🔹کمیته فلسفه اسلامی، اتحادیه انجمنهای دانشجویی الهیات کشور برگزار میکند:
فلسفه اسلامی در مدار توحید
🔸۱۰ شب - ١٠درسگفتار🔸
👤باحضور اساتید:
▪️شب اول و دوم
🔻حجتالاسلام احسان کرمانشاهی (استاد حوزه علمیه)
🔹توحید و اصول فلسفه و روش رئالیسم
▪️شب سوم تا ششم
🔻آیتالله علی رضایی تهرانی (عضو هیئتمدیره بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی)
🔹فلسفه توحید در قرآن «سوره توحید»
▪️شب هفتم تا دهم
🔻حجتالاسلام روحالله سوری (استادیار فلسفه دانشگاه خوارزمی)
🔹توحید فلسفی: نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه و متون دینی
🔹تحلیل فلسفی عرفانی هبوط حضرت آدم (ع)
🗓 از ۲ تا ۱۲ فروردین، ساعت ۲۰:۰۰
👤 دبیر برنامه: احسان کاظمی
🔗 لینک اسکایروم:
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
@aqlemonavar
۱ فروردین ۱۴۰۳
119 tamhid-souri-tasbih.mp3
4M
برشی از جلسه ۱۱۹ تمهیدالقداعد
#استاد_سوری
#حقیقت_تسبیح
#تسبیح_روزهدار
#تسبیحات_اربعه
#حقیقت_طواف
#حقیقت_حج
@aqlemonavar
۳ فروردین ۱۴۰۳
۶ فروردین ۱۴۰۳
نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه ۱.mp3
17.96M
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه یکم: معنای نامحدودی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۸ فروردین ۱۴۰۳
نامحدودی خداوند در حکمت متعالیه ۲.mp3
18.01M
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه دوم: نامحدود کمی و نامحدود وجودی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۹ فروردین ۱۴۰۳
نامحدودی خداوند در متون دینی.mp3
20.69M
نشست علمی: نامحدودی خداوند
جلسه سوم: نامحدودی خداوند در متون دینی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تفسیر انفسی هبوط آدم ۱.mp3
20.68M
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم
جلسه یکم
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۱۱ فروردین ۱۴۰۳
تفسیر انفسی هبوط آدم ۲.mp3
17.63M
نشست علمی: تحلیل فلسفی- عرفانی هبوط آدم
جلسه دوم
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۱۲ فروردین ۱۴۰۳
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "حکمت متعالیه":
«پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و پیامدهای تعامل دوسویۀ آنها»
چکیده
عرفان و فلسفه، روشهای گوناگونی برای شناخت حقیقت دارند؛ یکی برپایۀ برهانهای عقلی و دیگری با شهودهای قلبی سامان مییابد. اما این تفاوت روشی، لزوماً به تقابل محتوایی نخواهد انجامید؛ زیرا هریک از آنها اگر برابر موازین پیش روند به حقیقت میرسند؛ حقیقتِ یگانۀ مشکّکی که هرکدام بهاندازۀ خویش، آنرا مییابند. اختلاف این یافتهها طولی و تشکیکی است، نه عرضی و تقابلی؛ بهگونهای که یک حقیقت خارجی در دو سطح برتر و پستتر ادراکی، یافته میشود. درنتیجه گزارههای برآمده از برهان و شهود، یکدیگر را تایید میکنند، نه تکذیب. بنابراین گزارههای عرفانی عقلپذیرند، نه عقلگریز یا عقلستیز. ازسوی دیگر، هریک از این روشها برتریهایی بر دیگری دارند که تعامل دوسویۀ آنها را بایسته میسازد. برخی از مهمترین پیامدهای این تعامل عبارتند از: 1. نقش عقل در سنجش، تصویرسازی و اثبات محتوای شهودی. 2. نقش شهود در ژرفابخشی به تصور مسئله، یافتن حد وسط، و فزایندگی یقین عقلی. مقالۀ پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند تشکیکی عرفان و برهان، و تعامل دوسویه آنها را تبیین خواهد کرد.
کلیدواژهها: عرفان، فلسفه، پیوند تشکیکی، تفکیکناپذیری، عقلپذیری عرفان.
#استاد_سوری
#مقاله
لینک دسترسی:
https://orj.sru.ac.ir/article_2068.html
@aqlemonavar
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
046 manzoomeh-souri.mp3
12.22M
#شرحالمنظومة
(ج۴۶: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: للشی ای الماهیه غیر الکون فی الاعیان)
[درآمدی بر وجود ذهنی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
047 manzoomeh-souri.mp3
10.96M
#شرحالمنظومة
(ج۴۷: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
[پاسخ به دو پرسش مهم، درباره وجود ذهنی]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
048 manzoomeh-souri.mp3
11.28M
#شرحالمنظومة
(ج۴۸: الفریدة الاولی، غرر فی الوجود الذهنی)
(از: ثم اشرنا الی وجوه من الادله)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳