#حدیثشماره۳۴
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: آموزش کامل نمازخواندن توسط امام صادق علیه السلام به حمادبنعیسی
#متن_عربی
عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَوْماً: «یَا حَمَّادُ تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ.» قَالَ فَقُلْتُ: یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْفَظُ کِتَابَ حَرِیزٍ فِی الصَّلَاةِ. فَقَالَ: «لَا عَلَیْکَ یَا حَمَّادُ قُمْ فَصَلِّ.» قَالَ: فَقُمْتُ بَیْنَ یَدَیْهِ مُتَوَجِّهاً إِلَى الْقِبْلَةِ فَاسْتَفْتَحْتُ الصَّلَاةَ فَرَکَعْتُ وَ سَجَدْتُ. فَقَالَ: «یَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ یَأْتِی عَلَیْهِ سِتُّونَ سَنَةً أَوْ سَبْعُونَ سَنَةً فَلَا یُقِیمُ صَلَاةً وَاحِدَةً بِحُدُودِهَا تَامَّةً.» قَالَ حَمَّادٌ: فَأَصَابَنِی فِی نَفْسِی الذُّلُّ. فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ فَعَلِّمْنِی الصَّلَاةَ. فَقَامَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ مُنْتَصِباً فَأَرْسَلَ یَدَیْهِ جَمِیعاً عَلَى فَخِذَیْهِ قَدْ ضَمَّ أَصَابِعَهُ وَ قَرَّبَ بَیْنَ قَدَمَیْهِ حَتَّى کَانَ بَیْنَهُمَا قَدْرُ ثَلَاثِ أَصَابِعَ مُنْفَرِجَاتٍ وَ اسْتَقْبَلَ بِأَصَابِعِ رِجْلَیْهِ جَمِیعاً الْقِبْلَةَ لَمْ یُحَرِّفْهُمَا عَنِ الْقِبْلَةِ وَ قَالَ بِخُشُوعٍ اللَّهُ أَکْبَرُ. ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدَ بِتَرْتِیلٍ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثُمَّ صَبَرَ هُنَیَّةً بِقَدْرِ مَا یَتَنَفَّسُ وَ هُوَ قَائِمٌ ثُمَّ رَفَعَ یَدَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ وَ قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ هُوَ قَائِمٌ. ثُمَّ رَکَعَ وَ مَلَأَ کَفَّیْهِ مِنْ رُکْبَتَیْهِ مُنْفَرِجَاتٍ وَ رَدَّ رُکْبَتَیْهِ إِلَى خَلْفِهِ حَتَّى اسْتَوَى ظَهْرُهُ حَتَّى لَوْ صُبَّ عَلَیْهِ قَطْرَةٌ مِنْ مَاءٍ أَوْ دُهْنٍ لَمْ تَزُلْ لِاسْتِوَاءِ ظَهْرِهِ وَ مَدَّ عُنُقَهُ وَ غَمَّضَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ سَبَّحَ ثَلَاثاً بِتَرْتِیلٍ فَقَالَ سُبْحَانَ رَبِّیَ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ. ثُمَّ اسْتَوَى قَائِماً فَلَمَّا اسْتَمْکَنَ مِنَ الْقِیَامِ قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ ثُمَّ کَبَّرَ وَ هُوَ قَائِمٌ وَ رَفَعَ یَدَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ. ثُمَّ سَجَدَ وَ بَسَطَ کَفَّیْهِ مَضْمُومَتَیِ الْأَصَابِعِ بَیْنَ یَدَیْ رُکْبَتَیْهِ حِیَالَ وَجْهِهِ فَقَالَ سُبْحَانَ رَبِّیَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ لَمْ یَضَعْ شَیْئاً مِنْ جَسَدِهِ عَلَى شَیْءٍ مِنْهُ وَ سَجَدَ عَلَى ثَمَانِیَةِ أَعْظُمٍ الْکَفَّیْنِ وَ الرُّکْبَتَیْنِ وَ أَنَامِلِ إِبْهَامَیِ الرِّجْلَیْنِ وَ الْجَبْهَةِ وَ الْأَنْفِ (وَ قَالَ: «سَبْعَةٌ مِنْهَا فَرْضٌ یُسْجَدُ عَلَیْهَا وَ هِیَ الَّتِی ذَکَرَهَا اللَّهُ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً» وَ هِیَ الْجَبْهَةُ وَ الْکَفَّانِ وَ الرُّکْبَتَانِ وَ الْإِبْهَامَانِ وَ وَضْعُ الْأَنْفِ عَلَى الْأَرْضِ سُنَّةٌ.») ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ السُّجُودِ فَلَمَّا اسْتَوَى جَالِساً قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ ثُمَّ قَعَدَ عَلَى فَخِذِهِ الْأَیْسَرِ وَ قَدْ وَضَعَ ظَاهِرَ قَدَمِهِ الْأَیْمَنِ عَلَى بَطْنِ قَدَمِهِ الْأَیْسَرِ وَ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ ثُمَّ کَبَّرَ وَ هُوَ جَالِسٌ. وَ سَجَدَ السَّجْدَةَ الثَّانِیَةَ وَ قَالَ کَمَا قَالَ فِی الْأُولَى وَ لَمْ یَضَعْ شَیْئاً مِنْ بَدَنِهِ عَلَى شَیْءٍ مِنْهُ فِی رُکُوعٍ وَ لَا سُجُودٍ وَ کَانَ مُجَّنِّحاً وَ لَمْ یَضَعْ ذِرَاعَیْهِ عَلَى الْأَرْضِ. فَصَلَّى رَکْعَتَیْنِ عَلَى هَذَا وَ یَدَاهُ مَضْمُومَتَا الْأَصَابِعِ وَ هُوَ جَالِسٌ فِی التَّشَهُّدِ فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ التَّشَهُّدِ سَلَّمَ. فَقَالَ: «یَا حَمَّادُ هَکَذَا صَلِّ.»
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
#حدیثشماره۳۴ بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم موضـــوع: آموزش کامل نمازخواندن توسط امام
ادامه حدیثشماره۳۴
#ترجمه
از حماد بن عیسی[1] نقل شده است:
روزی امام صادق (علیهالسلام) به من فرمودند: «ای حماد! یک نماز خوب و زیبا بخوان!»
حماد گوید: عرض کردم: سرورم! من کتاب «حریز»[2] را که درباره نماز است، حفظام.
حضرت فرمودند: «اشکالی ندارد، حماد! بلند شو و نماز بخوان.»
حماد گوید: من مقابل حضرت بلند شدم، رو به قبله ایستادم و نمازم را آغاز کردم و رکوع و سجودی انجام دادم.
حضرت فرمودند: «حماد! نماز خوب و زیبایی نخواندی و چهقدر زشت است برای یکی از شما (شیعیان) که شصتهفتادسال از عمرش گذشته باشد، اما نتواند یک نماز با آدابِ کاملش بخواند.»
حماد گوید: من پیش خودم خیلی خجالت کشیدم و عرض کردم: فدایتان شوم، پس شما نماز خواندن را به من بیاموزید.
قیام و تکبیرةالإحرام
امام صادق (علیهالسلام) رو به قبله ایستادند، دستانشان را کاملاً به بدنشان چسباندند و انگشتانشان را هم به هم چسباندند.
پاهایشان را بهاندازه سه انگشت باز (یک وجب) از هم فاصله دادند و تمام انگشتانِ پاهایشان را رو به قبله قرار دادند، بهنحویکه هیچیک با قبله زاویه نداشتند.
آنگاه با تواضع، فرمودند: «الله اکبر».
قرائت
سپس حمد و قلهواللهاحد را با ترتیل[3] خواندند. سپس درحالیکه هنوز ایستاده بودند، بهاندازه یک نفس کشیدن، صبر کردند (چیزی نگفتند و حرکتی انجام ندادند.)
بعد، دستانشان را تا کنار صورتشان بالا آوردند و درحالیکه هنوز ایستادهبودند، فرمودند: «الله اکبر».
رکوع
سپس به رکوع رفتند و زانوهایشان را کاملاً با دو کف دستشان گرفتند، درحالیکه انگشتانشان کاملاً باز بود.
زانوهایشان را آنقدر (با دستانشان) به عقب هُل دادند تا کمرشان کاملاً صاف شد، بهنحویکه اگر قطرهای آب یا روغن روی آن ریخته میشد، به خاطرِ صاف بودنِ کمرشان، از روی آن نمیریخت.
گردنشان را هم (به سمت جلو) کشیدند.
سپس سه بار با ترتیل فرمودند: «سبحانَ ربّیَ العظیمِ و بحمدِه».
قیام پس از رکوع
سپس ایستادند. وقتی قیامشان کامل شد، فرمودند: «سَمِعَ اللهُ لِمَن حَمِدَه» سپس درحالیکه ایستاده بودند، تکبیر گفتند و دستانشان را تا کنار صورتشان بالا آوردند.
سجده اول
سپس به سجده رفتند و دستانشان را درحالیکه انگشتانشان را به هم چسبانده بودند، روی زمین قرار دادند؛ (دستانشان) در راستای زانوهایشان و کنار صورتشان (قرار داشت.)
بعد، سه مرتبه فرمودند: «سبحانَ ربّیَ الأعلَی و بحمدِه».
هیچیک از اعضای بدنشان به عضو دیگر تکیه نداشت.[4]
و هشت عضو بدنشان روی زمین قرار داشت؛ دو کف دست، دو زانو، دو انگشت شستِ پا، پیشانی و بینی...
نشستن بین دو سجده
سپس سر از سجده برداشتند و وقتی کاملاً نشستند، فرمودند: «الله اکبر».
سپس بر رانِ سمتِ چپ نشستند و روی پای راستشان را بر کفِ پای چپشان قرار دادند[5] و فرمودند: «أستغفرالله ربّی و أتوبُ إلیه» سپس درحالیکه هنوز نشسته بودند، تکبیر گفتند.
سجده دوم
به سجده دوم رفتند و همان ذکری که در سجده اول گفته بودند را فرمودند.
هیچیک از اعضای بدنشان بر عضو دیگر تکیه نداشت؛ چه در رکوع و چه در سجده.
بازوانشان هم (در حال سجده) از بدنشان فاصله داشت و ساعد دستانشان را نیز روی زمین قرار نداده بودند.
تشهد و سلام
بعد، رکعتِ دوم را نیز به همین نحو خواندند.
وقتی در تشهد نشسته بودند، انگشتانِ دستانشان را به هم چسبانده بودند.
وقتی تشهد را تمام کردند، سلام دادند و فرمودند: «حماد! اینطور نماز بخوان.»
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
ادامه حدیثشماره۳۴ #ترجمه از حماد بن عیسی[1] نقل شده است: روزی امام صادق (علیهالسلام) به من فرمو
ادامه حدیثشماره۳۴
پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] «حماد بن عیسی»؛ از اصحاب بزرگوار امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهمالسلام) بوده است.
[2] «حریز بن عبدالله سجستانی(سیستانی)»؛ از اصحاب امام صادق (علیهالسلام) که احادیث مربوط به نماز را در کتابی جمعآوری و تدوین کرده بوده.
[3] «ترتیل»؛ یعنی شمردهشمرده خواندن، بیان صحیحِ حروف و وقف در صورت لزوم، نه زیاد تند و نه زیاد کند خواندن، توجه به معانی و تلنگر زدن به دل هنگامِ خواندنِ آیات تذکردهنده.
[4] مثلاً چنین نباشد که دستان به پهلوها تکیه داده شود، یا روی رانها قرار داده شود، یا وزنِ شکم روی رانها انداخته شود یا...
[5] به این حالت نشستن، اصطلاحاً «تورّک» گفته میشود.
❕نکته مهم
بانوان گرامی توجه داشته باشند که حالت بدنِ خانمها در نماز، اندکی با آنچه ذکر شد، متفاوت است. به موارد زیر دقت فرمایید:
+ پاهای بانوان، در حالت قیام، به هم میچسبد، به خلاف آقایان که پاهایشان بهاندازه یک وجب از هم فاصله دارند.
+ دستهای بانوان، در حالت رکوع، بالای زانوها قرار میگیرد و بدن به عقب هُل داده نمیشود.
+ بدن بانوان، در حالت سجده، باید جمعوجور باشد؛ بازوان به بدن میچسبند، ساعدها روی زمین قرار میگیرند و بدن حتیالامکان به زمین نزدیک میشود.
+ بانوان بین دو سجده و در حال تشهد و سلام، نباید بهنحوی که توصیف شد (تورّک: قرار گرفتنِ رانِ چپ روی زمین و...)، بنشینند؛ بلکه در حالت دوزانو، باید پاهایشان به هم بچسبند.
#منبع_حدیث
الکافی، ج۳، ص۳۱۱
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
این فیلم از بازار نور جزیره قشم شهر درگهانه که چند روز پیش آتیش گرفته اما به صورت باور نکردنی مسجد بازار سالم مانده حتی کوچکترین چیزی بهش نرسیده.😳🤲🏻
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غوغای دختر شهید محمدرضا لاجوردی در هیئت سیدمجید بنیفاطمه☝
من گریه نکردم
تا اسرائیل خوشحال نشود 💔
#کربلا_زنده_است
#عاشورا_برای_امروز
🏴تربیت زیر سایه ولایت مولا و زیرپرچم سیدالشهداء غیر از این نشود...
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۵
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: تعریفی از همدلی
#متن_عربی
وَ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : يَا بُنَيَّ اِجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اِكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا وَ لاَ تَظْلِمْ كَمَا لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ وَ اِسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُ مِنْ غَيْرِكَ وَ اِرْضَ مِنَ اَلنَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِكَ وَ لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ وَ قُلْ مَا تَعْلَمُ وَ لاَ تَقُلْ مَا لاَ تُحِبُّ أَنْ يُقَالَ لَكَ .
#ترجمه
و در وصيتش به پسرش حسن(عليه السّلام)فرمود:پسر جانم خود را با ديگران بسنج و دوست دار برای ديگری آنچه برای خود دوست داری،و بد دار برايش آنچه برای خود بد داری ستم مكن چونان كه نخواهی ستم كشی،و نيكی كن چونان كه دوست داری بتو نيكی شود.و از خود زشت شمار آنچه از ديگران زشت ميشماری،و بپسند برای مردم آنچه را از آنها برای خود پسندی،آنچه ندانی نگو و آنچه دانی بگو،و مگو آنچه نخواهی برايت گويند.
#منبع_حدیث
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۲، ص ۲۹
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۶
#حدیث_نمایه
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: نتیجه اعتماد به مسیرغلط(گناه)
#متن_عربی
قالَ الحُسَین عَلَیهِالسلام:
🌷«مَن حاوَلَ اَمراً بِمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتُ لِما یَرجو و اَسرَعُ لِما یَحذَرُ»
#ترجمه
🌷کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش میرسد و زودتر به آنچه میترسد گرفتار میشود.
#منبع_حدیث
تحف العقول، صفحه ۲۴۸
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#آیه_نمایه
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع:شکرگذاری اندک
سوره مبارکه اعراف_آیه دهم
#متن_عربی
وَلَقَدْ مَكَّنَّـٰكُمْ فِي ٱلْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَٰيِشَۗ قَلِيلࣰا مَّا تَشْكُرُونَ(١٠)
#ترجمه
و شما را در زمين جاى داديم، و در آن براى شما وسايل و ابزار زندگى قرار داديم، ولى بسيار اندك و كم سپاس مى گزاريد.
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۷
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع:داستان حضرت موسی و حضرت خضر علیهما السلام
#متن_عربی و #ترجمه
محمد بن على بن بلال گويد: يونس و هشام درباره اعلميت موسى و خضر اختلافنظر داشتند. آندو از امام رضا عليه السّلام در اينباره پرسيدند. آن حضرت در پاسخ فرمود: موسى نزد خضر آمد و از او خواست تا از دانش و هدايتى كه دارد او را نيز بهرهمند سازد. ولى خضر به او گفت كه تو توان بر دوش كشيدن آموختههاى من را ندارى. آنگاه از مصيبتهاى محمد و آل محمد بازگو نمود و ناله و شيون هردو به آسمان رسيد. خضر از ستم و تكذيبى كه بر پيامبر اسلام روا خواهند داشت سخن گفت و درباره ژرفاى آيه
«وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصٰارَهُمْ كَمٰا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ» با موسى سخن گفت. با اين حال خضر همچنان موسى را از همراهى با خودش بازمىداشت و مىگفت:
«إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً `وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلىٰ مٰا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً؛ گفت: بىشك تو در كنار من طاقت نخواهى آورد و چگونه طاقت آورى بر چيزى كه بر آن احاطه ندارى.
ولى موسى گفت:
«سَتَجِدُنِي إِنْ شٰاءَ اَللّٰهُ صٰابِراً وَ لاٰ أَعْصِي لَكَ أَمْراً؛ به زودى مرا به خواست خدا شكيبا خواهى يافت و هيچ دستورى را از تو نافرمانى نخواهم كرد.
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
خضر نيز به او گفت:
«فَإِنِ اِتَّبَعْتَنِي فَلاٰ تَسْئَلْنِي عَنْ شَيْءٍ حَتّٰى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً پس اگر از من پيروى مىكنى از هيچ مپرس تا خودم سخن از آن را
آغاز كنم.»
آندو به همراه يوشع بن نون به راه افتادند و به ساحل دريايى رسيدند و كشتىاى مملو از سرنشين را يافتند و سوار بر آن شدند تا به سفرشان ادامه دهند.
كشتى به جايى كمعمق رسيد. ناگهان خضر چند جاى كشتى را سوراخ كرد و سوراخها را با گل و چوب مسدود كرد. موسى با ديدن اين صحنه گفت:
«أَ خَرَقْتَهٰا لِتُغْرِقَ أَهْلَهٰا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً إِمْراً؛ آيا كشتى را سوراخ كردى تا اهل آن را غرق كنى؟ به راستى كه كارى شگفت را به بار آوردى».
خضر به او گفت:
«لَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً؛ آيا به تو نگفتم كه هرگز نمىتوانى كنار من طاقت آورى؟
موسى از گفتهاش پشيمان شد و به خضر گفت:
«لاٰ تُؤٰاخِذْنِي بِمٰا نَسِيتُ وَ لاٰ تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْراً؛ مرا براى آنچه كه فراموش كردم مؤاخذه نكن و مرا در كارم به سختى وامدار.»
سرانجام آنها از كشتى پياده شدند و در همان هنگام پسرى چون ماه درخشان را ديدند كه با كودكان بازى مىكند. خضر آن پسر را كشت و موسى شگفتزده گفت:
«أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً نُكْراً؛ آيا نفس بىگناهى را بىآنكه كسى را كشته باشد كشتى؟ بىگمان كارى ناروا به جا آوردى»
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
ثقلیــــــن(قرآنواهلبیتمعصوم)
#حدیثشماره۳۷ بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم موضـــوع:داستان حضرت موسی و حضرت خضر علیه
ادامه حدیث شماره ۳۷
دوباره خضر گفت:
«أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْراً
قٰالَ إِنْ سَأَلْتُكَ عَنْ شَيْءٍ بَعْدَهٰا فَلاٰ تُصٰاحِبْنِي قَدْ بَلَغْتَ مِنْ لَدُنِّي عُذْراًفَانْطَلَقٰا حَتّٰى إِذٰا أَتَيٰا؛ آيا به تو نگفتم كه تو هرگز نمىتوانى در كنار من طاقت آورى؟ موسى گفت: اگر از اين پس چيزى از تو پرسيدم ديگر همراهم نباش، زيرا به راستى در نزد من به عذر [مقبولى] رسيدى پس هردو به راه افتادند.» موسى و خضر به روستايى رسيدند و از آنان غذايى خواستند ولى كسى به آنان غذايى نداد ولى با اينكه كسى به آنان غذايى نداده بود خضر در آن روستا با ديدن ديوارى كه در آستانه فرو ريختن بود به ساختن و مرمّت آن ديوار پرداخت. اينبار نيز موسى تاب نياورد و با شگفتى گفت: «لَوْ شِئْتَ لاَتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً». در اين هنگام خضر به موسى گفت: «هٰذٰا فِرٰاقُ بَيْنِي وَ بَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مٰا لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛ اين جدايى من و توست. حال تو را از تأويل آنچه كه نتوانستى بر آن شكيبايى كنى آگاه مىسازم.» آنگاه خضر حكمت كارهاى خويش را چنين با موسى در ميان گذاشت: «أَمَّا اَلسَّفِينَةُ فَكٰانَتْ لِمَسٰاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي اَلْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَهٰا وَ كٰانَ وَرٰاءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً اما آن كشتى براى تهىدستانى بود كه در درياكار مىكردند، پس خواستم آن را معيوب كنم؛ زيرا سر راه آنها پادشاهى بود كه هركشتى [سالمى] را غصب مىكرد». ✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم) 🌐@ansarolmahdi_saqlain «وَ أَمَّا اَلْغُلاٰمُ فَكٰانَ أَبَوٰاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينٰا أَنْ يُرْهِقَهُمٰا طُغْيٰاناً وَ كُفْراً `فَأَرَدْنٰا أَنْ يُبْدِلَهُمٰا رَبُّهُمٰا خَيْراً مِنْهُ زَكٰاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً؛ و اما آن نوجوان، پدر و مادرش مؤمن بودند، پس ترسيدم كه آندو را به طغيان و كفر وادار كند. پس خواستيم كه پروردگارشان به آنها [فرزندى] بهتر از او در پاكى و نزديكتر از او در مهربانى عوض دهد.» خداوند به آن پدر و مادر دخترى داد، كه هفتاد پيامبر بنى اسرائيل از نسل او خواهند بود. «وَ أَمَّا اَلْجِدٰارُ فَكٰانَ لِغُلاٰمَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي اَلْمَدِينَةِ وَ كٰانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمٰا وَ كٰانَ أَبُوهُمٰا صٰالِحاً فَأَرٰادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغٰا أَشُدَّهُمٰا وَ يَسْتَخْرِجٰا كَنزَهُمٰا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ وَ مٰا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ذٰلِكَ تَأْوِيلُ مٰا لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛ و اما آن ديوار از آندو پسر نوجوان يتيم در شهر بود و زير آن گنجى براى آندو نوجوان بود و پدرشان هم مردى نيكوكار بود، پس پروردگارت خواست كه آن دو به حدّ بلوغ خود رسند. اين تأويل آن سرگذشتها بود كه نتوانستى بر آنها شكيبايى ورزى» #منبع_حدیث قصص الأنبیاء (للجزائری) / ترجمه حسن زاده ✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم) 🌐@ansarolmahdi_saqlain https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۸
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: چرا برای شروع نماز وضو گرفتن واجب شده؟!
#منبع_حدیث
کتاب اسرار فضل بن شاذان
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd
#حدیثشماره۳۹
بـــــسماللهالـــــــرحمـنالـــــرحیــم
موضـــوع: کورِ دنیا، آخرت هم کور هست
📜 #متن_عربی
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: وَ مَنْ كٰانَ فِي هٰذِهِ أَعْمىٰ فَهُوَ فِي اَلْآخِرَةِ أَعْمىٰ قَالَ فَمَنْ لَمْ يَدُلَّهُ خَلْقُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اِخْتِلاَفُ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ وَ دَوَرَانُ اَلْفَلَكِ بِالشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ اَلْآيَاتُ اَلْعَجِيبَاتُ عَلَى أَنَّ وَرَاءَ ذَلِكَ أَمْراً هُوَ أَعْظَمُ مِنْهُ فَهُوَ فِي اَلْآخِرَةِ أَعْمَى قَالَ فَهُوَ عَمَّا لَمْ يُعَايِنْ أَعْمَى وَ أَضَلُّ سَبِيلاً.
📝 #ترجمه
امام باقر علیه السلام میفرمایند:
کسی که کور باشد در این دنیا در آخرت نیز همینگونه نابینا خواهد بود.
کسی که راهنماییش نکند اون شخص را،
خلقت آسمان و زمین
و اختلاف شب و روز
و دوران افلاک خورشید
و ماه
و تمام نشانه های عجیبی که در عالم هست همه اینها اگر راهنماییش نکند به اینکه،
پشت همه ی این اوامر یک امری است که عظیم تر است و بر همه ی اینها نهفته شده هست ، پس همچنین آدمی در آخرت هم همینجور کور خواهد بود. این آدمی که چیزهای دیدنی را دیده و هدایت نشده قطعا به آنچه دیدنی نیست(خدا،قیامت)ندیده هست گمراه تر است در این راه.
#منبع_حدیث
بحارالانوار
باب۳- إثبات الصانع و الاستدلال بعجائب صنعه علی وجوده و علمه و قدرته و سائر صفاته
✓ثقلــــین(قــرآنواهلبیــــتمعصــوم)
🌐@ansarolmahdi_saqlain
https://eitaa.com/joinchat/166134493Ce05cda84fd