هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰همکاری در زمینههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از اهداف سفر مدیر امور بینالملل حوزه علمیه خراسان به کشور لبنان
🔻مدیر امور ملی و بینالملل حوزه علمیه خراسان گفت: در سفر چهارروزه به لبنان همکاری در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی با مراکز، مؤسسات علمی و فرهنگی این کشور پیگیری شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=51390
🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
🌐 @news_howzehkh
هدایت شده از جامعة سمنان
❇️ مناقشة #رسالة_الماجستیر بجامعة #سمنان للطالبة لیلا ماندنيزاده کوتیاني
⭕️ العنوان: «تحلیل خطاها در #ترجمه_عربى کاتالوگهای محصولات خوراکی ایرانی بر اساس مدل کتفورد»
✅ الأستاذ المشرف: الدكتور علي ضيغمي (أستاذ مشارك بجامعة سمنان)
✅ الأستاذة المشرفة المساعدة: الدکتورة نرگس گنجي (أستاذة مشارکة بجامعة أصفهان)
🔷 لجنة التحكيم:
🔹الدكتور حبيب کشاورز (أستاذ مساعد بجامعة سمنان)
🔹 الدكتورة بهنوش أصغري (أستاذة مساعدة بجامعة سمنان)
📆 الموعد: يوم الأحد 29/ 11 /1402 هـ.ش
⏰ الساعة 15
🔰 المكان: الغرفة المرقمة 108 بكلية العلوم الإنسانيّة
✅ رابط المشاركة بشكل افتراضي:👇
https://vc21.semnan.ac.ir/lyla-mandny-zadh-kotyany-140211241968
🌐 arabi.semnan.ac.ir
🆔 @arabicsemnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه اللغة وسر العربية:
نص الكتاب: كلُّ بُسْتانٍ عليه حائطٌ فهو حَديقة والجمع حَدَائق.
📌مثال من معجم اللغة العربية المعاصرة
حديقة : حديقة [مفرد]: ج حدائقُ: روضة، بستان، كلّ أرض ذات شجر وأزهار محدّدة أو محاطة بحاجز
-> زرع في حديقته أنواعًا نادرة من الأزهار
->{فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ}
https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نص الكتاب:
كلُّ دابةٍ اسْتُعْمِلَتْ مِنَ إبل وبقرٍ وحَميرٍ ورَقِيقٍ فهيَ نَخَّة ولا صدَقَةَ فِيها.
https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
اسناد فعل به جمع
نحات کوفه فرقی بین انواع جمع (اسم جمع، اسم جنس جمعی، جمع مذکر سالم، جمع مؤنث سالم، جمع مکسر) قائل نیستند و در اسناد فعل به هر نوع جمعی، تذکیر و تأنیث را جایز میدانند؛ تذکیر به اعتبار جمع و تأنیث به اعتبار جماعة.
تأنیث فعل در آیه «آمنت به بنو إسرائیل» را نیز از همین باب میدانند.
زمخشری در شعری به این مطلب اشاره میکند و به قومش تعریض میزند و میگوید:
إنَّ قومي تَجمَّعوا / وبقتلي تَحدَّثوا
لا أبالي بجمعهم / كلُّ جمع مؤنَّثُ
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
استشهاد به حدیث در نحو
سؤال: آیا میتوان با استشهاد به حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حسن و حسین علیهما السلام «إنّ ابنَيَّ هذَينِ ريحانَتَيَّ مِن الجَنّة» [بحار الأنوار، ج ۴٣، ص ٢٧۵] نصب إنّ به جزئین را اثبات کرد؟ مگر نباید ریحانتاي گفته میشد؟ توجیه ریحانَتَيّ چیست؟
جواب:
1️⃣صحت استشهاد به حدیث منوط به حصول اطمینان نسبت به نقل به لفظ شدن آن است و امکان حصول چنین اطمینانی در این دست از احادیث منتفی است.
2️⃣در حدیث یاد شده میتوان ریحانَتِي را به صیغه مفرد خواند (ريحانة + یاء متکلم). در این صورت ریحانَتِي تقدیرا مرفوع و اشکال مرتفع میشود.
3️⃣احتمال دارد ريحانَتَيَّ تصحیف ریحانتاي باشد، چنانکه در احادیث دیگر آمده است؛ إِنَّ ابْنَيَّ هَذَيْنِ رَيْحَانَتَايَ مِنَ الدُّنْيَا. [الإرشاد، ج٢، ص٢٨].
4️⃣بدین روی حدیث مزبور نمیتواند دلیلی بر اثبات نصب إنّ به جزئین باشد و سایر ادلهای هم که بر اثبات این لغت اقامه شده مخدوش است، و الله العالم.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
وجه تسمیه معتل الفاء به مثال
🔸سؤال: چرا معتل الفاء را مثال نامیدهاند؟
🔹جواب: چون ماضی معتل الفاء (مانند وَعَدَ) مثل صحیح (مانند ضَرَبَ) است و اعلال در او جاری نمیشود.
نکته: گرچه در فعل مضارع معتل الفاء (مانند یَعِدُ) اعلال جاری میشود ولی چون مضارع فرع بر ماضی است در نامگذاری لحاظ نشده است.
📒شرح شافيه رضی استرآبادی، ج١، ص٣٤
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
💠 بحث ادبی: الف در "الله" ، الف قطع است یا وصل؟
🔸الف جلاله- أعنى «الله» جلّ جلاله- الف وصل است كه بايد در درج كلام ساقط شود.
🔹چنانكه گويى بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، و قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى، و «بحول اللّه و قوته أقوم و اقعد»، و آيات و ادعيه و اذكار بسيار ديگر...
🔸و حرف ندا بر الف و لام داخل نمى شود، جز بر الف و لام «الله».
🔹و به عبارت عوامل ملا محسن:
لا تدخل حرف النداء على الألف و اللام إلّا في يا اللّه، فلا يقال: «يا الرجل»، بل يتوسط إمّا بأي نحو «يا أيّها الرجل»، فأي منادى مفرد معرفة و الرجل صفة له مرفوع حملا على لفظه؛ أو باسم الإشارة نحو «يا هذا الرجل»، و هذا كالأوّل؛ أو باجتماعهما نحو «يا أيّهذا الرجل»، فهذا مرفوع محلا صفة لأيّ، و الرجل مرفوع على أنّه صفة لهذا، أو بدلا عنه، أو عطف بيان له.
بيان: «و هذا كالأوّل» يعنى مثال يا هذا الرجل» مانند مثال «يا أيّها الرجل» است كه أيّ مناداى مفرد معرفه است، و الرجل مرفوع و صفت آن است چنانكه در مثال يا هذا الرجل، هذا مناداى مفرد معرفه است و محلا مرفوع است، و «الرجل» صفت آن است.
🔸پس نتيجه اينكه ورود حرف نداء بر الف و لام «الله» استثنايى است كه گويا كثرت استعمال آن را تجويز كرده است و ايجاب نموده است.
🔅حال سخن در اين است كه با جواز دخول حرف ندا بر «الله» الف «الله» الف قطع است يا الف وصل است؟
🔸در تمام كتب ادعيه و اذكار و مكالمات عرب و عجم، الف آن الف قطع است كه در تلفظ هر دو الف را- اعنى الف يا، و الف الله را- اثبات مى كنند و مى گويند: «يا اللّه» به فتح الف الله؛
🔸جز اينكه عامّه در محاورات بخصوص در هنگام تشر زدن و نهيب دادن بر كسى مثلا الف آن را الف وصل قرار مى دهند و مى گويند: «يا اللّه برو گم شو»، و چه بسيار كه هر دو الف را حذف مى كنند و مى گويند: «يا اللّه».
🔸ازهرى در شرح تصريح (- ج 2- ص 72 ط بيروت) گويد:
مسألة: و لا يجوز نداء ما فيه ال لأنّ نداءه يفيده التعريف و ال تفيد التعريف و لا يجمع بين معرفين؛ فلا يقال يا الرجل عند البصريين إلّا في أربع صور: إحداها اسم اللّه تعالى أجمعوا على ذلك، تقول: يا اللّه، بإثبات الألفين ألف يا و ألف اللّه، و يا اللّه بحذفهما معا، و يا اللّه بحذف الثانية فقط و إبقاء الأولى. و علّل سيبويه جواز نداء الجلالة بأنّ ال لا تفارقها و هي عوض من همزة إله فصارت بذلك كأنّها من نفس الكلمة، انتهى. و هذا التعليل يناسب إثبات ألف الجلالة في النداء كما أنّ الفعل المبدوّ بهمزة الوصل إذا سمي به قطعت همزته، تقول جاءني انصر و إضرب بضم الهمزة في الأوّل و كسرها في الثاني؛ و وجه حذفها في الوصل النظر إلى أصلها، و وجه حذف ألف يا أنّ إثباتها يؤدي إلى التقاء الساكنين على غير حدّه لكونهما من كلمتين؛ و وجه إثباتها مع حذف الثانية إجراء المنفصل من كلمتين مجرى المتّصل فى كلمة واحدة.
و الأكثر أن يحذف حرف النداء و هو يا خاصّة، و تعوض عن الميم المشدّدة فتقول اللهمّ ....
🔸ابن مالك در آخر فصل اول باب نداء الفيه گويد:
و باضطرار خصّ جمع يا و ال
الّا مع الله و محكيّ الجمل
و أكثر اللهمّ بالتعويض
و شذّ يا اللهم فى قريض
🔸سيوطى در شرح آن گويد:
و باضطرار خصّ جمع يا و ال نحو «فيا الغلامان اللذان فرّا ...»، و لا يجوز في السعة كراهة الجمع بين أداتي التعريف ... إلّا مع اللّه؛ فيجوز فى السعة لكثرة الاستعمال، و يجوز حينئذ قطع ألفه و حذفها...
***
منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 361، علامه حسن زاده آملی.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
♨️تَوَهّم
در کتب سنتی حوزه مانند رسائل و مکاسب و کفایه و...از عبارت توهم زیاد استفاده شده است.
مرحوم شیخ یا آخوند،در مقام تضعیف اقوال ویا استدلالات ،فرموده اند:
اما توّهمُ فلان
توهّمَه فلان
فتوهمُ...
و...
معنای توهم در این عبارات چیست؟
ابوحاتم رازی می نویسد:
اما التوهم الذی یوصف به المخلوقون هو ما یخطر ببالهم، تقول توهمتُ اذا یخطر ببالک قبل ان تتحقّقه.
ماحصلش یعنی:کلام غیر محققانه.
📗کتاب الزینه ج ۱ ص ۹۶
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
♨️تدقیق مرحوم آخوند خراسانی در اینکه اصل در مشتقات چیست
💠بین دو مکتب بصره و کوفه اختلاف است که اصل در اشتقاق مصدر است یا فعل ماضی که بصره مصدر را اصل گرفته و کوفه فعل را و برای هر مدعی،دلائلی ذکر کرده اند....
✅مرحوم آخوند خراسانی ره هر دو قول را غلط می دانند.
💠اشکالی که مرحوم صاحب کفایه مطرح می کنند جنبه معنوی دارد نه لفظی به این بیان که:
💠واضح است که فعل نمی تواند اصل در اشتقاق باشد اما مصدر مشکل معنوی دارد،زیرا در مصدر اسناد به فاعل همیشه وجود دارد و جزء موضوع له او است(اسناد ناقص)، در حالیکه این معنا یعنی اسناد ناقص در افعال وجود ندارد پس مصدر نمیتواند اصل در اشتقاق باشد و الا باید معنای آن در سایر مشتقات لحاظ می گردید، به عبارت دیگر مصدر مثل ضرب،یعنی زدن و این زدن همیشه منسوب به شخصی ملحوظ است،مثلاً زدنِ زید، در حالی که معنای زدن در افعال وجود ندارد، مثلا ضَربَ زیدُ، یعنی زید زد(نه، زدن) و این نسبت تام است،در حالیکه اگر مصدر اصل مشتقات می بود، باید معنای آن در فروعاتش حفظ می شد، زیرا علامت اصل بودن یک شیء آن است که درتمام فروعات وجود داشته باشد.
💠 مرحوم اصفهانی در نهایة الدرایه فرموده اند:
💠بنابراین اصل در اشتقاق، اسم مصدر است؛ زیرا صِرف حدث است، بدون منسوب بودن به چیزی( مثل گفتار برخلاف گفتن که با شنیدن گفتن، چه کسی گفت در ذهن می آید)و در تمام مشتقات اسم مصدر وجود دارد.
📗کفایه الاصول ج۱ ص ۱۱۳
📘نهایه الدرایه ج۲ ص ۱۷۵
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
#نکته_نحوی
💠کلمه (مثلا) در عبارات چه نقشی دارد؟
💠مثل: ان قوانین النحو قد تخصص #مثلا قد یجرّ الفاعل بمِن.
💠اگر مراد از مثلا، تمثیل باشد( یعنی مصدر وحدث)نقش آن مفعول مطلق برای فعل محذوف است،یعنی: امثّل لک مثلا ای تمثیلا.
💠اما اگر مراد از مثَلا، مثال باشد، نقش آن مفعول به برای فعل محذوف است،یعی اُمثّل لک مثلا ای مثالا.
📓حاشیه دسوقی بر مختصر المعانی ج۱ ص ۲۲۶
https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
#لغت
معنای موضوع له لغت عبارت است از:
ابن فارس می گوید :
لغو دو اصل صحیح است یکی به معنای بیهوده و یکی به معنای لهج یعنی تلفظ لفظ.
قول عرب زمانی که می گوید: لغی بالامر أی لهج بها.(ان را تلفظ کرد) لغت هم مشتق از همین (لغو) است.یعنی صاحب کلام با ان(لغت)حرف زده.(۱)
اما در اصطلاح معانی متعددی دارد:
۱.به معنای زبان یک قوم(لغت عرب یعنی زبان آنها)
۲.به معنای لهجه (لغت بنی تمیم و حجاز یعنی لهجه آنها)
۳.به معنای علوم عربی(لغت عرب یعنی صرف،نحو،بیان،بدیع و...)
۴.به معنای علم لغت (به تنهایی)
۵.به معنای موضوع له حقیقی در مقابل اصطلاح
و....
۱.معجم مقاییس اللغة
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
#اضافه_صفت_و_موصوف
تفاوت مضاف و مضاف الیه با صفت و موصوف.
مضاف و مضاف الیه وقتی باهم ترکیب شدند و مدلولشان یکی شد پس هر کدام مثل زاء در زید می شود(یعنی به تنهایی دارای معنای مراد نیستند) در نتیجه ترکیب این دو به گونه ای شده که اگر منفصلا استعمال شوند،معنا اصلا فهمیده نمی شود(مثلا جایی که اراده می کنیم بگوییم غلام زید امده اگر یک جز از این ترکیب حذف شود مراد متکلم دانسته نمی شود)
اما أمر در صفت و موصوف چنین نیست زیرا موصوف مستقل در دلالت است حتی اگر وصف نباشد.
(پس جایی که تشخیص بین صفت و موصوف با مضاف و مضاف الیه دشوار می شود از این قاعده می توان استفاده کرد که ایا مدلول دو کلمه یک چیز را می رساند پس اضافه است و الا ترکیب وصف و موصوف می باشد).
شرح ملا جامی علی متن الکافیه فی النحو،ج۱،ص۲۸۶
https://eitaa.com/anjomanarabirazavi
هدایت شده از سلسله وبینارهای ادبیات مقاومت
دانشگاه فرهنگیان اصفهان با همکاری مدیریت امور بینالملل برگزار می کند:
📚سلسله وبینارهای بین المللی باعنوان:
ادبیات مقاومت ٣ (رویکرد فرهنگی شناختی)
✅ به دو زبان فارسی و عربی
✅ حضور رایگان
✅ (با اعطای گواهی بین المللی معتبر و رایگان)
💢 مدیر نشست
🇮🇷 دکتر علی بنائیان اصفهانی
👤عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
💢سخنرانان:
🇪🇬 دکتر حاتم جوهری
👤استاد مطالعات فرهنگی دانشگاههای مصر
بنیانگذار پروژه مشترک فرهنگی عربی
🎤 فرهنگ مقاومت از منظر نظریه های برخورد تمدنی، با تأکید بر تحلیل جنگ غزه
🇪🇬 دکتر خالد عبدالغنی
👤استاد دانشگاه سیناء مصر
🎤ادبیات مقاومت در فلسطين
🇮🇶 دکتر صباح محسن کاظم
👤مورخ و ناقد عراقی
🎤 نگرشی به ادبیات مقاومت
🇮🇷دکتر مسعود فکری
👤دانشیار دانشگاه تهران
🎤فرهنگ پذیری در ادبیات مقاومت
🇮🇷دکتر نرگس گنجی
👤دانشیار دانشگاه اصفهان
🎤همداستانی ادبیات و هنر در فلسطین معاصر
زمان:
🗓روز جمعه ساعت
۱۴۰۲/۱۲/۰۴_ ۱۵ به وقت تهران🕒
2024/02/23_ 14:30 به وقت مکه🕞
لینک ورود به جلسه در اسکای روم👇
https://www.skyroom.online/ch/pbi/resistanceliterature
#پوستر
#وبینارسوم
جهت دریافت لینکهای ثبت نام وگواهی و اطلاعیههای وبینار از طریق لینک زیر در کانال وبینار عضو شوید👇
╔═══════╗
https://eitaa.com/Resistanceliteraturewebinar02
╚═════🌿══╝
╔═══════╗
https://t.me/Resistanceliteraturewebinar02
╚═══🌿══╝
هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
❇️ مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی برگزار میکند:
-«(تحلیل ادبی دعای عهد)»-
✳️ برای برادران و خواهران علاقهمند
💠 به صورت مجازی/ آفلاین
🍃 با اعطای گواهی از مـرکز معرفت و مهارت
🔹 محتوا:
- تجزیه و ترکیب عبارات دعا
- معانی واژگان
- ترجمه روان
🔰 شروع دوره: شنبه 1402/12/12
🌺 به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه
و به منظور انس بیشتر با این دعای شریف،
این دوره با 100 درصد تخفیف، به صورت رایگان برگزار میگردد.
✍️ اطلاعات تکمیلی و ثبت نام از طریق سایت مرکز معرفت و مهارت:
🌐 Maharat.Razavi.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 لینک کانال «مرکز معرفت و مهارت» در پیام رسان ایتا جهت اطلاع از سایر دورهها و معرفی به دوستان:
https://eitaa.com/joinchat/3361538070Cd1fc66a60f
265196.PDF
38.23M
سوالات کنکور ارشد عربی سال ۱۴۰۳
نشریه علمی انجمن زبان و ادبیات عربی.pdf
3.38M
🔺المجلة الطلابية: جسر الأدب📚
📌 الناشر:الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية
⚜ صاحب الامتياز : الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية
🔸 المدیر المسؤول: وکالة شؤون الطلبة والأنشطة الثقافية
♦️ اعضاء هیئة التحریر:
الدكتورة نسيم عربي
الدكتور محمد مهدي رضائي
الدكتورة مريم غلامي
الدكتورة پوران رضائي چوشلي
👤 رئيسة التحرير : بهناز نمازيان
👩💻خبيرة المجلة : الدكتورة پوران رضائی
📅 تاریخ النشر: الشتاء ۱۴۰۲ / رقم الاول
🆔 https://eitaa.com/mazaheb_arabicc
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
نصیحة
کلمه نصح از باب :نَصَحَ ینصَح نُصحا
💠نصیحة اسم مصدر ان است.
معنای اصلی و ریشه لغوی آن عبارت است از:
💠تصفیه عسل از موم.
"نصحت العسل اذا صفیته من الشمع"
💠معنای نصیحه در کلام معصومین علیهم السلام و عرف آن زمان به معنای حیازت و جمع اوری خیر برای منصوح له است.
ارتباط دو معنا چنین است:
تشبیه کرده اند تلخیص کلام را از غش و فساد به تلخیص عسل از موم.
💠راغب گفته است:
نصح یعنی خالص کردن محبت برای غیر در اظهار انچه که به صلاح اوست.
✅نصیحت در کلام معصومین علیهم السلام یعنی:
ارشاد عباد به مصالح دنیوی و اخروی،تعلیم انها و یاری انها،امر به معروف و نهی از منکر و....
💠لذا گفته شده نصح با وجود وجازت و کوتاهی لفظ در زیادی معنا مانند لغت فلاح است که جامع خیر دنیا و اخرت می باشد.
سید علیخان مدنی ره
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
اِن و لو وصلیه
اکرِمه وان شتمنی...
ان وصلیه ان است که:
💠اولا قرینه بر جواب شرط آن،سابقا ذکر شده باشد.مثل اکرمه در مثال!
💠ثانیا ضدّ شرط مذکور بعد از آن،نسبت به جزاء، اولی باشد از شرط.
در مثال بالا:
💠متکلم گفته است اورا اکرام کن اگرچه مرا ناسزا گوید، واضح است ضد ناسزا که مثلا اکرام باشد نسبت به وجوب اکرام اولویت دارد.یعنی اگر مرا اکرام کرد، او را اکرام کن!اولی است.
✅اما شرط است که قبل ان وصلیه همیشه واو ذکر شود،این واو چه نوع واوی است؟
💠احتمال اول:عطف باشد به ضد شرط مذکور زیرا در ان وصلیه همیشه اعلی یا ادنی فرد ذکر می شود.
اکرمه ان اکرمنی و ان شتمنی...
💠احتمال دوم:واو حالیه
اکرمه والحال انه شتمنی.
📗سید علیخان مدنی ره
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
سوال :یصحّ السکوت یا یحسن السکوت؟
💠مقدمه
💠مفید در اصطلاح نحوی ها بر سه امر اطلاق می شود
💠لفظ مفید مقابل لفظ مهمل.
💠مفید یعنی آنچه که معنای جدید می دهد.
💠مفید یعنی آنچه که معنای تام می دهد.
❇️اما محل بحث
💠اگر قائل به ترادف بین جمله و کلام شویم و ان دو را یک چیز بدانیم فرقی بین یصح السکوت با یحسن السکوت نیست.
💠اما اگر رابطه بین آن دو عام و خاص مطلق باشد و جمله اعم از کلام( زیرا کلام آن است که فایده تام بدهد و مثل جمله شرط به تنهایی یا صله و...کلام نیست) بین آن دو اصطلاح فرق است،به این بیان که:
💠یصح السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی (مسند و مسند الیه)باشد و فرقی ندارد مقصود لذاته باشد یا لغیره.
💠اما یحسن السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی باشد و مقصو لذاته.
💠بنابراین لفظ (مفید) در عبارات اگر تفسیر به صحه سکوت شد،تعریف برای جمله است و اگر تفسیر به حسن سکوت شد تعریف کلام است.)¹
💠مثل شرح سیوطی:
کلامنا لفظ مفید ای مفهِم معنی یحسن السکوت علیه.
📗¹شرح علامه کافیجی بر قواعد بن هشام
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
سوال : تاء در یا أبتِ چه تائی است؟
💠این تاء عوض از یاء متکلم است یعنی در اصل یا ابی بوده است.
💠زمخشری گفته است: این تاء تانیث است و دلیل بر اینکه تانیث است این می باشد که موقع وقف هاء تلفظ میشود.(مثل فاطمة).
حلبی گفته است:
ابن کثیر و ابن عامر تاء در ابت را قلب به هاء می کنند، اما باقی قرّاء وقف به تاء می کنند کانّ آنها آن را جاری مجرای تاء الحاق می دانند مثل بنت و اخت.
💠از جمله کسانی که تصریح کرده تاء در ابتِ تانیث است سیبویه می باشد که گفته است:
💠از خلیل در مورد تاء یا ابتِ سوال کردم و او فرمود:
💠این تاء بمنزله تاء در خالة و عمة است*یعنی برای تانیث* و دلیل بر تانیث آن این است که: در نوشتار هاء نوشته شده، در حالی که قیاس کسی که وقف در تاء می کند ان است که به صورت تاء بنت کتابت کند آن را.
💠در ادامه زمخشری گفته:
💠اگر گفته شود چگونه جایز است الحاق تاء تانیث به مذکر.
💠می گویم: همچنانکه مذکر مثل شاة و حمامة وربعة(رجل) تاء تانیث می گیرد.یعنی صرفا تانیث لفظی است،مانند الفاظ مذکور.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
أسئلة_بيانية_في_القرآن_الكريم.pdf
14.77M
أسئلة_بيانية_في_القرآن_الكريم.pdf
♦️گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند:
🔶️نشست علمی با موضوع:(نقش رمان و داستان های عربی در نهضت ادبی معاصر)
🔶️ با حضور رمان نویس نوآور و پژوهشگر لبنانی خانم رجاء بيطار
🕣: دوشنبه ۲۱ اسفند ساعت ۱۰
مکان : دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۲ سالن شیخ بهایی
گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی
https://eitaa.com/arabicrazaviun
#اطلاع_رسانی
🕋 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی با همکاری دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار میکند:
❇️ فصل اول سلسله نشست های علمی_تخصصی (رمضان در محضر قرآن کریم ) ویژه ماه مبارک #رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
💻 به صورت #مجازی
⚜ با حضور اساتید برتر #داخلی و #بین_المللی
📆 تاریخ برگزاری: از چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ مصادف با دوم ماه مبارک رمضان
لغایت سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ مصادف با بیست و نهم ماه مبارک رمضان
⏰ هر شب از ساعت 21 الی 22
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/arabic
💠 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 👇
🌐https://eitaa.com/mazaheb_arabicc
المهرجان الدولي الرابع عشر للشعر الرضوي باللغة العربية.pdf
880.1K
المهرجان الدولي الرابع عشر للشعر الرضوي باللغة العربية.pdf
هدایت شده از دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
💠انجمن علمی زبان عربی دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار میکند:
🎙️ *مسابقة المحاضرة باللغة العربية
(مسابقه سخنرانی به زبان عربی)*
🔹مکان: دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
🔸آخرین مهلت ثبت نام ۸ فروردین
♦️برگزاری مسابقه در دو مرحله مجازی و حضوری
✅زمان مسابقه:
1⃣مرحله مجازی📹:ارسال فیلم سخنرانی تا ١٣ فروردین جهت داورى
2⃣مرحله حضوری🗣:هفته دوم اردیبهشت
💵 هزینه: دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام ۲٥ هزار تومان/
دانشجویان سایر دانشگاهها ٥٠ هزار تومان
🎁🏆به همراه اعطای جوایز ارزنده
به برگزیدگان مسابقه
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی @m_hashemi1381 در پیام رسان بله مراجعه فرمایید.
یا با شماره ۰۹۹۲۹۸۲۴۲۶ تماس حاصل کنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
الرابطة الطلابية لتعليم اللغة العربية بجامعة الإمام الصادق عليه السلام
🌐 @dr_ehsan1980
ترجمه و_تحلیل_بلاغی_بیست_قصیده_از_قصاید ابوتمام از_نظر_بدیع_و_بیان.pdf
12.01M
📕 ترجمه و تحلیل بلاغی بیست قصیده از قصاید ابوتمام (از نظر بدیع و بیان)
📚 #پایان_نامه_تمام_متن
آیدی کانال:
🆔 @adabiyat_arabi
📍برای مشاوره پژوهشی و ترجمه به ادمین کانال پیام دهید
✅ ارسال فایل کامل پایان نامه ها
صفر تا صد به صورت کاملا تضمینی
✅ آیدی ادمین جهت ترجمه و امور پژوهشی:
☎️ 🆔 @motarjem_arabic11