eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
423 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برگزاری درس خارج «فقه روابط اجتماعى» 📚 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه روابط اجتماعى» از سوی آیت‌الله علیرضا اعرافی برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه‌ها - ساعت ۷:۲۵ الی ۸:۴۰ 🔹 درس به صورت غیرحضورى(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗لینک شرکت در درس👇 🌐 http://login.ismc.ir/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 راهکارهای شرعی کردن قراردادهای اجاره/ برخی مشروط نبودن اجازه و برخی امضاء صوری قرارداد را پیشنهاد می‌کنند 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» تأکید کرد؛ 📝 از آنجا که بحث اجاره مبتلابه بسیاری از مردم است و اشکال شرعی قراردادهای آن، امر را بر متدینین سخت می‌کند، راه حل‌های مختلف مطرح شده است؛ 1️⃣ تفاهم طرفین به مشروط نبودن قرض و اجاره به یک‌دیگر: برخی گفته‌اند مستاجر با مالک تفاهم کند که خانه‌ی وی را مثلا در قبال صد هزار تومان ماهیانه اجاره کند و اجاره‌ی مذکور بدون هیچ شرطی باشد. همین طور مثلا صد میلیون به وی قرض می‌دهد بدون هیچ شرطی و بدون هیچ ربطی بین قرض مذکور و اجاره‌ی منزل. 🔹 به نظر ما اگر تفاهم مذکور صوری نباشد، مشکلی ندارد؛ لکن ظاهر آن است که تفاهم مذکور صوری است. 2️⃣ امضاء صوری قرارداد و حصول اطمینان به رضایت طرف مقابل به تصرف در مال وی: راه حل دیگر که برخی دیگر مطرح کرده‌اند امضاء کردن صوری قرارداد است به این‌که طرفین و یا یکی از طرفین، قرارداد را به شکل صوری امضاء کند. 🔹 مرحوم امام در تحریر آورده است: اگر مکلف اصل قرض را قبول کرده و پرداخت سود و زیاده را قبول نکند، و در مقام امضاء قرارداد قرض ربوی، کل قرارداد را به شکل صوری امضاء کند، از جهت تکلیفی مرتکب معصیت نشده است و فعل وی بلامحذور است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21308 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 علامه طباطبایی از نوادر روزگار و از نوابغ اسلام است 📝 آیت‌الله سید عباس مدرسی یزدی درگذشت 📝 بایدهای حوزه عصر انقلاب 📝 تشکیل ۱۱ کمیته تخصصی جهادگران حوزوی 📝 ضوابط و شرایط شرکت در آزمون تکمیل نواقص آبان ماه ۹۹ دروس حوزه اعلام شد 📝 جذب نیروی امریه در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه 📝 جامعه الزهرا(س) شجره‌ای طیبه‌ است 📝 برگزیدگان دومین همایش کتاب سال بانوان تجلیل شدند 📝 سومین همایش کتاب سال بانوان فراخوان داد 📝 از کتاب «مبانی نظری تمدن اسلامی‌در قرآن کریم» رونمایی شد 📝 فروشگاه اینترنتی «نشر حوزه» افتتاح شد و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21311 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سلسله نشست‌های سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی دینی 💢 اصول، ضوابط و مولفه‌های حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام 👤 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح ا... نعیمیان 📆 زمان: شنبه ۱ آذرماه - ساعت ۱۶:۰۰ 🔷 نشست به صورت غیر حضوری(آنلاین) برگزار خواهد شد. 🔗 لینک شرکت در نشست 👇 🌐 split.to/x0idrEj (روی گزینه "ورود به عنوان مهمان" کلیک بفرمایید) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حکم کاربست فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه بهداشت و درمان 📝 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک بیان داشت: 🔻 پرسش‌های متعددی درباره کاربست فرآیندهای زیست فناورانه در طب و صحت مطرح است؛ 1️⃣ آیا استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در قلمرو طب و صحت فالجمله جایز است یا خیر؟ ما در پاسخ به این پرسش گفتیم قائل به جواز اجمالی هستیم. 2️⃣ آیا به مثابه یک احتمال می‌توان از حرمت فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در قلمرو بهداشت و درمان به مثابه حکم اولی دفاع کرد؟ گفتیم: نمی‌توان قائل به حرمت مطلق و فی حدنفسه شد. 3️⃣ در استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه طب و صحت به حکم ثانوی می‌توان قائل به جواز شد؟ 4️⃣ در استخدام فنون و فرآیندهای زیست فناورانه در عرصه طب و صحت به حکم ثانوی می‌توان قائل به حرمت شد؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21313 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 ایدۀ پارادایم شبکه‌ای/ شکل‌گیری علم دینی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است 🔰 حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی در یادداشتی مطرح کرد: 📝 شکل‌گیریِ علم دینی و علوم انسانی اسلامی نیازمند تعریف یک دستگاه معرفتی استنتاجی است تا با دریافت داده‌های توصیفی و تجویزی از منابع دینی، بتواند «نظریه‌ها» را که بیانگر رابطه معنادار میان مؤلفه‌های مختلف هستند، با روش موجّه تولید کند. 📝 پارادایم شبکه‌ای، به‌عنوان پارادایم علم دینی و علوم انسانی اسلامی قابل طرح است، و طرح‌وارۀ معرفتی‌ای است که مبانی و روش لازم برای توصیف، تبیین و تفسیر هر موضوع یا مسئله‌ای را در مقیاس کل شبکه هستی فراهم می‌کند و ناظر به کشف معادلات حرکت و تغییر در این شبکه است. 📝 در این پارادایم، می‌توان «انسان شبکه‌ای»، «علم و معرفت شبکه‌ای»، «روش شبکه‌ای»، «ارزش شبکه‌ای»، «جامعه شبکه‌ای»، «حرکت و رشد شبکه‌ای»، «اهداف و نیازهای شبکه‌ای»، «حق شبکه‌ای»، «عدل شبکه‌ای»، «دین شبکه‌ای»، «توسعه شبکه‌ای» تعریف کرد و شاخص برای آنها تعیین نمود و ترکیب آنها را به‌صورت یک بسته معرفتی زیرساختی که توان حل مسئله و تولید نظریه دارد ارائه کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21316 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ آیا محبت و مودت نسبت به کفار صحیح است؟/ برخی براساس آیات قرآن مطلق محبت را قائل هستند 🔰 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 💢 آیا اطلاق یا عمومی که حاکی از حسن و رجحان محبت دیگران باشد در ادله داریم یا خیر، به‌گونه‌ای که اطلاق و عموم شامل غیر مؤمن و کافر شود؟ 💢 برخی براساس آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» قائل به مطلق محبت نسبت به دیگران شدند. 🔰 این استدلال متوقف بر چند مقدمه و نکته است؛ 🔹 مقدمه اول: خطاب در این آیه به عموم ناس است و شامل مؤمن و کافر می‌شود. 🔹 مقدمه دوم: عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم به‌گونه‌ای تفسیر شود که مدلول التزامی‌اش محبت و مودت باشد. 🔹 مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه اسوه یا الغاء خصوصیت بگوییم این مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران می‌شود. 🔸 نقد مقدمه اول: در استدلال ضمیر خطاب کم که دو بار در آیه آمده آیا مراد مؤمنان‌اند یا مطلق انسان‌ها؟ شاید نشود در این نوع ضمیرهای خطاب، بدون قرائن بتوانیم اطلاقی بگیریم. 🔸 نقد مقدمه دوم: ظهور این جملات فراتر از این مسئله است. فراتر از این است که نتوانست تکلیف را به نتیجه برساند یا این‌که دید به نتیجه نرسید ناراحت شد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21320 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 بیماری کرونا فوریت حج را از بین می‌برد/ حج تعطیل بردار نیست ولی می‌توان به تأخیر انداخت ✅ آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» بیان کرد؛ 🔻 آیا فرد در ایام کرونا حج برود و اجزا و شرایط حج را جابجا کند و یا اصلا نرود؟ صور متعددی در بیماری کرونا و مانند آن است: 1️⃣ دولتی که حج برگزار می‌کند، از برگزاری حج و ورود زائران ممانعت کند. اینجا شرط استطاعت که باز بودن راه است مانع است. 2️⃣ دولت برگزار کننده اجازه داده و تمام استطاعت‌های چهارگانه حاصل است. در این صورت فرد با وجود بیماری کرونا به حج برود یا نرود؟ به این نتیجه رسیدیم که نه تنها یقین به ضرر، ظن ضرر و حتی احتمال ضرر منجز است. 📚 اگر کسی عمره تمتع را انجام بدهد ولی قرنطینه نگذارد حج را انجام دهد، در این صورت به افرادی در اعمالی که قابل نیابت است، نیابت دهد. اعمال اختیاری‌اش ساقط است ولی اضطراری به قدر رکن انجام دهد، در غیر این صورت وجوب برداشته می‌شود. اگر حضور در مجامع نمی‌شود و ارکان حج ولو به اضطرار انجام نشود دیگر حج نیست و عنوان حجةالاسلام ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21323 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم/ تولید گفتمان‌های نوین، هوشمند و عمیق؛ رسالت بسیج در حوزه و دانشگاه 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیام تبریکی به مناسبت هفته بسیج، عنوان کرد: 📝 تجربه شیرین بسیج گرچه در تاریخ اسلام عزیز ریشه دارد و در بدر و عاشورا جلوه‌گر بوده است اما در عصر انقلاب اسلامی در جامه‌ای نو ظهور یافت و در ایران و جهان معجزه گری‌ها کرد. 📝 رویکرد جامع، عقلانی، اجتهادی، تمدنی و جهانی به اسلام و اندیشه الهی و علوم و معارف اسلامی و نظامات دینی و فقهی در برابر تفسیرهای لیبرالیستی و سکولاریستی و متحجرانه از اسلام از عناصر مهم و اساسی بسیج است. 📝 اعتقاد به مقاومت بمثابه راهبرد بنیادین در علم، فرهنگ اقتصاد، سیاست و روابط بین‌الملل و تلاش برای شکستن بن‌بست‌‌ها و گشودن افق‌های نو و حرکت بر مداری فراتر از فرآیندهای متعارف از دیگر عناصر مهم بسیج است. 📝 بی‌گمان امروز بیش از هر زمانی به فرهنگ بسیجی نیازمندیم و البته بسیج در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی افق‌های برتری دارد و مهمترین وظیفه آن تولید گفتمان‌های نوین و هوشمند و عمیق بسیجی و ترویج روح جهاد و مقاومت و شهادت در پیکره حوزه و دانشگاه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21327 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ برگزاری درس خارج «فقه پزشکی» 💢 درس خارج فقه معاصر با موضوع «فقه پزشکی» از سوی آیت‌الله محمد قائنی برگزار می‌شود. 📆 زمان: چهارشنبه‌ها/ ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، مدرس امام خمینی(ره) 🔻 موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ 🔹 حجیت آزمایش‌ها و کارشناسی پزشکی(جرم انگاری، پزشکی قانونی و...) 💢درس به صورت حضوری و غیرحضورى(آنلاین) برگزار می‌شود. 🔗لینک شرکت در درس👇 🌐 http://www.markazfeqhi.com/live/ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 ویژگی‌های حکمرانی شایسته/ این حکمرانی باید مبتنی بر آموزه‌های شرعی و از طریق فقه دنبال شود 📚 حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان در نشست علمی «اصول، ضوابط و مؤلفه‌های حکمرانی مطلوب در نظام سیاسی اسلام» عنوان کرد؛ 🔹 حکمرانی شایسته باید مبتنی بر آموزه‌های شرعی و از طریق فقه دنبال شود. 🔹 عده‌ای معتقدند باید میان شریعت، فقه و اخلاق تفکیک قائل شویم. این‌ها با برجسته‌سازی مقوله اخلاق، می‌خواهند میدان را از دست شریعت و فقه بگیرند. 🔹 دو دانش اخلاق و فقه با وجود تفاوت‌های روشی و موضوعی با یک‌دیگر تقابل ندارند. نمی‌توان گفت حکمرانی شایسته اخلاقی و حکمرانی فقهی، حمکرانی ناشایسته است. 🔹 در حکمرانی شایسته، نظام اولویت باید معلوم باشد تا براساس آن ما بتوانیم تزاحم‌هایی که در سراسر زندگی انسان و ناحیه حکمرانی وجود دارد، را پاسخگو باشیم. 🔹 فرآیند قانون‌گذاری حکمرانی شایسته باید طبق ضوابط شرع باشد. یعنی فرآیندی را سامان دهیم تا قانون‌گذار در چارچوب ریلی که فقه ایجاد کرده، حرکت کند. 🔹 حکمرانی شایسته این نیست که فقه را کنار بگذاریم و حقوق به جای آن بنشیند. همچنین در حکمرانی شایسته، نباید جایگاه فقه را نسبت به اخلاق تقلیل داد. 🔹 البته نگاه روشنفکرانه، فقه را غیر اخلاقی می‌بیند و نسبت به برخی خروجی‌های فقه، فقها و نظام ولایی بر چسب غیر اخلاقی می‌زند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21331 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ ادله برخی برای جواز قطع عضو، قاعده سلطنت انسان بر نفس خود است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ 📕 بین قاعده سلطنت و قاعده لاضرر و لاضرار چه نسبتی وجود دارد؟ آیا در صورت مطرح کردن این قاعده حکم حرمت قطع عضو تغییر می‌کند یا خیر؟ 📕 این قاعده در رابطه با اموال و انفُس دلیل قانع کننده‌ای دارد، البته عمده دلیل سیره عقلا است. یعنی عقلا هر شخصی را مسلط بر اموال و انفُس خود می‌دانند. 📕 تنها حلقه مفقود امضای سیره عقلا است. آیا سیره عقلائیه مورد امضای شارع است یا دلیلی بر امضای شارع نداریم؟ 🔰 سیره عقلائیه بر سه قسم است؛ 1️⃣ مورد ردع شارع است، مانند قیاس. 2️⃣ مورد امضای شارع است، همانند حجیت خبر واحد ثقه. 3️⃣ مشکوک الامضا است. این مهم‌ترین بخش حجیت سیره‌های عقلائیه است که در کتب اصولی خیلی به آن پرداخته نشده است. 📕 سیره عقلائیه سلطنت انسان بر نفس و اموال مورد امضای شارع قرار گرفته است یا مورد امضای شارع قرار نگرفته است؟ می‌توان ادعا کرد مورد امضا شارع قرار گرفته است. یکی از ادله آیه شریفه قرآن «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21334 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 اسکناس اعتبار خود را از کجا می‌گیرد؟/ شهید صدر به حق، اسکناس را سند تعهد می‌داند نه ضمان ذمه ✍️ آیت‌الله جواد مروی در درس خارج فقه «بیت کوین و رمز ارز‌ها» تأکید کرد؛ 🔸 آیا اسکناس سند دین بوده است یا سند عهده؟ ✅ شهید صدر به حق هم می‌فرمایند: اسکناس‌ها در این دوره سند تعهد است و نه ضمان ذمه از سوی دولت یا بانک‌ها. ✅ در برخی کشورها می‌گویند اگر تا فلان تاریخ اسکناس کهنه را آوردی، برای شما به اسکناس جدید تبدیل می‌کنیم اگر نیاوردی، دیگر ما تعهدی نداریم. ✅ تعهد ممکن است مشروط و محدود واقع شود و الا سند دین و ضمان ذمه این گونه نیست. ضمان ذمه سقوطش یا به ابراء است یا به تهاتر و یا به پرداخت است. وجه چهارم ندارد. 🔻 وضع پول و اسکناس در این دوره که پول‌ها سند طلا و نقره نیست چگونه است؟ 🔹 نظریه اول: این پول دیگر سند چیزی نیست. بلکه مالیت و ارزش اعتباری پیدا کرده است. این اوراق کاغذی به اعتبار یک دولت، ارزش پیدا کرده‌اند. 🔹 نظریه دوم: باز هم اسکناس سند است برای یک مال دیگر، خودش مالیت اعتباری ندارد بلکه یک پشتوانه دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21338 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 شهید صدر؛ متفکری در جامعه/ مخاطبِ هدفم نسل جوان دغدغه‌مند و اهل مطالعه است ✍️ مریم برادران نویسنده «کتاب نا» در گفتگویی، اظهار داشت: 📕 درست است که محتوا تعیین می‌کند چگونه بنویسم، اما مخاطب مشخص می‌کند که نقاط اثر کجا باشد و کجاها باید پررنگ‌تر باشد. مخاطبِ هدفم نسل جوانی است که اهل مطالعه و دغدغه‌مند است. 📕 نابغه بودن شهید صدر قابل‌اعتنا است، اما ایشان فقط نابغه نیست. به نظرم بیش از اینکه بگوییم ایشان یک نابغه است، بهتر است بگوییم متفکری در جامعه است؛ چراکه تأکید بر نبوغ می‌تواند فاصله‌ی مخاطب را از ایشان زیاد کند. 📕 اثرگذاری کنش‌گرانه او در حل بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی وقتی برایم معنادار است که می‌بینم درعین‌حال چشمداشتی به مقام و جایگاه و اعتباریات دیگر ندارد و همین‌هاست که او را در مقام مرجعیت مردمی می‌نشاند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21341 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری سلسله نشست‌های اقتصادی با نگاهی فقهی 📚 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ایام کرونا، سلسله نشست‌های علمی - تخصصی پیرامون مسائل اقتصادی با نگاهی فقهی را برگزار می‌کند. 📚 این نشست‌ها ناظر به مباحث قانونگذاری، طرح‌ها و لوایح با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. 🔻 عناوین نشست‌ها؛ 🔹 مباحث فقهی قانون مبارزه با پولشویی و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی. 🔹 شفافیت اطلاعات و نسبت آن با حریم خصوصی. 🔹 امکان سنجی استقلال بانک مرکزی. 🔹 مالیات بر عایدی سرمایه. 🔹 رمزارزها و چالش‌های فقهی. 🔹 چالش‌های فقهی اقتصادی برنامه هفتم توسعه(عدالت). 🔹 مالیات تکافلی و جایگاه آن در برنامه هفتم توسعه. 📚 این مرکز در تلاش است تا از صاحب نظران، نظریه‌پردازان و اساتید حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران در این نشست‌های علمی دعوت نماید و در همین راستا در حال رایزنی با اساتید می‌باشد. ✍️ گفتنی است، به دلیل شیوع ویروس کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 شروط اصلی در تفویض/ در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان داشت؛ 🔹 در ولایت تنفیذ غیر دو شرط توانایی و امانتداری در انجام مأموریت، شرط خاص دیگری مطرح نیست. 🔹 در ولایت تفویض سه شرط علم، عدل و کفایت معتبر است. هم ادله عقلی بر این سه شرط وجود دارد و هم ادله نقلی. 🔻 شروط زائد بر سه شرط اصلی در ولایت تفویض 1️⃣ تجربه: کسی که ولایت تفویض و اختیار تصمیم‌گیری برای مردم به او داده می‌شود، باید قبلا تجربه شده باشد. 2️⃣ حیاء: در متون روایی ما آمده که کسی که ولایت تفویض به او واگذار می‌شود، باید انسان با حیایی باشد. 3️⃣ ریشه خانوادگی صالح: کسی که مناصب و ولایات به او واگذار می‌شود باید خانواده او بررسی شود. 4️⃣ حلم: حلم، به معنای خود نگه‌داری در برابر خشم است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21346 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حفظ نفس از ابتلای به بیماری‌های خطرناک و مهلک واجب است 💢 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی عنوان کرد؛ ✅ ابتلاء به بیماری‌ها و بلایا با ایمان منافاتی ندارد، بلکه از روایات استفاده می‌شود هر چه مراتب ایمان بالاتر باشد بلا شدیدتر است. ✅ سرایت و واگیر بیماری امری مسلم و قطعی است و از امور موهوم نیست و شریعت نیز آن را پذیرفته است. ✅ حفظ نفس از ابتلای به بیماری‌های خطرناک و مهلک واجب است. ✅ در برخی احکام وقوع و قطعیت سرایت لازم نیست بلکه صرف احتمال سرایت برای ترتب آن احکام کافی است. ✅ معالجه بر خود شخص بیمار واجب است و اگر شخص اهمال کند و بمیرد خودکشی محسوب می‌شود. ✅ معالجه بیماران مبتلا به بیماری‌های سخت و دشوار که اضطرار در آن‌ها صدق می‌کند بر پزشک و طبیب و هر کسی که قدرت دارد، واجب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21349 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 عزت و عظمت امام حسن عسکری(ع) در بیانات رهبر معظم انقلاب 📌 در بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون امام حسن عسکری(ع) آمده است: 🔹 در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السلام نبوده است. 🔹 این‌که آن بزرگوارها در غربتِ زیادی بودند، واقعاً همین‌طور است؛ دور از مدینه و دور از خاندان و دور از محیط مألوف؛ اما در کنار این، درباره‌ی این سه امام – از حضرت جواد تا حضرت عسکری علیهم السلام– نکته‌ی دیگری وجود دارد و آن این است که هرچه به پایان دوره‌ی حضرت عسکری(ع) جلوتر می‌رویم، این غربت بیشتر می‌شود. 🔹 حوزه‌ی نفوذ ائمه و وسعت دایره‌ی شیعه در زمان این سه امام، نسبت به زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شاید ده برابر است؛ و این چیز عجیبی است. شاید علت این‌که این بزرگواران را این‌طور در فشار و ضیق قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21352 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 مهم‌ترین مأموریت امام عسکری(ع)؛ آماده سازی سازمان شیعه برای دوران غیبت 🔰 آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔹 امام حسن عسکری(ع) در سخت‌ترین دوران، امامت و زعامت شیعیان را بر عهده گرفتند. خلفای عباسی برای ضربه زدن به حضرت و به شهادت رساندن ایشان از هیچ اقدامی فروگذار نبودند. 🔹 امام حسن عسکری(ع) با وجود همه فشارها و کنترل‌های بی وقفه حکومت عباسی یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام دادند. 🔹 از جمله اقدامات عمیق ایشان می‌توان به کوشش‌های علمی در دفاع از آئین اسلام، رد شبهات، تبیین اندیشه صحیح اسلام، ایجاد شبکه ارتباطی شیعیان، حمایت و پشتیبانی مالی از شیعیان، تقویت و توجیه سیاسی رجال و... را نام برد. 🔹 آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت یکی از مهمترین مأموریت‌های حضرت(ع) بود. امام حسن عسکری(ع) همانند سایر اولیای الهی شیعیان را برای دوران غیبت آماده می‌کردند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21355 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 احیای حقوق عامه، در اقامه‌ی دین نهفته است/ دولت اسلامی؛ مسئول حفظ حقوق عمومی 🔰 آیت‌الله عباس کعبی، در جلسه «بررسی جایگاه و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی»، مطرح کرد: 🔹 احیای حقوق عامه در اقامه دین نهفته شده است و اگر متولیان دین و مسئولان نظام اسلامی دین را اقامه نکنند، حقوق عامه تضییع می‌شود و به دلیل تضییع حقوق عامه و تجاوز به حق و عدل، مورد لعن و نفرین واقع می‌شود. 🔹 حفظ دین، جان، عقل، عرض و آبرو، ناموس، اموال عمومی و در یک کلمه حقوق عمومی ملت باید توسط دولت اسلامی حفظ شود و درصورت تضییع، در مرحله آخر وظیفه‌ی قوه قضائیه است که حقوق عامه را احیا کند. 🔹 حق مردم بر دولت که جزء حقوق عامه است شامل خیرخواهی و دلسوزی نسبت به مردم، تعلیم و تربیت و غنی کردن منابع عمومی و تقویت پول ملی می‌شود. 🔹 وظیفه قوه قضاییه است که در عصر حاضر چرایی کاهش پول ملی را بررسی و ریشه آن را پیدا کند. اینکه آیا علت آن مربوط به برنامه اقتصادی کشور است یا در اجرای آن مشکلی وجود دارد؟ علت در بودجه‌­بندی است یا در اجرای قوانین و مقررات؟ در تصمیم­‌گیری اشتباه است یا در ضعف قوانین و مقررات؟ 🔹 احیای حقوق عامه با رعایت حقوق متقابل دولت و ملت لازم است زیرا رعایت حقوق متقابل دولت و ملت عامل انسجام‌بخشی و عزت دین است و در سایه حقوق عامه اعتماد مردم به جامعه اسلامی بیشتر می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21359 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 احراز اعتبار شخصیت حقوقی/ عرف، خرید و فروش با شخصیت‌های حقوقی را بیع می‌داند، پس معامله با آن‌ها صحیح است 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» بیان کرد؛ 📚 اعتبار شخصیت حقوقی و اهلیت داشتن او نزد عقلا در زمان ما محرز است و از طرفی شارع هم هر چیزی را که عرف بگوید بیع است و ارکانش تام است را امضا می‌کند. 📚 آیا در زمان شارع هم اعتبار شخصیت حقوقی محرز است؟ احراز اعتبار و اهلیت شخصیت حقوقی برای انشاء بیع در زمان شارع، تنها دو راه وجود دارد: 📚 تمسک به سیره یا ارتکاز عقلا کرد. سیره عقلا در زمان شارع بر این بوده است که برای شخصیت‌های حقوقی اهلیت قائل شده‌اند، گرچه در آن زمان به طور وسیعی تطبیق داده نشده ولی بعضی از شخصیت‌های حقوقی مانند دولت و... در آن زمان بوده‌اند که کاشف از ارتکاز عقلا است. 📚 به اطلاق مقامی «احل الله البیع» تمسک کنیم. به این بیان که شارع در مقام اهمال نبوده بلکه در مقام بیان بوده است. اگر شارع آن را جایز نمی‌دانست باید آن را بیان می‌کرد و حالا که آن را بیان نکرده و ردعی نیامده، پس منظورش از «احل الله البیع» همان بیعی است که عرف آن را بیع می‌داند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21362 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📕 استثنائات حرمت ربا/ بحث ربا از مباحث پیچیده است ❇️ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 💢 در بحث حرمت ربا چند مورد استثنا شده، بین پدر و فرزند، بین زن و شوهر و بین عبد و مولا که این‌‌ها جایزاند. 💢 گرچه مثلا پدر به پسر یا زن به شوهر می‌توانند قرض ربوی تولیدی بدهند اما خیلی درصد کمی از قرض‌‌ها از این موارد هستند بر خلاف قرض ربوی بین مسلمان و کافر که در دنیا رایج است. 💢 مثلا کافری سهامدار است و پولدار و مسلمانی می‌‌آید از او قرض می‌‌گیرد که به این نحو خیلی رایج است. 💢 این مباحث در فقه ما پیچیده است و اقوال مختلفی وجود دارد و هرکدام برای نظر خود ادعای اجماع کرده‌اند، عده‌ای تفصیلاتی دارند. 💢 اگر کسی خواست متعرض اقوال بشود و به آن‌‌ها توجه داشته باشد می‌‌تواند به کتاب مفتاح الکرامه و جواهر و سایر کتب فقهی مراجعه کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21365 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💯 آیا رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) نشانگر جواز محبت به غیر مسلمان است؟ 📝 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔹 یکی از ادله‌هایی که برای اثبات محبت به غیر مسلم به آن استناد می‌شود آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ‏.» است. 🔹 درباره این آیه استدلال می‌شود که خطاب به همه انسان‌هاست و شامل غیر مسلم هم می‌شود. همچنین در همه گفت‌وگوها و مخاطب‌های قرآن اصل بر عموم و شمول است. 🔹 آیه دیگر «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ» است که ممکن است محل استشهاد برای اطلاقی قرار گیرد. 🔹 استدلال به آیه متوقف شده بر این‌که اولاً، عالمین اطلاق دارد، ثانیاً، رحمت وصف پیامبر است و ثالثاً، درون رحمت مهر هم است. 🔻 مناقشه به استدلال 1️⃣ ممکن است رحمت وصف پیامبر نباشد، بلکه وصف خدا باشد. رحمت الهی باشد نه نبوی. لااقل احتمالش است. 2️⃣ مناقشه مشترک با آیه قبلی است که رحمت در مقام هدایت است و غیر از رحمت بدون ارتباط با بحث هدایت است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21371 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 جایگاه حضرت معصومه(س) در عصر ظهور ✍️ یادداشت/حجت‌الاسلام محسن رفیعی: 📝 شهر قم یادآور قیام جهانی موعود آخرالزمان و اقامه عدل الهی در سراسر گیتی است و ظهور حکومت جهانی امام زمان علیه‌السلام به منزله بروز و حکومت تمام حقیقت دین خدا در تمام جهان است. 📝 ورود حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها به شهر قم، نقطه عطف و شروعی برای یک قیام فزاینده اسلامی بود. اکنون که بیش از ۴۰ سال از اولین ثمردهی جدی این کنش معنوی، یعنی انقلاب شکوه‌مند اسلامی ایران گذشته، قم به کانون اصلی تغذیه قیام‌های ملت‌های مسلمان تبدیل شده است و قطعاً اثرات ویژه‌ای در انقلاب جهانی امام زمان(عج) نیز خواهد داشت. 📝 مسیر دستیابی به آب گوارای ظهور و زدودن عطش فراق از دولت کریمه مهدوی، جز با استقامت و پایداری بر زمینه‌سازی ظهور و نیز استقامت در رکاب حضرت مهدی علیه‌السلام به هنگامه ظهور، امکان‌پذیر نخواهد بود و شهر قم، مهد جوشش مقاومت دینی در تراز انقلاب جهانی مهدوی است که حرم و حریم کریمه اهل بیت نقش بسزایی در پمپاژ غیرت و مقاومت اسلامی و انقلابی داشته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21376 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ راه‌های خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی/ اشکالات امام، آیت‌الله سیستانی و شهید صدر بر جعاله بر قرض 🔰 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» بیان داشت؛ 🔻 راه‌های خلاص از قرض ربوی در عقود بانکی 📚 جعاله بر قرض: یکی از عملیات‌های بانکیِ جانشینِ قرض ربوی، جعاله بر قرض است. طبق این قرارداد، بانک به هدف خود که کسب سود است خواهد رسید. 🔸 اشکال اول؛ شرط القرض بودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب آیت‌الله سیستانی است. 🔹 مناقشه؛ عدم انطباق شرط القرض بودن جعاله بر قرض: اشکال آقای سیستانی به نظر ما واضح نیست و کلام ایشان نزد عرف پذیرفته شده نیست. 🔸 اشکال دوم؛ ربوی بودن جعاله بر قرض: مرحوم امام در مقام(بیان)، مطلب دقیقی ذکر کرده‌اند. 🔹 مناقشه؛ کلیت نداشتن اشکال مذکور: به نظر ما اشکال مرحوم امام، هر چند فی الجمله صحیح است، لکن در تمامی موارد وارد نیست. 🔸 اشکال سوم؛ عقلائی نبودن جعاله بر قرض: این اشکال از جانب شهید صدر ذکر شده است. 🔹 مناقشه؛ اقدام عقلاء بر پرداخت جُعل برای اخذ وام: به نظر ما اشکال آقای صدر قابل مناقشه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21368 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com