فرات کوفی قدس سره در تفسیر شریف خود (ج۲ ص۵۸۱) روایت کرده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: «حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، فاطمه نامیده شد چرا که مردم از عمق شناخت و معرفتش بریده و عاجز شدهاند.»
@anjoman_oqm
🟤فراخوان پذیرش ارشد بدون کنکور دانشگاه حضرت معصومه در سال ۱۴۰۱
🟪به اطلاع کلیه خواهــران دانشآموختـه و یا مشغـول به تحصیل در دانشگاههــای دولتـــی که حائز شرایـط مندرج در" آیین نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر" به شماره 21/77948 مورخ 1393/5/5 و اصلاحیه مورخ 98/10/01 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میباشند میرساند، دانشگاه حضرت معصومه(س) در نظر دارد در نیمسال اول سـال تحصیلی 1402-1401 در مقطع کارشناســی ارشــــد، بدون آزمون، از میان فارغ التحصیلان در رشتههای مدیریت ، حقوق و علوم حدیث، به شرح مندرج در این فراخوان دانشجو میپذیرد.
http://www.hmu.ac.ir/Category/Content/article/fa/24156
https://eitaa.com/joinchat/3115974693C125a7ec19c
هدایت شده از انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم
زمینه های شغلی علوم قرآن و حدیث.pdf
1.25M
🔻زمینه های شغلی رشته علوم قرآن وحدیث
💢کاری از :
مرکز تخصصی الهیات مکین
🔸ارائه دهنده :
سرکار خانم محدثه تقی زاده
دانشجوی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم
🆔@qom_quranhadith
پرســـ❓ــش
⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟
پاســـ🖊ــــخ:
⭕️مقدمه:
برخی مخالفین به جهت اینکه حقیقت تقیه را فهم نکردهاند آن را نفاق و دروغ میدانند در حالیکه اگر دقت کنند خواهند دانست که تقیه، مسئلهای بدیهی و مورد تصریح قرآن است.
1⃣منظور از تقیه این است که:
انسان بواسطهی موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است، جان خود را نجات دهد.
2⃣تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر، استفاده میکند؛ همانطور که:
〽️حضرت ابراهیم در شکستن هیمنهی بتپرستی
〽️مومن آلِ فرعون برای حمایت از موسی
〽️پیامبر اسلام نیز به مدت سه سال برای تبلیغ اسلام به صورت غیر علنی از این روش استفاده کردند.
اهل تقیه ایمان و تصدیق قلبی دارند اما بنابر شرایط و مصلحتِ ایجاب شده آنرا مخفی میکنند.
(قلبا معتقدند اما در عمل نشان نمیدهند.)
3⃣آیات تقیه در قرآن:
✨قرآن کریم می فرماید:«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه- ايمان خود را پنهان مىداشت- گفت:«آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »غافر/28
✨لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»آلعمران/28
مومنین کافران را ولی خود قرار ندهند، اگر چنین کنند هیچ سنخیتی با خدا ندارند مگر اینکه قصد تقیه داشتهباشند
✨مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ..»نحل/106
اهل مکه مرتد شدند بینشان کسی بود که مکره بود اجباراً، بخاطر خوف از کافران کفر بر زبان جاری کرد اما در قلب معتقد به ايمان بود و ظاهرا با کافران همراهیکرد در حالیکه قلبش مطمئن به ايمان بود عماربنیاسر و...
در این آیه اظهار کفر تجویز شده
مفسرین شیعه و برخی از مفسران اهلسنت تصریح کردهاند که از این آیه جواز تقیه فهمیده میشود
4⃣برخی اشکال کردهاند به اینکه آیات تقیه مربوط به تقیه در مقابل کافر است و چرا شما شیعیان نه تنها در برابر کافران بلکه در مقابل مسلمانانِ از اهلسنت نیز تقیه میکنید؟
✍پاسخ:اینجا تنقیح مناط میکنیم
(تنقیح مناط اصطلاحی فقهی است یعنی استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه)
مناط، ملاک و معیارمان خوف از جان و مال و آبروست
اینجا بیان مصداق اتفاق افتاده است.
بنابراین درست است که آیه به تقیه در برابر کفار اذعان دارد اما مورد آن مخصص نیست یعنی هر کجا خوف از جان و مال و آبرو بود باید تقیه کرد.
5⃣گاهی اتفاق میافتد همین تقیهای که واجب است حرام میشود:
〽️مواقعی که اگر فرد تقیه کند درست است که جان و مال و آبروی خود او حفظ میشود اما چون تقیهی او موجب میگردد جان، مال و آبروی دیگری به خطر افتد. اینجا تقیه حرام است.
〽️مواقعی که اصل اسلام در خطر باشد.
نظیر اینکه فردی تفسیر قرآنی نوشته که خلاف قرآن است.
یا بخواهند کعبه و یا مشاهد مشرفه را خراب کنند در این مواقع نباید تقیه کرد بلکه باید جان، فدای کعبه و شعائر دین گردد.
امام خمینی فرمودند:گاهی وقتها تقیه حرام است.آن وقتی که انسان دید که دین خدا در خطر است نمیتواند تقیه بکند.آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیه در فروع است،در اصول نیست. تقیه برای حفظ دین است،جایی که دین در خطر بود،جای تقیه نیست
📚صحیفهامام/ج۸
امامحسین تقیه نکردند زیرا اصل اسلام در خطر بود و علی الاسلام السلام.
♻️نتیجهاینکه
✳️تقیه از مشخصههای مکتب اهلبیت میباشد که مبتنی بر عقل و فطرت است.
تقیه از مسلمات است و شیعه مشهور به تقیه است زیرا بیش از سایر امتها تحت فشار حداکثری از سوی دشمنان بودهاست؛ لذا تقیه را شعار خود قرار داده و مجبور بوده است به خاطر صلاح حال مسلمین تمسک به تقیه کند.
▫️تقیه مخالفت با حق در ظاهر نه در قلب، برای حفط جان، مال و در شرایط سختی که جرأت اعلام ندارد.
◾️نفاق موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است.
☑️ تقیه نه تنها نفاق نیست بلکه نقطهی مقابل نفاق است.
@anjoman_oqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینیم از وضعیتم آخر این ترم 😆
#طنزدانشجویی
آغاز ثبتنام اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان برای دریافت بن اعتباری خرید کتاب
ثبتنام جهت دریافت بن اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز چهارشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۰) آغاز میشود.
از این رو اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور میتوانند از روز چهارشنبه (بیستودوم دیماه ۱۴۰۰) برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبتنام کنند.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمنماه آغاز میشود و تا دهم بهمنماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرچه را که دوست بداری...
@anjoman_oqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه های عزیز من...
@anjoman_oqm
امام علی علیه السلام:
آگاه باش؛ همانا ستم سه گونه است:ستمى که بخشوده نشود ، و ستمى که رهایى ندارد و ستمى که بخشوده شود و باز خواست نشود.امّا ستمى که بخشوده نشود شرک به خداوند است به جهت کلام الهى که همانا خداوند نمى بخشد شرک به خود را،ولى مى آمرزد غیر آن را از هر کس که بخواهد.امّا ستمى که بخشوده شود:ستم آدمى به خویش است در هنگام برخى از خویهاى ناشایست.و امّا ستمى که رهایى ندارد:ستم بندگان است به یکدیگر.مجازات در آنجا سخت است؛زخمى کردن با کارد و زدن با تازیانه نیست،بلکه اینها در برابر آن مجازات بسیار کوچک و حقیر است.
أَلاَ وَ إِنَّ اَلظُّلْمَ ثَلاَثَةٌ فَظُلْمٌ لاَ يُغْفَرُ لا يعرف وَ ظُلْمٌ لاَ يُتْرَكُ وَ ظُلْمٌ مَغْفُورٌ لاَ يُطْلَبُ فَأَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي لاَ يُغْفَرُ لا يعرف فَالشِّرْكُ فالشك بِاللَّهِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مٰا دُونَ ذٰلِكَ لِمَنْ يَشٰاءُ : وَ أَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي يُغْفَرُ فَظُلْمُ اَلْمَرْءِ لِنَفْسِهِ عِنْدَ بَعْضِ اَلْهَنَاتِ وَ أَمَّا اَلظُّلْمُ اَلَّذِي لاَ يُتْرَكُ فَظُلْمُ اَلْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضا اَلْعِقَابُ هُنَالِكَ شَدِيدٌ لَيْسَ جَرْحا بِالْمُدَى وَ لاَ ضَرْبا بِالسِّيَاطِ وَ لَكِنَّهُ مَا يُسْتَصْغَرُ ذَلِكَ مَعَه
غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 586
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
@anjoman_oqm
🌐 حدیث امروز
🔷امام علی علیه السلام میفرمایند :
❇️ بَادِرُوا الْعَمَلَ وَ خَافُوا بَغْتَةَ الْأَجَلِ فَإِنَّهُ لَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الْعُمُرِ مَا يُرْجَى مِنْ رَجْعَةِ الرِّزْقِ مَا فَاتَ الْيَوْمَ مِنَ الرِّزْقِ رُجِيَ غَداً زِيَادَتُهُ وَ مَا فَاتَ أَمْسِ مِنَ الْعُمُرِ لَمْ يُرْجَ الْيَوْمَ رَجْعَتُهُ
🌖در اعمال نيكو شتاب كنيد، و از فرارسيدن مرگ ناگهانى بترسيد، زيرا آنچه از روزى كه از دست رفته، اميد بازگشت آن وجود دارد، اما عمر گذشته را نمى شود باز گرداند، آنچه را امروز از بهره دنيا كم شده مى توان فردا به دست آورد امّا آنچه ديروز از عمر گذشته، اميد به بازگشت آن نيست
📘 خطبه_114
@anjoman_oqm