eitaa logo
انصار ۱۰۴
48 دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
9.3هزار ویدیو
520 فایل
تحلیل اخبار و مسائل روز ❎کپی کردن مطالب کانال تنها با ذکر منبع جایز است ❎
مشاهده در ایتا
دانلود
سطح رشد ایران در حوزه علم و فناوری پس از انقلاب به چه میزان بوده است؟ پیش از انقلاب در زمینۀ علم و فناوری در قعر جدول بودیم؛ اما پس از انقـلاب تحول بزرگ و خیره‌کننده‌ای ایجاد شد. بر اساس گزارش سایماگو طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵م: رتبه جهانی تولید علم ایران طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵م از ۵۳ به ۱۶در جهان ارتقاء یافته است؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ انرژی اتمی از ۸۳ به ۱۱ ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۱ به ۴۱۸(؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ نانو و نانوتکنولوژی از ۵۷ جهان به ۱۶ ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۱ به ۶۸۷(؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ بیوتکنولوژی از ۵۶ به ۱۴جهان ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۱۱ به ۶۱۸(؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ مهندسی هواوفضا از ۴۳ به ۱۱ جهان ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۴ به ۳۴۱(؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ پزشکی از ۵۴ به ۱۹ جهان ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۶۴ به ۳ هزار)؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ شیمی از ۴۸ به ۱۱ جهان ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۷۹ به ۳ هزار)؛ رتبه جهانی تولید علم ایران در رشتۀ فیزیک و نجوم از ۶۴ به ۱۹ جهان ارتقا یافته است. (افزایش تعداد مقالات از ۲۱ به ۱ هزار(؛ رشد روزافزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی به گونه‌ای که تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۶۱۹۶ اختراع در کشور ثبت شده است؛ پژوهشگران ایرانی از نظر پژوهشی با ثبت ۸۵۱۳ مقاله علمی، در ردیف شانزدهم تولید علم و در زمره دانشمندان و پژوهشگران ممتاز جهان قرار گرفته‌اند؛ جمهوری اسلامی ایران در میان ۵۷ کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبۀ اول کشورهای اسلامی قرار دارد دستیابی به فناوری و دانش کامل چرخۀ سوخت هسته‌ای و قرار گرفتن در ردیف پنج کشور برتر جهان؛ ورود موفقیت‌آمیز و همزمان با سایر کشورهای پیشرفته به عرصۀ علوم جدید، مانند نانو تکنولوژی که رتبۀ هفتم جهانی را به خود اختصاص داده و سایر علوم جدید از جمله؛ لیزر، میکرو الکترونیک، ورود به علم ساخت روبات و کسب موفقیت‌های جهانی در مسابقات روبوتیک، توسعۀ سخت‌افزاری و ساخت ابر رایانه، توسعۀ نرم‌افزاری و بهره‌برداری گسترده از علوم رایانه‌ای در کشور و کسب ۳۶۲ مدال در المپیادهای مختلف علمی جهان؛ افزایش تعداد پزشکان از ۱۵ هزار نفر پیش از انقلاب به بیش از ۱۱۱ هزار نفر و رفع کامل نیاز کشور به جذب پزشک خارجی؛ تغییر و تبدیل کشور به قطب منطقه‌ای توریسم سلامت و پذیرش و درمان بیماران خارجی در انواع بیماری‌ها؛ دستیابی به دانش کشت سلول‌های بنیادین، قرار گرفتن در ردیف کشورهای برتر پیوند کلیه و درمان بیماری‌های چشمی؛ کسب تجارب ارزشمند برای مقابله با انواع عوارض و بیماری‌های ناشی از عوامل شیمیایی.
ایستادگی در مقابل قدرت های غربی چه دستاوردی برای ج.ا.ا دارد؟ دشمنی بین ایران و آمریکا، از سوی آمریکا شروع شده است؛ ایران ابتدا به ساکن اقدامی علیه آمریکایی‌ها انجام نداده است. ضمن اینکه مشکل آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی نیست. مخالفت و کودتا علیه دکتر مصدق نشان داد، آنها با اصل استقلال و قوی شدن ایران مخالف هستند. بنابراین، اینکه گفته شود «چرا جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ سرشاخ می‌شود؟» سؤالی واقعی و دقیقی نیست؛ چرا که آغازگر دشمنی با مردم ایران، آمریکایی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آنها بوده است. آمریکایی‌ها به دنبال بازگرداندن ایران به حوزه خود و تسلط مجدد بر کشورمان هستند. نکته‌ اساسی دیگر که در پاسخ پرسش باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت رابطه‌ قدرت‌های زورگو با سایر ملت‌هاست که براساس سلطه‌گر ـ سلطه‌پذیر تعریف می‌شود. بنابراین، رابطه با این قبیل کشورها مستلزم پذیرش سلطه آنها بر ابعاد و ساحت‌های گوناگون حیات کشور است. در یک کلام، وابستگی در همه‌ حوزه‌ها، مهم‌ترین پیامد نزدیکی و رابطه با کشورهای زورگوست. بنابراین، اکنون که بیش از چهار دهه از قدرت‌های زورگو تبری می‌جوییم، می‌توانیم دستاوردهای آن را در حوزه‌های متعدد مشاهده کنیم. برای نمونه، دستاورد این امر در حوزه‌ نظامی ـ دفاعی، دستیابی به توان دفاعی راهبردی و بازدارنده است. در حوزه منطقه‌ای، کسب نفوذ منطقه‌ای در سطح راهبردی است؛ آن هم در شرایطی که در منطقه همواره با مانع‌آفرینی‌های متعدد همین مستکبران مواجه بوده‌ایم. دستیابی به پیشرفت‌ در حوزه‌ هایتک و دانش‌های راهبردی مانند فناوری نانو، فناوری فضایی و سلول‌های بنیادی در حالی که این حوزه‌ها، حوزه‌ انحصاری قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آید و اگر از این قدرت‌ها تبری نمی‌جستیم، اجازه نمی‌دادند به سمت دستیابی به این دانش‌ها حرکت کنیم. در حوزه‌ اقتصادی ـ رفاهی نیز اقدامات فراوانی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی حاصل شده است،‌ اما اگر در این حوزه، مانند سایر حوزه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری نداشته‌ایم، دقیقاً به دلیل چشم دوختن به خارج و اتکا نکردن اقتصاد کشور به استعدادهای بیشمار داخلی و در یک کلام، تبری نجستن از دشمنان بوده است.
چرا کشورهای غربی و آمریکا دائما با ایران دشمنی میکنند؟ انقلاب اسلامی با مبانی اسلام ناب از ابتدای پیروزی به ایران قوی می‌اندیشید و برای آن برنامه داشت؛ چون رهبران آن معتقد بودند: «ما یک ایرانِ مستقل و قدرتمند می‌خواهیم... ایرانِ قدرتمند و ‎‏مستقل، می‌تواند ثبات منطقه را حفظ کند»؛ «اساساً حیات یک ملّت و بالندگی یک ملّت، وابسته به مؤلّفه‌های قدرت آن و به‌کارگیری در شرایط لازم و بهنگام است... اگر ملّتی قوی نباشد، باج‌گیران عالَم از او باج می‌گیرند، اگر بتوانند به او اهانت می‌کنند و زیر پا او را لگد می‌کنند.» جمهوری اسلامی ایران در راستای این اندیشه، از همان ابتدا گام‌های ایران قوی را در همۀ عرصه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی و... برداشت، اما غرب و آمریکا طی چهار دهه انقلاب اسلامی برای تضعیف ایران و جلوگیری از قوی شدن لحظه‌ای بیکار ننشست، جنگ را تحمیل کرد، شورش‌ها و تحرکات تجزیه‌طلبان را دامن زد، به ترور و خرابکاری کمک کرد و شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و علمی را بر ایران اعمال کرد. با این همه، جلوی پیشرفت و قوی شدن ایران را نتوانست بگیرد. به میزان قوی شدن ایران، آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی تهدیدات و فشارهای خود را هم بیشتر و متنوع‌تر کردند. برای جلوگیری از پیشرفت ایران در حوزۀ هسته‌ای صلح‌آمیز، همه فشارها را وارد کردند و هفت قطعنامه به سازمان ملل بردند؛ اما در نهایت غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند؛ چون قدرت از بین بردن آن را نداشتند. «اوباما» رئیس‌جمهور امریکا با وجود اعمال تحریم‌های فلج‌کننده گفت: «اگر می‌توانستیم، همۀ پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم.» با وجود این، پس از توافق برجام، اوباما نقض عهد کرد و قانون «داماتو» را با نام «ایسا» تمدید ده ساله کرد. با روی کارآمدن ترامپ، فشارها بیشتر شد و با خروج از برجام تحریم‌های حداکثری را با انگیزه وادار کردن ایران به کنار گذاشتن برنامۀ غنی‌سازی، برنامۀ موشکی و پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای مستقل اعمال کرد. در واقع، برنامۀ موشکی و پهپادی ایران به سبب افزایش قدرت بازدارندگی ایران ایجاد شده بود، اما فشارها همچنان ادامه دارد و بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نیز آن را با شدت دنبال می‌کند. در سایر حوزه‌های علمی نیز که قدرت‌ساز برای ایران هستند، تحریم، محرومیت و ترور صورت می‌گیرد و با استفاده از ابزار تطمیع تلاش دارند دانشمندان ایرانی را به خروج از کشور ترغیب کنند. غربی‌ها و صهیونیست‌ها به این واقعیت پی برده‌اند که توانمندی‌های رو به رشد ایران به گونه‌ای است که با ابزارهای نظامی و اقتصادی قابل مهار نیست. برای نمونه، به این بیان کارشناس و تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «معاریو» بنگرید: مثلث غربی، عربی و عبری برای جلوگیری از قدرت‌یابی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، انواع فشارها و جنگ‌های نیابتی راه انداختند. از نظر آنها پیشرفت قدرت نرم ایران در منطقۀ غرب آسیا که به قلب جهان معروف است، موازنۀ قدرت را به هم خواهد زد و شرایط تبدیل شدن به قدرت فرامنطقه‌ای به‌دست خواهد آورد. با این همه، واقعیت امر این است که نگرانی، ترس و واهمۀ دولت‌های غربی و عبری این است که ایران قوی مستقل مبتنی بر اسلام ناب، قدرتی در مقیاس جهانی است. ترس آنها از ایران قوی سبب شد تا در تمام سال‌های پس از انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند. در حوادث و اغتشاشات اخیر نیز غرب سردمداری و رهبری اغتشاشات را برعهده داشت و «عمله، مزدوران، حقوق بگیران آنها، بعضی از ایرانیان خائن هم که در بیرون کشور هستند، به اینها کمک کردند.»
چرا ج.ا.ا برای قدرت دفاعی و نظامی خود اهمیت بالایی قائل است؟ در اهمیت قدرت نظامی(دفاعی و تهاجمی) برای نظام جمهوری اسلامی ایران باید به چند نکته بسیار مهم اشاره کرد: ۱. منابع قدرت را به دو دسته ملموس(مادی) و ناملموس(معنوی) تقسیم می‌کنند و از جمله منابع محسوس قدرت، توان نظامی، تعداد نظامیان و... است. اهمیت قدرت نظامی نیز به دلیل این است که دولت‌ها در تحلیل نهایی ممکن است برای دفاع از خود به کاربرد نیروی نظامی نیاز پیدا کنند. از سوی دیگر، با تهاجم نظامی بیگانگان به مرزهای یک کشور، در صورت ضعف قدرت نظامی آن کشور، هر چند به لحاظ سایر مؤلفه‌های قدرت از استحکام لازم برخوردار باشد، موجودیت آن در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد. از این رو همه کشورها نسبت به تقویت بنیه‌ نظامی خود اهتمام لازم را دارند. ۲. در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، این مسئله از دو جنبه اهمیت مضاعف می‌یابد: اول، قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای حساس و دوم، تضادهایی که قدرت‌های بزرگ با نظام جمهوری اسلامی دارند. بنابراین، جمهوری اسلامی باید پیوسته بر توانایی‌های نظامی و راهبردی خود بیفزاید. ۳. نگاهی به سهم بودجه دفاعی در بودجه کشور، بیان‌کننده ناچیز بودن سهم مالی حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت در منطقه است. در واقع، آنچه در طول سال‌های گذشته، بر مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت کشورمان از مقاومت منطقه حاکم بوده است بیش از آنکه جنبه مادی و مالی داشته باشد، جنبۀ معنوی و ارزش سیاسی داشته است. البته این نکته مهم است که اختصاص بخشی از بودجه دفاعی ارزی کشور در مسائل منطقه‌ای و حتی جهانی در راستای دفع تهدیدهای فزاینده امنیت ملی کشور، نه تنها نباید هزینه به شمار آید؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ و تقویت امنیت و منافع ملی است و امروز خیلی از کشورها، از جمله آمریکا و برخی از قدرت‌های اروپایی در همین راستا برای خود در منطقه غرب آسیا حوزه نفوذ و منافع تعریف می‌کنند. همچنین گفتنی است، اندک هزینه مالی و ارزی در مسائل منطقه‌ای گاهی در حوزه دیپلماسی اقتصادی منجر به آورده‌های چندبرابری ارزی برای ایران می‌شود. ۴. آنچه بیش از هر چیزی بر ضرورت تقویت دفاعی می‌افزاید، سابقه‌ تاریخی ملت ایران است که در برهه‌های گوناگون تاریخ معاصر ایران، به دلایل گوناگون و ازجمله ضعف جدی در حوزه قدرت دفاعی، عرصه‌ تاخت و تاز بیگانگان بوده است. از سوی دیگر، یکی از دلایل مهم اینکه در برهه کنونی، با وجود همه‌ تهدیدات دشمنان، آنها به لحاظ واقعی ناتوان از تهاجم نظامی به کشور بوده‌اند، به قدرت دفاعی بازدارنده و راهبردی نظام برمی‌گردد. به بیان دیگر، اهمیت ذاتی این موضوع، تهاجم بیگانگان به کشور در گذشته است که به دلایلی چون ضعف قدرت دفاعی مربوط می‌شد و عینیت داشتن تهدیدات نظامی بیگانگان علیه نظام اسلامی و کشور، ضرورت تقویت و ارتقای توان نظامی کشور را نشان می‌دهد. ضمن اینکه باید توجه داشت، براساس آخرین آمارهای پایگاه‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌ تجزیه و تحلیل توان و هزینه‌های دفاعی کشورهای گوناگون جهان، مانند مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI)، مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک(CSIS) و...، ایران در سطح منطقه، کمترین هزینه‌های دفاعی را دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماینده مثلا ایرانی‌تبار پارلمان سوئد می‌گوید ت.روری.ست.ی اعلام کردن نهاد امنیتی ایران برای کشورهای اروپایی سالیانه هزار میلیارد یورو هزینه دارد. حالا برانداز ها یا باید کاسه گدایی در دست بگیرند یا التماس اروپا کند تا زیر بار این هزینه هنگفت و دیگر هزینه ها برود ✍️ فرهیختگان
ایستادگی در مقابل قدرت های غربی چه دستاوردی برای ج.ا.ا دارد؟ دشمنی بین ایران و آمریکا، از سوی آمریکا شروع شده است؛ ایران ابتدا به ساکن اقدامی علیه آمریکایی‌ها انجام نداده است. ضمن اینکه مشکل آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی نیست. مخالفت و کودتا علیه دکتر مصدق نشان داد، آنها با اصل استقلال و قوی شدن ایران مخالف هستند. بنابراین، اینکه گفته شود «چرا جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ سرشاخ می‌شود؟» سؤالی واقعی و دقیقی نیست؛ چرا که آغازگر دشمنی با مردم ایران، آمریکایی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آنها بوده است. آمریکایی‌ها به دنبال بازگرداندن ایران به حوزه خود و تسلط مجدد بر کشورمان هستند. نکته‌ اساسی دیگر که در پاسخ پرسش باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت رابطه‌ قدرت‌های زورگو با سایر ملت‌هاست که براساس سلطه‌گر ـ سلطه‌پذیر تعریف می‌شود. بنابراین، رابطه با این قبیل کشورها مستلزم پذیرش سلطه آنها بر ابعاد و ساحت‌های گوناگون حیات کشور است. در یک کلام، وابستگی در همه‌ حوزه‌ها، مهم‌ترین پیامد نزدیکی و رابطه با کشورهای زورگوست. بنابراین، اکنون که بیش از چهار دهه از قدرت‌های زورگو تبری می‌جوییم، می‌توانیم دستاوردهای آن را در حوزه‌های متعدد مشاهده کنیم. برای نمونه، دستاورد این امر در حوزه‌ نظامی ـ دفاعی، دستیابی به توان دفاعی راهبردی و بازدارنده است. در حوزه منطقه‌ای، کسب نفوذ منطقه‌ای در سطح راهبردی است؛ آن هم در شرایطی که در منطقه همواره با مانع‌آفرینی‌های متعدد همین مستکبران مواجه بوده‌ایم. دستیابی به پیشرفت‌ در حوزه‌ هایتک و دانش‌های راهبردی مانند فناوری نانو، فناوری فضایی و سلول‌های بنیادی در حالی که این حوزه‌ها، حوزه‌ انحصاری قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آید و اگر از این قدرت‌ها تبری نمی‌جستیم، اجازه نمی‌دادند به سمت دستیابی به این دانش‌ها حرکت کنیم. در حوزه‌ اقتصادی ـ رفاهی نیز اقدامات فراوانی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی حاصل شده است،‌ اما اگر در این حوزه، مانند سایر حوزه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری نداشته‌ایم، دقیقاً به دلیل چشم دوختن به خارج و اتکا نکردن اقتصاد کشور به استعدادهای بیشمار داخلی و در یک کلام، تبری نجستن از دشمنان بوده است.
چرا کشورهای غربی و آمریکا دائما با ایران دشمنی میکنند؟ انقلاب اسلامی با مبانی اسلام ناب از ابتدای پیروزی به ایران قوی می‌اندیشید و برای آن برنامه داشت؛ چون رهبران آن معتقد بودند: «ما یک ایرانِ مستقل و قدرتمند می‌خواهیم... ایرانِ قدرتمند و ‎‏مستقل، می‌تواند ثبات منطقه را حفظ کند»؛ «اساساً حیات یک ملّت و بالندگی یک ملّت، وابسته به مؤلّفه‌های قدرت آن و به‌کارگیری در شرایط لازم و بهنگام است... اگر ملّتی قوی نباشد، باج‌گیران عالَم از او باج می‌گیرند، اگر بتوانند به او اهانت می‌کنند و زیر پا او را لگد می‌کنند.» جمهوری اسلامی ایران در راستای این اندیشه، از همان ابتدا گام‌های ایران قوی را در همۀ عرصه‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی و... برداشت، اما غرب و آمریکا طی چهار دهه انقلاب اسلامی برای تضعیف ایران و جلوگیری از قوی شدن لحظه‌ای بیکار ننشست، جنگ را تحمیل کرد، شورش‌ها و تحرکات تجزیه‌طلبان را دامن زد، به ترور و خرابکاری کمک کرد و شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و علمی را بر ایران اعمال کرد. با این همه، جلوی پیشرفت و قوی شدن ایران را نتوانست بگیرد. به میزان قوی شدن ایران، آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی تهدیدات و فشارهای خود را هم بیشتر و متنوع‌تر کردند. برای جلوگیری از پیشرفت ایران در حوزۀ هسته‌ای صلح‌آمیز، همه فشارها را وارد کردند و هفت قطعنامه به سازمان ملل بردند؛ اما در نهایت غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند؛ چون قدرت از بین بردن آن را نداشتند. «اوباما» رئیس‌جمهور امریکا با وجود اعمال تحریم‌های فلج‌کننده گفت: «اگر می‌توانستیم، همۀ پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم.» با وجود این، پس از توافق برجام، اوباما نقض عهد کرد و قانون «داماتو» را با نام «ایسا» تمدید ده ساله کرد. با روی کارآمدن ترامپ، فشارها بیشتر شد و با خروج از برجام تحریم‌های حداکثری را با انگیزه وادار کردن ایران به کنار گذاشتن برنامۀ غنی‌سازی، برنامۀ موشکی و پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای مستقل اعمال کرد. در واقع، برنامۀ موشکی و پهپادی ایران به سبب افزایش قدرت بازدارندگی ایران ایجاد شده بود، اما فشارها همچنان ادامه دارد و بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نیز آن را با شدت دنبال می‌کند. در سایر حوزه‌های علمی نیز که قدرت‌ساز برای ایران هستند، تحریم، محرومیت و ترور صورت می‌گیرد و با استفاده از ابزار تطمیع تلاش دارند دانشمندان ایرانی را به خروج از کشور ترغیب کنند. غربی‌ها و صهیونیست‌ها به این واقعیت پی برده‌اند که توانمندی‌های رو به رشد ایران به گونه‌ای است که با ابزارهای نظامی و اقتصادی قابل مهار نیست. برای نمونه، به این بیان کارشناس و تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «معاریو» بنگرید: مثلث غربی، عربی و عبری برای جلوگیری از قدرت‌یابی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، انواع فشارها و جنگ‌های نیابتی راه انداختند. از نظر آنها پیشرفت قدرت نرم ایران در منطقۀ غرب آسیا که به قلب جهان معروف است، موازنۀ قدرت را به هم خواهد زد و شرایط تبدیل شدن به قدرت فرامنطقه‌ای به‌دست خواهد آورد. با این همه، واقعیت امر این است که نگرانی، ترس و واهمۀ دولت‌های غربی و عبری این است که ایران قوی مستقل مبتنی بر اسلام ناب، قدرتی در مقیاس جهانی است. ترس آنها از ایران قوی سبب شد تا در تمام سال‌های پس از انقلاب علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند. در حوادث و اغتشاشات اخیر نیز غرب سردمداری و رهبری اغتشاشات را برعهده داشت و «عمله، مزدوران، حقوق بگیران آنها، بعضی از ایرانیان خائن هم که در بیرون کشور هستند، به اینها کمک کردند.»
چرا ج.ا.ا برای قدرت دفاعی و نظامی خود اهمیت بالایی قائل است؟ در اهمیت قدرت نظامی(دفاعی و تهاجمی) برای نظام جمهوری اسلامی ایران باید به چند نکته بسیار مهم اشاره کرد: ۱. منابع قدرت را به دو دسته ملموس(مادی) و ناملموس(معنوی) تقسیم می‌کنند و از جمله منابع محسوس قدرت، توان نظامی، تعداد نظامیان و... است. اهمیت قدرت نظامی نیز به دلیل این است که دولت‌ها در تحلیل نهایی ممکن است برای دفاع از خود به کاربرد نیروی نظامی نیاز پیدا کنند. از سوی دیگر، با تهاجم نظامی بیگانگان به مرزهای یک کشور، در صورت ضعف قدرت نظامی آن کشور، هر چند به لحاظ سایر مؤلفه‌های قدرت از استحکام لازم برخوردار باشد، موجودیت آن در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد. از این رو همه کشورها نسبت به تقویت بنیه‌ نظامی خود اهتمام لازم را دارند. ۲. در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، این مسئله از دو جنبه اهمیت مضاعف می‌یابد: اول، قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای حساس و دوم، تضادهایی که قدرت‌های بزرگ با نظام جمهوری اسلامی دارند. بنابراین، جمهوری اسلامی باید پیوسته بر توانایی‌های نظامی و راهبردی خود بیفزاید. ۳. نگاهی به سهم بودجه دفاعی در بودجه کشور، بیان‌کننده ناچیز بودن سهم مالی حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت در منطقه است. در واقع، آنچه در طول سال‌های گذشته، بر مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت کشورمان از مقاومت منطقه حاکم بوده است بیش از آنکه جنبه مادی و مالی داشته باشد، جنبۀ معنوی و ارزش سیاسی داشته است. البته این نکته مهم است که اختصاص بخشی از بودجه دفاعی ارزی کشور در مسائل منطقه‌ای و حتی جهانی در راستای دفع تهدیدهای فزاینده امنیت ملی کشور، نه تنها نباید هزینه به شمار آید؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ و تقویت امنیت و منافع ملی است و امروز خیلی از کشورها، از جمله آمریکا و برخی از قدرت‌های اروپایی در همین راستا برای خود در منطقه غرب آسیا حوزه نفوذ و منافع تعریف می‌کنند. همچنین گفتنی است، اندک هزینه مالی و ارزی در مسائل منطقه‌ای گاهی در حوزه دیپلماسی اقتصادی منجر به آورده‌های چندبرابری ارزی برای ایران می‌شود. ۴. آنچه بیش از هر چیزی بر ضرورت تقویت دفاعی می‌افزاید، سابقه‌ تاریخی ملت ایران است که در برهه‌های گوناگون تاریخ معاصر ایران، به دلایل گوناگون و ازجمله ضعف جدی در حوزه قدرت دفاعی، عرصه‌ تاخت و تاز بیگانگان بوده است. از سوی دیگر، یکی از دلایل مهم اینکه در برهه کنونی، با وجود همه‌ تهدیدات دشمنان، آنها به لحاظ واقعی ناتوان از تهاجم نظامی به کشور بوده‌اند، به قدرت دفاعی بازدارنده و راهبردی نظام برمی‌گردد. به بیان دیگر، اهمیت ذاتی این موضوع، تهاجم بیگانگان به کشور در گذشته است که به دلایلی چون ضعف قدرت دفاعی مربوط می‌شد و عینیت داشتن تهدیدات نظامی بیگانگان علیه نظام اسلامی و کشور، ضرورت تقویت و ارتقای توان نظامی کشور را نشان می‌دهد. ضمن اینکه باید توجه داشت، براساس آخرین آمارهای پایگاه‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌ تجزیه و تحلیل توان و هزینه‌های دفاعی کشورهای گوناگون جهان، مانند مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI)، مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک(CSIS) و...، ایران در سطح منطقه، کمترین هزینه‌های دفاعی را دارد.
🇮🇷 📝 ۲ ماهواره ایرانی رونمایی شد/ نمایش اولین تصاویر ارسالی از خیام ❄️🌹❄️ 🔻در مراسم روز ملی فضایی از اولین تصویر از نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید ۲ رونمایی شد. ناهید ۲ قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار بگیرد و طول عمر آن ۲ سال است. 🔹ماهواره‌ دیگری که در این مراسم رونمایی شد، ماهواره سنجشی «طلوع ۳» است که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بزرگترین و سنگین‌ترین ماهواره ساخته شده در کشور است. 🔺اولین دسته از تصاویر ‎ماهواره خیام هم در این مراسم رونمایی شد.
🇮🇷 🔻پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد 🔸پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام مأموریت‌های محوله پذیرا باشند. 🔹این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت. 🔸گفتنی است عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است. 🔹‌احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‍ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند. 🔺این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.
🇮🇷 📝 ابلاغ سلام رهبرمعظم انقلاب به مردم زلزله‌زده خوی ❄️🌹❄️ 🔻حجت‌الاسلام معزی، که صبح امروز به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و بررسی روند خدمت‌رسانی به نمایندگی از دفتر مقام معظم رهبری عازم مناطق زلزله‌زده شده بود با اشاره به پیگیری با دقت گزارش خدمات ارائه شده در منطقه طی روزهای گذشته، خاطر نشان کرد: 🔺«گزارش‌های واصله از این مناطق را به محضر رهبر فرزانه انقلاب ارسال کرده‌ام و امروز در جمع شما حضور پیدا کرده‌ام تا پیام‌ محبت، صمیمیت و سلام مقام معظم رهبری را به مردم زلزله زده این منطقه برسانم و گزارشی میدانی برای ارائه به معظم‌له تهیه کنم.»