آیت الله فاطمی نیا:از اولياء الهی، سينه به سينه، يك يادگاری دارم كه عمل به آن بركات فراوانی دارد. ماه مبارک رمضان، اين ضيافت الهی را با يک زيارت جامعه كبيره به آخر برسانيد.
در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه آثارش از عقول ما خارج است و روزی به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگری به كار نخواهد آمد
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/199
یک شبهه و پاسخ آن
❇️ شروع هر ماه قمری، یک پدیده ی نجومی و تکوینی است و ربطی به فقها ندارد .
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و تمام موسسات نجومی دنیا، دوشنبه را اول ماه می دانند و اصرار فقها در دخالت در این مورد امری نادرست است.
صرف وجود لفظ "رویت" در روایات صرفا بیان مصداقی از انواع راه های بدست آوردن "یقین" شروع ماه است و لذا "موضوعیت" ندارد و صرفا "طریقیت" دارد.
اینک متخصصین علم نجوم با دقتی بالا تا صد سال آینده می توانند "تولد ماه" را پیش بینی کنند.
اصرار بر روش های کهنه صرفا لجاجتی است در کنار دیگر لجاجت های گذشته ی فقها که باعث اخلال در صفوف وحدت مسلمین سراسر جهان شده است.
🔸پاسخ علمی👇👇
۱. درست است شروع ماه قمری یک امر تکوینی است اما موضوع وجوب روزه این امر تکوینی نیست. در روایت صریح و با سند صحیح هست که هلال ماه رمضان که دیده شد روزه واجب است و هلال ماه شوال که دیده شد نباید روزه گرفت پس حکم روی دیدن ماه رفته نه روی ماه واقعی ولو دیده نشود. حالا در نحوه دیدن بین مجتهدان اختلاف است که ایا فقط با چشم عادی باید دیده شود یا دیدن با چشم مسلح هم کافی است مثل اختلافی که بین دو پزشک متخصص بروز می کند
۲. منجمان هم در پیش بینی های خود اختلاف دارند و بعضا خلاف هم در میآید بنابراین موکول کردن امر به نظر منجمان هم باز مشکل را حل نمیکند
۳. منجمین فقط میتوانند محل قرار گرفتن ماه را مشخص کنند اما اینکه اول ماه شده یا نه کار آنان نیست. خود منجمین مکرر پیش آمده که محل قرارگرفتن هلال ماه را مشخص کرده اند اما بخاطر نحوه قرار گرفتن ماه نسبت به زمین و اینکه آیا ارتفاعات ماه بطرف زمین باشد یا سطوح هموار و پست، خود موضوعی است که در تحقق اول ماه یا ادامه ماه سابق تاثیر فراوان دارد. لذا همان منحمان بنا بر پیشبینی خود میگویند هلال ماه باید دیده شود غافل از آنکه در آن مورد آن قسمتی از ماه که بطرف زمین بوده قسمت فرورفتگی های ماه بوده و این مانع از پیداشدن ماه برای اهل زمین می شود
۴. بسیار عجیب است که غیرمتخصصین که هیچ ورودی به مباحث تخصصی فقهی و شرعی ندارند چگونه به خود جرأت می دهند که در همه امور دینی و تخصصی شرعی اظهار نظر کنند و حتی متخصصین فن رو به باد استهزا میگیرند. آیا به فقها اجازه میدهند در امور پزشکی نظر بدهند و آیا اگر نظر دادند کسی قبول میکند..
چه شده است ما را که همه جا در امور مهم به متخصص فن مراجعه می کنیم ولی نسبت دین و شرع و خدا که میشود همه صاحبنظر و متخصص میشویم
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر امام خمینی ره در مورد آثار معلم شهید استاد مطهری ره
این تعبیر را امام در مورد هیچ کس بکار نبرده است
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/201
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریه علامه طباطبایی در رثای استاد مطهری ره
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/202
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐💐❤️❤️تبریک عید سعید فطر و شکوه یک ماه بندگی و اطاعت خداوند
از همه قبول باشه💐💐❤️❤️
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/204
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•
📺 «خواهش میکنم نپُرسید!»
نکاتی جدید از واکنش علامه طباطبایی به شهادت استاد مطهری ره
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/205
شهید مطهری: آیتالله خمینی دستور داده هواخواهانش آقای خامنهای را حمایت کنند
گزارش ساواک از سخنان شهید مطهری در تاریخ ۵٢.١٢.١٩:
یاد شده(آیتالله مطهری) از اینکه نماز جماعت سیدعلی خامنهای را در مشهد تعطیل کردهاند به شدت ناراحت شده و اظهار داشته همه مراکز حساس را که اثری دارد میبندند...
وی گفت: سیدعلی خامنهای از نمونههای ارزندهای است که برای آینده موجب امیدواری است و در این مدت کوتاه در مشهد کارهای پرثمری انجام داده که یکی از آنها جمع کردن جوانان روشنفکر و بیدار بوده و به همین جهت مورد توجه [امام] خمینی هم واقع شده و خمینی هم دستور داده که هواخواهان وی خامنهای را حمایت کنند..
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/208.
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درد دلسوخته را سوختهدل داند و بس!!!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/209
بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی.pdf
652.4K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 بررسی نظریه تلازم گفتاری بودن خطابات قرآنی با تاریخ مندی قرآن از نگاه نصر حامد ابوزید با رویکرد اصولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 صدیقه نیکطبع
📌 چکیده:
♦️ در راستای نظریه جهان شمولی خطابات الهی که تاریخی به بلندای تاریخ بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد، نظریه تاریخ مندی قرآن و برخی آموزه های آن، نظریه ای است که اخیراً توسط برخی نواندیشان دینی منسوب به جریان فکری نومعتزله- از جمله نصر حامد ابوزید- ارایه شده است. آنها متأثر از تاریخی نگری در غرب و همچنین تأثیرپذیری از نظریه گفتاری و شفاهی بودن متون مقدس، گفتاری بودن سبک قرآن را مؤید و شاهد تاریخیت قرآن می دانند.
♦️ بررسی این موضوع افزون بر لوازمی که بر آن مترتب است، از جهت سابقه بحث شفاهی بودن خطابات در کتب اصولی و وجه ارتباط یا تمایز آن با نظریه تاریخ مندی قرآن و اینکه چگونه از اصل مشترک گفتاری بودن، نتایج متفاوتی گرفته شده است، دارای اهمیت است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به نقد و بررسی این موضوع، با تأکید بر اصل «گفتاری بودن وحی» از یک سو و تکیه بر مبانی اصولیان در موضوع خطابات شفاهی می پردازیم و معلوم می گردد ادعای ملازمه بین گفتاری بودن و تاریخیت قرآن ادعایی سست و بدون پشتوانه عقلی است؛ بلکه علاوه بر مبانی متعدد کلامی، مبانی اصولیان هم، مانع از ملازمه بین سبک گفتاری و تاریخی بودن قرآن می شوند.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/390754
#مقاله
#قرآن
#تاریخمندی
#خطابات_الهی
🆔 @arabsalehi_ir