ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیث ۳۳ فَقَالَ لَهُمْ يَا أَيُّهَا اَلْجَاهِلُونَ وَ هَلْ يُثَابُ فِي اَلْإِسْلاَمِ إِلاَّ
ادامه حدیث ۳۳
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَكْثَرُ مِنْهَا عَدَداً مَلاَئِكَةٌ يَبْتَذِلُونَ لِآلِ مُحَمَّدٍ فِي خِدْمَتِهِمْ أَ تَدْرُونَ فِيمَا يَبْتَذِلُونَ لَهُمْ يَبْتَذِلُونَ فِي حَمْلِ أَطْبَاقِ اَلنُّورِ عَلَيْهَا اَلتُّحَفُ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِمْ فَوْقَهَا مَنَادِيلُ اَلنُّورِ وَ يَخْدُمُونَهُمْ فِي حَمْلِ مَا يَحْمِلُ آلُ مُحَمَّدٍ مِنْهَا إِلَی شِيعَتِهِمْ وَ مُحِبِّيهِمْ وَ إِنَّ طَبَقاً مِنْ ذَلِكَ اَلْأَطْبَاقِ يَشْتَمِلُ مِنَ اَلْخَيْرَاتِ عَلَی مَا لاَ يَفِي بِأَقَلِّ جُزْءٍ مِنْهُ جَمِيعُ أَمْوَالِ اَلدُّنْيَا .
#ترجمه
تفسير امام: پيامبر اكرم صلّی اللّٰه عليه و آله و سلّم فرمود: وقتی خداوند عرش را آفريد برای آن سيصد و شصت هزار ركن قرار داد و در جلو هر ركنی سيصد و شصت هزار فرشته قرار داد اگر خداوند بيكی از آنها دستور دهد تمام آسمانهای هفتگانه و زمينهای هفتگانه را میبلعد و تمام آن ميان دهانش چون ريگی است در بيابان وسيعی خداوند بآنها فرمود بندگانم! عرش مرا برداريد با يك ديگر كمك كردند قدرت حمل آن را نداشتند و نه قدرت حركت دادنش را. خداوند با هر ملكی ملك ديگری آفريد باز قدرت تكان دادنش را نداشتند با هر كدام خدا ده ملك آفريد باز قدرت حركت دادن آن را نداشتند در مقابل هر كدام بتعداد تمام آنها آفريد باز قدرت حركت آن را نداشتند خداوند بهمه آنها فرمود رهايش كنيد تا خودم بقدرت خويش آن را نگه دارم. رها كردند خداوند بقدرت خويش آن را نگه داشت. سپس بهشت ملك از آنها فرمود شما برداريد. گفتند ما با اين همه ملك قدرت حمل آن را نداشتيم چگونه تنها حمل كنيم بدون آنها؟ فرمود چون من خدائی هستم كه دور را نزديك و مشكل را آسان و آسان را مشكل و ساده را سخت ميكنم هر چه بخواهم انجام ميدهم و هر چه بخواهم حكم ميكنم بشما كلماتی میآموزم وقتی آن كلمات را بگوئيد برای شما سبك میشود. عرضكردند آن كلمات چيست؟ فرمود بگوئيد: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم و لا حول و لا قوة الا باللّٰه العلی العظيم و صلّی اللّٰه علی محمّد و آله الطيبين. اين كلمات را گفتند آن را حمل كردند بر شانههای ايشان سبك آمد چون موئی كه بر شانه مردی چابك و قوی برويد.خداوند بساير ملكها فرمود كنار برويد تا عرش مرا اين هشت ملك بردارند شما اطراف عرش طواف كنيد مرا تسبيح و تمجيد و تقديس نمائيد من خدائی هستم كه قادرم بر آنچه شما ديديد و بر هر چيزی توانايم. اصحاب پيامبر عرضكردند چقدر شگفت انگيز است كار اين ملائكه حامل عرش از نظر زيادی و قدرت و بزرگی خلقت ايشان. پيامبر اكرم فرمود اينها با آن قدرتی كه دارند نميتوانند بردارند نوشتههائی را كه در آن نوشته شده باشد حسنات يك مرد از امت من عرضكردند آن شخص كيست يا رسول اللّٰه تا او را دوست داشته باشيم و احترام كنيم و تقرب جوئيم بخدا با دوستی او. فرمود آن مرد همان كسی است كه با دوستان خود نشسته بود.
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیث ۳۳ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَكْثَرُ مِنْهَا عَدَداً
ادامه حدیث ۳۳
يكی از اهل بيت من از كنار او رد شد چون سر خود را پوشيده بود او را نشناخت وقتی رد شد به پشت سر توجه كرده او را شناخت از جای حركت كرد سر و پای برهنه و دست او را گرفته بوسيد و سر و سينه و پيشانيش را بوسه داد گفت پدرم و مادرم فدايت ای محبوب پيامبر اسلام گوشت تو گوشت او خونت خون او علمت علم او و حلم تو حلم او عقل تو عقل اوست از خدا درخواست دارم،
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
كه مرا بمحبت شما اهل بيت سعادتمند كند خداوند بواسطه اين كار و اين حرف آنقدر ثواب برای او نوشت كه اگر تفصيل آن را در نوشتههائی بنويسند تمام اين ملائكه كه اطراف عرش میگردند با ملائكهای كه حامل عرشند نميتوانند آن را حمل نمايند وقتی برگشت، دوستان آن مرد گفتند تو با اين مقام و سابقهای كه در اسلام داری و ارزشی كه در نزد پيامبر دارا ميباشی نسبت باين شخص چنان كردی. بآنها گفت ای نادانان آيا بكسی ثواب ميدهند جز بوسيله حب محمّد و علاقه باين شخص؟ خداوند پاداش اين حرف او را آن مقدار داد كه بواسطه حرف قبل و كارش داده بود.پيامبر اكرم فرمود: حرفی كه زده بود درست بود چون اگر خداوند مردی را عمر دهد باندازه صد هزار برابر عمر دنيا و باو روزی شود باندازه صد هزار برابر اموالش را انفاق نمايد در راه خدا و تمام عمر خود را در روزه گرفتن روزها و شبزندهداری نه روزی را افطار كند و نه خسته شود بعد به پيشگاه پروردگار رود با دشمنی محمّد يا دشمنی آن مرديكه اين شخص پيش پای او حركت كرد باحترام خداوند او را بسر در آتش جهنم میاندازد تمام اعمالش را باو رد ميكند و از ميان میبرد. گفت عرضكردند آن دو مرد كيانند يا رسول اللّٰه اما آن كسی كه اين كار را كرد همين كس است سر را پوشيده و میآيد. مردم تمام متوجه شدند ديدند سعد بن معاذ اوسی انصاری است اما آن ديگری كه اين شخص آن حرف را در بارهاش زد همين كسی است كه سر را پوشيده و میآيد تا متوجه شدند ديدند علی بن ابی طالب عليه السّلام است. سپس فرمود چقدر جمعيت زيادی هستند كه سعادتمند ميشوند بواسطه محبت اين دو نفر و چقدر زيادند آنها كه شقاوت آنها را فرا میگيرد چون يكی از اين دو را دوست دارند و با ديگری دشمنند اين دو با هم دشمن اويند و هر كس كه اين دو با او دشمن باشند محمّد صلّی اللّٰه عليه و آله و سلّم با او دشمن است و هر كس محمّد با او دشمن باشد خدا با آنها دشمن است و بر او پيروز میشود و عذاب خود را بر او واجب مینمايد.
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیث ۳۳ يكی از اهل بيت من از كنار او رد شد چون سر خود را پوشيده بود او را نشناخت وقتی رد شد
ادامه حدیث ۳۳
سپس پيامبر اكرم صلّی اللّٰه عليه و آله فرمود: ای بندگان خدا فضل را برای اهل فضل اهل فضل ميشناسند آنگاه پيامبر اكرم فرمود بشارت باد ترا كه خداوند عاقبت ترا بشهادت ختم مينمايد و بواسطه تو هلاك ميكند گروهی از كافران را و عرش خدا از مرگ تو بلرزه میافتد و بواسطه شفاعت تو داخل بهشت ميشوند بتعداد مویهای پيكر حيوانات قبيله بنی كلب فرمود اين است
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
فرموده خدا« جَعَلَ لَكُمُ اَلْأَرْضَ فِرٰاشاً »فرش ميكند آنها را برای خواب و بيداریتان« وَ اَلسَّمٰاءَ بِنٰاءً » آسمان را سقفی محفوظ قرار داد بقدرت خود تا بر زمين فرو نريزد حركت ميكند در آن خورشيد و ماهش و ستارگان مسخرش برای منافع بندگان مرد و زنش.سپس فرمود تعجب نكنيد از حفظ نمودن خدا آسمان را از فرو ريختن بر زمين خداوند از اين بزرگتر را حفظ ميكند عرضكردند بزرگتر از آن چيست فرمود ثواب اطاعت دوستداران محمّد و آلش سپس فرمود« وَ أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً »منظور فرو فرستادن باران است با هر قطرهای ملكی پائين میآيد كه آن را در جايی كه خداوند باو دستور داده قرار دهد. مردم تعجب كردند از اين پيامبر اكرم فرمود شما تعداد آنها را زياد ميشماريد تعداد ملائكهای كه استغفار ميكنند. سپس فرمود خداوند ميفرمايد« فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ اَلثَّمَرٰاتِ رِزْقاً لَكُمْ »مگر نمیبينيد تعداد زياد برگها و دانه و خاشاك را گفتند چرا يا رسول اللّٰه چقدر زيادند. پيامبر اكرم فرمود از آنها بيشتر تعداد ملائكهايست كه برای آل محمّد تحفه میآورند ميدانيد چه میآورند؟ طبقهائی از نور كه بر آنها تحفههائی از جانب پروردگار است كه بالای آنها حولههائی از نور است و خدمت ميكنند در مورد حمل آن مقدار از اين تحفهها كه آل محمّد صلّی اللّٰه عليه و آله برای شيعيان و دوستان خود ميفرستد يكی از اين طبقها آن قدر پر بركت است كه تمام اموال دنيا نميتواند برابری با كمترين جزء آن خيرات بنمايد.
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیث ۳۳ سپس پيامبر اكرم صلّی اللّٰه عليه و آله فرمود: ای بندگان خدا فضل را برای اهل فضل
ادامه حدیث ۳۳
#منبع_حدیث
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۷، ص ۹۷
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
16.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روایت_تصویری
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع:دلیل اصلی و یا ریشه تمام اختلافات بین بچه هیاتی ها...
از لِسان امام صادق علیه السلام
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
سوال:
❓در مورد زیارت عاشورا:
⁉️چهار نفری که در فرازهای آخر زیارت عاشورا مورد لعن هستند چ کسانی هستند؟!
پاسخ:
❕در تاریخ آمده که وقتی دشمنان شیخ طوسی سعایت او را نزد خلیفه عباسی کردند و خلیفه منظور از این افراد را که در زیارت نقل شده در مصباح آمده، از شیخ پرسید، جواب داد:
_ اولی هابیل است که قابیل را به ناحق کشت.
_ دوم قیدار پی کننده شتر صالح است.
_ سوم قاتل یحیی بن زکریا است.
_ چهارم ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب (علیه السلام) است .
_ افراد نامبرده هم قاتلان امام حسین (علیه السلام) هستند.
+ گرچه توجیه شیخ خوب است، ولی اگر این عبارت از معصوم (علیه السلام) صادر شده باشد، منظورش را به ابهام فرموده است و کسی نمی تواند به یقین بگوید منظور معصوم چه کسانی هستند.
-" اگر قرار بود اسمی از کسی آورده شود خود اهلبیت میگفتند اما بهتر است به جهت حفظ وحدت مسلمانان هم که شده اسامی آشکارا گفته نشود.
و بیان شیخ طوسی تقیه میباشد.
#منبع_تاریخی
شیخ طوسی ، استبصار ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه ، 1363 ش ، ج1 ، ص16 (مقدمه در ترجمه و زندگی نامه شیخ).
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
3.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روضه_تصویری
همه منتظرن خواهرش برسه... 😭
ثانیه به ثانیه نه، بلکه لحظه لحظه روضه است کربلا،
التماس دعا🤲🏻
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حضرت_صاحب
یادمون باشه
انتظار شبانه روزی و قدم در راه تعجیل فرج امروز مان ؛
با یاری امام غریب امروز پاسخ یاریطلبی امام غریب دیروز را خواهیم برد
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۴
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: آموزش کامل نمازخواندن توسط امام صادق علیه السلام به حمادبنعیسی
#متن_عربی
عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَوْماً: «یَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ.» قَالَ فَقُلْتُ: یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْفَظُ کِتَابَ حَرِیزٍ فِی الصَّلَاةِ. فَقَالَ: «لَا عَلَیْکَ یَا حَمَّادُ قُمْ فَصَلِّ.» قَالَ: فَقُمْتُ بَیْنَ یَدَیْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَکَعْتُ وَ سَجَدْتُ. فَقَالَ: «یَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ یَأْتِی عَلَیْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا یُقِیمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً.» قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِی فِی نَفْسِی الذُّلُّ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ فَعَلِّمْنِی الصَّلَاةَ. فَقَامَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ یَدَیْهِ جَمِیعاً عَلَى فَخِذَیْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَیْنَ قَدَمَیْهِ حَتَّى کَانَ بَیْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَیْهِ جَمِیعاً الْقِبْلَةَ لَمْ یُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ اللَّهُ أَکْبَرُ. ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِیلٍ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَیَّةً بِقَدْرِ مَا یَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ یَدَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ هُوَ قَائِمٌ. ثُمَّ رَکَعَ وَ مَلَأَ کَفَّیْهِ مِنْ رُکْبَتَیْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُکْبَتَیْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَیْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِیلٍ فَقَالَ سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ. ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْکَنَ مِنَ الْقِیَامِ قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ ثُمَّ کَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ یَدَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ. ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ کَفَّیْهِ مَضْمُومَتَیِ الْأَصَابِعِ بَیْنَ یَدَیْ رُکْبَتَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ یَضَعْ شَیْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَیْءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِیَةِ أَعْظُمٍ الْکَفَّیْنِ وَ الرُّکْبَتَیْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَیِ الرِّجْلَیْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ (وَ قَالَ: «سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ یُسْجَدُ عَلَیْهَا وَ هِیَ الَّتِی ذَکَرَهَا اللَّهُ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً» وَ هِیَ الْجَبْهَةُ وَ الْکَفَّانِ وَ الرُّکْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ.») ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَیْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَیْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَیْسَرِ وَ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ثُمَّ کَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ. وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِیَةَ وَ قَالَ کَمَا قَالَ فِی الْأُولَى وَ لَمْ یَضَعْ شَیْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَیْءٍ مِنْهُ فِی رُکُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ کَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ یَضَعْ ذِرَاعَیْهِ عَلَى الْأَرْضِ. فَصَلَّى رَکْعَتَیْنِ عَلَى هَذَا وَ یَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِی التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ. فَقَالَ: «یَا حَمَّادُ هَکَذَا صَلِّ.»
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
#حدیثشماره۳۴ بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم موضـــوع: آموزش کامل نمازخواندن توسط امام
ادامه حدیثشماره۳۴
#ترجمه
از حماد بن عیسی[1] نقل شده است:
روزی امام صادق (علیهالسلام) به من فرمودند: «ای حماد! یک نماز خوب و زیبا بخوان!»
حماد گوید: عرض کردم: سرورم! من کتاب «حریز»[2] را که درباره نماز است، حفظام.
حضرت فرمودند: «اشکالی ندارد، حماد! بلند شو و نماز بخوان.»
حماد گوید: من مقابل حضرت بلند شدم، رو به قبله ایستادم و نمازم را آغاز کردم و رکوع و سجودی انجام دادم.
حضرت فرمودند: «حماد! نماز خوب و زیبایی نخواندی و چهقدر زشت است برای یکی از شما (شیعیان) که شصتهفتادسال از عمرش گذشته باشد، اما نتواند یک نماز با آدابِ کاملش بخواند.»
حماد گوید: من پیش خودم خیلی خجالت کشیدم و عرض کردم: فدایتان شوم، پس شما نماز خواندن را به من بیاموزید.
قیام و تکبیرةالإحرام
امام صادق (علیهالسلام) رو به قبله ایستادند، دستانشان را کاملاً به بدنشان چسباندند و انگشتانشان را هم به هم چسباندند.
پاهایشان را بهاندازه سه انگشت باز (یک وجب) از هم فاصله دادند و تمام انگشتانِ پاهایشان را رو به قبله قرار دادند، بهنحویکه هیچیک با قبله زاویه نداشتند.
آنگاه با تواضع، فرمودند: «الله اکبر».
قرائت
سپس حمد و قلهواللهاحد را با ترتیل[3] خواندند. سپس درحالیکه هنوز ایستاده بودند، بهاندازه یک نفس کشیدن، صبر کردند (چیزی نگفتند و حرکتی انجام ندادند.)
بعد، دستانشان را تا کنار صورتشان بالا آوردند و درحالیکه هنوز ایستادهبودند، فرمودند: «الله اکبر».
رکوع
سپس به رکوع رفتند و زانوهایشان را کاملاً با دو کف دستشان گرفتند، درحالیکه انگشتانشان کاملاً باز بود.
زانوهایشان را آنقدر (با دستانشان) به عقب هُل دادند تا کمرشان کاملاً صاف شد، بهنحویکه اگر قطرهای آب یا روغن روی آن ریخته میشد، به خاطرِ صاف بودنِ کمرشان، از روی آن نمیریخت.
گردنشان را هم (به سمت جلو) کشیدند.
سپس سه بار با ترتیل فرمودند: «سبحانَ ربّیَ العظیمِ و بحمدِه».
قیام پس از رکوع
سپس ایستادند. وقتی قیامشان کامل شد، فرمودند: «سَمِعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه» سپس درحالیکه ایستاده بودند، تکبیر گفتند و دستانشان را تا کنار صورتشان بالا آوردند.
سجده اول
سپس به سجده رفتند و دستانشان را درحالیکه انگشتانشان را به هم چسبانده بودند، روی زمین قرار دادند؛ (دستانشان) در راستای زانوهایشان و کنار صورتشان (قرار داشت.)
بعد، سه مرتبه فرمودند: «سبحانَ ربّیَ الأعلَی و بحمدِه».
هیچیک از اعضای بدنشان به عضو دیگر تکیه نداشت.[4]
و هشت عضو بدنشان روی زمین قرار داشت؛ دو کف دست، دو زانو، دو انگشت شستِ پا، پیشانی و بینی...
نشستن بین دو سجده
سپس سر از سجده برداشتند و وقتی کاملاً نشستند، فرمودند: «الله اکبر».
سپس بر رانِ سمتِ چپ نشستند و روی پای راستشان را بر کفِ پای چپشان قرار دادند[5] و فرمودند: «أستغفرالله ربّی و أتوبُ إلیه» سپس درحالیکه هنوز نشسته بودند، تکبیر گفتند.
سجده دوم
به سجده دوم رفتند و همان ذکری که در سجده اول گفته بودند را فرمودند.
هیچیک از اعضای بدنشان بر عضو دیگر تکیه نداشت؛ چه در رکوع و چه در سجده.
بازوانشان هم (در حال سجده) از بدنشان فاصله داشت و ساعد دستانشان را نیز روی زمین قرار نداده بودند.
تشهد و سلام
بعد، رکعتِ دوم را نیز به همین نحو خواندند.
وقتی در تشهد نشسته بودند، انگشتانِ دستانشان را به هم چسبانده بودند.
وقتی تشهد را تمام کردند، سلام دادند و فرمودند: «حماد! اینطور نماز بخوان.»
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیثشماره۳۴ #ترجمه از حماد بن عیسی[1] نقل شده است: روزی امام صادق (علیهالسلام) به من فرمو
ادامه حدیثشماره۳۴
پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] «حماد بن عیسی»؛ از اصحاب بزرگوار امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهمالسلام) بوده است.
[2] «حریز بن عبدالله سجستانی(سیستانی)»؛ از اصحاب امام صادق (علیهالسلام) که احادیث مربوط به نماز را در کتابی جمعآوری و تدوین کرده بوده.
[3] «ترتیل»؛ یعنی شمردهشمرده خواندن، بیان صحیحِ حروف و وقف در صورت لزوم، نه زیاد تند و نه زیاد کند خواندن، توجه به معانی و تلنگر زدن به دل هنگامِ خواندنِ آیات تذکردهنده.
[4] مثلاً چنین نباشد که دستان به پهلوها تکیه داده شود، یا روی رانها قرار داده شود، یا وزنِ شکم روی رانها انداخته شود یا...
[5] به این حالت نشستن، اصطلاحاً «تورّک» گفته میشود.
❕نکته مهم
بانوان گرامی توجه داشته باشند که حالت بدنِ خانمها در نماز، اندکی با آنچه ذکر شد، متفاوت است. به موارد زیر دقت فرمایید:
+ پاهای بانوان، در حالت قیام، به هم میچسبد، به خلاف آقایان که پاهایشان بهاندازه یک وجب از هم فاصله دارند.
+ دستهای بانوان، در حالت رکوع، بالای زانوها قرار میگیرد و بدن به عقب هُل داده نمیشود.
+ بدن بانوان، در حالت سجده، باید جمعوجور باشد؛ بازوان به بدن میچسبند، ساعدها روی زمین قرار میگیرند و بدن حتیالامکان به زمین نزدیک میشود.
+ بانوان بین دو سجده و در حال تشهد و سلام، نباید بهنحوی که توصیف شد (تورّک: قرار گرفتنِ رانِ چپ روی زمین و...)، بنشینند؛ بلکه در حالت دوزانو، باید پاهایشان به هم بچسبند.
#منبع_حدیث
الکافی، ج۳، ص۳۱۱
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
این فیلم از بازار نور جزیره قشم شهر درگهانه که چند روز پیش آتیش گرفته اما به صورت باور نکردنی مسجد بازار سالم مانده حتی کوچکترین چیزی بهش نرسیده.😳🤲🏻
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd