#اندیشه_نوشت | برخی حیوانات غذای جسم را نشخوار میکنند. غذا را نصفه جویده و بعد در فراغت، دوباره آن را به دهان آورده و بهتر میجوند.
چنین است حال اندک افرادی از انسان ها در غذای فکر و جان...
بعد از این که انباری از ادراکات و معلومات خام و نیم جویده را بلعیدند، بعد از مدتی آنها را دوباره وارد آسیاب اندیشه کنند و در فرآیند مفصل بازاندیشی، هضم کنند و این تغذیه سالم فکری ، ایشان را رشد دهد.
لذا جذب و هضم و دفع این افراد با دیگران یکسان نخواهد بود.
✍ میرداود
#تفکر
#نشخوار_علمی
#بازاندیشی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📘 #معرفی_کتاب | انواع و ادوار روشنفکری؛ استاد #حمید_پارسانیا
🖋 شناخت روشنگریِ(منورالفکریِ) دورهی مدرن، و باز تولید آن با عنوان روشنفکری در دوره پست مدرن، از مسائل تاثیرگذار در طراحی علوم انسانی اسلامی است چرا که شناخت آبشخورهای معرفتی علوم انسانی غربی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای شناخت و نقد علوم انسانی غربی است.
استاد پارسانیا در این کتاب ابتداءا چیستی روشنگری و روشنفکری، و تمایز و دورههای این دو را بررسی کردهاند؛ آنگاه صورتهای وارداتیشان در ایران را بررسی و به نقد روشنفکری دینی پرداخته اند.
ایشان نهایتا امکان، چگونگی و صورتهای منورالفکری و روشنفکری حوزوی را مورد کاوش قرار دادهاند.
🏷 با خواندن این کتاب ۱۲۵ صفحهای، هرچه سریعتر با روشنفکری و ادوار آن آشنا شوید.
📚 انواع و ادوار روشنفکری(با نگاه به روشنفکری حوزوی)؛ حمید پارسانیا؛ ۱۳۹۱؛ کتاب فردا
#روشنفکری
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🖊 #اندیشه_نوشت | تا زمانی که تصاویر بیرونی را شفافتر از صور ذهنی میبینی و میدانی ، هنوز به #تمرکز درون نرسیده ای
✔️ تا زمانی که در میان صوری که میبینی ، غرقی و به خود ذات آن کسی که میبیند التفاتی نداری ، بیرون از خود پرسه میزنی .
#خودشناسی
#معرفت_نفس
#اندیشه
✍ میرداوود
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی-محمود مروارید.docx
38.9K
📑 #معرفی_مقاله | تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی، #محمود_مروارید
📝 صدیقین، عنوانی است که جناب شیخ بوعلی سینا برای برهانی استفاده کرد که مدعی بود بدون هیچ پیش فرضی وجود واجب تعالی را اثبات میکند. پس از وی فیلسوفان مسلمان براهین متعددی تحت این عنوان ارائه دادند که تعداد آنها را تا 19 مورد هم برشمرده اند. شاید متاخرترین این دسته از براهین را بتوان از آن #علامه_طباطبایی دانست. دکتر محمود مرواید در مقاله فوق به بررسی این پرداخته اند که آیا برهان علامه واقعا صدیقین است یا نه. از علاقمندان به مباحث #خدا_شناسی دعوت میشود این مقاله را مطالعه نمایند.
📌 پ.ن: این مقاله ضرورت بازسازی الهیات اسلامی (یا به تعبیر بهتر بهروزرسانی الهیات) و همچنین پرداختن به فلسفه های معاصر جهانی همچون فلسفه تحلیلی برای مواجه کارآمد با این فلسفه ها توسط فیلسوفان و الهیدانان اسلامی را روشن میسازد.
#فلسفه_دین
#برهان_صدیقین
#فلسفه_تحلیلی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
#یادداشت | سخنی با مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
🔺سخن #مصطفی_محققداماد، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه با سایت انتخاب:
🗣 «معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا #Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» لینک متن کامل
📝 پاسخ استاد #احمد_حسین_شریفی:
🔖اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
🔖ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
🔖ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
🔖رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
🔖خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
از کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) - مشکات نور
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 #برشی_از_کتاب | موضوع علوم انسانی اسلامی
📖 علوم به دلایل مختلف از هم متمایز میشوند. از مهمترین عواملی که میتواند علت تفاوت علوم باشد، موضوع علوم است. روش، هدف،
فایده و اثر نیز از جمله عوامل امتیاز علوم محسوب میشوند.
موضوع مشترک علوم انسانی کنش انسانی است. علوم انسانی درباره کنشهای انسانی آثار و پیامدهای آنها بحث میکنند.
فعالیتی که انسان انجام میدهد کنش انسانی است. کنش انسانی با اراده و آگاهی انسان انجام میشود. کاری که در محدوده وجود انسانی انجام میشود اگر با اراده و آگاهی انسان نباشد کنش انسانی نیست؛ مثل ضربان قلب آدمی و فعالیت دستگاه گوارش کنش انسانی میتواند به اقسام مختلفی تقسیم شود؛ مثل کنشهای درونی و بیرونی یا کنشهای فردی و اجتماعی ،تفکر یک کنش درونی و راه رفتن یک کنش بیرونی است غذا ،خوردن یک کنش فردی و سخن گفتن با دیگری یک کنش اجتماعی است.
#علوم_انسانی
#علوم_انسانی_اسلامی
📚 جهانهای اجتماعی،حمید پارسانیا، ص۲۴
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 #اندیشه_نوشت | لحظه ای درنگ و تأملی دقیق باید:
💠 لذیذترین حالات، مطلقْ شدن و مطلقْ بودن است و لذیذتر از آن مطلقِ شدن و مطلقِ بودن.
تا قیدی باشد سجنی هست و حدی، حتی قید مطلق که بند بزرگان است.
پس شدن و بودنم آرزوست، و شاید بعدها روشن شود که خودِ شدن و بودن نیز قید است! پس چه خواهم؟
🖊 میرداوود
#وسیع_همچو_وجود
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار میکند:
🔰 اولینمدرسهتابستانهاقتصاداسلامی
در محورهای:
✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل
✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزههای توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع
✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالشهای موجود نظام اقتصادی کشور
✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی
✳️ مخاطبین:
• دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم اجتماعی
• فارغالتحصیلان ارشد و دکتری رشتههای علوم اجتماعی
• طلاب سطوح عالی حوزههای علمیه
(این دوره ویژهٔ برادران است)
🗓️ زمان ثبتنام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر
🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم
🗂️ ثبتنام در sahwa.ir (ظرفیت محدود)
📣 اطلاعرسانی:
در بله:
ble.ir/HSIE1402
در ایتا:
eitaa.com/HSIE1402
مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔰 اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی
❇️ توضیحات تکمیلی دربارهی مدرسه
‼️ علاقهمندان برای شرکت در این دوره میتوانند به وبگاه sahwa.ir مراجعه و نامنویسی کنند.
🗓 مهلت ثبت نام تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲.
✨مدرســـــهتابســـــتانهاقتصـــــــاداســــلامـــی
@HSIE1402
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی