eitaa logo
انجمن ادبی مَطلَع
842 دنبال‌کننده
585 عکس
182 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠محفل ادبی مطلع | تاسیس ۱۴۰۰ 🔷 نشر اشعار ولایی 🔷 اعلان مراسمات هفتگی 🔷 رسانه شعر مشهد https://eitaa.com/joinchat/4073652327C9ee4eeaef2
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن ادبی مَطلَع
شنبه های خراسانی #سبک_خراسانی از نیمه ی دوم قرن سوم تا پایان قرن ششم 🔸بعضی از شخصیت های مهم این د
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان شمال شرق ایران و جنوب ازبکستان و ترکمنستان کنونی را دربر می‌گرفته است در نخستین دوره‌های شعر فارسی خراسان مرکز زبان و ادب فارسی بوده‌است و بسیاری از بزرگان شعر آن قرن‌ها از این سرزمین برخاسته‌اند این ملاحظه سرشناسان امروزین شعر فارسی را بر آن داشته است که نخستین مکتب شعر فارسی یعنی از دوره سامانی تا حوالی حمله مغول را خراسانی بنامند. 📝روزنه ۳۸۹ ادامه دارد.... @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
وجه تسمیه شعر این دوره به خراسانی 🔸خراسان سرزمین بزرگ بوده‌است که بخش عمده‌ای از شمال غرب افغانستان
خصوصیات شعر مکتب خراسانی ۱. شعری ساده و صریح شعر خراسانی غالباً شعری ساده و صریح . سخن شاعر فقط یک لایه معنایی دارد و از مفاهیم غیرمستقیم در آن خبری نیست . ۲.تخیّل ساده تخیل مکتب خراسان نیز ساده است یعنی بیشتر بر تشبیه متکی است و آن‌هم تشبیه‌های گسترده و بدون تلفیق و پرورش این دوره دوره کشف تصویرها بوده‌است و تازگی این کشف‌ها به‌طور طبیعی ذوق شاعر و مخاطب را اقناع می‌کرد بنابراین نیازی به پرورش تصویرها تصویرها حس نمی‌شده است بدین لحاظ ما به‌ویژه در دوره‌های قدیم‌تر تصویرهای شاعران این مکتب را بسیار سالم و طبیعی می‌یابیم همانند عطر و بوی واقعی یک گل بدون این‌که کارخانه‌ای به خود دیده باشد . درباری بودن شاعران البته تخیل این دوره را تا حدی اشرافی ساخته است . روزنه ص ۳۸۹ و ۳۹۰ ادامه دارد..... @anjoman_matla
• محفل ادبی مطلع 🗓️ یکشنبه | ۱۸ دی ماه 🕠 ساعت : ۱۷:۱۵ الی ۱۹ مشهد - عبادی یازده @anjoman_matla
🔥 ویژه برنامه «خاطرنشان» قسمت اول • موضوع این قسمت: حُسن مطلع و مقطع • میهمان این هفته: سید حسن میلانی • مدت زمان: چهل دقیقه این ویژه برنامه، هر هفته از طریق سایت آکسان و آپارات منتشر خواهد شد. جهت مشاهده یا دانلود این قسمت، اینجا کلیک کنید.
🔸زمینه پیدایش مکتب عراقی شعر فارسی از بدو پیدایش خود در حال تغییر بود و شعر مکتب خراسانی هم تحولاتی در خود داشته است. با ظهور سنایی شعر بسوی عوالم باطنی کشیده شد و عرفان در هیئت درون‌مایه‌ی قوی برای شعر فارسی پشتوانه‌ ی معنوی بسیاری از شاعران ما شده . نظامی و خاقانی در آذربایجان تخیل را از سادگی به سوی پیچیدگی بردند و کسانی همچون انوری و ظهیر فاریابی تغزل را البته به شکل زمینی و مجازی‌اش باب کردن این تحول و هرچند در بستر مکتب خراسانی انجام می‌شد کم‌کم آن‌قدر دگرگونی در شعر ایجاد کرد که اکنون به‌راحتی می‌توان شعر قرن هفتم را از شعر قرن پنجم تشخیص داد. ادبای امروز این مکتب را که در واقع از بطن مکتب خراسانی پدید آمد عراقی نامیده‌اند مبنای این نام‌گذاری انتقال مرکزیت شعر از خراسان به عراق است البته عراق عجم که مناطق مرکزی ایران را در بر می‌گرفته‌است. شعر عراقی از حوالی قرن هفتم تا قرن نهم هجری رایج بوده‌است البته جمعی از محققان در حد فاصل دو مکتب خراسانی و عراقی قائل به وجود شیوه‌ای به نیز به‌ عنوان مکتب آذربایجانی هستند که خاقانی و نظامی و اقران آن‌ها را در خود می‌گیرد. روزنه ص ۳۹۳ @anjoman_matla
انجمن ادبی مَطلَع
شاخص ترین شاعران مکتب عراقی قرن ۷ ، ۸ ، ۹ #مولانا #سعدی_شیرازی #خواجوی_کرمانی #سلمان_ساوجی #امیرخسر
استفاده مضمونی سعدی از ابوتمّام مضمونی زیبا که ابوتمام (شاعر بزرگ عرب) حدود چهار قرن قبل از سعدی آن را استفاده کرده است. لَولا اِشتِعالُ النارِ فيما جاوَرَت ما كانَ يُعرَفُ طيبُ عَرفِ العودِ (متوفای ۲۳۱) قول مطبوع از درون سوزناک آید که عود چون همی‌سوزد جهان از وی معطر می‌شود (متوفای ۶۹۰) پ ن : ترجمه بیت ابوتمام : اگر مجاورت آتش در کنار عود نمی بود ، بوی خوش عود شناخته نمی شد @anjoman_matla
از حوالی قرن دهم هجری یعنی زمانی‌که شاعران عراقی سراب کم‌کم به‌تدریج تکرار رسیده بودند نشانه‌های شیوه دیگری در شعر فارسی پدیدار شد و این شیوه نوین به‌تدریج آن‌قدر تشخص یافت که امروز به‌عنوان مکتب هندی شناخته می‌شود. این تغییر و تحول همراه بود با انتقال مرکزیت شعر و ادب فارسی از عراق به شبه قاره هند. چنین شد که هم از خود هندوستان شاعران بزرگی ظهور کردند و هم شاعران دیگر اقلیم‌ها که توجه حکمرانان هند به ادب فارسی را دیده بودند به آن‌سو سرازیر شدند. مکتب هندی را مکتب اصفهانی و حتی مکتب صائب نیز نامیده‌اند ولی به نظر می‌رسد که همان عنوان هندی مناسب‌تر است، چون در آن عصر هندوستان به‌راستی محل شکل‌گیری و ادامه و حتی افول این مکتب بوده‌است و درعین‌حال عنوان هندی می‌تواند ضمن یادکرد نقش و موقعیت شبه قاره هند در زبان و ادب فارسی گروه بی‌شماری از شاعران آن سرزمین را نیز پوشش دهد . بعضی از ادبا در حد فاصل دو مکتب عراقی و هندی مکتب دیگری را نام می‌برند به‌عنوان وقوع که "غرض از آن بیان کردن حالات عشق و عاشقی از روی واقع بود و به نظم آوردن آن‌چه که در میان طالب و مطلوب به وقوع می‌پیوندد یعنی شعر ساده‌ی بی‌پیرایه و خالی از هرگونه صنایع لفظی و ادراکات شاعرانه". روزنه ص۳۹۵ ادامه دارد @anjoman_matla
🔸لیست اسامی تعدادی از مشاهیر سبک هندی و اصفهانی: (تنهای‌قمی) (محمداسماعیل) 🔸بعضی از بانوان شاعره دوره سبک اصفهانی و هندی همسر شاه جهان متخلص به مخفی (روشن آرا بیگم) دختران شاه جهان و نور جهان بیگم ادامه دارد...... @anjoman_matla
هدایت شده از yosefpoor.ir
• با سلام کارگاه « اسکمپر در ادبیات » به درخواست دوستان، یکم منتشر خواهد شد. این دوره، ایده یابی با محوریت هفت تکنیک مهم است که آن را تحت عنوان « حکومت آج» توضیح خواهیم داد. هر کدام از حروف حکومت آج، اشاره به یک تکنیک در اسکمپر است که برای خلاقیت و کشف ادبی بسیار کارآمد هست. این قسمت ویژه برای دوره آموزشی و به صورت مجازی خواهد بود. چنانچه تمایل به شرکت در داشتید، در سایت ما به آدرس زیر وارد شده و یا به ادمین پیام بدهید: _ دوره آموزشی نردبان
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کوثر قرآن و عطیةالله، اسوه‌ی حسنای بقیةالله(عج)... 🔺شعرخوانی آقای سیدمحمدرضا یعقوبی آل در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب. 🌺 در آستانه سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 آهنگ اگر لفظ هم نداشته باشد، معنا دارد و معنا را منتقل میکند / من اصرار دارم این را توجه کنید و مراقب باشید در شعر و مداحی و سینه‌زنی از آهنگ ترانه‌های نامناسب استفاده نکنید 🔻 رهبر انقلاب: آهنگ مفهوم دارد و معنا را منتقل میکند؛ یعنی شما اگر چنانچه یک آهنگی را اجرا کنید لفظ هم نداشته باشد -مثلاً بعضی‌ها با حنجره‌شان آهنگ تولید میکنند یا بعضی با این وسائل و سازها آهنگ ایجاد میکنند،‌ زبان هم ندارد- اما معنا دارد و معنایی را منتقل میکند. آهنگ اینجوری است دیگر. یک آهنگ هست که شجاعت را القاء میکند. این آهنگی که ایشان میخواند: «ای لشکر صاحب‌الزمان آماده باش آماده باش». اگر این کلمه را هم نخوانند این لحن، لحن آماده‌سازی است. یک آهنگ هم هست، افسردگی می‌آورد، افسرده میکند انسان را، مأیوس میکند، انسان را اینها فرق میکند. یک آهنگ هم هست انسان را به گناه میکشاند؛ خیلی از آهنگها که در ترانه‌های مربوط به دستگاه‌های موسیقی، قبلاً اینها را تنظیم کرده بودند از این قبیل بود. این دستگاه‌های موسیقی معروف هر کدام یک آهنگی دارد، یک ترانه‌ای قبلش دارد. که این ترانه،‌ آهنگ را القاء میکند به آن خواننده. این ترانه‌ها اغلب ترانه‌های نامناسب است، مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم،‌مدّاحی‌ای که میکنیم، چه آن جایی که مصیبت میخوانیم، چه آن جایی که سینه میزنیم، چه آن جایی که مدح میخوانیم، مواظب باشیم با اینها مخلوط نشود. این چیز مهمی است من اصرار دارم این را توجه کنید.۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir