9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان نماینده لهستان در پارلمان اروپا
👏👏👏👏👏👏
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/340
8.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دو تا بچهٔ مبتلا به سرطان در بیمارستان ارومیه تقاضا کردن ابوذر روحی رو ببینن. اونم پاشده رفته پیششون. سرود رو بخونه
این یه کارش یه طرف بقیه یه طرف
😂😭😭😭😭😭😭
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/341
14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🔴دکترمحمدحسینادیباستاداقتصاد بینالملل دانشگاه. همانکسی که پیش بینیهایش درموردتحریمهایاقتصادی آمریکاعلیهروسیه قبل ازجنگاوکراین درست بود.*
*او در این فیلم پیشبینیاشرادرمورد شرایط آیندهاقتصادایران بیانمیکند.▪️. ✅✅ پیشنهاد مشاهده
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/342
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 این #سلام_فرمانده که در بحرین خونده شده بسیار زیباست همراه مضامین عالی
حتما ببینید...
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/347
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
🔸 با هدف بررسی راهکارهای همکاری مشترک در زمینه تدوین دانشنامههای قرآنی حدیثی در رشتههای #علوم_انسانی، نشستی با حضور رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه و مدیر و معاونان مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار شد.
▪️در این نشست مقرر شد هر مجموعه دو نماینده را جهت تشکیل کارگروه بررسی تدوین #دانشنامه دیجیتال معرفی نموده و سرفصلهای مباحث از طریق این کارگروه پیریزی گردد.
#همکاری_ها
🆔 @iictchannel
تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی.pdf
496.1K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 سید محمود طیب حسینی
✍🏻 فریده پیشوایی
✍🏻 فاطمه قنبری
📌چکیده:
♦️ از بنیان های نظریه تفسیر ادبی امین خولی، اندیشه های نواعتزالی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی-انتقادی مبتنی بر داده-های اسنادی، ضمن معرفی نظریه خولی، مختصات جریان فکری نومعتزله را در نظریه خولی که در رهیافت های تفسیری بعد او، موثر بوده، آشکار و نقد کرده است. از امتیازات مبانی نواعتزالی خولی، رویکرد تفسیر اجتماعی نظریه اوست. در مقابل کاستی های ناشی از جریان نومعتزله، چالش هایی را متوجه آن ساخته ازجمله نگاه نوآورانه در تمام ابعاد دین، گسست پیوند با سنت تفسیری، نسبی بودن فهم ها از قرآن و غلبه متن محوری در تفسیر. همچنین فقدان نگاه وحیانی به عقل از آسیب های این نظریه است؛ ضمن اینکه توجه افراطی به فهم مخاطبان اولیه و غفلت از فرهنگ سازی قرآن، زمینه ساز گرایش به تفسیر فرهنگی خواهد شد.
♦️ بنیان های نواعتزالی نظریه خولی همچون عدم تنقیح مبانی فهم متن و تبیین جهان بینی، آن را فردمحور کرده است. در نگاه نومعتزله قرآن به عنوان متنی زنده فارغ از جنبه های الهیاتی، موضوع پژوهش قرار گرفته، در نتیجه هویت وحیانی آن سلب می شود. نظریه خولی نیز از این آسیب در امان نبوده و این مساله در آثار شاگردان و متاثران از نظریه او مشاهده می شود.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/452910
#مقاله
#اعتزال_نو
#امین_خولی
#تفسیر_ادبی
🆔 @arabsalehi_ir
سخنی از دکترشریعتی درباره شخصیت علامه طباطبایی قدس سره
🔸این آقای طباطبائی… همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریایی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است.
🔸برای اینکه آنها خالی از محتوای بومی و محتوای اصیل خودشان نشده و شخصیتزده نشدهاند، (ولی) این متجدد تصدیقدار است که شخصیتزده شده. و میدیدم کسانی را که از همین مشرقزمین و از توی جامعههای اسلامی به اروپا میآمدند، یا اروپائی در همین جا پیششان میآمد: علامه طباطبائی یکی از همین کسان- که من همیشه حس میکردم- است؛ یک مدرس بزرگ، یک فیلسوف و یک مرد متفکر بزرگ اسلامی است؛ در قم هم هست؛ یک آدم منفرد هم هست؛ دم و دستگاه و هیچی هم ندارد؛ این، در برابر شخصیتهای بزرگی مثل «هانری کربن» (یا) استادان بزرگ و شرقشناس و کرسیدار سوربن که قرار میگیرد، روح موفق و مسلط خودش را بر آن خارجی کاملاً نشان میدهد. چرا؟
🔸برای اینکه این آقا خالی از محتوای خودش نشده؛ این آقای طباطبائی یا امثال او که دچار شخصیتزدگی نشدند؛ پرند؛ از چی؟ از همه تاریخ خودش؛ آنجا که نشسته همه فرهنگ اسلامی در درون او موج میزند، همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریائی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است؛ آنوقت او با این عظمت و با این وقار و سنگینی خودش را مییابد و بنابراین در برابر یک فرنگی که قرار میگیرد، میبیند این فرنگی همهاش سیصد سال تاریخ دارد، همهاش چهارصد سال ادبیات دارد، و هنوز تازه به دوران رسیده- از سه قرن پیش- است؛ این است که احساس تفوق انسانی بر او میکند.
📓 مجموعه آثار شماره۲۵، بخشی از کتاب «انسان بیخود»
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/352
#بخوانید
🔰 خطر قطع ارتباط با تراث علمی / ضرورت بررسی تاریخ تطور علم اصول
🎤 مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر #محمد_عربصالحی
📌 مقدمه:
🔸 به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عرب صالحی معتقد است احاطه بر اقوال علمای گذشته و ادله آنان و تجزیه و تحلیل آن سهم مهمی در پیدا کردن اجتهاد دارد فلذا ضرورت دارد که در تدریس علوم دینی تاریخچه مسائل بررسی شود.
🔸 با نگاهی به دروس خارج حوزه علمیه یک نکته به وضوح خودنمایی میکند و آن اینکه در نوع دروس بررسی تاریخچه مسئله کنار گذاشته شده است. پیش از این بودهاند مدرسینی که در هر مسئله فقهی یا اصولی ابتدا تاریخ مسأله را از ابتدای پیدایش تا کنون در فقه یا اصول شیعه و اهل سنت بررسی می کردهاند. الآن هم کم و بیش هستند مدرسان محقق و توانمندی که بر این عهد استوار مانده و دروس مجتهدپروری دارند، اما تعداد این درسها اندک است.
لینک مشاهده مصاحبه کامل👇🏻
🌐 https://www.mehrnews.com/news/4945984
#مصاحبه
#تاریخ_علم_اصول
🆔 @arabsalehi_ir