فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت زیبای مجری توانمند و ولایتمدار آقای مجید یراق بافان عزیز برای رهبر عزیزمان جهت آغاز سخنرانی
ما این طرف و آن طرفی را نشناسیم
ما پشت سر عشق، طرفدار شماییم
آن خیل شهیدان، همه شاگرد شمایند
ما نیز به پیکار، پیِکار شماییم
☑️ @enghlaabi | انقلابی
✓ تحصیلات تکمیلی موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس (سلاماللهعلیها)
تحت اشراف گروه علمی زبان و ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب
در نظر دارد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ اولین دوره ویژه خواهران
"زبان و ادبیات عرب با گرایش ترجمه بلاغی"
از بین واجدین شرایط در مقطع سطح ۴ طلبه بپذیرد.
▪️تاریخ ثبت نام ؛
از ۱۴۰۱/۲/۱ تا ۱۴۰۱/۳/۳۰
▪️تاریخ آزمون و مصاحبه تخصصی؛
متعاقبا اعلام خواهد شد
🔷 نهمین جلسه قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
🔶 موضوع جلسه :
تبادل نظر پیرامون برنامه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب براساس رتبه بندی
🕤 زمان: چهار شنبه مورخ 02/07/ 1401 ساعت: 13:00 تا 14:30
🏫مکان: اتاق جلسات مدرسه علمیه عالی نواب
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🔍#نقد_و_نظر درباره
#دانش_تجزیه_و_ترکیب
💎 در کتاب «سلسبیل به دنبال چه چیزی باشیم؟
آیت الله علیدوست حفظه الله کتاب نفیس #سلسبیل_فی_أصول_التجزئة_و_اﻷعراب را در موضوع #تجزیه_و_ترکیب نوشته اند.
در این کتاب نفیس می بایست به دنبال سه مبحث زیر بود :
1) #مسائل تجزیه و ترکیب سوره انسان قرآن کریم 👈 الذی بین یدیک فهو تجزئة سورة من سور القرآن الکریم و اعرابها، حجمها قلیل و بحثها کثیر و هی سورة الانسان
2) #مبادی (تصوری و تصدیقی) تجزیه و ترکیب 👈 کان صددنا فی ذلک بیان أصول یتوقف علیها علم الاعراب و اعطاء ضوابط یقدر بها الطالب أن یبحث صحیحا عن کل ما ورد علیه من الموارد
3) #روش_شناسی تجزیه و ترکیب 👈 دونک کتاب ... یعلم الطالب کیفیة الورود الی البحث و المشی فیه و الخروج منه، یعلم کیفیة الاخذ من المنابع و الاستنتاج منها، یعلم تدبیر البحث و تعمیمه الی اﻷمثال و النظائر و هکذا ...
[سلسبیل ص7و8]
#فائده : از لابه لای مباحث ایشان می توان #اصول_علوم_ادبی (همچون لغت و اشتقاق و صرف و نحو و بلاغت) را نیز استخراج کرد.
#فائده : تاثیر گذاری #آراء_اصولی یک فقیه مکتب اهل بیت علیهم السلام بر مباحث متنوع ادبیات عرب را می توان به وضوح در این کتاب گرانسنگ مشاهده نمود.
#تنبیه
#روش_شناسی تجزیه و ترکیب در کتب "علم صرف" و "علم نحو" وجود ندارد؛
همانطور که #روش_شناسی استنباط احکام در کتب "علم اصول فقه" وجود ندارد؛
امثال کتاب #سلسبیل که مدعی هستند #روش_شناسی تجزیه و ترکیب را ارائه داده اند، در حکم #کیمیا برای طلاب حوزه های علمیه هستند👌👌👌
🗳امکان ارسال #نقد_و_نظر درباره این محتوا، از طریق شناسه:
🆔 @sepenta110
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
مسؤول محترم قرارگاه علمی آموزشی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان حجه الاسلام و المسلمین مهدی رضایی درگذشت مادر خانم گرامیتان را به حضرتعالی، همسر محترم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم.
برای ایشان از درگاه حق تعالی آمرزش و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم.
از طرف معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان و اعضای قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🔍#نقد_و_نظر درباره
#کتاب_مغنی_اللبیب
💎روش شناسی تجزیه و ترکیب در باب خامس مغنی اللبیب
چرا_میگوییم_باب_خامس_مغنی_اللبیب_روش_شناسی_تجزیه_و_ترکیب_است؟
✅#ابن_هشام در #باب_خامس کتاب #مغنی_اللبیب، عمدتا #علم_الاعراب را از حیث #روش_شناسی، #آسیب_شناسی کرده است که البته از مطالب او در بحث #تجزیه نیز می توان استفاده کرد؛
❇️این باب از کتاب مغنی، مشتمل بر تفصیل و توضیح نکات #روشی زیر و بیان موارد کاربردی آنها در #تجزیه_و_ترکیب است :
1️⃣ لزوم توجه همزمان به احوالات معنایی و احکام ادبی کلام و کلمه، هنگام تجزیه و ترکیب
2️⃣ لزوم توجه به وجوه استعمالی اثبات شده نزد عرف عرب، هنگام تجزیه و ترکیب
3️⃣ لزوم توجه به وجوه غریبه کلمه و کلام و پرهیز از حمل بر آنها، هنگام تجزیه و ترکیب
4️⃣ لزوم توجه جامع به تمامی وجوه قریب و ظاهر کلمه و کلام، هنگام تجزیه و ترکیب
5️⃣ لزوم سیاق واحد دیدن مجموع نوشته ها و گفته های یک اثر و حتی یک قوم، هنگام تجزیه و ترکیب
6️⃣ لزوم توجه جامع به احکام متضاد با هم در ابواب مختلف علوم ادبی، برای جلوگیری از خلط میان احکام متضاد این ابواب، هنگام تجزیه و ترکیب
7️⃣ لزوم توجه به تمامی احکام و قرائن معنوی و ادبی متضاد با هم که در موضع تجزیه و ترکیب صدق می کنند، برای انتخاب جانب صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
8️⃣ لزوم توجه به کلمات و ترکیباتی که قابلیت پذیرش احکام و عناوین مختلف ادبی را دارند، برای تعیین حکم و عنوان صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب
9️⃣ لزوم توجه به اصول ادبی و عقلایی، برای پرهیز از مخالفت با این اصول، هنگام تجزیه و ترکیب
🔟 مجموعه کثیری از ضوابط و نکات روشی کارآمد در بحث حذف و محذوف شناسی که هنگام تجزیه و ترکیب کمک کننده است.
❓دو سوال:
1️⃣آیا حیف نیست که خود را از مطالعه این باب از مغنی محروم کنیم؟
2️⃣چرا به جای باب رابع مغنی (که چیزی جز تفصیل مطالبی که طلبه در سیوطی و صرف خواتده است، نیست) باب خامس، محدوده درسی نشد؟
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
أصعب الجموع في اللغة العربية:
١ ــ طاووس : طَوَاوِيس .
٢ ــ هُدْهُد : هَدَاهِد .
٣ ــ عُقَابٌ : أَعْقُبٌ .
٤ ــ غُرَابٌ : غِرْبَانٌ _أغرب _أغربه
٥ ــ جَرْوٌ : جِرَاءٌ .
٦ ــ حِرْبَاءٌ : حَرَابيّ .
٧ ــ دَاءٌ : أَدْوَاءٌ .
٨ ــ مُخ : مِخَاخ ــ أَمخاخ ــ مِخَخَة .
٩ ــ جَبين : أَجْبُن ــ أَجْبِنَة ــ جُبْن .
١٠ ــ دُنــْـيَا : دُنىً .
١١ ــ نَوَاةٌ : نَوىً .
١٢ ــ مِطْرَقة : مَطَارِق .
١٣ ــ دلو : دِلاء ـ دُلِيُّ .
١٤ ــ إليّ : آلاء .
١٥ ــ إِمبَرَاطُورٌ : أَبَاطِرَةٌ .
١٦ ــ بُؤبُؤ : بَيابي .
١٧ ــ ضَبَابٌ : أَضِبَّةٌ .
١٨ ــ فِيلٌ : فِيَلَةٌ .
١٩ ــ اُمرُؤٌ : رِجَالٌ .
٢٠ ــ اِمـْرَأَةٌ : نَسَاءٌ و نِسْوْةٌ .
٢١ ــ عَنْدَلِيبٌ : عَنَادِلُ . ممنوع من الصرف لا ينون .
٢٢ ــ أَخْطُبُوطٌ : أَخَاطِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٣ ــ سَفَرْجَلٌ : سَفَارِجُ . ممنوع من الصرف .
٢٤ ــ عَنـْكَبُوتٌ : عَنَاكِبُ . ممنوع من الصرف .
٢٥ ــ فِرْدَوْسٌ : فَرَادِيسُ . ممنوع من الصرف .
٢٦ ــ عَرْقَلَةُ : عَراقِيلُ . ممنوع من الصرف .
٢٧ ــ يَاقُوتٌ : يَوَاقِيتُ . ممنوع من الصرف .
٢٨ ــ لُؤْلُؤٌ : لَآلِئُ . ممنوع من الصرف .
٢٩ ــ كَوْثَرٌ : كَوَاثِرُ . ممنوع من الصرف .
٣٠ ــ رهط : أرْهط ـ أراهيط .
٣١ ــ خَليل : أخلاء ـ خلان .
٣٢ــ خل : أخلال .
٣٣ــ خُلل : خِلال .
٣٤ ــ كُفء : أكْفَاء ـ أكْفِياء .
٣٥ــ كفيف : أكِفَّاء .
٣٦ــ صَاع : أَصْوُعٌ .
٣٧ــ باطل : أباطيل .
٣٨ــ نهار : أنهُر ـ نُهُر .
٣٩ــ غضنفر : غضافر .
٤٠ــ قِنطار : قناطير .
٤١ــ رغيف : رُغفان .
٤٢ــ كروان : كَرَاوِين .
٤٣ــ هواء : أهوية .
٤٤ــ خازن : خَزَنة .
٤٥ــ عقال : عُقل .
٤٦ــ هرة : هرر .
٤٧ــ سائح : سُيّّاح .
٤٨ ــ مضمار : مضامير .
٤٩ــ بلعوم : بلاعيم .
٥٠ــ سَيِّد : سَادةٍ ـ جمع الجمع : ساداتٍ .
٥١ــ سكر : سكر هي جمع تكسير مفردها : سكرة .
٥٢ــ الجُؤْجُؤُ : { الصدر } : الجآجِئُ .
٥٣_نعنع :نعانع
٥٤_ غربيب :غرابيب
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مدیر یک دبیرستان در لبنان به دانش آموزان که باید بـا طـلا نوشت!