eitaa logo
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
251 دنبال‌کننده
151 عکس
29 ویدیو
0 فایل
🔹مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در راستای ماموریت قرارگاهی خود، به رصد فعالیت‌های حوزه زن و خانواده، شناسایی و رفع خلأهای فکری، تولید محتوا و شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان می‌پردازد. . . . . . ارتباط با ادمین: @admin_andishevarzizanan
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم 🔹میان همه اما و اگرهای مربوط به اجباری بودن یا نبودن پوشش، یکی ا
🔹حال آنکه این مقایسه بین دو جامعه کامل و همه‌جانبه نیست. قدم بعد از برداشته شدن اجبار برای پوشش چیست؟ حداقل شواهد این چند ماه گذشته، نشان می‌دهد برداشته شدن حجاب سر، حد یقف نیست. شاید بتوان از حجاب تعبیر ویترین را داشت. حجاب قدم اول و ضروری است برای دومینویی از مسائل که مستقیم و غیر مستقیم بدان وابسته‌اند. 🔹گزاره "در جوامعی که آزادی پوشش وجود دارد، اتفاقا زنان امنیت بیشتری دارند و از نگاه‌ها و آزارهای جنسی بیشتر در امان هستند"، می‌تواند گزاره صحیحی باشد، با در نظر گرفتن این مساله که، امکان تخلیه هیجان و غریزه جنسی نیز در آن جوامع برای همه فراهم است. به عبارتی در جامعه اسلامی، ارتباط آزاد نیست، زمینه هم برای این عدم آزادی و محدودیت فراهم است. فضای کلی جامعه در این زمینه مساعد است و حجاب خط مقدم این کنترل است. 🔹حال اصرار بر این چرخه معیوب، چه وجهی می‌تواند داشته باشد؟ راهِ رفته‌ی غرب، آن هم با یک بازه زمانی معقول، و نتیجه‌ای که امروز حاصل شده، قرار است در کشور ما، با دخالت همه عوامل بیرونی و درونی، در یک شیب تند و غیر منطقی با سرعت هرچه تمام‌تر طی شود! 🔹ساده‌انگاری است که حجاب را فقط پوشش سر بدانیم و وسیله‌ای برای رعایت تقوای مردان جامعه. البته که حجاب کارکرد جنسیت‌زدایی از جامعه را داراست تا محیط اجتماع برای فعالیت هر دو جنس ایمن و مناسب باشد؛ اما قضیه به همین جا ختم نمی‌شود. حجاب مهره اول دومینویی است که اگر بیفتد، گریزی از اتفاقات پسینی نخواهد بود. تعامل دو جنس در جامعه غربی جنسیت‌زده نیست، اما آیا غرب مساله خود را با بارداری‌های نوجوانان دختر، ارتباط آزاد دختران و پسران نوجوان، گرایش‌های جنسی متعدد، تجاوزها و مسائل دیگر حل کرده است؟ ✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۹) 🔹زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابـت کـ
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۰) 🔹زنـانی کـه اوج احسـاس و لطف و رحمت زنانه را بـا روح جهـاد و شـهادت و مقاومـت درآمیختنـد و مردانـه‌تـرین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فـتح کردنـد. 🔹در انقـلاب اسـلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضـور او در سـاحت رشـد و تهذیب خویش و در ساحت حفظ خانـه سـالم و خـانواده متعـادل و در سـاحت ولایـت اجتماعی و جهاد امر به معـروف و نهـی از منکـر و جهـاد اجتمـاعی را جهـانی کننـد و بن بست‌های بزرگ را درهم بشکنند. ص۲۶۸ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌مصاحبه اختصاصی مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔹نظر به اهمیت کار، برنامه و تلاش در حوزه زن و خانواده که همواره از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است و نیز باتوجه به شکل‌گیری مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران در چارچوب بنیاد ملی خانواده در خصوص موقعیت قرارگاهی این مجموعه و اهداف آن در راستای شناخت هر چه بیشتر مخاطبان به گفتگو با دکتر مرضیه شعربافچی مدیر این مرکز پرداختیم. 🔹مرضیه شعربافچی موقعیت و ضرورت تشکیل این مرکز را چنین بیان کرد: گروه مشاوران جدیدی که از سال ۹۸ به بنیاد دعوت شدند، اقدام به طراحی زیست‌بومی کردند که در آن زیست بوم، مراکز پنجگانه‌ای بتوانند با ارتباط و تعامل با یکدیگر، ماموریت بنیاد ملی خانواده در راستای قرارگاه شدن را محقق سازند. 🔹یکی از این مراکز، مرکز فکر و اندیشه بود و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده بود از این قرار است: 🔸یکی از مراکز همیار قرارگاه خانواده می‌باشد که به منظور کمک به شورای راهبری قرارگاه در راستای ایجاد و تقویت جبهه گسترده، منسجم و متشکل فعالان خانواده ایجاد شده است. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌مصاحبه اختصاصی مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔹نظر به اهمیت کار، برنامه و تلاش در حوزه زن و خانواده ک
🔸این مرکز در قالب چند کارگروه از جمله، کارگروه نشست‌های هم‌اندیشی، کارگروه تدوین محتوا، کارگروه پروژه معنا تلاش دارد: ◀️ فعالان و فعالیت‌های در حال انجام در حوزه تخصصی زن و خانویاده را رصد نماید؛ ◀️ خلاءهای موجود در زیست‌بوم در زمینه زن و خانواده را شناسایی و با توجه به ظرفیت‌های موجود برای رفع آنها هم‌افزایی و طراحی لازم را انجام ‌دهد؛ ◀️ بسترهای فعالیت شبکه‌ای برای تقویت زیست‌بوم را با روش‌های گوناگون ایجاد و یا تقویت ‌کند؛ ◀️ شناسایی ظرفیت‌های مختلف میدان، پشتوانه‌سازی برای کنش‌های میدانی که در نهایت به تجمیع و هم‌افزایی آنان کمک کند؛ ◀️ به طور موردی و در صورت فقدان محتوای پشتیبان برای کنشگران میدان، به تولید محتوا بپردازد؛ ◀️ ورودهای موردی به میدان عملیات در حوزه زن و خانواده در موارد خاص یا در موضوعات کلانی که ورودهای بالادستی از طرف قرارگاه لازم است، داشته باشد. ❇️مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران قرار است نماینده این مرکز باشد. 🔹وی در ادامه به تبیین اهداف و برنامه‌های ترسیم شده این مرکز با تاکید بر پاسحگویی نیازهای جامعه پرداخت و گفت: مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران با توجه به نیاز میدان می‌کوشد با ورودهای دقیق و مهندسی شده، ظرفیت‌های موجود را هم‌افزا و تقویت کند و در مواردی که لازم است حتی به طراحی از ابتدا بپردازد. شروع به کار مرکز با پرداختن به مساله زن در انقلاب اسلامی بود تا از این رهگذر، بتواند تشویش موجود در میدان در باب تعریف دقیق و صحیح الگوی سوم زن مسلمان و مصادیق و نمونه‌های عینی آن را برطرف کند. دستیابی به فهم صحیح از الگوی سوم زن مسلمان در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی، ماموریت اصلی این مرکز است و تمامی فعالیت‌ها و اقدامات مرکز با پیش‌فرض دانستن همین دیدگاه صورت می‌گیرد. 🔹شعربافچی اهم ماموریت‌های مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران را برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و نخبگانی برای نزدیک کردن دیدگاه و تفکر نظریه‌پردازان، کنشگران میدان و نمایندگان حاکمیت دانست و اظهار کرد: بدین‌سان امید می‌رود از رهگذر این نشست‌های سه‌جانبه، کنش‌های میدانی بتوانند از پشتوانه نظری مناسب برخوردار شوند و متقابلا نظریه‌پردازان نیز با نگاه به میدان، بتوانند نظریات خود را عینی‌تر و قابل استفاده توسط جامعه هدف ارائه کنند. در این میان حاکمیت نیز با بهره‌گیری از این هم‌افزایی قادر خواهد بود از این پشتوانه مردمی در راستای رفع خلاءهای خود استفاده نماید. 🔹مدیر مرکز اندیشه‌ورزی زنان در راستای شفاف‌سازی عرصه فعالیت در حوزه زن و خانواده بیان کرد: این مرکز تلاش دارد ویژگی‌های خانواده مطلوب را با انجام پژوهشی ویژه و همه‌جانبه احصا کند. به این منظور طی همکاری با موسسه معنا، بر طراحی پروژه‌ای گسترده در راستای تحصیل و تقریر آرای صاحب‌نظران برجسته این حوزه متمرکز شده است. 🔹از سوی دیگر، در برخی موارد، وظیفه قرارگاهی مرکز ایجاب می‌کند ورود مقطعی و در جهت شفافیت میدان به مسئله‌ای خاص در حوزه زن و خانواده وجود داشته باشد. 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۰) 🔹زنـانی کـه اوج احسـاس و لطف و رحمت زنانه را بـا روح جهـاد و شـها
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۱) 🔹امروز بـانوان ايرانی با حفظ حجاب، استقلال هويتی خودشان و استقلال فرهنگـی خودشـان را دارنـد اعلام می‌كنند و به دنيا صادر می‌كنند؛ يعنی دنيـا سـخن جديـدی دارد مـی‌شـنود. ص ۲۷۰ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش سوم/۵) 5️⃣ رهبری به کار کارشناسی در همه امور توجه ویژه دارند به عنوا
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش سوم/۶) 6️⃣ این مشکل در کشور ما وجود دارد که عموما فعالیت‌های پژوهشی در راستای نیاز میدان نیست. پایان نامه‌ها و پژوهش‌هایی که بر اساس نیاز کشور انجام می‌شود اندک هستند. وقتی قانونی یا سندی مصوب می‌شود لازم است بر اساس آن دانشگاهیان و دستگاه‌های اجرایی جهت‌دهی و هم‌راستا شوند. 🔹نسل جدید باید سعی کند کاستی‌های گذشته را جبران کند. یکی از ضعف‌های نسل ما این بود که به پوشش رسانه‌ای و بازتاب بین‌المللی کارهایمان توجه کافی نداشتیم بنابراین فعالیت‌هایی که انجام گرفته بود بُرد کافی را نداشت. 👈خانم آیت‌اللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۱) 🔹امروز بـانوان ايرانی با حفظ حجاب، استقلال هويتی خودشان و استقلال
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۲) 🔹تمدن نوین اسلامی جز با تدوین الگوی جامع دینی در موضوعات مختلف امکانپذیر نیست. استنباط و تبیین مبانی و معارف اسلام از منابع دینی، ضرورت طراحی الگوهاست. 🏷برای دیدن منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود 🔹عالمه غیر معلمه‌اش می‌خواندند همو که از کودکی درس توحید در کلاس پدر از بر می‌کرد. عقیله نیز به او می‌گفتند، چرا که بانوی خردمند بنی‌هاشم بود و همگان بدان معترف. 🔹از بعدازظهر عاشورا، که خون خدا آخرین وداع را با حرم انجام داد، و پس از بازگشت ذوالجناح بدون امام به خیمه، ابعاد متکثر وجود مبارک زینب سلام الله علیها یکی پس از دیگری رخ می‌نمایاند. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود 🔹عالمه غیر معلمه‌اش می‌خواندند همو که از کودکی درس توحید در ک
🔹بانوی پرورش یافته در مکتب امیرالمومنین و صدیقه طاهره، علیهما السلام، لحظه به لحظه پس از شهادت امام و یارانش را مدیریت و راهبری می‌کند. از حفاظت از جان امام زمانش، تا نگهداری و مراقبت از اطفال سرگردان در بیابان، تا دلداری به زنان و مادران و داغدیده، تا صبوری بر همجواری با قاری کلام خدا بر نی، تا به جا آوردن نافله شب در اوج خستگی و فشار مصیبت، تا ایستادگی در مقابل یاوه گویان نامه فرستاده، تا ابلاغ رسالت حسین علیه السلام به مردم کوفه و شام با بلیغ‌ترین زبان، که یادآور خطبه‌های علوی بود برای مردمی که هنوز صدای علی علیه السلام را فراموش نکرده بودند... 🔹اینها همه زینب بود، همو که اباعبدالله، امام زمانش، از او خواسته بود در نافله شب دعایش کند... 🔹زینب سلام الله علیها توانست بار رسالت را به دوش بکشد و کربلا را به جهان مخابره کند، چرا که ظرف وجودی‌اش برای چنین ماموریتی مهیا شده بود. 🔹ایمان و تقوای الهی، اگر ثمره‌ای جز این داشته باشد عجیب است. و همین ایمان و تقواست که نسل به نسل از زینب سال ۶۱ هجری، تا زینب‌های سال‌های بعد تداوم می‌یابد و حسین‌های زمان را یاری می‌کند. ایمان است که می‌تواند جان سرشار از عاطفه یک زن، یک مادر را چنان صلابتی بخشد، که رو در روی خصم بایستد و کوبنده بگوید "ما رایت الا جمیلا". 🔹و چنین است که زینب‌های تاریخ، با قلب‌هایی به غایت رئوف، مدیریت عواطف را مشق، و جامعه را راهبری می‌کنند. ✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست چهارم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تجارب مدیران زن جمهوری اسلامی 🎙با حضور سرکارخانم زهره الهیان 🕰زمان: سه شنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📍مکان: بنیاد ملی خانواده (به علت محدودیت ظرفیت، لطفا جهت هماهنگی حضور با شماره 09127978764 تماس حاصل فرمایید) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌فرزند نه؛ حیوان خانگی آری! 🔹عنوان روز جهانی بدون فرزند در وهله اول این تصور را به ذهن متبادر می‌سازد که هدف از تخصیص این نام به روزی خاص، همدردی با زوج‌هایی است که با وجود تمام تلاش‌ها، پیگیری‌ها و تحمل مشقات بسیار و عشق سرشاری که به داشتن فرزند از خود نشان دادند اما به حکم تقدیر، ناچار از این نعمت محروم ماندند. اما با اندکی جستجو می‌توان دریافت که بر خلاف تصور این روز مختص افرادی است که کاملا خودخواسته و آگاهانه تصمیم گرفتند خود را مقطوع النسل کرده (!!!) و فرزندی را به این دنیا نیاورند‌! ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌فرزند نه؛ حیوان خانگی آری! 🔹عنوان روز جهانی بدون فرزند در وهله اول این تصور را به ذهن متبادر می‌سا
🔹سه تصویر به ذهنم خطور کرد؛ 1️⃣تصویر اول کلیپ کوتاه و اثرگذاری(!) بود که مدتی قبل در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و زنی که سگ خود را گم کرده بود با پیدا کردنش او را در آغوش گرفته، خود را مادر توله سگ خطاب کرده و برای پیدا شدن فرزندش اشک شوق می‌ریخت. 2️⃣تصویر دوم صحنه‌ی فیلمی سینمایی بود که سال‌ها پیش دیده بودم و شوهر در برابر تمایل همسرش به داشتن فرزند، آوردن طفلی بی‌گناه به این دنیای کثیف را دور از عقل و وجدان می‌دانست. 3️⃣و تصویر سوم، پیرزن و پیرمردی که دوران کهنسالی را در تنهایی و سکوت می‌گذرانند و هر روز با این ترس چشم به روزگار نو می‌گشایند که شاید فردا با رفتن دیگری بیش از پیش تنها و بی‌کس شوند. 🔹در پس ذهنم سیاست‌های جمعیتی دهه‌های شصت و هفتاد رژه می‌رود که در شکل افراطی خود و در نسل‌های پس از انقلاب با کاهش مسئولیت‌پذیری نسبت به خانواده و تمایل به بی‌فرزندی مواجه شد و جامعه را به سویی سوق داد که علی رغم صعوبت نگهداری حیوان خانگی، تمام دردسرهای ناشی از تیمارش را به جان خریده و به جای قبول مسئولیت فرزندآوری، جانوری زبان بسته را از چرخه‌ی حیات طبیعی خارج کرده و به خیال خود به او محبت می‌کنند. 🔹چندی پیش در کتاب "موقعیت زن از نظر اسلام" از شهید بهشتی خواندم که ازدواج دو هدف را دنبال می‌کند یا برای تشکیل خانواده است و یا "نه برای تشکیل خانواده". 🔹در شکل دوم به ازدواج موقت و شرایط و حتی امتیازاتی(!) اشاره شده بود که شکلی کاملا مساوی به جایگاه زن و مرد در این نهاد تازه تاسیس می‌داد. اما شکل اول که با هدف تشکیل خانواده و به شکل دائم ایجاد شده است می‌بایست حسب وظیفه و کارکرد، قرارگاه و پناهگاه فرزندانی باشد که خانواده مسئولیت تربیت و پرورش آنان را پذیرا شده بود. 🔹تصور می‌کنم درنگی جامعه شناسانه قادر باشد کاهش مسئولیت پذیری نسل‌های پس از انقلاب را یکی از دلایل تصمیم برای بی فرزندی برشمارد. 🔹شاید یکی دیگر از علل این امر افزایش بیش از پیش "اصالت لذت" در جامعه و رویکردهای اومانیستی است که سبب شده هرکسی خواست و لذت خود را بر هر مصلحت دیگری و بالاخص جامعه ارجح بداند و به نوعی به استفاده مادی بهینه از دوران کوتاه عمر در جهت رسیدن به خواسته‌های دل اعتبار ویژه بخشد. 🔹هرچند پرواضح است این دگردیسی فرهنگی اجتماعی نیازمند عوامل متعددی است... ✍️سعیده صفایی (دکترای مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتداد حضور (نشست چهارم) 🔹روایت حکمرانی و سیاست‌گذاری حوزه زنان با محوریت انتقال تج
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش چهارم/۱) 📷گزیده‌ای از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر الهیان (نماینده مجلس شورای اسلامی) 🔹برخی احساس می‌کنند مسئولین پیشین چیزی نمی‌دانستند و راه را اشتباه می‌رفتند؛ اما کلمه "امتداد" کلمه‌ای پرمعناست چراکه تجربه و علم انباشته در حوزه زنان باید استمرار داشته باشد و از تجربیات گذشتگان در رویکرد تمدن‌سازی در حوزه زنان باید استفاده شود. 🔹لازمه حضور بانوان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالاخص در سطوح کلانی چون نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، این است که زن نگاهی کلان داشته باشد و تک‌بعدی نباشد. 🔹نیاز است زنان در هر عرصه‌ای در خارج از خانه، حق و حقوق خانه و خانواده را نیز رعایت کنند. 🔹حضور مادر کنار فرزند از حیث حضور فیزیکی بسیار مهم است اما این ارتباط، ارتباط بین جان‌هاست؛ احساسم این است که مادر می‌تواند از نظر شخصیتی روی خود کار کند و با رعایت تقوا و ارزش‌ها حضور اجتماعی داشته باشد. 🔹کارکردن در فضای مردانه با تفکرات مردسالارانه سخت است؛ آن هم هنری می‌خواهد که به تعبیر حضرت آقا و نقل به مضمون، نیاز به حکمت خاصی دارد. 📝گزارش از سعیده صفایی 📅۱۰ مردادماه ۱۴۰۲ 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
📌به بهانه روز جهانی «حقوق بشر اسلامی» 🔹اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام اعلامیه‌ای است که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در ۱۴ مرداد ۱۳۶۹ (۵ اوت ۱۹۹۰) در شهر قاهره تصویب شد. 🔹کشورهای برجسته اسلامی مانند ایران، سودان و عربستان سعودی، بارها اعلامیه جهانی حقوق بشر را که پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸ تدوین شده بود، به خاطر عدم در نظر گرفتن زمینه فرهنگی و دینی کشورهای غیرغربی مورد انتقاد قرار می‌دادند. از همین رو این اعلامیه به عنوان خلاصه‌ای از نگاه اسلامی به حقوق بشر در سال ۱۹۹۰ با ۲۵ ماده به تصویب رسید و روز حقوق بشر اسلامی به عنوان نماد ابراز هویت انسانی از سوی کشورهای مسلمان در سطح بین‌المللی مطرح شد. ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه روز جهانی «حقوق بشر اسلامی» 🔹اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامی
🔹هیچ دینی به اندازه اسلام از اصل حیات و کرامت انسانی حمایت نکرده است. چنانچه خداوند در آیه ۷۰ سوره اسراء می‌فرماید: «وهمانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا (بر مركب‌ها) حمل كرديم و از چيزهاى پاكيزه روزى‌شان داديم و آنان را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى كامل داديم.» 🔹اسلام انسان‌ها را خارج از مرزهای جنسیت، نژاد، رنگ و تنوع اقلیم برابر دانسته و برای هیچ قشر و گروهی برتری قائل نشده است مگر رجحان در اثر ارتباط عمیق‌تر با خالق هستی. بر همین اساس اسلام زنان و مردان را در جایگاهی برابر در نظر گرفته است؛ در حالی که تا پیش از ظهور اسلام و حتی بعد از آن نیز در ممالک غیراسلامی برای زن چنین ارزش و اعتباری قائل نبودند. 🔹امام موسی صدر از عالمان و اندیشمندان بزرگ شیعه در خصوص وضعیت زن در جوامع غیر اسلامی در کتاب زن و چالش‌های جامعه آورده است: «زن در همه جوامع بشری گذشته و در بیشتر ادیان غیر از ادیان الهی مظلوم واقع شده است؛ در جوامع اولیه زن کالایی به شمار می‌آمد که تملیک‌پذیر بود ولی صلاحیت مالک شدن نداشت. او را به ارث می‌بردند اما خودش ارث نمی‌برد، او را به ازدواج و کلفتی مجبور می‌کردند، قتل او نه قصاص داشت و نه دیه. قبل از اسلام زن در بین عرب‌ها نیز از هیچ احترام و ارزشی برخوردار نبود. وضعیت جهان غیر عرب نیز بهتر از جهان عرب نبود؛ در اروپا در سال ۵۸۶ فرانسیس پادشاه فرانسه قانونی مصوب کرد که آن را بازگرداندن حق از دست رفته زن به او دانستند و زنان به جایگاه والایی رسیدند؛ این قانون زن را انسانی می‌دانست در خدمت مرد یعنی زنِ انسان است ولی نه در سطح مرد بلکه یک مرتبه پایین‌تر از او.» 🔹و در راستای همین ارج نهادن به شخصیت و حیثیت زن مسلمان در ماده ششم اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده است: «در حيثيت انسانی، زن با مرد برابر است و به همان اندازه که زن وظايفی دارد، از حقوق نيز برخوردار است و دارای شخصيت مدنی و ذمه مالی مستقل و حق حفظ نام و نسبت خويش را دارد.» 🔹با این حال سال‌هاست که دولت‌های عضو سازمان ملل متحد نشان داده‌اند نه تنها در قبال پایبندی به اعلامیه حقوق بشر اسلامی تعهدی در خود احساس نمی‌کنند بلکه به اصول اولیۀ اعلامیه حقوق بشر نیز بی‌توجهند. سکوت در برابر جنایات هر سالۀ رژیم متخاصم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، وضعیت ملت مظلوم یمن، کشتار مسلمانان میانمار، قتل صدها سیاه‌پوست در امریکا و صدها جنایت کوچک و بزرگ دیگر به خوبی روشن می‌سازد که تنها کاربست سخن گفتن از حقوق بشر در دنیا عوام فریبی است. ✍️سعیده صفایی (دکترای مطالعات زنان) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران 🔻 «پرسش از طرح کلی حجاب، دعوت به کلان‌نگری و نیز توقع یک چشم‌انداز جامع در خصوص حجاب است. مراد از طرح کلی، رویکردی است که هم‌زمان جامعیت صحنه و پویش‌ها و نیروها را روشن کند و هم بتواند دست روی عمیق‌ترین و اصیل‌ترین نقاط بگذارد. پرسش‌های طرح کلی، پرسش‌هایی بنیادین است و در نهایت تصویری راهبردی، متحد‌الاجزاء و کلان‌نگر از موضوع حجاب به‌دست می‌دهد و بدین طریق می‌تواند ما را از جزئی‌نگری و پراکنده‌گویی دور نگاه دارد. قوانین و سیاست‌های الزام‌آور در بهترین حالت نیز، باید جزئی از این طرح کلی باشد که قرار است اهداف آن را تأمین کند. بدون وجود یک طرح کلی از حجاب فایده‌مندی و ضمانت اجرای قوانین هم مشخص نیست.» 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه www.GESOSTU.ir 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران 🔻 نشست اول 🔹 خانم دکتر مریم اردبیلی دکتری آینده‌پژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران 🕝 دوشنبه ۱۶ مردادماه، ساعت ۱۴ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه www.GESOSTU.ir 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۲) 🔹تمدن نوین اسلامی جز با تدوین الگوی جامع دینی در موضوعات مختلف ام
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۳) 🔸با توجه به نگاه سیستمی به دین و توجه به روح حاکم بر دین و آموزه‌های دینی و محوریت عبودیت و بندگی خدا به عنوان وظیفه‌ی اصلی در همه‌ی لحظات و اعمال و اولویت قرار دادن آن، هر فرد در جغرافیای زندگی اش باید بندگی خدا را انجام دهد. 🔸گاهی این وظیفه‌ی بندگی، ماندن در خانه را ایجاب می‌کند و گاهی حضور اجتماعی را و آنچه هر دو را ارزشمند می‌کند، نیت خالص، شناخت وظیفه و انجام صحیح آن است. ص۱۸۵ و ۱۸۶ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌سلسله نشست‌های امتدادحضور (بخش چهارم/۱) 📷گزیده‌ای از نشست "امتداد حضور" با روایت سرکارخانم دکتر ال
🔻سلسه نشست‌های امتدادحضور (بخش چهارم/۲) 🔹نگرانی وسواس‌گونه برای فرزندان و خانواده نباید باعث شود مسیر رشد و پیشرفت برای زنان بسته شود. 🔹با توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام و برنامه ریزی مناسب می‌توان به طور همزمان به هر دو هدف (وظایف خانوادگی و وظایف فردی زنان) پرداخت. 🔹البته باید بپذیریم به هر حال ممکن است خطاهایی مرتکب شویم؛ کسی که حرکت می‌کند ممکن است زمین بخورد، معلوم است آن کس که منفعل نشسته را خطری تهدید نمی کند، اما به این معنا نیست که مزیتی بر کسی که حرکت کرده و زمین خورده، دارد. باید ریسک‌های هر انتخاب را پذیرفت. 🔹همین که در تلاش باشیم به کمال نزدیک تریم زیرا خدا هم کسی که در حرکت است را یاری می کند و مسیر را برای رسیدن به هدف هموار می کند. 👈خانم دکتر الهیان (نماینده مجلس شورای اسلامی) 📝گزارش از نفیسه طهوری 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۳) 🔸با توجه به نگاه سیستمی به دین و توجه به روح حاکم بر دین و آموزه‌
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۴) 🔸مفهوم انسان انقلابی مفهومی سازنده و اصيل است كه بـه واسـطه انقـلاب اسلامی به دنبال حاكميت مكتب توحيدی بوده و درنهايت تحليل محتوای انسان انقلابی و ابعاد آن در عرصه عينيت به جنس زن يا مرد منتهی می‌شود و رسيدن به موضوع زن در ايـن بخـش محقق می‌شود؛ آنجا كه انسان انقلابی به اقتضای جنسيت يا زن است يا مـرد و در انتهـا مفهـوم الگوی سوم به‌ عنوان مفهوم نمايان كننده وجوه زنانه انسـان انقلابـی تعريـف مـی‌شـود و اجـزای مفهومی آن مشخص می‌شود. ص۲۶۵ 🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران
🔴سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» (بخش نخست/۱) 🚻 به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه 🔹پس از انقلاب دختران جوانی که مایل بودند سطحی از عاملیت را داشته باشند، خود را به حجاب آراسته کردند و حتی سبک‌های جدیدی از حجاب مانند مانتو و روسری در این فضا شکل گرفت. 🔹در این چهل و خورده‌ای سال که از آن زمان گذشته با وجود تاکید بر حجاب، دو جریان ایجاد شده است؛ یک جریان گفتمان امامین انقلاب است که حجاب را با سوژگی تلفیق کرد و دیگری حجاب را با ابژگی زن تلفیق کرد و حفظ آن را منوط بر خانه‌نشینی و دوری از جامعه دانست و این الگوی برخی فضاهای مذهبی شد. 🔹گفتمان‌های رقیبی وجود دارد که سوژگی را بدون حجاب و حتی ضد حجاب تعریف می‌کند و اگر نتوانیم سوژگی را با حجاب تعریف کنیم مجبوریم زمین بازی را واگذار کنیم. 🎙 خانم دکتر مریم اردبیلی (دکترای آینده‌پژوهی و معاون امور بانوان شهرداری تهران) 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران
🟠 سلسله نشست‌های راهبردی «طرح کلی حجاب، فراسوی بهترین قوانین» 👥با حضور اساتید، نخبگان و پژوهشگران 🔻 نشست دوم 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا فلاح شیروانی استاد حوزه و دانشگاه و مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🕝 شنبه ۲۱ مردادماه، ساعت ۱۳:۳۰ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه www.GESOSTU.ir 💠مرکز اندیشه‌ورزی زنان ایران 🔗وبسایت | ایتا | بله 💠@andishevarzizanan