✳️طایفه تحجر/2
◀️امام در مواجهه با جریان #انجمن_حجتیه
🔹مرحوم #آیتالله_خزعلی این خاطره را با مقداری تفاوت اینگونه نقل میکنند:
بنده نه هیچ وقت حجتیهای بودهام و نه هستم. یک #مسلمان_انقلابی هستم و در این مسیر حتی اگر فرزندم هم خلاف عمل کند، او را طرد خواهم کرد، کما اینکه کردم. در #تاریخ_اسلام هم بهتر از امام رهبری را سراغ ندارم و لذا با هر کس که با امام مخالف باشد ذرهای مماشات نخواهم کرد.در مورد انجمن حجتیه، بین فضلا و علما بحثهایی مطرح بود. #شهیدمطهری معتقد بودند: هر چند اینها در اعتقاداتشان انحرافاتی دارند، اما عمیقاً به امام زمان(عج) معتقدند و لذا باید با امام صحبت کنیم که راهی برای جذب اینها به انقلاب پیدا کنیم و طرد آنان کار صحیحی نیست. آقای مطهری برایشان کاری پیش آمد و به مشهد رفتند و خدمت امام رفتم و موضوع را با ایشان مطرح کردم. امام فرمودند شما از طرف من نماینده باش و برو و با آنها صحبت کن.
🔸آقای مطهری که از #مشهد برگشتند و موضوع را برایشان گفتم، بسیار خوشحال شدند. از آن به بعد بنده به عنوان نماینده امام در #انجمن_حجتیه شرکت میکردم و مرتباً هم از قضایای انجمن به ایشان گزارش میدادم. بعدها مسائلی پیش آمدند که امام نسبت به اینها بدبین شدند و به من فرمودند که دیگر به نمایندگی از طرف من نزد آنها نروید. من هم اطاعت امر کردم.(باشگاه خبرنگاران جوان 2 مهر 1394)
🔹البته همانطور که پیش از این گفته شد دید منفی امام قدس سره الشریف نسبت به انجمن حجتیه سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حداقل از سال 1350 وجود داشته و این موضوع مربوط به بعد از انقلاب نمیشود و با توجه به این نکته و همچنین روایت متناقض آقای صاحبی؛ نمایندگی مرحوم آیتالله خزعلی از جانب امام (با وجود اطمینان به صداقت ایشان) محل تردید است اما نکته اساسی که نمیتوان در آن تردید کرد؛ فراست و تیزهوشی امام در برابر جریان های منحرف بود که با قاطعیت و بدون تسامح در جریان بود.
🔸امام در ادامه نیز با نقد اندیشه خط فکری سادهانگارانه و البته خطرناک انجمن حجتیه نسبت به برپایی حکومت آینده نگرانه هشدار میدهند و چنین می گویند:
« یک دسته دیگرى بودند که مىگفتند؛ هر حکومتى اگر در زمان #غیبت محقق بشود، این #حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند. آنهایى که بازیگر نبودند، مغرور بودند به بعضی روایاتى که وارد شده است بر این امر که هر عَلَمى بلند بشود قبل از #ظهور حضرت، آن علم، علم باطل است. آنها خیال کرده بودند که نه، هر حکومتى باشد، در صورتى که آن روایات [اشاره دارد] که هرکس علم بلند کند با علم مهدى، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.]» (14فروردین1367، همان، ج21،ص14)
🔹برخورد با این جریان انحرافی آنقدر مهم بود که امام خمینی قدس سره الشریف در روزهای آخر عمر شریف خود به مبارزه با مبانی آنان میپردازند و اینگونه میفرمایند:
«..این معنا که ما دیگر معصیت بکنیم تا پیغمبر بیاید، تا حضرت صاحب بیاید! حضرت صاحب که تشریف مىآورند براى چى مىآیند؟ براى اینکه گسترش بدهند #عدالت را، براى اینکه حکومت را تقویت کنند، براى اینکه فساد را از بین ببرند. ما برخلاف آیات شریفه قرآن دست از نهى از منکر برداریم، دست از #امر_به_معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را براى اینکه حضرت بیایند؟ حضرت بیایند چه مىکنند؟ حضرت مىآیند مىخواهند همین کارها را بکنند. الان دیگر ما هیچ تکلیفى نداریم؟ دیگر بشر تکلیفى ندارد، بلکه تکلیفش این است که دعوت کند مردم را به فساد؟... نه شما دست بردارید از تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید.» (همان)
📝بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🦊 @antirobah
✳️طایفه تحجر/3
◀️امام در مواجهه با جریان #انجمن_حجتیه
🔸حضرت امام (ره) این تفکر را محصول دست پرنفوذ #استعمار در جوامع اسلامی میدانند و با قبول اینکه شاید ما توان برقراری عدالت در سراسر جهان را نداشته باشیم اما تکلیف از ما ساقط نیست، بیان میدارند:
«اما مساله این است که دست سیاست در کار بوده؛ همان طور که تزریق کرده بودند به ملتها، به مسلمین، به دیگر اقشار جمعیتهاى دنیا که سیاست کار شماها نیست؛ بروید سراغ کار خودتان و آن چیزى که مربوط به سیاست است، بدهید به دست امپراتورها. خب، آنها از خدا مىخواستند که مردم غافل بشوند و سیاست را بدهند دست #حکومت و به دست ظلمه، دست آمریکا، دست شوروى، دست امثال اینها و آنهایى که اذناب اینها هستند و اینها همه چیز ما را ببرند، همه چیز مسلمانها را ببرند، همه چیز مستضعفان را ببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید #حکومت باشد، این یک حرف ابلهانه است، منتها چون دست سیاست در کار بوده، این اشخاص غافل را، اینها را بازى دادند و گفتند شما کاری به سیاست نداشته باشید، حکومت مال ما، شما هم بروید توى مسجدهایتان بایستید نماز بخوانید! چه کار دارید به این کارها؟»(همان)
🔹امام خمینی قدس سره الشریف خطر #انجمن_حجتیه را آنقدر نزدیک و جدی میدیدند که در خطابی مشفقانه به #شورای_محترم_نگهبان فرمودند:
« حواستان را جمع کنید که نکند یکمرتبه متوجه شوید که #انجمن_حجتیهایها همه چیزتان را نابود کرده اند. من به شما آقایان علاقه مندم ولی لازم می دانم گاهی که مسئله ای را می بینم تذکر دهم. »(1367 ه.ش.)
🔸آخرین تعریض حضرت امام خمینی (ره) به این جریان را هم باید در نامه تاریخی و ماندگار ایشان به روحانیون معروف به « #منشور_روحانیت » که در تاریخ سوم اسفند 1367 نگاشته شده است، جستوجو کرد. ایشان در آن نامه به واقعه تحریم چراغانی نیمهشعبان سال 1357 برای اعتراض به کشتارهای رژیم سفاک شاهنشاهی اشاره میکنند و مواجهه انجمن حجتیه با آن را توضیح میدهند:
🔹«دستهاى دیگر از #روحانىنماهایى که قبل از #انقلاب دین را از سیاست جدا مىدانستند و سر به آستانه دربار مىساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفى که براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعید کشیدند، تهمت #وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز، #مقدسنماهاى_بیشعور مىگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مىگویند مسؤولان نظام کمونیست شدهاند! تا دیروز مشروبفروشى و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان براى ظهور امام (ره) زمان- ارواحنا فداه- را مفید و راهگشا مىدانستند، امروز از اینکه در گوشهاى خلافشرعى که هرگز خواست مسؤولان نیست رخ مىدهد، فریاد «وا اسلاما» سر مىدهند!
دیروز «حجتیهاى»ها #مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات، تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نیمهشعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!
🔸« #ولایتىهاى_دیروز که در سکوت و #تحجر خود آبروى اسلام و مسلمین را ریختهاند و در عمل پشت پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را مىخورند!
🔹راستى اتهام #آمریکایى و #روسى و #التقاطى، اتهام حلال کردن حرامها و حرام کردن حلالها، اتهام کشتن زنان آبستن و حِلیت قمار و موسیقى از چه کسانى صادر مىشود؟ از آدمهاى لامذهب یا از #مقدسنماهاى_متحجر و بیشعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنها و کنایهها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خواص؟ خواص از چه گروهى؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است. همه اینها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزههاست و برخورد واقعى هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است.» (صحیفه امام، ج21، ص275)
🔸لحن خطاب ایشان و روحانینما خواندن صاحبان این تفکر، نشان از خطر جدی آنان برای جریان اصیل مذهبی و انقلابی دارد و انحرافیبودن آن را به خوبی نمایان میسازد.
📝بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🦊 @antirobah
🔴 چرا در #وجوهات صبر نمیکنید؟!
آیت الله مصباح: «اگر در رژیم شاه به شماها یک صدم آنچه امروز درسایه این نظام، آبرو و عزت پیدا کردهاید، داده میشد وظیفه شرعی خود نمیدانستید که از شاه ترویج کنید؟ با مختصر احترامی که گاهی از روحانیت و اسلام به خاطر مقاصد خودش میکرد، عدهای وظیفه میدانستند که از «شاهنشاه اسلام پناه!» ترویج کنند و میگفتند یک کشور و پرچمدار شیعه داریم! آیا نظام اسلامی به اندازه شاه طرفدار شیعه نیست؟! ...
اگر شما رأس حکومت قرار میگرفتید، بهتر ازاین عمل میکردید؟ یا ترجیح میدادید که همان حکومت شاه باشد؟!گاهی میگویند: ماچون نمیتوانیم بهتر از این عمل کنیم میگذاشتیم همان حکومت شاه باشد و هرچه میخواهد بشود تا خود امام زمان(عج) بیاید و اصلاح کند!
چطور شما برای تصرف دراموال امام صبر نمیکنید تا ایشان بیاید؟! این همه سهم امامهایی که در طول عمرتان مصرف کردید، چرا احتیاط نکردید که شاید امام زمان راضی نباشد؟ مگر گرفتن سهم امام از شئون امامت و حکومت نیست؟ آیا وجوب امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از کیان اسلامی و حقوق مسلمین را هم مشروط به آمدن امام زمان میدانید؟!»
(گفتمان مصباح،ص۱۶۷)
🦊 @antirobah
❕انتظار فرج از نیمهی خرداد کشم
از غم دوست در این میکده فریاد کشم
دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم
داد و بیداد که در محفل مارندی نیست
که برش شکوه برم داد ز بیداد کشم
شادیم داد غمم داد و جفا داد و وفا
با صفا منت آن را که به من داد کشم
عاشقم عاشق روی تو نه چیز دگری
بار هجران و وصالت بدل شاد کشم
مردم از زندگی بیتو که با من هستی
طرفه سری است که باید بر استاد کشم
سالها میگذرد حادثهها میآید
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
📖دیوان امام(ره)
🦊 @antirobah
📌 خبرگزاری #نارسا..
🔹 اینکه خبرگزاری رسا چرا در ایام رحلت امام خمینی(ره) به سراغ مخالفان و بعضا دشمنان امام رفته است بماند و اینکه چرا از تعابیر مقدس حوزوی برای کسانی مانند شریعتمداری و منتظری استفاده کرده هم بماند.
💠 اما سهم قائل شدن برای این آقایان در نهضت امام خمینی(ره) خطای بزرگی است. شریعتمداری، حامی سلطنت و مرتبط با ساواک بود. سید محمدشیرازی نیز نقش چندانی در انقلاب نداشت که نیازی به ذکر آن باشد.
⛔️ متاسفانه، تطهیرمنتظری و تخفیف نسبت به جرایم ایشان، به رویه ثابتی در رسا ثابت شده است واین خبرگزاری نسبت به واقعیات تاریخ انقلاب، #نارسا است. سابقا نیز این خبرگزاری(در دوران سردبیر قبلی) از انتشار گزارش کتاب «روزگارقائم مقامی» ممانعت کرد و نشان داد که نفوذ یا ترس، تا مغز استخوان رسا نفوذ کرده است.
📝 مدرسه انقلاب
🦊 @antirobah
آنتی روباه
📌 خبرگزاری #نارسا.. 🔹 اینکه خبرگزاری رسا چرا در ایام رحلت امام خمینی(ره) به سراغ مخالفان و بعضا دشم
💠 اینکه جریان انقلابی نسبت به #خبرگزاری_رسا انتقادهایی دارد و به انتخاب سردبیر آن ان قلت های محکمی دارد، نکاتی است که همچون روز روشن است.
💠 سوال ما از مسئولین بالادستی و اسپانسرهای این خبرگزاری است که چرا با وجود مطالعه سوابق موجود این فرد، سکوت کردهاند و اجازه بالا رفتن یکی از برجامیون را در خبرگزاری انقلابی دادهاند؟
💠 همه ما نسبت به این موضوع تا الان صبر کردهایم و صبوری بیشتری خواهیم داشت اما نکتهای که از آن نمیتوان گذشت، رویکردی است که این ایام برخبرگزاری حاکم شده است که نشان از تغییرات فکری نرم در این خبرگزاری است.
🦊 @antirobah
♨️ نفوذ تا حد مرجعیت
🔹 استاد رحیم پور ازغدی:
امام خمینی (ره) معتقد بودند که مراقب نفوذ در حوزه تا حد مرجع سازی باشید.
🔸 باید بدانیم بعضی از روحانیون، نفوذی دشمن هستند و قصد دارند با اقداماتی از قبیل: مرجع سازی، ایجاد تشکل و مجمع سازی برای رسیدن به مقاصد و ترغیب به فساد در درون جامعه هدف، جایگاه روحانیت را تخریب کنند.
🔻دشمنان میخواهند فردی در حوزه علمیه به عنوان #مرجع مطرح شود و مرید و شاگرد تربیت کند، تا فتوا بدهد و نتیجه فعالیت و بیانات او نفوذ و تخریب جایگاه روحانیت و نظام باشد.
🔺هدف این مارهای خوش خط و خال ایجاد بدعت و انحراف در دین است. آنان به هر شکلی ورود پیدا میکنند تا فضلای حوزوی از آرمان های انقلاب اسلامی فاصله بگیرند.
📝حوزه سکولار
🦊 @antirobah
به نقل از روزنه:
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
گزیده ای از #پرونده_ویژه #روزنه پیرامون بررسی «فعالیت رسانههای حوزوی در مبارزه با شبهات و شایعات الاهیاتی در ماجرای #کرونا در ایران
[صفحه 1 از 3]
چندی پیش گزارشی تفصیلی پیرامون فعالیت رسانه های معاند در گسترش شبهات الاهیاتی مربوط به کرونا به منظر مخاطبان ارجمند #روزنه ارائه شد. در آن متن دیدیم که رسانه های دشمن با کیفیت پیچیده و کمیت فراوان به الاهیات کرونا پرداخته اند و شواهد حاکی از آن است که برنامه مفصلی برای این مباحث دارند. از همان زمان این سؤال مطرح بود که #حوزه_مقدسه_قم با برخورداری از امکانات فراوان و نیروی متخصص متراکم، تا چه اندازه توانسته در مقابل این هجمه معرفتی و فکری ایستادگی کند و آیا از نظر کمی و کیفی، کارنامه و عملکرد نهادهای حوزوی در این مبارزه پیچیده و چند وجهی، قابل قبول است یا آنکه ضمن صحه بر نقاط قوت، باید عاجلا برای پوشش دادن نقاط ضعف برنامه ریزی گسترده ای شکل بگیرد؟
- این نوشتار به کیفیت و کمیت فعالیت نهادهای حوزوی (که ذاتا متولی دفاع از دین و مکتب تشیع هستند) پرداخته است و در اینجا سعی داریم گزارشی اجمالی از کمیت و کیفیت فعالیت این نهادهای حوزوی ارائه دهیم تا در عین حال که زمینه تقدیر از زحمات را فراهم می کند، تلنگری باشد نسبت به کاستیهای موجود و اندیشیدن برای مواجهه بهتر با حمله های فکری فرهنگی تمام عیار دشمنان اسلام ناب محمدی.
- بنابر فرمایش #مقام_معظم_رهبری مسئولیت دین داری مردم به عهده حوزه علمیه است. صد البته نهادهای حوزوی مربوطه مسئولیت بسیار سنگینی در این امر به عهده دارند. شیوع کرونا باعث شد که هجمه سنگینی به مرز های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی انجام شود. به اهم نهاد های حوزوی که می توان از آنها به عنوان مسئول مرزداری در برابر این هجمه ها دانست ، در ذیل اشاره میکنیم:
- شورای عالی حوزه علمیه
- #دفتر_تبلیغات_اسلامی( و نهادهای وابسته مثل پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ...)
- سازمان تبلیغات اسلامی
- مجمع جهانی اهل بیت(ع)
- جامعة المصطفی
- حوزه علمیه خواهران
- مؤسساتی مثل موسسه امام خمینی(ره)، موسسه امام صادق علیه السلام، موسسه امامت، موسسه حکمت اسلامی ، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه قائمیه اصفهان، و...
- خبرگزاری های حوزوی مثل خبرگزاری حوزه، رسا و...
- درگاههای جواب به شبهات اعتقادی وابسته به بیوت مراجع و فضلاء
- شبکه جهانی اهل بیت(ع)
- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- بیوت و رسانه های حوزه علمیه نجف
و غیره.
🦊 @antirobah
آنتی روباه
به نقل از روزنه: مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی گزیده ای از #پرو
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
[صفحه 2 از 3]
بررسی چگونگی مواجه نهاد های حوزوی در این بحث را به بررسی کمی و کیفی تقسیم می کنیم:
بررسی کمی
بررسی کمی دو مرحله دارد. در ابتدا اصل ورود ویژه و رسانه ای بررسی می شود. مرحله بعدی بررسی میزان جذابیت و بازدید رسانه های مختص به این نهاد ها است.
بررسی ها نشان می دهد که از لیست آدرس هایی که در بالا آوردیم فقط نهاد های زیر وارد این عرصه شده اند:
- #مرکز_ملی_پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی
- #سایت_بلاغ وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی
- مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه وابسته به شورای عالی حوزه علمیه قم
- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- #موسسه_امام_خمینی
- شبکه ولایت
- انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه
بررسی های آماری انجام شده تمامی این مراکز بر اساس سایت الکسا و تعداد اعضای کانال های این رسانه های در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که از بازدید و جذابیت پایینی برخورد هستند. بهترین آمار در این بین به مرکز ملی پاسخگویی و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اختصاص دارد که به تفصیل به آمار های آن در زیر می پردازیم. در کنار این دو مرکز، یک سایت و یک کانال تلگرامی را نیز اضافه می کنیم تا با مقایسه آنها به نتایج واقع بینانه تری برسیم:
1-سایت تحلیلی " #زیتون " که به شاخه روشنفکران دینی ضد انقلاب اختصاص دارد که ظاهرا از پرسنل بالایی برخورد دار نیست. این سایت فیلتر بوده و در بین عموم مردم شناخته شده نیست و جنبه تخصصی دارد..
2-کانال تلگرامی "قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات" این کانال، به گفته ادمینش به طور مستقل و آتش به اختیار فعالیت می کند و با وجود کانال های مشابه اش اعضای قابل توجهی دارد.
مرکز ملی و مرکز مطالعات با پرسنل و بودجه فراوان نسبت به دو مورد دیگر از جهت محبوبیت و بازدید، برابر و حتی پایین تر از آن دو قرار گرفته اند. جالبتر اینکه مرکز ملی پاسخگویی که اصلی ترین نهاد حوزوی در پاسخ به شبهات و سوالات دینی است از لحاظ رتبه بندی بین سایت روند کاهشی داشته است و بنابر اعلام مسئولان فضای مجازی مرکز، 4 سال قبل رتبه الکسای درگاه " اسک دین" وابسته به مرکز ملی رتبه 346 را داشته است و هم اکنون رتبه 2900 رسیده است. دیگر رسانه های حوزوی نام برده - به جز خبرگزاری ها - وضعیت بهتری از این ندارند.
در مقایسه ساده بین کانال های پاسخگویی به شبهات که مستقلا کار می کنند با کانال های نهاد های گفته شده می توان بالا بودن یا برابری کردن بازدید و اعضای کانال های مستقل پی برد.
بعضی از وب سایت ها به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می کنند. مثل :" اشراق" متعلق به معاونت فضای مجازی ، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و " تبیان" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی. با اینکه این سایت ها ظرفیت بالایی دارند در این مسئله ورود نداشته اند.
بررسی کیفی
به طور کلی از بازدید کم این نهاد ها در فضای مجازی به ضعف کیفی آنها نیز می توان پی برد. البته ناگفته نماند بدنه کارشناسان حوزوی در مسئله الاهیات کرونا وارد شده اند و هر چه در توان داشته اند ارائه داده اند. این در پرونده ی ویژه ای که مرکز ملی پاسخگویی برای این مسئله ایجاد کرده است مشهود است. اما به نظر می رسد که از جهت مدیریتی مشکلاتی وجود دارد. اشکالات روشی و کیفی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
- #برخورد_انفعالی و تدافعی با هجمه های رسانه ای:
این نهاد ها بیشتر آرایش تدافعی به خود می گیرند و با هجمه رسانه ای به عنوان یک سوال علمی یا شبهه اعتقادی برخورد می کنند. در حالی که در عرصه جنگ رسانه ای حالت تدافعی از ابتدا محکوم به شکست است.
- #مسئلهپذیری به جای مسئله سازی:
این نهاد منتظر هستند که دشمن برای دین مسئله سازی کند تا به آنها پاسخ علمی بدهند. در حالی که مسئله سازی از طرف نهاد های دینی علیه نهادی غیر دینی و ملحد باید صورت بگیرد. در واقع دین نباید در مقام پاسخگو قرار بگیرد بلکه باید از نهاد های فکری جهان غرب در قبال فرهنگ و مدیریت حاکم بر جهانی مطالبه و بازخواست کند.
- #جذابیت_ضعیف رسانههای این نهاد ها در برابر رقبای سر سختی که به نشر افکار و سبک زندگی غربی می پردازند.
- #مخاطبشناسی_ضعیف و عدم ارائه پاسخهای تخصصی:
شیوه پاسخگویی این مراکز به سوالات و نیاز مندی های مخاطبان و شبهات فضای مجازی روند یکسانی دارد. شیوه پاسخگویی به صورت کتابی است و مخاطب احساس می کند که کتاب دینی دبیرستانش را با شکل و شمایل دیگر می شنود یا می خواند. در حالی که رسانه های حرفه جهان از شیوه ها و تکنیک های بسیار متنوع و پیچیده ای برای القای مفاهیم مورد پسند خود می کنند و شبیه آن را در هالیوود دیده ایم.
🦊 @antirobah
آنتی روباه
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی [صفحه 2 از 3] بررسی چگونگی مواج
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
[صفحه 3 از 3]
- تفاوت عرصه #جنگ_رسانهای با عرصه گفتگو:
میدان درگیری جهان غرب با اسلام صرفا میدان درگیری فکری نیست. بلکه درگیری رسانه ای شدیدی در این میان هست. حوزه علمیه و نهاد های مربوط آن حاضر نیستند به این درگیری رسانه ای تن بدهد و صرفا دوست دارند در عقب جبهه به تدارک چی بودن کفایت کنند و یا بصورت کج دار و مریض در میدان حضور داشته باشند. خط شکنی، عبور از میدان های مین خطرناک فرهنگی، هدف قرار دادن نقاط ضعف دشمن، طراحی عملیات مختلف رسانه ای و فکری و ... مسئولیت هایی است که باید حوزه علمیه به عهده بگیرد. چرا که غیر از حوزه علمیه هیچ نهادی نمی تواند این مسئولیت ها را درست انجام دهد.
- توجه صرف به ابعاد علمی بحث:
رسانه های دشمن مباحث در هم تنیده بیان می کنند. مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فقهی، خبری و حتی اخبار روزمره زندگی را با بیانی شیوا، ژورنالیستی، جذاب و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه ارائه می کند. اما در مقابل، پاسخگویی ها صرفا جهت علمی و دینی آن را با ادبیات کتابی را بیشتر برجسته می کنند.
- نبود #نگاه_جریانی و تاریخی به منابع تولید شبهه:
جنگ روانی، جنگی است پیچیده که از اتاق فکر ها و جریان تاریخی ریشه دار بیرون می آید. دستگاه ها و تشکلات های تولید شبهه، تردید، ، سوال و ضد فرهنگ شناسنامه دار هستند. افشا کردن این جریان ها و دستگاه ها از جهت عملکرد، تاریخ شکل گیری و اهداف و انگیزه ها در پاسخ دادن به نیاز های مخاطبان تاثیرات زیادی دارد. اما می بینیم که نهاد های حوزوی متولی توجه کمی به این ابعاد از ماجرا دارند و یا کمتر این ابعاد برجسته می کنند. در حالی که رسانه های دشمن به اینها بسیار توجه دارند و در پرداختن به مسائل دینی همیشه، ریشه های تاریخی و سیاسی و اجتماعی مسئله را برجسته می کنند. به طور مثال اعتقادات مذهبی را به شدت به مباحث سیاسی، جریان حاکم در جمهوری اسلامی و ریشه های تاریخی آن در انقلاب اسلامی می پردازند.
البته در بین نهاد های حوزوی پاسخ ها و فعالیت هایی نیز دیده می شود که به پیچیده گی کار پی برده اند و تقابل متناسبی را در حد وسع خودشان انجام می دهند که می توان به فعالیت های اساتید موسسه امام خمینی(ره) در فضای مجازی اشاره کرد. اما این عزیزان نیز بیشتر به حیثیت تخصصی مسئله می پردازند و از حیثیت رسانه ای و جذابیت ضعیف عمل کرده اند.
گذشته از #مرکز_ملی_پاسخگویی که از نظر کثرت کارشناسان و سرعت در پاسخگویی، عملکرد خوبی داشت البته کیفیت پاسخ ها و وجهه استدلالی آن قابل نقد است و اشکالاتی که قبلاگفتیم به این مجموعه نیز وارد است. گذشته از موارد مذکور، #نخبگان_حوزوی دیگری نیز بودند که در حد وسع خود به تناسب بین جنگ روانی دشمن و مبارزه اعتقادی توجه داشتند و محصولاتی ارائه داده اند. در اینجا لازم است که به دو جزوه مهم و قابل تقدیر تولید شده توسط فضلای حوزه علمیه اشاره کنیم. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره) جزوه "باور های دینی و چالش های کرونایی" در 104 صفحه تهیه کرده است و نویسندگانی مثل حجت الاسلام دکتر جواد گلی دبیر آموزشی و پژوهشی فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) دست به قلم برده اند. جزوه دیگر توسط مرکز ملی مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با عنوان " مهمترین شگردهای خبررسانی در جنگ روانی دشمن، پیرامون « #کرونا » " تهیه شده است. این جزوه حاوی 58 تکنیک عملیات روانی است که رسانه های معاند از آنها برای جنگ رسانه ای استفاده کرده اند.
حال لازم است این نوع مواجهه با #شبهات_دینی را با یک مواجهه تاریخی بین حوزه علمیه و روشنفکران عصر پهلوی مقایسه کنیم. امام خمینی(ره) در مقابله با انحراف افکنیهای یکی از روشنفکران عصر پهلوی(که سابقه حوزوی نسبتا پررنگی نیز داشت) دست به انتشار کتابی زدند که در تاریخ ماندگار شد.
سخن آخر
شیوع کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت و کاستی های خود بشناسد. این گزارش در صدد این بود که با تصویر آرایش جنگی دشمنان دین حساسیت مسئله را نشان دهد و غیرت دینی نخبگان حوزوی را متوجه هجمه قریب الوقوع رسانه ای دیگری بکند. قسمت دوم گزارش به دنبال این بود که از عملکرد و کاستی های نهاد های حوزوی مسئول در قبال این هجمه بگوید و به بازنگری در شیوه ی مدیریت این نهاد ها کمک کند.
🦊 @antirobah
شما که جانتان به مالتان گره خورده
و دینار، خدای واحدتان است،
چگونه میتوانید جان و مالتان را
به پای خدای من بریزید؟
⭐️ اولین جشنواره ملی هنر های گرافیکی #مقدسنما
❗️زمان شرکت در جشنواره هنرهای گرافیکی مقدسنما تمدید شد.
📝به گزارش دبیرخانه شورای سیاستگذاری اولین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدس نما که در تاریخ ۱۵ خرداد ماه برگزار شد، نظر به استقبال و همچنین درخواست هنرمندان برای تمدید زمان جشنواره، زمان شرکت در سه بخش جشنواره تا تاریخ ۱۴ تیرماه تمدید و به تصویب رسید.
📌براین اساس، مخاطبین و هنرمندان گرامی میتوانند آثار خودرا در سه بخش پوستر ،موشن و کاریکاتور از طریق:
💻سایت:
www.moghadas-nama.com
🤖 ربات تلگرام به آدرس:
@moghadas_nama1_bot
🗓 تا تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ارسال نمایند.
👁🗨 فتنه بیدار است؛ پنهانی است!
🦊 @antirobah