اندیشکده رشد
مجلس عزای مادر سادات سلاماللهعلیها به بیان حضرت آیتالله پناهنده با نوای حجتالاسلام شیخ محمد قرب
فیض روضه، پیش از منبر میباشد
هدایت شده از محمد سلیمانی
29.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی اعتنایی به مردم در لباس دموکراسی...
اخیرا در رسانه ملی، مناظره¬ای بین آقای زیدآبادی و حجت الاسلام و المسلمین الهی راد با موضوع اندیشه سیاسی مرحوم آیت الله مصباح یزدی برگزار شد. در این برنامه احمد زیدآبادی با استناد به بیانات آیت الله مصباح یزدی مبنی بر عدم حق مداخله انسان در قوانین الهی، مدعی شد لازمه این نظریه نفی حق انتخاب مردم است.
فارغ از دیدگاه مرحوم علامه مصباح «که در جای خود تبیین می شود»، این متن در صدد پاسخ به دوگانه سازی نابجای جناب زید آبادی بین حق حاکمیت الهی و انتخاب مردم است.
همانطور که بیان شد جناب زید آبادی بر این عقیده است اگر کسی قائل به حق حاکمیت الهی در وضع قوانین و مدل اداره جامعه شد، لزوما در صدد نفی حق انتخاب مردم است.
مسئله ای که قبل از ورود به بحث باید مشخص کنیم، این است که مقصود از مردم، دقیقا کدام مردم در کدام جامعه است؟!
گاهی اوقات وقتی حرف از مردم می زنیم، مقصودمان مردم بی دین و لاابالی برخی کشور های اروپایی یا آمریکایی است. طبیعی است وقتی مقصود از مردم، مردم جوامع سکولار و بی دین باشد، صحبت از پیاده سازی قوانین الهی قبل از ایمان و پذیرش قلبی مردم آن جوامع، بی معنی است. بر اساس آیه 256 سوره مبارکه بقره «لا اکراه فی الدین» تا زمانیکه مردم با قوانین الهی و اعتقادات اسلامی آشنا نباشند و از روی اعتقاد به دنبال تشکیل جامعه اسلامی نروند، نمی توان و نباید نظر دین را به ایشان تحمیل کرد.
اما سوال اینجاست که آیا واقعا مردم ایران مثل مردم بی دین کشورهای غیر مسلمان هستند؟ یا مسلمانان ایرانی که در رفراندوم 1358 بیش از 99 درصد به پیاده سازی دین در جامعه رای دادند، حکما با مردم کشورهای غیر اسلامی متفاوتند؟!
مردم ایران که از ابتدای انقلاب با مشارکت در انتخابات ها، راهپیمایی های 22 بهمن و نهم دی، تشییع علما «مثل تشییع بی نظیر مرحوم امام» و تشییع شهدا «مثل تشییع کم نظیر سرباز رهبر حاج قاسم سلیمانی»؛ بارها و بارها رای خود را به جمهوری اسلامی ایران تجدید کردند؛ آیا این مردم مخالف پیاده سازی قوانین الهی هستند؟
آیا واقعا مردمی که بی صبرانه فریاد انتقام خواهی از دشمنان خدا و جنایتکاران را سر می دهند و به تعبیر رهبر انقلاب فریادهای انتقامشان سوخت موشک های دشمن شکن است؛ مردمی که برای دفاع از حرم حاضرند جان خود را فدا کنند؛ مردمی که با افتخار از عزیزانشان در راه تحقق دین خدا می گذرند؛ آیا چنین مردمی مخالف اجرای قوانین الهی در جامعه اند؟!
ظاهرا جای مدعی و منکر عوض شده است.
آقای زیدآبادی! سوال اصلی اینجاست که بر اساس مبانی مردم سالاری دینی یا حتی دموکراسی غربی «که شما و دوستانتان از آن دم می زنید»، آیا مسئولین چنین جامعه ای که عمیقا دین دار است و با رای و عمل خود سرنوشت سیاسی_اجتماعی خود را با قوانین الهی گره زده است؛ اجازه دارند قوانینی بر خلاف رای مردم و در مخالفت با قوانین الهی پیاده کنند؟
آیا کسی که در این جامعه ایمانی علیرغم رای قاطع مردمش به حاکمیت الهی، حرف از استیضاح خدا، انتقاد از رسول خدا، آزادی حجاب و تعطیلی حدود الهی می زند؛ به رای مردم پایبند است؟!
آیا چنین تفکری می تواند ادعای دموکراسی یا مردم سالاری داشته باشد؟!
به نظر می رسد مسئله ای که معمولا در تبیین جایگاه مردم مغفول واقع می شود و در سخنان آقای زیدآبادی به وضوح به چشم می خورد، نادیده گرفتن بستر بحث مردم سالاری و واقعیت های عینی جامعه ایران است.
ممکن است بعضی مردم در مواردی از سر جهل یا هوای نفس یا...به بعضی احکام الهی عمل نکنند؛ اما همین مردم بارها و بارها نشان دادند که بر همان رایی که روز رفراندوم در صندوق انداختند، پابرجا هستند.
محمد سلیمانی
https://eitaa.com/andishkadehroshd
اندیشکده رشد
بی اعتنایی به مردم در لباس دموکراسی... اخیرا در رسانه ملی، مناظره¬ای بین آقای زیدآبادی و حجت الاسلام
محمد سلیمانی امیری در یادداشتی نوشت:
بیاعتنایی به مردم در لباس دموکراسی | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14021024000929/%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D9%85%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C
17.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات #رائفی_پور راجع به تخریب مجلس
https://eitaa.com/andishkadehroshd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ بروید ببینید امشب چه افرادی دارند اللهاکبر میگویند
🔰 من از این طبقه که شما طبقه پایین میگویید منت میکشم، دست اینها را میبوسم
#اللّه_اکبر
@EMAM_COM
✅ https://eitaa.com/andishkadehroshd
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 کدام کشور با رأی ندادن، هم امنیتش از بین رفت هم اقتصادش!🇸🇮🇸🇰
🎙 حجت الاسلام استاد راجی
#تحریم_رای_مساوی_تحریم_تو
https://eitaa.com/andishkadehroshd
15.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تکراری، ولی مهم
رهبر انقلاب:
⚠️ برنامه دشمن جلوگیری از نقش شتابدهندگی خواص در جامعه و ایجاد تردید و تعلل در آنان است...
🔰 تا به حال به این فکر کردید که مقصود رهبر از «نقش #شتاب_دهندگی خواص» چیه؟!
https://eitaa.com/andishkadehroshd
🔹جملات دقیق رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم را دقیق بخوانید:
🔅محصول تلاش چهلساله، اکنون برابر چشم ما است: کشور و ملّتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزّت، متدیّن، پیشرفته در علم، انباشته از تجربههایی گرانبها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی.
🔻رکورددار در شتاب پیشرفتهای علمی، ر کورددار در رسیدن به رتبههای بالا در دانشها و فنّاوریهای مهم از قبیل هستهای و سلّولهای بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزههای جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیّت جوان کارآمد، و بسی ویژگیهای افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجهی جهتگیریهای انقلابی و جهادی است
🔮 هر نامزد انتخاباتی برای ورود به مجلس گام دومی، صحبتهایی خلاف رهبر انقلاب داشت را کنار بگذاریم.
🆔 @darseenghelab
🇮🇷 https://eitaa.com/andishkadehroshd
وقتی نیمه¬شعبان، عید نیست...
یکی از اشکالاتی که در جامعه امروز دامنگیر متدینین شده است، آمیختگی مناسک مذهبی با اندوه، یادآوری شکست¬ها و ناامیدی می¬باشد که در نتیجه منجر به افسردگی و انفعال افراد جامعه می¬شود. از همین رو تصویر غیر متدینین از زندگی اسلامی، تصویری تاریک و آمیخته با افسردگی است.
این متن در پی تشریح ابعاد و زوایای پنهان مراسمات مذهبی از طریق تشریح رابطه میان حقیقت و مناسک مراسمات مذهبی است.
با توجه به تعلق نویسنده به نهاد دین، احتمالا انتظار مخاطب از متن پیش رو، رد قاطعانه اشکال است. لکن باید اعتراف کرد که اشکال مطرح شده، تا حد قابل توجهی منطقی است.
نمونه¬اش همین نیمه شعبان. خلق الله از ابتدای ماه شعبان (بلکه از ماه¬ها قبل) نذر و نیاز می¬کنند، کوچه و خیابان¬ها را آذین¬بندی می کنند، اما روز عید که می شود، به یاد اندوه چندین ساله غیبت امامشان اشک می-ریزند و تمام. این همه ریخت و پاش، شربت و شیرینی، تزئینات متنوع را خرج دو قطره اشک خشک و خالی می¬کنند.
قشر مذهبی¬ که اعیاد را با اشک به سرانجام می رساند، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل و بدان که عزاداری¬هایش به مراتب غم¬انگیزتر است و طبیعتا ناامیدکننده¬تر...
با این اوصاف اگر بناست نیمه شعبان را جشن بگیریم به امید شربت و نهایتا گریه خشک و خالی، همان بهتر که تعطیل کنیم این مراسمات غم¬انگیز را.
اصلا ایکاش مجلس شورای اسلامی طرحی تصویب کند و طی آن تعطیلات مذهبی عاشورا، مبعث، نیمه شعبان و...را ملغی کند. در عوض تعطیلات نوروز یا پنجشنبه¬ها را بیافزاید.
اگر بناست شیرینی بخوریم، در نوروز هم می توان شیرینی خورد و اگر غرض شادکامیست، با تعطیلات هفتگی پنجشنبه¬ها هم می¬توان شادی را به دل مردم آورد. علاوه بر اینکه گریه¬ی حزن¬آمیز از یاد فراق و غربت اهلبیتعلیهم¬السلام هم تعطیل می¬شود.
راستش ما انسان¬ها گاهی حقیقت را از خودمان هم کتمان می¬کنیم و مناسک¬زده بودن خودمان را با عناوین خوش¬رنگ و لعاب و شاعرانه توجیه می¬کنیم در حالیکه عقلِ نزدیک¬بینِ دنیوی عقلای عالَم، محاسبات مذکور را تصدیق می¬کند.
لکن نکته¬ اینجاست که مهمترین عنصر مراسمات مذهبی، از نگاه بسیاری متدینین مغفول مانده است.
امروزه نیمه شعبان برای بسیاری از متدینین هیچ حقیقتی فراتر از شیرینی، شربت، تعطیلی و نهایتا یاد خشک و خالی از امام زمانعجل¬الله¬تعالی¬فرجه¬الشریف ندارد. همین امر است که ناخودآگاه منجر به مقایسه بین تعطیلی پنجشنبه و نیمه-ی شعبان می¬شود. اینجاست که مناسکی که قرار بود راه رسیدن به حقیقت باشند، خود حجاب حقیقت می-شوند.
عجیب است! نیمه شعبانی که بهترین مکمل عاشورا و اربعین است و طبیعتا باید نهضت¬آفرین باشد، تا این حد بی¬روح و بی¬معنی می شود.
اما حقیقت مغفول مانده مراسمات مذهبی، چیست؟!
بعضی خیال می¬کنند اهلبیتعلیهم¬السلام محتاج شادی کردن ما در جشن نیمه شعبان یا عزاداری ما در عاشوراء هستند (العیاذ بالله) و هرچه جمعیت مراسمات بیشتر یا مجالس پرشکوه¬تر باشد، حساب بانکی اهلبیتعلیهم¬السلام نزد خداوند بیشتر شارژ می¬شود و به خیال خام خودشان با رونق¬بخشی به این مجالس می¬خواهند لطفی به ایشان بکنند. همین¬بسیط و کودکانه.
در حالیکه نمی¬دانند این مجالس، ادامه هدف پرنور انبیاء و اولیاء و اوصیا در حیات شریفشان است. پس طبیعتا نتیجه این مجالس نیز باید در همان راستا باشد.
نیمه شعبان، زمانی عید است که از سامرا شروع شود، ولی به سامرا ختم نشود. بلکه به جوشش برسد و مثل رود در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی زندگی جریان یابد.
آن نیمه شعبانی عید است که از مجالس مذهبی به شریان¬های حیاتی زندگی سرازیر شود و مخاطبش را مبعوث کند؛ تا شخص را از سستی و بی¬هدفی، به مجاهدت شبانه¬روزی در راه اهداف ولی عصرعجل¬الله¬تعالی¬فرجه¬الشریف سوق بدهد.
خداوند تعالی از این هدف مهم در آیه 13 سوره مبارکه شوری پرده¬برداری می کند و می¬فرماید: هدف مشترک تمام پیامبران الهی، در همه زمان¬ها، پیاده¬سازی تمام دین بیان است و این مسئله¬ایست که پذیرش آن برای مشرکین مشکل است: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبي إِلَيْهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي إِلَيْهِ مَنْ يُنيب».
نکته جالب آیه اینجاست که مرحوم علامه طباطبایی در المیزان مخاطب آیه را همه افراد در همه زمان¬ها می-داند. یعنی پیاده¬سازی و به پاداشتن دین همانطور که وظیفه حضرت آدمعلیه¬السلام و فرزندانش بود، وظیفه نوح و ابراهیم و موسی و عیسی هم بود. و همانطور که وظیفه ایشان بود، وظیفه رسول خدا و امتش نیز بود.
و پیاده¬سازی دین خداوند در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی آن بر امام غائب ماعجل¬الله¬تعالی¬فرجه¬الشریف و امتش نیز لازم دانسته شده.
و این هدف، گمشده¬ایست که باید از دل عزاداری¬های محرم و اعیاد شعبان، دنبال کنیم.
قرآن که امامِ وجود کتبی امام عصرعجل¬الله¬تعالی¬فرجه¬الشریف است نیز همین را به بندگان می¬گوید که ای بنده خدا، ای شیعه علی و ای منتظر امام زمان، وظیفه جمکرانی و کربلایی تو پیاده¬سازی دین خدا در زندگی فردی و اجتماعی است.
نتیجه اینکه مناسک مذهبی در ایام شادی و عزای اهلبیتعلیهم¬السلام، حقیقتی فراتر از ظواهرشان دارند که مخاطبین باید با استفاده صحیح از ظواهرِ مناسکِ مذهبی، خود را مهیای بهره¬گیری هرچه بیشتر از حقیقت این مجالس کنند.
از آنجا که مجالس اهلبیتعلیهم¬السلام در راستای هدف ایشان در زمان حیاتشان است، مخاطب باید به دنبال بهره-گیری از مجالس اهلبیتعلیهم¬السلام برای تحقق اهداف ایشان باشد. با استناد به آیه 13 سوره مبارکه شوری، بیان شد که یکی از مهترین اهداف اهلبیتعلیهم¬السلام پیاده¬سازی دین خدا در زمین بود. پس طبیعتا یکی از مهمترین اثرات مجالس اهلبیتعلیهم¬السلام راهبری مومنین به سمت این هدف بنیادین است...
https://eitaa.com/andishkadehroshd