بـــسماللهالـــرحمنالــرحیم
خوانش و بررسی
۱.آیاتقــــرآن
۲.روایات اهلــبیت
زیرنــظر شیـــخمهدیقاســـمی
شهرســــتاندلیجان
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۱
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
#متنعربی:
الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْقَاسِمِبْنِبُرَیْدٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍو الزُّبَیْرِیُّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَه ... إِنَّ الْإِیمَانَ لَیَتِمُّ وَ یَنْقُصُ وَ یَزِیدُ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ کَیْفَ ذَلِکَ قَالَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَرَضَ الْإِیمَانَ عَلَی جَوَارِحِ ابْنِ آدَمَ (علیه السلام) وَ قَسَّمَهُ عَلَیْهَا وَ فَرَّقَهُ فِیهَا فَلَیْسَ مِنْ جَوَارِحِهِ جَارِحَهًٌْ إِلَّا وَ قَدْ وُکِّلَتْ مِنَ الْإِیمَانِ بِغَیْرِ مَا وُکِّلَتْ بِهِ أُخْتُهَا فَمِنْهَا قَلْبُهُ الَّذِی بِهِ یَعْقِلُ وَ یَفْقَهُ وَ یَفْهَمُ وَ هُوَ أَمِیرُ بَدَنِهِ الَّذِی لَا تَرِدُ الْجَوَارِحُ وَ لَا تَصْدُرُ إِلَّا عَنْ رَأْیِهِ وَ أَمْرِهِ وَ مِنْهَا عَیْنَاهُ اللَّتَانِ یُبْصِرُ بِهِمَا وَ أُذُنَاهُ اللَّتَانِ یَسْمَعُ بِهِمَا ... وَ فَرَضَ عَلَی السَّمْعِ أَنْ یَتَنَزَّهَ عَنِ الِاسْتِمَاعِ إِلَی مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ أَنْ یُعْرِضَ عَمَّا لَا یَحِلُّ لَهُ مِمَّا نَهَی اللَّهُ عزّوجلّ عَنْهُ وَ الْإِصْغَاءِ إِلَی مَا أَسْخَطَ اللَّهَ عزّوجلّ فَقَالَ فِی ذَلِکَ وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّی یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ ثُمَّ اسْتَثْنَی اللَّهُ عزّوجلّ مَوْضِعَ النِّسْیَانِ فَقَالَ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْری مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَ قَالَ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب ... فَهَذَا مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَی السَّمْعِ مِنَ الْإِیمَانِ أَنْ لَا یُصْغِیَ إِلَی مَا لَا یَحِلُّ لَهُ وَ هُوَ عَمَلُهُ وَ هُوَ مِنَ الْإِیمَانِ.
#ترجمه:
امام صادق (علیه السلام)- ابوعمرو زبیری نقل کرده است: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «ایمان میتواند در حدّ کمال باشد و هم نقصانپذیر باشد و هم درحال افزایش»؟ فرمود: «آری! چنین است» گفتم: «چطور»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «خداوند متعال ایمان را بر جوارح فرزندان آدم (علیه السلام) واجب گردانید و ایمان را بین اعضاء تقسیم فرمود و برای هریک سهمی معیّن کرد. بخشی از ایمان را به یکی از جوارح اختصاص داده، و هر عضوی تکلیف مخصوصی دارد که عضو دیگر به آن مکلّف نیست، یکی از آن جوارح قلب است که بهوسیلهی آن میفهمد و درک میکند، بدیها و نیکها را از هم تمیز میدهد و خیر و شرّش را در مییابد. قلب امیر و فرمانده جوارح و اعضاء او میباشد، هرچه قلب امر کند اعضاء بدنش اطاعت میکنند و از فرمان او سرپیچی ندارند، یکی از آن اعضاء، دیدگان او هستند که بهوسیلهی آنها اشیاء را نگاه میکند و گوشهایی دارد که بهوسیلهی آنها میشنود ... خداوند بر گوش نیز چیزهایی واجب کرده است، و آن این است که نخست گوشهای خود را از آنچه پروردگار حرام کرده است باز دارد، و از منهیّات دوری کند، و به سخنانی که مورد خشم خداوند میگردد گوش فرا ندهد [و از لهویّات و شنیدن سخنان بیفایده خودداری نماید]. خداوند در قرآن فرمود: و خداوند [این حکم را] در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا میکنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند!. (نساء/۱۴۰) امّا خداوند، آن موردی را که به واسطهی فراموشی، اشتباه کند را استثناء کرده و فرمود: و اگر شیطان از یاد تو ببرد، هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیّت ستمگر منشین!. (انعام/۶۸) و فرمود: فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب. این بود آنچه خداوند بر گوش واجب کرده که باید، از گوش فرا دادن به آنچه که شنیدنش حلال نیست اجتناب کند و اینها عمل گوش میباشد. [و ایمان گوش محسوب میشود] و آن جزئی از ایمان است.
#منبع_حدیث:
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۰۶ الکافی، ج۲، ص۳۵/ بحارالأنوار، ج۶۶، ص۲۵/ العیاشی، ج۱، ص۲۸۲؛ «ان الایمان... کیف ذلک» و «قلبه... یبصر بهما» محذوف/ دعایم الإسلام، ج۱، ص۶ «یعرض عما» محذوف/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۱۶۴؛ «ان الایمان... کیف ذلک» محذوف
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
#حدیثشماره۱ بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم #متنعربی: الصّادق (علیه السلام)- عَنِ ال
#توضیح_مختصر
به نام حضرت دوست
که هرچهداریم، از اوست
حدیث بسیار ناب و تأمل برانگیز هست.
در ذیل تفسیر آیه ۱۸ سوره مبارکه زمر نیز بیان شده است.
ایمان شخص میشه یک کلی
دارای اجزایی هست امثال ایمان گوش و چشم و...
پس امکانش هست ایمان گوش ما رو به افزایش و همزمان آن ، ایمان چشم ما رو به کاهش باشد
ایمان اعضا و جوارح ماهست که در نهایت ایمان ما را تشکیل میدهد زیرا مجموع این ایمان ها میشود ایمان ما ،
ی جاهایی لغزش داریم پس باید این زنجیر چرخ ها رو محکم ببندیم ، باید این عایق ها را محکمتر کنیم و فقط یک قسمت را تقویت نکنیم بلکه به فکر تمام اعضا و جوارحمان باشیم .
یاعلی👋
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۲
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
#متن_عربی
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) >امیرالمؤمنین (علیه السلام)
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ هَارُونَ اَلْفَامِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ بُطَّةَ اَلْمَعْرُوفُ بِمِيلٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ بِإِسْنَادِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: قَطَعَ ظَهْرِي رَجُلاَنِ مِنَ اَلدُّنْيَا رَجُلٌ عَلِيمُ اَللِّسَانِ فَاسِقٌ وَ رَجُلٌ جَاهِلُ اَلْقَلْبِ نَاسِكٌ هَذَا يَصُدُّ بِلِسَانِهِ عَنْ فِسْقِهِ وَ هَذَا بِنُسُكِهِ عَنْ جَهْلِهِ فَاتَّقُوا اَلْفَاسِقَ مِنَ اَلْعُلَمَاءِ وَ اَلْجَاهِلَ مِنَ اَلْمُتَعَبِّدِينَ أُولَئِكَ فِتْنَةُ كُلِّ مَفْتُونٍ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ يَا عَلِيُّ هَلاَكُ أُمَّتِي عَلَى يَدَيْ كُلِّ مُنَافِقٍ عَلِيمِ اَللِّسَانِ .
#ترجمه
امير المؤمنين(عليه السّلام)فرمود:از مردم
دنيا دو نفر پشت مرا شكست يكى مرد سخنور بد كردار و ديگر مرد نادان عابد كه آن يكى بكمك زبان بر كارهاى زشت خود پرده ميكشد و اين ديگرى با عبادتش نادانى خويش را پنهان ميكند از دانای نابکار و عابد نادان بپرهيزيد كه هم اينان باعث گمراهى گمراهان ميباشند من از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيدم فرمود:يا على گمراهى امت من بدست سخنوران منافق و دو رو است.
#منبع_حدیث
الخصال ج ۱، ص ۶۹
مشکاه الانوار ج۶۸۷ ص۲۳۸
روضه الواعظین ص۱۰
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳ ✅
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــــــوع: تعــــــریف علـــم(برترینعلم)
#متنعربی
قال موسی بن جعفر علیهما السلام: اَوْلَی الْعِلْمِ بِکَ مَا لَا یَصْلُحُ لَکَ الْعَمَلُ اِلَّا بِهِ وَ اَوْجَبُ الْعَمَلِ عَلَیْکَ مَا اَنْتَ مَسْئُولٌ عَنِ الْعَمَلِ بِهِ وَ اَلْزَمُ الْعِلْمِ لَکَ مَا دَلَّکَ عَلَی صَلَاحِ قَلْبِکَ وَ اَظْهَرَ لَکَ فَسَادَهُ وَ اَحْمَدُ الْعِلْمِ عَاقِبَةً مَا زَادَ فِی عَمَلِکَ الْعَاجِلِ فَلَا تَشْتَغِلَنَ بِعِلْمِ مَا لَا یَضُرُّکَ جَهْلُهُ وَ لَا تَغْفُلَنَّ عَنْ عِلْمِ مَا یَزِیدُ فِی جَهْلِکَ تَرْکُه. [۱۸]
#ترجمه
شایستهترین علم برای تو آن است که عمل تو به واسطه آن اصلاح شود، و واجبترین عمل برای تو آن است که در برابرش از تو بازخواست میکنند و لازمترین علم برای تو علمی است که به اصلاح قلبت راهنماییات کند و فساد قلب را برایت آشکار سازد، و شایستهترین علم از نظر عاقبت، علمی است که عملت را فزونی بخشد (اعمال نیک تو را بیشتر کند)؛ بنابراین خود را به علمی مشغول نکن که ندانستن آن، برایت زیانی ندارد و از علمی که ندانستن آن، بر نادانیات میافزاید، غافل نشو.
#منبع_حدیث
دیلمی، حسن بن محمد، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص۳۰۵، تحقیق:مؤسسة آل البیت علیهمالسلام، چاپ اول، ناشر:مؤسسة آل البیت علیهمالسلام- قم، ۱۴۰۸ ه. ق.
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۴
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــــــوع: ذیــــل آیه۲۵ســــورهمبـارکه حدید
#متنعربی
الباقر (علیه السلام)- عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: نَحْنُ سَبِیلُ اللَّهِ الَّذِی مَنْ دَخَلَ فِیهِ یُطَافُ بِالْحِصْنِ وَ الْحِصْنُ هُوَ الْإِمَامُ فَکَبَّرَ عِنْدَ رُؤْیَتِهِ کَانَتْ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ صَخْرَهًٌْ أَثْقَلُ فِی مِیزَانِهِ مِنَ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ وَ مَا تَحْتَهُنَّ قُلْتُ یَا بَا جَعْفَرٍ وَ مَا الْمِیزَانُ قَالَ إِنَّکَ قَدِ ازْدَدْتَ قُوَّهًًْ وَ نَظَراً یَا سَعْدُ رَسُولُ اللَّهِ الصَّخْرَهًُْ وَ نَحْنُ الْمِیزَانُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ فِی الْإِمَامِ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ قَالَ وَ مَنْ کَبَّرَ بَیْنَ یَدَیِ الْإِمَامِ وَ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ الْأَکْبَرَ وَ مَنْ یَکْتُبِ اللَّهُ لَهُ رِضْوَانَهُ الْأَکْبَرَ یَجْمَعْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ إِبْرَاهِیمَ وَ مُحَمَّدٍ وَ الْمُرْسَلِینَ فِی دَارِ الْجَلَالِ فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا دَارُ الْجَلَالِ فَقَالَنَحْنُ الدَّارُ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ فَنَحْنُ الْعَاقِبَهًُْ یَا سَعْدُ وَ أَمَّا مَوَدَّتُنَا لِلْمُتَّقِینَ فَیَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ ذِی الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ فَنَحْنُ جَلَالُ اللَّهِ وَ کَرَامَتُهُ الَّتِی أَکْرَمَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الْعِبَادَ بِطَاعَتِنَا.
#ترجمه
امام باقر (صلی الله علیه و آله)- سعد از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: ما سبیل الله هستیم؛ ما همان راهی هستیم که هرکس وارد آن شد، حصاری به دور او پیچیده میشود و حصار همان امام است، روز قیامت در میزان اعمالش صخرهای خواهد بود که از آسمانها و زمینهای هفت گانه و آنچه روی آنها و میان آنها و در زیر آنهاست، سنگینتر است. گفتم: «ای ابو جعفر! میزان چیست»؟ فرمود: «ای سعد! ژرفنگری و وسعت نظرت افزون شده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همان صخره است و ما میزانیم و خداوند عزّوجلّ در شأن امام فرمود: لیَقُومَ النَّاسُ بِالقِسْطِ و هرکس در برابر امام تکبیرکنان بگوید: لا اله لا الله وحده لا شریک له؛ خداوند رضوان اکبر را برای او در نظر میگیرد و کسی که رضوان اکبر را برای او در نظر بگیرد، او را با ابراهیم (علیه السلام) و محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیامبران را در دارالجلال همراه میکند». گفتم: «دارالجلال چیست»؟ فرمود: «ما دارالجلال هستیم. و این کلام خداوند عزّوجلّ است: [آری،] این سرای آخر تو را [تنها] برای کسانی قرار میدهیم که اراده برتریجویی در زمین و فساد را ندارند و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است! (قصص/۸۳) سعد، ما همان عاقبت هستیم و خداوند عزّوجلّ دربارهی دوستی ما برای تقواپیشگان میفرماید: پربرکت و زوالناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو! (الرّحمن/۷۸) ما همان جلال و کرامت خداییم و خداوند تبارک و تعالی بندگان را بهوسیلهی اطاعت از ما گرامی داشته است.
#منبع_حدیث
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۶۰۶ مختصرالبصایر، ص۱۸۱
✓کـــانالجلــــــساتثقلــــین,دلــــــیجان
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd