eitaa logo
گروه فلسفه‌وکلام‌ اسلامی
71 دنبال‌کننده
100 عکس
12 ویدیو
19 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نشر معارف
ماه رمضان چه کتاب‌هایی بخونیم؟ - ورق بزنید و برخی از کتابهای مناسب رمضان نشر معارف رو ببینید - 📚 مجموعه "تا ابد زندگی" به قلم استاد محمدرضا عابدینی که شاید کامل‌ترین کتاب درباره مرگ و آخرت و قیامت باشه ... 📚 مجموعه "سیره تربیتی پیامبران" به قلم استاد محمدرضا عابدینی که نکات تربیتی و اخلاقیِ داستان‌های پیامبران در قرآن رو تبیین کرده. شامل کتاب‌های (یوسف۱و۲، صالح، نوح، هود، ادریس، ابراهیم) 📚 مجموعه "تمثیلات" مرحوم آیت الله حائری شیرازی که ناب‌ترین نکات اعتقادی و اخلاقی رو با زبان تمثیل و استعاره و داستان بیان کرده. 📚 کتاب "تعلق" به قلم مرحوم حائری شیرازی که اصلی‌ترین محور تحول و زندگی و سعادت آدم‌ها رو بررسی کرده. 📚 کتاب "آداب انس با قرآن" نوشته حاج‌آقای عابدینی که بهمون یاد میده چطور قرآن رو وارد زندگی روزمره‌مون کنیم. 📚 و کتاب "خودسازی و دیگرسازی" که رابطه بین خودسازی و تقوا و تهذیب نفس، و اصلاح جهان و دیگران رو تبیین میکنه و نشون میده که چطور هم خودسازی کنیم و هم اجتماع و سیاست و فرهنگ و ... رو اصلاح کنیم. 📍این کتاب‌ها رو از فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور و یا وب‌سایت نشر معارف میتونید تهیه کنید: - Nashremaaref.ir .
✅هر روز يك آيه {یاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ، أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ} *سوره بقره , آیه: ۱۸۳و ۱۸۴* 
 اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید [روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏فرساست کفاره‏اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است.
‌ 🍃 ‌ دو توصیه اخلاقی از آیت‌الله استاد فاطمي نيا: 🔹۱- فرد وارد قیامت میشود ، فکر میکند خبری است! تعجب میکند! میگوید خدایا پس این همه نماز و عمره و روزه و زيارت چه شد!؟ میگویند تو دل شکستی! ریا کردی! زهر زبان ریختی و بنده های خدا را تحقیر کردی! جوانانی داریم که به ظاهر هم متدین هستند، اما وقتی درمورد او سوال میکنی ، هیچکس از او راضی نیست! به راحتی دل میشکند! در خانه بداخلاقی میکند! عزیز من پس چرا جلسه رفته بودی؟! چرا درس اخلاق رفته بودی؟! وقتی اخلاقت را اصلاح نمیکنی ، استاد دیگر چه فایده دارد! 🔹۲- از ابتداي صبح كه بيدار ميشود ، دنبال اين است كه ببيند فلان كس چه گفت ؟! فلان كس چه كرد؟! فلان روزنامه و سايت چه نوشت؟! رها كنيد! اوقات خود را هدر ندهيد! هرچقدر خود را مشغول امور بي فايده كنيد ، در عبادات حضور قلب نخواهيد داشت! جوانان عزيز ، روزانه زماني را به كسب معارف ديني اختصاص دهيد ، با نهج البلاغه مولايمان اميرالمومنين عليه السلام انس بگيريد؛ ادعيه ي صحيفه ي سجاديه را با تامل مطالعه بفرماييد ! اينها مملوء از معارف عميق است. حيف است كه يك شيعه با معارف اهل بيت عليهم السلام مانوس نباشد! خسران محض است!
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: اخلاق ترجمه و تفسیر قرآن کریم ✔️دکتر سعید طاوسی مسرور؛ استادیار فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی 📅زمان: سه شنبه ۸ فروردین؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314189309
پیام های معرفتی واخلاقی از آیات👆 روز های ماه مبارک رمضان 1-هدایت الهی مراتبی دارد تکوینی ، تشریعی و توفیقی دو نوع اول عمومی است اما نوع سوم مخصوص کسانی است که در صدد کسب رضایت الهی اند . علامه طباطبائی می فر ماید :جمله یهدی به الله را به من تبع رضوانه مقید ساخته .....بنابر این منظور از هدایت رساندن به مطلوب و هدف است ....به اصطلاح هدایت در اینجا ایصال به مطلوب است نه تنها نشان دادن راه 2-سلام یکی از نام های خدا "السلام المومن المهیمن" و یکی از نام های بهشت " دار السلام " است .بنابراین کسانی که به دنبال رضایت الهی اند به راه خدا و بهشت می روند.3-با پیروی از دستورات قرآن "یهدی به الله" که نور است وپیامبر (ص) می توان راه و رضایت خداوند را بدست آورد. 4- سبیل اعم از صراط است . هم به صورت مفرد وهم جمع هم در راه هدایت و راه ضلالت در قرآن آمده است. اما صراط در قرآن همیشه مفرد وفقط در خیر به کار رفته ودر مورد ضلالت نیامده ودر بیشتر آیات با وصف مستقیم آمده است 5-قید سلام در این آیه به معنای الله ویا سلامت است . سلامت از تمام بدبختی های زندگی دنیا و آخرت و از هرچه باعث تیرگی زندگی سعاتمندانه می شود. منبع تفسیر المیزان ،مجمع البیان ،شبر ،نور ، نمونه ، کتاب قاموس قرآن ج3و4
🍃 سلام و رحمت و آرزوي قبولي طاعات و عبادات خدمت دانشجويان محترم. با ياري خداوند و همكاري اعضاي انجمن فلسفه و كلام اسلامي و مشورت آقاي دكتر پازوكي(مدير گروه)و مشورت آقاي دكتر موسوي راد(مشاور انجمن) قرار بر اين است روزانه يك پيام تحت عنوان پيام هاي معرفتي و اخلاقي قرآن كريم در ماه مبارك رمضان (مانند نمونه بالا)در جهت رشد اخلاقي معنوي و بهرمندي از مفاهيم آيات مبارك قرآن ،در كانال انجمن قرار داده شود، دوستاني كه مايل به مشاركت در اين امر مهم هستند،مطالب خود را به شماره زير در ايتا ارسال كنند. 09331803762
🍃پيام هاي معرفتي و اخلاقي جزءهفتم قرآن كريم: 1- به جای دنبال عیوب دیگران بودن، مراقب اعمال خودتان باشید.(مائده: 105) 2- اگر کسی را مسخره کنید، نتیجه اش گریبان شما را می گیرد.(انعام: 10) 3- شیطان اعمال بد را با آراستن، زیبا جلوه می دهد.(انعام: 43) 4- به مقدسات دیگران توهین نکنید تا آنها هم برای تلافی به خدا و مقدسات شما توهین نکنند.(انعام: 108) 5- اینگونه نباشید که هنگام نیاز از خدا کمک بخواهید و پس از حل شدن، خدا را فراموش کنید.(انعام: 64) 6- به گوشه وکنار دنیا سفر کنید و از سرگذشت آنها که آیات خدا را انکار می کردند عبرت بگیرید. (انعام: 11) 7- زندگی دنیا جز بازیچه و سرگرمی نیست و مراقبت از آخرت برای شما بهتر است. (انعام: 32) 8- با کسانی که تنها بازی و سرگرمی را برنامه خود قرار داده اند قطع رابطه کنید. (انعام: 70) 9- مجلسی که در آن مشغول انکار و تمسخر دین و قرآن هستند را ترک کنید. (انعام: 68)
سلام با آرزوی قبولی طاعات وعبادات همه دانشجویان گرامی از نکته های معرفتی و اخلاقی آیات 👆 بهرمند شدیم .خداوند خیر و عافیت عنایت ‌فر ماید . تشکر
🍃پيام هاي معرفتي و اخلاقي جزء٨قرآن كريم: 1- همیشه مسیر اکثریت، مسیر هدایت نیست.(انعام: 116) 2- به پدر و مادر خود بی واسطه«پرستار، خانه سالمندان و…» احسان کنید. (انعام: 151) 3- فرزندان خود را از ترس فقر سقط نکنید و نکشید که روزی آنها با خداست. (انعام: 151) 4- به اموال یتیم نزدیک نشوید، مگر برای حفظ و افزایش آن. (انعام: 152) 5- کم فروشی نکنید و پیمانه و ترازویتان را درست و دقیق تنظم کنید.(اعراف: 85) 6- آراستگی ظاهری و باطنی تان را در هر نماز و مسجد رعایت کنید. (اعراف: 31) 7- خدا را با تواضع و در نهان صدا بزنید ولی«با خواسته های بیجا و دادوفریاد»زیاده روی نکنید. (اعراف: 55) 8- بعد از برقراری امنیت و آرامش در جامعه هرج و مرج راه نیندازید. (اعراف: 56) 9- با کسانی که به اعتقاد شما باور ندارند، مسالمت آمیز زندگی کنید و صبور باشید تا خدا بینتان داوری کند. (اعراف: 87)
سلام با آرزوی قبولی طاعات وعبادات همه دانشجویان گرامی از نکته های معرفتی و اخلاقی آیات 👆 بهرمند شدیم .خداوند خیر و عافیت عنایت ‌فر ماید . تشکر
سلام خداوند بر توفیقات خانم اژدری که ما را از نکات معرفتی و اخلاقی آیات قرآن در این ماه مبارک بهرمند می کنند بیفزاید .
🍃نكات اخلاقي و معرفتي جزء نهم قرآن كريم: ١_ایمان و عمل ما درست شود، برکات هم نازل می‌شود
🍃وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض (۹۶- اعراف) در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده می‌دهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده می‌شود.
از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست می‌آید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته می‌شوند و دین داری عده‌ای هم نمی‌تواند آن‌ها را باز کند.(الميزان,ج٨،ص٢٠١) ٢_بشارتی که قرآن به گنه‌کاران پشیمان می‌دهد
🍃وَ الَّذینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیمٌ (۱۵۳- اعراف)
کسانی که گناه کردند اما بعد پشیمان شده و به واقع توبه کنند و ایمان بیاورند، یعنی از عقاید گذشته خود که ریشه گناهانشان بوده دست شسته و باورهای خود را بر اساس اسلام قرار دهند؛ خداوندی که بسیار آمرزنده و رحیم است از گناهانشان در گذشته و سعادت دنیا و آخرت آن‌ها را تضمین می‌کند.
هر چند توبه و بازگشت به آغوش مهر پروردگار برای همه ممکن است اما نباید پنداشت که هر بازگشتی با یک استغفاری که به زبان جاری می‌شود محقق می‌گردد. توبه شرایطی دارد که پشیمانی قلبی و جبران کاستی‌های گذشته از شرایط آن است.(آيه٣٩سوره مائده) 
٣_تا زمانی از عذاب الهی در امانیم که استغفار در بینمان رواج داشته باشد:
🍃وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ وَ مَا کاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ(۳۳- انفال)
این کریمه دو عامل را مانع نزول بلاهایی معرفی می‌کند که در اثر و کفر و طغیان بر سر اقوام گذشته آمد. این دو عامل یکی وجود رسول خدا صلی الله و علیه و آله بود که از این دنیا رخت بر بست و عالمی را در حسرت حضورش گذاشت دیگری استغفار یا طلب بخشش الهی است که تا انسان در این عالم وجود دارد آن هم می‌تواند جریان داشته باشد.
امیرالمؤمنین علیه‌السلام در کلامی گهربار این نکته را مطرح کرده می‌فرمایند: «کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ»(نهج البلاغه ،كلمات قصار،٨٨) دو چیز در این دنیا می‌تواند مانع نزول عذاب الهی شود که یکی از آن دو رفت و دیگری همچنان در دست شماست به آن خوب چنگ بزنید و محکم آن را بگیرید. بعد فرمودند: آن امانی که از دست شما رفت رسول خدا صلی الله و علیه و آله بود و آن دیگری که همچنان در بین شماست استغفار است و بعد همین آیه را تلاوت کردند تا دلیل سخنشان را هم ذکر کرده باشند.
سلام و تشکر از ‌دانشجویانی که از معارف معرفتی و اخلاقی قرآن ما را بهرمند می کنند. خداوند به آنان خیر عنایت فر ماید
🍃🌙🍃نكات اخلاقي و معرفتي جزء دهم قرآن كريم: ١_سرنوشت انسان به دست و اختیار خودش رقم می‌خورد. أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیرًِّا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلیَ‌ قَوْمٍ حَتیَ‌ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(53- انفال) نعمتی را که خداوند به جامعه و ملتی عطا می‌کند کم یا نابود نمی‌کند مگر آنکه خود قدرش ندانند و آن را از دست بدهند. به تعبیر دیگر فیض خدا بیکران و همگانی است ولی به تناسب شایستگی‌ها و لیاقت‌ها به مردم می‌رسد. در ابتدا خدا نعمت‌های مادی و معنوی خویش را به تمام ملت‌ها عطا می‌کند؛ چنانچه آن‌ها نعمت‌های الهی را وسیله‌ای برای تکامل خویش ساختند و از آن در مسیر حق مدد گرفتند و شکر آن را که همان استفاده صحیح است بجا آوردند؛ نعمتش را پایدار بلکه افزون می‌سازد؛ اما هنگامی که این مواهب وسیله‌ای برای طغیان و سرکشی و ظلم و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد در این هنگام نعمت‌ها را می‌گیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت می‌کند؛ بنابراین دگرگونی نعمت‌ها همواره از ناحیه ماست و گرنه مواهب الهی از بین رفتنی نیستند.(نمونه،ج٧،ص٢٠٧) ٢_در برابر کسانی که به هیچ قراردادی پایبند نیستند محکم بایستید. وَ إِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فیِ دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ(12- توبه) زندگی مسلمت آمیز در کنار تمام انسان‌ها از قوانین بین‌المللی قرآن است(آيه ٨سوره ممتحنه)اما اگر عده‌ای که معمولاً سران یک کشور و ملتند به هیچ یک از قراردادهایی که با حکومت اسلامی بسته‌اند پایبند نبودند آنگاه قرآن که مدافع عزت و شرف انسان‌های با خداست دستور مقابله جدی با آن‌ها را می‌دهد. دستور اول: تا زمانی که آن‌ها به قراردادهایی که با شما بسته‌اند پایبند بودند شما هم پایبند باشید؛ « فَمَا اسْتَقَمُواْ لَکُمْ فَاسْتَقِیمُواْ لهَُمْ»(آيه٧سوره توبه) دستور دوم: اگر آن‌ها هم چنان به پیمان شکنی خود ادامه دادند و عهد خود را زیر پا گذاشتند و آئین شما را مورد مذمت قرار داده و به تبلیغات سوء خود ادامه دادند؛ شما با رهبران این گروه کافر پیکار کنید؛ زیرا آن‌ها ارزشی برای قرارداد قائل نیستند. تا شاید به این شدت عملی که شما به خرج می‌دهید از کار خود پشیمان شوند و دست بردارند. ٣_کاری که خدا با سرمایه داران بی درد خواهد کرد. الَّذِینَ یَکْنزُِونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا یُنفِقُونهََا فیِ سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(34) یَوْمَ یحُْمَی‌ عَلَیْهَا فیِ نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی‌ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبهُُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنزَْتُمْ لِأَنفُسِکمُ‌ْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنزُِونَ(35- توبه) کسانی که زر اندوزی می‌کنند و از انفاق اموال خود به نیازمندان واقعی امتناع می‌ورزند در این آیات به عذابی سخت تهدید شده‌اند. عذابی که در آن این سکه‌هل را در آتش سوزان دوزخ، داغ و گداخته می‌کنند و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند کرد و در همین حال فرشتگان عذاب به آن‌ها می‌گویند: این همان چیزی است که برای خود جمع کردید و به صورت اندوخته در آوردید و آن را در راه خدا به محرومان انفاق نکردید اکنون بچشید آنچه را برای خود اندوختید و عواقب شوم آن را دریابید. اما چرا از میان تمام اعضاء بدن تنها پیشانی و پشت و پهلو را می‌سوزانند برای این است که آن‌ها با این سه عضو در مقابل محرومان عکس‌العمل نشان می‌دادند: گاهی صورت را در هم می‌کشیدند و زمانی به علامت بی اعتنایی از روبرو شدن با آن‌ها خود داری می‌کردند و منحرف می‌شدند و گاهی به آنان پشت می‌نمودند؛ لذا این سه نقطه از بدن آن‌ها را با اندوخته‌هایشان داغ می‌کنند.(مجمع البيان،ج٥،ص٤١) ٤_بعضی داشتن‌ها برای عذاب است. وَ لَا تُعْجِبْکَ أَمْوَالهُُمْ وَ أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُعَذِّبهَُم بهَِا فیِ الدُّنْیَا وَ تَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَ هُمْ کَافِرُونَ(85- توبه) یک تصور فراگیر و همیشگی و البته نادرست وجود دارد که چنین می‌پندارد: هر کس که بیش از دیگران دارد مورد عنایت ویژه پروردگارست به خصوص اگر ثروت و برو و بیای او خیره کننده باشد. قرآن کریم در آیاتی مانند این آیه پندار فوق را هدف قرار داده و با خبر دادن از پشت پرده ماجرا از چنین تعجب کردن‌ها و شاید هم حسرت خوردن‌ها نهی می‌کند. قرآن می‌فرماید: اموال و فرزندانشان هیچ‌گاه نباید مایه اعجاب تو شود؛ چرا که به عکس آنچه مردم ظاهر بین خیال می‌کنند، این اموال و فرزندان نه تنها باعث خوشوقتی آن‌ها نیست، بلکه خداوند می‌خواهد آنان را به وسیله این‌ها در دنیا مجازات کند، و با حال کفر جان بدهند.(نمونه،ج٨،ص٦٩)
🍃نكات معرفتي و اخلاقي آیات مبارک جزء يازدهم قرآن کریم: ١-و برخی از اعراب بادیه‌نشین مخارجی را که (در راه جهاد دین) می‌کنند بر خود ضرر و زیانی می‌پندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آنکه عواقب و حوادث بد بر خود آنها خواهد بود و خدا شنوا و داناست. (توبه/98) پیام: آنكه علم و ايمان به ارزش‌های الهی ندارد، بخشش در راه خدا را ضرر مى‌پندارد. دعا دو جهت دارد. بنابراین نیت بدخواهی برای دیگران به هر دو سو برمی‌گردد. بدانیم و آگاه باشیم که خالق این جهان حکیم است. ٢-و برخی دیگر از همان اعراب بادیه‌نشین ایمان واقعی به خدا و قیامت آورده و آنچه را در راه خدا انفاق می‌کنند موجب تقرب نزد خدا و دعای خیر رسول دانند، آری آگاه شوید که انفاق آنها موجب قربشان به خداست، و البته خدا آنان را در (سرای) رحمت خود داخل می‌گرداند، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (توبه/99) پیام: آنچه که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، نیت خالص است و کسی که تظاهر به خداشناسی دارد و خودنمایی می‌کند از خدا دور می‌ماند. نبی اکرم و اولیای امر محبوب خداوند هستند. رضایت خداوند، رضایت ائمه معصومین (ع) است و عکس این اعتبار دارد. ٣-و هرگاه آیات روشن ما بر خلق تلاوت شود منکران معاد که امیدوار به لقاء ما نیستند گویند که قرآنی غیر از این بیاور یا همین را مبدل ساز. بگو: مرا نرسد که از پیش خود قرآن را تبدیل کنم من جز آنچه را که به من وحی می‌شود پیروی نمی‌کنم، من اگر عصیان پروردگارم کنم از عذاب روز بزرگ قیامت سخت می‌ترسم. (یونس/15) پیام: آیات شناخت الهی باید برای مردم بیان شود و هیچ کس حتی پیامبر نمی‌تواند قوانین الهی را تغییر دهد. هیچ کس حتی پیامبر در قرآن دست نداشته است. اضافه شدن پیروان، به قیمت تغییر و تحریف مکتب و دست برداشتن از اصول، ارزشی ندارد. پیامبران معصوم هستند و فقط از وحی پیروی می‌کنند. ٤-پس کیست ستمکارتر از آن که به خدا نسبت دروغ دهد یا آیات او را تکذیب کند؟ و البته بدکاران هرگز به فلاح و رستگاری نخواهند رسید. (یونس/17) پیام:بزرگترین ظلم به بشریت، ظلم فرهنگی و اعتقادی و تحریف آیات الهی است. ایجاد انحرافات اعتقادی، اخلاقی و ... در جامعه جرم است و با کفر ورزیدن یکسان است. ٥-و بت هایی را به جای خدا پرستش می کنند که آن بتان به آنها هیچ ضرر و نفعی نمی رسانند ، و می گویند که این بتان شفیع ما نزد خدا هستند بگو: شما می خواهید خدا را یاد آور سازید به چیزی که خدا در همه آسمانها و زمین علم به آن ندارد؟ خدا از آنچه شریک او قرار می دهند منزه و برتر است. (یونس/18) پیام: بت پرستان، منطق ندارند و بت پرستی [یعنی پرستش هر چیزی غیر الله، خالق بی همتایی که جهانیان را آفرید و به آن جان بخشید] کاری بی منطق است. [پرستش امری است که با بشر خلق می‌شود. پس بشری که از بدو مخلوقیت با علم اولیه به دنیا آمده است و در زمان به اطلاعات وسیعی دست پیدا می‌کند، موظف است در شناخت آفریدگار جهانیان تدبر داشته و کوشا باشد.] ٦-و مردم ( در فطرت توحید ) یک طایفه بیش نبودند پس از آن فرقه فرقه شدند ( و به انواع شرک و دینهای باطل گرویدند ) و اگر کلمه ای که در ازل از حق سبقت یافته ( که برای آزمایش مهلت یابند ) نبود البته اختلافاتشان خاتمه یافته و حکم به هلاکت کافران داده می شد. پیام: بشر از آغاز خلقت یک امت (در عقیده و همفکری) واحد بوده و صاحب زندگی مدنی بوده است و خداوند در این سیر الهی (بر اساس شئون و سنت الهی) به بشر مهلت انتخاب و عمل داده است.(يونس/١٩) ر.ک: سایت دانشنامه اسلامی؛ سایت تدبر
هدایت شده از در مسیر تاریخ
🔺 💥مجموعه مقالات همايش حضرت خدیجه سلام الله علیها (صدف کوثر) 🔰 کلیک کنید 1⃣ جلد اول 2⃣ جلد دوم 3⃣ جلد سوم
🌙نكات معرفتي و اخلاقي جزء١٤قرآن كريم: 🍃در جامعه ی فاسد،مجرم وگنهکار،طلبکار می شود قالَ إِنَّ هؤُلاءِ ضَیْفِی فَلا تَفْضَحُونِ«۶۸» وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ لا تُخْزُونِ«۶۹» لوط گفت:همانا این گروه مهمان من هستند پس مرا(در برابر آنان)رسوانکنید و از خدا پروا کنید و مرا خوار و شرمنده نسازید. قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعالَمِینَ«۷۰» (تبهکاران شهر)گفتند:آیا ما تو را از(مهمان کردن)مردم منع نکردیم. نکته ها: در روایات آمده که زن لوط به گنهکاران خبر داد که مهمانانی زیباروی برای حضرت لوط آمده است و آنان به دنبال مقصد شوم خود رو به سوی خانه ی لوط هجوم آوردند.امّا خداوند قبل از هر اقدامی آنان را نابود نمود. از آیه به دست می آید که گناهکار هم می تواند فرشته را ببیند. پیام ها: ۱-در نهی از منکر از کلمات عاطفی و انسانی استفاده کنید. ۲-آبرو بسیار ارزش دارد. «فَلا تَفْضَحُونِ ، وَ لا تُخْزُونِ» ٣-در جامعه ی فاسد،مجرم وگنهکار،طلبکار می شود. «أَوَ لَمْ نَنْهَکَ» ٤-در جامعه ی فاسد،مردان خدا حقّ تصرّف در اموال خود را ندارند. أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ … 🍃حتّی نسبت به دشمنان و شکنجه کنندگان،عدل و انصاف را مراعات بکنید. وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصّابِرِینَ«۱۲۶» و اگر عقوبت می کنید،چنان عقوبت کنید که شما را بدان عقوبت کردند و البتّه اگر صبر و شکیبایی کنید قطعاً صبر برای صابران بهتر است. نکته ها: * به گفته روایات،همین که حضرت حمزه در جنگ احد شهید و قطعه قطعه شد، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:اگر ما بر کفّار غالب شویم آنها را مُثله(قطعه قطعه) خواهیم کرد.در این هنگام این آیه نازل شد که در صورت انتقام عدالت و صبر را از دست ندهید، حضرت فرمود:صبر می کنم صبر می کنم.آری،برای معرّفی اسلام باید جنگ احد را در کنار فتح مکّه و عفو رسول اللَّه در کنار هم مقایسه کنیم. پیام ها: ۱-حتّی نسبت به دشمنان و شکنجه کنندگان،عدل و انصاف را مراعات بکنید. «بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» ۲-مقابله به مثل،حقّ طبیعی و الهی است. «فَعاقِبُوا» ۳-در صبر لذّتی است که در انتقام نیست. «وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ» ۴-آنجا که هیجان و ناباوری در کار است،وعده های خود را با تأکید مطرح کنید. (در «لَهُوَ خَیْرٌ» تاکیدی است که در «فَهُوَ خَیْرٌ» نیست) ۵-جنگ هم قانون و اخلاق دارد. بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ ، وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ … ۶-قانون به تنهایی کارساز نیست،اخلاق لازم است.(عبارت «بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» قانون و «لَئِنْ صَبَرْتُمْ» اخلاق است.) ۷-فکر نکیند که صبر شما به سود مخالفان است،بلکه به سود خودتان می باشد. (روزی می رسد که برگ سبز پیروزی به دست شما می افتد،ووجدان مخالفان بیدار شده ودنیا صحنه های برخورد میان شما را می بیند،به عظمت و بزرگی شما و…پی می برد.) «لَهُوَ خَیْرٌ لِلصّابِرِینَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا