eitaa logo
انجمن ادبی مَطلَع
830 دنبال‌کننده
580 عکس
175 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠محفل ادبی مطلع | تاسیس ۱۴۰۰ 🔷 نشر اشعار ولایی 🔷 اعلان مراسمات هفتگی 🔷 رسانه شعر مشهد https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
مشاهده در ایتا
دانلود
خوشحالیم از اتفاقی که در رقم خورده و تمام پنجاه هنرجوی این دوره... اتفاقات خوبی در راهه ان شالله🌷
توضیحاتی در مورد دوره اسکمپر در ادبیات...
پیام های شما دلگرمی ماست... برای تهیه دوره نردبان با 77% تخفیف« اینجا » کلیک کنید... برای شرکت در کارگاه « اسکمپر» هم به پی وی ادمین پیام بدهید.
دلگرمی ما هستید🌷
انجمن ادبی مَطلَع
🔰 و بلاخره کتابخانه ما مزین شد به عنوان: 📍 از سمت پنجراه | جواد بنی اسدی کتاب را از اینجا با تخفیف
دوستان زیادی پیام داده بودند که قادر به دریافت کتاب های کتابخانه نیستند این مشکل بعلت فیلترینگ های ایرانسل بوده و رفع شده دوستان با مراجعه به سایت ما، به راحتی می توانند به بخش های مختلفی مثل کتابخانه و آئینه خانه وارد شوند... http://Www.axanacademy.com
جلسه اول _ علم بدیع.mp3
24.5M
جلسه اول از سلسله جلسات "علم بدیع" مقدمات بحث ♻️مباحث جلسه اول : 🔸توضیح اجمالی از معانی، بیان و بدیع 🔸تعریف خطیب قزوینی از علم بدیع 🔸تعریف دکتر سیروس شمیسا از علم بدیع 🔸بدیع؛ شگردهای ارتقاء سطح کلام عادی به کلام ادبی و کلام ادبی به کلام متعالی 🔸اجمالی از تاریخ علم بدیع 🔸بعضی از مهم ترین کتاب های علما فارسی زبان در مورد علم بدیع 🔸اشاره ای به قصیده های بدیعیه 🔸تقدم فارسی زبانان در سرودن قصائد بدیعیه @ASI_khorasani
انجمن ادبی مَطلَع
شنبه های خراسانی #سبک_خراسانی از نیمه ی دوم قرن سوم تا پایان قرن ششم 🔸بعضی از شخصیت های مهم این د
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان شمال شرق ایران و جنوب ازبکستان و ترکمنستان کنونی را دربر می‌گرفته است در نخستین دوره‌های شعر فارسی خراسان مرکز زبان و ادب فارسی بوده‌است و بسیاری از بزرگان شعر آن قرن‌ها از این سرزمین برخاسته‌اند این ملاحظه سرشناسان امروزین شعر فارسی را بر آن داشته است که نخستین مکتب شعر فارسی یعنی از دوره سامانی تا حوالی حمله مغول را خراسانی بنامند. 📝روزنه ۳۸۹ ادامه دارد.... @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان
خصوصیات شعر مکتب خراسانی ۱. شعری ساده و صریح شعر خراسانی غالباً شعری ساده و صریح . سخن شاعر فقط یک لایه معنایی دارد و از مفاهیم غیرمستقیم در آن خبری نیست . ۲.تخیّل ساده تخیل مکتب خراسان نیز ساده است یعنی بیشتر بر تشبیه متکی است و آن‌هم تشبیه‌های گسترده و بدون تلفیق و پرورش این دوره دوره کشف تصویرها بوده‌است و تازگی این کشف‌ها به‌طور طبیعی ذوق شاعر و مخاطب را اقناع می‌کرد بنابراین نیازی به پرورش تصویرها تصویرها حس نمی‌شده است بدین لحاظ ما به‌ویژه در دوره‌های قدیم‌تر تصویرهای شاعران این مکتب را بسیار سالم و طبیعی می‌یابیم همانند عطر و بوی واقعی یک گل بدون این‌که کارخانه‌ای به خود دیده باشد . درباری بودن شاعران البته تخیل این دوره را تا حدی اشرافی ساخته است . روزنه ص ۳۸۹ و ۳۹۰ ادامه دارد..... @anjoman_matla
• محفل ادبی مطلع 🗓️ یکشنبه | ۱۸ دی ماه 🕠 ساعت : ۱۷:۱۵ الی ۱۹ مشهد - عبادی یازده @anjoman_matla
🔥 ویژه برنامه «خاطرنشان» قسمت اول • موضوع این قسمت: حُسن مطلع و مقطع • میهمان این هفته: سید حسن میلانی • مدت زمان: چهل دقیقه این ویژه برنامه، هر هفته از طریق سایت آکسان و آپارات منتشر خواهد شد. جهت مشاهده یا دانلود این قسمت، اینجا کلیک کنید.
🔸زمینه پیدایش مکتب عراقی شعر فارسی از بدو پیدایش خود در حال تغییر بود و شعر مکتب خراسانی هم تحولاتی در خود داشته است. با ظهور سنایی شعر بسوی عوالم باطنی کشیده شد و عرفان در هیئت درون‌مایه‌ی قوی برای شعر فارسی پشتوانه‌ ی معنوی بسیاری از شاعران ما شده . نظامی و خاقانی در آذربایجان تخیل را از سادگی به سوی پیچیدگی بردند و کسانی همچون انوری و ظهیر فاریابی تغزل را البته به شکل زمینی و مجازی‌اش باب کردن این تحول و هرچند در بستر مکتب خراسانی انجام می‌شد کم‌کم آن‌قدر دگرگونی در شعر ایجاد کرد که اکنون به‌راحتی می‌توان شعر قرن هفتم را از شعر قرن پنجم تشخیص داد. ادبای امروز این مکتب را که در واقع از بطن مکتب خراسانی پدید آمد عراقی نامیده‌اند مبنای این نام‌گذاری انتقال مرکزیت شعر از خراسان به عراق است البته عراق عجم که مناطق مرکزی ایران را در بر می‌گرفته‌است. شعر عراقی از حوالی قرن هفتم تا قرن نهم هجری رایج بوده‌است البته جمعی از محققان در حد فاصل دو مکتب خراسانی و عراقی قائل به وجود شیوه‌ای به نیز به‌ عنوان مکتب آذربایجانی هستند که خاقانی و نظامی و اقران آن‌ها را در خود می‌گیرد. روزنه ص ۳۹۳ @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
شاخص ترین شاعران مکتب عراقی قرن ۷ ، ۸ ، ۹ #مولانا #سعدی_شیرازی #خواجوی_کرمانی #سلمان_ساوجی #امیرخسر
استفاده مضمونی سعدی از ابوتمّام مضمونی زیبا که ابوتمام (شاعر بزرگ عرب) حدود چهار قرن قبل از سعدی آن را استفاده کرده است. لَولا اِشتِعالُ النارِ فيما جاوَرَت ما كانَ يُعرَفُ طيبُ عَرفِ العودِ (متوفای ۲۳۱) قول مطبوع از درون سوزناک آید که عود چون همی‌سوزد جهان از وی معطر می‌شود (متوفای ۶۹۰) پ ن : ترجمه بیت ابوتمام : اگر مجاورت آتش در کنار عود نمی بود ، بوی خوش عود شناخته نمی شد @anjoman_matla
از حوالی قرن دهم هجری یعنی زمانی‌که شاعران عراقی سراب کم‌کم به‌تدریج تکرار رسیده بودند نشانه‌های شیوه دیگری در شعر فارسی پدیدار شد و این شیوه نوین به‌تدریج آن‌قدر تشخص یافت که امروز به‌عنوان مکتب هندی شناخته می‌شود. این تغییر و تحول همراه بود با انتقال مرکزیت شعر و ادب فارسی از عراق به شبه قاره هند. چنین شد که هم از خود هندوستان شاعران بزرگی ظهور کردند و هم شاعران دیگر اقلیم‌ها که توجه حکمرانان هند به ادب فارسی را دیده بودند به آن‌سو سرازیر شدند. مکتب هندی را مکتب اصفهانی و حتی مکتب صائب نیز نامیده‌اند ولی به نظر می‌رسد که همان عنوان هندی مناسب‌تر است، چون در آن عصر هندوستان به‌راستی محل شکل‌گیری و ادامه و حتی افول این مکتب بوده‌است و درعین‌حال عنوان هندی می‌تواند ضمن یادکرد نقش و موقعیت شبه قاره هند در زبان و ادب فارسی گروه بی‌شماری از شاعران آن سرزمین را نیز پوشش دهد . بعضی از ادبا در حد فاصل دو مکتب عراقی و هندی مکتب دیگری را نام می‌برند به‌عنوان وقوع که "غرض از آن بیان کردن حالات عشق و عاشقی از روی واقع بود و به نظم آوردن آن‌چه که در میان طالب و مطلوب به وقوع می‌پیوندد یعنی شعر ساده‌ی بی‌پیرایه و خالی از هرگونه صنایع لفظی و ادراکات شاعرانه". روزنه ص۳۹۵ ادامه دارد @anjoman_matla
🔸لیست اسامی تعدادی از مشاهیر سبک هندی و اصفهانی: (تنهای‌قمی) (محمداسماعیل) 🔸بعضی از بانوان شاعره دوره سبک اصفهانی و هندی همسر شاه جهان متخلص به مخفی (روشن آرا بیگم) دختران شاه جهان و نور جهان بیگم ادامه دارد...... @anjoman_matla
هدایت شده از yosefpoor.ir
• با سلام کارگاه « اسکمپر در ادبیات » به درخواست دوستان، یکم منتشر خواهد شد. این دوره، ایده یابی با محوریت هفت تکنیک مهم است که آن را تحت عنوان « حکومت آج» توضیح خواهیم داد. هر کدام از حروف حکومت آج، اشاره به یک تکنیک در اسکمپر است که برای خلاقیت و کشف ادبی بسیار کارآمد هست. این قسمت ویژه برای دوره آموزشی و به صورت مجازی خواهد بود. چنانچه تمایل به شرکت در داشتید، در سایت ما به آدرس زیر وارد شده و یا به ادمین پیام بدهید: _ دوره آموزشی نردبان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کوثر قرآن و عطیةالله، اسوه‌ی حسنای بقیةالله(عج)... 🔺شعرخوانی آقای سیدمحمدرضا یعقوبی آل در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب. 🌺 در آستانه سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 آهنگ اگر لفظ هم نداشته باشد، معنا دارد و معنا را منتقل میکند / من اصرار دارم این را توجه کنید و مراقب باشید در شعر و مداحی و سینه‌زنی از آهنگ ترانه‌های نامناسب استفاده نکنید 🔻 رهبر انقلاب: آهنگ مفهوم دارد و معنا را منتقل میکند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید لفظ هم نداشته باشد -مثلاً بعضی‌ها با حنجره‌شان آهنگ تولید میکنند یا بعضی با این وسائل و سازها آهنگ ایجاد میکنند،‌ زبان هم ندارد- اما معنا دارد و معنایی را منتقل میکند. آهنگ اینجوری است دیگر. یک آهنگ هست که شجاعت را القاء میکند. این آهنگی که ایشان میخواند: «ای لشکر صاحب‌الزمان آماده باش آماده باش». اگر این کلمه را هم نخوانند این لحن، لحن آماده‌سازی است. یک آهنگ هم هست، افسردگی می‌آورد، افسرده میکند انسان را، مأیوس میکند، انسان را اینها فرق میکند. یک آهنگ هم هست انسان را به گناه میکشاند؛ خیلی از آهنگها که در ترانه‌های مربوط به دستگاه‌های موسیقی، قبلاً اینها را تنظیم کرده بودند از این قبیل بود. این دستگاه‌های موسیقی معروف هر کدام یک آهنگی دارد، یک ترانه‌ای قبلش دارد. که این ترانه،‌ آهنگ را القاء میکند به آن خواننده. این ترانه‌ها اغلب ترانه‌های نامناسب است، مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم،‌مدّاحی‌ای که میکنیم، چه آن جایی که مصیبت میخوانیم، چه آن جایی که سینه میزنیم، چه آن جایی که مدح میخوانیم، مواظب باشیم با اینها مخلوط نشود. این چیز مهمی است من اصرار دارم این را توجه کنید.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 احساس‌برانگیزی مداحی در معرکه‌های حساس به داد کشور رسید/  در دفاع مقدس مداحها و شاعرها توانستند فضا را آماده حماسه بزرگ کنند 🔻 رهبر انقلاب: حُسن کار معرفت‌آموزی متون شیعی این است که در کنار برانگیختن احساس، عمق معرفتی را هم به انسان اهدا میکند. این خصوصیتی است که در غیر شیعه من ندیده‌ام. همین حالت احساس در معرکه‌های حساس کشور به داد کشور رسید. یکی‌اش دفاع‌مقدس. در دفاع‌مقدس این مداح‌ها بودند این شعرگوها بودند این شاعرهای خوب بودند که توانستند فضا را آماده کنند برای آن حماسه‌ی بزرگ. واقعاً من این را بارها در مورد همین مسئله این بیت را تکرار کردم: عشّاق را به تیغ زبان گرم میکنیم چون شمع تازیانه‌ی پروانه‌ایم ما وصف حال شماست. چون شمع تازیانه‌ی پروانه‌ایم؛ در مراسم اعزام، اعزام به جبهه، بسیجی‌ها و دیگران، در شب‌های عملیات، در صبحگاه‌های نظامی، در تشییع پیکر شهدا، در مراسم ختم شهدا، در مسجد، در حسینیه، در میدان جنگ، همه جا مداحی نقش بزرگ خودش را ایفا میکرد. در سالهای بعد از جنگ هم تا امروز همین جور بود. مداحی نقش‌آفرینی کرده. در فتنه‌ی هشتاد و هشت، در نه دی، در موارد گوناگون؛ مداحی نقش ایفا کرده. الحمدللّه عدّه‌ هم زیاد است. اوایل که ما این جلسه را تشکیل میدادیم با صد نفر دویست نفر این جلسه تشکیل میشد، امروز هزاران نفر در سراسر کشور با تسلط بر شگردهای جذب مخاطب مشغول کار مداحی‌اند. خب این یک پدیده‌ای است در کشور؛ این یک چیز کوچکی نیست. از این باید استفاده کرد.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 شرط توفیق مداحی این است که دغدغه هدایت مردم داشته باشید /فضای مبارزه با طاغوت و ظالم و فساد را در فضای کشور منتشر کنید، فرهنگ‌سازی یعنی همین 🔻 رهبر انقلاب: انقلاب محتاج پیشرفت است، محتاج تحول روز به روز است. شما میتوانید در این زمینه نقش ایفا کنید. حرف من این است. شما باید مبارزه با طاغوت را، مبارزه‌ی با ظالم را، مبارزه‌ی با استکبار را، مبارزه‌ی با فساد را در فضای کشور منتشر کنید. ما اشکال کارمان در بسیاری از جاها این است که دستور میدهیم، نصیحت میکنیم، استدلال میکنیم، منطق می‌آوریم، اثر نمیکند. چرا؟ برای اینکه فضای عمومی، فضای متناسب با آنچه که ما خواستیم نیست. من بارها تکرار کردم فرهنگسازی. فرهنگسازی یعنی همین. یک جا لازم است فضای کشور، فضای استقامت در مقابل دشمن باشد. یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز فضای تعقّل و تدبّر باشد. فضاسازی باید بشود. میتوانید بصیرت‌دهی کنید، میتوانید امیددهی کنید. امروز میبینید یکی از مهمترین شگردهای دشمن تزریق ناامیدی است. کجا؟ در مهمترین نقطه‌ی وجودی کشور یعنی جوانان. شما میتوانید درست ضدش عمل کنید. امیددهی کنید. شما میتوانید در فکر و عمل هدایت کنید. منتها خب شرط دارد. اگر بخواهید این توفیقات نصیب شما بشود، شرط لازم و اولش این است که دغدغه‌ی هدایت مردم را داشته باشید.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب درباره اغتشاشات اخیر: حواسمان باشد مغرور نشویم و بگوییم قضایا تمام شد/ آن چیزی که ملت را نگه میدارد امید و وحدت است/ هر کسی به اتحاد ملت خدشه وارد کند برای دشمن کار کرده است/ باید قوی بشویم و دشمن را مأیوس کنیم 🔻 رهبر انقلاب: ما هم خودمان حواسمان باشد؛ ما هم مغرور نشویم، ما هم غفلت نکنیم، غافل نشویم، بگوییم خب تمام شد قضایا. از میدان عقب نرویم، در میدان باشیم. ما هم بدانیم که آن چیزی که ملت را نگه میدارد امید است و وحدت؛ اتحاد میان آحاد مردم. بله،‌ سلائق مختلفی وجود دارد، اختلافات نظری در مسائل گوناگون وجود دارد اما درباره‌ی اسلام، درباره‌ی نظام، درباره‌ی انقلاب، وحدت نظر بین مردم هست، نگذاریم این وحدت نظر از بین برود. به اختلافات کمک نکنیم. اختلافات قومی اختلافات مذهبی، تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر؛ هر کس در زمینه‌ی خدشه‌ی به اتحاد ملت حرکتی انجام بدهد برای دشمن کار کرده. در نقشه‌ی دشمن کار کرده، در زمین دشمن بازی کرده. این را همه توجه داشته باشند. منبری باشد، مداح باشد، روحانی باشد، دانشگاهی باشد، نویسنده باشد، شاعر باشد، هر که باشد. دشمن را دست‌کم نگیریم. دشمن هست. آن روزی که شما آن قدر قوی بشوید که دشمن مأیوس بشود آن روز میتوانید یک آسودگی و آسایش خاطری پیدا کنید باید سعی کنیم قوی بشویم. این تأکید و تکرار و اصرار این حقیر برای اینکه کشور باید قوی بشود به خاطر این است. باید دشمن را مأیوس کرد.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از yosefpoor.ir
شب میلاد تو نه! پیشتر کعبه ترک برداشت خدا ای مادر خلقت! برایت کادو وا کرده! مسعود یوسف پور روز مادر
بسم رب العشق تقدیم به همه ی بانوان کشورم خصوصا خانواده معظم شهدا من یک جوانم کشورم را دوست دارم از عمق جانم رهبرم را دوست دارم ایرانیم در سایه ی مهر رضایم من سایه ی روی سرم را دوست دارم لطف حسین بن علی بال و پرم داد من فطرسم، بال و پرم را دوست دارم نان حلال و شیر پاکم آبرو شد من هم پدر هم مادرم را دوست دارم با مهر زهرا بچه ها را تربیت کرد باید بگویم همسرم را دوست دارم @anjoman_matla @s_r_moayed
هدایت شده از علی مقدم
چنان که قصد میسازند از الفاظ ، معنا را خدا از آفرینش قصد کرده ، خلقِ زهرا را "ولولا فاطمه" یعنی که بی زهرا نمی دیدیم نه احمد را ، نه حیدر را ، نه هرگز خلق دنیا را بهشت از تابش یک نور زهرا خلق گردیده عنایاتش رسیده عالَم پنهان و پیدا را صفاتش آینه دارِ صفات کبریا باشد چه برهانی از این بهتر وجود حق تعالی را چگونه در حجابی و همه عالم به دست توست؟! خدایا!  فاطمه حل کرد بر ما این معمّا را کجا با تار و پودِ لفظ در توصیف می آید که ممکن نیست گنجاندن درونِ کوزه ، دریا را نشسته از الف تا یاء ، حیران چنین معنا بلی ظرفیّتِ وصفش نمی باشد الفبا را حماسه می تراود آنقدر از خطبه هایش که به خطبه میکَند از جای کوهِ پای بر جا را زهی عفّت ، زهی عصمت ، زهی بانوی نوری که علی نشنیده هرگز از زبان او تقاضا را تنور خانه ی او گرم دارد جان عالم را به رشک انداخته نورِ تنورش ، طور سینا را قناتِ جنّت از نورِ قنوتِ فاطمه جاریست نمازش غرق رحمت کرده محراب و مصلّا را بلی آن فاطمه که خلق عاجز مانده از درکش که در اسمش خِرد حیران و گُم کرده مُسمّا را بلی آن فاطمه که یک عنایت از عنایاتش رسانده تا نبوت نوح و موسی و مسیحا را بلی آن فاطمه که بهر کار خانه اش حتی فرستاده خدایش "سوف یعطیک فترضی" را بلی آن فاطمه که خطبه های آتشین او به ما آموخت معنای تبرّا و تولّا را بلی آن فاطمه که خطبه های آتشین او بهم زد حیله ها و مکرهای شومِ اعدا را بلی آن فاطمه که خطبه های آتشین او شکست آخر سپاهِ بُت پرستِ لات و عُزّا را بلی آن فاطمه که سیره اش تفسیر قرآن است هم آیات جهادش را و هم آیات تقوا را بلی آن فاطمه که مادری کرده برای ما و از ما دستگیری می کند امروز و فردا را مسیر مدحِ شعرم را به سوی مرثیه انداخت خدا لعنت کند آن ضرب دست بی محابا را نمیدانم که سیلی با رُخش...اصلا چه میگویم؟! که حتی گل اذیت میکند آن روی حورا را دلیلش شرم از شرمِ علی بوده اگر زهرا میان شعله ها تنها صدا زد نامِ بابا را کنار بسترش با گریه میگفتند اطفالش : به دامن گیر مادرجان سرِ آشفته ی ما را گره وا میکند از کار شیعه ، گریه بر مادر مگیر از ما خدایا روضه ی امّ ابیها را @ASI_khorasani