eitaa logo
انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی
1.2هزار دنبال‌کننده
445 عکس
64 ویدیو
225 فایل
🔶انجمن علمي زبان و ادبیات عربي دانشگاه رضوي🔶 ارتباط با دبیر انجمن: @Alseedalmosavi ارتباط با مسئول امور آموزشي: @soheylshahalami
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه علمی انجمن زبان و ادبیات عربی.pdf
3.38M
🔺المجلة الطلابية: جسر الأدب📚 📌 الناشر:الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية صاحب الامتياز : الجمعية العلمية للغة العربية وآدابها بجامعة المذاهب الإسلامية الدولية 🔸 المدیر المسؤول: وکالة شؤون الطلبة والأنشطة الثقافية ♦️ اعضاء هیئة التحریر: الدكتورة نسيم عربي الدكتور محمد مهدي رضائي الدكتورة مريم غلامي الدكتورة پوران رضائي چوشلي 👤 رئيسة التحرير : بهناز نمازيان 👩‍💻خبيرة المجلة : الدكتورة پوران رضائی 📅 تاریخ النشر: الشتاء ۱۴۰۲ / رقم الاول 🆔 https://eitaa.com/mazaheb_arabicc
نصیحة کلمه نصح از باب :نَصَحَ ینصَح نُصحا 💠نصیحة اسم مصدر ان است. معنای اصلی و ریشه لغوی آن عبارت است از: 💠تصفیه عسل از موم. "نصحت العسل اذا صفیته من الشمع" 💠معنای نصیحه در کلام معصومین علیهم السلام و عرف آن زمان به معنای حیازت و جمع اوری خیر برای منصوح له است. ارتباط دو معنا چنین است: تشبیه کرده اند تلخیص کلام را از غش و فساد به تلخیص عسل از موم. 💠راغب گفته است: نصح یعنی خالص کردن محبت برای غیر در اظهار انچه که به صلاح اوست. ✅نصیحت در کلام معصومین علیهم السلام یعنی: ارشاد عباد به مصالح دنیوی و اخروی،تعلیم انها و یاری انها،امر به معروف و نهی از منکر و.... 💠لذا گفته شده نصح با وجود وجازت و کوتاهی لفظ در زیادی معنا مانند لغت فلاح است که جامع خیر دنیا و اخرت می باشد. سید علیخان مدنی ره https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
اِن و لو وصلیه اکرِمه وان شتمنی... ان وصلیه ان است که: 💠اولا قرینه بر جواب شرط آن،سابقا ذکر شده باشد.مثل اکرمه در مثال! 💠ثانیا ضدّ شرط مذکور بعد از آن،نسبت به جزاء، اولی باشد از شرط. در مثال بالا: 💠متکلم گفته است اورا اکرام کن اگرچه مرا ناسزا گوید، واضح است ضد ناسزا که مثلا اکرام باشد نسبت به وجوب اکرام اولویت دارد.یعنی اگر مرا اکرام کرد، او را اکرام کن!اولی است. ✅اما شرط است که قبل ان وصلیه همیشه واو ذکر شود،این واو چه نوع واوی است؟ 💠احتمال اول:عطف باشد به ضد شرط مذکور زیرا در ان وصلیه همیشه اعلی یا ادنی فرد ذکر می شود. اکرمه ان اکرمنی و ان شتمنی... 💠احتمال دوم:واو حالیه اکرمه والحال انه شتمنی. 📗سید علیخان مدنی ره https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
سوال :یصحّ السکوت یا یحسن السکوت؟ 💠مقدمه 💠مفید در اصطلاح نحوی ها بر سه امر اطلاق می شود 💠لفظ مفید مقابل لفظ مهمل. 💠مفید یعنی آنچه که معنای جدید می دهد. 💠مفید یعنی آنچه که معنای تام می دهد. ❇️اما محل بحث 💠اگر قائل به ترادف بین جمله و کلام شویم و ان دو را یک چیز بدانیم فرقی بین یصح السکوت با یحسن السکوت نیست. 💠اما اگر رابطه بین آن دو عام و خاص مطلق باشد و جمله اعم از کلام( زیرا کلام آن است که فایده تام بدهد و مثل جمله شرط به تنهایی یا صله و...کلام نیست) بین آن دو اصطلاح فرق است،به این بیان که: 💠یصح السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی (مسند و مسند الیه)باشد و فرقی ندارد مقصود لذاته باشد یا لغیره. 💠اما یحسن السکوت یعنی کلام متضمن اسناد اصلی باشد و مقصو لذاته. 💠بنابراین لفظ (مفید) در عبارات اگر تفسیر به صحه سکوت شد،تعریف برای جمله است و اگر تفسیر به حسن سکوت شد تعریف کلام است.)¹ 💠مثل شرح سیوطی: کلامنا لفظ مفید ای مفهِم معنی یحسن السکوت علیه. 📗¹شرح علامه کافیجی بر قواعد بن هشام https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
سوال : تاء در یا أبتِ چه تائی است؟ 💠این تاء عوض از یاء متکلم است یعنی در اصل یا ابی بوده است. 💠زمخشری گفته است: این تاء تانیث است و دلیل بر اینکه تانیث است این می باشد که موقع وقف هاء تلفظ میشود.(مثل فاطمة). حلبی گفته است: ابن کثیر و ابن عامر تاء در ابت را قلب به هاء می کنند، اما باقی قرّاء وقف به تاء می کنند کانّ آنها آن را جاری مجرای تاء الحاق می دانند مثل بنت و اخت. 💠از جمله کسانی که تصریح کرده تاء در ابتِ تانیث است سیبویه می باشد که گفته است: 💠از خلیل در مورد تاء یا ابتِ سوال کردم و او فرمود: 💠این تاء بمنزله تاء در خالة و عمة است*یعنی برای تانیث* و دلیل بر تانیث آن این است که: در نوشتار هاء نوشته شده، در حالی که قیاس کسی که وقف در تاء می کند ان است که به صورت تاء بنت کتابت کند آن را. 💠در ادامه زمخشری گفته: 💠اگر گفته شود چگونه جایز است الحاق تاء تانیث به مذکر. 💠می گویم: همچنانکه مذکر مثل شاة و حمامة وربعة(رجل) تاء تانیث می گیرد.یعنی صرفا تانیث لفظی است،مانند الفاظ مذکور. https://eitaa.com/nahvvsarfanjomanarbirazavi
♦️گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند: 🔶️نشست علمی با موضوع:(نقش رمان و داستان های عربی در نهضت ادبی معاصر) 🔶️ با حضور رمان نویس نوآور و پژوهشگر لبنانی خانم رجاء بيطار 🕣: دوشنبه ۲۱ اسفند ساعت ۱۰ مکان : دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره ۲ سالن شیخ بهایی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رضوی https://eitaa.com/arabicrazaviun
📷گزارش تصویری 🔶️نشست علمی با موضوع:(نقش رمان و داستان های عربی در نهضت ادبی معاصر 🔶️ با حضور رمان نویس نوآور و پژوهشگر لبنانی خانم رجاء بيطار
🕋 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی با همکاری دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند: ❇️ فصل اول سلسله نشست های علمی_تخصصی (رمضان در محضر قرآن کریم ) ویژه ماه مبارک (۱۴۰۳ شمسی) 💻 به صورت ⚜ با حضور اساتید برتر و 📆 تاریخ برگزاری: از چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ مصادف با دوم ماه مبارک رمضان لغایت سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ مصادف با بیست و نهم ماه مبارک رمضان ⏰ هر شب از ساعت 21 الی 22 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/arabic 💠 انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 👇 🌐https://eitaa.com/mazaheb_arabicc
💠انجمن علمی زبان عربی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌کند: 🎙️ *مسابقة المحاضرة باللغة العربية (مسابقه سخنرانی به زبان عربی)* 🔹مکان: دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) 🔸آخرین مهلت ثبت نام ۸ فروردین ♦️برگزاری مسابقه در دو مرحله مجازی و حضوری ✅زمان مسابقه: 1⃣مرحله مجازی📹:ارسال فیلم سخنرانی تا ١٣ فروردین جهت داورى 2⃣مرحله حضوری🗣:هفته دوم اردیبهشت 💵 هزینه: دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ۲٥ هزار تومان/ دانشجویان سایر دانشگاه‌ها ٥٠ هزار تومان 🎁🏆به همراه اعطای جوایز ارزنده به برگزیدگان مسابقه جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی @m_hashemi1381 در پیام رسان بله مراجعه فرمایید. یا با شماره ۰۹۹۲۹۸۲۴۲۶ تماس حاصل کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ الرابطة الطلابية لتعليم اللغة العربية بجامعة الإمام الصادق عليه السلام 🌐 @dr_ehsan1980