اصول فلسفهو روش رئالیسم.zip
5.85M
📚 دانلود کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
دوره کامل ۵جلدی
✍ علامه سید محمدحسین طباطبایی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
🔰 هندسه حیات #عالِم_انقلاب_اسلامی
💠 نقش آفرینیهای تئوریک و نظری
🔸 استمرار حیات دینی یک حکومت دینی به اتصال دائمی به منابع اصلی و اصیل دین بستگی دارد. عالمان، مفسران دین هستند که میتوانند در ابعاد گوناگون سخن دین را برای حاکمیت تبیین و تشریح نمایند. ارتباطهای لازم و ممکن بین عالمان و حاکمیت دارای ابعادی است که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣ نقش آفرینیهای تئوریک و نظری
🔸 در فضای انقلاب اسلامی و استقرار حاکمیت دینی، فعالیتها دیگر حالتی خنثی و بر اساس علایق و سلایق افراد نخواهند داشت. فعالیتهای افراد حتی در نوع علمی آن جهت دار و در راستای نیازمندیهای نظام اسلامی باید صورت پذیرد.
🔸 گاه فعالیت علمی برای برخی اندیشمندان به نوعی تفنن و تفریح لذت بخش تبدیل میشود و این دست افراد از علم ورزیدن لذت میبرند، فارغ از اینکه ثمره عینی و عملی آن چه باشد.
🔸 تئوری علم برای علم در این رویکرد معنا مییابد؛ اما یک عالم متعهد و انقلابی علم خود را در خدمت نیازمندیهای نظام و حاکمیت دینی قرار میدهد.
🔸 این چنین فردی نه باید و نه میتواند بر اساس خواستههای شخصی خود به اقدامات علمی و پژوهشی بپردازد. دائماً باید در حال رصد نیازمندیها و خلأهای تئوریک باشد و برای دین و نظام دینی علمورزی نماید. دو اقدام (رصد نیاز) و (حل نیاز) باید پی در پی و بدون وقفه صورت پذیرد.
🔸 این رصد کشف نیازها گاه در تعامل بین اندیشمندان و نظام اسلامی صورت میپذیرد؛ یعنی نظام میداند که این عالِم میخواهد و میتواند در مسیر حل مشکلات تئوریک نظام گام بر دارد از این روی همواره در این گونه مشکلات دست نیاز به سوی او دراز میکند. گاه این عالم است که دقیقتر از حاکمان شرایط را تحلیل و نیازها را رصد و کشف مینماید.
🔸 از سویی به همین مقدار نیز اکتفا نکرده و با تیزبینی به کشف جلوتر از وقوع برخی بحرانها و نیازهای فکری که جامعه در آینده با آنها درگیر خواهد شد میپردازد.
🔸 اینکه گفتمان فکری آتی جهانی چه گفتمانی است و چه تاثیری بر فضای فکری جامعه ما میگذارد و چگونه از هم اکنون باید برای مقابله و یا پیشگیری از رواج آن برنامهریزی کرد؛ همه اقداماتی است که انتظار میرود عالمی که از جامعه خود جلوتر حرکت میکند، بهموقع به آنها پاسخ دهد.
✍️ حجت الاسلام حسین ايزدی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
امامت و رهبری.PDF
2.72M
📚 دانلود کتاب امامت و رهبری
✍ شهید مرتضی مطهری
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
شیعه در اسلام .pdf
2.03M
📚 دانلود کتاب شیعه در اسلام
✍ علامه طباطبايی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
❓بصيرت به چه معناست؟ آيا همان عقل يا فهم و شعور است؟ چه اهميتي دارد؟ و راه هاي دست يابي به آن را بگوييد و چرا بعضي افراد مشهور دچار بي بصيرتي مي شوند؟
✍پاسخ:
🔸بصيرت به معناي بينايى، دانايى، زيركى، هوشيارى، بينش، آگاهي و صفتی در شخص است که به او توانایی شناخت حق از باطل، زمان شناسي، شـنـاخـت فتنه، شـنـاخـتن دوست و دشمن، تولي و تبري، آگاهي از ترفندها و خدعه هاي دشمن، مي دهد
🔹انسان در حوادث پيرامونش، تدبر كند؛ سعى كند از حوادث به شكل عاميانه و سطحى عبور نكند؛ به تعبير امام علي(ع) اعتبار كند: «رحم اللَّه امرء تفكّر فاعتبر»(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳)
🔸شما جوانان براى اينكه ايران اسلامى را بسازيد، يعنى هم ملت و ميهن عزيز و تاريختان را سربلند كنيد، هم وظيفه خودتان را در مقابل اسلامِ باعظمت انجام دهيد، بايد بيدار باشيد، بايد هوشيار باشيد، بايد در صحنه باشيد، بايد بصيرت را محور كار خودتان قرار دهيد. مواظب باشيد دچار بىبصيرتى نشويد.
کرسی ترویجی" نقد کتاب حسن و قبح عقلی "
با حضور مولف: دکتر رضا برنجکار
و ناقدان : حجج الاسلام دکتر علی شیروانی و دکتر مسلم محمدی
چهارشنبه : 29 آبان 1398، بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 18 خیابان جمهوری - کوچه دوم - فرعی چپ - انجمن های علمی حوزه - طبقه همکف - سالن همایش
👇 👇👇👇👇
کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم
ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✨ای که به #قم قدر و بها داده ای
✨کشور ما را تو صفا داده ای
✨نام تو بر قلب صفا میدهد
✨روضه تو بوی رضا(ع) میدهد
🌸 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم #روز_قم گرامی باد.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
💠 پیامبر اکرم(ص)
هر که بی هیچ حاجتی به قصد دیدن برادر مومنش به خانه او رود از زیارت کنندگان خدا نوشته می شود.
وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۹
▪️حالا که اینترنت جهانی قطعه میتونید از لینک ها و امکانات زیر برای رفع بعضی نیازتون استفاده کنید:
۱. موتورهای جستجو (سرچ):
🔻پارسیجو parsijoo.ir
🔻یوز yooz.ir
🔻پارسیک parseek.ir
۲. مسیریاب:
🔻نشان nshn.ir
🔻بلد balad.ir
🔻دال daal.ir
۳. ایمیل:
🔻النون elenoon.ir
🔻چاپار chmail.ir
🔻میهنمیل mihanmail.ir
۴. اینستاگرام ایرانی:
🔻هورسا hoorsa.ir
🔻لنزور lenzor.ir
🔻نزدیکا nazdika.ir
🇮🇷کانال اساتیدانقلابی
http://eitaa.com/asatid_enghelabi
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✅ نبوت #راه_و_راهنما_شناسی(۱)
💠 رسلآ مُبشّرین و مُنذرین لئلاّ یکونُ للناسِ علی الله حُجة بعد الرّسُل و کان الله عزیزاً حکیماً (نساء/۱۶۵)
🔸 یکی از اصول اعتقادی مسلمانان اعتقاد به نبوت است که این مبحث در کتب کلامی به طور مبسوط مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است.
🔸 پیش نیاز مبحث راه و راهنماشناسی، اثبات وجود خدا و شناخت صفات الهی همچون علم و حکمت و قدرت... و انسان شناسی توحیدی است.
🔶 براهمه در جوامع شرقی(ر.ک: ملل و نحل شهرستانی ج 2 ص250) و دئیست ها در جامعه غربی (ر.ک: تاریخ فلسفه کاپلستون ج5 ص 179) منکر ضرورت اصل نبوت هستند.
🔶در میان مسلمانان، اشاعره به علت نفی عقلی بودن حسن و قبح، بایستگی نبوت را مثل ضرورت خیلی امور دیگر قبول ندارند. در مقابلِ اشاعره، عدلیه(شیعه امامیه و معتزله) هستند که بر ضرورت عقلی نبوت باور مندند.
🔶 در اینکه آیا افرادی همچون ابن راوندی، زکریای رازی و.. منکر اصل نبوت بوده اند یا نه؟ نیاز به تحقیق و پژوهش است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ ابوحمزه ثُمالی از ابوخالد کابلی از امام سجاد علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند :
يا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ ، وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم بِالسَّيْفِ ، أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً ، وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً.
اى ابو خالد مردم زمان غيبت امام زمان علیه السلام كه معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهورش می باشند از مردم هر زمانى برترند زيرا خداوند تبارك و تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا كرده است كه غيبت امام نزد آنها مانند حضور امام است.
و همچنین خداوند متعال آنها را در زمان غیبت مانند مجاهد در ركاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم با شمشير قرار داده است. آنان حقیقتا از مخلَصین و شيعيان با صداقتِ ما و دعوت کنندگان به دين خداى عز و جل در پنهان و آشكار مي باشند.
كمال الدّين و تمام النّعمة،ج1،ص320.
ابنِ بابِوَیه
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
شماره ۲۵ مجله علمی پژوهشی تحقیقات کلامی (وابسته به انجمن علم کلام حوزه علمیه قم) منتشر شد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
📚 پژوهانه
🖌 معرفی پایگاههای اینترنتی مفید در حوزه پژوهش فناورانه (که قابلیت برداشت منبع علمی دارند) :
🔸کتاب🔸
سایت کتابخانه ملی ایران www.nlai.ir
پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران lib.ir
کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir
دایرة المعارف بزرگ اسلامی cgie.org.ir
🔸مقاله🔸
پایگاه مجلات تخصصی نور noormags.com
پورتال جامع علوم انسانی ensani.ir
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irandoc.ac.ir
پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir
نشریات مجازی دانشگاه تهران ut.ac.ir
نشریات تخصصی موسسه امام خمینی nashriyat.ir
بانک اطلاعات نشریات کشور magiran.com
🔸 پایان نامه🔸
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irondoc.ac.ir
پایگاه اطلاع رسانی حوزه hawzah.net
سایتهای دسترسی و جستجو در دروس خارج
مدرسه فقاهت eshia.ir
پایگاه های اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
و سایر دانشمندان و فرهیختگان..
@andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
کلام_امامیه_ریشه_ها_و_رویش_ها@Bankketab.pdf
365.9K
#مقاله کلام امامیه ریشه ها و رویش ها
✍ محمد تقی سبحانی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
علل گرایش به مادیگری.pdf
1.68M
📚 علل گرایش به مادیگری
✍ شهید مرتضی مطهری
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✍شعر زیبای "مهدی سهیلی" در موضوع #عفاف
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
دخترم با تو سخن می گویم
گوش کن با تو سخن می گویم
زندگی در نگهم گلزاریست
و تو با قامت چون نیلوفر
شاخه ی پر گل این گلزاری
من در اندام تو یک خرمن گل می بینم
گل گیسو _ گل لبها _ گل لبخند شباب
من به چشمان تو گلهای فراوان دیدم
_ گل تقوا
_ گل عفت
_ گل صد رنگ امید
_ گل فردای بزرگ
_ گل دنیای سپید
می خرامی و تو را می نگرم
چشم تو آیینه فردای من است
تو همان خرده نهالی که چنین بالیدی
راست ، چون شاخه سرسبز و برومند شدی
همچو پر غنچه درختی ، همه لبخند شدی
دیده بگشای و در اندیشه گلچینان باش
همه گلچین گل امروزند
همه هستی سوزند
کس به فردای گل باغ نمی اندیشد
آنکه گرد همه گلها به هوس میچرخد
بلبل عاشق نیست
بلکه گلچین سیه کرداریست
که سراسیمه دود در پی گلهای لطیف
تا یکی لحظه بچنگ آرد و ریزد بر خاک
دست او دشمن باغ است و نگاهش ناپاک
تو گل شادابی به ره باد مرو
غافل از باغ مشو
ای گل صد پر من !
با تو در پرده سخن می گویم :
گل چو پژمرده شود جای ندارد در باغ
گل پژمرده نخندد بر شاخ
کس نگیرد ز گل مرده سراغ
دخترم ! با تو سخن می گویم :
عشق دیدار تو بر گردن من زنجیریست
و تو چون قطعه الماس درشتی کمیاب
گردن آویز بر این زنجیری
تا نگهبان تو باشم ز ((حرامی)) هر شب
خواب بر دیده ی من هست حرام
بر خود از رنج بپیچم همه روز
دیده از خواب بپوشم همه شام
دخترم ، گوهر من
گوهرم ، دختر من
تو که تک گوهر دنیای منی
دل به لبخند ((حرامی)) مسپار
دزد را دوست مخوان
چشم امید به ابلیس مدار
دیوخویان پلیدی که سلیمان رویند
همه گوهر شکنند
دیو کی ارزش گوهر داند ؟
نه خردمند بود
آنکه اهریمن را
از سر جهل ، سلیمان خواند
دخترم ای همه ی هستی من
تو چراغی ، تو چراغ همه شبهای منی
به ره باد مرو
تو گلی دسته گلی صد رنگی
پیش گلچین منشین
تو یکی گوهر تابنده ی بی مانندی
خویش را خوار مبین
آری ای دخترکم ، ای سراپا الماس
از ((حرامی)) بهراس
قیمت خود مشکن
قدر خود را بشناس
قدر خود را بشناس.
✍ باسلام و احترام
دوستانی که صوت تدریس دروس عقاید را خواسته بودند در خصوص اطلاع دهند تا برایشان ارسال گردد.
اندیشانه
✅ نبوت #راه_و_راهنما_شناسی(۱) 💠 رسلآ مُبشّرین و مُنذرین لئلاّ یکونُ للناسِ علی الله حُجة بعد الرّسُ
#راه_و_راهنما_شناسی (۲)
✍ چه نیازی به پیامبران هست؟
(تقریر فلاسفه)
1⃣ انسان مدنی بالبع است از این رو بطور فطری میل به زندگی اجتماعی دارد.
2⃣ انسان به خاطر خوددوستی و منفعت طلب بودن، دنبال استثمار دیگران است و چه بسا خودبرتربینی و هواهای نفسانی و منافعش او را به اختلاف و ظلم در حق دیگران بکشاند. برای جلوگیری از استثمار و ظلم و همچنین جهت رفع اختلافات، قانون در جامعه لازم است.
3⃣کسی که قانون را وضع می کند نباید فردی باشد که در وضع قانون منفعتی داشته باشد و الا منفعت خود را در آن دخیل می کند. همچنین واضع قانون کامل، علم و معرفت کامل لازم دارد و واضع قانون باید علم گسترده به همه نیازهای انسان داشته باشد.
🔻ما در صحنه هستی کسی را جز خداوند سراغ نداریم که بر تمامی نیازهای مادی و معنوی انسان آگاه باشد. همچنین هیچ موجودی غیر از خداوند متعال نداریم که محتاج نباشد و دنبال منفعت خود نباشد.
💠 بنابراین انسان صلاحیت وضع چنین قانونی را ندارد. لذا این همه قوانین بشری که روز به روز عوض می شوند یا نقض و یا کامل تر می شوند و تبصره و متمم می خورند دلیل بر نقص انسان در وضع قوانین است.
🔻حال که استقرار حیات اجتماعی بشر متوقف بر این است که خداوند قانون وضع کند طبق حکمت الهی بر خداوند لازم است که چنین قانونی را به بشر برساند (یعنی اگر خداوند چنین کار نکند با حکمت خود منافات دارد و بر او قبیح است و خداوند کار قبیح انجام نمی دهد) که آن قانون، وحی، و آورنده آن نبی و پیامبر نام دارد.
🔻و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط.
🌷👇👇
@andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام