eitaa logo
اندیشگان
507 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 | موضوع علوم انسانی اسلامی 📖 علوم به دلایل مختلف از هم متمایز می‌شوند. از مهمترین عواملی که میتواند علت تفاوت علوم باشد، موضوع علوم است. روش، هدف، فایده و اثر نیز از جمله عوامل امتیاز علوم محسوب میشوند. موضوع مشترک علوم انسانی کنش انسانی است. علوم انسانی درباره کنشهای انسانی آثار و پیامدهای آنها بحث می‌کنند. فعالیتی که انسان انجام میدهد کنش انسانی است. کنش انسانی با اراده و آگاهی انسان انجام می‌شود. کاری که در محدوده وجود انسانی انجام می‌شود اگر با اراده و آگاهی انسان نباشد کنش انسانی نیست؛ مثل ضربان قلب آدمی و فعالیت دستگاه گوارش کنش انسانی میتواند به اقسام مختلفی تقسیم شود؛ مثل کنشهای درونی و بیرونی یا کنشهای فردی و اجتماعی ،تفکر یک کنش درونی و راه رفتن یک کنش بیرونی است غذا ،خوردن یک کنش فردی و سخن گفتن با دیگری یک کنش اجتماعی است. 📚 جهان‌های اجتماعی،حمید پارسانیا، ص۲۴ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | لحظه ای درنگ و تأملی دقیق باید: 💠 لذیذترین حالات، مطلقْ شدن و مطلقْ بودن است و لذیذتر از آن مطلقِ شدن و مطلقِ بودن. تا قیدی باشد سجنی هست و حدی، حتی قید مطلق که بند بزرگان است. پس شدن و بودنم آرزوست، و شاید بعدها روشن شود که خودِ شدن و بودن نیز قید است! پس چه خواهم؟ 🖊 میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند: 🔰 اولین‌مدرسه‌تابستانه‌اقتصاداسلامی در محورهای: ✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل ✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزه‌های توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع ✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالش‌های موجود نظام اقتصادی کشور ✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ✳️ مخاطبین: • دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم اجتماعی • فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری رشته‌های علوم اجتماعی • طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه (این دوره ویژهٔ برادران است) 🗓️ زمان ثبت‌نام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر 🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم 🗂️ ثبت‌نام در sahwa.ir (ظرفیت محدود) 📣 اطلاع‌رسانی: در بله: ble.ir/HSIE1402 در ایتا: eitaa.com/HSIE1402 مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔰 اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ❇️ توضیحات تکمیلی درباره‌ی مدرسه ‼️ علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند به وبگاه sahwa.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. 🗓 مهلت ثبت نام تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲. ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســــلامـــی @HSIE1402 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | استاد حمید از رابطه متقابل فلسفه و فرهنگ میگویند: ✓ در کانون هر فرهنگی فیلسوفان آن فرهنگ قرار گرفته اند. ✓ هیچ جامعه ای بدون فلسفه‌ی متناسب با خودش نیست و زندگی امتداد یک فلسفه است. ✓ فیلسوفان، زبان زندگی مردم هستند. از کانال استاد پارسانیا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
اندیشگان
📑 #معرفی_مقاله | تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی، #محمود_مروارید 📝 صدیقین، عنوانی است
پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی_عسکری سلیمان امیری.pdf
221K
📑 | پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی ، عسکری 🖇 این مقاله پاسخ استاد عسکری سلیمانی امیری به مقاله دکتر محمود مروارید است که قبلا منتشر کرده بودیم. در این مقاله ایشان تلاش کرده اند به سه اشکال مطرح شده در مقاله «تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی» با زبان پاسخ دهند و پیراستگی را اثبات نمایند. البته برای این منظور تقریر های جدیدی از برهان صدیقین هم ارائه داده اند که جالب توجه است. 🏷 پ.ن: ۱.نکته جالب در این دو مقاله این است که بلافاصله و در دو شماره پی در پی مجله نقد و نظر منتشر شده اند. این چنین مجلات و ژورنال‌های علمی یکی از بسترهای رشد و تولید علم اند. همانگونه که کرسی های آزاد اندیسی باعث رشد گفتمان علمی کشور میشود، چنین مجلاتی هم فضا گفتگو و تضارب آرا را فراهم خواهند نمود.۲. سلسله مقاله سوم که پاسخ مجدد دکتر مرواید به مقاله استاد سلیمانی امیری ست را در روزهای آینده از اندیشگان بخوانید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 | نوع مواجهۀ اسلام با علوم انسانی غربی 📖 با کلیت علوم انسانی و مدنیت غربی مخالفیم اما رویکرد حذفی نداریم. ✅️ علوم اسلامی ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود و زائیده در غرب مخالف هست، ولی این به معنای رویکرد حذف کلی و تمام عیار آن نیست. ♦️عقلانیت سکولار یعنی اتکا کردن به دانش و خرد بشری که از وحی بی نیاز خواهد بود. رویکرد غالب در سکولاریسم دین را فقط به حریم خصوصی هدایت می کرد؛ لذا به خصوصی سازی دین معتقد است. (رویکرد پست مدرن نه تنها دین بلکه همه ؟؟ را به خصوصی خواهد کشاند.) ♦️در جامعه اسلامی برخی متجددان سعی کردند تا یک بازخوانی از عقلانیت سکولار که در فضای غرب حاکم بوده را پیاده کنند. این افراد به تاریخ مندی آموزه های سیاسی و اجتماعی دین معتقد هستند، یعنی باور دارند تاثیر و گره گشایی دین محصور در شرایط تاریخی خود است و این آموزه ها فرازمانی نبوده و در حصار و زمان خود زندانی هستند. ♦️مخالفان و منکران حضور دین در عرصه سیاست و اجتماع بویژه نو اندیشان دینی معتقدند منظور از حکومت دینی، مدیریت فقهی در برابر مدیریت علمی است. ♦️ برخی اسلام گرایان نیز در رابطه با حضور دین دچار بدفهمی هستند؛ به عنوان نمونه گروه های تکفیری جهاد اسلامی مناسبات موجود و وضعیت کنونی را جاهلیت قلمداد می کنند، که باید با آن برخورد کرد بر این بسط جاهلی با یک ظاهر گرایی و طرد عقل و تکیه بر جمود، خواهان بازگشت قالب های معیشتی به گذشته هستند و تصویری از اسلام گرایی را ارائه می کنند که نوعی ایستایی در مناسبات اجتماعی و توقف در خلاقیت بشری را بازتولید می کند. ♦️ما معتقدیم که تصویر صوفیانه و انزواطلبانه از اسلام نیز به اندازه تصورات تکفیری ها قابل درک نیست. اگر تصویر ما از اسلام ، فاقد پویایی فقهی باشد نمی توانیم با شرایط اجتماعی خود آن را وفق دهیم. ⛔️ برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند. ✅ اما باید توجه داشت نقش فقه تنها ترسیم کننده خطوط قرمز نیست بلکه جنبه ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی درمیان باشد فقه و فقاهت آنجا حضوری فعال خواهد داشت. ⛔️ برخی ها تصویری که از فقه دارند کاملا فردی است و به فقه حکومتی معتقد نیستند. ✅ اما فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حاکمیت دیدن، فقه حکومتی مساوی با فقه سیاسی نیست. ♦️ ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود در آنجا مخالفیم، ما نگرش انتقادی داریم ولی این به منزله رویکرد حذف تمام عیار علوم انسانی غربی نیست. ✅ ما می گوییم وحی برای کمک به راهبری عقل و مهار آن از حالت وحشی لازم است. ✍ صدر ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی