عقل منور
سخنرانی در همایش بینالمللی "مسئله شر در اندیشه جدید و اسلامی" عنوان مقاله: رنج بهمثابه پیشران به
سروده استاد که در پایان سخنرانی در همایش "مسئله شر" ارائه دادند:
گاهی سخن کارآمدی هرگز ندارد
معنا اگر پیوسته از بالا ببارد
گاهی نگاهی خسته و پشتی خمیده
گویاترین توصیف از داغ رسیده
گاهی سخن با اشک بهتر گردد ابراز
چون صادقانه میچکد از چشمه راز
گاهی غمی داری درون سینه پنهان
چون زلزله، چون سیل، چون غوغای طوفان
لبخند تلخت بدتر از صد آه سرد است
اندر خوشیهایت، رد رنج است و درد است
بین تو و مردم بوَد انگار دیوار
تنها خدا حال تو را میفهمد انگار
بیگانه میگردند باتو دشمن و دوست
گویا که تنها با خدا حال تو نیکوست
سرگشته میآیی در آغوشش چو کودک
گویی: عجب، این بود مادر؟ دیدم اینک
این لحظه کوتاه شیرین، گنج دهر است
پوشیده اندر لایههای رنج دهر است
آری، خدا نزدیک و ما دوریم و مهجور
میسوزد این دوری، به رنج، آن نور مستور
#استاد_روحالله_سوری
#شعر
#گنج_رنج
@aqlemonavar
﷽
دکتر روحالله سوری استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی است. کانال «عقل منور» آثار گفتاری و نوشتاری او را در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، ازسوی شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام انتشار میدهد.
سپاس که مطالب را پیگیری کرده و لینک دعوت را برای علاقهمندان، میفرستید:
@aqlemonavar
ایتا و تلگرام
هدایت شده از به سوی سماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت مظلومانه خادم جمهور و هیئت همراه را تسلیت میگوییم. امید که خدا ایشان را با اولیایش محشور کند و جای او را برای ملت ایران به بهترین وجه، پر نماید.
@sooyesama
یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا بود. بیگمان او فیلسوفی بزرگ، عارفی کامل و دینشناسی زبردست است. بهاین مناسبت، و با اندکی تاخیر، دو سرمقالهای که پیشتر برای مجله «نسیم خرد» نگاشته شده، تقدیم میگردد.
- سرمقاله شماره پنجم (نگاهی کوتاه به سرگذشت صدرالمتالهین):
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153821.html
- سرمقاله شماره ششم (نگاهی کوتاه به نوآوریهای ملاصدرا):
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153833.html
برای بارگیری (دانلود)، پس از ورود به پیوند، بر گزینه "اصل مقاله" کلیک نمایید.
@aqlemonavar
054 manzoomeh-souri.mp3
11.84M
#شرحالمنظومة
(ج۵۴: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: قیل والقائل هو السید السند)
[معنای خوابوارگی دنیا در ادبیات دینی و عرفانی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
055 manzoomeh-souri.mp3
12.54M
#شرحالمنظومة
(ج۵۵: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ثم اورد علی نفسه ان هذا هو القول بالشبح)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
جبر و اختیار.mp3
26.63M
#استاد_سوری
#اختیار_آدمی
#اختیار_الهی
#علم_پیشین_الهی
#قضاء_قدر_عینی
#قضاء_قدر_علمی
#فرایند_علی_آفرینش
جلسه با اساتید گروه زیستشناسی دانشگاه خوارزمی (جلسه یکم)
@aqlemonavar
056 manzoomeh-souri.mp3
10.45M
#شرحالمنظومة
(ج۵۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: و قیل و القائل هو المحقق الدوانی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
درسگفتارهای فلسفی عرفانی استاد سوری:
۱. درسگفتار «نهایةالحکمة» در ۳۸۳ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HaFH5gVbSOI-NphyItiSg0j8L0Y3E06w?usp=sharing
۲. درسگفتار «شرح الاشارات و التنبیهات» در ۲۷۲ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1TjGJJ4Y0M-Q6Zg3xXAbMZ1ck1A8WYr8I?usp=drive_link
۳. درسگفتار «عرفان نظری» ۱۰۰ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1R-GrfFXhR1yR1niIgP5rI5S_CpwDQ0xY?usp=drive_link
۴. درسگفتار «خلاصه نفسشناسی» ۸ جلسه (تکمیل شده):
https://drive.google.com/drive/folders/1HZUHcnYvg_pDTusO0yZSvvdQu1Q5kTq7?usp=drive_link
۵. درسگفتار «شرح المنظومه» ۸۴ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/19DaCXL9A9TaVdqp6XnIkbOFwaSDci4Ue?usp=sharing
۶. درسگفتار «تمهید القداعد» ۱۴۵ جلسه (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/1N-wjJvW4XYz9aHVGpzn2dMq2OqHRoX8z?usp=sharing
7. درسگفتار «مباحث اخلاقی» (در حال ارائه):
https://drive.google.com/drive/folders/1BfWOWfqRx_Rr-b_e3AWldDyxXkpfehkW?usp=drive_link
#استاد_سوری
#درسگفتارها
@aqlemonavar
نوشتههای استاد سوری (مطالب و مقالات علمی):
۱. داستان انسان (عرفان ادبی۱)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153761.html
۲. توحید به روایت هشتم (عرفان ادبی۲)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153806.html
۳. رائحه رستاخیز (عرفان ادبی۳)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153844.html
۴. نور و نار (عرفان ادبی۴)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153873.html
۵. خلسه الهی (عرفان ادبی ۵)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۶.اصالت وجود در فرایند فهم (حکمت متعالیه)
http://fhi.hekmateislami.com/article_41120.html
۷. علم تفصیلی پیشین و قاعده بسیط الحقیقة (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/fa/Article/23675
۸. بازگشت علیت به تشان؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه)
http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3908.html
۹. مقایسه نامحدود وجودی با نامحدود کمی (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://www.javidankherad.ir/article_38465.html
۱۰. وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقة؛ چالشها و پاسخها (حکمت متعالیه ؛ عرفان نظری)
http://qabasat.iict.ac.ir/article_28944.html
۱۱. نقد و بررسی دیدگاه مشاء مبنی بر بساطت جسم از اجزای بالفعل، با تاکید بر دیدگاه علامه حسنزاده (حکمت متعالیه، نقد حکمت مشاء)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153829.html
۱۲. نقد و بررسی مکتب تفکیک با تاکید بر دیدگاه ایشان مبنی بر مخالفت دین با فلسفه (فلسفه دین)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_153855.html
۱۳. نقش امامخمینی در گسترش عرفان اسلامی (عرفان نظری)
https://ecc.isc.ac/showJournal/39600/261544/3315075
۱۴. تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن (عرفان نظری)
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
۱۵. جایگاه هستیشناختی ذات الهی از دیدگاه حکمت متعالیه، عرفان و صوفینمایان و نقد و بررسی آن (عرفان نظری، حکمت متعالیه)
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2929
۱۶. تحلیل و نقد تبیین ابنسینا در حصر اقسام حکمت نظری به سه گرایش (روششناسی، فلسفه مشاء)
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_13786.html
۱۷. برونرفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی (حکمت متعالیه)
https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html
۱۸. جستاری در ديدگاههای آيتالله جوادی آملی درباره علم اسلامی (فلسفه دین)
http://marifat.nashriyat.ir/node/4195
۱۹. حركت جوهری نفس و پيامدهای آن در نفسشناسی صدرايی (حکمت متعالیه)
http://kherad.mullasadra.org/fa/Article/33336
۲۰. تبیین تفسیرهای گوناگون از قاعده «المتفرقات فی وعاء الزمان، مجتمعات فی وعاء الدهر» (حکمت متعالیه)
http://phm.znu.ac.ir/article_249502.html
۲۱. خلسه الهی (عرفان ادبی ۶)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_165532.html
۲۲. نقش ادراک امکان فقری در سبک زندگی توحیدی؛ آثار فردی و عملی (حکمت متعالیه)
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_167178.html?lang=fa
۲۳. بازخوانی و نقد حقیقت جسم از نگاه کلامی و فلسفی و ارائه دیدگاه برگزیده (حکمت متعالیه)
http://mi.khu.ac.ir/article-1-198-fa.html
۲۴. تشکیک در وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد مصباح (حکمت متعالیه)
https://nasim-e-kherad.ismc.ir/article_174305.html
۲۵. وجود نامحدود خدا از نگاه استاد مصباح و ارزیابی آن برپایه دیدگاه نهایی صدرالمتألهین (حکمت متعالیه)
https://jitp.ut.ac.ir/article_96348.html
۲۶. پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها (فلسفه عرفان)
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
۲۷. مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی (حکمت متعالیه و عرفان):
https://hikmat.isramags.ir/article_208669.html
۲۸. واکاوی تطبیقی مولفههای حب حقیقی در رساله "مایعول علیه" ابن عربی و "اوصاف الاشراف" خواجه نصیر طوسی (عرفان):
https://jpll.ui.ac.ir/article_29012.html
۲۹. تحلیل انتقادی وحدت سنخی وجود برپایه وحدت سریانی، با تاکید بر دیدگاه استاد مصباح و آقاعلی مدرس زنوزی (حکمت متعالیه):
https://wisdom.ihcs.ac.ir/article_9905.html
یادآوری: تنها نوشتههایی دیدگاه استاد را بیان میکنند که ایشان تنها نویسنده، یا نویسنده اول (مسئول) آنها باشند.
#استاد_سوری
#مقاله_علمی
#لیست_مقالهها
@aqlemonavar
واژهشناسی «عقل» در فلسفه اسلامی
واژه «عقل» در زبان عرب، به «نگاه داشتن» و «مرز نهادن» معنا شده است (طریحی، «مجمع البحرین»، ج5، ص425). نیروی تعقل را بدان جهت عقل نامیدهاند که معقولها را فراچنگ آورده و نزد خود نگاه میدارد.
عقل بهمعنای نیروی ادراکی انسان، دو ساحت نظری و عملی دارد. گرچه واژه «عملی»، بیشتر کنش و جنبش اندامهای بدنی را بهیاد میآورد، اما باید توجه داشت که عقل نظری و عملی هردو از نیروهای ادراکی نفس هستند. با این تفاوت که عقل عملی بایدها و نبایدها و عقل نظری هستها و نیستها را ادراک میکند. نامیدن عقل به عملی، تنها بدان سبب است که گاه مُدرَک این نیرو از سنخ مسائل عملی است.
بهباور پورسینا انسان برای تدبیر بدن به عقل عملی نیاز دارد؛ زیرا عقل عملی، امور جزئیِ شایستهای که نفس برای دستیابی به هدفهای متعالی خویش، ناگزیر از انجام آنهاست، را تشخیص میدهد (پورسینا، «شرحالاشارات والتنبیهات»، ج2، ص352). درواقع عقل عملی، حسن و قبح فعلهای اختياري انسان را ادراک کرده و آنرا در قالب بايدها و نبايدها بیان میدارد تا سهم ارشادی خود را انجام دهد (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص41). عقل عملی در وادی اخلاق و آراستن نفس به خوهای نیکو نیز نقش بهسزایی دارد. استادان اخلاق سفارش میکنند که عقل، سلطان مملکت انسان باشد و نفس را به پیروی احکامی که خود یافته و یا از راه نقل دریافته، وادار نماید.
ازسوی دیگر فیلسوفان، نیرویی که حقیقتهای کلی را مییابد عقل نظری مینامند. بهباور پورسینا ویژهترین ویژگی انسانی یکی تصور معناهای کلیِ مجرد از ماده، و دیگری دستیابی به ناشناختههای تصدیقی بهکمک شناختههاست. نیرویی که چنین کارکردی برای نفس انسانی دارد عقل نظری نامیده میشود (پورسینا، «طبیعیات الشفاء»، ج2، ص185-186). بهباور استاد جوادی آملی «عقل نظری» نیروی ادراکی نابی است که از گزند وهم و خیال در امان باشد و پیش از هرچیز گزاره اولیِ «اصل تناقض» را بهخوبی دریابد و در سایه آن گزارههای بدیهی (مانند بطلان جمع دو ضد) را ادراک کند. آنگاه دیگر مطالب نظری را با بازگردانی به بدیهی روشن نماید (جوادی آملی، «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، ص31).
آنچه گذشت تبیین عقل بهمثابه یکی از نیروهای نفس انسانی بود. اما «عقل» گاه بهمعنای موجودهای مجرد عقلی یا همان فرشتگان الهی بهکار میرود. فیلسوفان هنگامیکه گونههای جوهر را بر میشمارند آنها را به مجرد و مادی، و مجردها را به عقل و نفس دستهبندی میکنند (سبزواری، «أسرار الحکم»، ص654). قرار دادن عقل در کنار نفس، بهمثابه دوگونه از جوهر، نشان میدهد که عقل تنها بهمعنای نیروی ادراکی نفس نبوده و گاه بهمعنای جوهری مستقل از نفس بهکار میرود. واژگانی چون «عالَم عقل»، «عقل یکم»، «عقل فعّال» و... به معنای دوم اشاره میکنند.
#استاد_سوری
#عقل
#عقل_نظری
#عقل_عملی
#فلسفه_اسلامی
@aqlemonavar