eitaa logo
گروه علمی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
1.3هزار دنبال‌کننده
546 عکس
83 ویدیو
165 فایل
✅ اهداف کانال: 📌دانش افزایی و ارتقاء سطح ادب عربی طلاب، دانشجویان و تمامی علاقه مندان به دانش های «زبان و ادبیات قرآن کریم» و «زبان و ادبیات عربی» 📌اطلاع رسانی رویدادهای ادبی «حوزه علمیه خراسان»
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت زیبای مجری توانمند و ولایتمدار آقای مجید یراق بافان عزیز برای رهبر عزیزمان جهت آغاز سخنرانی ما این طرف و آن طرفی را نشناسیم ما پشت سر عشق، طرفدار شماییم آن خیل شهیدان، همه شاگرد شمایند ما نیز به پیکار، پیِ‌کار شماییم ☑️ @enghlaabi | انقلابی
✓ تحصیلات تکمیلی موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس (سلام‌الله‌علیها) تحت اشراف گروه علمی زبان و ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب در نظر دارد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ اولین دوره ویژه خواهران "زبان و ادبیات عرب با گرایش ترجمه بلاغی" از بین واجدین شرایط در مقطع سطح ۴ طلبه بپذیرد. ▪️تاریخ ثبت نام ؛ از ۱۴۰۱/۲/۱ تا ۱۴۰۱/۳/۳۰ ▪️تاریخ آزمون و مصاحبه تخصصی؛ متعاقبا اعلام خواهد شد
🔷 نهمین جلسه قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان 🔶 موضوع جلسه : تبادل نظر پیرامون برنامه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب براساس رتبه بندی 🕤 زمان: چهار شنبه مورخ 02/07/ 1401 ساعت: 13:00 تا 14:30 🏫مکان: اتاق جلسات مدرسه علمیه عالی نواب 🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🔍 درباره 💎 در کتاب «سلسبیل به دنبال چه چیزی باشیم؟ آیت الله علیدوست حفظه الله کتاب نفیس را در موضوع نوشته اند. در این کتاب نفیس می بایست به دنبال سه مبحث زیر بود : 1) تجزیه و ترکیب سوره انسان قرآن کریم 👈 الذی بین یدیک فهو تجزئة سورة من سور القرآن الکریم و اعرابها، حجمها قلیل و بحثها کثیر و هی سورة الانسان 2) (تصوری و تصدیقی) تجزیه و ترکیب 👈 کان صددنا فی ذلک بیان أصول یتوقف علیها علم الاعراب و اعطاء ضوابط یقدر بها الطالب أن یبحث صحیحا عن کل ما ورد علیه من الموارد 3) تجزیه و ترکیب 👈 دونک کتاب ... یعلم الطالب کیفیة الورود الی البحث و المشی فیه و الخروج منه، یعلم کیفیة الاخذ من المنابع و الاستنتاج منها، یعلم تدبیر البحث و تعمیمه الی اﻷمثال و النظائر و هکذا ... [سلسبیل ص7و8] : از لابه لای مباحث ایشان می توان (همچون لغت و اشتقاق و صرف و نحو و بلاغت) را نیز استخراج کرد. : تاثیر گذاری یک فقیه مکتب اهل بیت علیهم السلام بر مباحث متنوع ادبیات عرب را می توان به وضوح در این کتاب گرانسنگ مشاهده نمود. تجزیه و ترکیب در کتب "علم صرف" و "علم نحو" وجود ندارد؛ همانطور که استنباط احکام در کتب "علم اصول فقه" وجود ندارد؛ امثال کتاب که مدعی هستند تجزیه و ترکیب را ارائه داده اند، در حکم برای طلاب حوزه های علمیه هستند👌👌👌 🗳امکان ارسال درباره این محتوا، از طریق شناسه: 🆔 @sepenta110 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
مسؤول محترم قرارگاه علمی آموزشی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان حجه الاسلام و المسلمین مهدی رضایی درگذشت مادر خانم گرامیتان را به حضرتعالی، همسر محترم و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم. برای ایشان از درگاه حق تعالی آمرزش و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم. از طرف معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان و اعضای قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان 🆔 @arabicliteraturehozehkh
📣📣📣مدرسه علمیه الزهرا س نیشابور شما طلاب را دعوت به شرکت در این رقابت علمی می نماید: 🛎مسابقه علمي استاني ادبيات عرب در سطح استان هاي خراسان 🔖جهت ثبت نام، نام و کد طلبگی و تلفن خود را به شماره 09373951090 در ایتا پیامک نمایید.
🔍 درباره 💎روش شناسی تجزیه و ترکیب در باب خامس مغنی اللبیب چرا_میگوییم_باب_خامس_مغنی_اللبیب_روش_شناسی_تجزیه_و_ترکیب_است؟ ✅ در کتاب ، عمدتا را از حیث ، کرده است که البته از مطالب او در بحث نیز می توان استفاده کرد؛ ❇️این باب از کتاب مغنی، مشتمل بر تفصیل و توضیح نکات زیر و بیان موارد کاربردی آنها در است : 1️⃣ لزوم توجه همزمان به احوالات معنایی و احکام ادبی کلام و کلمه، هنگام تجزیه و ترکیب 2️⃣ لزوم توجه به وجوه استعمالی اثبات شده نزد عرف عرب، هنگام تجزیه و ترکیب 3️⃣ لزوم توجه به وجوه غریبه کلمه و کلام و پرهیز از حمل بر آنها، هنگام تجزیه و ترکیب 4️⃣ لزوم توجه جامع به تمامی وجوه قریب و ظاهر کلمه و کلام، هنگام تجزیه و ترکیب 5️⃣ لزوم سیاق واحد دیدن مجموع نوشته ها و گفته های یک اثر و حتی یک قوم، هنگام تجزیه و ترکیب 6️⃣ لزوم توجه جامع به احکام متضاد با هم در ابواب مختلف علوم ادبی، برای جلوگیری از خلط میان احکام متضاد این ابواب، هنگام تجزیه و ترکیب 7️⃣ لزوم توجه به تمامی احکام و قرائن معنوی و ادبی متضاد با هم که در موضع تجزیه و ترکیب صدق می کنند، برای انتخاب جانب صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب 8️⃣ لزوم توجه به کلمات و ترکیباتی که قابلیت پذیرش احکام و عناوین مختلف ادبی را دارند، برای تعیین حکم و عنوان صحیح، هنگام تجزیه و ترکیب 9️⃣ لزوم توجه به اصول ادبی و عقلایی، برای پرهیز از مخالفت با این اصول، هنگام تجزیه و ترکیب 🔟 مجموعه کثیری از ضوابط و نکات روشی کارآمد در بحث حذف و محذوف شناسی که هنگام تجزیه و ترکیب کمک کننده است. ❓دو سوال: 1️⃣آیا حیف نیست که خود را از مطالعه این باب از مغنی محروم کنیم؟ 2️⃣چرا به جای باب رابع مغنی (که چیزی جز تفصیل مطالبی که طلبه در سیوطی و صرف خواتده است، نیست) باب خامس، محدوده درسی نشد؟ 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
أصعب الجموع في اللغة العربية: ١ ــ طاووس : طَوَاوِيس . ٢ ــ هُدْهُد : هَدَاهِد . ٣ ــ عُقَابٌ : أَعْقُبٌ . ٤ ــ غُرَابٌ : غِرْبَانٌ _أغرب _أغربه ٥ ــ جَرْوٌ : جِرَاءٌ . ٦ ــ حِرْبَاءٌ : حَرَابيّ . ٧ ــ دَاءٌ : أَدْوَاءٌ . ٨ ــ مُخ : مِخَاخ ــ أَمخاخ ــ مِخَخَة . ٩ ــ جَبين : أَجْبُن ــ أَجْبِنَة ــ جُبْن . ١٠ ــ دُنــْـيَا : دُنىً . ١١ ــ نَوَاةٌ : نَوىً . ١٢ ــ مِطْرَقة : مَطَارِق . ١٣ ــ دلو : دِلاء ـ دُلِيُّ . ١٤ ــ إليّ : آلاء . ١٥ ــ إِمبَرَاطُورٌ : أَبَاطِرَةٌ . ١٦ ــ بُؤبُؤ : بَيابي . ١٧ ــ ضَبَابٌ : أَضِبَّةٌ . ١٨ ــ فِيلٌ : فِيَلَةٌ . ١٩ ــ اُمرُؤٌ : رِجَالٌ . ٢٠ ــ اِمـْرَأَةٌ : نَسَاءٌ و نِسْوْةٌ . ٢١ ــ عَنْدَلِيبٌ : عَنَادِلُ . ممنوع من الصرف لا ينون . ٢٢ ــ أَخْطُبُوطٌ : أَخَاطِبُ . ممنوع من الصرف . ٢٣ ــ سَفَرْجَلٌ : سَفَارِجُ . ممنوع من الصرف . ٢٤ ــ عَنـْكَبُوتٌ : عَنَاكِبُ . ممنوع من الصرف . ٢٥ ــ فِرْدَوْسٌ : فَرَادِيسُ . ممنوع من الصرف . ٢٦ ــ عَرْقَلَةُ : عَراقِيلُ . ممنوع من الصرف . ٢٧ ــ يَاقُوتٌ : يَوَاقِيتُ . ممنوع من الصرف . ٢٨ ــ لُؤْلُؤٌ : لَآلِئُ . ممنوع من الصرف . ٢٩ ــ كَوْثَرٌ : كَوَاثِرُ . ممنوع من الصرف . ٣٠ ــ رهط : أرْهط ـ أراهيط . ٣١ ــ خَليل : أخلاء ـ خلان . ٣٢ــ خل : أخلال . ٣٣ــ خُلل : خِلال . ٣٤ ــ كُفء : أكْفَاء ـ أكْفِياء . ٣٥ــ كفيف : أكِفَّاء . ٣٦ــ صَاع : أَصْوُعٌ . ٣٧ــ باطل : أباطيل . ٣٨ــ نهار : أنهُر ـ نُهُر . ٣٩ــ غضنفر : غضافر . ٤٠ــ قِنطار : قناطير . ٤١ــ رغيف : رُغفان . ٤٢ــ كروان : كَرَاوِين . ٤٣ــ هواء : أهوية . ٤٤ــ خازن : خَزَنة . ٤٥ــ عقال : عُقل . ٤٦ــ هرة : هرر . ٤٧ــ سائح : سُيّّاح . ٤٨ ــ مضمار : مضامير . ٤٩ــ بلعوم : بلاعيم . ٥٠ــ سَيِّد : سَادةٍ ـ جمع الجمع : ساداتٍ . ٥١ــ سكر : سكر هي جمع تكسير مفردها : سكرة . ٥٢ــ الجُؤْجُؤُ : { الصدر } : الجآجِئُ . ٥٣_نعنع :نعانع ٥٤_ غربيب :غرابيب
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مدیر یک دبیرستان در لبنان به دانش آموزان که باید بـا طـلا نوشت!