eitaa logo
اندیشه ولایت
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
368 ویدیو
1 فایل
ترویج اندیشه ولایت °یک امام یک مرجع بازخوانی دیدگاه‌های امام خامنه‌ای در ازای انتشار مطالب ما رو ویژه دعا کنید 🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🌐فرهنگ انقلابی 95 "توصیه بسیارمهم به فعالان فرهنگی" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹ما دائم احتیاج به داریم؛ مثل این هوای دودآلود تهران که انسان هر نصف روز یکبار باید حتما صابون به دستش بزند و الّا خیلی کثیف میشود. 🔹ما واقعا همینطوریم. ارواح ما همینطوری است. به خصوص شما. شما نه اینکه دیگران را می کنید، لذا خودتان دچار مشکلاتی میشوید. 🔹مولوی داستانی دارد، اجمالش این است میگوید؛ این آبی که در رودخانه ها و دریاهاست، همه کثافت ها و ناپاکی های ما را پاک میکند. بشر، هرچه ناپاکی و کثافت و زشتی دارد، با این آب برطرف می کند و از آن، سلامت و زیبایی و طهارت می گیرد. امّا خود این آب کثیف می شود و احتیاج به تمیزشدن دارد. این تمیزشدن با عروج انجام میگیرد. عروج میکند و باران میشود و تمیز میشود و برمیگردد. 🔹اگر ما این را نداشته باشیم، نمی شود. او میخواهد بگوید کسانی که اهل معرفتند؛ معلّم بشرند و انسانها به آنها مراجعه میکنند؛ باید معراجی برای خودشان درست کنند. بدون معراج نمیشود؛ ما میشویم. شما به این معراج خیلی احتیاج دارید؛ چون شما مردم را هدایت می کنید. 🔹می نویسید، فکر می کنید، شبهات را به ذهن می آورید، برای اینکه آنها را از ذهنها برطرف کنید. آن ناخالصی ها را مجسّم می کنید برای اینکه خالصی ها را به مردم بگویید. خیلی زحمت بر دوش شماست. لذا شما به این معراج احتیاج دارید. 🔹این معراج است، ذکر است، توجه به خداست. بخصوص، از گناه است. بهترین مایه نورانیّت، همین پرهیز است. همه آن کارهای دیگر، مثل درمان و داروخوردن است و اجتناب از گناه، مثل پرهیز است. ظاهرا پرهیز اثرش گاهی خیلی بیشتر از دوای مقوّی و معالِج است. انسان سرماخوردگی که دارد، اگر پرهیز نکند، هرچه هم دوای مقوی بخورد، شاید مؤثر نباشد. 🗓۱۳۷۱/۴/۱۴ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐فرهنگ انقلابی 96 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته اید، را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است. 🔹چندماه قبل از رحلت امام (رضوان اللّه علیه) مرتب از من می پرسیدند که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری می خواهید چکار کنید. من خودم به مشاغل زیاد علاقه دارم؛ فکر می کردم که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری به گوشه ای بروم و کارفرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دوره ریاست جمهوری، به من بگویند که بروم رییس عقیدتی-سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم اگر به جای گروهان پاسگاه بود من دست زن وبچه ام را میگیرم و می روم. واللّه این را راست می گفتم و از ته دل بیان می کردم؛ یعنی برای من زابل میشد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی سیاسی میشدم. 🔹به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در این صورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد. 🗓۱۳۷۰/۱۲/۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐انسان ۲۵۰ساله/ 64 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسدِ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. 🔹پیامبر اکرم این هدف را دنبال می کرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد. 🔹هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این، جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکان پذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. 🗓1380/2/28 •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐روحانیت، عامل صلاحها و فسادها 156 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹باید طلبگی کار کنیم، باید فقیرانه کار کنیم. نه اینکه پول نخواهید، نه اینکه امکانات نخواهید، نه اینکه دنبالش نروید. چرا بروید، امّا اگر نشد "ره چنان رو که رهروان رفتند"؛ یعنی با همان و فقر. 🔹برای منبر گاهی دعوت می کردند، گاهی هم بی دعوت می رفتیم و "هذاهوالغالب". دنبال این بودیم که بالأخره این مطلبی که فراهم کرده ایم، این مطالعه ای که کرده ایم، این منبری که آماده کرده ایم، به گوش مردم برسد. ما با آن کسانی که وقتی برای منبر دعوتشان می کردند می گفتند که این مقدار باید بدهید، یا چِکَش را قبلا باید بدهید، فرق داشتیم؛ آن عالَم طلبگی نبود! من خودم را عرض نمی کنم؛ بنده که هیچم، اما آنهایی که در این کارها و این خطهای تبلیغ اسلام بودند، با چه و سختیهایی کار میکردند! 🔹در مشهد مسجدی داشتیم؛ کاسبی را خدا به دلش انداخته بود و مغازه اش را تبدیل به مسجد کرده بود… اما همان دکّان کوچک، محور شده بود. در مشهد مرکزی برای حرفهای نو و جاذبه های نو برای مذهب شده بود. می شود از این کارها کرد. ؛ ما که فرقی نکرده ایم. 🔹این سختی ها هست. بالأخره با همین چیزهایی که موجود هست باید کار را پیش برد. 🗓۱۳۷۲/۲/۶ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐حکومت اسلامی 106 امام خمینی(رحمة اللّه علیه): قیام بر ضد حکومت اسلامی در حکم است، به خاطر همین بود که حضرت امیر را می دانست! 🗓۱۳۵۸/۷/۲۹ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐روحانیت، عامل صلاحها و فسادها 157 "نگرانم روحانیت حیثیّتش را پیش ملت از دست بدهد" امام خمینی(رحمة اللّه عليه): 🔹من برای روحانیت که نگهبان اصیل اسلام است، نگران هستم و خوف آن دارم که کسانی که کفالت امری از امور کشور را دارند، خصوصاً و و با رفتار بعضی از آنان و لو به واسطه عدم توجّه به موازین اسلامی، ، این سنگر اسلام، پیش ملت مشوّه بشود و با شایعه‌سازیها و تهمتها از طرف مخالفین با اسلام یا با روحانیت، یک امر جزئی، چندین برابر به نمایش گذاشته شود. سستی در این امر مهم(محاکمه قضات غیر صالح و منحرف) و مسامحه در آن، است برای جمهوری اسلامی که هر چه بگذرد، ناراحتی زیاد و خطر افزون می‌شود! 🗓۱۳۶۰/۱/۱۲ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐دشمن شناسی 98 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹جهان اسلام، اعمّ از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان را به درستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، آنها را رها نکنند؛ باید به‌خاطر رفتار ظالمانه‌ی آنان با ضیوف الرّحمان[زائرین]، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند. 🔹کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت. 🗓۱۳۹۵/۶/۱۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐حکومت اسلامی 107 امام خمینی(رحمة اللّه عليه): 🔹الآن در یک نظامی واقع شده‌ایم که ما می‌گوییم ما اسلامی هستیم… خوب، همه عالم می‌توانند کنند. مگر محمدرضا نمی‌گفت من مسلمانم، قرآن هم طبع[چاپ] می‌کرد!!! خدمت حضرت رضا (سلام اللّه علیه) هم می‌رفت و می‌ایستاد و و نماز هم می‌خواند و همه این کارها را می‌کرد؛ اما نبود این طور… 🔹ما اگر بخواهیم رژیممان رژیم اسلامی باشد و این ادعایی که می‌کنیم که ما مُسلِم هستیم و ما طرفدار اسلام هستیم و طرفدار رژیم اسلامی هستیم… باید این قدم را هم برداریم که مهمّش این قدم است که محتوای یک مملکتی اسلامی باشد. 🔹هر جایش برویم در مملکت اسلامی رفتیم، نه اینکه وقتی رفتیم بازار، ببینیم بازار همان بازار و همان و همان و همان‌ بیجا و همان‌ها، و بعد هم فریاد می‌کند که اسلام! 📚صحیفه امام، ج۹، ص۱۸ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐جریان ظاهرالصلاح نفاق 34 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹شما -گروه فرقان- بعد از آنکه مسلمان متولد شدید بطرف کفر رفتید، شما مرتدّید؛ تاریخ شما رانفرین خواهدکرد! 🗓۱۳۶۰/۴/۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🌐حکومت اسلامی 108 " شروع دیکتاتوری" امام خمینی (رحمةالله علیه ) : 🔹زمانی که دولت [مجموعه کارگزاران حکومت] خواستند مردم را بدوشند و به آنها فشار بیاورند، دارند دیکتاتور می‌شوند … •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐اصلاح دستگاه ولایت 8 " نقد منصوبین رهبری یک ضرورت است" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹گفتیم امام بزرگوار ما بر اساس مبانیِ فقهی، نظام‌سازی کرد -یک امر دفعی و یکباره نیست-؛ معنایش این نیست که ما یک نظامی را بر اساس فقه کشف کردیم و استدلال کردیم و این را گذاشتیم وسط، و این تمام شد؛ نه، اینجوری نیست. 🔹نظام‌سازی یک امر جاری است؛ روزبه‌روز بایستی تکمیل شود، تتمیم شود. ممکن است یک جائی اشتباه کرده باشیم اما مهم این است که ما بر اساس این اشتباه، -خودمان را تصحیح کنیم، خودمان را اصلاح کنیم؛- این جزو متمّم نظام‌سازی است. نه اینکه گذشته را خراب کنیم. اینکه ما میگوئیم نظام‌سازی جریان دارد، معنایش این نیست که هرچه را ساختیم و بنا کردیم، خراب کنیم؛ قانون اساسیمان را خراب کنیم، نظام حکومتی و دولتیمان را ضایع کنیم؛ نه، آنچه را که ساختیم، حفظ کنیم، نواقصش را برطرف کنیم، آن را تکمیل کنیم. این کار، یک کار لازمی است. 🔹من تصوّرم این است که بُعد مهمی از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه -که در قانون اساسىِ اول قید «مطلقه» نبود؛ این را امام اضافه کردند- ناظر به همین است؛ یعنی انعطاف‌پذیری. 🔹دستگاه ولایت -که دستگاه عظیم ولایت، یعنی در واقع مجموعه‌ی آن دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر که در رأسش رهبری قرار دارد؛ امّا مجموعه، یک مجموعه است - باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد، کند؛ چون تحوّل جزو سنّتهای زندگی انسان و تاریخ بشری است. ما اگر چنانچه خودمان تحوّل ایجاد نکنیم و پیش نرویم، "تحوّل بر ما تحمیل خواهد شد." 🔹تحوّل یعنی تکمیل، پیش رفتن به سمت آنچه که درست‌تر است، آنچه که کاملتر است. یعنی آنچه را که ساختیم، ببینیم نقصهایش کجاست، آن را برطرف کنیم؛ ببینیم کجا کم داریم، آن را اضافه کنیم. این جریان بایستی ادامه پیدا کند. 🗓۱۳۹۰/۶/۱۷ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐انتظارِ تکان‌دهنده 46 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹دردِ بزرگ بشریّت، مسأله فقدان است و رفع این را انسان از مهدی موعود می طلبد. 🔹درد بزرگِ بشریّت، امروز همین مسأله است. همیشه دستگاه‌های ظلم و جور در سطح دنیا به شکل‌های مختلف بر مردم جفا کرده‌اند؛ بشریت را زیر فشار قرار داده‌اند و انسانها را از حقوق طبیعی خود محروم کرده‌اند؛ 🔹امّا امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از  موعود می طلبد و انتظار می‌برد. بنابراین، مسأله، مسأله طلبِ عدالت است. 🗓۱۳۸۱/۷/۳۰ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐امامِ تحریف نشده 182 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹امام البتّه یک بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم بود،  هم صاحب‌نظر در نظری بود، در این مسائل [و] بخشهای فنّی و علمی یک به‌حساب می‌آمد لکن شخصیّت برجسته‌ی امام به از اینها وابسته نیست؛ بلکه شخصیّت اصلی امام در تحقّق مضمون آیه‌ی «وَ جاهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه»/حج-۷۸ [بود]. 🔹امام بزرگوار با داشتن آن زمینه‌های برجسته‌ی علمی، وارد میدان فی‌سبیل‌اللّه شد و این مجاهدت را خود ادامه داد و حرکت عظیمی را به‌وجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همه‌ی منطقه‌ی ما و در همه‌ی دنیای اسلام و به یک اعتبار در همه‌ی جهان. محصول این حرکت، یک محصول بی‌نظیر بود. 🗓۱۳۹۴/۳/۱۴ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 61 " اسلامیت یک پیوست تشریفاتی نیست" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹امّت اسلامی از وقتی دین را از حکومت جدا کرد، اخلاق را از مدیریّت جامعه جدا کرد، دچار اختلال شد. آن روزی که پادشاهانی به نام خلیفه -در بغداد و در شام و در این گوشه و آن گوشه‏ی عالم- پرچم اسلام را بلند کردند، امّا زیر پرچمِ اسلام، هواهای نفسانی، شهوات، اغراض، تکبّرها، غرورهای شاهانه، مال‏اندوزی‏ها، ثروت جمع‏کردن‏ها، به خزائن خود پرداختن‏ها را وارد کردند و به این چیزها سرگرم شدند، زمینه‏های دنیای اسلام فراهم شد. 🔹بااینکه حرکت نبّی مکرّم اسلام و اصحاب بزرگوار او و یاران مجاهد و مبارز او، اسلام را با سرعت و با شتاب به پیش می‏برد -که همان ضربِ دست پیغمبر بود که تا ، حرکت سیاسی و علمی اسلام را رو به پیشرفت می‏برد- در همان حال در دربارها، در خاندانهای حکومت‏کننده، بذرهای ضعف و انحطاط و و پاشیده می‏شد. بود که رویید و امّت اسلامی را زمین‏گیر کرد و ما نتایجش را بعد از چند قرن با پوست و گوشت و استخوان خودمان حس کردیم. ما ملّتهای اسلامی که در قرن نوزدهم و در قرن بیستم میلادی دچار استعمار و دچار تسلّط دشمنان شدیم، از قافله‏ی علم عقب ماندیم، دشمنان ما قوی شدند و روز به روز ما ضعیف شدیم -آن‏ها خون ما را مکیدند و تقویت شدند، ما خونمان از دست رفت و ضعیف شدیم- و کار به جایی رسید که سرنوشت امّت اسلامی، سرنوشت ملّتهای مسلمان در منطقه‏ی خاورمیانه بخصوص، افتاد به دست حکّام ظالم و بی‏انصاف؛ انگلیس در یک دوره‏ای، بعد هم او میراث خودش را تحویل داد به شیطان بزرگ معاصر؛ یعنی رژیم ایالات متحده‏ی امریکا. به هر حال، از ضعف دنیای اسلام استفاده کردند. 🗓۱۳۸۵/۵/۳۱ 🔻منظور از تشکیل تمدن اسلامی، نوعی قدرت نمایی و کشورگشاییِ بنام دین نیست؛ بلکه هدف نهایی، ایجاد حاکمیتِ واحدِ اسلامی در دنیا و فراهم نمودن زمینه برای تحقق دین به معنای کامل آن می باشد. •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 62 " راز بعثت" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹اهمیّت اسلام این است که آنچه را پیغمبر روز اوّل بیان کرد، آنچه را آیات قرآن در آن سیزده سال مبارزه‌ی دشوار مکّه پی‌در‌پی به مردم تعلیم داد، اینها را بعد در مرحله‌ی ، پیاده کرد، اینها را نشان داد، اینها را عمل کرد. 🔹پیغمبر آن عدالت را، آن محبّت را، آن انصاف را، آن ایستادگی در مقابل ظلم را، ایستادگی در مقابل کُفر را در عمل نشان داد. 🔹کشاندن مردم به وادی علم، به وادی معرفت؛ این قاعده و زیرسازی‌ و زیرساختی که پیغمبر در ظرف ده سال حکومت در مدینه درست کرد، همان بود که بعد از گذشت یک قرن، دو قرن به بزرگ‌ترین تمدّن بشری تبدیل شد. 🔹بله، ابعاد مختلف آن نشد -[مثلاً] عدالت، باز هم مراعات نشد- امّا علم و بهره‌مندی از و استعدادها و رشد ظرفیّتهای بشری‌ که در اوّل تشکیل حکومت اسلامی شروع شده بود، آن‌چنان پیشرفت داشت که بعد از مدّت کوتاهی -یکی دو قرن- به تمدّن بشری تبدیل شد که همه‌ی دنیا از آن سود بردند و بهره بردند. "بعثت" این است. 🗓۱۳۹۶/۲/۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 63 "خودکم بینی و عقب گرد" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹شما قرن چهارم هجری را نگاه کنید. کتاب «تمدّن اسلامی در قرن چهارم هجری»، نوشته‏ی «آدام متز»، نشان می‏دهد که تمام محیط اسلامی، اصلا بازار علم دنیاست، و آن نقطه‏ی اصلی اش هم ایران است؛ یعنی همین اصفهان و ری و فارس و خراسان و هرات و مرو و… این شهرها مرکز و قلّه‏ی علم دنیا بوده است؛ امّا متأسفانه این‏ها را نمی‏داند. 🔹این ندانستن، نه به معنای این است که همین مطالبی را که من گفتم، نمی‏داند؛ چرا، این مطالب را صد بار شنیده است؛ همه در کتابها هم گفته‏اند؛ همه جا هم گفته‏اند؛ اما نیست! بی‏آنکه به زبان انکار کند، یک حالت ناباوری در همه‏ی نسل امروز و نسل قبل، نسبت به گذشته‏ی ایران وجود دارد؛ علّتش هم این است که تمدّن غرب و این تکنولوژیِ پُر سر و صدا، آن‏چنان آمده فضا را پُر کرده، که حتّی کسی جرأت نمی‏کند به شجره‏نامه‏ی خودش نگاه کند! 🗓۱۳۷۰/۱۱/۱۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 64 "خدامحوری در تمدن سازی" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹ملّت عزیز ما و شما عزیزان باید این را که خدای متعال در اختیارتان گذاشته است قدر بدانید. این اقبالی که دلهای شما به سوی خدا و معنویّت و ذکر و خشوع و توجّه و تضرّع دارد، خیلی باارزش است. این، همان عامل است که یک روز اسلام را از یک جمع محدود غریب به یک تمدّن عظیم جهانی تبدیل کرد و این تمدّن، قرنها -لااقل در چند قرن از قرون اولیّه- دنیا را اداره کرد و امروز هم دنیا، مدیون تمدّن اسلامی است. 🔹توجّه به خدا و توجّه به معنویّت، باعث تکوینِ چنین تمدّنی شد، و الّا با انگیزه‏ها و تلاشهای مادّی، چنین تمدّن ماندگاری به وجود نمی‏آمد. 🗓۱۳۷۵/۱۱/۲۱ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 65 "دینداری عامل تمدّن سازی" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹قرن چهارم هجری، قرن اوج شکوفایی تمدّن اسلامی است. اگر کتاب «تمدّن اسلامی در قرن چهارم» را مطالعه کنید، خواهید دید که در قرن چهارم هجری یعنی همان قرن یازدهم میلادی؛ یعنی اوج ظلمت جهل در اروپا که هیچ‏چیز نبوده اوج شکوفایی اسلامی مربوط به ایران است. 🔹دانشمندانی هم که هستند جز تعداد خیلی معدودی تقریبا همه ایرانی‏اند؛ در حالی که دین و دین‏داری در همان اوقات در ایران از اروپا کمتر که نبود، خیلی بیشتر هم بود. 🔹پس، این دین نیست که مانع علم است؛ یک چیز دیگر و یک هویّت دیگری است که مانع از پیشرفت علمی می‏شود. آن چیست؟ آن، جهالتهای گوناگون مردم است؛ خرافات مسیحیتِ آن روز است. هرگز در دوره‏ی اسلامی دیده نشد که یک عالِم به جرم علم، مورد اهانت قرار گیرد؛ در حالی که در اروپا به جرم علم یکی را کشتند، یکی را سنگسار کردند، یکی را به دار زدند، تعداد زیادی را آتش زدند! یعنی آن‏ها آنچه را که در آنجا اتّفاق افتاده و ناشی از دینِ خرافیِ آمیخته‏ی به شدّت جهالت‏زده‏ی مسیحیتِ تحریف شده بود، به همه‏ی دنیا تعمیم دادند. گناه اسلام چیست؟ گناه مسلمانان چیست؟ گناه ملّتهای اسلامی چیست؟ 🗓۱۳۷۸/۷/۱۹ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 66 "عوامل تمدّن سازی بررسی شود…" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹همیشه‏ سالهای گذشته، وقتی مسأله‌ی مبعث و خاطره‌ی بزرگ بعثت مطرح می‌شده است؛ هم ملّت ما، حرکت و بعثت عمومی و برانگیختگی ملیِ تاریخی خود را در انقلاب، ادامه‏ی آن بعثت عظیم نبوی دانسته، هم این لااقل در ذهنهای افرادی از مردم از خواص و اهل نظر پیش آمده است که اسلام در آن روزگار غربت معرفت و عمومیت جهل، که همه‌ی دنیا را پر کرده بود، چه بود. 🔹فقط در منطقه‌ی عربی نبود که حاکم بود. در دو امپراتوری عظیم آن روز یعنی امپراتوری ایران ساسانی و امپراتوری روم همین جاهلیّت وجود داشت؛ در آن مناطق هم از عدالت خبری نبود؛ در آن مناطق هم تبعیض بود. در ، درس خواندن و معرفت آموختن، مخصوص به طبقاتی بود و عامّه‏ی مردم حق نداشتند درس بخوانند. برده‏داری به بدترین شکلش، معامله‌ی با ضعفا به بدترین شکل، مسأله‏ی زن و حضور زنان در جامعه و معامله با زنان در زشت‏ترین و تحقیرآمیزترین شکل. 🔹همه جا جاهلیت بود؛ همه جا غریب بود. اسلام آمد و خورشید معرفت اسلامی بر دلها و ذهنها تابید و با وجود جهالت عالَم و نامساعد بودن اوضاع و احوال، این کاروانِ رشد و ترقّیِ انسانی با سرعت پیش رفت. 🔹نیم قرن از دوران بعثت نگذشته بود که بیش از نیمی از دنیای آباد عالم، در حیطه‌ی تصرّف اسلام قرار گرفت. این چیز کمی نیست. هرجا اسلام رفت، توده‏های مردم از آن استقبال کردند و پوشالیِ مانع و مزاحم، به آسانی کنار گذاشته شدند. این چه عاملی بود که توانست این‏طور اقتدار اسلام را پیش ببرد و بعد هم تمدّن اسلامی را پایه‌گذاری کند که این تمدّن اسلامی، حتّی در دوران انحطاط قدرت سیاسی اسلام هم در اوج تلألؤ و اقتدار باقی ماند؛ فرهنگ دنیا را تحت تأثیر قرار داد؛ علم را گسترش داد و فرهنگ اسلامی را رایج کرد؟ این‏ها تجربیات خیلی عجیبی در تاریخ است. عامل این‏ها چیست؟ این، موضوع یک بحث خیلی طولانی است. محقّقان و نویسندگان روی این مسئله کار کردند؛ بازهم باید کار کنند. 🗓۱۳۷۸/۸/۱۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 67 "در تمدن اسلامی، دنیا و آخرت با هم دیده می شود" امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹گرچه اسلام، نهضت و حرکت معنوی و اخلاقی بود و هدف اَعلای اسلام عبارت است از "ساخت انسان متکامل و منطبق با طراز اسلامی"، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و جزو هدفهای اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه می‌کنید که در ، اسلام در یکی از فقیرترین و عقب‌مانده ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز از عمر آن نگذشته بود که بیش از از دنیای متمدّن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدّن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قله‌ی تمدّن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفت‌های مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت . 🔹اسلام به ما نمی‏گوید که ما معنویّت را ملاحظه کنیم، امّا از متن زندگی جامعه‏ی انسانی غافل بمانیم. 🔹ما باید برای استقلال امّت اسلامی و برای عزّت آن، همه‌ی تدابیر لازم را به کار ببریم، که یکی از مهم‏ترینِ آن‏ها، مسأله‌ی است. 🔹بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبه‌ی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدفهای اسلامی است. 🗓۱۳۸۳/۶/۲۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 68 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹تمدّن اسلامی به برکت که از روز اوّل در اسلام شروع شد، به وجود آمد. 🔹هنوز دو قرن به طور کامل از طلوع اسلام نگذشته بود که حرکت علمی جهش‏ وار اسلامی به وجود آمد؛ آن هم در آن محیط. 🔹اگر شما بخواهید آن حرکت علمی را با امروز مقایسه کنید، باید قطب‏های علمی امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض کنید که کشوری در نقطه‏ی دوردستی از دنیا قرار دارد که دور از هرگونه مدنیّتی است؛ این کشور وارد میدان تمدّن می‏شود و به فاصله‏ی مثلا صد یا صدوپنجاه سال، از لحاظ علمی بر همه‏ی آن تمدّنها فائق می‏آید؛ این یک حرکت معجزآساست؛ اصلا قابل تصوّر نیست. 🔹این نبود مگر اینکه اسلام به علم، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه، تحریص داشت. اصلا ببینید در احادیثی که در زبانهاست و گاهی مورد تعمّق قرار نمی‏گیرد، چقدر بعضی از نکات مهم هست: «النّاس ثلاثة: عالمٌ و مُتعلّمٌ علی سبیل نجاة و هَمَجٌ رِعاع»؛ اصولا ما سه دسته انسان داریم: انسان‏هایی دانشمندند؛ انسان‏هایی در طریق دانستن هستند؛ بقیه، همج رعاع هستند. همج رعاع یعنی انسانهای سرگردان، بی‏ ارزش و بی ‏وزن. می‏بینید که اسلام اصلا نسبت به علم، در درجه‏ی اوّل، ارزش را روی علم می‏برد؛ چه داشتنِ علم و آموختن آن به دیگران و چه فراگیری علم. محیط اسلامی، چنین محیطی است. 🗓۱۳۸۳/۷/۵ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 69 امام خامنه‌ای (روحی فداه) : 🔹نبی مکرّم، آن عنصر بود که برای یک چنین حرکت عظیمی، برای طول تاریخ بشریّت، خداوند او را آماده کرده بود. لذا توانست در طول بیست و سه سال یک را به راه بیندازد که این جریان با همه‌ی موانع، با همه‌ی مشکلات، تا امروز تاریخ را جلو رانده و پیش برده است. 🔹۲۳سال، زمان کوتاهی است.۱۳سال از این مدت هم با گذشت. 🔹در مکّه، اول با ۵نفر و ۱۰نفر و ۵۰نفر شروع شد و جمعیّت در زیر طاقت‌فرسای دشمنان متعصّب، کور و توانستند کنند. 🔹ستونهای مستحکمی ساخته شد برای اینکه جامعه‌ی اسلامی و تمدّن اسلامی بر روی این ستونها قرار بگیرد. 🔹بعد هم خداوند متعال شرائطی را پیش آورد که پیغمبر توانست به مدینه هجرت کند و این نظام و این جامعه را به وجود بیاورد و این تمدّن را پی‌ریزی کند. همه‌ی مدّتی هم که پیغمبر اکرم این نظام نوپا را پرداخت، ساخت، آماده کرد و پیش راند، ۱۰سال شده است؛ یعنی یک مدّت کوتاه. یک چنین حوادثی معمولا در طوفان امواج حوادث دنیا گم میشود، از بین میرود، فراموش میشود. ۱۰سال خیلی مدّت کوتاهی است؛ امّا در همین مدّت پیغمبر اکرم توانست این نهال را غرس کند، آبیاری کند، وسیله‌ی رشد و نمو آن را فراهم کند؛ یک حرکتی را ایجاد کند که این حرکت یک تمدّنی را آفرید و این تمدّن بر اوج قلّه‌ی تمدّن بشری در دوران مناسب خود قرار گرفت. یعنی در قرن سوم و چهارم هجری، در همه‌ی دنیای آن روز، با سابقه‌ی تمدّنها، با حکومتهای مقتدر، با میراثهای گوناگون تاریخی، هیچ تمدّنی به عظمت و رونق تمدّن اسلامی مشاهده نشده است؛ این هنر اسلام است. 🔹و این در حالی است که از بعد از دوران نبی مکرم اسلام، از بعد از همان دوران ۱۰ساله، حوادث گوناگون و تلخی هم برای امّت اسلامی به وجود آمد؛ موانع به وجود آمد، اختلافات به وجود آمد، درگیری‌های داخلی پیدا شد. با همه‌ی اینها، انحرافاتی که در طول زمان به وجود آمد، ناخالصی‌هائی که در جریان اسلام پیدا شد و رشد کرد، پیام پیغمبر اکرم و پیام بعثت در طول سه چهار قرن توانست آن عظمت را به وجود بیاورد که همه‌ی دنیا و همه‌ی تمدّنهای امروز آن تمدّن قرن سوم و چهارم هجری مسلمانان است. این یک تجربه است. 🗓۱۳۹۰/۴/۹ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
بنفسی انت یا سیدی
﷽؛ 🌐اسلام ناب 66 امام خمینی (رحمةالله علیه): آنهائی که اسلام را خلاصه می‌کنند در اینکه بخورند و یک نمازی بخوانند و یک روزه ای بگیرند و در گرفتاری این ملت، در گرفتاری این جامعه دخالت نکنند، به حسب روایت رسول اکرم اینها مسلم نیستند. 📚صحیفه نور/ ج ۱۵ ص۵۰ •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam
﷽؛ 🌐امامان جمعه، مسئولان انقلاب 12 " مسئله‌گویی که اهتمام به امور مسلمین نیست " امام خمینی (رحمةالله علیه) : 🔹 نماز جمعه و مساجد در صدر اول اسلام، یک وضعی داشت و بعد به تدریج، آن‌‎ ‌‏محتوای خودش را از دست داد. در بین مسلمین، یک طایفه‌شان اصلا اقامه‌ی جمعه‌‎ ‌‏نمی‌کردند و یک دسته‌ای هم که اقامه‌ی جمعه می‌کردند، تقریبا بود؛ مسائل‌‎ ‌‏منحصر می‌شد به یک چند جمله نصیحت و ختم می‌شد. 🔹 در صدر اسلام، مسجد و نماز‌‎ ‌‏جمعه یک ابزاری بود در دست کسانی که می‌خواستند فعالیت در امور کشوری بکنند. از‌‎ ‌‏مسجد، همه‌ی این مسائل بیرون می‌رفت؛ شکل می‌گرفت و نماز جمعه‌ها این‌طور نبود. 🔹 شما‌‎ ‌‏خطبه‌هایی ‌‏[‌‏را‌‏]‌‏ که در نماز جمعه‌های آن وقت خوانده شده است، ملاحظه می‌فرمائید که‌‎ ‌‏چه وضعی بوده است آن نماز جمعه‌ها و چه محتوایی داشته است. و مع‌الأسف، دست‌های‌‎ ‌‏خائنی از اول تقریباً به تدریج این را از بین بردند؛ به طوری که نماز جمعه اصلا هیچ‌‎ ‌‏محتوا دیگر نداشت.‏ 🔹پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام ‌‏[‌‏به‌‏]‌‏ امور مسلمین ‌‏[‌‏داشته باشید‌‏]‌‎ ‌‏اهتمام به امور مسلمین فقط همین است که ما بگوییم نماز چند رکعت است و شک بین‌‎ ‌‏کذا چی است؟! این اهتمام به امور مسلمین است؟! 🔹 مسئله‌گویی که اهتمام به امور مسلمین‌‎ ‌‏نیست. امور مسلمین عبارت از امور مسلمین است، امور مسلمین است،‌‎ است و کسی که اهتمام به این نکند، به حسب آن روایت، ‌‏فَلَیْسَ‌‎ ‌‏بِمُسْلِمْ‌‎. و ما امیدواریم که لا‌اقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که ‌‏[‌‏بگویند:‌‎‌‏] ‌‏شما‌‎ ‌‏مسلم نبودید؛ برای اینکه در امور مسلمین اهتمام نداشتید. ما باید دنبال این مسئله باشیم‌‎ ‌‏که با اهتمام تمام، بر امور مسلمین نظارت تام و تمام بر امور داشته باشیم.‏ 🔹 این‌طور نباشد که توی مسجد‌‎ ‌‏اگر یک امام جماعتی، جمعه‌ای بخواهد یک کلمه‌ای بگوید که مربوط به اجتماع‌‎ ‌‏مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟!» بیایند و او را طعنش‌‎ ‌‏بدهند. 🔹 طعن به آن ‌‏[‌‏کسی‌‏]‌‏ وارد بشود که در امور مسلمین دخالت‌‎ ‌‏نمی‌کند، کناره‌گیری می‌کند، عزلت می‌کند. 🔸شما ببینید قضیه عزلت در اسلام اصلاً نبوده؛ ‌‏اساس نداشته این عزلت... این در یک طوایفی بوده است غیرمسلمین؛ اما آمده است در مسلمین؛ یک‌‎ ‌‏وقت رسیده به آن‌جایی که «آقا خیلی آدم خوبی است، اصلاً توجه ندارد به اینکه فلان‌‎ ‌‏چیز چه جور می‌شود!» 🗓1361/7/22 در جمع ائمه جمعه سراسر کشور •● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●• @andishe_emam