💠صد در صد اشتباه بود‼️
🔻کریس مورفی و رو کانا، دو سناتور ارشد آمریکا:
🔹️از دولت آمریکا میخواهیم در سریعترین زمان ممکن به برجام بازگردد.
🔹️با رویکرد ترامپ نه تنها ایران به میز مذاکره بازنگشت بلکه برنامه هستهای خود را نیز از سر گرفت.
🔹️فشار حداکثری صد در صد اشتباه بود و یک شکست محسوب میشود. ما همچنان خود را برای بازگشت به برجام آماده میکنیم.
🔹️آمریکا نباید بر پیش قدم شدن در بازگشت دوباره به برجام تردید کند.
🔹️فشار حداکثری شکست بزرگ ما بود و ما همچنان در همان وضعیت هستیم.
💠سند راهبردی ایران و چین؛ آنچه باید بدانیم و آنچه نمیگویند‼️
🔻امضای سند نقشه راه ۲۵ ساله همکاریهای جامع راهبردی ایران و چین با موجی از حاشیهسازیهای مبتنی بر تحریف از سوی جریانهای مختلف داخل و خارج کشور مواجه شده است.
🔹این اتفاق مهم بدلایل متعدد که مهمترین آن جلوگیری از برونرفت ایران از زیر فشار تحریمهای حداکثری غرب است، سوژه جبهه رسانهای نظام سلطه شد تا با وارونهنمایی، افکار عمومی داخل را نسبت به آن بدبین کنند.
🔹تولید محتوای رسانهای با استفاده از تکنیک جنگ روانی «حرکت از پله دوم»، ماموریت اصلی این جریان است که متاسفانه با همراهی برخی فعالان داخلی بیشترین سهم را در تحریف واقعیت و ایجاد نگرانی داشته است.
🔻توجه به نکات زیر نشان میدهد که امضای چنین سندی اتفاقا مبتنی بر منطق دیپلماسی فعال و همهجانبه و تامین حداکثری منافع ملی است
🔹گرچه تولید ناخالص داخلی اقتصاد آمریکا از چین بسیار جلوتر است، اما قدرت خرید چین از آمریکا بالاترست، لذا برای ایران که نیازمند ارزآوری و ترغیب سرمایهگذاران خارجی است، چنین سندی کاملا ضروری است.
🔹چین دومین کشور قدرتمند و فعال جهان است و ایران هم با وجود همه دشمنیها به نقطه قابل اتکائی از توانمندی و ثبات داخلی و اثرگذاری بینالمللی رسیده، پس واضح است که در شرایط تحریم، منطق «دیپلماسی هجومی» مبتنی بر «راهبرد مقاومت فعال» حکم میکند که ایران به بدیلهای دیگر بیاندیشد.
🔹این سند در حوزه اقتصادی مانند تحقق سرمایهگذاری سنگین چین در ایران و همکاری ایران در تحقق طرح «یک کمربند یک جاده» که متاسفانه بدلیل برخی نگاههای افراطی معطوف به غرب تاکنون مغفول بوده، شکوفایی ظرفیت ژئوپلیتکی و ژئواکونومیکی کشور را تحقق خواهد بخشید.
🔹کمربند راه ابریشم نوین دربردارنده دالانهایی است که دو دالان آن بدلیل عبور از ایران بر امنیت ملی کشور تاثیر زیادی خواهد داشت و حفظ امنیت ایران را بعنوان کشوری ژئواستراتژیک برای دیگر بازیگران فعال با اهمیت خواهد کرد.
🔹ارزش ایران در ژئوپلیتیک انرژی واجد اهمیت فراوان است. باید به این نکته توجه داشت که ایران همواره یکی از سه صادرکننده مهم نفت به چین تا پیش از اعمال تحریمهای ترامپ بوده است، لذا بازیگری ایران در این کلانپروژه برای امنیت ملی و توسعه همهجانبه کشور سرنوشتساز خواهد بود.
🔹جای شگفتی نیست که ایالاتمتحده روابط راهبردی ایران و چین را هدف قرار دهند، چه، دکترین سیاست خارجی دموکراتها مانند جمهوریخواهان ایجاب میکند اضلاع بلوکهای جدید قدرت در هندسه آینده نظام بینالملل که نظم موجود مبتنی بر تک ابرقدرتی آمریکا را به چالش میکشد زیر فشار قرار بگیرند.
🔻بنابر آنچه گفته شد؛
🔹توافقنامه چین و ایران گامی تعیینکننده در احیای راه ابریشم خواهد بود که قدرت مانور ایران را در روندهای ژئواکونومیک منطقه افزایش داده و دیگر قدرتهای اقتصادی را به سرمایهگذاری در اقتصاد و زیرساختهای ایران، بهویژه بنادر و شبکههای راهها ترغیب خواهد کرد.
🔹منافع اقتصادی این همکاری راهبردی بدلیل رویکرد غیر استعماری چینیها نه تنها به استقلال کشور خدشهای وارد نخواهد کرد که با کمک به تحرک ظرفیتهای داخلی و خنثیسازی تحریمها و در نتیجه بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشور، باعث تقویت مجدد موقعیت کشور در مذاکره با اتحادیه اروپا خواهد شد
هدایت شده از آنتی نفوذ
@Mohsen5541
⛔️عصبانیت جواد ظریف از گاندو برای چیست؟
👈عصبانیت از گاندو
جواد ظریف معمولا به لبخند زدن در مقابل غربی ها و با اخم هایش در مجلس شورای اسلامی (در پاسخ به نماینده های مردم ایران) شناخته میشود . او اخیرا در خصوص گاندو از واژه ی "سراسر دروغ" استفاده کرده است .
مالک شریعتی (نماینده مجلس شورای اسلامی) درباره اظهارات اخیر ظریف گفته است : ناراحتی ظریف از سریال گاندو نیست. او از بهم خوردن طراحی ذلیلانه اخیرشان عصبانی است. میخواستند "اقدام سازنده" را مقابل "اقدام راهبردی" علم کرده، آمریکا را بدون "عمل قطعی" و راستی آزمایی در 3گام به برجام بازگردانند و شب نیمه شعبان جشن پیروزی بگیرند
📡کانال آنتی نفوذ قم
https://eitaa.com/antinofoozeqom
💠چند نکته درباره مصاحبه سردار جوانی
📝 یعقوب ربیعی
صحبتهای سردار جوانی معاونت سیاسی سپاه که در آن از سعید محمد صحبت کرده بود بازخورد های زیادی داشت که پیرامون آن چند نکته لازم است:
✅ صحبتهای معاون سیاسی سپاه قبل از نشانه گرفتن سردار سعید محمد یک ادعا را نشانه گرفت و آن هم ادعای جریان غرب گرا و پروپاگاندای رسانهای ضد انقلاب بود که می گفتند سپاه با آوردن سعید محمد به دنبال مهندسی کردن انتخابات است.
💠 مصاحبه سردار جوانی یک مقدمه و یک موخره دارد. مقدمه آن تبیین دکترین سیاسی سپاه است که به قول دکتر جوانی به صراحت ورود مصداقی به انتخابات را ممنوع و آن را حرام شرعی میداند و موخره آن تبیین موضع سپاه درباره کاندیداتوری سعید محمد است.
⁉️ اما تخلف سردار محمد چیست؟ محمد تخلف اقتصادی یا امنیتی نداشته است بلکه تخلفش از زبان سردار جوانی به عنوان یک مقام اجرایی و متولی امور سیاسی در سپاه یک عبارت ساده است و آن هم حضور در انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی.
💠 قطعا هر فردی حق دارد خود را به محک رای مردم بگذارد اما یک فرد نظامی در اولین قدم باید مراحل قانونی آن را طی کند تا تهمتی متوجه نهادی مانند سپاه نگردد. این دقیقا همان مر قانونی در دکترین سیاسی سپاه است. این نکته دقیقی است اگر برخوردی لازم است گروهبان و سردار فرقی نمی کند.
🔰اما در صحبتهای سردار جوانی یک نکته مغفول ماند و به آن اشاره نشد و آن هم رفتارهای احساسی جریان انقلابی است که سریعاً تحت تاثیر فضای رسانهای مجذوب این و آن می شوند و بعضا چنان آش شور می شود که برخی کاندیداها حالت قدیسانه یا منجی به خود می گیرند
💠جریان انقلاب باید دیر یا زود به این نکته می رسید و جملات سردار جوانی شاید کاتالیزوری باشد برای فهم این نکته که دوره شخص محوری و منجی محوری گذشته است. راهکار اشخاص نیستند بلکه تفکر است و برنامه و فعالیت جهادی.
💠به عقب برنمیگردیم...
اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ برای دومین بار طی یک دهه اخیر موفق شد که شوک تحریمهای آمریکا را رد کرده و در ریلی صحیح قرار گیرد. این موفقیت یک بار در سال ۹۱ کسب شده بود و به تعبیر ریچارد نفیو از معماران اصلی تحریمهای ایران در وزارت خزانهداری آمریکا، ایران توانسته بود از طوفان تحریمها عبور کند. روی کار آمدن دولت آقای روحانی و گره زدن اقتصاد به سیاستخارجی و برجام اما همه چیز را خراب کرد. واردات رونق گرفت و تولیدی که میرفت تا اقتصاد ایران را شکوفا کند، قربانی تفکر غلطی شد که میپنداشت "خریدار حرفهای" شدن، امنیت میآورد و لذا بازار ایران را جولانگاه کالای خارجی کرد.
با خروج آمریکا از برجام، اقتصادی که مجددا به شیر نفت متصل شده بود، بار دیگر دچار شوک شد. هرچند تفکر غالب در دولت این بود که در شرایط تحریم نمیتوان اقتصاد را مدیریت کرد و چارهای جز رفع تحریم نیست، اما مجموعه اقتصاد کشور در مسیر تعادل جدید قرار گرفت تا اثر تحریم را دفع کند. در ماههای اخیر که حقیر به استانهای مختلف کشور سفر کردم، تقریبا هیچ تولیدکنندهای را ندیدم که از خروج آمریکا از برجام خوشحال نباشد. تولیدکنندهای در تبریز میگفت از زمان خروج آمریکا از برجام سفارشهای ما ۳ برابر شده چون دیگر واردات کالایی که ما تولید میکنیم، انجام نمیشود. یا یک قطعهساز خودرو که موفق به تولید قطعات حساس خودرو شده بود، نگران بود که با بازگشت خودروسازهای فرانسوی به ایران، این دستاوردها نابود شود.
امروز که آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی میکردم، دیدم در ۱۱ماهه سال ۹۹ به اندازه دو سال اجرای برجام(۹۵ و ۹۶) جواز تاسیس صنعتی صادر شده است. در سالهای ۹۵ و ۹۶، مجموعا ۳۷۷۵۵ جواز تاسیس واحد صنعتی صادر شده بود. اما در ۱۱ماهه ۹۹ که سال اقتصاد بدون برجام و سال فشار حداکثری آمریکا بود ۳۶۱۶۲ جواز صادر شده است (با ۴۰٪ افزایش نسبت به ۹۸).
طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ نیز ۲.۲ درصد بوده است. تجارت خارجی کشور برخلاف حامیان FATF با وجود قرار گرفتن در لیست سیاه این نهاد نه تنها صفر نشد، بلکه رقم ۷۳ میلیارد دلار را ثبت کرد. فروش نفت ایران به ارقام قابل توجهی رسیده و برخلاف دوران برجام که پول صادرات نفت در بانکهای مشتریان بلوکه شد، امروز ارز حاصل از صادرات نفت نیز به کشور بازمیگردد و در اختیار تامین نیازهای مردم قرار میگیرد. با خروج برندهای خارجی از کشور، تولید لوازم خانگی بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۸ رشد کرده است؛ و این لیست را میتوان همچنان ادامه داد.
منتهی راقم این سطور میخواهد نام این وضعیت را "موفقیتهای غیرسیستماتیک" بگذارد. برای دومین تجربه عبور از شوک تحریم، از بخشهای مختلف دولت تا نهادهای انقلابی تا بخش خصوصی فعالیتهای مجاهدانهای انجام دادند، اما وقتی جهتگیری اصلی و مرکزی در دولت، چیز دیگری است و همچنان خواب احیای برجام دیده میشود، نمیتوان و نباید انتظار موفقیتهای بزرگ و سیستماتیک داشت.
دولت جوان و انقلابی قرار نیست مشکلات کشور را با معجزه حل و فصل کند. حاکم شدن تفکری که نگاهش به دست بیگانه نیست و میخواهد یک بسیج عمومی برای پشتیبانی و مانعزدایی از تولیدکنندگان توانمند ایرانی ایجاد کند، به یاری خدا ما را در جنگ اقتصادی پیروز خواهد کرد. فراموش نکنیم که در جنگ تحمیلی با رژیم بعث، پیروزیها با کنار رفتن تفکر لیبرال آغاز شد. در جنگ اقتصادی با رژیم آمریکا نیز چنین باید....
جبرائیلی
💠واشنگتن دنبال احیای مذاکره است، نه احیای برجام
وال استریت ژورنال و چند منبع دیگر ادعا کردهاند که در نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار میشود، بناست تیم آمریکا نیز بدون مذاکره مستقیم با تیم ایرانی حضور یابد.
چند روز پیش وزارت خارجه فرانسه گفته بود که به دنبال یک جایگزین برای مذاکره مستقیم واشنگتن-تهران هستند و ظاهرا این ایده مضحک مذاکره نیابتی را یافتهاند. مگر دو تا بچه با هم قهر کردهاند که هر دو در جلسه مشترک حاضر شوند اما با هم سخن نگویند؟ مثلا قرار است آمریکا اگر حرفی دارد به بغلدستی بگوید و او آن را به ایران منتقل کند و بالعکس؟ مگر مسئله ایران، اینهاست؟
امیدواریم که تیم ایرانی زیر بار این طراحی مضحک که هدفی جز احیای مذاکرات برای طرح خواستههای فرابرجامی آمریکا ندارد، نرفته باشد. دولت جدید آمریکا نشان داده است که به دنبال احیای برجام نیست، بلکه به دنبال احیای مذاکراتی است که شیرینی امتیاز گرفتن و امتیاز ندادنهایش را نمیتواند فراموش کند.
آمریکا برای خروج از برجام با کسی مذاکره مستقیم یا نیابتی نکرد که امروز برای بازگشتش به برجام نیازی به مذاکره باشد. تعهدات طرفین در برجام روشن است و سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی بیان شده است: آمریکا باید تحریمها را بردارد. سپس ایران برداشته شدن تحریمها را راستی آزمایی خواهد کرد و در صورت تایید، اجرای تعهدات هستهای را از سر خواهد گرفت.
این راهبرد، کاملا منطقی و عقلانی است. دولت ایران در دوره برجام به طرف آمریکایی اعتماد کرد و همه تعهدات هستهای خود را اجرا کرد، سپس آژانس انجام این تعهدات را راستیآزمایی کرد و بنا شد غربیها تحریمهای خود را بردارند که در عمل برنداشتند و به تعبیر معروف رئیس کل وقت بانک مرکزی آنچه عاید ایران شد، "تقریبا هیچ" بود. نباید فراموش کنیم که نفتی که ایران در دوره برجام فروخت، پولش در مقصد بلوکه شد و آقای زنگنه اخیرا به این فاجعه عظیم اعتراف کرد و گفت که پس از برجام پول نفت باز میگردد: "در این دوره(پس از خروج آمریکا از برجام) ما طلبی نداریم و طلبها برای دوره پیش از تحریمهاست(یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام)، زیرا آنها در سیستمهای رسمی بوده و باقیمانده است".
نباید این تجربه غلط بار دیگر تکرار شود. آمریکا از برجام خارج شده و ایران پس از یک سال فرصت به طرفهای دیگر برجام برای جبران خروج آمریکا، کاهش تعهدات هستهایاش را آغاز کرده است. نباید فراموش کنیم که اروپاییها یک سال ایران را با SPV و اینستکس و... سر کار گذاشتند. هر کسی که در عمرش یک معامله عادی هم کرده باشد، میداند که
چگونه باید از چنین طرفهای معاملهای حق خود را بگیرد یا حداقل در معاملات جدید پذیرای کلاه قبلی نباشد.
مردم عزیز ایران بدانند هر مسیر دیگری جز راهی که رهبر انقلاب نشان دادند، منجر به برداشته شدن تحریمها نخواهد شد؛ و اگر آمریکا این مسیر را نفی کند، بلاتردید در پی تشدید فشارها از کانال مذاکره و طرح مسائل جدید است.
جبرائیلی
💠آقای جهرمی! این سخنان
سند محکومیت خود شماست
🔹وزیر ارتباطات به اعتماد آن لاین گفته است:
🔸"اینترنت ماهوارهای خواهد آمد و مردم هم از آن استفاده خواهند کرد. حکمرانی همه دنیا دچار چالش خواهد شد، هدف هم فقط ایران نیست، هدف تغییر تکنولوژی و سبک زندگی در دنیاست.
🔸ما میگوییم مردم، ظرفیتهای عمومی و جوانان، اما وقتی به میدان عمل میرسیم اینها را کجا میبینیم؟ در این نظام حکمرانی که تعریف میکنید جایگاه مردم چیست؟
🔸آمریکا با هوشمندی روی نقاط قوت ما اعمال تحریم میکند. در چنین فضایی باید مولفههای قدرت خودتان را در آینده بسازید، این مولفهها با سرکوب به دست نمیآید".
🔹مباحث خوبی است و انتظار می رود ایشان در همین قالب پاسخ دهد:
♦️آیا کشورهای پیشرفته یا قدرت های نوظهور در دنیا، به خاطر این که احتمالا اینترنت ماهواره ای خواهد آمد، فضای مجازی و رسانه ای را بی در و پیکر رها کرده اند؟
🔹از فرانسه و انگلیس و آلمان و هلند و دانمارک و نروژ تا چین و روسیه و ژاپن و ترکیه، هر کدام برای فضای مجازی، چهارچوب های نظارتی و قانونی جدی معین و طرف خارجی را وادار کرده اند به این ضوابط متعهد بماند.
♦️آنهایی که توانمندی و درایت بیشتری داشته اند، به شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های ملی هم اهتمام کرده اند تا وامدار مطلق دیگران نباشند. رویکرد دولت و وزیر ذی ربط ما در قبال این قاعده فراگیر جهانی، یک استثنای غیر خردمندانه است.
🔹دوم: آقای جهرمی هشت سال وزیر و معاون وزیر بوده، اما تازه یاد نقش مردم و ظرفیت جوانان افتاده. از نگاه مدیریت متبوع ایشان، مردم جز ماشین رای و محل تامین کسری های بودجه (در بورس و ...) بودن، چه موضوعیت دیگری داشته اند و چه نقشی به آنها سپرده شده؟
♦️آیا می شود باب واردات بی رویه و نشستن سر سفره محصولات و خدمات خارجی از همه رقم را گشود، تولید و ابتکار را بر زمین زد، و کشور را در عرصه های مختلف وامدار خارج کرد، و ضمنا از نقش دادن به مردم در جوانان حرف زد؟! مگر نقشی هم در این مدیریت عاریتی برای مردم می ماند؟
🔹سوم: حرف درست، همین جمله است؛ "آمریکا با هوشمندی روی نقاط قوت ما اعمال تحریم میکند". همین آمریکایی چرا اینترنت و ماهواره و فضای مجازی را تحریم نمی کند هیچ، که برای ضریب نفوذ بیشتر آنها در ایران، بودجه سالیانه هم اختصاص می دهد؟!
♦️چرا اقتصاد، مجموعه های تولید فناوری، فعالیت های دفاعی و نقش آفرینی منطقه ای ما تحریم می شود، اما فضای مجازی و رسانه ای را نه تنها تحریم نمی کنند، بلکه با همه ابزار ها به نفوذ و جاگیری آنها در داخل ایران همت می ورزند؟ جز به این دلیل که تبدیل به منطقه شبیخون شده؟
🔹فضای مجازی می تواند نقطه قوت باشد، اما به خاطر سوء مدیریت، تبدیل به بزنگاه دشمن شده و بنابراین، تحریم نمی شود. آمریکا که صفحات رئیس جمهور مستقر (ترامپ) را در شش شبکه اجتماعی بست، سال 88 اصرار داشت همین شبکه ها را به صف کند و در خدمت آشوب افکنی در ایران قرار دهد.
♦️اگر این کار آنها هوشمندانه است، چه نامی برای انفعال برخی مدیران ما زیبنده است؛ غرور آمیخته بی سوادی؟ شهرت طلبی؟ منفعت طلبی باندی، ولو به قیمت قربانی کردن منافع ملی؟ یا نفوذ زدگی؟
🔹چرا باید میلیارد ها دلار هزینه های زیر ساختی ما، به جای این که در خدمت اقتصاد و امنیت ملی قرار بگیرد، به بیگانگان سرویس می دهد؟
محمد ایمانی
💠سه نکته و یک پیشنهاد
درباره ترفند رفراندومی روحانی
🔹از نظر حقوقی، هیچ یک از دو نوع رفراندوم (تقنینی/ اصلاح قانون اساسی) در صلاحیت رئیس جمهور نیست و آقای روحانی این نکته بدیهی را بهتر از هر کسی می داند.
♦️اصل 59 قانون اساسی می گوید: "اِعمال قوه مقننه می تواند از طریق همه پرسی انجام شود و درخواست آن باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس برسد.
🔹نوع دوم رفراندوم که به اصل 177 و بازنگری قانون اساسی مربوط می شود، در صلاحیت رهبری و مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از بررسی در شورای بازنگری، به رای عمومی گذاشته می شود. طبق اصل 110 قانون اساسی، فرمان همه پرسی، از جمله وظایف و اختیارات رهبری است.
♦️نکته دوم این است که آقای روحانی در چندسال گذشته صرفا با کلمه رفراندوم بازی کرده، تا بر ناکارآمدی و کژ کارکردی های خود و دولتش سرپوش بگذارد و گرنه لااقل می توانست درخواست رفراندوم تقنینی را تقدیم مجلس کند، ولو تایید نشود.
🔹او حتی در دوره مجالس همسو مثل مجلس دهم و مجلس نهم (تصویب کننده برجام) هم این کار را نکرد؛ چون موضوع مبهمی که نیاز به رفراندوم داشته باشد، در میان نبوده:
♦️او هم با علم به اختیارات رئیس جمهور سال 92 نامزد شد و سال 96 تکرار کرد؛ و هم، در چند سال اخیر اختیارات فراقانونی بسیاری در حوزه دیپلماسی (برجام) و اقتصادی گرفت. تا جایی که لیلاز عضو مرکزیت کارگزاران گفت "اگر چوب خشک به جای روحانی بود، با اختیارات داده شده، اقتصاد را بهتر از این اداره می کرد".
🔹نکته سوم این که زمزمه رفراندوم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بی معنا و در واقع، تلاشی برای برای منحرف کردن اذهان عمومی است. هر وقت سوء مدیریت دولت شدت می بابد و مردم را مشمئز می کند، این بازی نخ نما از نو تکرار می شود.
♦️اما با وجود این سه نکته، می شود به عنوان راستی آزمایی و جدّیت سنجی، یک پیشنهاد روشن به آقای روحانی داد: این که او از نامزدی یکی از دولتمردان مورد اعتماد خویش (جهانگیری، نوبخت، ظریف یا فرد دیگر) در انتخابات حمایت کند و رای مردم به او را بدل از رفراندوم درباره عملکرد خویش بگیرد.
🔹روحانی قطعا این کار را نخواهد کرد؛ چون از سقوط مقبولیتش به زیر هفت درصد در همه نظرسنجی ها باخبر است. روحانی همچنین آخرین بار، در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس دهم (مجلس همسو)، درباره چهار سوال از پنج سوال، نمره مردودی گرفت.
محمد ایمانی