eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
234 عکس
155 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندراند.mp3
4.44M
| انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان استاد یزدان‌پناه این عبارت اسفار را شرح میدهند: «و حاشىٰ الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمةً للمعارف اليقينية الضرورية، و تباً لفلسفةٍ تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) (درس اسفار، ج8، جلسه 119) 🏷تلاش صدرا برای هماهنگی متن و عقل راه جدیدی را برای فهم معارف باز کرد... https://eitaa.com/nasimehekmat 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
احیای دین و فلسفه در جهان غرب.mp3
46.11M
🎙 | «احیای دین و فلسفه در غرب در دهه‌های اخیر» 👤 پرفسور مهدی ، استاد باز نشسته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف. دکتری از دانشگاه MIT امریکا 🗓 ۱ آذر ۱۴۰۲ 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
🎙 #بشنوید | «احیای دین و فلسفه در غرب در دهه‌های اخیر» 👤 پرفسور مهدی #گلشنی، استاد باز نشسته فیزیک
یادداشت کوتاه اندیشگان درباره سخنرانی استاد گلشنی: 📝 دکتر گلشنی اشاره ای کلی به احیای دین در میان دانشمندان و فلاسفه غربی دارند. اما اگر بخواهیم به طور مصداقی مراد ایشان را روشن کنیم، شاید بتوان به شکست پروژه های فروکاهشی-فیزیکالیستی-طبیعت گرایانه فلاسفه و دانشمندان در تقلیل همه امور جهان به امور فیزیکی-طبیعی اشاره کرد. توضیح اینکه تا اواسط قرن ۲۰ به دلیل تسلط فضای پوزیتیویستی در میان اندیشمندان غربی، تلاش در علوم مختلف به فروکاهیدن همه امور به امور فیزیکی بود. به طوری که گمان بر این بود که میتوانند حتی اموری مثل ذهن و حالات ذهنی(مثل حیث التفاتی و ...) و کیفیات نفسانی(مثل اراده، عشق و...) را فروکاست. اما در سالهای اخیر به رغم تلاشهای بسیاری که در این زمینه انجام گرفت، (از جمله در متافیزیک تحلیلی، نوروساینس و سایر رشته های مرتبط) همچنان نتوانسته اند پروژه طبیعی سازی را به مقصود برسانند. لذا اعتقاد به امور مجرد(Abstract) -همانند آنچه که در فلسفه ارسطویی و افلاطونی برای ما آشناست- طرفداران خود را پیدا کرده است؛ مخصوصا در متافیزیک تحلیلی دو شاخه اصلی ارسطویی و افلاطونی طرفداران خود را دارد. و این بخشی از رازی است که استاد گلشنی تلاش دارند آن را به عموم جامعه علمی-حوزوی برسانند: آنها خیلی به فلسفه ما نزدیک شده اند. لذا بر ماست که به زبان حاکم بر فلسفه و علم دنیا سخن بگوییم تا بتوانیم مطالب ناب فلسفه اسلامی را به گوش فلاسفه و دانشمندان جهان برسانیم. 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
📘 | الحاد جدید؛ بررسی و نقد در فیزیک و زیست شناسی معاصر، حمیدرضا شاکرین 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان میکنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیفگر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. اگر به جای جهان از ما خواسته شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی میتوانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار میکند، اما نمیتوانند بیان کنند که از کجا آمده است! انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
نظریه علم از دیدگاه محقق اصفهانی.pdf
321.7K
| | نظریه علم از دیدگاه شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، امیر معصوم خانی ملاک تمایز علوم یکی از مباحث چالشی در علم اصول فقه و به طور کلی در فلسفه علم است. علمای مسلمان توجه ویژه ای به این بحث داشته اند و نظریات مختلفی در این زمینه تولید شده است. تمایز به موضوع، به اغراض، به سنخه و ... از ملاک های مشهور در این زمینه است. شیخ محمد غروی اصفهانی هم نظریه ای ویژه در این زمینه دارد. این مقاله به طور کلی به ملاکات تمایز علوم، و به طور ویژه به نظریه محقق اصفهانی پرداخته است. علاقمندان را به خواندن این مقاله دعوت میکنیم. 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#مقاله | #ارسالی_مخاطبین | نظریه علم از دیدگاه شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، امیر معصوم خانی ملاک تما
. . این مقاله رو یکی از همراهان عزیز کانالمون معرفی کردن😇 اگر شما هم محتوای متناسبی دارید، باعث افتخارمون خواهد بود که اون رو در کانال خودتون منتشر کنیم... اراتمند🌷🌿
| بررسی «مفهوم عقل و جنون و تاثیر آن در تکالیف و مجازات» از منظر فقه؛ روان‌پزشکی و آراء قضایی 🔶 آیت الله محمد قائینی 🔷 دکتر مهدی هرمزپور 🔶 حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا عابدی ⏱ زمان: پنج شنبه 23 آذر 1402 ساعت 10 الی 12 🏷 مکان: خیابان امام خمینی،کوچه 54، مرکز تخصصی فقه و حقوق 🌐 لینک پخش زنده از کانال مجتمع فقه و حقوق در ایتا: https://eitaa.com/imfeqh 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
🔖 | ماهیت پول از دیدگاه علامه طباطبایی پول باید برای حفظ نسبت ها، معیار ارزشی ثابتی داشته باشد/طلا مقام اول را دارد! 🔸[بشر] در ميان اجناس ناياب و عزيز الوجود به پاره‌اى از فلزات از قبيل طلا، نقره و مس برخورده آن را مقياس سنجش ارزش‌ها قرار دادند و در نتيجه طلا، نقره و مس بصورت نقدينه‌هايى درآمدند كه ارزش خودشان ثابت و ارزش هر چيز ديگرى با آنها تعيين مى‌گرديد رفته، رفته طلا مقام اول را، نقره مقام دوم و ساير فلزات قيمتى مقام‌هاى بعدى را حيازت كردند، و از آنها سكه‌هاى سلطنتى و دولتى زده شد و به نامهاى دينار، درهم و فلس و نامهاى ديگرى [رسمیت یافت] 🔹و چيزى نگذشت كه نقدين، يعنى سكه‌هاى طلايى و نقره‌اى مقياس اصلى قيمت‌ها شده، هر چيز ديگر و هر عملى با آنها تقويم و ارزيابى شد، و نوسانهاى حوايج زندگى همه به آن دو منتهى گرديد و آن دو ملاك دارايى و ثروت شدند، و كارشان بجايى رسيد كه گويى جان مجتمع و رگ حياتش بسته بوجود آنها است، اگر امر آنها مختل شود حيات اجتماع مختل مى‌گردد، و اگر آنها در بازار معاملات در جريان باشند معاملات ساير اجناس جريان پيدا مى‌كند و اگر آنها متوقف شوند ساير اجناس نيز متوقف مى‌گردد 🔸پس اگر موقعيتى را كه طلا و نقره در اجتماع دارند، و رُلى را كه در حفظ قيمت‌ها و سنجش نسبت‌ها كه ميان اجناس و اموال هست به دقت در نظر بگيريم بخوبى روشن مى‌شود كه نقدين در حقيقت نمايش دهنده نسبت‌هايى است كه هر چيزى به چيزهاى ديگرى دارد، و بهمين خاطر كه نمايش دهنده نسبت‌ها است و يا به عبارتى اصلا خود نسبت‌ها است بهمين جهت با بطلان و از اعتبار افتادن آن، همه نسبت‌ها باطل مى‌شود هم چنان كه ركود در آن مستلزم ركود در آنها است. 🔹گفتار امام باقر (ع) هم كه در روايت گذشته فرمود: خدا آنها را براى مصلحت خلق درست كرد تا بوسيله آن شؤون زندگى و خواسته‌هايشان تامين شود اشاره بهمين معنا است. 📚 المیزان، ج۹، صفحه۲۵۰ اندیشکده پولطلا 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
🔸 کارگاه دانش‌افزایی فلسفه و علوم کامپیوتر 🔰 توسط هسته‌ “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار می‌شود: 🎙مدرس کارگاه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه ➖ مبانی فلسفی هوش مصنوعی نقدهای ویتگنشتاین برتورینگ و دیگران(۵جلسه) ➖ فلسفه علوم کامپیوتر(۱۰ جلسه) 🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان 📆 شروع دوره: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/phkargah-2 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/phkargah 🆔 @iictchannel 🌀 اندیشگان، در تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan