تجویز صلح با چشم بستن بر «واقعیات»
🔸 آقای فاضل میبدی از اعضای مجمع اصلاحطلب محققین، در یادداشتی ضمن تمجید از امضای تفاهم یادداشت میان ایران و آمریکا از ضرورت صلح و البته سکوت منتقدان، نوشته است!
🔸 صرف نظر از سابقۀ حزبی، خوب است ایشان بداند که هیچ ایرانیِ عاقلی از جنگ استقبال نمیکند و هیچ دلسوزی نیز، از کاهش فشار اقتصادی بر مردم ناراحت نمیشود؛ اما تفسیر و تبدیل هر انتقادی به برچسبهایی نظیر «کاسبی تحریم»، «همراهی با اسرائیل» یا «نفهمیدن درد مردم»؛ صرفاً فرار از پاسخگویی محسوب میشود نه چیزِ دیگری!
🔸 اینکه در زمانۀ کنونی اعتماد به مسئولان و حفظ وحدت ملی از ضروریات است به جای خود، اما تاریخ و تجربه ثابت کرده است که ایرانیان همواره به کیفیت، ضمانت و پیامدهای احتمالیِ مذاکره با دولت تروریست و بدعهد آمریکا خوشبین نبوده و نیستند؛ پس آیا طبق ادعای آقای میبدی، امضای یک یادداشت تفاهم با دشمن میتواند رفاه، تا آن حدی که اصلاح طلبان برای آن توقع ایجاد میکنند را، به جامعۀ ایرانی بیاورد؟!
🔸 اگر امتیازاتِ نقد به دشمن داده شد و دستاوردها نسیه ماند، شبیه آنچه که جناح ایشان در برجام کرد، چه؟! 👉 آیا این پرسش در مقطع کنونی حق و وظیفۀ ملی نیست؟!
🔸 مگر نه اینکه نقد، منجر به تلنگر و مانع از تکرار اشتباهات پُر خطر میشود؛ پس ایشان و دوستانشان به چه سبب از نقد و انتقاد، چنین آشفتهاند؟!
🌐#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
نقد «آری»؛ تقابلسازی «خیر»
🔸 در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی «مردم» و «مسئولان» دو موجودیت و گزارۀ جدا و مُنفک از هم نیستند؛ بلکه مسئولان محصول و برآیند جامعه میباشند، که در فرآیند انتخاب و انتصابها گزینش میشوند.
🔸 جریانی که موذیانه میکوشد تا میان این دو، القای شکاف و دوئیت کند، شاید بتواند در کوتاه مدت هیجان سیاسی ایجاد کند اما باید بداند که این اقدام او، به فاجعۀ تضعیف سرمایۀ اجتماعی و ایجاد شکاف منجر خواهد شد.
🔸 بیتردید نقد مسئولان، مطالبهگری و پاسخخواهی، از مولفههای نشاط و پویاییِ جامعه است؛ اما میان «نقدِ حکمرانی» و القایِ دوگانۀ «مردم-مسئولان» تفاوتی اساسی وجود دارد؛ اولی به اصلاح امور کمک میکند اما دومی به فرسایش اعتماد و تضعیف همبستگی ملی منجر میشود!
✍️ رضا موسویان
🌐#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
روایتسازیهایِ یکسویه از مکتب امامحسین(علیهالسلام)
🔸 آقای محمد سروشمحلاتی در سخنانی ادعا کرده است که: «ما از مکتب امام حسین(ع) و اهداف اصلی انقلاب اسلامی فاصله گرفتهایم و به همین سبب بسیاری از سرمایههای خود را از دست دادهایم»!
🔸 ضمن اذعان به این گزارۀ عقلانی که انقلاب اسلامی در اوج شکوهمندی، مانند هر پدیدهای در مسیر صیرورت و شدن، میتواند پیشرفتها و چالشهایی را شامل شود؛ این سوال مطرح میشود که آیا این ادبیات تکراریِ جناب محلاتی در تضعیف نظام اسلامی، واقعاً با واقعیات تاریخی و نگاه منصفانۀ دینی سازگار است یا خیر؟!
🔸 مکتب امام حسین(ع) صرفاً مکتب اعتراض نیست، مکتب مسئولیتپذیری، ایستادگی، عزت، امر به معروف و نهی از منکر و حفظ دین در متن جامعه نیز هست؛ آیا این مکتب نمیگوید همانگونه که سکوت در برابر انحراف جایز نیست، حقیقت را نیز نباید تحریف کرد؟!
🔸 اگر قرار باشد هر ضعف و کاستی را به معنای شکست کامل آرمانها بدانیم؛ در واقع گرفتار همان نگاه یأسآلودی شدهایم که قرآن و آموزههای دینی بارها از آن نهی کردهاند.
🔸 آیا جناب محلاتی نمیداند که تأکید صرف بر گزارۀ «از دست رفتن سرمایهها» و سکوت در قبالِ ظرفیتها و دستاوردها، جامعه را به سمت سستی و ناامیدی سوق میدهد؛ در حالی که به گواه تاریخ، نااُمیدی و سستی یکی از آفات بزرگِ حرکتهای اجتماعی و دینی بوده و هست؟!
✍️ مجید محمدی
🌐#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
انتقاد یا انحصار حقیقت؟!
🔸 آقای سیدمحمد یثربی در گفتگو با شفقنا معترض شدهاند که؛ «صداوسیما افراد فاقد علم و دانش را مطرح میکند و همین امر موجب انحراف جامعه، از آموزههای صحیح عاشورا میشود!»
🔹 نخست؛ باید این واقعیت را یادآور شد که میان «نداشتن مدرک یا جایگاه علمیِ خاص» و «فاقد دانش بودن» تفاوت جدّی وجود دارد!
🔸 دوم؛ بنا بر اصول و حقایقِ فنی و رسانهای باید دانست که؛ گاهی برخی از چهرههای مورد اقبال مردم در رسانه، به دلیل بیان مؤثر و ارتباط صادقانه با مخاطب توانستهاند مفاهیم دینی را بهتر از افرادِ به اصطلاح متخصص، منتقل کنند!
🔹 و سوم اینکه؛ هیچ جریان، فرد یا گروهی نمیتواند خود را معیار مطلق تشخیص آموزههای صحیح عاشورا معرفی کند و دیگر قرائتها را انحراف بداند؛ چرا که تاریخ به اثبات رسانده است که انتقال پیام عاشورا صرفاً در انحصار نخبگان علمی نبوده است و بسیاری از خطبا، مداحان، مبلّغان و چهرههای مردمی نیز، در حفظ و گسترش فرهنگ عاشورا و آموزههای شیعی نقشآفرین بودهاند!
⁉️ آیا بهتر نیست به جای انحصارگرایی و کنایه به تلاشهای صورت گرفته در جهتِ اعتلای فرهنگ شیعی، برای تعامل و تقویت سرمایهها و داشتههایِ ملی بکوشیم؟!
#امام_حسین
#مرگ_بر_امریکا
🌐#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
«ادبیات عاشورایی» ابزارِ تعالی یا بهانۀ تخریب؟!
▪️ در گرماگرمِ روضههای محرم و سخنرانیها و ادبیات پردازیهای این ایّام، یکی از آسیبهای جدی در فضای فکری و رسانهای، استفادۀ ابزاری از ادبیات دینی و عاشورایی، بدون توجه به تفاوتهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی زمانه است!
▫️ فراتر از افراد، گویا جریانی میکوشد تا با تعمیمهای شتابزده و قیاسهای نادرست؛ هر مسئلهای را به روایت کربلا پیوند بزند و از مفاهیم مقدسی چون امر به معروف، عدالتخواهی و مبارزه با انحراف، قرائتی ارائه دهد که در نهایت به تضعیف اعتماد عمومی، نااُمیدی اجتماعی و تخریب بنیانهای جامعۀ دینی، منتهی میشود!
▪️ این تلاش در حالی اتفاق میاُفتد که، مکتب اهلبیت(علیهم السلام) نه مکتبِ سیاهنمایی، بلکه مکتب بصیرت بوده است و امام حسین(علیه السلام) نیز برای اصلاح جامعه قیام کردند نه برای فروپاشی آن!
▫️ برای مثال تبدیل هر نقد سیاسی به دوگانۀ «حسینی» و «یزیدی» در ادبیات فوق الذکر، بیش از آنکه فهم دینی را تعمیق کند به ابتذال مفاهیم دینی و فرسایش سرمایۀ اجتماعی میانجامد!
▪️ خوب است بدانیم که امروز جامعۀ دینی بیش از هر زمان دیگری نیازمند فهم دقیق، تاریخی و عالمانه از عاشوراست؛ فهمی که هم ظلمستیزی را زنده نگه دارد و هم اُمید، انسجام و مسئولیتپذیری را قوّت بخشد.
✍️ رضا اسدزاده
#امام_حسین
#مرگ_بر_امریکا
🌐#آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir