eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
234 عکس
155 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (۱) ♻️ جریان در تلاش برای تبیین واقعیت بما هو واقعیت از منظر شخص ثالث (الهی) تلاش های بسیاری کرده است. اما چرا این فلسفه در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، و در مدت نسبتا طولانی از شکل گیری آن تا کنون نتوانسته ثمره ای در علوم انسانی به بار دهد؟ شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل عدم منتج بودن فلسفه اسلامی در علوم انسانی، زاويه دیدی خدایی و از بالای آن به مسائل است. کأن از جانب خداوند (و در تلاش برای کشف نظر او) واقعیت را توصیف میکند. با این نگرش، مسائل فلسفی در عین صحیح بودن، توانایی ورود به مسائل فردی و اجتماعی را ندارند. ⁉️ راه حل چیست؟ رویکرد مناسب، نگاه از سمت انسان الهی است که با نیاز هایی که دارد با واقعیت مواجه شده، منفعل میشود و نقش آفرینی می‌کند. 👈 این رویکرد که مبدع آن علامه طباطبائی در مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم است، توانایی امتداد در مسائل فردی و اجتماعی انسانی را دارد. البته متاسفانه خوانش هایی که از مقاله ششم شده همه از زاویه دید خدایی است که ارتباطی عمیق محتوایی با انسان خدایی و مبنائی که ایشان ترسیم کرده است ندارد. ادامه دارد... ✍ سید رضی 📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید. •┈┈••✾••┈┈• کانال نخبگانی اندیشگان 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
| آیا دغدغه حقیقت در علم مهم است؟ارتباط حقیقت و فرهنگ چیست؟ 🗣 استاد حمید : 🔸 غفلت از به افول دغدغه حقیقت در سطح فرهنگ عمومی و جامعه علمی منجر میگردد و این مسئله به نوبه خود عوامل اقتصادی را به عنوان عوامل برتر وجودی در می آورد. جامعه ای که نگاه دنیوی و پراگماتیستی به علم دارد، در برنامه های اجتماعی خود رویکردی فناورانه به علم خواهد داشت و این رویکرد برنامه‌ریزی‌های علمی را در حاشیه برنامه های مدرن توسعه قرار میدهد. 🔹 نمونه های بارز حاشیه نشینی نسبت به را در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین در پیش نویسهای میتوان دید. غلبه رویکرد اقتصادی به علم در برنامه چهارم توسعه تا آنجا بود که فصل چهارم این برنامه که مربوط به علوم بود، با عنوان توسعه دانایی محور معرفتی شد. 📌 پ.ن: یک نظریه علمی چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط آن با مبانی چگونه است؟ آیا فرهنگ عمومی در شکل گیری یک نظریه تاثیر گذار است؟ علم و فرهنگِ رقیب چه تاثیری در نظریه دارد؟ 📑 پاسخ این سوالات و بیشتر را در مقاله: «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» از استاد حمید پارسانیا بخوانید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
|| ضرورت نیاز به بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ ♦ آیت‌الله خامنه‏ای با آغاز به کار دولت سیزدهم در ششم شهریور ۱۴۰۰، در دیدار با اعضای هیات دولت توصیه‏ هایی در باب فرهنگ کرد و تعبیرِ «بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ» را به‌کار برد و گفت به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. حال این پرسش به ذهن تبادر می‌کند که ریشه و خاستگاهِ ایده‌ی «بازسازیِ انقلابی» چه بوده است؟ ♦ رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان در خرداد ماه سال ۹۶، به‌صراحت از وجودِ «اختلال» در دستگاهِ فرهنگیِ رسمی سخن گفت. همچنین، در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‏های دانشجویی در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۰، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی وجود دارد و بعضی از آنها به صورت «بیماری مزمن» درآمده؛ لذا نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد. 📍 «ریشه‌ها» و «سرچشمه‏ هایِ» اختلال در نهادهایِ رسمی می‏تواند عوامل مختلفی داشته باشد که اینک به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود: [۱]. «فقرِ نظری و فکری». در عرصه فرهنگ، آنچنان‌که باید «نظریه فرهنگی» ساخته‌و‌پرداخته نشده است. فقدانِ نظریه‌هایِ مبتنی بر منظومه‌ی اعتقادی، فلسفی و فقهی، موجب بکارگیری نظریه‌های غربی می‌شود که در تعارض با گفتمانِ اسلام و انقلاب هستند. [۲]. «انحرافِ فکری». اجرای برنامه‌های عملی در عرصه فرهنگ، همواره منوط به وفاداریِ مدیران و کارگزاران امرِ فرهنگی، به فرهنگ و جهان‌بینی و ایدئولوژی جامعه خود است. «انحرافِ فکر» و «کج‌عملیِ» عواملِ اجرایی، موجب می‏شود که تمامِ تصمیم‌ها و کارها در جهتِ دیگری که مخالف با آرمان‌هاست قرار بگیرند. [۳]. «موازی‌کاری و تداخل بین نهادها». تراکم فعالیت‌هایِ تکراری و مشابه، میان دستگاه‌ها و نهادهای متولیِ امر فرهنگ بجای تقسیمِ‌کار، منجر به اتلاف منابع و سرمایه‌های عظیم انسانی می‏شود. [۴]. «معارضه‌کاری بین نهادها». فقدانِ رابطه تعاملی بین سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و نیز عدم هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها و هم‌اَفزایی آنها با یکدیگر، موجب می‌شود که این دستگاه‌ها در تقابل با هم قرار گیرند و اثر همدیگر را خنثی سازند. [۵]. «بروکراسی و دیوان‌سالاری». بروکراسیِ غلط و ناکارآمد و کاغذبازی‌های زائد و مقرراتِ غیرمفید و گاهی مضر، مانع از پیشبردِ برنامه‌های مدوّن می‌شود. کُندی کار، اثربخش نبودن اقدامات، بی‌پاسخ ماندن مکاتبات، از تبعاتِ سازوکارهای دیوان‌سالارانه است. [۶]. «کمیّت‌زدگی در فرهنگ». در نگاهِ کمّیّتی، اولویّت‌ها و ترجیح‌ها، قربانی حجمِ انبوهی از برنامه‌هایِ فرهنگیِ سطحی و کم‌مایه می‌شود. ✔ بنابراین طبق مطالب گفته شده، ضعف در عنصر تصمیم‌گیری خردمندانه و علمی و منطقی، ضعف در اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌ها، و همچنین ناکارآمدی عنصر نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی، از جمله عوامل چالش‌برانگیز در عرصه فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی است. ✍ گمنام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
| تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! 👤 استاد اصغر ♦️ شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 🔻 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است؛ چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 🔻 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 📚کتاب: فرزندم اینچنین باید بود؛ اصغر طاهرزاده، ج۱ به نقل از کانال عصرجدید •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
|| پسا هوش مصنوعی 🧐 تصور کنید با جایگزینی هوش مصنوعی به جای ۲۰ میلیون جمعیت روستایی که عمدتا کشاورز یا دامدار هستند، بتوان تولیدات را با یک پنجم هزینه، سه برابر کرد! و با استفاده از رباتها در خطوط تولید محصول پنج میلیون کارگر را با صرفه‌جویی 30%، دو برابر کرد. و با توسعه ی فروشگاه‌های اینترنتی، اکثر اصناف را حذف و کالا را با پست های ماشینی، درب منازل تحویل داد. 🔍 آیا با وفور کالا و خدمات، کشور بهشت نمی‌شود؟ - شاید؛ اما برای چی کسی؟ برای کسی که پول همان کالای ارزان وافر را داشته باشد. حال در شرایطی که کشاورزی، دامداری، صنعت گری، مغازه‌داری و غیره را به ربات ها محول کرده باشیم آیا آن جمعیت ۷۰-۸۰ درصدی، درآمدی برای بهرمندی از بهشت ما خواهند داشت؟ 🔰 به راستی مصنوعی برای فتح قله‌های دست‌نیافتنی آمده؟ یا برای پایان دادن به بشریت!؟ 📍این سوال جدیست. ما از صحبت میکنیم؛ همان !!! ✍ محمد امانت ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | کار تشکیلاتی این فیلم کوتاه جذاب در مورد کار تشکیلاتی را ببینید. برداشت شما از این داستان چیست؟ •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان را دنبال کنید👇 📨عضویت در ایتا | ویراستی
محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) (۵۷-۱۱۴ق) 1️⃣ پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد(ع) است. مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است که برپایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتش به او داد. امام باقر(ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان (از سال ۹۵ق تا ۱۱۴ق) را برعهده داشت که با پنج تن از خلفای بنی‌امیه همزمان بود. 2️⃣ امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است. چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسین(ع) می‌رسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین داده‌اند. 3️⃣ باقرالعلوم(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از او نقل شده است تا جایی که محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر بن یزید جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. شمار اصحاب و شاگردان او را ۴۶۲ تن دانسته‌اند. در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام و تفسیر آغاز شد. شهادت امام باقر(ع) را در ۵۷ سالگی و در ۷ ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری دانسته‌اند. •┈┈••✾••┈┈• 📨 عضویت در ایتا | ویراستی 👉عضو شوید🌹
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی 🪑نشست سوم 🗒دوشنبه 5تیرماه1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه ی علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
اندیشگان
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Fr
📎 علاقه مندان به بررسی برنامه هفتم توسعه (از منظر اقتصادی) از این برنامه غافل نباشند. 📌 ان شاء الله کانال اندیشگان، به زودی پرونده ای با محوریت برنامه هفتم توسعه آغاز خواهد کرد و موضوعات مختلف مطرح شده در این برنامه را مورد بررسی قرار خواهد داد. 🔐 با ما همراه باشید... (همچنین اگر علاقه مند به طرح مباحثی در این موضوع هستید با ما در میان بگذارید.)
1_5298483785.pdf
14.16M
📂 | متن لایحه برنامه هفتم توسعه حتما اطلاع دارید که ۵ سال روند حرکتی کشور بر اساس کلیاتی خواهد بود که در این برنامه بیان شده. نخبگان حوزوی و دانشگاهی این برنامه رو مطالعه کنن و اگر نکته ای چه به صورت ایجابی (اضافه کردن بند یا طرحی به این برنامه) یا به صورت سلبی (نقد) مد نظرشون هست با ما مطرح کنند تا به دست مجلس برسونیم. •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | جایگاه نظریه تکامل داروین در اندیشه و علوم انسانی غرب ⏱ پس از تحولات فلسفی و علمی دوره رنسانس، اندیشه غربی چالش‌هایی با الهیات مسیحی داشت و این فکر که "مشکلی مابین علم و دین وجود دارد" در ذهن دانشمندان پدید آمده بود. با این وجود نوعا دانشمندان تلاش میکردند همچنان دین را به عنوان یک مرجع مهم برای تبیین پدیده های انسانی و طبیعی حفظ نمایند. 🎓دانشمندانی مانند نیوتن، یا فیلسوفانی مانند دکارت و کانت هرچند دیدگاه های جدیدی ارائه داده بودند اما خدا را به کل کنار نگذاشته بودند. این امر چنان بود که ویلیام پیلی در سال ۱۸۰۹ کتاب الهیات طبیعی را نوشت و تلاش کرد خدا را با استناد به امور طبیعی (با برهان نظم) به اثبات برساند. ⁉️ اما سوال این است که چه شد موضع ناخداباوری و عدم نیاز به طراح برای جهان هستی در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شود؟ ↩️ بخشی از پاسخ به این سوال در این است که چارلز داروین با انتشار کتاب منشاء انواع در سال۱۸۵۹ (و بعدتر کتاب تبار انسان) توانست، عدم‌نیازمندی به دین در تبیین پدیده های دارای حیات (به عنوان مهم ترین مرجعی که هنوز میشد در آن عصر برای اثبات امور فراطبیعی به آن اسناد کرد) را نشان دهد. پس از نظریه وی، دیگر میشد پیدایش انواع را در طی میلیونها سال به امور طبیعی نسبت داد بدون اینکه نیازی به استناد به امور فراطبیعی باشد. داروین توانسته بود تبیینی ارائه دهد که با استناد به آن، تبیینی کاملا مادی از طبیعت و موجودات زنده ممکن شده بود، حلقه ی مفقوده ای که منجر به گسترش فضای بی خدایی در غرب شد. 🔓باید گفت اکنون نظریه (فرضیه) داروین به عنوان یکی از پیش فرض های مهم در علوم مختلف مدرن (فراتر از زیست شناسی) است؛ علومی مانند فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی و... که بدون توجه به این پیش فرض فهم درست طیفی از علوم، از جمله علوم انسانی به درستی محقق نخواهد شد. ✍ مهجور •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹