نماز جمعه این هفته
همه با هم می آییم
اقامه نماز جمعه پیوستِ رسانهای و روانی عملیات #وعده_صادق۲ است.
#مقام_معظم_رهبری
#نماز_جمعه
🆔@andishehaye_noorani
📣 مهمان پدر
🔸این جمعۀ تهران، با همه جمعهها فرق دارد. تهران شاهد یک اتفاق مهم است که مردم را از تمام شهرستانهای کشور به قلبش روانه کرده است.
🔸خانۀ برخی تهرانیها پذیرای کسانی شده که تا به حال آنها را ندیده و نمیشناسند، میزبان و مهمان با یک پیام به هم رسیدهاند و فقط یک نقطۀ مشترک دارند؛ عشق نماز خواندن به امامت آقا.
#جمعه_نصر
🆔@andishehaye_noorani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 رهبر انقلاب در خطبه عربی: مقاومت، رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند
رهبر انقلاب هماکنون در خطبههای عربی در نمازجمعه تهران:
طوفان اقصیٰ و مقاومت یکسالهی غزّه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساندند که مهمترین دغدغهاش، حفظ موجودیّت خود است؛ یعنی همان دغدغهای که این رژیم در سالهای اوّل ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند.
۱۴۰۳/۷/۱۳
🌷 #جمعه_نصر
📱پخش زنده از:
🖥 Farsi.Khamenei.ir/live
💠 سه نکته دانشی در تحلیل متنی خطبه های رهبر انقلاب
✍ علیرضا معاف
🔻 بی شک فرامتنیت و بینامتنیت سخنان رهبر انقلاب از متن آن مهمتر بود ولی رهبری نکات جالبی در خطبه اول راجع به حقوق مردم فلسطین در طوفان الاقصی و نکات جدیدی در خطبه دوم راجع به تاریخ باشکوه تمدنی و علمی لبنان گفتند که مناسب است اولی مورد پردازش اهالی دانش حقوق و دومی مورد خوانش اهالی فلسفه علم قرار گیرد . هرچند این «نمازجمعه» صرفنظر از «قدرتنمایی و به رخ کشیدن اقتدار» ،محفل ملیونی نکوداشت و پاسداشت و بزرگداشت شهید مجاهد سید حسن نصرالله و همدردی عمیق با مردم مظلوم لبنان بود اما مباحث مهم دیگری نیز مورد عنایت رهبری بود.
1⃣ دربارهی «طوفان الاقصی» دو نکته موازی باید اثبات شود:
اول اینکه مردم مظلوم و صبور «فلسطین/غزه» از همهنظر و از هرجهت، «حق» (محض/مطلق/قابل اثبات /کامل) دارند که از خود «دفاع» کنند و باید از این حق قانونی/ مشروع/معتبر نیز دفاع کرد و هیچ تردیدی نیست که طوفان الاقصی مصداق اتم این حق است.
دوم اینکه آیا طوفان الاقصی با همهی ابعادش (بصورت پیشینی) عملیاتی حسابشده/ آیندهنگرانه/بمصلحت/منفعت فلسطین (بلکه «محور مقاومت») و «بهترین» انتخاب بود، هنوز جای بررسی موشکافانه دارد و رهبری حکیم ،این اقدام را منطقی و درست و به جا خواندند.
پس،ایشان هم بر وجه عقلی/عقلایی/عقلانی طوفان الاقصی صحه گذاشتند و هم بر وجه مشروع/حقوقی.
تفاوت این دو مقوله چیست؟هرکس با میراث علمی «جهان اسلام» آشناست، میداند که در بحث مهم «رئوس ثمانیه» که بمثابهی فلسفه و تاریخ علم در آن روزگار بود، درکنار «غرض/هدف/غایت»، دو عنوان «منفعت» و «فائده» هست که گویا تفاوتشان در این است که اولی پیش از «تدوین/تألیف علم» ملاحظه شده و توقع میرفته و مترقب بوده است؛ ولی دومی پسینی است.
تا امروز ،ادبیات تبلیغی و رسانه ای ما دربارهی طوفان الاقصی، بیشتر تحلیلهای پسینی است و از فواید آن شنیدیم که صرفا نمیتواند توجیهگر خصوصیات و دلایل پیشینی آن باشد.
رهبری بر هر دو لایه تاکید ایجابی کردند و لازم است هر دو لایه را شرح دهیم.
2⃣ رهبر انقلاب،در چنین مواقعی از حیث متنی،شاذگویی و حماسه سرایی بی مبنا نمی کند و این درس بزرگی برای ماست. سال ۹۸ بعد از حمله به پایگاه عین الاسد و سقوط اسفآلود هواپیمای اوکراینی ،یک توقع! از بسیاری دوستان شنیده میشد که رهبری ،جملاتی شاذ و خاص از جنس حماسه و هیجان و جنگ بگویند!
جالب است که بعد از ۴۵ سال، همچنان عده ای منتظر حرفهای جدیدی هستند که متفاوت و یا حتی متهافت با قبل باشد!
اکنون بجاست که با سبک شناسی سخنان رهبری، توجه کنیم که ایشان در خلال بحثهای ظاهرا عادی، از بسیاری از غامضات، رمزگشایی میکند و با وجود توانمندی درخطابه و تولید ادبیات، اصراری به متفاوت گویی ندارند.
هرچند موضعگیری امروز ایشان بسیار راهبردی بود، اما الزاما ایدئولوژیک و دینی غلیظ نبود و کاملا ملی و با ادبیات اقناعی برای توده های مردم و با سویه های انسانی و منطبق بر قوانین بینالملل بود.
و خوب است در برابر چنین سخنرانیهای آرام و آرامش بخش، پرسشمند باشیم که این چه تفکری است که بدون حرف های شاذ و خاص، اینچنین موثر و کارآمد است؟
3⃣ دلیل یادآوریهای تمدنی رهبری از تاریخ لبنان و فلسطین و شامات چه بود؟
منطقهی «شام/لوانت» حتی پیش از اسلام ازنظر اقتصادی-تجاری بمثابهی یک منطقه «واسط» پراهمیت بوده است؛ چنانکه از سورهی «قریش» و پدیدار «إیلاف» میتوان دریافت و اینکه «غزه» نامش «غزة هاشم» است که هاشم، جد پیامبر خاتم (ص)، در یکی از سفرهای تجاریشان در آنجا وفات میکنند و به خاک سپرده میشوند و این منطقه،در همه قرون بعدی هم نقطهی اتصال «مستعمرات شرقی» و «جهان اروپایی/بریتانیا» بوده که جلوهاش بیشازهمه در «کانال سوئز» است!
افزون بر این، اشاره رهبری به رابطه ایران و جبل عامل در قالب تاریخ تشیع، اشاره به سربداران و صفویه و نام بردن از علمای جبل عامل نظیر شهید اول و شهید ثانی و کرکی و پدر شیخ بهائی و خود شیخ بهائی در این سخنرانی و اشاره به عمق این رابطه شیعی آن هم در این خطبه حساس واقعا قابل تامل بود. بهرهمندی دولتهای سربداران و صفوی از ظرفیت لبنان چگونه بوده است؟
البته این سوال هم مطرح است که چرا منطقهای که زمانی «مهد» عالمان شیعه بوده (أمل الآمل فی علماء جبل عامل/شیخ حر عاملی!) و تشیع ایران بنحوی مرهون آن است، از «مرجعیت علمی و دینی» بومی خالیست و مدارس علمیهی آن کمرونق و درسهای دینی آن ، «متوسط» رو به پایین است؟چرا بعد از علامه فضل الله،شخصیت ممتاز علمی در آنجا سر بر نیاورده و اگر فردی چون امام موسی صدر مجددا ظهور کند،چه برکاتی خواهد داشت؟ظهور عالمان نواندیش و انقلابی که در میان مسیحیان مارونی نیز محبوب باشند طرح ریزی جدید و جذابی برای آینده است.
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
💠 به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز #طوفان_الأقصی/ چرا ۷ اکتبر یوم الله است؟ (بخش اول)
✍ شبیر فیروزیان
🔰روزی که جبهه حق در اقلیت و ناامیدی کامل "پیروز" می شود، یوم الله است
1⃣ خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت موسی(ع) فرمان می دهد که «ایام الله» را برای مردم یادآوری نما:
🔸«وَ ذَكِّرهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكورٍ" (ابراهیم:5)
علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) بر این باورند که منظور از «ایام الله» در این آیه شریفه، روزهایی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن واقع شده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند "ظاهر" و "آشکار" گردیده است.(المیزان؛ ج12، ص18)
یکی از مصادیق ایام الله زمانی است که جبهه حق در «اقلیت» است و همه «ناامید از پیروزی» هستند، اما «ناباورانه» و «ناگهان» و با عنایت الهی بر جبهه باطل پیروز می شود:
🔸«بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَى الباطِلِ فَيَدمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى افكنيم، پس آن را در هم مى شكند، و باطل بناگاه نابود مى گردد.» (انبیاء: 18)
«إذا» در این آیه شریفه، «فجائیه» است. یعنی پیروزی حق بر باطل «ناگهانی» و در زمانی است که همه «ناامید» از پیروزی هستند.(المیزان؛ ج14، ص263)
به بیان دیگر، یک مصداق «ایام الله» روزی است که پوک بودن بنای بظاهر باشکوهی که باطل برای خود ساخته بود، بر همگان آشکار می شود و همه می فهمند که باطل برخلاف ادّعای پر سروصدای خود و برخلاف آنچه همیشه بزک می کرد، قدرتی ندارد.
🔰 وقتی موسی(ع) پوچی اقتدار فرعون را آشکار کرد/ضربه غیرقابل ترمیم موسی(ع) به فرعون
2⃣ «ایّام الله» نمونه های قرآنی زیادی نیز دارد. یک نمونه درس آموز آن، ماجرای پیروزیِ موسی(ع) در برابر فرعون در صحنه رویارویی با ساحران است.
موسی(ع) با فرعون در «یوم الزینة» وعده کرد تا همه مردم حضور داشته باشند و پوچ بودن قدرت فرعون بر همگان آشکار شود و حجت بر همه تمام شود و هیچ شبهه ای برای کسی باقی نماند:
🔸«قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (طه: 59)
فرعون نیز همه مکر خود را جمع کرد و با نقشه ای کامل به میدان آمد (طه: 60).
او به ساحران و همه یاران خود نیز دستور داد، کاملاً منظم و با نقشه ای جامع و حساب شده به میدان بیایند:
(طه: 64)
هنگامی که ساحران در روز موعود کارشان را شروع کردند، توانستند با یک کار رسانه ای جذّاب، چشم مردم را تسخیر و ذهنشان را دچار اختلال کنند:
🔸«قالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» (اعراف: 116)
کار ساحران آنقدر خوب و تمیز بود که حتی موسی(ع) را نیز نگران کرد که مبادا مردم فریب عملیات روانیِ ساحرانِ فرعونی را بخورند و او نتواند در امر دعوتش موفق شود:
🔸«فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسى» (طه: 67)
اما زمانی که موسی(ع) به دستور خداوند عصا را افکند، «ناگهان» همه آن «عملیات رسانه ای» و «ادعای توخالی و پوچ» و «بزک های فریبنده» از بین رفت و حق آشکار شد و «ناگهان» فرعون و هیمنه و اقتدارش فروریخت و حقیر و کوچک شد:
🔸 «وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ * فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ * فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ؛ و به موسى وحى كرديم كه عصاى خود را بيفكن، ناگهان (به صورت مار عظيمى درآمد و ) دروغ آنها را به سرعت برگرفت! * (در اين موقع) حق آشكار گرديد و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد. * در آنجا مغلوب شدند و خوار و كوچك گشتند.» (اعراف: 119-117)
جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ» در آیات بالا، دارای دو نکته مهم مرتبط با موضوع این نوشته است:
اولاً «إذا» در جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ»، از نوع همان «إذا» فجائیة در آیه 18 سوره انبیاء است که پیش از این گفته شد: «فَإِذا هُوَ زاهِق». یعنی همه آنچه فرعون رشته بود، «ناگهان» پنبه شد؛ قدرت فرعونی «ناگهان» فروریخت؛ پوچی آن همه ادعای قدرت و شوکت و عزت که سالهای متمادی با تبلیغات و کار رسانه ای در ذهن مردم القاء کرده بود، «ناگهان» آشکار شد و همه دیدند که فرعونی که رسانه ها برایشان ترسیم کرده بودند با آنچه واقعیت داشت، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
ثانیاً «ما» در جمله «ما يَأْفِكُونَ» مصدری است، نه موصوله. یعنی عصای موسی(ع) چوب ها و طناب های ساحران را نبلعید، بلکه "کید" و "دروغی که بافته بودند" را بلعید. یعنی هنگامی که موسی(ع) عصا را انداخت، سحر ساحران باطل شد و آن مارهای دروغین از حرکت افتادند و همه تماشاچیان دیدند که در میدان مبارزه جز یک مار واقعی(که مار موسی(ع) بود) و شماری چوب و طناب نیست. (آیت الله جوادی آملی؛تفسیر تسنیم؛ ج29، ص658-654)
ادامه👇
🆔@andishehaye_noorani
💠 به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز #طوفان_الأقصی/ چرا ۷ اکتبر «یوم الله» است؟ (بخش دوم)
✍ شبیر فیروزیان
آری! اینگونه شد که موسی(ع) توانست «یوم الزینة» را تبدیل کند به «یوم الله». فرعونِ قبل از یوم الزینة با فرعون بعد از آن خیلی متفاوت بود. نگاه مردم هم نسبت به فرعون در قبل و بعد از آن روز کاملاً متفاوت بود. فرعون و دستگاه فرعونی در آن روز ضربه غیرقابل ترمیمی خورده بود که دیگر قابل جبران نبود.
🔰یوم الله ۱۵ مهر ۱۴۰۲(۷ اکتبر) و آشکار شدن پوکیِ ساختار بظاهر باابهتِ فرعونیِ اسرائیل
3⃣ عملیات هوشمندانه و دقیقی که در 15 مهر 1402(۷ اکتبر) از سوی گروههای مبارز فلسطینی اجرا شد، شبیه کاری بود که موسی(ع) در «یوم الزینة» انجام داد و آن، "از بین بردن ابّهت و اقتدار فرعونی ِاسرائیل" بود.
✅مجاهدان فلسطینی در 15مهر(۷ اکتبر) نشان دادند تصویری که سالهای سال در رسانه های دنیا از اسرائیل برای مردم و دولتها ترسیم می شد، تصویری کاملاً غیرواقعی بود.
✅ آنها نشان دادند اسرائیل از درون "پوک" و "تهی" است.
✅ آنها نشان دادند که موریانه های ظلم و جنایت و تفرعن و فساد و کودک کشی، سالهای سال در درون این بنای بظاهر باشکوه و باابّهت در حال از بین بردن آن بود، بگونه ای که با اندک ضربه خارجی فرو می ریخت.
✅ در 15 مهر(۷ اکتبر)، پایه های اصلی این ساختار فرعونی فروریخت و اسرائیل به شدت تحقیر شد.
✅ رزمندگان مقاومت فلسطین نشان دادند که قوانین سیاسی و اجتماعی عالَم، فقط قوانین محسوس مادی نیست؛ عالَم قوانین غیبی و غیرمادی نیز دارد که باید در محاسبات و تحلیل های سیاستمداران و جامعه شناسان لحاظ شوند.
خلاصه آنکه، نگاه مردم و دولتها(حتی دولتهای غربی) به اسرائیل، از بعد از 15 مهر 1402(۷ اکتبر)، نگاه کاملاً متفاوتی است و این مسئله، در معادلات جدید منطقه ای و بین المللی، بسیار مؤثر خواهد بود.
از این پس، 15 مهر 1402(۷ اکتبر)، یک «حجّت» و یک «بیّنه» است که بسیاری از دلها و ذهن ها را زنده و بیدار کرده و خواهد کرد و برخی افراد لجوجی که خود را به خواب زده اند را نیز هلاک خواهد کرد:
🔸«وَ لكِنْ لِيَقْضِيَ اللَّهُ أَمْراً كانَ مَفْعُولاً لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَة؛ ولى (همه اين مقدمات) براى آن بود كه خداوند كارى را كه مى بايست انجام شود، تحقق بخشد تا آنها كه هلاك (و گمراه) مى شوند از روى اتمام حجت باشد، و آنها كه زنده مى شوند (و هدايت مى يابند) از روى دليل روشن باشد» (انفال: 42)
بنابراین 15 مهر 1402(یا همان ۷ اکتبر) را قطعاً باید «یوم الله» بدانیم. یوم اللّهی که روز نابودی و محو اسرائیل از عالَم را بسیار نزدیک کرد و «یوم الله» بزرگتر دیگری را رقم خواهد زد.
🔰آمریکا و اروپای در حال افول و ایرانِ نزدیک قله/"یوم الله"های دیگری در راه است...
4⃣ همچنین باید دانست به زودی این اتفاق، بگونه دیگری برای دولتهای ظالم و مستکبری مانند آمریکا نیز رقم خواهد خورد.
آن چشم تیزبین و بابصیرت و متّصل به عنایات الهی، موریانه های درون ساختارهای ظالمانه و فرعونی و البته فریبنده و بزک شده آمریکا و دولتهای غربی را می بیند و با اطمینان می گوید: «آمریکا در حال افول است»، «دنیا در حال تغییر است»، «پیروزی قطعی از آن ماست» و «ما نزدیک قله ایم».
#یادداشت_قرآنی
#طوفان_الأقصی
🆔@andishehaye_noorani
تبیین منطق مقاومت.pdf
1.77M
📚 کتابچه |تبیین منطق مقاومت
تبیین سیره شهید سید حسن نصرالله و چرایی حمایت ایران از محور مقاومت
حجتالاسلام والمسلمین راجی
✅جامعه قرآنی کشور
🆔@andishehaye_noorani
حماسه طوفان الاقصی.pdf
1.66M
⭕️حماسه طوفـان الاقصـی✊
💠بسته راهبردی-عملیاتی جریان دانشجویی در مسئله فلسطین🇵🇸
🔻ایدههای عملیاتی جهت پیاده سازی توسط تشکل های دانشجویی
🔻خطوط محوری مورد بحث در مسئله فلسطین
✅جامعه قرآنی کشور
🆔@andishehaye_noorani
سیمای یهود در قرآن.pdf
694.6K
📌 موضوع : سیمای یهود در قرآن
🔰 در این مقاله ویژگیهای یهود را از منظر قرآن ذکر کرده ایم.
🔸در یک نگاه کلی آیات مربوط به یهود را می توان به دو گروه تقسیم نمود:
🔹عقاید و باورهای یهود؛
🔹کارشکنیها و فعالیتهای تخریبی علیه مسلمانان که تفصیل این مطالب را در این مقاله ذکر کرده ایم
✅جامعه قرآنی کشور
🆔@andishehaye_noorani
نیروی قدس سپاه: ستاد پشتیبانی کمکهای مردمی لبنان برای جمعآوری کمکهای نقدی آماده است
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ (البقرة:۲۷۴)
ضمن قدردانی از احسان و ایثار ملت مومن ایران در حمایت از مظلومان فلسطین در دوران طوفان الاقصی و درخواست های مکرر آنان برای کمک رسانی به ملت مظلوم لبنان، شاهد خلق حماسه ای ماندگار از نوع دوستی، انفاق و اکرام ملت ایران هستیم.
ویرانی گسترده خانه ها، مدارس و بیمارستانها، حمله به محمولههای غذایی و دارویی و قطع مسیرهای انتقال کمکهای غیرنقدی، درپی یورش های ظالمانه سفاکان ارتش صهیونیستی، شرایط سخت و غم انگیزی را برای مردم مظلوم لبنان رقم زده است.
ضروری است وجدان های بیدار و دستان سخاوتمندانه ملت ایران بار دیگر رزمندگان مقاومت را با کمکهای نقدی خود برای کمک هدفمند به ملت تحت ستم لبنان پشتیبانی کنند.
شایان ذکر است با توجه به حمله های ناجوانمردانه ارتش صهیونیستی به محموله های غذایی و دارویی، ضروری است کمکها صرفا بصورت نقدی در اختیار رزمندگان مقاومت برای تامین نیازمندیهای ملت لبنان قرار گیرند.
#نحنقادمون
🆔@andishehaye_noorani
🔸سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ
🔸بهزودى در دلهاى کافران، بهخاطر اينکه بدون دليل، چيزهايى را براى خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مىافکنيم؛ و جايگاه آنها، آتش است؛ و چه بد جايگاهى است جايگاه ستمکاران!»
📌آلعمران/ آیه۱۵۱
🆔@andishehaye_noorani
1⃣ حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید.
2️⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلیشاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقهی «ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
3️⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!
4️⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد!
5️⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
6️⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوقالدوله براساس پیمان منطقهای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد!
7️⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخشهای عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوقالجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!
8️⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!
9️⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!
👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و سستی پادشاهان در کل تاریخ جهان بیسابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!
🇮🇷 در دوران اخیر ایران پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم ..
این را برای فرزندان و اطرافیان بازگو کنیم
حال جالب است که طرفداران قاجار و پهلوی در کنار اسرائیل ایستاده اند و آمریکا و این رژیم را تحریک می کنند که به ایران حمله کنند.
پان ترکها و پان عرب ها و پان کردها و پان بلوچ ها هم در کنارشان ایستاده اند. احمقهای خرمقدسی مثل مهدی نصیری و اون طلبه بیسواد و تکفیریهای خرمقدستر هم در کنار اینها قرار گرفتهاند.
حال باید چگونه جوانانمان را متقاعد کنیم که مسئله ما با اینها، موجودیت ایران و ایرانی است نه فیلترینگ و گشت ارشاد؟
✍دکتر حمیدرضا مقصودی
🆔@andishehaye_noorani
💠 گنبد آهنین، سامانه تاد و سنت های الهی
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ در خبرها آمده که پس از ناکارآمدی گنبد آهنین اسرائیل، آمریکا با استقرار سامانه "تاد" به کمک اسرائیل می آید تا بتواند موشکهای ایران و حزب الله را بدون خطا رهگیری رهگیری کند.
⚠️ اما منطق دینی ما این است که در کنار تقویت قدرت نظامی و موشکی، باید بدانیم هدایت و اصابت دقیق موشکها، فقط و فقط به اراده و اذن الهی است و لاغیر:
🔸"وَ مَا رَمَیتَ اذ رَمَیت وَ لکِنَّ الله رَمَی"(انفال:۱۷)
و اراده و اذن الهی برای کسانی جاری می شود که اهل "جهاد" و "اخلاص" و "ایمان" و "توکل" باشند. با این "قدرت نرم" می توان از سرسخت ترین گنبدهای آهنین و از همه گونه موانع بظاهر غیرقابل نفوذ عبور کرد؛ این وعده الهی و قانون غیبی عالَم، در تاریخ بارها تجربه شده است:
🔸"وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ؛ گمان مىكردند كه قلعهها و حصارهايشان آنان را از قهر خدا مانع خواهد شد، امّا قهر خدا از جايى كه گمان نمىكردند بر آنان وارد شد و در دلهايشان ترس و وحشت افكند." (حشر:۲)
⚠️ "اخلاص" و "ایمانِ" مجاهدان گمنام جبهه مقاومت است که تعیین کننده پیروزی است، نه "تاد" و "گنبد آهنین":
🔸 «فَلَمَّا رَأَى اللَّهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ؛ پس هنگامی که خداوند صداقت ما را دید، دشمنمان را به خواری نشاند و یاری خویش را بر ما فرو فرستاد.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۵۶)
🆔@andishehaye_noorani
💢لزوم اتخاذ استراتژی های قرآنی در مواجهه اکنون ما با رژیم صهیونیستی
🔻پیشنهاد دو راهبرد تصریحی برگرفته از دو واژه "لینه -نرمی" و "غلظت-سختی-خشونت"
✍ دکتر علیرضا معاف
🔸پیش از این و در یک یادداشت تفصیلی، با تشریح بیش از ۴۰ آیه قرآن و بیش از ۲۰ فراز نهج البلاغه به تبیین نظریه مقاومت فعال و روشهای مبارزه با صهیونیزم پرداخته ام، اکنون در سلسله یادداشتهایی کوتاه، راهبردها و راهکنشها و راهکارهای پیشنهادی قرآن کریم در مواجهه اکنونی و فوری با رژیم صهیونیستی را بیان خواهم کرد:
1⃣ آیات سوره حشر و واژه "لینه" و روش جالب پیامبر در جنگ با قلعه یهودیان بنی نضیر:
یهودیان بنی نضیر،قبیله موذی و پرآزاری بودند که از هیچ فرصتی برای اذیت مسلمانان دریغ نمیکردند، در جنگ مسلمانان با یهود در مدینه، دژی مستحکم وجود داشت که نامش را میتوان گنبد آهنین گذاشت. درون قلعه را هم سرزمینهای اشغالی مینامیم که با این دژ محافظت میشد و قرار بود یهود عنود از آن بیرون ریخته شوند تا از آن نقطه به کارشکنی ادامه ندهند. مسلمانان حتی نتوانستند درون قلعه را تیر(موشک)باران کنند و یا دیوار قلعه را خراب (هَک و نفوذ) کنند. پس به دستور پیامبر، ابتدا شریانهای اقتصادی داخل قلعه را دچار اختلال کردند و کاری متفاوت کردند: شروع کردند به قطع نخل در نخلستانهای اطراف قلعه.
در روزگاران گذشته، خانه ها را به صورت تجمیعی در قالب یک روستا میساختند و زمینهای کشاورزی را در اطراف آن شکل میدادند. به این شیوه، تامین امنیت جامعه نیز بسیار آسانتر میشد که از طرق مختلفی از جمله دیوار و دژ و قلعه اطراف محل تمرکز جمعیت، حاصل میگشت. باغات اطراف، اموال مردم درون قلعه و منبع اقتصادی آنها بود.
میتوان تطبیقی بین این باغات در جنگ با بنینضیر و «شریان های واردات اقتصادی رژیم اشغالگر قدس» انجام داد. کاری که انصارالله یمن در جنگ غزه انجام میدهد برخاسته از این منطق قرآنی ست و واقعا موثر بوده است. نکته جالب آنکه از تعبیر قرآنی "لینه" در یک جنگ تاریخی، میتوان نسخه دیگری نتیجه گرفت:
پیامبر به شیوه جدیدی در آن جنگ، شریانهای اقتصادی یهود داخل قلعه را هدف گرفت، چون در آن مدت محاصره ، واردات و صادراتی از قلعه رخ نمیداد تا شریان بیرونی وجود داشته باشد و بخواهد هدف قرار گیرد، بنابراین آنچه هدف گرفت، حذف اموال افراد داخل قلعه و از کار انداختن پشتوانه های اقتصادی آنها در جنگ بود. اموالی که در خارج از قلعه و بدون حفاظ و دژ و گنبد آهنین بود مورد هدف قرار گرفت. مفسران معتقدند که به کنایه از همین آسانیِ جنگ به «لینه» (نرم) نام گرفت تا خداوند در ادامهی سوره به مسلمین یادآوری کند که کار سخت نظامی در این جنگ انجام ندادند و این روش، سریعتر و آسانتر جواب میدهد.
بر اساس پیشنهادات قرآن، به محور مقاومت و کنشگرانش خیلی توصیه ها می توان کرد. توصیه به این که محاصره را کامل کنند: اعم از ناامن کردن پروازهای رژیم، تا فعال کردن همه اضلاع زمینیِ محاصره مانند سوریه و کرانه باختری (و اردن) و ناامنی مدیترانه و بنادر دریایی و مسیرهای دریایی. و میتوان توصیهای به آحاد مسلمانان داشت: به اموال خصوصی اهالیِ رژیم ضربه بزنید.
برای قطع شریانهای اقتصادی یا تکمیل محاصره، نیاز به کار امنیتی و نظامی است که از هرکسی بر نمیآید و کار مجموعه های حرفه ای نظامی است . خوب یا بد، هنوز کسی خط لوله باکو و کشتیهای ترکیه و میدانهای گازی درون رژیم را ناامن نکرده است. عملیات استشهادی در کرانه باختری هم هنوز کمتر از چیزی است که باید باشد، بنابراین یک راهکار جدید آن است که «هزینه ضربه را پایین بیاوریم و تعداد ضربات را بالا ببریم و ضربات اقتصادی موثر بزنیم» تا همه مسلمانان و جریانات کوچک مقاومت بتوانند آن را انجام دهند.ضربه زدن به اموال اهالی و طرفداران رژیم در هر جای جهان، از این جنس است.
فقط نیاز به یک منبع از داده ها و اشتراک گذاری آن داریم، که اموال صهیونیست ها را در همه کشورهای جهان خصوصاً امارات و احیاناً ترکیه و سایر کشورها، مشخص و معرفی کند. اموال سران و مسئولین رژیم که خارج از رژیم اموالی دارند.
سرانجام ماجرای بنی نضیر چه شد؟ قطع لینه، باعث شد یهودِ مالدوست مال پرست خودش از ادامه جنگ منصرف شود و در کمال ناباوری (ما ظننتم ان یخرجوا...) همین حربهی ساده برای یهود لجوج جواب داد و بازدارندگی ایجاد کرد درحالی که شاید برای اقوام دیگر چندان جواب نمی داد. بنی نضیر به مذاکرات و «آتشبس» پیوست و نهایتا از سرزمین های اشغالی اخراج شدند و قلعه توسط مسلمانان فتح شد.
👇👇ادامه یادداشت👇👇
@andishehaye_noorani
2⃣ استراتژی قرآنی "غلظت شدید"و "ضربات مستمر و موثر":
صهیونیستها بسیار بزدل هستند و حتی با برساختهای رسانه ای هم نتوانستند ترس عمیق خود را پنهان کنند، بنابراین یک سوال راهبردی در مواجهه ما و آنها پیش می آید که چرا جبهه مقاومت باید مستمرا به اسراییل ضربات پی در پی و موثر بزند و چرا ایران باید مجدد به اسراییل حمله کند؟ و چرا یک لحظه نباید به این سگ هار فرصت نفس کشیدن داد؟
ابتدا دقت کنید که اسراییل اساسا حق قانونی حمله به ایران و هیچ کشوری را ندارد و واژه «پاسخ» برای او صدق نمی کند، بلکه ما اخیرا پاسخ جنایت او در قلب تهران را دادیم.
برخی نوشتند «وعده صادق ۲» در پاسخ به هنیه و سیدحسن نصرالله بود!! حال آنکه این عملیات به تعبیر رهبری حداقلی بود و حتی پاسخ خون پاک هنیه هم نبود و حتما باید سران مهم آنها را زد و هنوز پاسخ جنایت آنها در شهادت شخصیت بی بدیلی مثل سیدحسن داده نشده است.
هنوز لیست مفصلی از جنایات اسراییل مثل شهادت فخری زاده و سید رضی و... هستند که متقابلا قصاص نکردیم و اخیرا هم خبر بمباران بیمارستان هلال احمر ایران رسیده که حتما باید در لیست تنبیه قرار داده شود.
هر نوع سستی مقابل یک سگ هار با هر توجیهی، یعنی تشویق او به حمله مجدد که خلاف اغراض ما از پاسخ یعنی تحقق «بازدارندگی دائمی» است. باید پاسخ هر اتفاقی را را برای خودمان محفوظ بدانیم و او بداند که دیر یا زود میزنیم.
الان هم در فضای افکار عمومی، احتمال وحشی گری مجدد صهیونیستها و حمله به خاک ایران وجود دارد، در هر حال اگر حماقت کرد و به ما حمله کرد و حتی فقط مراکز نظامی و یا اقتصادی را هدف قرار داد به قاعده قرآنی "غلظت" ، فورا پنج دسته از اهداف راهبردی در دستور کار مسوولان نظامی و موشکی قرار خواهد گرفت :
🔸زیرساختها و فرودگاه ها و آشیانه های هواپیمای پیشرفته نظیر اف۳۵
🔸انبارهای سلاح در درون و بیرون شهرها و شهرک ها
🔸ساختمانهای مراکز امنیتی مثل موساد و شاباک
🔸سران نظامی و جنگی اسراییل
🔸مراکز حساس پالایشگاهی و نیروگاهی و زیرساختی اسراییل
سوره توبه آیه ۱۲۳ پاسخ ما را مشخص کرده است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ.
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
💢فردوسی رستم های فلسطین کجاست؟
✍ دکتر علیرضا معاف
ظهور خدا در عالم به "کلمه" است که فرمود:"ان یقول له کن فیکون"؛اما چرا "کنش" ما به "کلمه" ما تبدیل نمیشود؟
دوباره میپرسم،چرا "کنش ها و واکنش ها و تراکنش های" جبهه مقاومت تبدیل به "کلمه و کلمات" نمیشود؟
چرا "رویداد"های ما "روایت" و "رخداد"های ما "حکایت" نمیشود؟
چرا "گدازه" های فلسطین و لبنان در قالب "گزاره" نمیریزد و از "استقامت یمن"،"استعاره سخن" تولید نمیشود؟
چه کسی باید "شاهنامه" قهرمانان بی بدیلی به نامهای سیدحسن نصرالله و ابراهیم عقیل و قاسم سلیمانی و یحیی سنوار و ابومهدی المهندس را بنویسد؟
راویان روایتهای زینبی عاشوراهای پی در پی امت محمد کیانند؟
چرا به حکمت نزول "علمه البیان"پس از "علم بالقلم"توجه نمیکنیم؟
چرا نرم افزار ما در تولید مفهوم از سخت افزار ما در خلق مصداق عقب افتاده است؟
حماسه سرای "حماسه حماس" کیست؟ داستان اسطوره هایی چون سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار را چه کسی مینویسد؟
چه عجیب که در جنگ روایتها و نبرد حکایتها و مچ اندازی قضاوتها ، میدان را واگذار کرده ایم و به "لسان قوم " (و نه لسان قم)،با مردم تکلم نمیکنیم.
چرا جهاد شهید سید حسن نصرالله رو با جهاد تبیین و جهاد کبیر و جهاد با زبان نصرت نمیدهیم؟
چرا مجاهدان "جاهدوا بالسنتهم" پیوست مجاهدان "جاهدوا بانفسهم" نیستند و "وعده صادق ۱ و ۲ " با لسان صدق و صادق،پردازش و پرزنت نمیشود؟
بایسته و شایسته است که در میانه این نبرد تاریخی با طبقات مختلف اجتماع، قصه پرغصه سرزمین کنعان را گفتوگو کنیم، هم از باب وظیفه و تکلیف و هم از جهت انسانیت و هم از حیث فتوت و مروت و اخوت و البته از باب حکم.
حکم آن مرد شجاع که در ابتدای "اتوبان موشکی تهران-قدس"، نماز جمعه نصر را خواند تا به زودی و "روزی نزدیک" در انتهای این اتوبان ، نماز را در مسجدالاقصی بخواند و آیات ابتدایی سوره اسراء را تفسیر عملی کند. حکم مردِ یکتایِ زمانۀ ما، جهاد تبیین و روایت و نوشتن و گفتن و شنفتن و اقناع است. خمینیِ ثانی، فرزند خمینی اوّل. نه چونان هملت پسر هملت.
امّا چه میخواهیم گفت؟
ماتن این متن کیست؟
متن و فرامتن و فرومتن و بینامتن روایت ما چیست؟
چگونه میتوان زوال و زدودن زمستان و زمهریرِ زهرِ مارِ صهیونیسم(Zionism) را به جوانان و نوجوانان فهماند؟
" نبی"(صاحب نبا و نبوت) بنابر تقریر فارابی و "فیلسوف شاه" بنابر تقریر افلاطون و "حاکم حکیم" بنابر تنظیم ارسطو و "نور بازتابیده از آینه محمدی "بنا بر اعتقاد ابن عربی و "ولی فقیه"(صاحب ولایت فقاهت و عدالت) بنا بر تقریر حضرت روح الله، در حرکت تاریخی خود برای همگن و همگون و همگرا و همگام شدن با نظام تکوین و تدوین و تالیف و تقدیر و از همه مهمتر آفرینش حماسه و خلق روایت فراگیر، نیازمند چهار زبان است:
زبان هنر و زبان علم و زبان برهان و زبان خطابه.
با زبان هنر است که طرح کلّی و نقشۀ ساختمان شهر فهمیده میشود، با زبان علم نخبگان این نقشه را قبول میکنند و به ساختنش رضایت داده و در پی محاسبات ظاهری این ساختن تلاش میکنند و با زبان برهان ، همگان به ضرورت موضوع اقناع میشوند و با زبان خطابه عموم مردم برای ساختن آن نقشه تهییج شده و در ساختنش مشارکت میکنند و "امر نخبگانی" به "امر تودگانی" تبدیل میشود.
بنابراین هر ترانه سرایی از شاهکارهای قهرمانان مقاومت شامل تارهای این چهار شاخه خواهد بود.
امّا پودهای این بنا را شاخههای علوم و فنون مختلف و متنوع و استدلالهای هر حوزه دانشی میسازند.
امنیت،سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، ادبیات و .... وقتی بنای اول ساخته شد، بنابر اصلِ «یک دست صدا ندارد»، صدایی نخواهیم داشت. اگر این درک راهبردی را نظرگاه و نقطه عزیمت حرکت خود بدانیم، نیازمند یک عملکرد موازی نیز هستیم تا برخورد دستها، زایش صدا را صادر کنند. دو دست را با هم میخواهیم، دستی که در میدان عزم و رزم میجنگد و حماسه میسازد و دستی که در صحنه روایت،مینویسد و کلمه میسازد .
باید بتوانیم در ذهن و زبان و قلب هنرمندان انفاذ کنیم و از دل این نفوذ عاطفی، سخنِ محکمِ مستدلِ روشن جبهه مقاومت را به نحوی تبیین کنیم که نخبگان جامعه را اِشراب نماید و زمینۀ حرکت درونزای آنها را فراهم آورد و سپس، آنها به سیراب کردن آحاد جامعه بپردازند و در نهایت از صیرورت چنین مسیری است که با همراهی نخبگان و هنرمندان و راویان خواهیم دید که چگونه جنبش و انقلاب و نهضت ،شروع به قُلقُل کردن و وِلوِله بر پا داشتن میکنند.
👇👇ادامه یادداشت 👇👇
🆔@andishehaye_noorani
تا اینجای کار باید به حال اکثریت نظام دانشگاهی و حوزوی و نخبگانی تاسف خورد که در ماجرای فلسطین،تحرک لازم را ندارند.
چرا ندارند؟
کدام ظرفیّت و توانمندی و کدام زیرساخت باید این تولید محتوا را صورت ببخشد؟
کجاست طلبۀ فاضل و دانشجوی عدالتخواهی که به میدان بیاید و برای مردم تبیین کند، «چرا صهیونیسم جهانی و دولت یهود کنونی شرّ مطلق است؟»
و کجاست طلبۀ عالم و دانشجوی حق طلبی که بتواند با زبان رسانه و روزمرّۀ مردم و در قالب انواع و اقسام مثال ،
این تبیین را به رگهای حیاتی جامعه برساند و با ندای حنجره یا لنز دوربین یا قلم تیزبینانه خود، برای پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند و همسایه و همشهری و همکار خود نمایان سازد که هر ضربهای که امروز به صهیونیسم بزنیم، یاریِ انسانیّت و انسان بودن و انسان زیستن، در زمانه حیرت و عصر عسرت عصارۀ باقیمانده از دین و اخلاق و وجدان و شرافت و انسانیت است.
این عجز همگانی و رسانه ای در روایت مقاومت بی بدیل فلسطین و یمن و لبنان نشانه چیست؟ نشانۀ کوشا نبودن و بصیرت نداشتن و فکرنکردن و نَیَندوختن در وقت مناسب و درمانده شدن در هنگامۀ سرمایِ زمستان. اگر ما امروز دهها تبیین مبنامند و دغدغه مند و هدفمند بر غاصبانه بودن دولت یهود و ظالمانه بودن دولت جعلی و نامشروع بودن آن داشتیم و این ادله را در کنار صدها بیان خطابی و شعر و اثر هنری به مردم ایران و جهان ارائه میکردیم، وضعیت همین طور بود که هست؟ اگر این تبیین علمی و بیان خطابی با هنرمندی ترویج میشد، طیفهای بی تفاوت در کشورهای عربی و حتی داخل کشور خودمان به راحتی از کنار رخدادهای یک سال گذشته میگذشتند؟
سلاح صلاح و نجاح و فلاح حقجویان و حق پویان و حقگویان و حقیقتطلبان در همیشۀ تاریخ و همه جغرافیا، "کلمه" بوده و هست و خواهد بود. امروز ما یا کلمهناشناس شدیم یا نمیدانیم چگونه باید از کلمات بهره برد یا نمیتوانیم از کلمات استفاده کنیم. دردی بر روی درد و زخمی بر روی زخم و غصه ای بر روی غصه. امّا چرا چنین است؟ آیا جز این است که ما اهل کلمه نیستیم؟ ما نمیتوانیم با کلماتی گویا اثبات کنیم که چگونه کمک به فلسطین و نابودی غدّۀ سرطانی، اسباب رشد و تعالی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی همه مردم زمین را فراهم خواهد آورد. انسانی که قانع نشد و یا عالم نشد،بطور طبیعی سرگردان است و بهترین طعمه برای گرگهای رسانههای هرزه. داستان ،همان داستان نقش آفرینی عمارها در میانه جنگ صفین است. داستان سادهتر از این حرفهاست. چهل و پنج سال از شعار «فلسطین مسئلۀ اوّل جهان اسلام است» میگذرد و ما نتوانستیم یک متن درست و محکم و مستدل دربارۀ فلسطین داشته باشیم. ما در مسئلۀ فلسطین همچون نمازخوان بی وضو، هستیم، همچون زنبور بیعسل، همچون عالِم کم عمل، همچون پیامبر بیمعجزه، همچون کتاب بیسطر، همچون چراغ تاریک، همچون پرندۀ بیبال، همچون درخت بیثمر، همچون اشعار بیتشبیه، همچون دیگهای بیغذا، ولی روسیاه.برای "مساله اولمان" ،اولویت قائل نبودیم و روایت برتر تولید نکردیم و البته
این بار سخت را در تمام این سالها یک مرد برداشت، یک مرد که به اولویت انسانی و دینی فلسطین ایمان داشت و این ایمان او را به فکر واداشت و سخن گفت و سخن راند و سخن ساخت تا تکثیر شد، ولی نه تکثیرِ تکاثری، بلکه تکثیرِ کوثری.
مردی که آب در لانه و کاخهای نمرودیان و فرعونیان و قارونیان و هامانیان انداخت و سحرِ ساحرانِ این سلیطههایِ سلطهجویِ سستبنیاد را خنثی کرد. نعمت حضور مرد شجاع زمانه ما بر ما بخشیده شده است، به خاطر استقامت یاران باوفای آن مرد که یکی پس از دیگری شهید میشوند، آن مرد راه خود را خواهد رفت، با ما یا بی ما. مقتدایِ آن مرد، مادر اوست. ایستاده در پشت در. دری سوزان و میخی بر آن و ... . از چنان مقتدایی استوار، چنین کوهی پایدار، نه تنها ناممکن نیست، بلکه مرسوم است. این مسیر نورانی،راویانی میخواهد که نور را بشناسند.در این نبرد نور و تاریکی ،وظیفه سنگین و سختی داریم.
ایران و فلسطین و لبنان و عراق و یمن پر از قهرمانان اسطوره ایست، فردوسی این قهرمانان کیست و کجاست؟
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
💠 "های تِک معنویِ" اهل حق در برابر "های تِک نظامیِ" دشمن/ پیروزی با "اراده های آهنین" و "بنیان های مرصوص" است، نه "گنبدهای آهنین" و "خانه های عنکبوت"
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ در میان وسایل بجا مانده از شهید #یحیی_سنوار، کتاب دعا و تسبیح بود. اینها استعاره ای است از #قدرت_نرم رزمندگان جبهه حق.
⚠️ دعا و ذکر و معنویات همان اکسیری هستند که برای اهل حق مزیت ویژه ای با عنوان "قدرت نرم" ایجاد می کنند و در میدان جنگ و در مقابل "گنبد آهنینِ" دشمن، به آنان "اراده ای آهنین" و "شجاعت" و "قدرت ایستادگی" تا آخرین لحظه را می دهد و فلز وجودیشان را همچون "بنیان مرصوص" محکم می سازد و جلوی #عقب_نشینی_غیرتاکتیکی را می گیرد.
از این روست که قرآن کریم در کنار توصیه به "ثبات قدم" و "استقامت" در میدان جنگ، توصیه به "ذکر کثیر" می کند:
🔸"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثبُتوا وَاذكُروا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان! هنگامی که در جنگ با گروهی از دشمن روبرو می شوید، ایستادگی کنید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید"(انفال:٤٥)
⚠️ این قدرت نرم، یک "های تِک معنوی" و مزیت ویژه اهل حق است که دشمنان از آن بی بهره اند و تا وقتی این قدرت نرم در اهل حق باشد، پیروزی قطعی و نزدیک است.
🆔@andishehaye_noorani
🔴 صهیونیستها مردمانی هستند غرق در خیال خویش
چنان شیفتهی تصویر خود در آینهاند که از دیدن حقیقت عاجزند!
تنها به قوم و قبیلهی خود میاندیشند و دیگران را نادیده میانگارند!
و همین خودبینی، چشم خِرَدشان را کور کرده است ...
خودشیفتگی آنها خودآگاهی را از ایشان سلب کرده است.
بعد از شهادت #یحیی_سنوار؛
👈 با شتاب و غرور، فریاد پیروزی سر دادند. گفتند قهرمانی را از پای درآوردهاند، اما بیهیچ نقشه و تدبیری و کاملا اتفاقی و ناگهانی!
👈 مکان نبرد را فاش کردند، کاملاً نزدیک به خود، یعنی در ۱۵۰ متری استقرار نیروهای خودشان!
👈 از وسایل همراهش سخن گفتند؛ سلاحی برای نبرد، تسبیحی برای نیایش و عطری برای دلانگیز بودن در لحظه پرواز!
👈 اما تصویر واپسین لحظات زندگیاش، حقیقت را آشکار ساخت؛
تنها و زخمی، اما استوار چون کوه؛
با چهرهای پوشیده؛
تا آخرین نفس برای آرمانش جنگید؛
در برابر دشمنی ترسو که با تانک به هماوردی یک نفر تنها رفت!
آنها نفهمیدند چه کردند؛
ناخواسته مردی را نشان دادند که آخرین نفس را هم پای مقاومت گذاشت و باب نصرت الهی را گشود.
تصویر قهرمانِ باشکوهِ اهلِ سنتِ داستان تا سالهای سال برای جهان اسلام و به خصوص اهل سنت تصویر خواهد شد و آرمان خواهد ساخت.
آن چوبی که سنوار که در واپسین لحظات پرتاب کرد، کار اسرائیل را خواهد ساخت؛
خدا دشمنان ما را از احمقها قرار داده است.
✍ حجتالاسلام سیفاللهی
🆔@andishehaye_noorani
15 سرفصل در ارادت به شهید سنوار.pdf
334.1K
💢 ۱۵ سرفصل در اظهار ارادت عمیق به شهید یحیی سنوار....
💢 از تصویر چشمان محسن حججی تا تصویر دستهای قلم شده یحیی سنوار، حجت های روزگار هوش مصنوعی و کوانتوم
✍علیرضا معاف
#یادداشت_تحلیلی
🆔@andishehaye_noorani
🔰در گوشهای، چندنفری از همسایگانمان نشسته بودند، چای مینوشیدند، بعضیها سیگار میگیراندند و دود میکردند و از دلمشغولیها و نگرانیهایشان میگفتند.
آنها از عزت و کرامتی که نیروهای مقاومت از زیر لگد اشغالگران بیرونش کشیده بودند احساس افتخار میکردند و از فرداهای نامعلوم میترسیدند.
آیا وضعیت به همین شکل باقی میماند؟ آیا نیروهای اشغالگر به اردوگاه حملههای سنگینتری نمیکنند؟ یا خشمشان را روی سر مردم بیچاره بمباران نمیکنند و اردوگاه را با ساکنانش یکجا نمیسوزانند؟
حرفها متفاوت بود، اما نظر غالب بر این بود که باید به میدان آمد و هر کسی به نوعی میگفت دیگر چه چیزی برای از دست دادن داریم؟ فقط خانهای آن هم زیر ساطور دشمن، پس چرا باید بترسیم؟
اینگونه صحبتها همیشه در یک نقطه به پایان میرسید: «والله... یک دقیقه با عزت و کرامت زندگی کنیم بهتره تا هزار سال زیر تیغ نیروهای اشغالگر.»
📌بخشی از رمان «خار و میخک» نوشته شهید #یحیی_سنوار دبیر فقید دفتر سیاسی حماس
🆔@andishehaye_noorani
💠 چرا غربگرایان داخلی از پیروزی ترامپ ناراحتند؟
✍ شبیر فیروزیان
🔰قرآن کریم دو مصداق خاص از دشمنان خارجی برای جامعه اسلامی زمان پیامبر(ص) برشمرده است: «یهودیان لجوج» و «کفار و مشرکین لجوج قریش».
تأمل در آیات قرآن کریم و وقایع تاریخی نشان می دهد که هرچند هر دو دسته از دشمنان رسول خدا(ص) در یک درجه از دشمنی با رسول خدا(ص) بودند، اما گروه اول، یعنی دشمنان یهودی و (بعضاً مسیحی) که در برخی موارد در قرآن کریم از عنوان کلی «اهل کتاب» نیز از آنها یاد شده است، از خطر بیشتری برای نظام اسلامی برخوردار بود.
به نظر می رسد یک علت پرداختن بسیار زیاد قرآن کریم به مسائل اعتقادی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی مربوط به اهل کتاب، خطر بیشتر آنان نسبت به مشرکین مکه، برای جامعه اسلامی بود؛ و این خطر بیشتر به دلیل ظاهر الصلاح بودن آنان بود. اهل کتاب که خود را صاحب علم و کتاب الهی می دانستند، در مواجهه با حکومت اسلامی پیامبر(ص)، نسبت به مشرکین مکه، به ظاهر موجه تر و معقول تر برخورد می کردند. آنان همواره دستان چدنی شان را در زیر دستکش مخملینی پنهان می کردند و در ابتدای ورود پیامبر(ص) به مدینه نیز با ایشان پیمان عدم مخاصمه امضاء کردند. همین ویژگی ها بود که موجب می شد تا در مواردی که آنان با نقض عهد های مکرر با کفار قریش برای سرنگونی حکومت اسلامی همدست می شدند، برخی خواص و یاران پیامبر(ص) که علی رغم نهی شدید خداوند و پیامبر اکرم(ص) با یهودیان مراودات فرهنگی، علمی و سیاسی داشتند، از پیامبر(ص) می خواستند نسبت به آنان سهل گیری روا دارد.
به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم، دقیقاً در نقطه مقابل، در بسیاری از آیات تعابیر بسیار تندی بر علیه اعتقادات و مواضع سیاسی آنان بکار برده است و پرده از ظاهر منافقانه آنان برداشته است. (برای نمونه رجوع کنید به آیات سور مبارکه بقره، آل عمران و بخصوص مائده)
در برخی آیات، رفتار منافقانه دشمنان اهل کتاب برای مسلمانان تشریح شده است:
🔸«وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ؛ و چون نزد شما مىآيند، مىگويند: «ايمان آورديم.» در حالى كه با كفر وارد شده و قطعاً با همان [كفر] بيرون رفتهاند. و خدا به آنچه پنهان مىداشتند داناتر است.» (مائده: 61، همچنین رجوع کنید به: آل عمران: 119)
خداوند در آیه دیگری می فرماید:
🔸«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا؛ بطور مسلم يهود و مشركان را دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت.» (مائده: 82)
دقت در این آیه نشان می دهد که هرچند خداوند شدت دشمنی هر دو گروه (یهودیان و مشرکین مکه) را یکسان می داند اما با مقدم داشتن «یهود» بر «الذین اشرکوا»، خطر دشمنی یهودیان ظاهر الصلاح برای مسلمانان را بیشتر از مشرکینی می داند که به صراحت دشمنی شان را در رفتار و گفتار ابراز می داشتند.
در برخی از آیات دیگر نیز مسلمانان از دوستی با این دسته از دشمنان، نهی و یا توبیخ شده اند:
🔸«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد، يهود و نصارى را دوستانِ [خود] مگيريد.» (مائده: 51، همچنین رجوع کنید به: مائده: 57 و آل عمران: 118)
جالب است که آیه بعد از این آیه شریفه، بیماردلانی را توصیف می کند که در دوستی با دشمنان ظاهرالصلاح، سر از پا نمی شناسند و نمی توانند آن را پنهان کنند:
🔸«فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ؛ كسانى كه در دلهايشان بيمارى است را می بینی که در [دوستى] با آنان شتاب مىورزند.» (مائده: 52)
تعابیر «فَتَرَى» و «ُیسارِعُونَ» گویای این واقعیت است که این اشتیاق بیماردلان به سمت دشمنان ظاهرالصلاح، در رفتار و گفتارشان «قابل مشاهده» است.
🔰همه این موارد و موارد متعدد دیگری در قرآن کریم نشان می دهد که ظاهراً مسئله دوستی با دشمنانی که از ظاهر موجه تری برخورداند، در صدر اسلام نیز مانند این روزها، بسیار مبتلابه مسلمانان بوده است؛ و اصولاً علت اشتیاق برخی بیماردلان به ایجاد رابطه دوستی با این طیف از دشمنان، همین بوده است که به دلیل ظاهر موجه تر و وجود دستکش مخملین در دستان آنان، دست این دسته از خواص منافق برای توجیه این رابطه نزد پیامبر(ص) بازتر بوده است.
بنابراین به راحتی می توان علت ناراحتی منافقان و بیماردلان سیاسی از پیروزی ترامپ جمهوری خواه در آمریکا را درک کرد؛ و آن چیزی نیست جز بسته شدن راه بزک کردن ساده تر دشمن شیطانی و فریب دادن راحت تر افکار عمومی و تحریف آسان تر واقعیت.
🆔@andishehaye_noorani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آرزوی محبوبترین قاری جهان
⭕️ ۵۳ سال پیش مجری از استاد عبدالباسط میپرسه آرزوی شخصی که داری رو به ما بگو
@andishehaye_noorani