eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
664 عکس
132 ویدیو
287 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
729.6K
🔹کارکرد تمدنی روزه‌داری(۵) 🔊 حجت‌الاسلام علی‌نقی https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔹مفهوم شناسی حرام سیاسی رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله در دیدار رمضانی۱۴۰۲ش با مسئولان نظام، کشف حجاب را هم حرام شرعی و‌ هم حرام سیاسی دانستند. معنای حرام‌ شرعی برای بسیاری از افراد روشن و قابل فهم است ولی ممکن است مفهوم و معنای حرام سیاسی دارای ابهام و غیر قابل درک باشد. از این‌رو تبیین معنای آن بایسته و ضروری است. حرام در اصطلاح فقه به معنای الزام ترک یک فعل از سوی شارع مقدس است و در صورت انجام آن، فاعل مستحق عقاب می‌شود. که ملاک‌ این حرمت شریعت مقدس است. از آنجا که احکام در شریعت اسلام با قرائت مکتب اهل‌بیت(ع)، تابع مصالح و مفاسد است، اگر ملاک یک امر نبایستنی سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی یا ... باشد (یعنی از منظر سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی انجام‌ آن فعل مفسده داشته باشد) می‌توان از آن به حرام سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی یاد‌ کرد. ✍جعفر علی‌نقی https://eitaa.com/andishaneh
141500161_1117642436.mp3
22.79M
🎧صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام. ۱۴۰۲/۱/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
✋ کشف حجاب چگونه یک حرام سیاسی می‌شود؟! 🔺 رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام علاوه بر غیر شرعی بودن و غیر قانونی بودن کشف حجاب، آن را حرام سیاسی نیز خواندند. 1️⃣ حرام خواندن سیاسی کشف حجاب، ریشه و در امتداد همان احکام صریح اسلام در حوزه حجاب و حرمت بی حجابی در اسلام است. اما نکته مهمش این است که حرام سیاسی اعلام کردن یک عمل در یک مرتبه مهمتری قرار می گیرد. مثلا کشف حجاب اگر در محیط خصوصی و خانوادگی قرار بگیرد، گناه شرعی محسوب می‌شود ولی محل دخالت حاکمیت قرار نمی‌گیرد. همین گناه وقتی به عرصه اجتماعی می‌آید و تبعات آن به عموم جامعه بر می‌گردد، به صورت تکلیف آور و به عنوان وظیفه ذاتی، محل ورود و دخالت حاکمیت اسلامی می‌شود. اما گاه کشف حجاب از یک گناه شرعی و ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی نیز فراتر می‌رود و اثر سیاسی از خود باقی می‌گذارد و تبعاتش فراتر از یک ناهنجاری، حتی نظم و آرامش جامعه و به نوعی امنیت مردم و کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین حرام سیاسی خواندن کشف حجاب از این منظر اهمیت خودش را بیشتر از یک حرام شرعی و فردی نشان می‌دهد. 2️⃣ از سوی دیگر، حجاب از اصول عملی و ذاتی حاکمیت اسلامی است، طبیعی است که خلاف آن عمل کردن در سطح عمومی، می تواند جنبه سیاسی و مخالف خوانی با حاکمیت نیز به خود بگیرد. 3️⃣ کشف حجاب در حال حاضر ابزار سیاسی دشمن علیه جامعه و حاکمیت اسلامی شده است. کافیست که مجددا به اجرای طرح ها و پروژه‌های میلیونی انجام شده برای انجام پروژه های کشف حجاب نظیر چهارشنبه های سفید، دختران خیابان انقلاب، نه به حجاب اجباری، آزادی های یواشکی و آخرین آن پروزه ضدامنیتی «زن، زندگی، آزادی» با دقت بیشتری نگاهی روندی بیاندازیم. سرویس های امنیتی دشمن، با همت و تلاش ویژه‌ای تلاش می‌کنند که حجاب را به موضوعی برای دو قطبی سازی سیاسی و ایجاد شکاف‌های عمیق اجتماعی و عاملی برای انفکاک ملت از حاکمیت اسلامی تبدیل کنند. بنابراین شما از این دریچه صرفا با یک مساله اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی رو به رو نیستید، بلکه با یک ناهنجاری سیاسی و مهمتر از آن با یک اقدام سیاسی و تلاش برای بهم ریختن نظم عمومی کشور مواجه هستید. 4️⃣ در مقطع فعلی حساسیت این موضوع از منظر امنیت ملی نیز بیشتر برجسته شده است. در حال حاضر، سرویس های امنیتی غربی، اصلی ترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که بیشترین تعهد را به غرب در حوزه ترویج اباحه گری و بی حجابی در ایران بدهند. 5️⃣ امتداد پروژه اخیر ضد امنیتی «زن، زندگی، آزادی» با محوریت کشف حجاب و ترویج اباحه‌گری نهایتا به اغتشاش، بی نظمی عمومی، تحریم بیشتر ایران و فشارهای سیاسی و امنیتی به کشور منجر شد. بنابراین اصرار سرویس‌های امنیتی و رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب برای برجسته سازی و ترویج کشف حجاب در جامعه ایران، همچنان در امتداد ایجاد فرصت برای دنیای سیاسی غرب برای تحریم و فشار بیشتر به مردم ایران محسوب می‌شود. طبیعی است که حاکمیت برای دفاع و جلوگیری از فشار بیشتر به مردم، وظیفه دارد با چنین طراحی و سناریوهایی مقابله کند و از اولین تاکیدات نیز به صورت طبیعی این مساله خواهد بود که عالی ترین مقام مذهبی کشور در راستای دفاع از جامعه ایرانی، این نوع اقدامات را حرام سیاسی معرفی کند. 6️⃣ اما یک سوال مهم؛ آیا با این مقدمه گفته شده، همه زنانی که کشف حجاب می‌کنند در حال مبارزه سیاسی علیه جمهوری اسلامی هستند؟ قطعا خیر! اولا بسیاری از همین زنان ضعیف الحجاب ایرانی تعلقات معنوی و مذهبی دارند و مهمتر اینکه اگر از پشت پرده سیاسی و امنیتی ترویج و طراحی کشف حجاب خبردار شوند، حتما با آن همراهی نخواهند کرد. اساسا وقتی پای دشمن وسط بیایید اکثریت مردم ایران از خیلی مذهبی تا کمتر مذهبی در یک جبهه قرار می‌گیرند و این مساله در جامعه ایرانی بارها ثابت شده و اتفاقا مراکز افکار سنجی و پژوهشی غربی بیش از همه این را می دانند. ضمن اینکه نباید یادمان برود که بخش مهمی از شکست دشمن در پروژه اخیر ضد امنیتی زن زندگی ازادی، اصطلاحا توسط همین افراد و زنان ضعیف الحجاب در ایران شکست خورد و در واقع با یک اقلیت بسیار ناچیزی رو به رو هستیم که آگاهانه در حال انجام حرام سیاسی «کشف حجاب» هستند. ✍مهدی جهان تیغی 📡 به کانال قرارگاه جهاد تبیین بپیوندیم @Mohajerane_elallah
🤲 اللهم انی اسئلک من مسائلک باحبها الیک...
✳️ بهار قرآن و بهار طبیعت چگونه با خودکشی سازگار است؟! 🔹 خبر ارتحال هنرمند شناخته شده و محبوب کشور مرحوم کیومرث پور احمد مایه تاثر شد. زیرا از دوران نوجوانی با قصه های مجید که در روزهای پنجشنبه از رادیو پخش می شد، آشنا بودم که بعدها توسط آن مرحوم تبدیل به یک مجموعه دیدنی تلوزیونی شد. 🔹 اما وقتی مطلع شدم که چنین هنرمند محبوب یک ملت خودکشی کرده است، بسیار متاثر، متاسف و بلکه متعجب شدم.؛ به ویژه آن که این چندمین رخداد تلخ از این نوع در یکی دو سال اخیر است. 🔹 ویژه تر آن که این رخداد درست در ماهی همچون ماه مبارک رمضان و مصادف با بهار طبیعت رخ می دهد که روح و رحمت الهی در آن بسان سیل بهاری در جوش و خروش است. حداقل به دو دلیل باید بر این رخداد تاسف ها خورد: 🔹 یک؛ با خود گفتم که مگر چهره های شاخص و تاثیر گذار کشور ما در عرصه هنر با حداقل آموزه های دینی و الهی آشتی و آشنایی ندارند و نمی دانند که هیچ عذر و بهانه ای در هر حد و سطح که باشد نمی تواند پدیده بسیار زننده خودکشی را توجیه کند؟! هشدار مهربانانه خداوند باید آویزه گوش باشد که فرمود: « لا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحیما؛ خود را نکشید که خداوند نسبت به شما مهربان است.» نیز در برخی از روایات آمده که شدیدترین عذاب الهی در جهان آخرت پس از ابلیس از آن کسی است که اقدام به خودکشی کند. 🔹 دو؛ سلسله جنبانان عرصه هایی همچون ورزش، هنر، سیاست و ... بالاترین تاثیر را در زندگی روزمره عموم مردم به ویژه پسران و دختران جوان می گذارند. الگو گیری نسل جوان از سلبریتی ها و چهره های محبوب هنری و ورزشی و ... چه در زمینه های مثبت و چه در زمینه های منفی در همه جوامع آن قدر چشمگیر است که اثبات آن نیاز به دلیل و برهان ندارد. نقش منفی این دست از چهره ها در کشور ما در وضعیت پوشش جوانان و عادی شدن شماری از رویه های ناصواب همچون طلاق انکار ناپذیر است. همان گونه که نقش مثبت آنان در زمینه هایی همچون احسان و رسیدگی به نیازمندان مشهود و ستودنی است. 🔹 با این فرض اگر قرار باشد اقدام بس ناپسندی همچون خودکشی در زندگی چهره های شاخص هنری به عنوان یک رفتار عادی و طبیعی تلقی شده و از آن با عنوان فریبنده «مرگ خود خواسته» یاد شود، آیا دیگر می توان به دختران و پسران جوان، نورسته و کم تجربه کشور تفهیم کرد که خودکشی به معنای بی اعتنایی محض به مدیریت مهربانانه و کریمانه خداوند و ورود به عرصه ممنوعه یکی از بزرگ ترین گناهان کبیره است؟! 🔹 آیا با عادی شدن پدیده تلخ خودکشی، دیگر می توان به مردم کوچه و خیابان آموخت که اگر به دشواری ها و سختی های بزرگ برخورد کردند، بگویند که خدایشان از آن دشواری و سختی بزرگ تر است؟! 🔹 آیا دیگر به این نسل پر لغزش و پر آسیب می توان از معجون هفت گانه حکیم بزرگ ایران؛ یعنی بزرگمهر سخن گفت که یکی از ارکان آن لزوم سریان امید در همه لحظات تلخ و ناامیدی است؟! 🔹 آیا دیگر هجی کردن بیت شناخته شده «در ناامیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است» که در رگ و خون فرهنگ و اندیشه ما ایرانیان ریشه دوانده، معنا پیدا خواهد کرد؟! سعدی چه خوش سرود: اگر ز باغ رعیت ملک کند سیبی برآرند غلامان او درخت از بیخ 🔹 البته حسب وظیفه اخلاقی برای کسانی امثال مرحوم تختی و مرحوم پور احمد رحمت الهی طلب می کنیم، اما اعلام این هشدار اجتناب ناپذیر است که اگر ارتکاب گناهان بزرگ از همه ناروا باشد، از چهره های تاثیر گذار و شاخص از هر جهت نارواتر است؛ همان گونه که قرآن کیفر لغزش همسران پیامبر را دو برابر دیگران دانسته است. علی نصیری شب جمعه هفدهم فروردین ۱۴۰۲ شب شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ http://eitaa.com/alinasirigilani
◽️ خدایا منو بُکُش 💢 حاشیه ای بر حاشیه های مرگ یک شهروند 🖌 نقدی بر واژه خودساخته «مرگ خودخواسته» از حجت الاسلام عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 اگر «جان فشانی» وایثار جان برای تحقق اهداف عالیه الهی و انسانی پسندیده وافتخار آمیز است «جان ستاندن »ازخود، ناپسند و نکوهیده وحرام است که هیچ انسان کمال گرا و پایا وپویایی بدان اقدام نمی کند. 🔹 هرچقدر درنصوص دینی برآمادگی برای مرگ تاکید شده است از شتاب وتعجیل برای آن نهی شده است ( مجلسی ، بحار الانوار ، ج۶ ،ص۱۲۸، حدیث ۱۶) اگرکسی هم به هردلیل بنای آن را دارد خوب است مانند آدم های بامعرفت چنین بخواهد که «خدایا منو بکش» اوکه جان داده است خود بهتر میداند چه کند... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/poorahmad 🆔 @iictchannel
وقت آن شد که به گل حکم شکفتن بدهی ای سرانگشت تو آغاز گل افشانی‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای یک بلیط از حاج آقا قرائتی... 🔺قابل توجه حزب‌اللهی‌های عزیزی که میخوان ارشاد و دعوت کنند. @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در بیابان ولی با‌ انقلاب... پدر شهید محمود شعبان پور از یه طرف وقتی می گوییم «انقلاب مردمی» یعنی همین... نه اون یارو که با توییت و استوری در حالی که روی مبل لَم داده، میخواد انقلاب کنه! از یه طرف آقای مسؤول! صندلی و مقامت رو‌ مدیون این آقا و امثال این آقایی... مراقب باش یاعلی🌹
🌍هميشه خواب روزه دار عبادت نيست، گاهي خيانت است! مثل وقتي كه پاي صهيونيست در ميان باشد... ✅وعده دیدار ما : جمعه راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس 👊👊👊مرگ بر اسرائیل
دعای‌جوشن‌کبیرآسان.pdf
345.9K
🤲 متن دعای ‌جوشن کبیر Pdf 💠 با فونت درشت و خوانا ترجمه مقابل متن جهت درک معانی مخصوص به اندازه صفحه گوشی 🌿🌿🌿 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🌀 اعمال شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان
🛑 انبیا و فرشتگان دعاهای خود را با «رَبَّنٰا» و «رَبِّ» آغاز می‌کردند: 🔹دعای حضرت آدم: «رَبَّنٰا ظَلَمْنٰا أَنْفُسَنٰا» 🔹دعای حضرت نوح: «رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوٰالِدَیَّ» 🔹دعای حضرت ابراهیم: «رَبِّ اجْعَلْ هٰذٰا بَلَداً آمِناً» 🔹دعای حضرت یوسف: «رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ» 🔹دعای حضرت موسی: «رَبِّ إِنِّی لِمٰا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» 🔹دعای حضرت سلیمان: «رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ» 🔹دعای حضرت عیسی: «رَبَّنٰا أَنْزِلْ عَلَیْنٰا مٰائِدَةً» 🔹دعای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزٰاتِ الشَّیٰاطِینِ» 🔹دعای مؤمنان: «رَبَّنٰا مٰا خَلَقْتَ هٰذٰا بٰاطِلاً سُبْحٰانَکَ فَقِنٰا عَذٰابَ النّٰارِ» 🔹دعای فرشتگان در این آیه که می گویند: «رَبَّنٰا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنّٰاتِ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙منافسه ماندگار تلاوت آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه شمس توسط دو قاری بزرگ قرآن، استاد حامد شاکرنژاد و استاد سید محمدجواد حسینی وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ‎﴿١﴾‏ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ‎﴿٢﴾‏ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ‎﴿٣﴾‏ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ‎﴿٤﴾‏ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ‎﴿٥﴾‏ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ‎﴿٦﴾‏ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ‎﴿٧﴾‏ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ‎﴿٨﴾‏ @mahfeltv3
🔹 پاسخی کوتاه به اظهارات مهدی نصیری ✍️ محمد مهدی نادری ؛ عضو هیات علمی گروه مدیریت موسسه امام خمینی 🔻اخیراً مهدی نصیری، مسئله افول امریکا را که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ، پیش گویی دانسته و آن را زیر سؤال می برد. در اینجا به هفت اندیشمند غربی که نظریه افول امریکا را مطرح کرده اند اشاره می کنیم: کتاب افول قدرت آمریکا که به قلم ایمانوئل والرستین، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی نوشته شده است به روند نزولی قدرت ایالات متحده و افول هژمونی این کشور در چند دههٔ اخیر پرداخته و ابعاد مختلف این مسئله را تحلیل و ارزیابی می‌کند. تد گالن کارپنتر»، استاد دانشگاه و عضو اندیشکده کاتو برای اولین بار از اصطلاحی به نام «افول موریانه‌ای» برای اشاره به زوال تدریجی قدرت آمریکا به دلیل برافروختن جنگ‌های متعدد و عقب افتادن از رقبایش اشاره کرد. این اصطلاح بعداً در مقاله‌ای توسط «کریستوفر لین» مورد استفاده قرار گرفت. فرید زکریا دانشمند سیاسی و یکی از مجری‌های شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بخش عمده‌ای از مطالعات و تحقیقات خودش را به مسئله سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده است. زکریا معتقد است افول هژمونی آمریکا، نتیجه استفاده نامناسب این کشور از قدرت خود در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است. به باور او، آمریکا با سوءاستفاده از قدرتش متحدانش را از دست داده و دشمنانش را تقویت کرده است. زکریا معتقد است حملات 11 سپتامبر 2001 نقش دوگانه‌ای در افول هژمونی آمریکا بازی کرده است. این حملات، ابتدا واشنگتن را به بسیج منابع و نیروهای خود در جهت مقابله با آنچه «تروریسم» می‌نامید وادار کرد. در سال 2001، ایالات متحده که اقتصادش از مجموع 5 اقتصاد مابعدش بزرگتر بود، تصمیم گرفت هزینه‌های دفاعی خودش را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. عامل دوم، به باور فرید زکریا حمله به عراق بود که به فاجعه‌ای پرهزینه برای این کشور تبدیل شد. چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او، همانند برخی از تحلیلگران دیگر مانند «فرید زکریا» معتقد است که افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است. جیمز پتراس، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرمنگام، صدها مقاله و ده‌ها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است. یکی از زمینه‌های تحقیقات پتراس، نقش لابی صهیونیسم در سیاست خارجی آمریکا است و او سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی این لابی را عاملی می‌داند که موجب زوال قدرت آمریکا می‌شوند. پتراس در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامی‌گری و افول قدرت آمریکا (2008) » به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامی‌گری‌های آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا می‌شود. او معتقد است که روی کار آمدن ترامپ آخرین ضربات مهلک را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و او با خارج کردن آمریکا از پیمان‌هایی مانند TPP، دوری‌گزینی از اروپا و برون‌سپاری سیاست آمریکا به عربستان و اسرائیل هم زوال هژمونی آمریکا را به نمایش گذاشته و هم آن را به پیش برده است. دیوید رانی استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده بیش از 100 مقاله و کتاب است. او در یکی از کتاب‌هایش به نام «بی‌نظمی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» از مفهومی به نام «بحران ارزش‌ها» سخن به میان آورده و نوشته که این معضل بعد از بحران اقتصادی سال 2008 جامعه آمریکا را در بر گرفته است. رانی معتقد است که بحران‌ ارزش‌ها در سراسر تاریخ سرمایه‌داری وجود داشته و پدیده‌ای ذاتی برای سرمایه‌داری است. آلفرد مک‌کوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است. مک‌کوی مقاله‌های متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال می‌کند. 🆔@meshkatnoor
🔵 مهم ترین دستاورد اندیشه ورزانه امام خمینی ره چه بود؟ ✍️ نقل قولی از مرحوم دکتر عماد افروغ ✅ یکی از دانشجویان از من پرسید مهم‌ترین کاری که امام خمینی کرد چه بود و امام اساسا چه کار اندیشه‌ای کرده است؟ در جواب این دانشجو گفتم امام اگر هیچ کاری نکرده بود؛ جز اینکه نشان داد پیوند میان حکمت نظری و عملی، شدنی است و اندیشه‌های اسلامی را در قالب یک ساختار سیاسی می‌توان محقق کرد (کاری که در طول تاریخ، متفکران ما نتوانسته بودند بکنند)؛ مهم‌ترین کار و دستاورد اندیشه‌ورزانه را به‌دست آورده بود. ✅ حضرت امام بود که نشان داد این ظرفیت و پتانسیل در اسلام هست که بعد از 1400 سال بتواند یک ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در عالم برپا کند. پ ن: به نقل از حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم ع
⭕️ پاسخ به شبهات حجاریان سعید حجاریان:👇👇 🔹از نظر فقهی تراشیدن ریش برای مرد مثل کشف حجاب برای زنان حرام است. حالا اگر رعایت شرع ملاک است، چطور برای زنان حرام سیاسی داریم اما برای مردان نه! 🔹در گذشته در آرایشگاه‌ها می‌نوشتند: از تراشیدن ریش معذوریم! این موضوع ریشه در فقه داشت و به حرمت تراشیدن ریش [=حلق لحیه] راجع بود. مسئله‌ای که فقهای بعد از شهید اول در حد اجماع بر آن صحه گذاشته‌‌اند به‌نحوی که یا آن را مطلقاً حرام دانسته و یا بنا بر احتیاط واجب آن را حرام خوانده‌اند. 🔹به‌علاوه از حرمت دریافت اجرت حلّاق سخن گفته شده بود تا جایی‌که در گذشته در آرایشگاه‌ها د‌و‌ صندوق برای اجرت‌ در نظر می‌گرفتند و درآمد حاصل از آرایشگری را از درآمد تراشیدن ریش جدا می‌کردند زیرا دومی را مشمول رد مظالم می‌دانستند. به این‌ها باید اضافه کرد احکامی که به فسق کسانی که ریش خود را می‌تراشند، فتوا داده‌اند. 🔹از اصرار بر حرمت تراشیدن ریش -چه آن را اندازه یک شعیر در نظر بگیریم چه یک قبضه، و چه متعلق به مسلمان و چه کافر- در ایران به‌سادگی عبور شده است؛ حرمتی که کمتر از کشف حجاب نیست. 🔹حال پرسش اینجاست چرا با این اوصاف مفهوم «حرام سیاسی» به حوزه مردان تعمیم نیافته و پدیده‌ای به‌نام گشت ارشاد مردانه وجود ندارد و مکانی به‌نام «ساختمان وزرا» برای مردان تأسیس نشده است؟ چرا هیچ مردی تاکنون مورد تعدی گشت ارشاد قرار نگرفته و در معرض صدمه روحی و جسمی نبوده است؟ سهل است در بعضی پادگان‌ها حتی سربازان را اجبار به این کار حرام می‌کنند!/مشق نو ✍پاسخ روانبخش👇👇👇 آقای حجاریان! 1. قیاس در فقه جایز نیست اولین کسی که قیاس کرد شیطان بود! 2.حرمت ریش در قرآن نیامده ولی وجوب حجاب در چندین آیات قرآن به آن تصریح شده است 3. وجوب حجاب فتواست ولی حرمت تراشیدن احتیاط واجب است. 4.بر اساس این قیاس شما بقیه حرام ها را نیز مانند دزدی، زنا، لواط و... باید آزاد گذاشت چون حکم تراشیدن ریش اجرا نمی شود 5.آیا اگر در کشوری قانون کمربند اجرا نشود باید بقیه قوانین راهنمایی و رانندگی مانند سبقت ممنوع و عبور ممنوع نیز لغو شوند؟! 6.آثار و تبعات گناهان همه یک جور نیستند و به همین دلیل عقوبت آن ها متفاوت است مثلا حکم لواط و زنای محصنه اعدام است ولی همان عمل زنا اگر محصنه نباشد 100 ضربه شلاق است. در اینجا هم درست است که تراشیدن ریش و بی حجابی هر دو حرام است ولی آثار و تبعات آن ها یکی نیست مفاسدی که بی حجاب به وجود می آورد هرگز تراشیدن ریش به‌وجود نمی آورد. به همین دلیل است که قانون گذار حجاب را قانونی کرده ولی داشتن ریش را قانون نکرده است. http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f