eitaa logo
اندیشانه
50 دنبال‌کننده
667 عکس
135 ویدیو
304 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
﴾﷽﴿ 📚كتابنامه فارسي ✍برخي از مهم‌ترین كتاب‌ها و منابع فارسي در مبحث «ولايت فقيه» عبارتند از: 📕 1. ولايت فقيه | امام خميني | مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني. 📒 2. ولايت فقيه،‌ ولايت فقاهت و عدالت | عبدالله جوادي آملي| اسراء. 📕 3. ولايت فقيه | محمد هادي معرفت| التمهيد . 📒 4. نگاهي گذرا به نظريه ولايت فقيه | محمد تقي مصباح يزدي| مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني. 📕 5. نظام ولایت فقیه یا زیربنای حکومت اسلامی| سید علی شفیعی| مؤسسه فرهنگی آیات. 📒 6. ولایت فقیه| مصطفی جعفرپیشه فرد | مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه. 📕 7. نگاهي به مباني قرآني ولايت‌فقيه | علي ذوعلم| مؤسسه فرهنگي دانش و انديشة معاصر. 📒 8. مفاهيم اساسي در نظريه ولايت فقيه | مصطفي جعفر پيشه‌فرد| دبيرخانه مجلس خبرگان. 📕 9. قدرت و مشروعيت: رويكرد نو و نقادانه به نظريه‌هاي مشروعيت در ولايت فقيه | سيد عباس حسيني قائم‌مقامي| سوره. 📒 10. ولایت فقیه در حکومت اسلام(4 جلد)| سید محمد حسینی تهرانی| علامه طباطبایی. 📕 11. ولايت فقيه؛ مباني، ادله، اختيارات| مهدي هادوي تهراني| مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر. 📒 12. مباني حكومت اسلامي | حسين جوان آراسته| بوستان كتاب. 📕 13. تحليلي نو و عملي از ولايت فقيه | محمد رضا اكبري| پيام عترت. 📒 14. امام خميني و حكومت اسلامي پيشينه و دلايل ولايت فقيه (4جلد) فلسفه سياسي (2 جلد) شرايط، وظايف و اختيارات (5 جلد)| كنگره امام خميني و انديشه حكومت اسلامي| مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني 📕 15. ولايت فقيه (حكومت اسلامي)| معاونت پژوهشي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني| مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني. 📒 16. ولايت، حكومت حكيمانه | اسماعيل منصوري لاريجاني| خادم الرضا. 📕 17. حكومت ديني | احمد واعظي| اسراء . 📒 18. خلافت یا ولایت فقیه از نظر مذاهب اسلام| عبدالکریم بی آزار شیرازی| وحدت. 📕 19. ولايت فقيه از ديدگاه اهل سنت | فاروق صفي زاده| نذير. 📒 20. دفاع از آرمان‌هاي امام‌خميني: نقد مباني آيت‌الله منتظري درباره ولايت فقيه | محمد باقر هاشمي‌نيا| بوستان كتاب. @andishaneh
درآمدي بر شيعه شناسي.pdf
1.94M
📔 دانلود کتاب ارزشمند "درآمدی بر شیعه شناسی" نویسنده: استاد علی ربانی گلپایگانی @andishaneh
✅ جدول زمانی #پذيرش مراکز و مؤسسات حوزوی 📆 بروزرسانی ۲۵ آذر ۹۸
4_454269181840326796.pdf
2.67M
📚دانلود رایگان کتاب ارزشمند "حقایقی مهم پیرامون قرآن" در موضوع پیراستگی قرآن از تحریف و دستبرد و اطلاعاتی ناب در مورد قرآن کریم. تالیف: جعفر مرتضی عاملی @andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
💠 رسول خدا(ص) می فرماید: هر که از بین گروهی، کسی را به کار گمارد در حالیکه در بین آنها خداپسندتر از او وجود داشته باشد به خدا خیانت کرده است. بحارالانوار، ج۲۳: ص۷۵ @andishaneh
اندیشانه
﴾﷽﴿ #راه_و_راهنما_شناسی(۴) ✍ بررسی شبهات نبوت 1⃣ تعالیمی که پیامبر از ناحیه خدا می آورد یا موافق عق
﴾﷽﴿ (۵) ✍ راه های تشخیص نبی باتوجه به مباحث پیشین، به فرض که معتقد باشیم وجود پیامبر لازم و ضروری است، از چه طریقی میتوان او را شناخت تا از وی پیروی نمود؟ 1⃣ تصدیق وی توسط پیامبر پیشین که صدقش قبلآ ثابت شده است. 👈ملاحظه: گرچه این عامل جهت شناخت اوصاف و ویژگی های پیامبر آینده سودمند است و زمینه شناخت و پیروی از او را فرآهم می آورد، ولی راهی مستقل و همگانی برای تعیین مصداق نبی نمی تواند باشد. از این رو ممکن است مردم در تشخیص مصداق نبی دچار اشتباه شوند که معجزه تکمیل کننده است. 2⃣ مجموعه قرائن و شواهد از حالات شخص مدعی و شاگردان مکتبش. مثلآ کسی که بدون نظرداشت خداوند مردم را دعوت به خود کند و دنبال منافع مادی خود باشد او مدعی دروغین است. 👈 ملاحظه: بدون معجزه، آن اطمینان مطلق و اعتماد فراگیر صورت نمی گیرد. 3⃣ معجزه، که مهم ترین و فراگیرترین راه تشخیص راستی یا ناراستی شخص مدعی نبوت است. 👈ملاحظه: از این جهت که معجزه هم معین کننده مصداق نبی به معنای اخص است و هم قانع کننده عوام و خواص، از این رو کامل ترین راه تشخیص پیامبران به شمار می رود. 👌 لازم به ذکر است خدای متعال به اقتضای حکمت و لطف خود عوامل مزبور را که هم پوشانی بسیار خوبی جهت جستجو، شناخت و پیروی از انبیای الهی دارند به مردم موهبت فرمود تا افزون بر اتمام حجت، در سایه شناخت راحت تر پیامبران عظیم الشآن، پیمودن راه سعادت و کمال برای شان هموار گردد. @andishaneh
✨💫✨💫✨💫✨💫✨💫✨ دعای منتظران درعصرغیبت اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اندیشانه
﴾﷽﴿ #راه_و_راهنما_شناسی(۵) ✍ راه های تشخیص نبی باتوجه به مباحث پیشین، به فرض که معتقد باشیم وجود پی
﴾﷽﴿ (۶) ✍ از آنجا که مهم ترین راه تشخیص پیامبر راستین معجزه است به تعریف و دلالت آن پرداخته میشود: تعریف معجزه: 1⃣ معجزه امر خارق العاده ای* است که هماورد(رقیب) می طلبد و کسی نمیتواند به معارضه آن بپردازد و شکستش بدهد. (تعریف قوشجی: عالم اهل سنت) 2⃣ معجزه امر خارق العاده ای است که به عنوان شاهد بر راستیِ ادعا توسط کسی آورده میشود که ادعای منصب یا مقام الهی دارد.(آیت الله خوئی در البیان، ص33) ✔️ تعریف قوشجی همان تعریف مشهور متکلمان از معجزه است که شامل دو مولّفه مهم تحدی و عدم معارضه (رقیب طلبی+شکست نخوردن) است. اما تعریف مرحوم خوئی از آن جهت که شامل مقام امامت و یا هر منصب الهی می شود کاملتر از سایر تعاریف به نظر می رسد. چون به نظر برخی متکلمان یکی از نصوص اثباتگر امامت ائمه، نصوص فعلی**(معجزه) آنان است. اما در نظر برخی دیگر از متکلمان، معجزه اختصاص به نبی دارد و کار خارق العاده امام "کرامت" نامیده می شود. ☝️نکته: برخی امور با عقل ناسازگارند مثل اجتماع و ارتفاع نقیضین و وجود معلول بدون علت(محال ذاتی). اما برخی دیگر از امور با قواعد عادی ناسازگارند و با ابزارهای معمولی و راههای طبیعی محال هستند(محال وقوعی) ولی در صورت وجود ابزارهای دیگری خارج از محدوده عالم مادی محال نیستند که این امور معجزه نام دارند. بر این اساس، معجزه منافاتی با احکام قطعی عقلی ندارد و برخلاف عقل نیست بلکه فقط برخلاف امور عادی عالَم است. * = خارق العاده یعنی غیر معمولی ** = نصوص فعلی(در مقابل نصوص قولی) بمعنای معجزه یا رفتارهای ویژه هر معصوم با معصوم بعدی که حکایتگر منزلت و شایستگی او جهت مسئولیت امامت است. @andishaneh
⁉️سوال:👇👇👇 🔰خدا در قرآن ميفرمايد هر کس از ياد من روي گردان شود زندگي سختي خواهد داشت ولي آدمهايي رو ميبينيم که گناه مي کنند و غرق در نعمت هستند !! ✍️پاسخ: ✅(وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی)‏[1]؛ «و هر کس از یاد من روی گرداند، پس حتماً زندگی (سخت و) تنگی برای اوست؛ و او را روز رستاخیز نابینا گرد می‌آوریم» درباره این که معیشت ضنک (تنگ) به چه مناست مفسران نظراتی مطرح کرده‌اند از جمله علامه طباطبایی می‌فرماید: و اگر فرمود: کسی که از ذکر من اعراض کند «معیشتی ضنک» یعنی تنگ دارد، برای این است که کسی که خدا را فراموش کند، و با او قطع رابطه نماید، دیگر چیزی غیر دنیا نمی‌ماند که وی به آن دل ببندد، و آن را مطلوب یگانه خود قرار دهد، در نتیجه همه کوشش‌های خود را منحصر در آن کند و فقط به اصلاح زندگی دنیایش بپردازد، و روز به روز آن را توسعه بیشتری داده، به تمتع از آن سرگرم شود، و این معیشت، او را آرام نمی‌کند، چه‌ کم باشد و چه زیاد، برای این‌که هرچه از آن به دست آورد به آن حد قانع نگشته و به آن راضی نمی‌شود و دائماً چشم به اضافه‌تر از آن می‌دوزد، بدون این‌که این حرص و تشنگیش به جایی منتهی شود. پس چنین کسی دائماً در فقر و تنگی به سر می‌برد و همیشه دلش علاقه‌مند به چیزی است که ندارد، صرف نظر از غم و اندوه و قلق و اضطراب و ترسی که از نزول آفات و روی آوردن ناملایمات و فرارسیدن مرگ و بیماری دارد، و صرف نظر از اضطرابی که از شر حسودان و کید دشمنان دارد، پس او علی‌الدوام در میان آرزوهای بر آورده نشده، و ترس از فراق آنچه بر آورده شده به سر می‌برد. در حالی که اگر مقام پروردگار خود را می‌شناخت و به یاد او بود و او را فراموش نمی‌کرد، یقین می‌کرد که نزد پروردگار خود حیاتی دارد که آمیخته با مرگ نیست و ملکی دارد که زوال‌پذیر نیست و عزتی دارد که مشوب با ذلت نیست و فرح، سرور، رفعت و کرامتی دارد که هیچ مقیاسی نتواند اندازه‌اش را تعیین کند و یا سر آمدی آن را به آخر برساند، و نیز یقین می‌کند که دنیادار مجاز است و حیات و زندگی دنیا در مقابل آخرت پشیزی بیش نیست، اگر او این را بشناسد دلش به آنچه خدا تقدیرش کرده قانع می‌شود و معیشتش هرچه باشد به رایش فراخ گشته، دیگر روی تنگی و ضنک را نمی‌بیند(ترجمه المیزان، ج 14، ص 316. ) تفسیر نمونه: گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول‌ و درآمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ می‌کند نه تنها میل ندارد در خانه‌اش باز باشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گویی نمی‌خواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی(ع) «هم‌چون فقیران زندگی می‌کند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس می‌دهد». (تفسیر نمونه، ج‌13، ص: 328.) شهید مطهری می گوید: وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً)؛ آن کسی که از یاد ما اعراض می‌کند، معیشت سخت و تنگی پیدا می‌کند. با این‌که لازمه در یاد خدا نبودن این نیست که اسباب و وسایل مادی زندگی انسان (مثل قرض و بی‌پولی) انسان را تحت فشار قرار بدهد، ولی انسان از ناحیه درون تحت فشار قرار می‌گیرد برای این‌که چیزی را دارد که مطلوب واقعی‌اش نیست و از مطلوب واقعی چیزی در آن وجود ندارد. (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 4، ص 653.) سختی که در آیه مطرح شده فقط سختی مادی نیست بلکه مطلق است و می‌تواند شامل دو نوع سختی مادی و روحی باشد. بلکه می‌توان گفت سختی و راحتی مسأله‌ای روحی و روانی است که ارتباط صددرصدی با سختی و راحتی جسمی ندارد.