هدایت شده از مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی
❇️ مرکز معرفت و مهارت دانشگاه رضوی برگزار میکند:
-«(تحلیل ادبی دعای عهد)»-
✳️ برای برادران و خواهران علاقهمند
💠 به صورت مجازی/ آفلاین
🍃 با اعطای گواهی از مـرکز معرفت و مهارت
🔹 محتوا:
- تجزیه و ترکیب عبارات دعا
- معانی واژگان
- ترجمه روان
🔰 شروع دوره: شنبه 1402/12/12
🌺 به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه
و به منظور انس بیشتر با این دعای شریف،
این دوره با 100 درصد تخفیف، به صورت رایگان برگزار میگردد.
✍️ اطلاعات تکمیلی و ثبت نام از طریق سایت مرکز معرفت و مهارت:
🌐 Maharat.Razavi.ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 لینک کانال «مرکز معرفت و مهارت» در پیام رسان ایتا جهت اطلاع از سایر دورهها و معرفی به دوستان:
https://eitaa.com/joinchat/3361538070Cd1fc66a60f
265196.PDF
38.23M
سوالات کنکور ارشد عربی سال ۱۴۰۳
نشریه علمی انجمن زبان و ادبیات عربی.pdf
3.38M
🔺المجلة الطلابية: جسر الأدب📚
📌 الناشر:الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية
⚜ صاحب الامتياز : الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية
🔸 المدیر المسؤول: وکالة شؤون الطلبة والأنشطة الثقافية
♦️ اعضاء هیئة التحریر:
الدكتورة نسيم عربي
الدكتور محمد مهدي رضائي
الدكتورة مريم غلامي
الدكتورة پوران رضائي چوشلي
👤 رئيسة التحرير : بهناز نمازيان
👩💻خبيرة المجلة : الدكتورة پوران رضائی
📅 تاریخ النشر: الشتاء ۱۴۰۲ / رقم الاول
🆔 https://eitaa.com/mazaheb_arabicc
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
نصیحة
کلمه نصح از باب :نَصَحَ ینصَح نُصحا
💠نصیحة اسم مصدر ان است.
معنای اصلی و ریشه لغوی آن عبارت است از:
💠تصفیه عسل از موم.
"نصحت العسل اذا صفیته من الشمع"
💠معنای نصیحه در کلام معصومین علیهم السلام و عرف آن زمان به معنای حیازت و جمع اوری خیر برای منصوح له است.
ارتباط دو معنا چنین است:
تشبیه کرده اند تلخیص کلام را از غش و فساد به تلخیص عسل از موم.
💠راغب گفته است:
نصح یعنی خالص کردن محبت برای غیر در اظهار انچه که به صلاح اوست.
✅نصیحت در کلام معصومین علیهم السلام یعنی:
ارشاد عباد به مصالح دنیوی و اخروی،تعلیم انها و یاری انها،امر به معروف و نهی از منکر و....
💠لذا گفته شده نصح با وجود وجازت و کوتاهی لفظ در زیادی معنا مانند لغت فلاح است که جامع خیر دنیا و اخرت می باشد.
سید علیخان مدنی ره
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
اِن و لو وصلیه
اکرِمه وان شتمنی...
ان وصلیه ان است که:
💠اولا قرینه بر جواب شرط آن،سابقا ذکر شده باشد.مثل اکرمه در مثال!
💠ثانیا ضدّ شرط مذکور بعد از آن،نسبت به جزاء، اولی باشد از شرط.
در مثال بالا:
💠متکلم گفته است اورا اکرام کن اگرچه مرا ناسزا گوید، واضح است ضد ناسزا که مثلا اکرام باشد نسبت به وجوب اکرام اولویت دارد.یعنی اگر مرا اکرام کرد، او را اکرام کن!اولی است.
✅اما شرط است که قبل ان وصلیه همیشه واو ذکر شود،این واو چه نوع واوی است؟
💠احتمال اول:عطف باشد به ضد شرط مذکور زیرا در ان وصلیه همیشه اعلی یا ادنی فرد ذکر می شود.
اکرمه ان اکرمنی و ان شتمنی...
💠احتمال دوم:واو حالیه
اکرمه والحال انه شتمنی.
📗سید علیخان مدنی ره
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
سوال :یصحّ السکوت یا یحسن السکوت؟
💠مقدمه
💠مفید در اصطلاح نحوی ها بر سه امر اطلاق می شود
💠لفظ مفید مقابل لفظ مهمل.
💠مفید یعنی آنچه که معنای جدید می دهد.
💠مفید یعنی آنچه که معنای تام می دهد.
❇️اما محل بحث
💠اگر قائل به ترادف بین جمله و کلام شویم و ان دو را یک چیز بدانیم فرقی بین یصح السکوت با یحسن السکوت نیست.
💠اما اگر رابطه بین آن دو عام و خاص مطلق باشد و جمله اعم از کلام( زیرا کلام آن است که فایده تام بدهد و مثل جمله شرط به تنهایی یا صله و...کلام نیست) بین آن دو اصطلاح فرق است،به این بیان که:
💠یصح السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی (مسند و مسند الیه)باشد و فرقی ندارد مقصود لذاته باشد یا لغیره.
💠اما یحسن السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی باشد و مقصو لذاته.
💠بنابراین لفظ (مفید) در عبارات اگر تفسیر به صحه سکوت شد،تعریف برای جمله است و اگر تفسیر به حسن سکوت شد تعریف کلام است.)¹
💠مثل شرح سیوطی:
کلامنا لفظ مفید ای مفهِم معنی یحسن السکوت علیه.
📗¹شرح علامه کافیجی بر قواعد بن هشام
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
هدایت شده از أساس الفهم في كلام العرب
سوال : تاء در یا أبتِ چه تائی است؟
💠این تاء عوض از یاء متکلم است یعنی در اصل یا ابی بوده است.
💠زمخشری گفته است: این تاء تانیث است و دلیل بر اینکه تانیث است این می باشد که موقع وقف هاء تلفظ میشود.(مثل فاطمة).
حلبی گفته است:
ابن کثیر و ابن عامر تاء در ابت را قلب به هاء می کنند، اما باقی قرّاء وقف به تاء می کنند کانّ آنها آن را جاری مجرای تاء الحاق می دانند مثل بنت و اخت.
💠از جمله کسانی که تصریح کرده تاء در ابتِ تانیث است سیبویه می باشد که گفته است:
💠از خلیل در مورد تاء یا ابتِ سوال کردم و او فرمود:
💠این تاء بمنزله تاء در خالة و عمة است*یعنی برای تانیث* و دلیل بر تانیث آن این است که: در نوشتار هاء نوشته شده، در حالی که قیاس کسی که وقف در تاء می کند ان است که به صورت تاء بنت کتابت کند آن را.
💠در ادامه زمخشری گفته:
💠اگر گفته شود چگونه جایز است الحاق تاء تانیث به مذکر.
💠می گویم: همچنانکه مذکر مثل شاة و حمامة وربعة(رجل) تاء تانیث می گیرد.یعنی صرفا تانیث لفظی است،مانند الفاظ مذکور.
https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
أسئلة_بيانية_في_القرآن_الكريم.pdf
14.77M
أسئلة_بيانية_في_القرآن_الكريم.pdf
♦️گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند:
🔶️نشست علمی با موضوع:(نقش رمان و داستان های عربی در نهضت ادبی معاصر)
🔶️ با حضور رمان نویس نوآور و پژوهشگر لبنانی خانم رجاء بيطار
🕣: دوشنبه ۲۱ اسفند ساعت ۱۰
مکان : دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۲ سالن شیخ بهایی
گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی
https://eitaa.com/arabicrazaviun
#اطلاع_رسانی
🕋 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی با همکاری دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار میکند:
❇️ فصل اول سلسله نشست های علمی_تخصصی (رمضان در محضر قرآن کریم ) ویژه ماه مبارک #رمضان (۱۴۰۳ شمسی)
💻 به صورت #مجازی
⚜ با حضور اساتید برتر #داخلی و #بین_المللی
📆 تاریخ برگزاری: از چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ مصادف با دوم ماه مبارک رمضان
لغایت سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ مصادف با بیست و نهم ماه مبارک رمضان
⏰ هر شب از ساعت 21 الی 22
🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/arabic
💠 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 👇
🌐https://eitaa.com/mazaheb_arabicc