eitaa logo
گروه فلسفه‌وکلام‌ اسلامی
69 دنبال‌کننده
106 عکس
12 ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
راهنمای مراحل تصویب پایان نامه در سامانه گلستان
هدایت شده از علی کربلایی پازکی
جهت اطلاع
هدایت شده از @m_mohhammadi
⚡️پیام مهم و بی نطیر انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم بمناسبت درگذشت «کریم شاه الحسینی» امام چهل و نهم اسماعیلیه 📜 بسم الله الرحمن الرحیم ◾️ درگذشت شخصیت برجسته جهان اسلام، شاه کریم الحسینی، امام چهل و نهم شیعیان اسماعیلی نزاری آقاخانی، موجب تألم و اندوه گردید. ▪️ خدمات گسترده و ارزنده ایشان در ارتقای سطح علمی و بهداشتی در جهان اسلام با تأسیس دانشگاه ها و موسسات علمی متعدد و حفظ میراث تاریخ و فرهنگ اسلامی- شیعی با راه اندازی جایزه معماری اسلامی، همواره در یادها باقی خواهد ماند. ◾️ انتشار کتاب آیت الله جعفر سبحانی از سوی موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن نشان از نگاه مثبت این موسسه به آثار این مرجع شیعه و شیوه تعاملی اسماعیلیان نزاری با شیعیان اثناعشری است. ◾️اسماعیلیان نزاری در عین پذیرش امامت اسماعیل بن جعفر، احترام خاصی برای امامان شیعه بعد از امام صادق (ع) قائل بوده و در آثار علمی خود از امام موسی کاظم (ع) به عنوان «امام مستودع» یاد کرده و در بارگاه امام رضا (ع) به صورت مداوم حضور یافته و از ایشان به عظمت یاد می کنند. ◾️ مصیبت ارتحال ایشان را به اسماعیلیان جهان تسلیت عرض کرده و امیدواریم در دوره جدید امام پنجاهم اسماعیلیان نزاری تعاملات و مراودات میان این دو مذهب شیعه هر چه بیشتر و بهتر گردد. مهدی فرمانیان رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ 💥 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ https://t.me/Muslimair1
البته درباره محتوای پیام دکتر فرمانیان نکته هایی هست
کریم آقاخان و شیمون پرز
🏷 کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری انجمن علمی علوم قرآن و حدیث برگزار می کند: 🔷 نشست "حقیقت نورانیت" 🔷 🪧 شناخت امیرالمومنین علیه السلام با تبیین حدیث نورانیت سخنرانان: 🎙 دکتر حمید رضا بصیری عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبائی 🎙 دکتر اسماعیل اثباتی عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی 🎙 سرکار خانم زهرا همدانی مدرس حوزه و فعال فرهنگی 🗓 زمان: سه شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ ⏰ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📌 مکان: دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی - سالن شیخ طوسی 🌐 کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبائی 🆔 @kanoonquran_atu
نوه آیت‌الله بروجردی، روایت می‌کند: «یک روز به اتفاق جمعی از آقایان، به خانه علامه طباطبایی رفتیم. در منزل ایشان مداح روضه حضرت علی‌اکبر(ع) را خواندند. شعری خواندند تا رسیدند به این بیت: بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد آتش زدند لانه مرغ پریده را اینجا، مرحوم آقای علامه طباطبایی فرمودند: «أعِد»(دوباره بخوان). مداح هم، این بیت را تکرار کردند. علامه طباطبایی دوباره فرمودند: «أعِد». یادم هست علامه طباطبایی ۴ بار از مداح خواستند این بیت را بخوانند. ‌ایشان این بیت را تکرار می‌کردند و علامه طباطبایی هم گریه می‌کردند و اشک روی محاسن‌شان می‌ریخت! روضه تمام شد و آقای مداح روی زمین نشستند، اما علامه طباطبایی همچنان روی پایشان می‌زدند و گریه می‌کردند و زیر لب تکرار می‌کردند: بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد آتش زدند لانه مرغ پریده را... همانطور که علامه این بیت را می‌خواندند و اشک می‌ریختند - حالا شاید خطاب به ما هم نبود - گفتند: «کاش ایرج میرزا این بیت را می‌داد به من و من، تفسیر المیزانم را می‌دادم به او!» من که در آن دوران، طلبه کنجکاوی بودم، خدمت‌ایشان عرض کردم: آقا! حضرتعالی، ایرج میرزا را می‌شناسید و اشعار‌ایشان را مطالعه فرمودید؟ [از این جهت سؤال کردم] چون ایرج میرزا، شاعر هزل سرایی است. علامه فرمودند: «بله. دیوان شعرش پیش من است. با این حال، کاش‌ایشان این بیت را به من می‌داد و من، تفسیر المیزانم را به او می‌دادم! » بعد، رو کردند به من و فرمودند: «کسی که این بیت را راجع به علی‌اکبرِ امام حسین(ع) می‌گوید، من نمی‌توانم حتی توهم این معنا را داشته باشم که آقا سیدالشهدا(ع) فردای قیامت نسبت به او بی‌تفاوت باشد.» شعر ایرج میرزا در سوگ علی اکبر(ع) رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغدیده را یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند تا تقویت شود دل محنت کشیده را یک چند دعوتش به گل و بوستان کنند تا برکنندش از دل، خار خلیده را القصه هرکس به طریقی ز روی مهر تسکین دهد مصیبت بر وی رسیده را آیا که داد تسلیت خاطر حسین چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟ آیا که غم‌گساری و اندُه‌بری نمود لیلای داغدیدۀ محنت‌کشیده را بعد از پسر دل پدر آماج تیغ شد آتش زدند لانۀ مرغ پریده را