eitaa logo
اندیشگان
508 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 | استعداد و هوش یا پشتکار؟ ⁉️ به نظر شما کدام عامل دلیل موفقیت انسان هاست؟ استعداد و هوش آنها؟ یا پشتکارشان در رسیدن به آنچه میخواهند؟ 🆕 خانم آنجلا داکورث (Angela Lee Duckworth) استاد دانشگاه پنسیلوانیا، نتایج تحقیقات خود در این زمینه را در کتاب (Grit: The Power of Passion and Perseverance) ارائه کرده و همچنین در یک گفت و گوی TED در مورد آن صحبت کرده است که بیش از ۳۰ میلیون بازدید داشته است. کتاب ایشان به فارسی هم ترجمه شده است. 🔻 می توانید ارائه ی ایشان در TED Talk را از لینک زیر ببینید: https://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_grit_the_power_of_passion_and_perseverance نکته: وقتی کلیپ را باز کردید میتوانید از طریق تنظیمات، زیر نویس آن را فعال کنید. زیر نویس فارسی هم دارد. 🔠 واژگان کلیدی: ثبات قدم، پشتکار، استعداد «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | «هتل نشین ها» 💠چهل سال پیش، دخترهای خانه صبح ها زود بیدار می شدند تا قبل از مدرسه رفتن، همه جای خانه را رفت و روب کرده و بعد اجازه داشتند راهی مدرسه شوند. پسرها بايد يا صبح زود يا عصر، نان و مايحتاج خانه را می خریدند و كارهای مردانه را در كمك پدر خود انجام مي دادند. 👈 حالا با نسلی روبرو هستیم که صبح که از هتل خانه شان خارج می شوند، والدینشان به عنوان مستخدمین "هتل خانه " همه جا را رفت و روب خواهند کرد. ❓نسلی که در برابر اتاقی که در آن می خوابد و خانه ای که در آن زندگی می کند و ظرفی که در آن غذا می خورد احساس مسئولیت ندارد؛ آیا در برابر سرزمینی که از آب وخاک آن بهره مند است حس مسئولیت خواهد داشت؟ برای این نسل، سرزمین هم چون هتلی است که می توان خورد و خوابید و ریخت و پاش کرد؛ از مواهب طبیعی آن بهره مند شد و بعد اگر باب میل نبود آن را ترک کرد. با این تفاوت که متأسفانه مستخدم سرجهاز ندارد و همه فقط برای خوردن و خوابیدن و بردن آمده اند. 🔎همه ی ما در تربیت این نسل مقصریم. کمی به خود بیاییم و تکانی به خودمان و این نسل هتل نشین بدهیم. البته نسلی که این بچه ها رو تربیت کرد، گمان می کرد چون خودش سختی کشیده، باید هرجور امکاناتی رو برای بچه اش فراهم کنه تا مبادا آب در دل فرزندش تکون بخوره. اما غافل بود از اینکه هر باغچه و مزرعه ای با آب زیاد فاسد میشه و به لجنزار تبدیل خواهد شد. 🌿 گاهی باغبان به گیاهش بی آبی رو تحمیل می کنه چون میدونه اون گیاه نیاز داره چند روز بستر خشکی داشته باشه تا بتونه ریشه هاش رو توی خاک رشدبده و به حیاتش ادامه بده. ⚠️امیدوارم همه ما مادرها و پدرها بدانیم که امکانات هتلی ایجاد کردن برای فرزندانمون افتخار نیست؛ بلکه مسئولیت پذیر و قدردان بار آوردن کودکمون افتخاره. اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
| روح حکمت متعالیه (۱ از ۳) 📝 همه امور عالم دارای روح و حقیقت هستند که اصل و اساس پدیده های عالم را تشکیل میدهد. سوال این است که روح حکمت متعالیه چیست؟ بسیاری از طرفداران فلسفه و حتی منتفدین فلسفه در پاسخ ممکن است چنین بیان کنند که روح و حقیقت فلسفه ی حکمت متعالیه تفلسف و اندیشه ورزی در حقایق عالم هستی است. اما با توجه به قرائن بسیاری که در حکمت متعالیه و زندگی شخصی ملاصدرا وجود دارد پاسخ دیگری را هم میتوان به سوال بالا بیان کرد. ✨ به زعم نگارنده روح و حقیقت حکمت متعالیه را تألّه، معنویت، خودسازی که بهره‌مندی از شهود را نتیجه دهد؛ تشکیل میدهد. از شروط پذیرش طلبه‌ی صدرای شیرازی عدم معصیت طلبه بود. بسیار روشن است که در فضای علوم اسلامی معصیت الهی بزرگترین مانع از کسب حقایق است. بسیار معروف است که جناب سال‌ها به تبع استاد خود جناب میرداماد قائل به اصالت ماهیت بود ولی به یمن شهودی که برای ایشان نسبت به رخ داد، مساله‌ی بنیادین حکمت متعالیه را ادراک نمود و سپس آن را برهانی کرد. ✔️ بنابراین یکی از مقدماتِ سالکِ حکمت متعالیه، علاوه بر کسب علوم مقدماتی چون منطق، داشتن برنامه‌ی سلوکی، معنوی و استاد اخلاق برای تصفیه باطن است که لازم است نسبت به حصول آن اهتمام بورزد. به نظر میرسد بدون داشتن این مقدمه، گزاره های حصولی حکمت متعالیه فاقد روح شیرین آن است و به مقصود اصلی که فهم شهودی حقیقت است منتهی نمی شود. 🖋 سجاد عصمتی منتظر ادامه یادداشت باشید... «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧩 | خدا چه قدر برکت در اين وجود آفريده است! 🔹بياييم فکر کنيم که اگر مدفن حضرت معصومه سلام‌الله علیها اين‌جا نبود و مثل خيلی های ديگر در همان مدينه دفن شده بود آیا اين حوزه علميه اين‌جا پيدا مي‌شد؟ علي‌الظاهر نمی شد و اصلاً [این حوزه علمیه] به برکت مرقد حضرت معصومه پيدا شده است. ⁉اگر اين حوزه علميه اين‌جا پيدا نمی شد امثال امام تربيت می شدند؟! اگر امثال امام تربيت نمی شدند آيا اين انقلاب تحقق پيدا مي‌کرد؟! و حالا بعد از سی و چند سال، اگر اين انقلاب تحقق پيدا نکرده بود، اين انقلاب‌هايی که دارد در سراسر عالم شکل می گيرد آیا این‌ها تحقق پيدا می کرد؟! ❇اين را نه‌تنها مسلمان‌ها بلکه آمريکايی ها! دارند اعتراف می کنند که این‌ها، از روش انقلاب ايران الگو گرفته‌اند. همه این‌ها به برکت مرقد ايشان است که اين‌جا دفن شده اند، [تازه] خود ايشان را که نديديم! خدا چه قدر برکت در اين وجود آفريده است! آن وقت حالا اضافه کنيد بيمارانی که شفا پيدا کردند، کسانی که حوائج عجيب و غريبی داشتند و به برکت توسل به ايشان حوائجشان برآورده شده، هر روز و هر شب، ده‌ها و صدها [نمونه از اینها] به برکت توسل به ايشان پيدا می شود. اين تازه يک دختر امامزاده از اين بيت عظيم الهی است؛ همین را هم درست نمی فهميم، چه رسد به مقام خود ائمه معصومين و خود مقام پيغمبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله! 🔹در يک کلمه؛ خدا برای ما چنين راهی را باز کرده، راهی که توأم با شيرينی، محبت، لذت، نشاط، شور و عشق است و اين همه برکت دارد که آدم از نهايت پستی که در حد حيوانات است به اعلی عليين مي‌رسد. تکليف شاقی هم از ما نخواستند؛ [فقط گفتند] مواظب باشيد گناه نکنيد و ياد خدا باشيد. راه‌های خيلی ساده ای پيشنهاد کردند که اگر آدم عمل کند خيلی آسان‌تر از تکليف‌ها و تمرين‌هايی است که جهان‌پهلوان‌ها می کنند؛ خيلی آسان‌تر و راحت‌تر است اما آن همه برکت دارد. ‼متاسفانه شياطين آن چنان فضا را آلوده کرده اند و شبهات را القا کرده اند و ما را به اين سرگرمی ها مشغول کرده اند که فراموش می کنيم برای چه آفريده شده ايم؟ کجا می توانيم برسيم؟ راهش چيست؟ پيغمبر و اهل‌بيت ما را به کجا می خواهند ببرند؟ ⁉ چرا از آنها دور شديم؟ چرا از آنها فاصله گرفتيم؟ چرا شيرينی عبادت را درک نمي‌کنيم؟ چرا لذت مناجات با خدا را نمی فهميم؟ چرا دلمان برای حضرت معصومه تنگ نمي‌شود؟ حالا آدم رفيقش را يک روز، دو روز نبيند دلش برای او تنگ مي‌شود؛ آيا ما نسبت به حضرت معصومه اين طور هستيم که اگر دو، سه روز به حرمشان مشرف نشويم دلمان تنگ شود؟! اگر نمی شود چرا؟ چه عيبی داريم؟ آیا اين‌ها به اندازه يک رفيق دنيايی نمی ارزند؟! ⚠⚠همه اينها مال اين آفات و وساوس شيطانی است که به دل آدميزاد ريخته می شود و فضای ذهن و روح آدم را آلوده مي‌کند و [در نتیجه] ظلمت‌ها قلب آدم را فرا می گيرد؛ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ، آن وقت آدم از اين [نعمت ها] محروم می شود. 🔰 بيانات حضرت آيت‌الله مصباح يزدی در مدرسه علميه رشد ۹۰/۷/۲۴ «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اندیشگان
#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۱ از ۳) 📝 همه امور عالم دارای روح و حقیقت هستند که اصل و اساس پدیده ها
| روح حکمت متعالیه (۲ از ۳) 📝 پس از ملاحظه متن اول ممکن است که افرادی چنین مطلبی را بیان کنند که ای کاتب! آنچه تو و هم مسلکانت برای حکمت متعالیه نکته ی قوت میدانی دقیقا نکته ضعف شماست. چرا که فلسفه جای شهود ورزی و اخلاق مداری و تجربه نیست و جای آنها در علوم مشخصی است. در فلسفه لازم است همانند ابن سینای بزرگ ریاضی وار، فقط تفکر کرده و قوه عاقله را بکار برد و از خلط علوم به همدیگر و مخصوصا عرفانی کردن فلسفه خودداری کرد. ✨ در جواب این نقد منصفانه علاوه بر عدم پذیرش آن مطلبی بیان می کنیم که حوزه ی کار فلسفه توسعه پیدا میکند و فلسفه ورزی بسیار شیرین و جذاب میشود. آن جواب این است که ای صدیق منتقد، علم فلسفه یک مقام داوری دارد و یک مقام گردآوری. مقام گردآوری مقامی است که مساله و مطلبی برای اندیشیدن روی میز بیاید که ممکن است از نقل وحیانی، شهود، تجربه، اجتماع یا هر جای دیگری باشد. و مقام داوری آن است که بخواهیم جواب آن را تقریر کنیم و در کسوت فیلسوف به آن پاسخ دهیم که در این حالت لازم است که حتما از ریل برهان و تعقل باشد. 📖 آنچه معیار فلسفی بودن مساله ای میشود آن است که در پاسخ به برهان تکیه کنیم نه نقل و شهود و تجربه و... بنابراین هیچ اشکالی ندارد که در سوال اصالت با وجود است یا ماهیت؛ ابتدا جواب آن را شهود کنیم و یا از نقل پاسخی برای آن پیدا کنیم و یا از یافته های تجربی بهره بریم و سپس با ریل متقن برهان پیش رویم و نتیجه ی هر دو هم مساوی باشند. ولی اگر سلوک ما چنین باشد که جواب این سوال فلسفی آن است چون شهود کردم( همانند عرفان نظری) یا نقل چنین بیان کرده( همانند فقه) یا علوم تجربی چنین پاسخ داده اند( همانند فلسفه غرب) در اینصورت کار ما تفلسف نبوده و در این شیوه ی سلوک، ما نیز با بیان صدیق ناقد موافق بوده و چنین حکمتی را تخطئه میکنیم.( معنای سخن فوق تفکیک دو مقام گردآوری و داوری است و در مقام تمایز علوم با متد یا روش نیستیم.) نکته بعدی آن است که تصفیه باطن همانند منطق مقدمه حکمت است نه اینکه ما طرفدار فلسفی شدن منطق یا اخلاق باشیم. طالب مسلک حقیقت تنها در صورتی بهره ای از حقیقت خواهد داشت که ظرف پاکیزه ای برای معارف حقانی داشته باشد و إلا این فلسفه ورزی ها حجاب شده و گزاره های حصولی مانع ادراک حقایق میشود. 🖋 سجاد عصمتی بخش سوم بارگذاری خواهد شد... «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191