداق تبلیغ عملی آموزه های دینی مانند ایثار و نوع دوستی و رفع حوائج مومنان است. 🔹پیروی از سیره عملی اولیای دین است؛ 🔹همکاری در نیکی کردن به دیگران است که توصیه قرآن مجید می باشد. ⭕️اقدامات طلاب جهادی موجب شده که: وقتی مردم طلبه ها را در خط مقدم امداد رسانی به بیماران کرونایی و مردم گرفتار و سیل و زلزله زدگان می بینند: ✅بسیاری از تبلیغات منفی دشمنان اسلام ضد حوزه و روحانیت که در ذهن مردم بود، رفع شود؛ ✅همنشینی طلاب با بیماران و مردم گرفتار، موجب تقویت روحیه دینداری مردم شود؛ ✅مردم، طلاب را از خودشان ببینند که نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، نه قشری منزوی و بی اعتنا به مشکلات جامعه. 🔺بدین گونه است که حضور طلاب جهادی بیشترین تاثیر را در زمینه نشر دین در جامعه ایفا می کند و در راستای وظایف روحانیت انقلابی و دیندار است. 🔴پاسخگوی سوالات و شبهات دینی هستیم👇 @Tollabe_pasokhgoo
VID-20200326-WA0023(2).mp3
زمان: حجم: 7.89M
📛 نقدِ آفات و خرافاتِ دکتر عبدالکریم سروش ❇️ ناقد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 فایل صوتی سخنان استاد علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ...