eitaa logo
انجمن علمی رسانه و ارتباطات
277 دنبال‌کننده
403 عکس
81 ویدیو
13 فایل
🔹 دبیر انجمن: @Etesamifar (اعتصامی‌‌فر) اعضای مرکزی انجمن: آقایان سیدنورین، صدوق، مصدرالامور، سیددانشی و خانم‌ها شعبانی، احمدنژاد 🔹گروه: https://eitaa.com/joinchat/2547122398C76f4294d33
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 چالش بی‌بی‌سی فارسی و اقناع افکار عمومی در جنایت بیمارستان المعمدانی غزه 🔹سخنران: دکتر سید مرتضی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان 🇵🇸 با حضور دو اندیشمند اسلام: شیخ عبدالله السالم (عضو جمعیة علماء العودة إلى فلسطين و فعال در موکب نداء الأقصى در اربعين حسينى) شیخ دكتر علاءالدين زعترى (مفتى اعظم سابق سوريه و عضو موكب نداء الأقصى در اربعین حسينى) 🔹با حضور دکتر عباس خامه یار معاون فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔹 زمان: پنجشنبه ۲ آذر، ساعت ۱۲ 🔹 مکان: قم، ساختمان شماره ۳ دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن همایش‌ها (شیخ کلینی) 🔸 حضور برای علاقمندان، دانشجویان و اهالی رسانه و ارتباطات آزاد است. ▫️انجمن علمی علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
🌐قدرت و اثرگذاری رسانه‌ها هاآرتص: نتانیاهو به دلیل فشار افکار عمومی مجبور شد همان توافقی را که رد کرده بود بپذیرد! ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
19395.pdf
4.45M
🌀برنامه هفتم توسعه و هوش مصنوعی 🔹توسعه شتابان هوش مصنوعی علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های متعدد، به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی- فرهنگی عصر کنونی در سراسر دنیا بدل شده و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. 🔹در این گزارش که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده، پس از مروری بر وضعیت این فناوری در دنیا، شرایط کشور از منظر ظرفیت‌های قانونی و انسانی، از جمله قوانین مرتبط با داده، شرکت‌های دانش بنیان، نظام دانشگاهی و نیروی انسانی، بررسی شده است. در ادامه پس از بیان کارکردهای بالقوه هوش مصنوعی در بخش عمومی و خصوصی به الزامات و چالش‌های پیش روی این فناوری پرداخته شده است. ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
🌀 ؛ محکوم محکمه عقلانیت 🔹یورگن هابرماس ۹۴ ساله، فیلسوف و جامعه‌شناس یهودی، یکی از نظریه‌پردازان برجسته مکتب انتقادی فرانکفورت است 🔹ایده محوری مکتب فرانفکورت که ذیل پارادایم انتقادی قرار می‌گیرد، «نقد استثمار فرهنگی در جوامع غربی» است 🔹هابرماس با طرح ایده «عقلانیت ارتباطی» و «کنش ارتباطی»، برقراری ارتباط برای رسیدن به تفاهمی که از منظر وی تبلور حقیقت است؛ را کنش مطلوب می‌داند و بر این باور است که در جهانی آرمانی، رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد «حوزه عمومی» واقعی، فضا را برای کنش ارتباطی فراهم آورند تا با فراهم آمدن امکان گفتگوی برابر و واقعی بین همگان، جهان به سوی معرفتی راستین و درک حقیقت رهنمون شود 🔹اما این روزها حمایت هابرماس از رژیم صهیونیستی (و پیش از این در سال ۲۰۱۰) محک تجربه‌ای بود که به میان آمد و وی را سیه‌روی کرد و نشان داد که کنش ارتباطی او شامل همه انسان‌ها نمی‌شود! 🔹بیانیه این جامعه‌شناس یهودی در حمایت از رژیم اشغالگر تا حدی غیرقابل قبول بود که واکنش شماری از اساتید دانشگاه‌های غربی را نیز در پی داشت؛ آنان نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم غزه را مردود دانستند و نوشتند: «چرا نگرانی بیانیه (هابرماس و همفکرانش) در مورد کرامت انسانی، به غیرنظامیان فلسطینی در غزه که با مرگ و ویرانی مواجه هستند، تعمیم داده نمی‌شود؟!» لینک خبر در روزنامه گاردین@rasadin ✍️ دکتر عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
🔅 بیست‌ویکمین دوره آغاز شده و مهم‌ترین بخش این جشنواره، بخش آثاره. مسابقه آثار در سه بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های دیداری و شنیداری و بخش رسانه‌های اجتماعی انجام میشه که هر کدوم‌شون محورهای مشخص و جداگانه خودشون رو دارند: ✅ و ؛ شامل محتواهای (متن، عکس، گرافیک، صوت و تصویر) منتشرشده در روزنامه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری ✅ ؛ شامل محتواهای (صوت و تصویر) پخش‌شده در شبکه‌های استانی، ملی و بین‌المللی صداوسیما، سرویس‌های ویدیو درخواستی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اینترنتی ✅ ؛ شامل محتواهای (متن، عکس، گرافیک، صوت و تصویر) تولید و به‌اشتراک‌گذاشته‌شده بر بستر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های کاربرمحور، پادکست‌ها و بلاگ‌ها 🎇خلاصه که این جشنواره یک فرصت ناب برای همه تولیدکنندگان محتوا در حوزه کتاب و کتابخوانیه؛ این فرصت رو از دست ندید! 📌برای کسب اطلاعات بیش‌تر یا ارسال آثار کافیه به سایت جشنواره کتاب و رسانه به آدرس resane.ketab.ir مراجعه کنید. ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
نشست علمی چالش بی‌بی‌سی فارسی و اقناع افکار عمومی در جنایت بیمارستان المعمدانی غزه ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD
. 🔘 سازو کار رسانه‌ای غرب با استفاده از همه تجارب و تخصص‌های خود در اقناع افکار عمومی در قبال جنایت بیمارستان المعمدانی شکست خورد 🔹به گزارش "انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه"، دکتر سید مرتضی استاد دانشگاه و مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب طی سخنانی در نشست علمی "چالش بی‌بی‌سی فارسی و اقناع افکار عمومی در جنایت بیمارستان المعمدانی غزه" به نکات مهمی اشاره کرده که به برخی از آن‌ها به اجمال اشاره می‌کنیم؛ 🔸یکی از پژوهش‌هایی که نتایج آن می‌تواند به تحلیل دقیق‌تر از متن و فرامتن پیام‌های رسانه‌ای و به تبع آن ارتقای مهارت تحلیل و سطح سواد رسانه‌ای مخاطبان کمک کند بررسی تکنیک‌های خبری است که رسانه‌های مختلف برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان در راستای تحقق منافع خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. 🔸در حادثه بیمارستان المعمدانی، سازوکار رسانه‌ای غرب بیکار ننشست و با استفاده از همه تجارب و تخصص‌های خود اقدام به انعکاس حادثه از دریچه منافع خود نمود، در این بین بی‌بی‌سی فارسی نیز با ید طولایی که در برخورد با حوادث بر اساس منافع خود دارد به پوشش خبری حادثه پرداخت. 🔸با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی (QCA) به بررسی نوع و فراوانی تکنیک‌های خبری مورد استفاده بی‌بی‌سی فارسی در پوشش خبری واقعه بیمارستان المعمدانی پرداخته شد و به همین منظور تعداد ۳۷ خبر استخراج شده از سایت و کانال بی‌بی‌سی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که بی‌بی‌سی فارسی برای نیل به اهداف خود در پوشش خبری این واقعه به ترتیب از تکنیک‌های تظاهر به بی‌طرفی، القاء، دستچین کردن خبر، جهت‌دار کردن خبر، تکرار و فرافکنی، بیشتر از سایر تکنیک‌های خبری استفاده کرده و با استفاده از این تکنیک‌ها به دنبال اثبات بی‌طرفی خود و تشکیک در هویت عامل فاجعه بیمارستان غزه و کاهش فشار افکار عمومی جهانی بر رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل بوده است. 🔸با توجه به سیاست‌های سابقه‌دار بی‌بی‌سی تکنیک تظاهر به بی‌طرفی مقام اول را در پوشش خبری حادثه بیمارستان الاهلی به دست آورده که نشان دهنده این است که در مواجهه با حوادث و خبرها همواره تلاش برای نشان دادن بی‌طرفی به عنوان اولویت رسانه‌ای خود بوده است. 🔸فاجعه بیمارستان المعمدانی به قدری سریع، عمیق و تاثیرگذار بود که بی‌بی‌سی با همه تجارب خود دچار انفعال شد و استفاده مکرر از تکنیک تظاهر به بی‌طرفی نشانگر این انفعال در برابر افکار عمومی جهانی بود. 🔸تکنیک القا در پوشش خبری بیشترین کاربرد را داشته که نشانگر تلاش وسیع بی‌بی‌سی برای القای دست داشتن جنبش جهاد اسلامی در فاجعه بیمارستان غزه و رفع اتهام از مجرم اصلی است. 🔸استفاده مکرر از واژه انفجار به جای حمله هوایی و تکرار این موضوع که احتمال خطای موشکی جهاد اسلامی دلیل وقوع این فاجعه بوده در پوشش خبری بی‌بی‌سی، برای پذیرش مخاطب به کار برده شده است. 🔸دستچین کردن خبر که ریشه در دوازه‌بانی خبری دارد نشانگر عزم بی‌بی‌سی فارسی در ارائه اخبار گزینشی در راستای منافع انگلیس و هم‌پیمانانش است. 🔸پاره حقیقت‌گویی یکی از قدیمی‌ترین و پرتکرارترین تکنیک‌های بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی است که در فاجعه بیمارستان المعمدانی به کرات این شبکه با ارائه بخشی از واقعیت و حذف بخش‌های دیگر در جهت دهی افکار عمومی در تلاش بوده است. 🔸برای مخاطبان عادی فهم فرا متن این‌گونه خبرهای ناقص دشوار بوده از این‌رو ممکن است بر عامه مردم تاثیرگذار باشد که بهترین راه مواجهه با این تکنیک فریبنده ارتقای سطح سواد رسانه ای مردم است. 🔸در بررسی عملکرد بی‌بی‌سی فارسی در فاجعه بیمارستان الاهلی به دلیل عمق فاجعه و سرعت وقوع اتفاقات و نیز عملکرد نسبتا مناسب رسانه‌های مقاومت و به خصوص فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فشار افکار عمومی بی‌بی‌سی غافلگیر شد و تاکید بیش از حد بر بی‌طرفی و مستقل نمایی، گویای همین است. 🔸علیرغم تلاش مستمر بی‌بی‌سی برای انداختن گناه این فاجعه انسانی بزرگ بر گردن مقاومت این شبکه نتوانست در اقناع افکار عمومی جهانی و حتی در غرب برای تطهیر چهره اسرائیل موفق باشد که دلیل این امر بر اساس مثلث اقناعی ارسطو می‌توان عدم انطباق این ادعا با اصول عقلی، مغایرت این ادعا با احساسات میلیون‌ها انسان عصبانی از این نسل کشی و معتبر نبودن منابع مورد استفاده این رسانه برای اثبات این مدعا دانست. ▫️انجمن علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب 🆔 @ANJOMAN_URD