#مهارتهای_معلمی_قرآن
#یادداشت۲
#مدارا_و_فرصت_برای_یادگیری
کودکانی داریم که وقتی با لحن عربی و با تجوید برایشان میخوانیم، در ابتدا متوجه آن قاعده و فرهنگ زبانی نمیشوند وارتباط خوبی برقرار نمیکنند. گویا برایشان غریب است.
هنر یک استاد حرفهای این است که در این موقعیت، اصرار بر لحن عربی نمیکند و از اصل مدارا و فرصت برای یادگیری استفاده میکند.
در این شرایط اگر حس کردیم برای نوآموز کودک دشواره با روی باز قبول میکنیم که با لحن فارسی بخواند و حتی اگر لازم شد خودمان هم کم و بیش با لحن فارسی میخوانیم تا او احساس ناتوانی نداشته باشد و میگوییم هر دو درست است.
یکی با زیباخوانی است و یکی به صورت عادی و تو هر کدام را بخوانی قبول است.
و آفرین ...
اگر شاگرد نوآموز ما با لحن فارسی یاد بگیرد و تا آخر عمرش همین طور بماند ولی احساس خوبی نسبت به قرآن و قرائت داشته و همواره عاشق و مانوس با قرآن باشد ما موفق هستیم و هیچ اتفاقی نمیافتد.
این که براتون میگم حاصل تجربه است معلمانی را دیدم که خیلی سختگیرانه همه را از قرآن دور میکنند و با یک غیرت و تعصب خاصی نسبت به قواعد تجوید و ... شاگردان را نمیپذیرند و آنان را در ابتدا از یادگیری قرآن ناامید میکنند.
🍃
مرو ازپیش من جانا دمی ما را مدارا کن
کمی بنگر بر احوالم کمی ما را مدارا کن
مگیر از من نگاهت را جمال روی ماهت را
توبا این کز غمت مانده بیا یارا مدارا کن
شفای این دل مسکین میان سینهای غمگین
کنون در دستت افتاده، بدستارا مدارا کن
صدای مهربانت را طنین عشق پاکم کن
بیا آرام جان و دل , بیا مارا مدارا کن
شاعر: خانم مینو خوشنظر
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
#حفظ_موضوعی
#اشارات_قرآنی_شاعران۳
#حافظ_شیرازی
عیبِ رندان مَکُن ای زاهدِ پاکیزهسرشت
که گناهِ دگران بر تو نخواهند نوشت
من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش
هر کسی آن دِرَوَد عاقبتِ کار، که کِشت
آیات:
۱{ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ عَلَیكُم أَنفُسَكُم لَا یَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهتَدَیتُم إِلَى ٱللَّهِ مَرۡجِعُكُمۡ جَمِیعا فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُم تَعمَلُونَ }
[سوره المائدة: ۱۰۵]
ترجمه:
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، به خودتان بپردازيد. هر گاه شما هدايت يافتيد، آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمىرساند. بازگشت همه شما به سوى خداست. پس شما را از آنچه انجام مىداديد، آگاه خواهد كرد.
☘
۲{ وَٱتَّقُوا۟ یَوما لَّا تَجزِی نَفسٌ عَن نفس شَیئا وَلَا یُقبَلُ مِنهَا شَفَـٰعَة وَلَا یُؤخَذُ مِنهَا عَدلࣱ وَلَا هُم یُنصَرُونَ }
[سوره البقرة: ۴۸]
ترجمه:
و از روزی پروا کنید که نه کسی از کسی عذابی را دفع می کند، و نه از کسی شفاعتی می پذیرند، و نه از کسی [در برابر گناهانش] فدیه و عوضی می گیرند، و نه [برای رهایی از آتش دوزخ] یاری می شوند.
✍ علی قاسمی
@aqquran
#حفظ_آسان
#حفظ_قرآن
#یادداشت۲۰
#روش_حفظ #مقدمات_حفظ
#معجزه_استماع #ترتیل
چطور حفظ اولیه خودم رو تقویت کنم؟
🔹گفتیم برای شروع حفظ ، یک استاد برجسته ترتیل را انتخاب کنید و با تلاوت او انس بگیرید و سعی کنید آن را در تلاوت و حفظ، الگوی خود قرار دهید.
اما کی و کجا از ترتیل استفاده کنیم؟
دو مورد گفته شد.
۳. برخی افراد از ضعف در حفظ اولیه گله میکنند.
برخی اشتباهات اعرابی در حفظ اولیه دارند... .
یکی از بهترین تمرینها که خیلی اثرگذار هست، استماع ترتیل چند درس آینده است.
🎧میتونیم چند درسی که قرار هست روزهای بعد حفظ کنیم را با ترتیل یک استاد برجسته گوش بدیم و از روی قرآن خط ببریم.
مثلا سه، پنج، هفت یا ده درس آینده حفظ را...
اگر شما روزانه نصف صفحه حفظ میکنید، ده درس آینده، میشه ۵ صفحه که ترتیل آن را هر روز استماع و از روی قرآن خط ببریم.
این بدین معناست که شما وقت حفظ روزانه را شروع میکنید با صفحاتی روبرو میشوید که از ده روز قبل هر روز دیدی و آیاتش را گوش دادی.
سرعت و کیفیت حفظ در چنین صفحاتی بسیار بالا میره.
تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن و... بسیار خوب خواهد شد.
خطاهای احتمالی حذف یا به حداقل میرسه.
موقع حفظ، حافظ احساس میکنه خیلی حفظ این آیات راحت و آسونه.
یا علی
👈 #ادامه_دارد
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم
https://eitaa.com/aqquran/421
#حفظ_موضوعی
#اشارات_قرآنی_شاعران۴
#حافظ_شیرازی
نوشتهاند بر ایوان جنة المأوی
که هر که عشوهی دنیا خرید، وای به وی
آیه:
{ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ ٱلَّذِینَ ٱشتَرَوُا۟ ٱلحَیَوٰةَ ٱلدُّنیَا بِٱلـَٔاخِرَةِۖ فَلَا یُخَفَّفُ عَنهُمُ ٱلعَذَابُ وَلَا هُم یُنصَرُونَ }
[سوره البقرة: ۸۶]
ترجمه:
اینان کسانی اند که زندگی [زودگذر] دنیا را به جای آخرت خریدند؛ پس نه عذاب از آنان سبک شود و نه یاری شوند.
✍ علی قاسمی
@aqquran
سلام و ادب
طاعات و عبادات قبول
برخی از عزیزان درخواست داشتن که مباحث همراه صوت باشد که مورد استفاده بیشتری قرار گیرد.
ان شاءالله تلاش میکنیم امر دوستان انجام شود.
التماس دعا
هدایت شده از علی قاسمی
#حفظ_آسان
آیا حفظ قرآن کاری سنتی و براى قدیمیها نیست؟
آیا حفظ قرآن، ارزش وقت گذاشتن دارد؟
آیا این کار آوردهای هم برای ما داره؟
آیا بهتر نیست وقتمون رو صرف یادگیری چیزهای دیگه بکنیم؟
بهتر نیست به جای حفظ, ترجمه تفسیر بخونیم؟
آیا روش مشخصی در حفظ هست؟
چطوری حفظ کنم؟
چطوری حفظم رو نگه دارم؟
چرا آیاتی که حفظ میکنم زود از ذهنم میپره؟
چطوری استاندارد و مسلط و ماندگار آیات را حفظ کنم؟
آیا...
پاسخ به سوالات مهم شما درباره حفظ قرآن توسط استاد علی قاسمی
به زودی در همین کانال
👇
@aqquran
هدایت شده از علی قاسمی
#حفظ_آسان
#حفظ_قرآن
#یادداشت۱
حفظ قرآن سخته یا آسون؟!
بعضیها میگن خیلی آسونه.
برخی دیگه از سختی حفظ و خستگی خودشون میگن.
ولی حقیقت امر اینه که ♡هر کسی از ظن خود شد یار من ♡ و حفظ قرآن یک از آسون ترین کارهای دنیاست.
ولی آدمها با شتاب و عجله و انباشت سریع آیات بدون پردازش و ماندگارسازی آیات در ذهن، کاری میکنند که لذت کافی رو از مسیر حفظ نبرن و خیال کنند که حفظ قرآن دشواره.
به نظر شما وقتیکسی برای اولین بار وارد یک باشگاه ورزشهای رزمی بشه و در جلسه اول در مبارزه با شاگردان باتجربه، شکست بخوره و ضرباتی نوش جان بکنه، میتونه درباره ورزش های رزمی قضاوت کنه که چقدر سخت و دستنایافتنی است؟
عزیزانی که تصور سختی حفظ دارن، همه از جانبرکفانی هستند که تسلط کافی بر محفوظات ندارند و خسته راهاند.
حافظان قوی ، معمولا حفظ را کاری آسان و دستیافتنی میدانند.
چه باید کرد؟
اگر بتوانید متناسب با شرایط و استعداد و فرصت روزانه خودتان مقدار حفظ هر روز و بقیه تکالیف حفظی را تنظیم کنید، حفظ برایتان آسان و جذاب خواهد بود.
در پیامهای آینده درباره حفظ جذاب و لذتبخش و آسون با هم بیشتر حرف میزنیم.
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا