#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۱ از ۳)
📝 همه امور عالم دارای روح و حقیقت هستند که اصل و اساس پدیده های عالم را تشکیل میدهد. سوال این است که روح حکمت متعالیه چیست؟ بسیاری از طرفداران فلسفه و حتی منتفدین فلسفه در پاسخ ممکن است چنین بیان کنند که روح و حقیقت فلسفه ی حکمت متعالیه تفلسف و اندیشه ورزی در حقایق عالم هستی است.
اما با توجه به قرائن بسیاری که در حکمت متعالیه و زندگی شخصی ملاصدرا وجود دارد پاسخ دیگری را هم میتوان به سوال بالا بیان کرد.
✨ به زعم نگارنده روح و حقیقت حکمت متعالیه را تألّه، معنویت، خودسازی که بهرهمندی از شهود را نتیجه دهد؛ تشکیل میدهد. از شروط پذیرش طلبهی صدرای شیرازی عدم معصیت طلبه بود. بسیار روشن است که در فضای علوم اسلامی معصیت الهی بزرگترین مانع از کسب حقایق است.
بسیار معروف است که جناب #صدرالمتألهین سالها به تبع استاد خود جناب میرداماد قائل به اصالت ماهیت بود ولی به یمن شهودی که برای ایشان نسبت به #اصالت_وجود رخ داد، مسالهی بنیادین حکمت متعالیه را ادراک نمود و سپس آن را برهانی کرد.
✔️ بنابراین یکی از مقدماتِ سالکِ حکمت متعالیه، علاوه بر کسب علوم مقدماتی چون منطق، داشتن برنامهی سلوکی، معنوی و استاد اخلاق برای تصفیه باطن است که لازم است نسبت به حصول آن اهتمام بورزد. به نظر میرسد بدون داشتن این مقدمه، گزاره های حصولی حکمت متعالیه فاقد روح شیرین آن است و به مقصود اصلی که فهم شهودی حقیقت است منتهی نمی شود.
🖋 سجاد عصمتی
منتظر ادامه یادداشت باشید...
#فلسفه_اسلامی
#حکمت_متعالیه
«اندیشگان، تکاپوی اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🧩 #فرا_اندیشه | خدا چه قدر برکت در اين وجود آفريده است!
🔹بياييم فکر کنيم که اگر مدفن حضرت معصومه سلامالله علیها اينجا نبود و مثل خيلی های ديگر در همان مدينه دفن شده بود آیا اين حوزه علميه اينجا پيدا ميشد؟ عليالظاهر نمی شد و اصلاً [این حوزه علمیه] به برکت مرقد حضرت معصومه پيدا شده است.
⁉اگر اين حوزه علميه اينجا پيدا نمی شد امثال امام تربيت می شدند؟! اگر امثال امام تربيت نمی شدند آيا اين انقلاب تحقق پيدا ميکرد؟! و حالا بعد از سی و چند سال، اگر اين انقلاب تحقق پيدا نکرده بود، اين انقلابهايی که دارد در سراسر عالم شکل می گيرد آیا اینها تحقق پيدا می کرد؟!
❇اين را نهتنها مسلمانها بلکه آمريکايی ها! دارند اعتراف می کنند که اینها، از روش انقلاب ايران الگو گرفتهاند. همه اینها به برکت مرقد ايشان است که اينجا دفن شده اند، [تازه] خود ايشان را که نديديم!
خدا چه قدر برکت در اين وجود آفريده است!
آن وقت حالا اضافه کنيد بيمارانی که شفا پيدا کردند، کسانی که حوائج عجيب و غريبی داشتند و به برکت توسل به ايشان حوائجشان برآورده شده، هر روز و هر شب، دهها و صدها [نمونه از اینها] به برکت توسل به ايشان پيدا می شود. اين تازه يک دختر امامزاده از اين بيت عظيم الهی است؛ همین را هم درست نمی فهميم، چه رسد به مقام خود ائمه معصومين و خود مقام پيغمبر اکرم صلياللهعليهوآله!
🔹در يک کلمه؛ خدا برای ما چنين راهی را باز کرده، راهی که توأم با شيرينی، محبت، لذت، نشاط، شور و عشق است و اين همه برکت دارد که آدم از نهايت پستی که در حد حيوانات است به اعلی عليين ميرسد. تکليف شاقی هم از ما نخواستند؛ [فقط گفتند] مواظب باشيد گناه نکنيد و ياد خدا باشيد. راههای خيلی ساده ای پيشنهاد کردند که اگر آدم عمل کند خيلی آسانتر از تکليفها و تمرينهايی است که جهانپهلوانها می کنند؛ خيلی آسانتر و راحتتر است اما آن همه برکت دارد.
‼متاسفانه شياطين آن چنان فضا را آلوده کرده اند و شبهات را القا کرده اند و ما را به اين سرگرمی ها مشغول کرده اند که فراموش می کنيم برای چه آفريده شده ايم؟ کجا می توانيم برسيم؟ راهش چيست؟ پيغمبر و اهلبيت ما را به کجا می خواهند ببرند؟
⁉ چرا از آنها دور شديم؟ چرا از آنها فاصله گرفتيم؟ چرا شيرينی عبادت را درک نميکنيم؟ چرا لذت مناجات با خدا را نمی فهميم؟ چرا دلمان برای حضرت معصومه تنگ نميشود؟ حالا آدم رفيقش را يک روز، دو روز نبيند دلش برای او تنگ ميشود؛ آيا ما نسبت به حضرت معصومه اين طور هستيم که اگر دو، سه روز به حرمشان مشرف نشويم دلمان تنگ شود؟! اگر نمی شود چرا؟ چه عيبی داريم؟ آیا اينها به اندازه يک رفيق دنيايی نمی ارزند؟!
⚠⚠همه اينها مال اين آفات و وساوس شيطانی است که به دل آدميزاد ريخته می شود و فضای ذهن و روح آدم را آلوده ميکند و [در نتیجه] ظلمتها قلب آدم را فرا می گيرد؛ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ، آن وقت آدم از اين [نعمت ها] محروم می شود.
🔰 بيانات حضرت آيتالله مصباح يزدی در مدرسه علميه رشد ۹۰/۷/۲۴
#حضرت_معصومه
#قم
«اندیشگان، تکاپوی اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۱ از ۳) 📝 همه امور عالم دارای روح و حقیقت هستند که اصل و اساس پدیده ها
#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۲ از ۳)
📝 پس از ملاحظه متن اول ممکن است که افرادی چنین مطلبی را بیان کنند که ای کاتب! آنچه تو و هم مسلکانت برای حکمت متعالیه نکته ی قوت میدانی دقیقا نکته ضعف شماست. چرا که فلسفه جای شهود ورزی و اخلاق مداری و تجربه نیست و جای آنها در علوم مشخصی است. در فلسفه لازم است همانند ابن سینای بزرگ ریاضی وار، فقط تفکر کرده و قوه عاقله را بکار برد و از خلط علوم به همدیگر و مخصوصا عرفانی کردن فلسفه خودداری کرد.
✨ در جواب این نقد منصفانه علاوه بر عدم پذیرش آن مطلبی بیان می کنیم که حوزه ی کار فلسفه توسعه پیدا میکند و فلسفه ورزی بسیار شیرین و جذاب میشود.
آن جواب این است که ای صدیق منتقد، علم فلسفه یک مقام داوری دارد و یک مقام گردآوری.
مقام گردآوری مقامی است که مساله و مطلبی برای اندیشیدن روی میز بیاید که ممکن است از نقل وحیانی، شهود، تجربه، اجتماع یا هر جای دیگری باشد.
و مقام داوری آن است که بخواهیم جواب آن را تقریر کنیم و در کسوت فیلسوف به آن پاسخ دهیم که در این حالت لازم است که حتما از ریل برهان و تعقل باشد.
📖 آنچه معیار فلسفی بودن مساله ای میشود آن است که در پاسخ به برهان تکیه کنیم نه نقل و شهود و تجربه و... بنابراین هیچ اشکالی ندارد که در سوال اصالت با وجود است یا ماهیت؛ ابتدا جواب آن را شهود کنیم و یا از نقل پاسخی برای آن پیدا کنیم و یا از یافته های تجربی بهره بریم و سپس با ریل متقن برهان پیش رویم و نتیجه ی هر دو هم مساوی باشند.
ولی اگر سلوک ما چنین باشد که جواب این سوال فلسفی آن است چون شهود کردم( همانند عرفان نظری) یا نقل چنین بیان کرده( همانند فقه) یا علوم تجربی چنین پاسخ داده اند( همانند فلسفه غرب) در اینصورت کار ما تفلسف نبوده و در این شیوه ی سلوک، ما نیز با بیان صدیق ناقد موافق بوده و چنین حکمتی را تخطئه میکنیم.( معنای سخن فوق تفکیک دو مقام گردآوری و داوری است و در مقام تمایز علوم با متد یا روش نیستیم.)
نکته بعدی آن است که تصفیه باطن همانند منطق مقدمه حکمت است نه اینکه ما طرفدار فلسفی شدن منطق یا اخلاق باشیم. طالب مسلک حقیقت تنها در صورتی بهره ای از حقیقت خواهد داشت که ظرف پاکیزه ای برای معارف حقانی داشته باشد و إلا این فلسفه ورزی ها حجاب شده و گزاره های حصولی مانع ادراک حقایق میشود.
🖋 سجاد عصمتی
بخش سوم بارگذاری خواهد شد...
#حکمت_متعالیه
#صفای_باطن
#برهان
«اندیشگان، تکاپوی اندیشه»
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
🧩 #فرا_اندیشه | خدا چه قدر برکت در اين وجود آفريده است! 🔹بياييم فکر کنيم که اگر مدفن حضرت معصومه سل
نماهنگ پل آهنچی، علیاکبر حائری.mp3
2.81M
.
آرامش صحنت رو انتخاب کردم...
.
من که همسایهتام هر روز دلم برات تنگ میشه...
.
.
.
«اندیشگان، تکاپوی اندیشه»
https://eitaa.com/andishgan
#یادداشت | یک طلبه معلم
سلام و عرض ادب خدمت رفقای عزیزم
📝 اخیرا با اتفاقات جدیدی مواجه شدم
گفتم بیانش برای عزیزانم مفید باشه.
بنده با توجه به روحیات و دغدغه های شخصیم و صد البته مشورت با تعدادی از دوستان و اساتید چند ماه پیش تصمیم گرفتم تو مسیر جدیدی از دغدغه های طلبگیم قدم بذارم و اهداف و برنامه های طلبگی رو همونجا ادامه بدم ..
بعد چند ماه کش و قوس و آزمون و مصاحبه و ..
بالاخره شدیم آقا معلم ، دبیر عربی دوره متوسطه 💥
هرچند دل کندن از قم و محضر کریمه اهل بیت علیهم السلام برام خیییلی سخت بود ،
ولی چه باید کرد ..🥲
چون عشق مقصد است ، خوشا لذت مسیر ..
خلاصه دل رو زدم به دریا ..
اما مدرسه ..
تو مدرسه چون ملبس میرم دانش آموزا حاج آقا صدام میزنن،😄
بعضیاشونم آقا میگن ،
خودمم با هر دوتاش راحتم ،
چهار روز هفته داخل شهر تو دوتا مدرسه هنرستان و کار و دانش ۱۸ ساعت کلاس دارم،
یه روز در هفته هم یه روستا که حدود ۹۰ کیلومتر با شهر فاصله داره و اکثرا عشایر هستن میرم و ۶ ساعتم اونجا کلاس دارم.
روزای اول که میرفتم مدرسه ، حضور یه روحانی به عنوان دبیر و همکار جدید برای دبیرا و مدیرای مدرسه خیلی جالب بود ،
برخوردشون عالی بود، خوب تحویل گرفتن ولی خب معمولا از سر دلسوزی میگفتن حاااج آقاااا با لباااس !!؟
اذیت میشیاااا ...😬😅
ولی به لطف اهل بیت علیهم السلام تا حالا مشکلی پیش نیومده.
البته تجربه های گذشته شخصیم هم بی تاثیر نبوده.
دیدن دبیرای خودم هم که نگم براتون ،
خیلی ذوق میکنن که شاگردشون شده همکارشون ،
اونم در کسوت روحانیت ،🥲
بعضیاشون با اینکه حق استادی دارن گردنم
فرصت که خالی میشه
میشینن و با شاگرد قدیمیشون درد و دل میکنن ، انتقال تجربیات میدن و ..
بعضیاشونم اشک شوق گرد زده بود تو چشاشون ..
نمیخوام زیاد وقتتونو بگیرم
ولی رفقا ،
روز اول تو مسیر برگشت به خونه با گریه داشتم رانندگی میکردم.😭
دانش آموزامونو دارن از جهت فکری سلاخی میکنن !
با بحران شدید هویت مواجه هستن.
فطرت های پاکی دارن ولی خب ،
اولیات مطالب دینی و آداب و .. نمیدونن .
خیلی خیلی جا و ظرفیت هست برای فعالیت،
فقط کافیه کمی باهاشون خوب بود و محبت کرد ..
پر از شبهه هستن ..
نمود واقعی فضای مجازی رو میشه
به صورت حقیقی تو دانش آموزامون مشاهده کرد ..🚭🔞
هرچند بعضی معلما میگفتن باید با دانش آموزان برخورد و تنییه فیزیکی کرد والّا نمیشه کلاسو مدیریت کرد ،
ولی در عمل من دیدم با محبت و فضای احترام متقابل بهتر میشه نتیجه گرفت.😊
بگذریم ؛
خلاصه امیدوام مفید باشم و شدیدا محتاج دعای شما عزیزان هستم.
بازم اگر فرصتی شد
دوست دارم براتون از تجربیاتم بنویسم.
ارادتمند رفقای عزیز
امین 🌷
«اندیشگان، تکاپوی اندیشه»
https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۲ از ۳) 📝 پس از ملاحظه متن اول ممکن است که افرادی چنین مطلبی را بیان ک
#یادداشت | روح حکمت متعالیه ( ۳ از ۳)
♦️در کلاس درس اصالت وجود و ماهیت بودیم که یکی از تلامذه پرسید: استادا! آیا برای اصالت وجود و ماهیت ثمره ای هم وجود دارد یا صرفا این مباحث عدم وجدانی اتلاف عمری برای عاشقان طریقت حقیقت است؟
📍استاد معزز، پاسخی دادند که ضرورت و محور روح حکمت متعالیه را تثبیت نمود. ایشان فرمودند که طبق اصالت ماهیت حقیقت اشیاء ماهیت آنهاست و با علوم حصولی – که علم به ماهیت است – حقیقت اشیاء بتمامه ادراک میشود و مطلب تمام است.
ولی طبق اصالت وجود حقیقت اشیاء، وجود آنهاست و با علم حصولی ماهوی سایه ای از حقایق اشیاء ادراک میشود. 👈 بنابراین عالِم اصالت الوجودی ملتفت است که آنچه ادراک نموده سایه ای از حقیقت شیء است و تا کشف کُنه حقیقت، راه دشوار شهود را پیش روی خود دارد.
عالِم اصالت الماهوی برای ادراک کُنه حقایق به شهود نیاز ندارد و گمان میکند آنچه فهمیده همه ی آنچیزی است که باید میفهمید ولی عالِم اصالت الوجودی از ابتدا میداند آنچه با علم حصولی ادراک نموده ماهیت اعتباری بیش نیست و باید سراغ روش کشف حقیقتی برود که «منِ» تشنه ی حقیقت را سیراب کند و آن علم شهودی است که لازمه اش همان تصفیه ی باطن است.
#حکمت_متعالیه
#اصالت_الوجود
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
معماری شخصیت: خاک بر سرت...
بچه که بودم وقتی کار اشتباهی میکردم مادرم می گفت: "اشکال نداره حالا چکار کنیم تا درست بشه؟" اما مادر دوستم به او میگفت: "خاک بر سرت یه کار درست نمیتونی انجام بدی"
امروز هر دو بزرگسال و بالغیم
وقتی اتفاق بدی میافته اولین فکری که به ذهنم میاد اینه که: "خب حالا چکار کنم؟" و با حداقل اضطراب و عصبانیت مشکل رو حل میکنم.
اما دوستم با مواجه شدن با اتفاقات بد عصبانی میشه و میگه: "خاک بر سر من که نمیتونم یه کار درست انجام بدم چرا من اینقدر بدبختم!"
حرفهای امروز ما
و احساسی که به فرزندمان میدهیم
تبدیل صدای درونی او خواهد شد.
مراقب باشیم چه پیامی برای همه عمر به فرزندانمان میدهیم.
#تربیت
#مادر
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید | جرالد شولدر استاد دانشگاه امآیتی از رابطه دستاوردهای فیزیک جدید با خداباروی میگوید.
🖋یادداشت کانال: نظریه سنتی در بین حکما و طبیعیدانان به طور رایج این بوده است که جهان ازلی است و نقطه شروعی نمیتوان برای آن تصویر کرد. یکی از تحولاتی که در فیریک جدید بنا بر مدل انفجار بزرگ(مهبانگ) رخ داد این بود که جهان را دارای نقطهی آغاز دانست؛ سوال بزرگ در این دیدگاه تنظیمات دقیق کیهانی(فاین تیونینگ) است، که در لحظه انفجار آن مقادیر اولیه دقیق که چنین نظم هیرت آوری را ایجاد کرده است، خود آن مقادیر از کجا آمده اند؟!
این تبیین از آغاز هستی بستر بسیار مناسبی برای باور به خدا در میان دانشمندان ایجاد کرد.
♨️ نقطه چالشی این نظریه با فلسفه اسلامی این است که بنا بر دیدگاه فیلسوفان(نه متکلمین) عالم، ازلی است. سوال پیش روی محققین این است که آیا میتوان بین مدل بیگبنگ و ازلی بودن عالم، توضیحی داد که هر دو نظریه را با هم جمع کند؟!
آیا میتوان از دستاورد علم در این زمینه برای حل چالش های فلسفی استفاده کرد؟ یا پایگاه معرفتی علم در حد ارائه مدل است و از قطعیت کافی برای استفاده در مباحث فلسفی برخوردار نیست؟!
#علم_و_دین
#علم_و_الهیات
#فیزیک
#فلسفه
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan