فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف Mahdi
❇️ رونمایی از پوستر و سایت همایش ملی مرجعیّت علمی قرآن کریم
📊 محورها و موضوعات پیشنهادی و همچنین راه های ارسال آثار به همایش ملی مرجعیت علمی قرآن در سایت مربوطه با آدرس: https://qsaconf.isca.ac.ir اطلاع رسانی شده است.
🕰مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ دی ۱۴۰۱ و ارسال اصل مقالات ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ می باشد.
✳️گفتنی است، زمان برگزاری اولین همایش مرجعیت علمی قرآن کریم خردادماه ۱۴۰۲ خواهد بود.
https://hawzahnews.com/xbPh2
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @arabicliteraturehozehkh
📣📣 اطلاعیه
قابل توجه استادان رتبه 4 و 5 زبان و ادبیات عربی (آقا) معرفی شده در فایل ذیل لطفا فرمهای داخل فایل پیوستی را تکمیل و از طریق آِیدی کانال قرارگاه ارسال بفرمایند. باتشکر
🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اطلاع_رسانی
#سخن_بزرگان
💎۲۴ ذی الحجة روز مباهله مبارک!
❇️آیت الله جوادی آملی «حفظه الله تعالی»
❓چرا روز مباهله مهم است؟
♨️از غریب ترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است! روز غدیر و روز مباهله از واجبات رکنی امر ولایت است!
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🏢«سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @SepentaLiterary
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028627.mp3
10.47M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028628.mp3
12.06M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028629.mp3
16.39M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028630.mp3
12.68M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028631.mp3
14.74M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028632.mp3
14.39M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028633.mp3
12.6M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028635.mp3
13.75M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028636.mp3
14.53M
هدایت شده از Ali karimi
4_5924588384726028634.mp3
8.92M
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
بسم الله الرحمن الرحیم
#کارگاه_علمی
واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه برگزار میکند :
🔸کارگاه علمی
با موضوع :
شیوه تحلیل صرفی با محوریت کتاب معجم مفردات الابدال و الاعلال فی القرآن الکریم
مصاحبه علمی و تعيين سطح اعضای کارگروه ادبیات عرب
◽️ جلسه دوم
🔹با حضور اساتید محترم :
✅جناب آقای دکتر حمید عباس زاده (مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
✅حجت الاسلام جناب آقای مهدی رضایی (مسئول قرارگاه زبان وادبیات عرب حوزه علمیه خراسان)
زمان : سه شنبه ١١ مرداد ماه ١۴٠١ ساعت ۱٠ صبح
مکان : شیرازی ١٩، پلاک ١٩، مدرسه علمیه رضویه
•┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈•
🌐پژوهش
eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🌐 @howzehpajohesh
💎معرفی کتابخانه تخصصی ادبیات
🔹این کتابخانه در سال۱۳۷۶ وابسته به دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله سیستانی(حفظه الله) افتتاح شد.
🔸این کتابخانه پس از ۲۰سال،اکنون با حدود ۸۰هزار جلد کتاب و ۸۶۰۰شماره نشریه پاسخگوی پژوهشگران حوزه ادبیات و دانشجویان و اساتیددانشگاه است و از نظر شمارگان کتاب و نشریات در میان کتابخانههای کشور #کمنظیر است.
🔹آرشیو نشریات کتابخانه ادبیات از دیگر وجوه برجسته این کتابخانه است.
🔸نیز تهیه پایاننامههایحوزهادبیات از دیگر فعالیتهای کتابخانه است که اگرچه بهسختی، اما در حال انجام است تا اینگونه منابع نیز به مخزن کتابخانه اضافه شود.
#بخشاول
🔹 معرفی تازههای کتاب است.
در این بخش هر روز کتابها و نشریات تازه حوزه ادبیات با روشی استاندارد خلاصه و معرفی میشود.
#بخشدوم:
🔸کتابخانه مجازی ادبیات است.
در این بخش آن دسته از منابع مطالعاتی ادبیات که به لحاظ حقوق مؤلف مشکلی ندارند، به صورت تمام متن در اختیار پژوهشگران قرار میگیرد.
#بخشسوم:
🔹جستجو در منابع کتابخانه است. پژوهشگران میتوانند به این بخش مراجعه و منابع کتابخانه ادبیات را بدون نیاز به حضور در کتابخانه جستجو کنند.
🔸کتابخانه ادبیات تا حد امکان به محققان و پژوهشگران حوزه ادبیات کمک میکند تا #پژوهشآسانتری داشته باشند.
🔹از جمله اینکه در صورت نیاز پژوهشگری به قسمتی از صفحات کتاب یا تمام کتاب، در صورت نداشتن منع قانونی، کتاب اسکن شده و فایل آن در اختیار پژوهشگر قرار میگیرد.
🗳آدرس کتابخانه :
🌐https://eliteraturebook.com
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
حوزه علمیه چهارده معصوم علیهم السلام قم به صورت حضوری(قم) و آنلاین، برگزار میکند:
دوره کارگاهی صرف و نحو
همراه جوایز نقدی و غیر نقدی
و ارائه مدرک معتبر در پایان دوره
....................................................
زمان: 19مرداد لغایت 3 شهریور
با حضور اساتید معظم آقایان:
_حجة الاسلام لیاقت پور زید عزه
_حجة الاسلام تاجیک زید عزه
....................................................
⭕برنامه های علمی:
صرف و نحو کارگاهی به همراه ارائه مقاله به صورت اختیاری در انتهای دوره توسط طلاب
⭕برنامه های تفریحی(مختص بومیان قم):
تور تهرانگردی-کوهنوردی-پینت بال-استخر-سینما-سالن ورزشی
⭕به مقالات رتبه اول، دوم و سوم، جوایزی به شرح زیر تعلق خواهد گرفت:
⬅️رتبه اول: 1میلیون تومان و چاپ مقاله در سالنامه علمی_پژوهشی
⬅️رتبه دوم: پانصد هزار تومان
⬅️رتبه سوم: جایزه غیرنقدی
⭕ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
09399536654
صابر رضایی اورتاکند
آیدی در پیامرسان های ایتا و تلگرام:
saber_rezai
#ماه_محرم
⬛️ فرا رسیدن روز تاسوعا و عاشورای حسینی را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و تمام عاشقان مکتب اهل البیت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم!
✳️امام صادق «علیه السلام»:
🔹 كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللَّهِ و أبلي بَلاءً حَسَناً و مَضي شَهيدَاً؛
🔸 عموي ما ، عبّاس ، داراي بينشي ژرف و ايماني راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
📚 عمدة الطّالب، ص ۳۵۶
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان»
🆔 @Arabicliteraturehozehkh
#نقد_و_نظر
💎ادله علامه شعرانی برای رد قول "نقل به لفظ" و قول "نقل به معنا با حفظ تمام جهات و خصوصیات و مزایای لفظ متغیر" و اثبات قول "نقل به معنا" در روایات!
🔹علامه شعرانی در کتاب نفیس "المدخل الی عذب المنهل فی اصول الفقه" که در آن به بررسی مبادی علم اصول پرداخته اند، ذیل "مبادی کلامی منطقی" به بررسی تطبیقاتی برای این مبادی پرداخته اند. این تطبیقات اگر چه جزء مسائل علم اصول نیست، ولی بی ارتباط به علم اصول نیز نیست.(باید دقت کرد که تمام مباحث تطبیقی مبادی علم اصول، لزوما از مسائل علم اصول نیست، بلکه اگر ضابطه مسئله اصولی بر آن صدق کند، از مسائل علم اصول می باشد. در این زمینه بعضا مشاهده می شود، اصولیون تطبیقاتی برای برخی مبادی علم اصول ذکر می کنند که گرچه مسئله اصولی نیستند، اما نزدیک به ضابطه مسئله اصولی و مسائل اصول هستند. چنانچه اصولیون ذیل "مبادی لغوی" علم اصول نیز مباحث تطبیقی برای این مبادی ارائه دادند که در عین اینکه جزء مسائل علم اصول نیست، ولی بی ارتباط به علم اصول نیز نمی باشد؛ ر.ک : "نام کتاب : بحوث في علم الأصول ؛ نویسنده : الهاشمي الشاهرودي، السيد محمود ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 67و68و144و177")
🔸علامه شعرانی ذیل "مبادی کلامی منطقی" علم اصول، به بررسی "علم عادی" و "ظن اطمینانی" می پردازند(ر.ک : "نام کتاب : المدخل إلى عذب المنهل في أصول الفقه ؛ نویسنده : الشعراني، أبو الحسن ؛ صفحه : 21و22". قابل ذکر است که اصولیون ذیل "مبادی کلامی منطقی" به بررسی برخی مباحث معرفت شناسی می پرداختند"ر.ک : مقاله : درآمدی تاسیسی بر فلسفه اصول فقه ؛ نویسنده : علی اکبر رشاد ؛ منبع : ذهن پاییز 1389 شماره 43" البته همانطور که مشخص است، این مباحث بی ارتباط با مباحث "حجج" علم اصول-همچون "حجية قطع و ظن"- نبودند)
🔹علامه شعرانی سپس دو بحث تطبیقی زیر برای مبادی فوق-یعنی علم عادی و ظن اطمینانی- را ارائه داده اند :
1️⃣ نقد و بررسی حصول "علم عادی" یا "ظن اطمینانی" به "نقل به لفظ" یا "نقل به معنا با حفظ تمام جهات و خصوصیات و مزایای لفظ متغیر" روایات ائمه اطهار علیهم السلام
2️⃣ نقد و بررسی حصول "علم عادی" یا "ظن اطمینانی" به صدور جمیع روایات ائمه اطهار علیهم السلام
📊در اینجا می خواهیم ادله علامه شعرانی پیرامون مبحث تطبیقی اول را خلاصه وار توضیح دهیم :
1️⃣ غالبا نقل روایات شفاهی بوده است، نتیجتا احتمال تغییر الفاظ همراه با از بین رفتن برخی خصوصیات آنها جدی است.
2️⃣ ادعای حافظه عجیب و غریب مردمان آن زمان در حفظ و رعایت تمامی جوانب لفظی منقولات گزاف است و بر فرض امکان آن، ظن اطمینانی به وقوع آن نداریم.
3️⃣ روایات مکاتبه ای نیز که از جهت کتابت، احتمال تغییرات لفظی آنها کمتر می رود، اندک است.
4️⃣ روایاتی وجود دارد که راویان تصریح کرده اند نقل به معنا می کنند و ائمه اطهار علیهم السلام نیز آن را همراه با حفظ اصل مضمون و مراد تجویز کرده اند.
5️⃣ این شرط نیز که گفته شده : "راوی که می خواهد نقل به معنا کند، بایستی معنا را در عین تغییر لفظ، حفظ کند" مراد از آن همان حفظ اصل مضمون و معنی است و نه آنکه مکلف باشد تمام خصوصیات و مزایای لفظ را در عین تغییر آن حفظ کند، چرا که این ممکن نیست و از این جهت، تکلیف به آن، تکلیف بما لا یطاق است.
6️⃣ روایاتی که ائمه اطهار علیهم السلام بر اِعراب روایات خود تاکید دارند و در آن خود را قوم فصحاء معرفی کرده اند، ظاهر در این مطلب است که چون راویان الفاظ روایات منقوله را تغییر می داده اند، ائمه اطهار علیهم السلام ایشان را امر کرده اند که الفاظ فصیح را انتخاب کنند.
7️⃣ نحویون برای اثبات نظریات خود در عین استناد به آیات کریمه قرآن مجید و اشعار عرب، به روایات استناد نمی کنند و علت آن را نقل به معنا بودن آنها معرفی کرده اند.
8️⃣ نمونه های فراوانی وجود دارد-چه در روایات مشافهه ای و چه مکاتبه ای- که از طریق "نقل روایت واحد با الفاظ مختلف" یا از طریق "تناقضات بیِّن در نقل واحد" یا از طریق "اطلاعات علمی همچون اطلاعات رجالی یا تاریخی"، متوجه می شویم با وجود ثقه بودن راوی، روایت منقوله دچار تغییرات لفظی شده است که لاجرم علت این موارد نقل به معنا شدن است.
9️⃣ وقتی ترجمه های به فارسی روایات ائمه اطهار علیهم السلام توسط علمای بزرگ را مشاهده می کنیم و با متن عربی روایات مقایسه می کنیم، متوجه برخی خطاهای ترجمه ای این بزرگان می شویم. از این طریق می فهمیم وقتی علمای بزرگ بعضا در ترجمه روایات دچار خطا شده اند، احتمال تغییرات لفظی راویان در نقل روایات نیز وجود دارد.
♨️ نتیجه : با توجه به تمام آنچه گفته شد، ادعای حصول "علم عادی" یا "ظن اطمینانی" به "نقل به لفظ" یا "نقل به معنا با حفظ تمام جهات و خصوصیات و مزایای لفظ متغیر" روایات ائمه اطهار علیهم السلام، مردود است.
📚نام کتاب : المدخل إلى عذب المنهل في أصول الفقه ؛ نویسنده : الشعراني، أبو الحسن ؛ صفحه : ۲۸-۳۸
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🏢«سامانه پاسخگويي و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @sepentaLiterary
#نقد_و_نظر
💎#گریه_کُن_های_قلابی
1️⃣#دسته_اول : گریه کُن های بی خاصیت
(در ماجرای عاشورا روایت شده است)قَالَ حصين: فحدثني سعد بْن عبيدة، قَالَ:
إن أشياخنا من أَهْل الْكُوفَةِ لوقوف عَلَى تل #يبكون ويقولون: اللَّهُمَّ أنزل عَلَيْهِ نصرك.
فقلت:
يا أعداء الله ألا تنزلون فتنصرونه؟!!
(نام کتاب : انساب الاشراف للبلاذري ؛ نویسنده : البلاذري ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 225)
2️⃣#دسته_دوم : گریه کُن های وقیح
... حملوهن(زنان اسرای کاروان امام حسین "ع") إلى الكوفة، فلما دخلن إليها خرجت نساء الكوفة يصرخن و #يبكين ، فقال علي بن الحسين: هؤلاء #يبكين علينافمن قتلنا؟
(نام کتاب : تاريخ اليعقوبي ؛ نویسنده : احمد بن ابی یعقوب ؛ جلد : 2 ؛ صفحه : 245)
3️⃣#دسته_سوم : گریه کُن قاتل
فقالت(زینب سلام الله علیها): يا عمر بن سعد، ا يقتل ابو عبد الله و أنت تنظر اليه!
قال(راوی): فكأني انظر الى #دموع عمر و هي تسيل على خديه و لحيته، قال: و صرف بوجهه عنها.
(نام کتاب : تاريخ الأمم و الملوك ؛ نویسنده : الطبري، ابن جرير ؛ جلد : 5 ؛ صفحه : 452)
4️⃣#دسته_چهارم : گریه کُن حیله گر
... #فدمعت عين يزيد فقال كنت أرضى من طاعتكم بدون قتل الحسين لعن الله ابن سمية أما والله لو أني صاحبه لعفوت عنه ورحم الله الحسين ...
(نام کتاب : تاريخ دمشق ؛ نویسنده : ابن عساكر ؛ جلد : 18 ؛ صفحه : 445)
5️⃣#دسته_پنجم : گریه کُن مخالف انقلابی و سیاسی بودن امام حسین علیه السلام
أن ابن عمر كان بماء له، فبلغه: أن-الحسين بن علي-توجه إلى العراق، فلحقه على مسيره ثلاث ليال، فقال له: أين تريد؟ قال: «العراق» و إذا معه طوامير و كتب، فقال: «هذه كتبهم وبيعتهم» . فقال: لا تأتهم، فأبى، فقال: إني محدّثك حديثا: أنّ جبرئيل عليه السّلام أتى النبي صلّى اللّه عليه و آله فخيره بين الدنيا و الآخرة، فاختار الآخرة و لم يرد الدنيا، و أنتم بضعة من رسول اللّه لا يليها أحد منكم، و ما صرفها اللّه عنكم إلاّ للذي هو خير لكم، قال: فأبى أن يرجع، فاعتنقه ابن عمر و #بكى ، وقال: أستودعك اللّه من قتيل.
📚نام کتاب : مقتل الحسین علیه السلام ؛ نویسنده : خوارزمی ؛ جلد :۱ ؛ صفحه : ۳۱۹
📊#حرف_آخر : بدون شک و تردید روایات فراوانی داریم که اجر و پاداش گریه بر سید الشهداء را بیان کردند، و بر هیچ کسی پوشیده نیست که همین سیل اشک ها و گریه ها چه برکات و نتایجی داشته است. اما این همه غیر از #گریه_کُن_های_قلابی است ...
🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🏢«سامانه پاسخگويي و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @sepentaLiterary