eitaa logo
عقل منور
1.1هزار دنبال‌کننده
103 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
078 manzoomeh-souri.mp3
11.52M
(جلسه ۷۸: فریده ۱، غرر ۹: اطلاق و تقییدِ وجود) (از: ان الوجود مع مفهوم العدم) [حقیقت وجود از نگاه فلسفه و عرفان] @aqlemonavar
079 manzoomeh-souri.mp3
10.53M
(جلسه ۷۹: فریده ۱، غرر ۱۰: احکام سلبی وجود) (از: و منها انه لا شی ضده) [بساطت، صرافت و یگانگیِ وجود] @aqlemonavar
003 hadis onvan basri.mp3
10.83M
جلسه ۳: - استقامت در راه طلب - نمایش درون، در آینه انسان کامل @aqlemonavar
080 manzoomeh-souri.mp3
10.13M
(جلسه ۸۰: فریده ۱، غرر ۱۰: احکام سلبی وجود) (از: و کذا لا جزء له) @aqlemonavar
081 manzoomeh-souri.mp3
11.03M
(جلسه ۸۱: فریده ۱، غرر ۱۱: تکثر وجود به‌واسطه ماهیات) (از: بکثره الموضوع قد تکثرا) [کثرت عرضی وجود] @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع حکمت متعالیه: برون‌رفت نهایی حکمت متعالیه از چالش ارتباط متغیر با ثابت، برپایه اندیشه استاد جوادی آملی نویسندگان: روح‌الله سوری، حمید پارسانیا، محمدصادق کاویانی. چکیده: مسئله ارتباط امر متغیر با ثابت، یکی از پیچیده‌ترین مسائل فلسفی است؛ چراکه متغیر از جهتی که متغیر است، نمی‌تواند با ذات ثابت خداوند متعال در ارتباط باشد. ازاین‌رو بسیاری از فیلسوفان مسلمان کوشیده‌اند تا وَجه ثباتی برای متغیر در نظر گیرند. به‌رغم نکات ارزنده‌ای که پیشنهادهای ایشان برای گره گشایی از معضل یادشده دارند، اما هیچ‌یک به‌تنهایی نمی‌توانند این چالش را حل نمایند؛ چراکه در ثبات و تغیر، نسبت به غیر لحاظ نشده است؛ پس نمی‌توان برای امر متغیر دو چهره وجودی در نظر گرفت که از منظر امور ثابت، ثابت و از منظر امور متغیر، متغیر باشد. آیت‌الله جوادی آملی خوانش جدیدی در گره-گشایی از این مسئله دارند که بر تشکیک وجود استوار است. برابر این دیدگاه، همه مراتب وجود به ثباتی نفس‌الامری و غیر نسبی متصف هستند که برپایه مرتبه‌ وجودی آنها شدت و ضعف می‌یابد. ضعف ثبات در مراتب پایین وجود، مایه شکل‌گیری مفهوم منافق «تغیر» از این مراتب می‌گردد. نوشتار پیش رو با هدف حل نهائی مسئله ربط متغیر به ثابت بر اساس اصول حکمت متعالیه، نخست به تحلیل و بررسی اجمالی آرای مهم حکیمان مسلمان پرداخته و سپس با واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی، به برتری‌های دیدگاه ایشان نسبت به اقوال دیگر اشاره می‌کند. کلیدواژه‌ها: ربط سیال به ثابت، جوادی آملی، متغیر، ثابت، تشکیک، حکمت متعالیه. لینک دانلود: https://jrt.shirazu.ac.ir/article_6515.html   @aqlemonovar
082 manzoomeh-souri.mp3
10.87M
(جلسه ۸۲: فریده ۱، غرر ۱۲: هیچیِ معدوم) (از: غرر فی ان المعدوم لیس بشیء) [نکوهش تهور و جبن، در وادی علم] @aqlemonavar
004 hadis onvan basri.mp3
12.47M
جلسه ۴: - درهم‌تنیدگی ولایت و توحید - طلب تشنگی - نور علم @aqlemonavar
083 manzoomeh-souri.mp3
11.8M
(جلسه ۸۳: فریده ۱، غرر ۱۲) (از: قد ساوق الشیء ای الماهیه) [خمیره ازلی حکمت] @aqlemonavar
084 manzoomeh-souri.mp3
9.86M
(جلسه ۸۴: فریده ۱، غرر ۱۲) (از: ثم ان بعض المعتزله قال) @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع عرفان و حکمت متعالیه: مسئله ادراک ذات حق تعالی از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی چکیده: ادراک ذات الهی مسئله‌ای پرچالش در عرفان و حکمت اسلامی است. استاد جوادی آملی دیدگاه ویژه‌ای دراین‌باره دارد که تاکنون موضوع پژوهش مستقلی نبوده و مقاله پیش‌رو با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن می‌پردازد. استاد جودی آملی ذات الهی را «وجود لابشرط مقسمی» می‌داند و معتقد است: کنه ذات الهی به‌سبب تعین‌ناپذیری و عدم تناهی، ادراک نمی‌شود. وی دلیل‌هایی بر ادراک‌ناپذیری ذات به‌دست می‌دهد و بر این باور است که علوم حصولی و شهودی هریک تنگاناهایی برای ادراک ذات غیبی حق دارند. او ادراک شهودی ذات پس از فنای عارفانه را نیز روا نمی‌داند. هم‌چنین ادراک بخشی از ذات که در توان عارف شهودگر باشد، را نیز نمی‌پذیرد؛ زیرا ذات الهی بسیط محض و بخش‌ناپذیر است. از نگاه ایشان آن‌چه ادراک می‌پذیرد ذات ظهوریافته است، نه ذات بما هی ذات. هویت مطلق الهی، غیب مطلق است و هیچ‌کس ارتباط مستقیم (بی‌واسطه)ای با او ندارد. این دیدگاه با نقدهایی روبروست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. کلیدواژه‌ها: ذات الهی، ادراک‌ناپذیری، حکم‌ناپذیری، بخش‌ناپذیری، آیت‌الله جوادی آملی. لینک دانلود: https://hikmat.isramags.ir/article_208669.html   @aqlemonovar