eitaa logo
اندیشگان
507 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙 | چیست؟ 🔻هر چند یک ایدئولوژی را میتوان به شیوه ای ملاحظه کرد معنایی و توصیه‌ای نیز دارد که امروزه معمولا منفی قلمداد می شود. 🔹 معنای توصیفی این است که ایدئولوژی فرد، فلسفه حیات فرد، باورهای اصلی فرد درباره واقعیت، اخلاق و را توصیف میکند به این معنا میتوان گفت که هر کسی یک ایدئولوژی دارد یا دست کم مطابق نوعی ایدئولوژی زندگی می‌کند. 🔸 اما برای ایدئولوژی نوعی دلالت و معنای ضمنی تجویزی نیز وجود دارد که امروزه غالباً به این معنا تلقی میشود که شخص با شور و حرارت تمام به فلسفه حیات خود پایبند است انتقاد واقعی و راستین از آن را نمی پذیرد، جزم اندیشانه به آن باور دارد نسبت به کسانی که دیدگاه‌های متضاد یا مخالف دارند نابردبار است، و معمولاً می‌کوشد دیگران را به جهان بینی خودش برگرداند که در این مورد گاهی از روشهای نامطلوب بهره میگیرد که ممکن است شامل سوگیری، عدم انصاف، تعصب و پیش داوری، عدم انسجام منطقی، تدابیر زیرکانه یا دغل بازانه و مانند اینها باشد. 📚 کتاب: تکامل، تصادف، و خدا برِندن سوییتمن، علی شهبازی انتشارات کتاب طه ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
39.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | ازدواج از منظر اسلام 🎙 آیت الله : ✅ مستحب است قبل از عقد یک خطبه‌ای خوانده شود که در آن خطبه آداب زناشویی بازگو بشود تا زن و شوهر آن عناصر محوری ازدواج و تاسیس خانواده را آشنا بشوند. 📍 کریم که سخن خدای سبحان است جریان ازدواج را به این صورت شرح میدهد که «جعل بینکم موده و رحمه». یعنی خداوند بین زن و شوهر "دوستی عاقلانه" و "رحمت عاطفی" قرار داد. آن دوستی زن و شوهر باید بر محور و باشد تا هر چه سن بالاتر می آید اساس خانواده گرمتر بشود و همراه با و و رحمت باشد که ازاشتباهات دیگری بگذرند. 🔰 اگر بر اساس جوانی بود نظیر آنچه که در بعضی از نقاط مغرب زمین هست؛ سن همین که مقداری بالا آمده، اساس متزلزل می شود. ولی اگر بر محور عقل و ایمان باشد ، سن هر چه بالاتر می آید ایمان و عقل کاملتر میشود اساس محکمتر میشود. ⬇️و چون همه ما غیر از معصومین (علیهم السّلام) در معرض اشتباه هستیم، قرآن کریم پیش بینی کرد فرمود اگر یکی از دو نفر اشتباهی کردند دیگری فوراً عفو کند و صرف نظر کند نه اینکه انتقام بگیرد. این دو چیز عامل تشکیل خانواده در اسلام است، فرمود: جعل بینکم موده و رحمه. بقیه زیادی مهریه، زیادی جهیزیه نقشی در زندگی ندارد؛ عمده همین دو رکن و عنصر محوری است. 📆 ۱۳۷۸ قم؛ مراسم اجرای خطبه عقد اوّل ذى الحجه . 🍀سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) گرامی باد ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
🟥 غرب با رنسانس به دنیا گفت: «یا علم، یا دین» ✔️ و حالا شگفت‌زدگی اخترفیزیکدان آمریکایی از تکنولوژی های ۷۰۰ سال پیش مسلمانان به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی | این‌ویراست
❓کدامیک منطقی‌تر تصمیم می‌گیرند؟ برای عضویت در ویراستی و شرکت در نظرسنجی 📲 کلیک کنید ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
اگر مسئولیتی در سینما داشتم «رستاخیز» را اکران می_کردم راه نوشت گفت و گو با فیلمسازان راه نوشت.pdf
435.5K
🎤 | اگر مسئولیتی در سینما داشتم، رستاخیز را اکران میکردم. «مرحوم » همه ما تا به حال نقدهایی بر رسانه داخلی کشورمان شنیده ایم ولی چقدر از آنها عالمانه و متخصصانه بوده است؟ بیایید این بار از زبان بزرگمرد رسانه ای ایران، مرحوم نادر طالب زاده برخی از این نقدها را بشنویم. ⏰ مدت زمان مطالعه: ۲ دقیقه به کانال اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
| مثل چمران بمیرید... با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرافت را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد. {امام خمینی ره} •┈┈••✾••┈┈• 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید
🖋 | تأملی در معنای «تربیت» 💠 در تربیت اسلامی، مقصد و مقصود کمال مطلق است بر این اساس میتوان تربیت را چنین تعریف نمود: «تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای آن که استعدادهای انسان در جهت کمال مطلق شکوفا شود». ↙️ بنابر این تعریف، باید توجه داشت که تربیت کردن، دست پرورده سازی و رام کردن نیست؛ بلکه فتح مداوم موانع رشد است. تربیت، کردن تعلیم دادن نیست؛ تعلیم عبارت است از یاد دادن و متعلّم فقط فراگیرنده است و مغز او به منزله انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته میشود ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن؛یعنی استعدادهای درونی که بالقوه در انسان موجود است را به فعلیت درآوردن و پروراندن. 📖 حاصل کلام آن که تربیت یعنی رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای به فعلیت در آمدن استعدادهای درونی و بالقوه انسان در جهت کمال مطلقش مطابق با آنچه خدای رب العالمین برای وی در نظر گرفته است. ✍ م.ج. ابراهیمی •┈┈••✾••┈┈• کانال نخبگانی اندیشگان 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید
| نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» منتشر شد در این نرم‌افزار كه برای عرضه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌تعالی‌عليه تولید شده، متن 100 جلد از كتاب‌های آن حكیم فرزانه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. برای مشروح خبر و هم چنین دانلود نرم افزار اینجا کلیک کنید. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (۱) ♻️ جریان در تلاش برای تبیین واقعیت بما هو واقعیت از منظر شخص ثالث (الهی) تلاش های بسیاری کرده است. اما چرا این فلسفه در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، و در مدت نسبتا طولانی از شکل گیری آن تا کنون نتوانسته ثمره ای در علوم انسانی به بار دهد؟ شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل عدم منتج بودن فلسفه اسلامی در علوم انسانی، زاويه دیدی خدایی و از بالای آن به مسائل است. کأن از جانب خداوند (و در تلاش برای کشف نظر او) واقعیت را توصیف میکند. با این نگرش، مسائل فلسفی در عین صحیح بودن، توانایی ورود به مسائل فردی و اجتماعی را ندارند. ⁉️ راه حل چیست؟ رویکرد مناسب، نگاه از سمت انسان الهی است که با نیاز هایی که دارد با واقعیت مواجه شده، منفعل میشود و نقش آفرینی می‌کند. 👈 این رویکرد که مبدع آن علامه طباطبائی در مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم است، توانایی امتداد در مسائل فردی و اجتماعی انسانی را دارد. البته متاسفانه خوانش هایی که از مقاله ششم شده همه از زاویه دید خدایی است که ارتباطی عمیق محتوایی با انسان خدایی و مبنائی که ایشان ترسیم کرده است ندارد. ادامه دارد... ✍ سید رضی 📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید. •┈┈••✾••┈┈• کانال نخبگانی اندیشگان 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
| آیا دغدغه حقیقت در علم مهم است؟ارتباط حقیقت و فرهنگ چیست؟ 🗣 استاد حمید : 🔸 غفلت از به افول دغدغه حقیقت در سطح فرهنگ عمومی و جامعه علمی منجر میگردد و این مسئله به نوبه خود عوامل اقتصادی را به عنوان عوامل برتر وجودی در می آورد. جامعه ای که نگاه دنیوی و پراگماتیستی به علم دارد، در برنامه های اجتماعی خود رویکردی فناورانه به علم خواهد داشت و این رویکرد برنامه‌ریزی‌های علمی را در حاشیه برنامه های مدرن توسعه قرار میدهد. 🔹 نمونه های بارز حاشیه نشینی نسبت به را در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین در پیش نویسهای میتوان دید. غلبه رویکرد اقتصادی به علم در برنامه چهارم توسعه تا آنجا بود که فصل چهارم این برنامه که مربوط به علوم بود، با عنوان توسعه دانایی محور معرفتی شد. 📌 پ.ن: یک نظریه علمی چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط آن با مبانی چگونه است؟ آیا فرهنگ عمومی در شکل گیری یک نظریه تاثیر گذار است؟ علم و فرهنگِ رقیب چه تاثیری در نظریه دارد؟ 📑 پاسخ این سوالات و بیشتر را در مقاله: «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» از استاد حمید پارسانیا بخوانید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
|| ضرورت نیاز به بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ ♦ آیت‌الله خامنه‏ای با آغاز به کار دولت سیزدهم در ششم شهریور ۱۴۰۰، در دیدار با اعضای هیات دولت توصیه‏ هایی در باب فرهنگ کرد و تعبیرِ «بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ» را به‌کار برد و گفت به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. حال این پرسش به ذهن تبادر می‌کند که ریشه و خاستگاهِ ایده‌ی «بازسازیِ انقلابی» چه بوده است؟ ♦ رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان در خرداد ماه سال ۹۶، به‌صراحت از وجودِ «اختلال» در دستگاهِ فرهنگیِ رسمی سخن گفت. همچنین، در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‏های دانشجویی در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۰، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی وجود دارد و بعضی از آنها به صورت «بیماری مزمن» درآمده؛ لذا نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد. 📍 «ریشه‌ها» و «سرچشمه‏ هایِ» اختلال در نهادهایِ رسمی می‏تواند عوامل مختلفی داشته باشد که اینک به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود: [۱]. «فقرِ نظری و فکری». در عرصه فرهنگ، آنچنان‌که باید «نظریه فرهنگی» ساخته‌و‌پرداخته نشده است. فقدانِ نظریه‌هایِ مبتنی بر منظومه‌ی اعتقادی، فلسفی و فقهی، موجب بکارگیری نظریه‌های غربی می‌شود که در تعارض با گفتمانِ اسلام و انقلاب هستند. [۲]. «انحرافِ فکری». اجرای برنامه‌های عملی در عرصه فرهنگ، همواره منوط به وفاداریِ مدیران و کارگزاران امرِ فرهنگی، به فرهنگ و جهان‌بینی و ایدئولوژی جامعه خود است. «انحرافِ فکر» و «کج‌عملیِ» عواملِ اجرایی، موجب می‏شود که تمامِ تصمیم‌ها و کارها در جهتِ دیگری که مخالف با آرمان‌هاست قرار بگیرند. [۳]. «موازی‌کاری و تداخل بین نهادها». تراکم فعالیت‌هایِ تکراری و مشابه، میان دستگاه‌ها و نهادهای متولیِ امر فرهنگ بجای تقسیمِ‌کار، منجر به اتلاف منابع و سرمایه‌های عظیم انسانی می‏شود. [۴]. «معارضه‌کاری بین نهادها». فقدانِ رابطه تعاملی بین سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و نیز عدم هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها و هم‌اَفزایی آنها با یکدیگر، موجب می‌شود که این دستگاه‌ها در تقابل با هم قرار گیرند و اثر همدیگر را خنثی سازند. [۵]. «بروکراسی و دیوان‌سالاری». بروکراسیِ غلط و ناکارآمد و کاغذبازی‌های زائد و مقرراتِ غیرمفید و گاهی مضر، مانع از پیشبردِ برنامه‌های مدوّن می‌شود. کُندی کار، اثربخش نبودن اقدامات، بی‌پاسخ ماندن مکاتبات، از تبعاتِ سازوکارهای دیوان‌سالارانه است. [۶]. «کمیّت‌زدگی در فرهنگ». در نگاهِ کمّیّتی، اولویّت‌ها و ترجیح‌ها، قربانی حجمِ انبوهی از برنامه‌هایِ فرهنگیِ سطحی و کم‌مایه می‌شود. ✔ بنابراین طبق مطالب گفته شده، ضعف در عنصر تصمیم‌گیری خردمندانه و علمی و منطقی، ضعف در اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌ها، و همچنین ناکارآمدی عنصر نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی، از جمله عوامل چالش‌برانگیز در عرصه فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی است. ✍ گمنام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی