اندیشه ولایت
🌐اسلام ناب ۲۲ 🔹ما از اسلام دفاع می کنیم. امّا منظور ما از اسلام چیست؟ 🔹اسلامِ ما با #اسلام_متحجّر
🌐اسلام ناب ۲۳
🔹توحید یعنی حاکمیّتِ #ارزشهای الهی بر جامعه، و نفیِ حکومت های #طاغوتی، استبدادی، فاسد و طغیان گر بر ارزش های انسانی و اصیل.
🗓۱۳۸۲/۷/۲۲
#توحيدِ_قابلِ_رؤيت
اندیشه ولایت
🌐حکومت اسلامی ۲۹ 🔹هدف از این انقلاب هم تشکیل #جامعه_اسلامی است و معیارها و شاخصهای عمده ی جامعه اسل
🌐حکومت اسلامی ۳۰
🔹 #جامعه_اسلامی آن جامعه ای است که در او #عدالت بنحو کامل، استقرار داشته باشد؛ #اخلاق اسلامی به صورت گسترده در میان مردم وجود داشته باشد؛ مردمان، همان ترازی را به دست بیاورند که پیامبران الهی می خواستند این تراز ساخته بشود در میان جامعه ی اسلامی؛ قدرتمند، #شجاع ، عزیز، برخوردار از مواهب زندگی و در عین حال #عبدِ خدا؛ تسلیم اراده ی پروردگار.
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۲
اندیشه ولایت
🌐انقلاب اسلامی ۹۶ 🔹سیلی را خورده بودیم، متقابلا سیلی زدیم! 🔹انقلاب اسلامی، سیلیِ بزرگ ملّت ایران ب
🌐انقلاب اسلامی ۹۷
°آرمان های انقلاب°
🔹انقلابِ ما یک آرمان هایی را ترسیم کرد. مردم #مؤمن ما وقتی به هدایتِ دینِ خودشان نگاه کردند، دیدند این آرمان ها همان چیزهایی است که به آن #نیاز دارند.
🔹لذا در راه او #حرکت کردند؛ جوانشان را هم دادند، جانشان را هم دادند، مالشان را هم دادند، پایش ایستادند!
🔹این آرمانها چیست؟
اگر در یک جمله بخواهیم این آرمانها را بگوییم، "جامعه ی اسلامی" است.
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۲
اندیشه ولایت
🌐حکومت اسلامی ۳۰ 🔹 #جامعه_اسلامی آن جامعه ای است که در او #عدالت بنحو کامل، استقرار داشته باشد؛ #اخ
🌐حکومت اسلامی ۳۱
تفاوتِ ماهویِ حکومت اسلام با طاغوت
🔹انقلاب ما فقط این نبود که یک حکومتی برود، یک حکومتی بیاید قدرت را به جای او در دست بگیرد!
🔹اینی که یک ملّت با همه ی وجود، با همه ی تن و جان، با همه ی #توان، با جوانش، با مالَش وارد میدان می شود، این معنایش این است که این حرکتی که دارد اتفاق می افتد، فقط دست به دست شدن قدرت بین دو #گروه نیست؛ این یک تحوّل عظیم، متوّجه و معطوف به یک سلسله #آرمانهای مردمی و ملّی است.
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۲
اندیشه ولایت
🌐ولایت فقیه، مدیریّتِ اصلح ۷ 🔹 نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعه ی #پیچیده و در هم تنیده تلاش
🌐ولایت فقیه؛ مدیریتِ اصلح ۸
بسمه تعالی
#اسلام_ناب
#دیدگاه_های_امام_خامنه_ای
🔹 به یک اعتبار، مجموعه رهنمودهای امام خامنه ای [به تأسّی از ائمه معصومین] شامل #دو_بخشِ_كلی
می باشد.
۱.دیدگاه ها: #معارف قطعیِ اسلام و انقلاب که مبتنی بر #جهان_بینیِ اسلامی بوده و به نوعی قلّه و #آرمان است که جامعه اسلامی به سمت آن در حرکت می باشد.
این قسمت از بیانات ایشان ناظر به اقتضائاتی مانند عنصر مکان و زمان و مخاطب وغیره نمی باشد، بلکه بدون ملاحظاتی از این دست به مطرح شده اند.
🔸بعنوان مثال جاهایی که ایشان #اسلام را همراه با توصیفات خاصّی (ناب، آمریکایی) بیان می کنند، شاخصی به مخاطب خود میدهند تا اسلامِ راستين را از اسلام های خودساخته و تحریف شده تشخیص دهد و بر همین اساس است که، اسلامِ #مراسمْ_محور، اسلامِ #التقاط، اسلامِ #عرفانی، اسلام #متحجر، اسلام #سنتی و هر اسلامی که جهتِ حركت آن، محدود شود به یکی از بخشهای #جزئیِ دین، از دیدگاه ایشان مردود مي باشند.
🔸در واقع خودِ "اسلام" دربردارنده تمام #مفاهیم متعالی و نفی کننده ی تمام محدودیت هایی است که به آنها اشاره شد و عنوانِ اسلام، نیاز به اتّصاف به صفت خاصّی ندارد.
🔸برمبنای دیدگاه مترقّی رهبر معظم انقلاب، تحدید اسلام در بخشی از رسالتهایِ این دین جامع، انحرافی راهبردی است!
مطمئنّا در موارد پرشماری، فهم دیدگاههای معظّم له، با نگاه #مجموعی به بیانات ایشان امکان پذیر است؛ همانند استفاداتی که از روایات می شود.
۲.بیانات اقتضائی (البتّه اقتضائات اجتناب ناپذیر):بخش عمده ی بیانات امام خامنه ای (حفظه اللّه) که فراخور #شرایط خاصّی ایراد فرموده اند.
🔸در واقع آنچه باعث #عدم_امكانِ بیان و تحقّقِ دیدگاه های امام خامنه ای [همان اسلام ناب] می شود، و موجب شده كه رهبر معظم انقلاب در بسیاری از موارد نظر حقیقی را بیان نکنند، وجود موانع، مزاحمت ها و معارضه ها است.
از جمله ی این اقتضائات؛ کج فهمی، سلیقه ورزی های به نام دین (غالبا از جانب برخی #متدينين و #روحانيون)، محافظه کاریها، به خطر افتادن منافعِ افراد و جریانها، عدمِ آمادگی #ذهنی میان عوام و نيز خواص و…
می باشد.
🔹اجتهاد در #دیدگاه_های امام المسلمین، علاوه بر تسلّط کامل به رهنمودهای ایشان، نگاهی بسيار دقیق و علمی را می طلبد.
🔹لازم است آحاد مؤمنین، به ویژه آنهایی #داعیه_ی انقلابیگری دارند؛ با دیدگاههای ایشان آشنا شوند.
به خصوص عناصر حوزوی باید با همان #روشی که بر فهمِ دین از منابع منقول حاکم است، به استحصال معارف اسلام از بیان و قلم مبارک امام خامنه ای مبادرت ورزند.
🔸یکسان پنداری و تفاوتْ قائل نشدن میان این ديدگاه ها و بیانات اقتضائیِ ایشان، مكرّر #بظاهر_بزرگان را نيز دچار برداشتهای ناصواب از بیانات امام خامنه ای، و به تبع خطاهای بزرگی در عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیری کرده است.
🔹البتّه باید مراقب بود، در فرايندِ فهم این دیدگاه ها، باز شدن باب تأویل در کلام ولیّ خدا، تبعات و انحرافات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
#عام_خاص
#مطلق_مقيد
#محکم_متشابه
قال الصّادق(عليه السّلام):
"العاملُ عَلی غَیر بصیرةِ کالسّائر علی غَیر طریق، لاتزیده سُرعة السّیر إلا بعداً.
"حتما مطالعه شود"
#ادامه_دارد
اندیشه ولایت
🌐حکومت اسلامی ۳۱ تفاوتِ ماهویِ حکومت اسلام با طاغوت 🔹انقلاب ما فقط این نبود که یک حکومتی برود، یک ح
🌐حکومت اسلامی ۳۲
°انگیزه های مغرضانه°
🔹آدمهای #مریض و #ناراحت، با هر دستگاه سیاسی مخالف نیستند؛ با حکومتی که مدبّرش #ساواک بود روابط بسیار خوبی هم داشتند!
🔹امروز هم که با دستگاه روحانیّت مخالفند، از سر مبارزه جویی نیست و #شجاعت مبارزه را هم ندارند… دشمنیِ آنان از سر دنائت و #خباثت است.
🔹چون می بینند که حکومت اسلامی #نجیبانه برخورد میکند، نانجیبانه در مقابلش می ایستند!
🗓۱۳۷۴/۹/۱۶
اندیشه ولایت
🌐طاغوت، شرکِ جمعی ۴۳ °عالمِ خنثی در ردیفِ خاندان پهلوی است° 🔹زمامدارانِ خائن، خاندان منحوس پهلوی، ر
🌐طاغوت، شرکِ جمعی ۴۴
°لزومِ انقلاب محتوايی°
🔹آنچه ملّت ما در طول دهها سال قبل از انقلاب، بلکه پیش از آن به آن دچار بود، نبودن این دو عامل بود:
🔹یکی، نبودنِ احساس #مسئولیت در میان دولتمردان که دولتمردان در قبال آحاد مردم، هیچ احساس مسئولیتی نداشتند؛ رؤسای کشور، کشور را ملک خودشان می دانستند.
🔹عامل دوّم، #همّت و خودباوری مردم است. آن مردمی که، آن ملّتی، جمعیت آن شهری که برای خود ارزش و اهمیّتی قائل نباشد، #محکوم به عقب ماندگی است از همه ی مسابقات انسانی و میان جوامع بشری!
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۵
اندیشه ولایت
🌐مبارزه بی امان ۳۷ °موانع اصلیِ مبارزه° 🔹 همه ی ما در بند #اسارتِ مادّیاتیم؛ اسیر #پول، #مقام، خواس
🌐مبارزه بی امان ۳۸
🔹در طول این زمان ها، کسانی هم پیدا شدند که به تعبیر قرآن، "فَمنْ نکثَ فإنّما ینکثُ عَلی نفسِه"؛ این #بیعت را با #انقلاب و با #اسلام و با #امام شکستند، امّا این شکستنِ بیعت به زیان خودشان بود:"نکث عَلی نَفسه."
🔹بعضی ها وفاداری نشان دادند؛ "وَ منْ أوفی بِما عاهَد علیهُ اللّه فَسيُؤتیهِ أجراً عظیماً"؛ پایبندی نشان دادند؛ وفاداری نشان دادند، که این اکثریت عظیم ملّت ما بودند؛ ایستادند پای حرفشان و خدای متعال اجر عظیم را به آنها داد.
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۹
اندیشه ولایت
🌐روحانيّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۳ °سابقه پرافتخار روحانيّت مجاهد° 🔹شما ببینید کدام #تحوّل بزرگ و ا
🌐روحانيّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۴
°شماتتِ جدّی علما°
🔹هرکس #کنار بکشد، غیر از مؤاخذه ی الهی،بلاشک، با مؤاخذه نسل های آینده مواجه خواهد شد.
🔹من یادم نمی رود که در سنینِ جوانی -آن زمانی که شور جوانیِ طلبگی داشتیم- همواره به آن کسانی که سالهای۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰ را درک کرده بودند؛ امّا برای روحانیّت #کاری نکرده بودند، ایراد می گرفتیم!
🔹۱۰سال دیکتاتوریِ پهلوی، رقیق و ضعیف شده بود؛ امّا #چرا علما کاری نکردند؟!
مگر نسلهای آینده گریبانِ ما را رها می کند؛ ولو در #گور هم باشیم؟
نمی شود #بی_تفاوت بود!!
🗓۱۳۷۰/۱۱/۳۰
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۱
°گفتمانِ عدالت خواهی°
🔹پیام دیگر انقلاب، "عدالت" است. در دنیا هرجا که ندای عدالت خواهی بلند شده است، این انقلاب آنجا را با خود و از خود و متناسب با خود یافته است و با حق جویان و عدالت خواهان عالَم، همراهی کرده است.
🔹بسیاری از عدالت خواهان، آزادیخواهان و مبارزان با #ظلم و #تبعیض در شرق و غرب و قارّه های پنج گانه عالَم، می گویند "ما از انقلاب شما این #درس را آموختیم" و راست میگویند!
این هم یک #پیام است؛ پیام عدالتخواهی.
🗓۱۳۷۴/۳/۱۴
اندیشه ولایت
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۴ 🔹در زندگىِ #پیچیدهی اجتماعىِ امروز، بدون #بصیرت نمی شود حرکت کرد! 🔹جوان ها ب
🌐بصیرتِ حقيقت ياب ۱۵
°عالم به زمان°
🔹عالم به زمان، فقط این نیست که انسان با تعدادی از مردم، ارتباط #دوستانه داشته باشد؛ یا خبرهایی از اینجا و آنجا ،به #گوش او برسد!
🔹عالم به زمان کسی است که بداند، در کجای دنیا زندگی می کند؛ #صف_بندیهایِ مقابل او چیست؛ #انگیزه_های مخالفت با او کدام است؛ طرحهایی که این انگیزه ها به وسیله آنها تحقّق پیدا می کند ، چیست؟
این عالم به زمان است.
🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
اندیشه ولایت
🌐بصیرتِ حقيقت ياب ۱۵ °عالم به زمان° 🔹عالم به زمان، فقط این نیست که انسان با تعدادی از مردم، ارتباط
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۶
🔹بصیرت، روشنبینی. یعنی چه؟ یعنی شناختِ #زمان، شناخت #نیاز، شناخت #اولویّت، شناخت #دشمن، شناخت #دوست، شناخت وسیلهای که در مقابل دشمن باید به کار برد؛ این شناخت ها؛ بصیرت است.
🔹همیشه با یک #سلاح نمی شود مبارزه کرد. در همهی میدانها با یک سلاح نمی شود رفت. کدام سلاح را به کار بیندازیم؟ دشمن کجاست؟
🔹بارها من عرض کردهام اینهايی که بصیرت ندارند -مثل این بیچارههایی که در فتنه گرفتار شدند- مثل کسانیاند که در تاریکیِ شب، در #مهِ_غلیظ، در غبار می خواهند مخالفی را، دشمنی را بزنند؛ خب نمی داند دشمن کجاست؛ یکی از اوّلین شرایط جنگهای نظامی، #اطلاعات است؛ بروید اطّلاع کسب کنید و ببینید دشمن کجا است. اگر بدون اطّلاع رفتید، شما ممکن است جایی را بزنید که دوست آنجا است؛ کسی را بزنید که با شما دشمن نیست و به دشمن کمک کنید؛ گاهی اینجوری می شود.
🔹اگر بصیرت نبود، می شود این؛ که فرمود: العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس؛ شبهات و نادانیها و #نفهمیها به کسی که عالم به زمان خود است، هجوم نمیآورند؛ می فهمد چهکار باید بکند. اگر این نبود، مشکل بهوجود خواهد آمد، حتّی اگر آن احساس مسئولیّت هم باشد.
🗓۱۳۹۳/۹/۶
اندیشه ولایت
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۱ °گفتمانِ عدالت خواهی° 🔹پیام دیگر انقلاب، "عدالت" است. در د
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۲
🔹دأبِ سیاست های #مسلّطِ عالَم این بوده و هست که جنبش های عدالت خواهانه مردمِ نقاط مختلف دنیا را در #هاضمه ی سیاسی و فرهنگی خود بریزند و در واقع هویّت آن جنبش ها و حرکت های مردمی و #عدالت_خواهانه را از بین ببرند!
🔹نهضت عدالت خواهی ای که ۱۰۰سال پیش در #مشروطه ایران پیش آمد، یک حركتِ مردمی و دینی بود.
🔹آن روز جریان سیاسیِ مسلّط عالَم -یعنی انگلیسی ها- این حرکت عدالتخواهانه مبتنی بر اصولِ اسلامی را در هاضمه سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را #استحاله کردند.
🔹نتیجه آن هم این شد که جنبش مشروطه -که یک جنبش ضدّاستبدادی بود- آخرکار به دیکتاتوریِ رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، #بدتر و شقاوت آمیزتر و قساوت آمیزتر بود!
🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
اندیشه ولایت
🌐لحظه شناسی ۲ 🔹اشکالِ کار ملت ها و اشخاصی که توسری خورِ زمانه باقی می مانند و مغلوب حوادثِ دوران خو
🌐لحظه شناسی ۳
🔹این #لحظه های حوادثِ تاریخی، در واقع عوامل پیشرفتِ تاریخ ملّت ها هستند.
#عاشورا یک نیمه روز بیشتر نبود؛ #تاریخ را تکان داد و متحوّل کرد!
🔹یک حادثه، گاهی به قدری عمیق و #حکیمانه و بجا، در طول زندگیِ یک ملّت اتفاق می افتد که تأثیرات آن برای سالهای متمادی، گاهی برای قرنهای متوالی باقی می ماند.
🔹یقینا روز نوزدهم دی برای ملّت ایران از جمله این حوادث بود!
🔹ظرفیت حضورِ مردم و #خشمِ_مقدّس و انقلابی مردم در طول سالهای متمادی با ظلمِ دستگاه طاغوت و اِعمال نفوذ بیگانگان لبالب شده بود؛ یک حرکت هوشمندانه و به جا لازم بود.
🗓۱۳۸۶/۱۰/۱۹
اندیشه ولایت
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۲ 🔹دأبِ سیاست های #مسلّطِ عالَم این بوده و هست که جنبش های ع
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۳
🔹اين انقلاب بر پایه اصول مستحکمی بنا شد؛ هم اجرای #عدالت را موردنظر قرار داد، هم آزادی و استقلال را -که برای ملّت ها از مهمترین ارزش هاست- مورد توجّه قرار داد، هم معنویّت و اخلاق را.
🔹این انقلاب، ترکیبی از #عدالت_خواهی و آزادی خواهی و مردم سالاری و معنویّت و اخلاق است؛ منتها این #عدالت را نباید با آن عدالت ادّعایی و موهومی که کمونیست ها در شوروی سابق یا در کشورهای خود شعارش را میدادند، اشتباه کرد؛ این عدالت اسلامی است با #تعریف خاصّ خود.
🗓۱۳۸۱/۳/۱۴
اندیشه ولایت
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۳ 🔹اين انقلاب بر پایه اصول مستحکمی بنا شد؛ هم اجرای #عدالت ر
🌐عدالتِ اجتماعی، زیربنایِ جامعه اسلامی ۴
°عاملِ فقر مردم°
🔹فقرِ مردم تقصیر فرمانروایان است؛ آنها هستند که موجب فقر مردم می شوند؛ چون آنچه را که از ثروت و #منافع بدست می آید، برای خودشان می خواهند؛ این موجب فقر مردم می شود!
🔹البتّه یک وقت فرمانروایان مثل مستبدهای قدیم هستند، مانند رضاخان که همه چیز را می خواست و به حدی قانع نبود!
یک شکل هم روش مدرن است؛ یعنی روش حکومتهایِ بظاهر دمکرات که باطن استبدادی دارند؛ امروز زمام این حکومت ها بدست کمپانی های اقتصادی است؛ اینها #طرّاح سیاست ها هستند!
🗓۱۳۸۳/۸/۲۰
🖕عامل فقر مردم، دقیقا همین اصلاح طلبان بی دین و اصولگرایان ریش دار و منافق و دین شعار هستند…
اندیشه ولایت
🌐روحانيّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۴ °شماتتِ جدّی علما° 🔹هرکس #کنار بکشد، غیر از مؤاخذه ی الهی،بلاشک،
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۵
°عدمِ نگاه کلان°
°جفا به انقلاب°
🔹طلبه و روحانیِ ما #باید سیاست را بشناسد؛ آنهم با نگاه #کلان ببیند امروز، موضع گیری ها چیست؟ یک عدّه به جمهوری اسلامی اعتراض می کنند؛ چون در فلان جا بد عمل کرده است!
انسان نگاه می کند، می بیند راست می گویند. ممکن است به خودش حق بدهد که با این ده اشتباه به این بزرگی، دیگر تعهّدی در مقابل این جمهوری اسلامی ندارد!
خطا اینجاست!
🔹اگر این بنا بنشیند و فروبخوابد، #حرکت و حیاط و نشاطِ اسلام و حاکمیّتِ معارف اسلامی و اهداف اسلامی، قرن ها عقب خواهد افتاد.
🔹چنین انقلاب مگر شوخی است؟ این انقلاب با این ذخیره عظیم به وجود آمده؛ [حالا] می خواهند این را خراب کنند! خیال می کنند شاخ غول راشکسته اند: "فلان جا اشکال دارد! رادیو و تلویزیون چنین است! اقتصاد چنان است! فلانی چنان است، پس جمهوری اسلامی چنین است!"
مگر این مقایسه درست است؟
این بر اثر عدم #دید_کلان است!!
🗓۱۳۸۲/۹/۲۵
اندیشه ولایت
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۴ °لزوم ارائه تعریف مشخّص از پیشرفت° 🔹 اینکه "پیشرفت چیست؟" حر
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۵
🔹اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، برپایه ی این نگاه به انسان است:
اسلام انسان را یک موجود #دو_ساحتی می داند؛ دارای دنیا و آخرت؛ این پایه ی همه مطالبی است که در باب پیشرفت باید در نظر گرفته بشود.
🔹کشور ما و جامعه اسلامی آن وقتی پیشرفته است که نه فقط دنیای مردم را آباد کند، بلکه آخرت مردم را هم آباد کند. پیغمبران این را می خواهند: دنیا و آخرت!
🔹نه دنیای انسان باید مغفول عَنه واقع بشود به توهّم دنبال گیری از #آخرت، نه آخرت باید مغفول عنه واقع بشود به خاطر دنبال گیری از #دنیا!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
اندیشه ولایت
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۵ °عدمِ نگاه کلان° °جفا به انقلاب° 🔹طلبه و روحانیِ ما #باید سیاست
🌐روحانیّت؛ عامل صلاحها و فسادها ۴۶
°پرورش نیرو°
🔹آن قدر آدم سازی و پرورش انسان های والا و باایمان مهم است، که اگر یک روحانی، همّت خود را صرف کند و در طول زمان، بتواند #تعدادی انسان مناسب و استوار را بسازد، کار بزرگی را انجام داده است.
🗓۱۳۷۹/۷/۱۴
✍برای فهم و تحلیلِ کلام رهبر حكيم انقلاب، بصیرتی به ژرفا و جامعیّت نگاه ایشان لازم است.
اما در رابطه عبارت فوق…
الف/ براساس فرموده ی امام خامنه ای(روحی فداه)، یکی از دو عنصر حیاتی برای ساخت تمدن اسلامی، پرورش نیروی انسانی صالح و استوار برای این امر است♦️
ب/ این فرایندِ راهبردی و سرنوشت ساز، ولو زمانبر بوده و به صورت محدود صورت گیرد، اما به این حرکت بزرگ[تمدن سازی] شتابی چشم گیر می دهد♦️
دلیل:با دقّت نظر در تاریخ اسلام و انقلاب درمی یابیم که، پیروزی های مستمرّ جبهه ی حق در طول تاریخ، همواره مرهون خط شكنی و ایستادگیِ تعدادی افراد معدود، ولی باصلابت بوده است. این عناصر، با روشنگری های گسترده و مجاهدت مستمر و مغلوب نشدن در مقابل حربه هایی چون، تهدید، تطمیع و ایجادتردید، علاوه بر اثبات حقانیّت مسیرشان، توده های مردم را با خودشان همراه نمودند.
و این رمزِ پایداری و غلبه سربازانِ حقّ بر مريدانِ باطل، در طول زمان بوده است.
#محدود_ولی_تعیین_کننده
اندیشه ولایت
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۵ 🔹اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، برپایه ی این نگاه به انسان است:
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۶
°آفت°
🔹یکی این است که کسانی #دنیا را #اصل بدانند و از آخرت فراموش کنند؛ یعنی همه #تلاش جامعه و برنامه ریزان و سیاست گذاران و حکومت، برای این باشد که زندگی مردم را از لحاظ دنیایی آباد کنند:
مردم #پول داشته باشند، ثروت داشته باشند، #راحت باشند، مشکل مسکن نداشته باشند، مشکل ازدواج نداشته باشند، مشکل بیکاری نداشته باشند؛ فقط همین!
🔹امّا از لحاظ معنوی در چه وضعی باشند، مطلقا مورد توجّه قرار نگیرد.
این یک انحراف است!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷
اندیشه ولایت
🌐مبارزه بی امان ۳۸ 🔹در طول این زمان ها، کسانی هم پیدا شدند که به تعبیر قرآن، "فَمنْ نکثَ فإنّما ینک
🌐مبارزه بی امان ۳۹
°یادی از فدائیان اسلام°
🔹اين ها را به عنوان چند نفری که فقط بلدند گلوله ای از دهانه اسلحه ای خارج کنند و به سینه کسی بنشانند، معرفی می کردند!
🔹حتّی بزرگان آن دستگاه جبّار منحوس که خودشان مظهر اوباشگری و چاقوکشی و #الواطی بشمار می رفتند که ارزش نداشتند از آنها یاد شود، به عنوان یک انسان #تربیت_یافته، به این جوانانِ مؤمنِ #صالحِ پاکبازِ مخلص و بی طمع و بی اعتنای به دنیا و زخارف دنیا، چاقوکش می گفتند!
🔹اگرچه شاید آن زمان، آمادگی هم نبود که بخواهند آنچه را که می گفتند -که همان #حکومت_اسلامی بود- بر سرِ پا کنند.
#اینها مردمانی بودند که "إنّهم فِتیةٌ آمنوا بِربّهم" [كهف/۱۳]
🔹در جهتِ اسلامی شدن جامعه، #مبارزه ضدّاستبدادی و ضدّسلطنتی خودشان را آغاز کردند و متأسفانه در وسط کار، همه شان از بین رفتند. البته برای خود آنها خوب شد؛ چون به شهادت رسیدند.
امّابرای جامعه #خسارتی بود.
🗓۱۳۷۵/۱۰/۲۸
اندیشه ولایت
🌐دشمن شناسی ۳۶ 🔹سالهای متمادی -شاید دهها سال- همت استعمارگران این بود که ملّت ایران را نسبت به خودش
🌐دشمن شناسی ۳۷
°استفهام°
💠تنها راه مقابله با استعمارگران چیست؟
🔹همه ی قضیّه در همین #بیداری و هشیاری و درکِ بالا و #موقعیتْ_سنجی و اقدامِ به جا و شجاعانه خلاصه می شود!
می شود رفت پیش استعمارگرِ ظالم و غدّار، و از او #خواهش کرد:آقا شما بیایید از استعمار دست بردارید، از منافع خودتان صرفن ظر کنید؟ می شود این کار را کرد؟ فایده ای دارد؟ اگر نه، بگوییم التماس نمی کنیم، #مذاکره می کنیم، با مذاکره حل می شود؟ می شود طعمه را از دهانِ گرگ با مذاکره، با حرف حساب، درخواست گرفت، می شود این کار را کرد؟
🔹ملّت ها در چنین مقاطعی یک راه بیشتر ندارند و آن اینکه جوهرِ خودشان را نشان بدهند، #قدرت خودشان را به صحنه بیاورند، از توانایی های خودشان استفاده کنند تا دشمن نتواند برروی #ضعفها و ناتوانی هایِ آنها تکیه کند. جز این راهی برای یک ملّت وجود ندارد.
🔹این کار هم احتیاج دارد به بیداربودن، #آگاه_بودن، تنبلی نکردن، دل به خواسته ها و آسایشهایِ حقیرِ مادّیِ نقد و کوچک نسپردن، #اهداف و آرمانهای بزرگ را درنظر گرفتن و وارد میدان شدن.
اساسش #بیداری است!
🗓۱۳۸۶/۱۱/۲۸
اندیشه ولایت
🌐بصیرتِ حقیقت یاب ۱۶ 🔹بصیرت، روشنبینی. یعنی چه؟ یعنی شناختِ #زمان، شناخت #نیاز، شناخت #اولویّت، شن
🌐 بصیرتِ حقیقت یاب ۱۷
🔹بازخوانی حوادث تاریخی، اساسا به این منظور است که درس های آن و عبرت های آن برای نسل های بعد باقی بماند.
🗓۱۳۸۶/۱۱/۱۹
اندیشه ولایت
🌐اسلام ناب ۲۳ 🔹توحید یعنی حاکمیّتِ #ارزشهای الهی بر جامعه، و نفیِ حکومت های #طاغوتی، استبدادی، فاسد
🌐اسلام ناب ۲۴
#اسلام_نياز_به_اتصاف_به_هیچ_صفتی_ندارد
🔹هدفِ انقلاب عبارت بود از ساختن یک ایرانی با این خصوصیّاتی که عرض می کنم:
مستقلّ، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیّت، متدیّن و بهره مند از معنویّت و اخلاق، پیشرو در مسابقه ی جامعه عظیم بشری در علم و بقیّه دستاوردها… برخوردار از آزادی با همه معانی آزادی.
🔹شما بپرسید که از کجای انقلاب، این خصوصیّات در می آمد؟ کجا تدوین شد؟ من عرض می کنم از کلمه ی #اسلامی!
🔹اسلام اصلا همین هاست. آن کسی که غیر از این در مورد اسلام تصوّر می کند، اسلام را #نشناخته!
🔹آن کسی که تصوّر می کند اسلام فقط به جنبه های #معنوی، آن هم با برداشت و تلقّی خاص از جنبه های معنوی -عبادت و زهد و ذکر و امثال اینها- می پردازد، به دنیای مردم، به لذّات مردم، به خواسته های بشری مردم نمی پردازد، او اسلام را درست نشناخته؛ اسلام اینجوری نیست!
🗓۱۳۸۷/۲/۱۴
اندیشه ولایت
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛ عدالت و پیشرفت ۱۶ °آفت° 🔹یکی این است که کسانی #دنیا را #اصل بدانند و از آخرت ف
🌐دهه ی چهارم انقلاب؛
عدالت و پیشرفت ۱۷
°انحراف°
🔹یک #انحراف دیگر این است که از دنیا #غفلت کنند؛ از دنیا غفلت کردن یعنی از مواهبِ حیات و مواهب زندگی غفلت کردن و به آن بی اعتنائی کردن؛ این هم یک انحراف دیگر است!
🔹مثل بسیاری از گرفتاری هائی که در مجموعه ی #دینداران در گذشته اتفاق افتاده:
اقبال به مسائل اخروی و دینی، و بی توجهی به مواهب عالَم حیات و استعدادهائی که خدای متعال در این عالم قرار داده است؛ این هم یکی از انحراف هاست!
"هُوالّذی أنشأکُم من الْارضِ واسْتعمَرکُم فیها"؛ خدا شما را مأمور کرده است به آبادی زمین.
#آبادی یعنی چه؟ یعنی استعدادهای بی پایانی که در عالَم مادّه وجود دارد را یکی یکی کشف کردن، آنها را در #معرضِ استفاده انسان قرار دادن و انسان را به این وسیله به جلو بردن!
🗓۱۳۸۸/۲/۲۷