#والدین_قرآنی
#سلام_زندگیم
#جلسه_هفتم
#مهارت_انگیزهبخشی
#راههای_گرایش_فرزندان_به_سمت_قرآن
عرض سلام و ادب خدمت همه پدرها و مادرهای عزیزی که در تربیت قرآنی فرزندان دلبندشون دغدغه دارند.
💌 یه سوال مهم اینه که چطور ما میتونیم خودمون الگویی شایسته برای فرزندانمون باشیم که اونها گرایش پیدا کنند به سمت قرآن؟
📨طبیعیه یک پدر و مادری که هر روز و مستمر قرآن میخونن و فرزندان عزیزشون اونها رو در حال قرآن خواندن عاشقانه و مؤدب و با خشوع و خضوع میبینند...
📖 و طبیعیه که این انس با قرآن رو در رفتار پدر و مادر مییینند
در مهربانیای که پدر نسبت به مادر،
مادر نسبت به همسر خودش داره
و کلا زندگی اونها یک زندگی بر اساس آموزههای قرآنیه...
اینه که میتونه سوق بده فرزندان ما رو به سمت قرآن.
🧷 این ارائه زیبای نقش الگویی در تلاوت و انس مستمر هست که میتونه تاثیرگذار باشه.
🛑کسانی که توفیق دارن حرفهای تر و فنی تر میرن به سمت قرائت قرآن مطمئن باشید فرزندانشون گرایش پیدا میکنند...
💞شمایی که عاشقانه میروید به دنبال حفظ قرآن، تردید نکنید که فرزند دلبندتان، اگر هنرمندانه این کار رو با محبت همراه و استوار پیش ببرید، اونها علاقهمند میشوند نسبت به حفظ قرآن.
🔍 ما امتحان کردیم جاهایی بوده فرزندانی رو آوردن در مراکز قرآنی برای آموزش،
گفتیم خب مادرها شما هم بیاید در کنار فرزندانتون هرچند خیلی کم، اصلا روزی نیم خط قرآن، روزی یک آیه قرآن رو حفظ کنید.
همین که شما در مسیر حفظ قرآن باشید فرزند عزیز شما از همین رفتار زیبایتان الگو میگیره با انگیزه و اشتیاق بهتری در مسیر آموزشهای قرآنی قدم برمیداره.
امیدوارم همهتون توفیق تربیت فرزندان قرآنی رو داشته باشید. خدا یارو نگهدارتون.
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم مطلب در کانال
https://eitaa.com/aqquran/744
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_بیستم
درس۲۰|تلفظ #حرف_ض
ثانیه 0:38 👈🏻حرف«ض» تو زبان عربی ازتماس کناره زبان با دندانهای آسیا(سمت چپ یا راست البته چپ آسونتره) بصورت درشت و پرحجم
دقیقه 1:03 👈🏻تلفظ حرف«ض»
دقیقه 1:14 👈🏻خیلی ساده بگیم حرف«ض»ترکیبی از«د»،«ضْ» و «درشتی و پرحجمی»
دقیقه 1:53 👈🏻تو بعضی کشورهای عربی،«ض» رو دال درشت میدونن که با تماس با دندانهای جلو
دقیقه 2:30 👈🏻مقایسهی«ز»،«ض»، «ذ»و «ظ»
دقیقه 3:06 👈🏻چند تا کلمه
دقیقه 3:29 👈🏻اذکار نماز
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #قرائت #آموزش
🆔@aqquran
لینک مستقیم مطلب در کانال
https://eitaa.com/aqquran/746
هدایت شده از علی قاسمی
TAhsinottelavah 1393.pdf
26.21M
#دریای_معرفت
خدای متعال در قرآن گاهی با یک کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم، اگر فکر کنیم، اگر ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود...
هر وقتی که ما از قرآن نسبت به حادثهای شبیه آن حادثه استنطاق بکنیم، از قرآن هدایت بطلبیم، قرآن کریم همین مطلب را در اختیار ما خواهد گذاشت.
بیانات #حضرت_امام_خامنهای_عزیز محفل انس با قرآن کریم
@aqquran
لینک مستقیم مطلب در کانال
https://eitaa.com/aqquran/751
#حفظ_موضوعی۸
#خداشناسی
اسماء و اوصاف خدای متعال
ب) مهمترین_اوصاف_ذات
۲. #علم_الهی
#آگاهی_خدا_از_نیات_درونی
#آیه
وَلَقَد خَلَقنَا ٱلإِنسَٰنَ وَنَعلَمُ مَا تُوَسوِسُ بِهِۦ نَفسُهُۥۖ وَنَحنُ أَقرَبُ إِلَيه مِن حَبلِ ٱلوَرِيدِ
همانا انسان را آفريديم و همواره آنچه را كه باطنش [نسبت به معاد و ديگر حقايق] به او وسوسه مى كند، مى دانيم، و ما به او از رگ گردن نزديك تريم
إِذ يَتَلَقَّى ٱلمُتَلَقِّيَانِ عَنِ ٱليَمِينِ وَعَنِ ٱلشِّمَالِ قَعِيد
[ياد كن] دو فرشته اى را كه همواره از ناحيه خير و از ناحيه شر، ملازم انسان هستند و همۀ اعمالش را دريافت كرده و ضبط مى كنند.
مَّا يَلفِظُ مِن قَولٍ إِلَّا لَدَيه رَقِيبٌ عَتِيد
هيچ سخنى را به زبان نمى گويد جز اينكه نزد آن [براى نوشتن و حفظش] نگهبانى آماده است؛
تفسير:
در ادامه ببینید.
@aqquran
ادامه #حفظ_موضوعی۸
تفسير: كمترين سخنان شما را هم مىنويسند! در اين آيات بخش ديگرى از مسائل مربوط به معاد مطرح مىشود و آن مساله ثبت و ضبط اعمال انسانها براى روز حساب است. نخست از علم بى پايان خدا و احاطه علمى او به انسانها سخن گفته، مىفرمايد: "ما انسان را آفريديم و وسوسههاى نفس او را مىدانيم"( وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ )." توسوس "از ماده" وسوسه "به گفته راغب در مفردات به معنى افكار نامطلوبى است كه از دل انسان مىگذرد، و اصل آن از كلمه" وسواس "گرفته شده كه به معنى صداى زينت آلات و همچنين پيام و صداى مخفى است. منظور در اينجا اين است كه وقتى خداوند از خطورات قلبى آنها و وسوسههاى زودگذرى كه از فكر آنها مىگذرد آگاه است مسلما از تمام عقائد و اعمال و گفتار آنها با خبر مىباشد، و حساب همه را براى روز حساب نگه مىدارد. جمله" و لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ " ممكن است اشاره به اين نكته باشد كه خالق بشر محال است از جزئيات وجود او بيخبر بماند، آنهم خلقتى كه دائم و مستمر است، زيرا لحظه به لحظه فيض وجود از ناحيه خداوند به ممكنات مىرسد كه اگر يك دم رابطه ما با او قطع شود همه نابود مىشويم، همانگونه كه نور آفتاب لحظه به لحظه از اين منبع فيض بخش يعنى كره خورشيد جدا مىشود و در فضا پخش مىگردد (بلكه چنان كه خواهيم گفت ارتباط ما با ذات مقدس او از اينهم بالاتر است). آرى او خالق است، و خلقتش دائم و مستمر، و ما در جميع حالات وابسته به وجود او هستيم، با اين حال چگونه ممكن است او از ظاهر و باطن ما بيخبر باشد؟! و در ذيل آيه براى روشنتر ساختن مطلب مىافزايد: "و ما به او از رگ قلبش نيز نزديكتريم" ( وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ ). چه تعبير جالب و تكان دهندهاى، حيات جسمانى ما وابسته به رگى است كه خون را به طور مرتب از يك سو وارد قلب و از يك سو خارج كرده به تمام اعضا مىرساند كه اگر يك لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فورا مرگ به سراغ انسان مىآيد. خداوند از رگ قلب ما نيز به ما نزديكتر است.
با اين احاطه علمى خداوند، و بودن ما در قبضه قدرت او، تكليف ما روشن است، نه افعال و گفتار ما از او پنهان است، و نه انديشهها و نيات، و حتى وسوسههايى كه از قلب ما مىگذرد. توجه به اين واقعيت انسان را بيدار مىكند، و به مسئوليت سنگين و پرونده دقيق او در دادگاه عدل الهى آشنا مىسازد، و از انسان بيخبر و بى تفاوت، موجودى هوشيار و سر به راه و متعهد و با تقوا به وجود مىآورد. در حديثى آمده است كه روزى" ابو حنيفه "خدمت امام صادق ع عرض كرد من فرزندت" موسى "را ديدم كه نماز مىخواند، و مردم از جلوى او عبور مىكردند و آنها را نهى نمىكرد، در حالى كه اينكار مطلوب نيست! امام صادق ع فرمود فرزندم موسى را صدا زنيد، حضرت را صدا كردند، امام صادق ع سخن ابو حنيفه را براى فرزندش موسى ابن جعفر ع تكرار فرمود، در جواب عرض كرد اى پدر! ان الذى كنت اصلى له كان اقرب الى منهم، يقول اللّٰه عز و جل وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ !: " كسى كه من براى او نماز مىخواندم از آنها به من نزديكتر بود، چنان كه خداوند متعال مىفرمايد: ما به انسان از رگ قلب او نزديكتريم. امام صادق ع او را در آغوش گرفت، و فرمود: بابى انت و امى يا مستودع الاسرار: " پدر و مادرم به فدايت باد، اى كسى كه اسرار الهى در قلبت به وديعت نهاده شده".
در آيه بعد مىافزايد:" به خاطر بياوريد هنگامى را كه دو فرشته سمت راست و چپ انسان كه مراقب و ملازم او هستند اعمال او را گرفته و ضبط مىكنند( إِذْ يَتَلَقَّى اَلْمُتَلَقِّيٰانِ عَنِ اَلْيَمِينِ وَ عَنِ اَلشِّمٰالِ قَعِيدٌ). يعنى علاوه بر احاطه علمى خداوند به ظاهر و باطن انسان، دو فرشته نيز مامور حفظ و نگاهدارى حساب اعمال اويند كه از طرف راست و چپ از او مراقبت مىكنند، پيوسته با او هستند و لحظهاى جدا نمىشوند، تا از اين طريق اتمام حجت بيشترى شود، و تاكيدى باشد بر مساله نگاهدارى حساب اعمال. "
آخرين آيه مورد بحث باز روى مساله فرشتگان ثبت اعمال تكيه كرده، مىگويد: "هيچ سخنى را انسان تلفظ نمىكند مگر اينكه نزد آن فرشتهاى مراقب و آماده براى انجام ماموريت است"(مٰا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاّٰ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ).
در آيه گذشته سخن از ثبت تمامى اعمال آدمى بود، و در اين آيه روى خصوص الفاظ و سخنان او تكيه مىكند، و اين به خاطر اهميت فوق العاده و نقش مؤثرى است كه گفتار در زندگى انسانها دارد، تا آنجا كه گاهى يك جمله مسير اجتماعى را به سوى خير يا شر تغيير مىدهد. و هم به خاطر اينكه بسيارى از مردم سخنان خود را جزء اعمال خويش نمىدانند، و خود را در سخن گفتن آزاد مىبينند، در حالى كه مؤثرترين و خطرناكترين اعمال آدمى همان سخنان او است.
بنا بر اين ذكر اين آيه بعد از آيه گذشته از قبيل ذكر خاص بعد از عام است. "رقيب" به معنى مراقب و "عتيد" به معنى كسى است كه مهياى انجام كار است...به كسى كه چيزى را ذخيره و نگهدارى مىكند نيز "عتيد" گفته مىشود "عتيد" همان دو فرشتهاى است كه در آيه قبل به عنوان "متلقيان" از آنها ياد شده است، فرشته سمت راست نامش "رقيب" و فرشته سمت چپ نامش "عتيد" است.
دوست نزديكتر از من به من است
وين عجبتر كه من از وى دورم!
چكنم با كه توان گفت كه دوست در كنار من و من مهجورم!
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی مناجاتیِ صادق آهنگران در حرم امامرضا
آمدم تا که آبرو گیرم
منِ بیچاره ز آبروی شما
این دلِ پارهپارهٔ زخمی
هست محتاج یک رفوی شما
@aqquran
4_5911497023760107275.mp3
24.84M
#مهارت_های_معلمی
#کلاسداری_حفظ
✅ اصول و مهارتهای اختصاصی کلاسداری حفظ قرآن کریم
🎤 استاد قاسمی
✴️ جلسه سوم
https://eitaa.com/aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 معلم، انسان، هستی
✍🏻 عینصاد
❞ تو با «انسانهايى» سر و كار دارى كه بسيارى از مسائل «زندگى» شان را از تو مىآموزند و اعمال و حركات تو را الگو قرار مىدهند.
بخش عظيمى از شخصيتشان را «حرفها» و «رفتار» «تو» مىسازد. اگر فاسد باشى،نسلهايى را فاسد كردهاى و اگر صالح باشى، نسلها را اصلاح كردهاى.
معمولا سؤال مىشود كه در كلاس چگونه بايد بود؟ در حالى كه سؤال مهمتر اين است كه اساسا، چرا بايد معلم بود؟
ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم، نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد. تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد، چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت.
📚 #تربیت_کودک | ص ۱۰
#️⃣ #ویدیو #موشن #تربیت
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_بیست_و_یک
درس۲۱|حروف ناخوانا(۱)پایهی همزه(و ا ی)
ثانیه 0:34 👈🏻تو هر زبانی یسری حروف هستن که نوشته میشن اما خونده نمیشن،مثلاً«واو»کلمهیخواهر تو زبان فارسی...
دقیقه 1:18 👈🏻سه حرف«و»«ا»«ی» وقتیپایهی همزه بشن،خونده نمیشن
دقیقه 1:44 👈🏻بصورت کلی همزه گاهی تنها میاد...
دقیقه 2:25 👈🏻همزه تو بیشتر موارد پایه داره،به چند مثال دقت کنید
دقیقه 3:36 👈🏻چند کلمه
دقیقه 4:22 👈🏻مقایسه(و ا ی) که پایهی همزه هستن با(و ا ی) که پایهی همزه نیستن
دقیقه 6:58 👈🏻آخرین تمرین این جلسه آیات۴۵_۴۰سورهی مبارکهی کهف
🔹ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #روخوانی #قرائت #علی_قاسمی #آموزش
🆔 @aqquran
سلام و درود بر همه عزیزان
به ویژه معلمان عزیز گروه.
استادان فراوانی برای تربیت حقیر مجاهدت و فداکاری کردند.
دستان یکایک آنها را میبوسم و سلامتی، سعادت و عزت دو سرا را از معبود بی همتا برایشان مسألت میکنم.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
#حفظ_آسان۲۳
#شروع_حفظ_اولیه
#اولین_قدم:
#فهم_واژگانی_و_ترکیبی، #ارتباط_و_انسجام_واژگان_و_جملات_و_تاثیر_آن_در_حفظ_استاندارد۲ ...
#حفظ_جمله_پایانی_هر_آیه ❗️
🍃
سلام دوستان
یکی از دغدغههای حافظان عزیز، ارتباط عبارت پایانی هر آیه با خود آیه است.
برخی از حافظان ما، وقتی تعداد قابل توجهی از آیات را میخوانند، تشخیص جمله پایانی آیه براشون سخته.
خب راهحل آسون؟!
🧠بهترین زمان برای حل این مسأله، هنگام حفظ هر آیه جدید هست.
👌نکته اول اینه که بدونیم جمله پایانی هر آیه، کاملا حسابشده و معنادار در انتهای آیه قرار گرفته و فهمیدنش کار آسونی هست.
🔍نکته بعد اینه که با توجه کردن به ترجمه و چند ثانیه دقت میتوانید ارتباط را پیدا کنید.
🥀و نهایتا هنگام حفظ کردن و تکرار هر جمله پایانی، باید حواسمون به معنا و چگونگی ارتباط آن با خود آیه و کلیت مفاهیم و سیاق آیات قبل و بعد باشد. تکرار و به یادسپاری با توجه به همین معنا و مفهوم و ربط ، صورت بگیرد.
برای مثال به این نمونه توجه کنید:
آیه اول سوره نساء:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفس وَٰحِدَة وَخَلَقَ مِنهَا زَوۡجَهَا وَبَثَّ مِنهُمَا رِجَالا كَثِيرا وَنِسَآء وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِي تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلأَرۡحَامَۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيكُم رَقِيبا
اى مردم! از [مخالفت با فرمانهاىِ ] پروردگارتان بپرهيزيد، آنكه شما را از يك تن آفريد و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت و از خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مىكنيد پروا كنيد و از [قطع رابطه با] خويشاوندان بپرهيزيد يقيناً خدا همواره بر شما حافظ و نگهبان است.
🍃#توضیح: کانون اصلی مفهومی آیه، رعایت تقوا است. یعنی رعایت حریم الهی و پرهیز از نافرمانی او. به ویژه نسبت به بیتوجهی به صلهی رحم و خویشاوندان و قطع رابطه با آنان هشدار میدهد و در جملهی پایانی تأکید میکند که خدا مراقب شما است که ببیند آیا به دستورات این آیه توجه دارید یا خیر؟
💪وقتی موقع حفظ به همین مفهوم ساده توجه کنیم و جمله را با توجه به ارتباط مفهومیاش با بقیه جملات آیه تکرار کنیم، تقریبا هیچ گاه غمگین و محزون در پایان آیه نمینشینیم تا از غیب جمله پایانی را القاء کنند. 😊
یا علی
ان شاءالله ادامه دارد...
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم مطلب در کانال
https://eitaa.com/aqquran/778