eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
390 دنبال‌کننده
590 عکس
56 ویدیو
83 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌کند: ⚙️ سلسله نشست‌های 🔺 نشست تخصصی چهارم 🔸 🔘 با موضوع: «مسئله‌شناسی فقه مقاومت؛ با نگاهی به رویکرد جریان‌های سلفی-جهادی» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر 🗓 سه‌شنبه ۲۹ مهر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان سبلان، کوچه ⟨۴⟩، پلاک ⟨۲۶⟩ 🌐 درگاه مجازی شرکت در جلسه 👉 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 ، مساوی آیت الله خویی نیست... 🔹🔸 امروزه اینطور مشهور شده که از مکتب نجف، آیت الله خویی اراده می شود اما باید توجه داشت در نجف آن زمان فقط مرحوم آقای خویی نبوده‌اند که بخواهیم را مساوی مکتب آقای خویی بدانیم. بزرگانی در نجف آن روز حضور داشته‌اند که حالا به دلایلی کمتر نامی از آن‌ها برده می‌شود. مرحوم آقای ، مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی، مرحوم ، مرحوم کاشف الغطا از خاندان کاشف الغطای بزرگ و معاصر آقای بروجردی، مرحوم آقای سید عبدالاعلی سبزواری بوده و مرحوم میرزا باقر زنجانی بوده است که برخی ایشان را از آقای خویی أعلم می‌دانسته‌اند. 🔹🔸 اما به علت مطرح شدن مرحوم آقای خویی (ره) و توفیقاتی که ایشان پیدا کردند عواملی را می‌توان برشمرد. آقای خویی توفیق بسیاری در شاگرد پروری داشتند. 💢 عوامل برجسته شدن حوزه درسی آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) 🔻🔻 🔹 اولاً به این دلیل که مطالب را با زبانی ساده و روان و شیوا مطرح می‌کردند. 🔸 ثانیاً همه مطالب را دسته بندی شده ارائه می‌فرمودند. در این روش کار طلبه ساده می‌شد و مسیری را که باید او طی می‌کرد، استاد به جای او طی کرده است. همین امر موجب شد طلاب زیادی در درس ایشان شرکت کنند. زیرا هم درس دسته بندی شده بود و هم با بیانی ساده و روان مطالب ارائه می‌شد. وگرنه مرحوم آیت الله خویی (ره) ابتکارات علمی چندانی ندارند که به خاطر این ابتکارات درس ایشان مورد توجه قرار گرفته باشد. هرچند صاحب نظر هستند و نقدهایی را بر نظرات مشهور وارد می‌فرمایند ولی این ویژگی اصلی درس ایشان نبوده است. 🔹🔸 یکی از نکات منفی روش ایشان را می‌توان همین امر دانست که طلبه زحمت زیادی برای تحصیل متحمل نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود اگر طلبه ای می‌خواهد در فقه قوی شده و ملا شود اول برای شروع از روش و مطالب آقای خویی (ره) شروع کند و بعد سراغ سبک صاحب جواهر برود و با آن سبک هم کار کند. وگرنه با صرف روش آقای خویی (ره) طلبه ملای عمیقی بار نمی‌آید. چون این روش انگیزه تحقیق را در طلبه زنده و تقویت نمی‌کند. زیرا خلاصه همه مطالب را با زحماتی که خود آقای خویی (ره) کشیده‌اند در اختیار طلبه قرار می‌دهد. 🔹🔸 به خلاف روش میرزای شیرازی و حتی به خلاف روش مرحوم امام خمینی (ره) که ایشان هم به طلبه پروری و محوریت دادن به طلبه در درس اهمیت می‌دادند. حضرت آیت‌الله سبحانی نقل می‌کنند وقتی تقریرات را که به حضرت امام خمینی (ره) ارائه کردم فرمودند، چرا اشکالی نکردی؟ عرض کردم آقا چیزی به ذهنم نرسید. فرموده بودند حداقل یک فحشی می‌نوشتی. یعنی بالاخره باید طلبه به حرف و ابراز نظر برسد. این کنایه از این است که باید ذهن طلبه جولان بیابد و تا حدودی از حیث اهمیت به شاگرد می‌توان ایشان را سامرایی در روش تدریس دانست. 🔹🔸 ویژگی اصولی مرحوم آقای خویی و این است که اصول را بسیار دقیق و فنی و عقلی بررسی می‌کردند. خصوصاً اصول پس از مرحوم آقای نائینی و آقای اصفهانی و آقاضیاء بسیار عقلی تر و دقیق تر و ظریف تر شده بود و شاگردان این بزرگان هم همین دقت‌ها را ادامه دادند و در بحث‌ها طرح و نقل می‌کردند. اما ویژگی آقای خویی این بود که این مباحث دقیق اصولی را تفصیلی طرح نمی‌کردند و با بیان ساده خیلی خلاصه آن را مطرح می‌فرمودند. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 نگاهی به آیت الله خویی ره🔻 🔹🔸 اما از حیث ، مرحوم آیت الله خویی چند مرحله را در استنباط احکام طی می کردند: 🔰1) ابتدا قواعد اصولی را مطرح می‌کردند و مقتضای اصل در مسئله را بیان می‌کردند. 🔰️ 2) روایات در مسئله را دسته بندی می‌کردند و هر طایفه ای را جداگانه تجزیه و تحلیل کرده ودر آخر نتیجه گیری می‌نمودند. البته در ضمن استدلال به روایات گاهی آیات هم مورد بررسی قرار می‌گرفت. ❌ البته این یک به برنامه‌های حوزه است که همیشه قرآن در حاشیه قرار دارد. قرآن که ثقل اکبر است و ملاک دیگر أدله است باید در مرحله نخست قرار گیرد. 🔰️ اساساً مجتهد باید بیش از تسلط بر روایات با آیات مأنوس باشد و از تفاسیر دقیق و فنی آیات مشکله آگاه باشد تا بتواند روایات را با آیات تطبیق دهد. وگرنه اگر روایت را مستقل بررسی کنیم و بعد سراغ آیات برویم، ذهن از این طریق شکل خاصی به خود می‌گیرد و با همان نتیجه بدوی که از روایت گرفته آیه را تفسیر می‌کند. در صورتی که باید بر عکس باشد و قاعده این است که ابتدا آیات مورد بررسی قرار گیرند و بعد روایات تا جایی که با آیات سازگاری دارند مورد تمسک قرار گیرند. 🔰️ 3) در آخر اگر توانستند بر اساس روایات به حکم دست پیدا کنند که فبها و إلا دست به دامان اصول شده و طبق مقتضای آن نتیجه می‌گرفتند. ❌ یک اشکال مشترک الورود به قم و نجف این است که تحقیق در اقوال و احراز صحت انتساب آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد. لذا می‌بینیم شیخ انصاری در بسیاری از موارد قولی را به فقیهی نسبت می‌دهند و نمی‌گویند من دیدم که چنان و چنین، می‌فرمایند (کمایقال) و تعابیری از این دست که منظور این است که برای من نقل شده وخودم آن را ندیده‌ام. این اشکال که مربوط به تتبع است در هر دو مکتب دیده می‌شود. ⚠️ آقای خویی اجماع را قبول ندارند و گاهی صریحاً می‌فرمایند (اجماعات کما تری) و با لو و اگر و اما بیان می‌کنند. حق در مسئله هم این است که بسیاری از اجماعات ما اساساً اجماع نیست. از زمان شهید ثانی (ره) به بعد پذیرفتند که بسیاری از این اجماعات، شهرت است، اجماع واقعی نیست. اما سیره را اعتنا می‌کنند و در کلامشان زیاد به سیره تمسک می‌کنند و آن را از استظهارات عرفی به شمار می‌آورند تا از این طریق بتوانند مراد معصوم را کشف کنند. ♻️ یکی از اساتید نقل می‌کرد که آقای خویی (ره) فرمودند اگر چهار نفر در مسئله ای متفق الفتوا باشند از نظر من است. محقق حلی، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی. این چهار بزرگوار آن‌قدر مورد اعتماد ایشان بوده‌اند و دقت آن‌ها را قبول داشت که اگر در مسئله ای فتوای واحد داشتند آن را به مثابه اجماع می‌شمردند. 🔰️ یکی از شاخصه‌های مکتب و منهج مرحوم آقای خویی (ره) این است که چون فقط را حجت می‌دانستند، به خلاف مبنای دیگر که خبر موثوق الصدور را حجت می‌دانستند، به ناچار تمامی روایاتی که در وسائل الشیعه آمده و مربوط به کتب أربعه است، تمام رجال و اسناد را بررسی می‌کردند و پس از دسته بندی و بررسی، اطلاعات توثیقی را در این رابطه جمع آوری کرده و در کتاب که توسط لجنه ای که تشکیل داده بودند، گردآوری کردند. البته همین کار را با روشی متفاوت آقای (ره) در قم انجام دادند. کسانی که قائل به حجیت روایات هستند دیگر الزامی به طی این مسیر علمی ندارند و راه‌های متعددی که قرینیت بر وثوق صدور دارند را در کنار هم قرار می‌دهند ونتیجه می‌گیرند که این روایت از امام (ع) صادر شده است. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 آیت الله محمد محمدی قائینی به سخنان اخیر سید کمال حیدری 🔻🔻 آیت الله محمد پس از درس خارج فقه خود، در بیانات کوتاهی نسبت به سخنان اخیر واکنش نشان داده و هرگونه حرکتی که در اوضاع فعلی را مخدوش کند، محکوم کردند. @ghaeeni
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیانات آیت الله محمد در حاشیه درس خارج فقه، در واکنش به سخنان اخیر 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔻 ضرورت عاقبت اندیشی در اظهار نظرها 🔻 پرهیز از نقل اقوال شاذ به عنوان قول مشهور و مجمع علیه 🔻 لزوم تفکیک بین نواصب، تکفیری ها و قاطبه ی اهل سنت 🔻 اهمیت حفظ وحدت در جامعه اسلامی ✅ کانال رسمی استاد محمدی قائینی 📚@ghaeeni
https://research.iki.ac.ir/news/ 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
نویسنده کتاب مشروطه اسلامی؛ زندگی و اندیشه سیاسی آخوند خراسانی: دکتر علیرضا جوادزاده استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی https://research.iki.ac.ir/news/ 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
برخی دیگر از آثار دکتر علیرضا جوادزاده:1 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
برخی دیگر از آثار دکتر علیرضا جوادزاده:2: بازنگری و بازنگری در کتاب دکتر موسی نجفی: حکم نافذ آقانجفی 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
برخی دیگر از آثار دکتر علیرضا جوادزاده:3: جلد یک تاریخ جامعه مدرسین 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
معرفی کتاب: حاوی نقد اندیشه‌های اکبر ثبوت متن pdf http://moaser.iki.ac.ir/sites/moaser.iki.ac.ir/files/matn.pdf @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
معرفی کتاب فهرست مطالب 1. ديدگاه مراجع و علماي معاصر، درباره انديشه و تحولات تاريخي ايران معاصر در محضر حضرت آيت الله حاج علي آقا صافي گلپايگاني (دامت بركاته) 2. گزارش و ارزيابي كتاب "آشنايي ايرانيان با فلسفه هاي جديد غرب" در نشستي با دكتر كريم مجتهدي، استاد فلسفه دانشگاه تهران 3. نظرگاههاي مشترك ميرزاي نائيني و امام خميني در قلمرو انديشه ونظام سياسي اسلام/جواد سليماني 4. تأملي در تطبيق آيات شورا بر نظام مشروطه و دموكراسي (پيروي اكثر يا اتباع احسن) /مهدي رنجبريان 5. «تئوري انقلاب» بر اساس «روان شناسي اجتماعي» در نشريه «نجف»/ ذبيح الله نعيميان 6. «حكومت رحيمه حكيمه»در انديشه سياسي ـ اجتماعي سيدجمالالدين حسيني/جمعهخان محمدي 7. ترجمه عربي كتاب «تنبيه الامه و تنزيه المله»; ضرورت ها و اهداف/عبدالحسن آل نجف(بهبهاني پور) 8. سفرنامه ها نخستين بازتاب ها در مواجهه با غرب جديد/تقي صوفي نياركي 9. ذهنيات حاكم بر كتاب «تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ايرانيان مقيم عراق» (قسمت دوم)/ ذبيح‌الله نعيميان 10. گزارشو ارزيابي كتاب «انديشهديني و سكولاريسم درحوزه معرفتسياسي و غربشناسي»/ عليرضا جهانشاهلو متن کتاب http://moaser.iki.ac.ir/book/export/html/45 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
برخی دیگر از آثار دکتر علیرضا جوادزاده:4: تدوین کتاب: فلسفه تحول تاریخ (جوادزاده و دکتر موسی نجفی) 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
1_363590550.mp3
8.05M
🔊 🔹 به مناسبت سالگشت انتخاب حضرت آقا به عنوان رهبری 🔰 بازشنوایی سخنرانی حضرت آیت الله در همایش ملی و رونمایی از اثر ارزشمند مقام معظم رهبری 📌 تهران، مهرماه نود و شش 🆔 @Rashad_ir
نقد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند بر کتاب «عصر حیرت» لینک دانلود فایل: http://governanceschool.ir/file/download/news/1602412931-1st-korsi-lq-.mp3 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 اگر سردار دلها هوای شهدای مدافع حرم را دارد. بی‌تردید، بی‌تردید، بی‌تردید، امام عصر(عج) هم هوای سربازانش را بسیار بسیار بسیار خوب‌تر دارد. 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
💢 ویژگی‌های حکمرانی شایسته/ این حکمرانی باید مبتنی بر آموزه‌های شرعی و از طریق فقه دنبال شود 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان در نشست علمی «اصول، ضوابط و مؤلفه‌های حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام» عنوان کرد؛ 🔹 حکمرانی شایسته باید مبتنی بر آموزه‌های شرعی و از طریق فقه دنبال شود. 🔹 عده‌ای معتقدند باید میان شریعت، فقه و اخلاق تفکیک قائل شویم. این‌ها با برجسته‌سازی مقوله اخلاق، می‌خواهند میدان را از دست شریعت و فقه بگیرند. 🔹 دو دانش اخلاق و فقه با وجود تفاوت‌های روشی و موضوعی با یک‌دیگر تقابل ندارند. نمی‌توان گفت حکمرانی شایسته اخلاقی و حکمرانی فقهی، حمکرانی ناشایسته است. 🔹 در حکمرانی شایسته، نظام اولویت باید معلوم باشد تا براساس آن ما بتوانیم تزاحم‌هایی که در سراسر زندگی انسان و ناحیه حکمرانی وجود دارد، را پاسخگو باشیم. 🔹 فرآیند قانون‌گذاری حکمرانی شایسته باید طبق ضوابط شرع باشد. یعنی فرآیندی را سامان دهیم تا قانون‌گذار در چارچوب ریلی که فقه ایجاد کرده، حرکت کند. 🔹 حکمرانی شایسته این نیست که فقه را کنار بگذاریم و حقوق به جای آن بنشیند. همچنین در حکمرانی شایسته، نباید جایگاه فقه را نسبت به اخلاق تقلیل داد. 🔹 البته نگاه روشنفکرانه، فقه را غیر اخلاقی می‌بیند و نسبت به برخی خروجی‌های فقه، فقها و نظام ولایی بر چسب غیر اخلاقی می‌زند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21331 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشست‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی دینی 💢 اصول، ضوابط و مولفه‌های حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام 👤 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح ا... نعیمیان 📆 زمان: شنبه ۱ آذرماه - ساعت ۱۶:۰۰ 🔷 نشست به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار خواهد شد. 🔗 لینک شرکت در نشست 👇 🌐 split.to/x0idrEj (روی گزینه "ورود به عنوان مهمان" کلیک بفرمایید) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
«گروه فقه سیاسی» مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با همکاری «گروه سیاست» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند: 🔻سلسله کرسی های ترویجی: «» ▪️ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید کاظم سیدباقری عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» ▪️ناقد: حجت الاسلام دکتر ذبیح الله نعیمیان «عضو شورای علمی فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» 🕐 زمان: سه شنبه 11 آذرماه، ساعت 10-11:30 🔘 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات 🔻 : نشست به صورت برگزار می گردد. 🌐 لینک شرکت مجازی در نشست: www.markazfeqhi.com/live 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔 @f_s_aeme_athar
هدایت شده از اسرار پیدا
فهرست این اثر عبارت است از: پیش گفتار فصل اول: معناشناسی واژه ولایت الف) معنای لغوی ولایت ب) مفهوم شناسی «ولایت» در قرآن کریم فصل دوم: ولایت؛ سنت الهی مقدمه الف) وجوه معناشناختی آیات ولایت جمع بندی فصل سوم: مفهوم قرآنی ولایت سیاسی در علوم اسلامی مقدمه الف) قرآن کریم و مفهوم عرفانی ولایت ب) قرآن کریم و مفهوم فقهی کلامی ولایت نتیجه گیری @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
انا لله و انا الیه راجعون 💠 آیت الله یزدی؛ الگوی: "مرجعیتی دینی ـ سیاسی" در دوران "نظام ولایی" 🔹گرچه نام او آن بزرگ هیچ‌گاه به عنوان مرجع تقلید ذکر نشد، اما فراتر از مرجعیت مرسوم کنونی بود. 🔹شخصیت علمی، منش انقلابی و جایگاه سیاسی او شکل‌دهنده‌ی الگوی جدیدی از "مرجعیت دینی ـ سیاسی" در دوره‌ی "نظام ولایی" بود. @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
💠استاد مصطفی اسکندری در گفتگو با تقریب: راه کارهای تقریبی می تواند راهگشای حل مسائل جهان اسلام باشد/راهبردهای اساسی در زمینه تقریب http://www.taghribnews.com/fa/interview/486024/ 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p